Hakutulokset
- Uutiset
17.12.2019 15.11
Mainonnan eettisen neuvoston ratkaisuja - Uutiset
28.11.2019 14.30
KKV:n selvitys: Pikaluottojen markkinoinnin säätelyn tiukentaminen suojelisi velkaongelmiltaPikaluottojen voimakas markkinointi vaikuttaa kuluttajien valintoihin ja voi lisätä omalta osaltaan velkaongelmia. Kilpailu- ja kuluttajavirasto n kartoittanut selvityksessään erilaisia vaihtoehtoja pikaluottojen markkinoinnin sääntelylle. KKV:n mukaan markkinointisääntelyn tiukentaminen on perusteltua, koska pikaluottoja tarjoavat yritykset eivät toimi vastuullisesti. - Uutiset
27.11.2019 12.57
Kuluttaja-asiamies vaatii Suomen Apteekkiyhtiöille määrättyä 100.000 euron uhkasakkoa maksettavaksiOy Suomen Apteekkiyhtiöt Ab on kuluttaja-asiamiehen selvitysten perusteella rikkonut sille vuonna 2017 määrättyä kieltoa, joka koskee harhaanjohtavaa puhelinmyyntiä. Yhtiö on vuonna 2019 antanut vitamiinien puhelinmyynnissä mielikuvan asemastaan luvan saaneena apteekkina, vaikka yrityksellä ei ole apteekkilupaa. Kuluttaja-asiamies vaatii markkinaoikeudelta Suomen Apteekkiyhtiöille määrätyn 100.000 euron uhkasakon maksuunpanoa. Lisäksi kuluttaja-asiamies vaatii uuden kiellon määräämistä ja sen tehosteeksi 150.000 euron uhkasakkoa, koska yhtiölle vuonna 2017 määrätty kielto ei ole ehkäissyt yhtiötä rikkomasta kuluttajansuojalakia. - Uutiset
11.11.2019 9.00
KKV: Markkinaoikeus tuomitsi J.W.-Yhtiöt Oy:n maksamaan 50.000 euron uhkasakon puutteellisesta luottomarkkinoinnistaPikaluottoyritys J.W.-Yhtiöt on rikkonut vuonna 2012 markkinaoikeudelta saamaansa kieltoa, joka koski kuluttajaluottojen markkinoinnissa annettavia tietoja. Markkinaoikeus on kuluttaja-asiamiehen hakemuksesta tuominnut J.W.-Yhtiöt maksamaan 50.000 euron uhkasakon. Lisäksi markkinaoikeus korotti kiellon tehosteena olevan uhkasakon 100.000 euroon. - Uutiset
5.11.2019 14.16
Kuluttaja-asiamiehen uutiskirje 4/2019 on ilmestynytUutiskirjeen aiheina ovat muun muassa kalliit pikaluotot, joihin voi ja kannattaa hakea helpotusta. Tänä syksynä KKV on ottanut käyttöön uusia keinoja auttaakseen pikaluottojen kanssa kamppailevia. Muun muassa ryhmäkanteen, johon voi nyt ilmoittautua ennakkoon. - Uutiset
1.11.2019 12.15
Finanssivalvonta myönsi viidelle virtuaalivaluutan tarjoajalle rekisteröinnin – valvonnan tavoitteena on rahanpesun estäminenFinanssivalvonta on myöntänyt rekisteröinnin virtuaalivaluutan tarjoajille LocalBitcoins Oy, NorthCrypto Oy, Prasos Oy, Prasos Cash Management Oy ja Tesseract Group Oy. Rekisteröinti ja valvonta tuovat alan toimijat rahanpesun estämistä koskevan sääntelyn piiriin. - Uutiset
31.10.2019 9.16
Euroopan kuluttajakeskus: Autojen hinta-arviosivustolle houkuteltu voi saada yllätyslaskunMonet kuluttajat ovat tilanneet verkossa hinta-arvion autosta siinä käsityksessä, että palvelu on ilmainen. Palvelun käytöstä on kuitenkin seurannut lasku. Kuluttaja-asiamies muistuttaa, että hinta-arvioita tarjoavien palveluiden kanssa on syytä olla tarkkana, sillä ne tuottavat jatkuvasti kuluttajille ikäviä yllätyksiä. - Uutiset
24.10.2019 9.34
KKV:n selvitys: Veikkauksen valvonta uudistettavaKilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) raportin mukaan rahapelaamisen haittojen ehkäisy edellyttää valvonnan keskittämistä ja tehostamista. Vasta tämän jälkeen kannattaa selvittää, onko suomalaisesta monopolijärjestelmästä tarpeen luopua. KKV on selvittänyt rahapelaamisen järjestämisen, sääntelyn ja valvonnan vaihtoehtoja. Raportti on ensimmäinen osa viraston laajempaa rahapelaamishanketta, josta julkaistaan syksyn aikana muitakin raportteja. Loppuraportti julkaistaan alkuvuonna 2020. - Uutiset
23.10.2019 10.11
Kuluttaja-asiamies puuttuu pikaluottojen kohtuuttomiin kustannuksiin – ennakkoilmoittautuminen ryhmäkanteeseen alkaaKuluttaja-asiamies harkitsee nostavansa ryhmäkanteet kahdesta J.W.-Yhtiöt Oy:n ja Euro24 Finance Oy:n myöntämästä luotosta, joilla on kohtuuttomat luottokustannukset. Ryhmäkanteen käynnistäminen edellyttää, että siihen ilmoittautuu riittävän suuri kuluttajaryhmä. Tämän varmistamiseksi kuluttaja-asiamies etsii nyt kyseisiä luottoja ottaneita kuluttajia ja pyytää heitä ilmoittautumaan kanteeseen ennakkoon. - Uutiset
21.10.2019 13.30
Vakuutuslautakunnan ja FINEn uusimpia ratkaisusuosituksiaVakuutuslautakunta ja FINEn toimisto ovat julkaisseet ratkaisusuosituksia, joissa on kysymys muun muassa eläinvakuutuksesta, vastuuvakuutuksista, yksityistapaturmavakuutuksista, autovakuutuksista, liikennevakuutuksista, lääkevahinkovakuutuksista, oikeusturvavakuutuksista ja kiinteistövakuutuksista. - Uutiset
3.10.2019 8.25
Etelä-Suomen AVI: Annomen Oy:tä ei hyväksytty perintätoiminnan harjoittajien rekisteriinAnnomen Oy:n rekisteröitymisilmoitus perintätoimen harjoittajien rekisteriin on hylätty. Etelä-Suomen aluehallintoviraston mukaan Annomen Oy ei täytä perintärekisterilain mukaista vakavaraisuusvaatimusta. Rekisteröintipäätöstä on noudatettava 30 päivän kuluessa tiedoksisaannista, ellei valitusviranomainen toisin määrää. Aluehallintovirasto peruutti Alektum Oy:n luvan perintätoiminnan harjoittamiseen vuoden 2018 lopussa. Sen jälkeen Alektum Oy myi perintäliiketoimintansa Annomen Oy:lle. Annomen Oy on jättänyt aluehallintovirastolle rekisteröinti-ilmoituksen, jotta se merkittäisiin uuteen perintätoiminnan harjoittajien rekisteriin. - Uutiset
25.9.2019 10.00
KKV: Live Entertainment Finland konkurssiin – mitä kuluttajien kannattaa huomioida?Tapahtumajärjestäjä Live Entertainment Finland on asetettu konkurssiin 19.9.2019. Kilpailu- ja kuluttajaviraston tänä vuonna saamien yhteydenottojen perusteella kuluttajilla on ollut vaikeuksia saada rahojaan takaisin jo aiemmin peruuntuneista konserteista. Lippuja loppuvuoden konsertteihin myydään edelleen ja niiden osalta kuluttajien on nyt syytä seurata lipunmyyjien tiedotteita. - Uutiset
23.9.2019 10.14
KKV: Thomas Cook konkurssiin – Toimintaohjeita Tjäreborgin matkoilla oleville kuluttajilleTjäreborgilla on Kilpailu- ja kuluttajavirastossa mahdollisen maksukyvyttömyyden varalle vakuus, josta maksetaan kaikki etukäteen maksetut matkat, varausmaksut ja keskeytyneistä matkoista saamatta jääneet palvelut. Lisäksi KKV järjestää tarvittaessa paluukuljetukset kaikille Tjäreborgilta matkansa ostaneille matkustajille. - Uutiset
17.9.2019 12.36
Konkurssiin menneen Marti-Markin asiakkaat voivat hakea korvausta toteutumatta jääneistä matkapaketeista Kilpailu- ja kuluttajavirastostaOy Marti-Mark Ab on asetettu konkurssiin 13.8.2019. Yrityksellä on Kilpailu- ja kuluttajavirastossa konkurssin varalle vakuus, josta asiakkaat voivat hakea korvausta toteutumatta jääneistä matkapaketeista viimeistään 20.2.2020. - Uutiset
10.9.2019 15.11
Kuluttaja-asiamies hakee kieltoa MiGame Oy:n lisämaksulliselle asiakaspalvelunumerolleKuluttaja-asiamies vaatii, että markkinaoikeus kieltää pelikauppa MiGame Oy:tä tarjoamasta lisämaksullista puhelinnumeroa asiakkaille, jotka ottavat yhteyttä esimerkiksi palvelun virhettä ja rahojen palauttamista koskevassa asiassa. Puheluista on veloitettu 1,98 euroa minuutissa. Kiellon tehosteeksi kuluttaja-asiamies vaatii 50 000 euron uhkasakkoa. - Uutiset
10.9.2019 8.00
KKO ei antanut kuluttaja-asiamiehelle valituslupaa Finnairin lentomatkustajan oikeuksien rikkomisen kieltämistä koskevassa asiassa – kiistat ratkotaan myös jatkossa yksitellenKuluttaja-asiamies haki maaliskuussa 2019 korkeimmalta oikeudelta valituslupaa markkinaoikeuden ratkaisuun, joka koski Finnairin lentojen vakiokorvauksia tilanteissa, joissa Finnair on ilmoittanut lennon viivästyksen tai peruuntumisen syyksi teknisen vian. Korkein oikeus ei 3.9.2019 antamallaan päätöksellä myöntänyt valituslupaa. Asia jää markkinaoikeuden ratkaisun varaan ja kyseisiä tilanteita koskevat kuluttajien kiistat ratkotaan myös jatkossa yksitellen. - Uutiset
4.9.2019 12.13
KKV: Yrityksille vinkkejä hyvään kuluttajasuhteeseen – myös yritykset voivat kysyä kuluttajariitoihin neuvoja KKV:n kuluttajaoikeusneuvojiltaKilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvonta ei neuvo pelkästään kuluttajia. Myös kuluttajien kanssa kauppaa tekevät yritykset voivat kysyä kuluttajaneuvonnasta neuvoa kuluttajariitojen ratkaisemiseksi. Kuluttajaneuvonta kertoo kuluttajakaupan pelisäännöistä tilanteissa, joissa osapuolina ovat kuluttaja ja yritys. - Uutiset
1.7.2019 10.00
Kuluttajansuojaviranomaisten toimivaltuuksiin ehdotetaan laajennuksiaOM:n työryhmä ehdottaa kuluttajansuojaviranomaisten toimivaltuuksiin laajennuksia. Ehdotuksen taustalla on kuluttajansuojaviranomaisten yhteistyötä koskeva EU:n asetus, jota sovelletaan rajat ylittäviin kuluttajansuojarikkomuksiin jäsenvaltioissa. Työryhmän ehdotus on lausunnolla lausuntopalvelu.fissä 23. elokuuta saakka. Lakien ehdotetaan tulevan voimaan 17. tammikuuta 2020, jolloin myös EU:n yhteistyöasetusta aletaan soveltaa. - Uutiset
17.6.2019 8.30
KKV ja tietosuojavaltuutettu: Robotti ei saa soittaa myyntipuheluita ilman kuluttajan suostumustaKuluttajaviranomaiset ja tietosuojavaltuutetun toimisto ovat saaneet kevään aikana runsaasti yhteydenottoja kuluttajilta robotin soittamista myyntipuheluista. Puheluissa on tarjottu aikakauslehden tilausta ja remonttipalveluja. Ilmoitusten mukaan robottipuheluita soitetaan myös ilman kuluttajien lupaa, mikä on lainvastaista. - Uutiset
13.6.2019 8.30
Kuluttaja-asiamiehen uutiskirje 2/2019Kuluttaja-asiamiehen uutiskirje 2/2019 painottuu markkinoinnin haasteisiin. Kirjeessä kerrotaan puhelinmyynnin ongelmatapauksista, hyvän tavan vastaisesta markkinoinnista sekä luottojen mainonnasta kodinkone- ja huonekaluliikkeissä. - Uutiset
8.5.2019 13.30
Kuluttaja-asiamies puuttui Vitaelife Pharma -ravintolisiä myyvän Regimen Oü:n puhelinmarkkinointiin – valituksia tulee kuitenkin edelleenKuluttajaviranomaisille tuli vuoden 2018 aikana yli 550 valitusta Regimenin puhelinmyynnistä ja yhteydenottoja tulee edelleen. Valtaosassa kuluttaja on luullut tilaavansa vain yhden näytepakkauksen, mutta onkin tullut sidotuksi pidempään tilausjaksoon. Regimen sitoutui joulukuussa 2018 muuttamaan menettelyään. - Uutiset
25.4.2019 15.00
KKV Uutiskirje 2/2019: Markkinoiden avaamisen ja sääntelyn vaikutukset yritysten ja kuluttajien toimintaan on syytä analysoida jatkossa huolellisemminKilpailu- ja kuluttajapolitiikkaan tehtävät lisäsatsaukset parantavat Suomen kilpailukykyä ja hyvinvointia, kirjoittaa pääjohtaja Kirsi Leivo KKV Uutiskirjeessä ja linjaa viraston keskeisiä toiveita tulevalle hallituskaudelle. - Uutiset
5.4.2019 14.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu sopimusehtodirektiivin mukaisesta oikeuspaikastaUnionin tuomioistuin katsoi muun muassa, että sopimusehtodirektiiviä on tulkittava siten, ettei se ole esteenä sopimusehdossa viitatuille menettelysäännöille, joiden nojalla elinkeinonharjoittaja voi valita vastaajan kotipaikan toimivaltaisen tuomioistuimen ja sopimuksen täyttämispaikkakunnan toimivaltaisen tuomioistuimen välillä, kun se nostaa kanteen, jossa kuluttajan väitetään jättäneen sopimuksen täyttämättä, jollei sopimuksen täyttämispaikkakunnan valinta johda kuluttajan kannalta sellaisiin menettelyllisiin edellytyksiin, jotka ovat omiaan rajoittamaan liiallisesti unionin oikeusjärjestyksessä kuluttajalle annettua oikeutta tehokkaisiin oikeussuojakeinoihin, mikä ennakkoratkaisua pyytäneen tuomioistuimen on tarkistettava. - Uutiset
4.4.2019 11.28
Vierashuoneessa OTM, VT, KTM Mikko Laapas ja OTM Joel Kujala: Oikeus kuuluu kaikille – myös kuluttajariitojen käsittelyssäParhaillaan on käynnissä Lakimiesliiton Oikeus kuuluu kaikille -kampanja. Kampanjan teema on tärkeä ja ajankohtainen myös lähestyviä eduskuntavaaleja ajatellen. Kyseiseen teemaan liittyen tässä kirjoituksessa nostetaan esille kuluttajariitojen käsittelyssä esiintyviä ongelmia ja pohditaan, kuinka järjestelmää voitaisiin kehittää. Keskitymme kirjoituksessa nimenomaan kuluttajariitalautakunnan toimintaan ja resursointiin. - Uutiset
3.4.2019 9.00
Komissiolta alustava sopimus kuluttajansuojasääntöjen vahvistamisestaSopimuksen tärkeimmät parannukset tuovat entistä enemmän avoimuutta verkko-ostamiseen, sekä tehokkaammat seuraamukset ja selkeät säännöt tuotteiden laatueroihin puuttumiseen EU-alueella. Ehdotus säännöistä tehtiin huhtikuussa 2018 osana ”Kuluttajat vahvempaan asemaan” -aloitetta. Alustava sopimus on vielä hyväksyttävä virallisesti Euroopan parlamentissa ja neuvostossa. Hyväksytyistä toimenpiteistä koituu konkreettisia etuja kuluttajille, Euroopan kuluttajakeskus Suomessa tiedottaa. - Uutiset
29.3.2019 11.50
Huhtikuussa 2019 voimaan tulevia säädöksiä ja säädösmuutoksiaHuhtikuussa 2019 tulee voimaan lukuisia säädöksiä ja säädösmuutoksia, muun muassa:
- Äitiyslaki siihen liittyvine säädöksineen tulee voimaan 1.4.2019
- Asumisperusteista sosiaaliturvaa koskeva lainsäädäntökokonaisuus tulee voimaan 1.4.2019
- Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta astuu voimaan 1.4.2019
- Sähköiset rahtikirjat käyttöön 11.4.2019 voimaan tulevalla tiekuljetussopimuslain muutoksella
- Jehovan todistajien vapautuslaki kumotaan 1.4.2019 alkaen - Uutiset
27.3.2019 12.15
Tukes testautti äitiyspakkausten tuotteita – puutteita ei löytynytTurvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) selvitti vuonna 2018 äitiyspakkausten sisältämien tekstiilien, lastenhoitotarvikkeiden ja kosmetiikan vaatimustenmukaisuutta. Tarkasteltavina olivat Kansaneläkelaitoksen äitiysavustuksena jakama vuoden 2018 äitiyspakkaus ja yhden kaupallisen toimijan äitiyspakkaus Finnish Baby Box. Tarkastetuissa tuotteissa ei tutkituilta osin havaittu turvallisuuspuutteita. - Uutiset
26.2.2019 15.15
Parempaa kuluttajansuojaa EU:hun: neljä tapaa hyötyä uudistuksesta – muun muassa ryhmäkanne mahdolliseksi kaikissa maissaShoppailu EU-maiden välillä on yhä helpompaa, joten eurooppalaisten tulee hyötyä samasta kuluttajansuojan tasosta kaikkialla EU:ssa. - Uutiset
25.2.2019 10.10
Verkko-ostaminen: Komissio ja kuluttajansuojaviranomaiset vaativat selkeitä tietoja hinnoista ja alennuksistaEri puolella EU:ta tarkastetuista verkkokauppasivustoista useilla annetaan kuluttajille epäselvää tietoa hinnoista ja alennuksista. Euroopan komissio ja kansalliset kuluttajansuojaviranomaiset julkaisivat 22. helmikuuta tulokset EU:n laajuisesta 560 verkkokauppasivuston tarkastuksesta. Tarkastelluilla sivustoilla tarjotaan monenlaisia tavaroita, palveluja ja digitaalista sisältöä, kuten vaatteita, jalkineita, tietokoneohjelmia tai pääsylippuja. Näistä sivustoista noin 60 prosentilla ilmeni EU:n kuluttajansuojasääntöjen noudattamiseen liittyviä sääntöjenvastaisuuksia, jotka koskivat pääasiassa hintojen ja erikoistarjousten esittämistapaa. - Uutiset
15.2.2019 12.15
Euroopan kuluttajakeskus muistuttaa talvilomien lähestyessä laivamatkustajan oikeuksistaOletko lähdössä risteilylle hiihtoloman aikaan? Laivamatkustajan oikeudet ovat voimassa kautta EU:n ja ne koskevat myös suurta osaa risteilyistä. Euroopan kuluttajakeskus on koonnut tietopaketin kaikille talvilomaristeilijöille. Kuluttajakeskuksen uutiskirjeessä 1/2019 asiaa myös Brexitistä, lentomatkustajan oikeuksista, luotonantajan yhteisvastuusta ja autonvuokrauksesta. - Uutiset
14.1.2019 16.00
FINE: Henkilökohtainen neuvonta estää riitoja vakuutus-, pankki- ja sijoitusasioissaFINEen otettiin yhteyttä vakuutus-, pankki- ja sijoitusasioihin liittyvissä kysymyksissä vuoden 2018 aikana 7.700 kertaa, FINE tiedottaa. Trendi asioiden ratkaisemisessa jo alkuvaiheen neuvonnassa vahvistui entisestään. Neuvonta-asioita oli jopa 88 % kaikista asioista ja riitoja 12 %, neljä prosenttiyksikköä edellisvuotta vähemmän. Yhteydenotoista 72 % oli vakuutusasioita, pankkiasioita oli 24 % ja sijoitusasioita 4 %. - Uutiset
14.1.2019 7.26
Aluehallintovirasto peruutti perintäyhtiö Alektum Oy:n toimiluvan – KKV hakee kieltoa lainvastaisten perintäkulujen perimiselleEtelä-Suomen aluehallintovirasto on peruuttanut Alektum Oy:n toimiluvan harjoittaa perintätoimintaa. Asiasta on annettu kolme päätöstä 31.12.2018. Perintäyhtiön toiminnassa on ilmennyt toistuvasti vakavia puutteita, ja perintäyhtiö on osoittanut ilmeistä piittaamattomuutta lakia, hyvää perintätapaa ja valvovan viranomaisen päätöksiä kohtaan. Alektum Oy on muun muassa perinyt riitautettuja saatavia, antanut velalliselle harhaanjohtavaa tietoa sekä jatkanut lainvastaisten perintäkulusaatavien perintää. Alektum Oy on jatkanut lainvastaista menettelyä aluehallintoviraston antamien varoitusten jälkeen. Perintälupalain mukaan aluehallintoviraston on peruutettava toimilupa, jos perintätoiminnasta vastaava henkilö on laiminlyönyt velvollisuutensa huolehtia siitä, että perintätoiminnassa noudatetaan hyvää perintätapaa ja että perintätoimintaa muutoinkin harjoitetaan lainmukaisesti. - Uutiset
3.1.2019 9.31
Hammas vaurioitui pähkinästä - kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystäLautakunta totesi muun muassa, että pähkinät luonnontuotteina voivat vaihdella koostumukseltaan ja kovuudeltaan myös saman lajikkeen sisällä. Yleisen elämänkokemuksen perusteella on myös selvää, että pähkinät ovat luonteeltaan lähtökohtaisesti kovarakenteisia elintarvikkeita. Mainituista syistä pähkinät voivat aiheuttaa keskimääräistä elintarviketta suuremman riskin hampaan vaurioitumiselle. Tämän vuoksi kuluttajan pitää ilman eri varoitustakin ymmärtää nauttia niitä riittävällä varovaisuudella. Asiassa mainitulla perustella lautakunta katsoi, ettei tuotteessa ollut turvallisuuspuutetta. Tämän vuoksi lautakunta ei suosittanut asiassa hyvitystä. (Esittelijän eriävä mielipide) - Uutiset
17.12.2018 15.15
KKV Uutiskirje 6/2018: Kilpailuvalvonnan merkitys kuluttajille ja kansantaloudelle, hankintojen valvonta sekä muuta ajankohtaista kilpailu- ja kuluttaja-asioistaKKV:n pääjohtaja Kirsi Leivo kirjoittaa uutiskirjeen pääkirjoituksessa kilpailupolitiikan vaikutuksesta Suomen hyvinvointiin. Tehokas kilpailuvalvonta lisää tutkimusten mukaan tuottavuutta ja parantaa talouskasvua. Kilpailupolitiikan vahvistaminen maksaisi itsensä takaisin moninkertaisesti kuluttajille ja kansantaloudelle. - Uutiset
20.11.2018 15.11
Miten tapauskäsittely etenee Euroopan kuluttajakeskuksessa?Kun kuluttajalla on ongelma, hän ottaa kuluttajakeskukseen yhteyttä joko soittamalla tai laittamalla viestiä verkkosivuilta löytyvien ohjeiden mukaan. Myös sosiaalisen median kautta voi tehdä alustavia yhteydenottoja ja kyselyjä. Esimerkkitapauksessa kuluttaja otti yhteyttä, kun hänen lentonsa Helsingistä Tbilisiin Riikan kautta myöhästyi. - Uutiset
23.10.2018 12.15
KKV: 40 hyötyä kuluttajansuojasta juhlavuoden kunniaksiKuluttajansuojalaki tuli voimaan ja kuluttaja-asiamies aloitti toimintansa syksyllä 1978. Kilpailu- ja kuluttajavirasto on listannut suomalaisen kuluttajansuojan 40-vuotisjuhlavuoden kunniaksi asioita, joissa kuluttajansuojalla on saatu parannettua kuluttajien asemaa tai helpotettua heidän arkeaan. - Uutiset
19.10.2018 13.00
Kilpailuvirastosta markkinavirastoksi -juhlakirjan artikkeleissa käydään läpi sekä ajankohtaisia kilpailuoikeudellisia ja -poliittisia aiheita että KKV:n laajaa tehtäväkenttääKKV on julkaissut syyskuussa 2018 eläkkeelle jääneen pääjohtajan Juhani Jokisen juhlakirjan ”Kilpailuvirastosta markkinavirastoksi”. Kirjan ensimmäisessä osassa käsitellään ajankohtaisia kilpailuoikeudellisia ja -poliittisia aiheita, kuten yrityskauppavalvonnan 20-vuotista taivalta, finanssisektorin kilpailuoikeuskysymyksiä sekä kilpailulainsäädäntöön ja lainvalmisteluun liittyviä teemoja. Toisessa osassa puolestaan kuvataan muun muassa suomalaisen ja eurooppalaisen kuluttajaoikeuden kehitystä sekä julkisten hankintojen ja kilpailuneutraliteetin valvontatoiminnan ajankohtaisia aiheita. - Uutiset
8.10.2018 9.10
Kilpailu- ja kuluttajavirastolta puuttuu toimivaltuudet tutkia Onnibus-yrityskaupan vaikutukset kuluttajahintoihinKilpailu- ja kuluttajavirasto haluaa oikeuden ottaa oma-aloitteiseen tutkintaan sellaiset yrityskaupat, joissa se tunnistaa mahdollisia ongelmia kuluttajille. Koiviston Auton ja Onnibus.comin kauppa on tuorein esimerkki yrityskaupasta, johon KKV:lla ei ole tällä hetkellä toimivaltuuksia puuttua, virasto tiedottaa. Markkinoilla tapahtuu yrityskauppoja, jotka ovat kuluttajille ja kilpailulle haitallisia, mutta jäävät kilpailulaissa asetettujen liikevaihtorajojen alapuolelle. KKV:lla on toimivalta tutkia vain yrityskaupat, joissa osapuolten yhteenlaskettu liikevaihto ylittää 350 miljoonaa euroa, ja vähintään kahden osapuolen Suomesta kertynyt liikevaihto ylittää 20 miljoonaa euroa kummankin osalta. - Uutiset
20.9.2018 16.00
Komissio rekisteröi ruoan alkuperän ilmoittamista koskevan kansalaisaloitteen ”Eat ORIGINal! Unmask your food”Euroopan komissio on päättänyt rekisteröidä kansalaisaloitteen ”Eat ORIGINal! Unmask your food”. Aloitteella pyritään ottamaan käyttöön kaikkia elintarvikkeita koskevat pakolliset alkuperäilmoitukset, jotta voidaan ehkäistä petoksia, suojella kansanterveyttä ja taata kuluttajien tiedonsaantioikeus. - Uutiset
20.9.2018 13.38
Airbnb sitoutuu noudattamaan Euroopan komission ja EU:n kuluttajaviranomaisten vaatimuksiaEuroopan komission ja EU:n kuluttajaviranomaisten heinäkuisen kehotuksen jälkeen Airbnb on sitoutunut tekemään ehtoihinsa tarpeelliset muutokset ja parantamaan hintojen ilmoittamista. Yrityksellä on vuoden 2018 loppuun asti aikaa tehdä muutokset kaikkiin sen verkkosivuilla oleviin EU-kielten versioihin. - Uutiset
19.9.2018 13.53
KKV:n kuluttajavinkki: muista oikeutesi myös kotimyynnissäSyyskuussa kuluttajaneuvonta muistuttaa kotimyynnin kuluttajansuojasta. Valtaosalla kotimyyntituotteista on peruuttamisoikeus, jolloin kotimyynnissä tehdyn kaupan voi peruuttaa 14 päivän kuluessa palvelusopimuksen tekemisestä tai tavaran vastaanottamisesta. Kotimyynnissä myyjän on kerrottava etukäteen peruuttamisoikeudesta tai sen puuttumisesta. - Uutiset
13.9.2018 8.25
KKV Uutiskirje 4/2018 on ilmestynytKilpailu- ja kuluttajaviraston uusi pääjohtaja Kirsi Leivo kirjoittaa uutiskirjeen pääkirjoituksessa huolella toteutetun markkinoiden avaamisen ja kilpailuttamisen tärkeydestä. Markkinoiden avaaminen ja julkisten hankintojen kilpailuttaminen voivat tuottaa merkittäviä hyötyjä kuluttajille ja kansantaloudelle. Onnistuminen edellyttää kuitenkin huolellista suunnittelua ja vaikutusarviointia. - Uutiset
10.9.2018 12.32
Omalla vastuulla -kampanja opastaa turvallisempaan verkko-ostamiseenSuomalaiset viranomaiset ja muut organisaatiot kampanjoivat laajalla rintamalla turvallisen verkko-ostamisen puolesta. Kuluttajien shoppailu kaukomaiden verkkokaupoissa on viime vuosina kasvanut voimakkaasti ja Tulli on täyttynyt pienistä paketeista. Pahimmillaan nämä ostokset ovat viranomaisten havaintojen perusteella ”vaarallista roskaa”. Kampanja haluaa herätellä kuluttajia tunnistamaan oma vastuunsa: jos ostat tavaraa suoraan EU:n ulkopuolelta, olet myös vastuussa tuotteiden turvallisuudesta. - Uutiset
3.9.2018 13.25
KKV:n uusi pääjohtaja, oikeustieteen kandidaatti, LL.M. Kirsi Leivo: Kilpailu- ja kuluttajavalvonnan sanktioita on terävöitettävä, jotta niillä on laitonta toimintaa ennaltaehkäisevä vaikutusOikeustieteen kandidaatti, LL.M. Kirsi Leivo aloitti 3. syyskuuta 2018 Kilpailu- ja kuluttajaviraston pääjohtajana. Kirsi Leivo seuraa KKV:n pääjohtajan tehtävässä eläkkeelle jäänyttä Juhani Jokista. Pääjohtajakausi kestää viisi vuotta. KKV ajaa kuluttajien ja kansantalouden etua. Virasto huolehtii markkinoiden toimivuudesta valvomalla kilpailusääntöjen ja kuluttajansuojaa koskevan lainsäädännön noudattamista. KKV tekee myös esityksiä kilpailua rajoittavien säännösten purkamiseksi, julkisten hankintojen avoimuuden edistämiseksi ja kuluttajansuojan kehittämiseksi. - Uutiset
23.8.2018 15.18
Valtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle komission ehdotuksesta Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi verkkoalustojen toiminnan avoimuudestaVerkkoalustat toimivat merkittävinä markkinoille pääsyn kanavina. Komission asetuksella lisättäisiin oikeusvarmuutta sekä markkinoiden toiminnan ennakoitavuutta ja toimivuutta. Verkkoalustoja liiketoiminnassaan käyttävien yritysten liiketoimintariski vähenisi. Lisäksi asetus edistäisi sisämarkkinoiden toimintaa varmistamalla säädösympäristön pysymisen yhtenäisenä. Yrityksille aiheutuisi kustannuksia erityisesti sisäisen valitusten käsittelyjärjestelmän perustamisesta. Velvoite ei koske pieniä yrityksiä. Asetuksen täytäntöönpanon yhteydessä tulee säätää toimivaltaisesta tuomioistuimesta. Asetuksen arvioidaan vaikuttavan tuomioistuimen työmäärään vain vähäisissä määrin. - Uutiset
10.8.2018 12.12
Kuluttaja-asiamiehen uutiskirje 4/2018Uutiskirjeen aiheita ovat muun muassa kuluttajapolitiikka, Elisan ja XXL:n markkinointi, Instagram-markkinointi, tilausansat, pikavipit, kulutusluottojen lainsäädännön uudistaminen sekä Airbnb. - Uutiset
9.8.2018 13.10
Kuluttaja-asiamies: Puhelinasioinnin hintaa koskevaa lainsäädäntöä on uudistettavaMonet yritykset käyttävät asiakaspalvelunumeronaan yritysnumeroita, joihin soittaminen on kuluttajille normaaleja puheluja kalliimpaa. Lain mukaan yritysten on kuitenkin tarjottava asiakaspalvelua niin sanotusta perushintaisesta numerosta silloin, kun kuluttajan yhteydenotto koskee aiemmin tehtyä kauppaa tai sopimusta. Kuluttaja-asiamies katsoo, että nykyinen lainsäädäntö ei turvaa kuluttajan asemaa EU:n direktiivissä edellytetyllä tavalla ja on siksi tehnyt oikeusministeriölle aloitteen perushintaista asiakaspalvelunumeroa koskevan sääntelyn tarkistamiseksi. - Uutiset
20.6.2018 13.49
Kuluttaja-asiamies puuttui aggressiiviseen kotimyyntiinKotimyyntiä ja etenkin erilaisten remontti- ja korjauspalveluiden kotimyyntiä koskevien kuluttajailmoitusten määrä on kasvanut viime vuosina. Ilmoituksissa toistuvat kertomukset aggressiivisesta menettelystä, esimerkiksi tunteja kestävistä myyntiesittelyistä, joiden aikana myyjä ei poistu kuluttajan kotoa tämän pyynnöistä huolimatta. Ongelmia on ollut myös peruutusoikeudesta tai sen puuttumisesta kertomisessa. Kohderyhmänä ovat usein olleet iäkkäät kuluttajat. Kuluttaja-asiamies on selvittänyt kotimyynnin ongelmia viiden yrityksen kanssa ja edellyttänyt niitä korjaamaan menettelyjään. - Uutiset
19.6.2018 10.49
Kuluttaja-asiamies määräsi JYSK Oy:lle kiellon harhaanjohtavasta markkinoinnistaHuonekaluja ja sisustustuotteita myyvä JYSK Oy ei ole luopunut harhaanjohtavasta tarjousmarkkinoinnista kuluttaja-asiamieheltä saamastaan ohjeistuksesta huolimatta, joten kuluttaja-asiamies on määrännyt sille kiellon jatkaa vastaavaa markkinointia. Kiellon tehosteeksi on asetettu 100 000 euron uhkasakko. - Uutiset
9.5.2018 13.00
Kuluttajan maksuton apuri lomamatkalla: ECC-Net Travel -mobiilisovellusUlkomaan matkalla kuluttaja voi kohdata hankalia tilanteita: Auton vuokraaminen onkin kalliimpaa kuin etukäteen oli sovittu, netin kautta varattu hotellihuone ei olekaan käytettävissä ja ostettu tavara osoittautuu vialliseksi. Euroopan kuluttajakeskusten verkosto on kehittänyt matkaajien kohtaamien yleisten ongelmien sujuvampaan selvittämiseen ja välttämiseen ilmaisen ECC-Net Travel -mobiilisovelluksen. Sovellus toimii 25 kielellä ilman verkkoyhteyttä roaming-maksujen välttämiseksi.