Hakutulokset
- Uutiset
5.6.2020 16.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu etäsopimuksena tehdyn luottosopimuksen peruuttamisoikeudesta ja saatujen suoritusten palauttamisestaKuluttajille tarkoitettujen rahoituspalvelujen etämyynnistä ja direktiivin 90/619/ETY sekä direktiivien 97/7/EY ja 98/27/EY muuttamisesta annetun direktiivin 2002/65/EY 7 artiklan 4 kohtaa on tulkittava siten, että silloin, kun kuluttaja käyttää peruuttamisoikeuttaan palvelujen tarjoajan kanssa etäsopimuksena tekemänsä luottosopimuksen osalta, kuluttajalla on oikeus – tämän vaikuttamatta niihin maksuihin, jotka hänen on itse suoritettava palvelujen tarjoajalle kyseisen direktiivin 7 artiklan 1 ja 3 kohdassa asetettujen edellytysten mukaisesti – saada palvelujen tarjoajalta takaisin kyseisen sopimuksen mukaisesti maksamansa lainapääoman lyhennykset ja korot, mutta ei korvausta siitä, että kyseiset lainapääoman lyhennykset ja korot ovat olleet palvelujen tarjoajan käytettävissä. - Uutiset
5.6.2020 13.37
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu itsenäisen kauppaedustajan käsitteestäJäsenvaltioiden itsenäisiä kauppaedustajia koskevan lainsäädännön yhteensovittamisesta 18.12.1986 annetun neuvoston direktiivin 86/653/ETY 1 artiklan 2 kohtaa on tulkittava siten, että henkilöllä ei ole välttämättä oltava mahdollisuutta muuttaa päämiehen lukuun myymiensä tavaroiden hintoja, jotta häntä voidaan pitää kyseisessä säännöksessä tarkoitettuna kauppaedustajana. - Uutiset
5.6.2020 7.55
Hovioikeus: Pitkäkestoisen alun perin 2,4 miljoonan asuntoluoton irtisanomisehto ei ollut kohtuutonDanske Bank ja A olivat 23.12.2010 sopineet 2,4 miljoonan euron asuntoluotosta. Velkaa oli alunperin sovittu maksettavan noin 37.000 euron suuruisilla lyhennyserillä joka kolmas kuukausi kuitenkin niin, että 30.12.2011 saakka velasta maksettiin vain korko. Viimeisen erän maksupäiväksi oli sovittu 30.9.2031. A oli ostanut luotolla asunnon, jonka osakekirjat pankki oli saanut vakuudeksi. Danske Bank oli 17.7.2017 päivätyllä kirjeellä irtisanonut luoton 2.8.2017 lukien. Irtisanomisen perusteena oli ollut, että velan maksu oli viivästynyt vähintään kuudella kuukaudella ja maksu oli ollut edelleen olennaisessa määrin suorittamatta.
Kaikkia seikkoja kokonaisuutena arvioiden hovioikeus katsoi, että pitkäkestoisen luottosopimuksen irtisanomisehtoa, kun A:n maksulaiminlyönti oli yhä puolen vuoden jälkeen ollut olennainen, ei mainituissa olosuhteissa voitu pitää kohtuuttomana. Myöskään irtisanomisehdon soveltaminen ei johtanut kohtuuttomuuteen. Sopimusehtoa ei ollut siten syytä jättää huomioon ottamatta kohtuuttomana. (Vailla lainvoimaa 5.6.2020) - Uutiset
4.6.2020 15.26
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu kuluttajasopimuksen sopimusehtojen tutkimisesta viran puolestaKuluttajasopimusten kohtuuttomista ehdoista annetu direktiivin 93/13/ETY 7 artiklan 1 kohtaa on tulkittava siten, että se on esteenä kansallisen oikeussäännön tulkinnalle, joka estäisi tuomioistuinta, jonka käsiteltäväksi elinkeinonharjoittaja on saattanut kuluttajaa vastaa nostamansa direktiivin soveltamisalaan kuuluvan kanteen ja joka ratkaisee asian yksipuolisella tuomiolla, kun kuluttaja ei ole saapunut vastaamaan asiassa toimitettuun istuntoon, johon hänet oli haastettu, ryhtymästä tarvittaviin asian selvittämistoimiin tutkiakseen viran puolesta sellaisten sopimusehtojen kohtuuttomuuden, joihin elinkeinonharjoittaja on perustanut vaatimuksensa, silloin kun tuomioistuin epäilee näiden sopimusehtojen olevan tässä direktiivissä tarkoitetulla tavalla kohtuuttomia. - Uutiset
4.6.2020 14.25
Kuluttaja-asiamies muistutti kanavapakettien tarjoajia kuluttajansuojan periaatteista urheilun ollessa katkolla: määräaikainen sopimuskin oltava irtisanottavissaKoronapandemia laittoi urheilusarjat katkolle, mikä aiheutti muutoksia kuluttajien maksullisiin urheilukanavapaketteihin. Kuluttaja-asiamies alkoi selvittää palveluntarjoajien käytäntöjä heti, kun urheilutapahtumia alettiin perua ja muistutti palveluntarjoajia kuluttajansuojan periaatteista. Jos palvelun sisältö muuttuu olennaisesti, palvelu pitää voida irtisanoa, vaikka se olisikin määräaikainen. - Uutiset
4.6.2020 8.42
Aluehallintoviraston ohje ravintoloille on julkaistuAluehallintoviraston ohje ravintoloille sisältää tietoa mm. ravintolan asiakkaiden ohjeistuksesta, asiakaspaikkojen määrästä ja sijoittamisesta sekä ruoka- ja juomatarjoilusta. - Uutiset
3.6.2020 13.40
FINE: Matkailuautoa tai -vaunua vuokraamassa? Tarkista vakuutusturva kuntoon ennen lomareissuaMatkailuautojen ja -vaunujen vuokraus on koronakesänä huipussaan ja tien päälle on lähdössä monia ensi kertaakin karavaanarielämään tutustuvia matkalaisia. Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan vakuutusasiantuntija kokosi muutamia vinkkejä, jotka on hyvä tarkistaa kuntoon ennen loman alkua, jotta matkailu sujuisi vaivatta ja mahdollisten vahinkojen hoitaminen matkalla sujuvasti.
”Kun olet vuokraamassa matkailuajoneuvoa, tarkista ensin mitä ajoneuvon vuokraussopimuksessa on sovittuna vakuutuksista. Yleensä ajoneuvon omistaja huolehtii vakuutuksista. Selvitä myös miten toimia, jos jotain yllättävää sattuisi ja tarkista vuokraussopimukseen sisältyvän omavastuun suuruus”, vakuutusasiantuntija Hanna Salo sanoo. - Uutiset
1.6.2020 13.00
EU:n valvontaisku: Verkkoalustat poistavat miljoonia koronaan liittyviä harhaanjohtavia mainoksiaEuroopan komission koordinoimalla verkkosivustojen tehotarkastuksella (sweep) tarkastettiin sivustoja, joilla myydään tuotteita koronavirukseen liittyvillä katteettomilla väitteillä. Tehotarkastuksen suoritti EU:n kuluttajansuoja-asioiden yhteistyöverkosto (CPC). Tarkastus koostui kahdesta osasta: verkkoalustojen laajamittaisesta tarkastuksesta ja tiettyjen, koronan vuoksi korkean kysynnän tuotteiden mainosten ja verkkosivustojen perusteellisesta analysoinnista. - Uutiset
28.5.2020 13.00
Työryhmä ehdottaa uudistuksia kuluttajansuojaan henkilöön kohdistuvien palvelujen virhe- ja viivästystilanteissa – lausua voi 31.7.2020 saakkaKuluttajansuojasäädösten uudistamista pohtinut oikeusministeriön työryhmä ehdottaa, että kuluttajansuojalakiin lisättäisiin säännökset kuluttajan oikeuksista ja velvollisuuksista henkilöön kohdistuvien palvelujen virhe- ja viivästystilanteissa. Uudistukset koskisivat sosiaali- ja terveyspalveluja, liikunta- ja muita hyvinvointipalveluja, elämys- ja juhlapalveluja, ravintolapalveluja, taksiliikenteen palveluja, kauneuspalveluja, harrastuskursseja sekä varhaiskasvatus- ja koulutuspalveluja. - Uutiset
27.5.2020 15.28
Sijoituslautakunnan ratkaisuja alkuvuodesta 2020Ratkaisuissa on kysymys muun muassa sijoitusrahastotoiminnasta, sijoitusvakuutuksista ja arvopaperivälitystoiminnasta. - Uutiset
20.5.2020 13.41
Mainonnan eettisen neuvoston ratkaisuja - Uutiset
20.5.2020 11.30
Vakuutuslautakunnan ja FINEn uusimpia ratkaisusuosituksiaSuosituksissa on kysymys muun muassa matkavakuutuksesta, vastuuvakuutuksesta, tapaturmista, kiinteistövakuutuksesta, yritysvakuutuksesta, kotivakuutuksesta, autovakuutuksesta ja sairausvakuutuksesta. - Uutiset
20.5.2020 9.00
Apulaisoikeusasiamies: Kuluttajariitalautakunnan ratkaisun perusteluja voitiin pitää hyvän kielenkäytön valossa ongelmallisenaKantelija pyysi tutkimaan kuluttajariitalautakunnan menettelyä ja päätöstä koskien yksityisen pysäköinninvalvonnan antamaa valvontamaksua. Kantelun mukaan lautakunnan ratkaisusta ei käynyt ilmi, miten ja missä yhteydessä X Oy oli esittänyt ratkaisun perusteluissa esiintyvän väittämän, että EasyPark -sovellus kehottaa tarkistamaan sijaintitiedon ja miksi kantelijalle ei ollut annettu mahdollisuutta kommentoida tätä asian ratkaisun kannalta merkityksellistä lausuntoa. Ratkaisussa ei myöskään ollut kuvattu ja otettu huomioon kantelijan lisäselvityksen sisältöä. Kantelija ihmetteli myös, mihin lautakunta perusti ratkaisun perusteluissa olevan väitteen, että kuluttaja oli suorittanut valvontamaksun vain kertaalleen, kun ratkaisupyynnön yhteydessä kantelija oli kertonut, että valvontamaksu oli suoritettu kahteen kertaan. Elinkeinonharjoittaja ei ollut vastineessaan kiistänyt tätä väitettä. - Uutiset
18.5.2020 12.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu kuluttajan peruuttamisoikeudesta ja elinkeinonharjoittajan velvollisuudesta ilmoittaa puhelinnumeronsa, ”jos se on käytettävissä”Ennakkoratkaisupyyntö – Kuluttajansuoja – Direktiivi 2011/83/EU – 6 artiklan 1 kohdan c ja h alakohta ja 4 kohta – Liitteessä I oleva A osa – Peruuttamisoikeus – Peruuttamisoikeuden käyttämiseen liittyvät ehdot, määräajat ja menettelyt, jotka elinkeinonharjoittajan on toimitettava – Elinkeinonharjoittajan velvollisuus ilmoittaa puhelinnumeronsa, ”jos se on käytettävissä” – Ulottuvuus - Uutiset
15.5.2020 15.30
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu arkkitehdin ja kuluttajan välisestä sopimuksestaKuluttajan oikeuksista annetun direktiivin 2011/83/EU 3 artiklan 3 kohdan f alakohtaa on tulkittava siten, että arkkitehdin ja kuluttajan välinen sopimus, jonka mukaan arkkitehdin ainoana tehtävänä on suunnitella kuluttajalle uusi rakennettava omakotitalo ja laatia tässä yhteydessä piirustukset, ei ole mainitussa säännöksessä tarkoitettu sopimus, joka koskee uuden rakennuksen rakentamista. Direktiivin 2011/83 2 artiklan 3 ja 4 alakohtaa ja 16 artiklan c alakohtaa on tulkittava siten, että arkkitehdin ja kuluttajan välinen sopimus, jonka nojalla arkkitehti sitoutuu toteuttamaan rakennettavan uuden omakotitalon suunnittelun kuluttajan vaatimusten ja toiveiden mukaisesti ja laatimaan tässä yhteydessä piirustukset, ei ole viimeksi mainitussa säännöksessä tarkoitettu sopimus sellaisten tavaroiden toimittamisesta, jotka on valmistettu kuluttajan vaatimusten mukaisesti tai selvästi henkilökohtaisia tarpeita vastaaviksi. - Uutiset
15.5.2020 11.54
OTM Jon Hautamäki ja OTM Max Atallah: Mietteitä vuosi virtuaalivaluuttalain voimaantulon jälkeenLaki virtuaalivaluutan tarjoajista (”virtuaalivaluuttalaki”) tuli voimaan 1.5.2019 – eli noin vuosi sitten. Virtuaalivaluuttakenttään erikoistuneena lakitoimistona olemme Nordic Law Oy:ssä seuranneet suurella mielenkiinnolla sitä, miten laki on vaikuttanut virtuaalivaluutan tarjoajien toimintaan ja kuinka sitä on käytännössä sovellettu. Tässä artikkelissa esitellään päällimmäisiä huomioita virtuaalivaluuttalain soveltamisesta käytännössä. - Uutiset
11.5.2020 12.40
Mainonnan eettisen neuvoston lausuntoja – kaksi huomautusta - Uutiset
11.5.2020 7.55
Vakuutuslainsäädäntöön tarkennuksia kesäkuun alustaVakuutuslainsäädäntöön tehdään EU-lainsäädännöstä johtuvia muutoksia. Muutokset tulevat voimaan 1. kesäkuuta 2020 alkaen. Euroopan rahoitus- ja vakuutusalan valvontaviranomaisten toimintaa koskeva uudistus on ollut vireillä EU:ssa vuodesta 2017. Sen yhteydessä Euroopan parlamentti ja neuvosto ovat hyväksyneet joulukuun lopussa 2019 muun muassa vakuutusyritysten ns. Solvenssi II -direktiiviä koskevan muutosdirektiivin. - Uutiset
8.5.2020 13.18
Kuluttaja-asiamiehen blogin vieraskynässä johtaja Anja Peltonen: Kuka kantaa vastuun piittaamattoman luotonantajan toimista?Vakuudettomissa pikaluotoissa on ollut monenlaisia ongelmia. Luotonantajat eivät ole suinkaan aina toimineet laissa edellytetyn hyvän luotonantotavan mukaisesti. Puutteita on ollut jopa asiakkaan luottokelpoisuuden arvioinnissa. Huimien korkojen periminen on ollut mahdollista, koska asiakkaista ei ole juuri ollut kilpailua muita luottoja tarjoavien, vastuullisten toimijoiden kanssa. Useita säännösmuutoksia on tehty, jotta estettäisiin jatkossa vastaava toiminta. - Uutiset
8.5.2020 13.15
Euroopan kuluttajakeskuksen uutiskirjeen 2/2020 teemana koronaepidemiaKevään uutiskirjeessä 2/2020 kerrotaan useista koronaepidemiaan liittyvistä, kuluttajia koskevista ja askarruttavista aiheista. - Uutiset
7.5.2020 13.00
Finanssivalvonta: Luottojen maksujärjestelytilanteet koronaviruspandemian aiheuttamien seurausten aikanaKoronaviruspandemia ja sen aiheuttama taloudellinen taantuma ja epävarmuus aiheuttavat poikkeuksellisia haasteita sekä asiakkaiden maksukyvylle että luottolaitosten luottoprosesseille. Niiden hallitsemiseksi ja eräiden maksujärjestelytilanteisiin liittyvien sääntelykysymysten selventämiseksi Finanssivalvonta haluaa kiinnittää valvomiensa luottolaitosten huomiota seuraaviin näkökohtiin. - Uutiset
6.5.2020 13.40
Kuluttajariitalautakunta: Hintavirhe sitoo myyjääVarsinkin verkkokaupassa hintavirheet ovat yleisiä. Kuluttaja ei voi vaatia myyjää tekemään kauppaa ilmoitettuun hintaan. Tehty kauppa kuitenkin sitoo. Myyjä ei yleensä voi perua kauppaa, vaikka se on ilmoittanut hinnan liian pieneksi. Myyjän tulee toimittaa tuote, ellei kuluttajan ole pitänyt ymmärtää kyseessä olevan virhe. Kuluttajariitalautakunta on antanut hintavirheisiin viime aikoina useita ratkaisuja. - Uutiset
6.5.2020 8.30
Hallinto-oikeus kumosi aluehallintoviraston päätöksen kiinteistönvälitysliikkeelle annetusta varoituksestaKäsillä olevassa tapauksessa A oli valvonut välitysliike A:n vastaavana hoitajana yksinomaan omaa välitystoimintaansa. Vaikka hän olisikin toiminut päätoimisesti muussa välitysliikkeessä kuin välitysliike A:ssa, sen ei voitaisi näissä olosuhteissa katsoa estäneen häntä huolehtimasta asianmukaisesti myös oman välitysliikkeensä vastaavan hoitajan tehtävistä. Aluehallintovirasto ei ollut voinut päätöksessään esitetyillä perusteilla antaa välitysliike A:lle varoitusta välitysliikelain 5 §:n 1 momentin vastaisesta menettelystä taikka välitysliikelain 4 §:n tarkoittaman hyvän välitystavan vastaisesta menettelystä. Aluehallintoviraston päätös oli tämän vuoksi kumottava. (Vailla lainvoimaa 6.5.2020) - Uutiset
5.5.2020 10.40
KHO:n muu päätös liikennevakuutuslain mukaisesta vakuutusmaksua vastaavasta maksusta ja laiminlyöntimaksustaAsia oli palautettava Valtiokonttorille vakuuttamisvelvollisuuden laiminlyönnistä johtuvien maksujen määrän muuttamiseksi vastaamaan KHO:n päätöksen mukaisia perusteita. - Uutiset
5.5.2020 9.35
Komission raportti: EU:n suojatoimet polkumyyntiä vastaan tuottavat tulostaKomission raportin mukaan EU:n kaupan suojatoimenpiteet ovat tehokkaasti vähentäneet hyvän kauppatavan vastaisia kansainvälisiä käytäntöjä. Komission käyttöön ottamat polkumyynnin vastaiset tullit, valtiontukien vastaiset tullit ja suojatullit vähentävät epätervettä tuontia keskimäärin 80 prosenttia, mutta eivät vaikuta sääntöjenmukaiseen tuontiin. - Uutiset
30.4.2020 8.40
Asian käsittely kuluttajariitalautakunnassa kesti noin kaksi vuottaApulaisoikeuskansleri kiinnitti kuluttajariitalautakunnan vakavaa huomiota laissa säädetyn erityisen määräajan noudattamiseen sekä asianmukaisen käsittelyn vaatimukseen. - Uutiset
27.4.2020 13.46
KKV:n uutiskirjeessä 2/2020: Koronakriisin vaikutukset kilpailu- ja kuluttajapolitiikkaanKKV:n tuoreen uutiskirjeen aiheena on koronapandemian vaikutus kilpailu- ja kuluttajateemoihin. Tutkimusprofessori Mika Maliranta tarkastele pääkirjoituksessa kilpailu- ja kuluttajapolitiikan roolia talouskriisissä. Kriisin aikana on turvattava välttämättömien hyödykkeiden saatavuus kuluttajille sekä terve kilpailu yritysten välillä. On tärkeää huolehtia siitä, että julkisen sektorin järeät mutta välttämättömät toimenpiteet eivät tarpeettomasti nakerra yksityisen elinkeinotoiminnan pitkän aikavälin elinehtoja. - Uutiset
24.4.2020 15.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu homeopaattisten lääkkeiden pakkausmerkinnöistäIhmisille tarkoitettuja lääkkeitä koskevista yhteisön säännöistä annettua direktiiviä 2001/83/EY, sellaisena kuin se on muutettuna direktiivillä 2004/27/EY, on tulkittava siten, että se on esteenä sille, että mainitun direktiivin 69 artiklassa tarkoitetussa pakkausselosteessa on muita kuin tässä säännöksessä lueteltuja tietoja eli erityisesti kyseisessä säännöksessä tarkoitettujen homeopaattisten lääkkeiden annostusohjeet. - Uutiset
24.4.2020 7.54
Finanssivalvonta: Koronapandemia lisännyt uusia rikollisia ansaintamahdollisuuksiaFinanssivalvonta kehottaa valvottaviaan tarkkaavaisuuteen tilanteissa, joissa epätavallisia liiketoimia ja rahansiirtoja tapahtuu aloilla, joihin koronapandemian voidaan epäillä vaikuttaneen negatiivisesti – kuten vähittäiskauppa ja muu käteistä runsaasti käyttävä liiketoiminta sekä ulkomaankauppa, jossa on mukana entuudestaan tuntemattomia toimijoita. Finanssivalvonta painottaa Euroopan pankkiviranomaisen (EBA) ja OECD:n rahanpesun vastaisen työryhmän (FATF) näkemyksiä, että poikkeukselliset olosuhteet eivät saa johtaa rahanpesun ja terrorismin rahoituksen vastaisen työn vähentymiseen. - Uutiset
23.4.2020 16.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu lähtöselvitysmaksuista ja lopullisen lentohinnan ilmoittamisestaLentoliikenteen harjoittamisen yhteisistä säännöistä yhteisössä annetun asetuksen (EY) N:o 1008/2008 23 artiklan 1 kohtaa on tulkittava siten, että matkustajien lähtöselvitysmaksut, joiden maksamiselta ei voida välttyä, koska vaihtoehtoista maksutonta lähtöselvitystapaa ei ole, maan sisäisiin lentoihin liittyviin hintoihin sovellettava arvonlisävero sekä muulla kuin lentoliikenteen harjoittajan hyväksymällä luottokortilla suoritettuja ostoja koskevat hallinnolliset maksut ovat kyseisen säännöksen toisessa virkkeessä tarkoitettuja pakollisia ja ennakoitavia hinnanosia. Sen sijaan kyseistä säännöstä on tulkittava siten, että matkustajien lähtöselvitysmaksut, joiden maksamiselta on mahdollista välttyä käyttämällä maksutonta lähtöselvitystapaa, sekä maan sisäisiin lentoihin liittyviin valittavissa oleviin lisämaksuihin sovellettava arvonlisävero ovat saman säännöksen neljännessä virkkeessä tarkoitettuja valinnaisia lisämaksuja. - Uutiset
23.4.2020 15.06
Hallituksen esitys: Kuluttajaluottojen enimmäiskorkoon ja markkinointiin rajoituksia väliaikaisesti toukokuun alustaHallitus on antanut eduskunnalle esityksen, jossa ehdotetaan väliaikaisesti tiettyjen kuluttajaluottojen enimmäiskoron rajoittamista 10 prosenttiin sekä luottojen suoramarkkinoinnin kieltämistä. - Uutiset
22.4.2020 9.31
Säästä ja sijoita viisaasti on uusi FINEn opas tavalliselle säästäjälleMitä perusasioita rahasta, säästämisestä ja sijoittamisesta olisi jokaisen hyvä tietää? Miten voisin saada oman talouteni ja sen suunnittelu paremmin hallintaani? Millä perustiedoilla selviäisin niin tavallisessa arjessa kuin yllättävissä kriisitilanteissa? FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan uusi opas Säästä ja sijoita viisaasti kokoaa perusasiat säästämisen ja sijoittamisen eri muodoista ja kertoo vaihtoehdoista, joita tavalliselle säästäjälle ja sijoittajalle on tarjolla. - Uutiset
21.4.2020 15.38
Kuluttajariitalautakunta: Tietokoneessa ei ollut virhettä, kun sen käyttöjärjestelmäpäivitykset tuli tehdä manuaalisestiLautakunta totesi, että käyttöjärjestelmäpäivitysten tekemättä jättäminen voi olla tietokoneelle merkittävä tietoturvariski. Lautakunnan näkemyksen mukaan kuluttajan tulee kuitenkin ymmärtää erityisen edullisen ja pienellä tallennustilalla varustetun tietokoneen ostaessaan varautua siihen, että koneen jatkuva käyttö voi edellyttää enemmän vaivannäköä kuin paremmin varustellun koneen käyttäminen. - Uutiset
21.4.2020 15.26
Kuluttajariitalautakunta: Matkustajien ei voitu kohtuudella olettaa ymmärtävän, että heillä on alle minuutti aikaa ehtiä pysähtyvään kaukoliikenteen junaanLautakunta katsoi, ettei matkustajien ollut voitu kohtuudella olettaa ymmärtävän, että heillä on alle minuutti aikaa ehtiä pysähtyvään kaukoliikenteen junaan, jos heitä ei selkeästi ohjeisteta nousemaan lähimpänä olevaan vaunuun ja siitä, mihin kohtaan se pysähtyy. Konduktöörin on myös ennen junan lähtöä asemalta varmistuttava siitä, onko laiturilla vielä junaan nousevia matkustajia. Asiassa oli jäänyt epäselväksi, oliko näin tapahtunut. VR-Yhtymä Oy:n tarjoamassa kuljetuspalvelussa oli virhe. Matkustajat olivat oikeutettuja vahingonkorvaukseen siltä osin kuin korvaavasta kuljetuksesta aiheutuneet kustannukset ylittävät jo palautetun junalippujen hinnan. - Uutiset
21.4.2020 15.14
Kuluttajariitalautakunta: Verkkokauppa oli velvollinen toimittamaan LEGO Star Wars -tuotteen hintaan 29,90 euroaVerkkokauppa vetosi siihen, että kuluttaja oli ostanut tuotteen 15 prosentilla valmistajan 195,95 euron hinnasta ja vastaavasti 20 prosentilla verkkokaupan 141,90 euron normaalihinnasta. Lautakunta arvioi, että niin tuotteen ilmoitettua hintaa kuin mainittuja alennusprosenttejakaan ei voitu tässä tapauksessa pitää niin poikkeuksellisina, että kuluttajan olisi voitu katsoa täytyneen ymmärtää hintavirhe. Tuotteen hintaa tai alennuksen suuruutta ei myöskään voitu pitää elinkeinonharjoittajan laatimien vakioehtojen tarkoittamalla tavalla selvästi virheellisenä. Asiassa mainituilla perusteilla lautakunta katsoi, että verkkokauppa oli sidottu sopimukseen kyseisen tuotteen tilaamisesta ja näin ollen velvollinen toimittamaan tuotteen kuluttajalle sovittuun 29,90 euron hintaan. - Uutiset
21.4.2020 14.31
Hovioikeuden välituomio puhevallasta asuinhuoneistoon liittyvää riitaa koskevassa asiassaAsiassa on KO:ssa kysymys osaomistusasunnon kauppaan liittyvästä hinnanalennusvaatimuksesta. HO jätti välituomiollaan asukkaiden kanteet tutkimatta asuntokauppalain 4 luvun 14 §:n yleiseen virhesäännökseen perustuvina lukuun ottamatta parvekkeiden väitettyjä laatuvirheitä nrot 25–29. Kanteet tutkitaan kaikilta osin asuntokauppalain 4 luvun 27 §:ssä tarkoitettuun taloudelliseen virheeseen ja sopimuksen kohtuuttomuuteen perustuvina. - Uutiset
21.4.2020 14.10
Kuluttaja-asiamiehen uutiskirje 2/2020 on julkaistuVuoden toinen kuluttaja-asiamiehen uutiskirje vetää yhteen koronapandemian vaikutuksia kuluttajien oikeuksiin. Poikkeuksellinen tilanne näkyy erityisesti matkailussa ja palveluissa. Kirjeessä kerrotaan esimerkiksi kriisiin liittyvistä huijauksista ja lukuisista korona-aiheisista yhteydenotoista, joita KKV on saanut. - Uutiset
20.4.2020 10.30
Vakuutuslautakunnan ja FINEn uusimpia ratkaisusuosituksiaSuosituksissa on kysymys muun muassa haittakorvauksesta, lääketieteellisestä syy-yhteydestä, liukastumisesta, kiinteistön omistajan korvausvastuusta, haitta-asteesta, omavastuusta ja vakuutuksenantajan tiedonantovelvollisuudesta. - Uutiset
20.4.2020 9.30
Markkinaoikeuden ratkaisu sähkönmyyntisopimuksen hinnanmuutoksistaMarkkinaoikeus kumosi Energiaviraston päätöksen 21.12.2018 siltä osin kuin päätöksellä oli velvoitettu Kotimaan Energia Oy palauttamaan Netto Diili 12 kk -sähkönmyyntisopimuksen asiakkaille sähkömarkkinalain vastaisista hinnanmuutoksista aiheutuneet ylimääräiset maksut, jotka Kotimaan Energia Oy oli veloittanut ennen kuin se oli ilmoittanut hintojen muutoksesta asiakkaille sähkömarkkinalain 93 §:n 4 momentin mukaisesti, ja palautti asian mainitulta osin Energiavirastoon uudelleen käsiteltäväksi palautusvelvollisuuden määrittelemiseksi. (Vailla lainvoimaa 20.4.2020) - Uutiset
17.4.2020 15.36
KKV: Hyväntekeväisyyttä vai huijausyritys? Rahankeräyslupa varmistaa rahojesi menevän hyväntekeväisyyteenSinua saatetaan lähestyä puhelimitse hyväntekeväisyysasialla ja pyytää antamaan tukesi hyvälle asialle. Aina tällaisen puhelinsoiton takana ei kuitenkaan ole hyväntekeväisyysjärjestö, kuluttaja-asiamies varoittaa. Koronapandemian luoma epävarmuus on otollista aikaa vilpillisille keräyksille. Hyväntekeväisyyspuheluksi naamioidun soiton takana ei aina ole varsinainen hyväntekeväisyysjärjestö, vaan puhelun toisessa päässä voi olla esimerkiksi voittoa tavoitteleva yritys. Tällöin lahjoittamasi rahat eivät välttämättä menekään puhelussa mainittuun tarkoitukseen. - Uutiset
16.4.2020 13.20
Uusi opas: Suomen kansallinen verkosto rajat ylittävissä siviili- ja kauppaoikeudellisissa asioissaOikeusministeriössä oli 1.3.2019–29.2.2020 käynnissä Strengthening of the Finnish National Network -hanke. Hankeen tavoitteena oli Suomen kansallisen rajat ylittävien siviili- ja kauppaoikeudellisten asioiden verkoston toiminnan vahvistaminen ja sen työskentelytapojen ja rakenteiden kehittäminen. Hanke sai rahoitusta Euroopan unionin oikeusalaohjelmasta (2014-2020). Opas jäsenelle on kirjoitettu osana tätä EU-hanketta. - Uutiset
7.4.2020 16.00
Hallinto-oikeus: Elintarvikearomeja sisältäville sähkösavukkeiden nesteille voitiin asettaa uhkasakolla tehostettu myyntikieltoKaupungin rakennus- ja ympäristölautakunta oli voinut tupakkalain 96 §:n nojalla kieltää yhtiötä myymästä tai muutoin luovuttamasta sähkösavukkeiden ja nikotiininesteiden erikoisliikkeessään erilaisia tunnusomaisen maun sisältäviä nesteitä, joita voidaan käyttää höyrystämällä sähkösavukkeen avulla (sellaisenaan tai muihin nesteisiin sekoitettuna). Kieltoa on noudatettava välittömästi. Lautakunta oli asettanut kiellon tehosteeksi tupakkalain 105 §:n 1 momentin nojalla 10 000 euron suuruisen uhkasakon. (Ei lainvoim. 7.4.2020) - Uutiset
30.3.2020 14.25
KKV: Koronapelko poikii huijausyrityksiä ja harhaanjohtavaa markkinointia – viranomaiset valmiina puuttumaan ylilyönteihinKoronaviruksen aiheuttama epätietoisuus aiheuttaa myös lieveilmiöitä, kuten huijauksia. Kuluttaja-asiamies ja muut eurooppalaiset kuluttajaviranomaiset taistelevat nyt yhdessä EU-komission kanssa huijausyrityksiä ja harhaanjohtavaa markkinointia vastaan sekä kansallisin että kansainvälisin toimin. Kuluttaja-asiamies varoittaa, että Suomessakin on liikkeellä koronavirukseen liittyviä huijausyrityksiä ja harhaanjohtavaa markkinointia. Terveysväittämien liioiteltu käyttö ja erilaisten ihmetuotteiden markkinointi katteettomin lupauksin näyttää lisääntyneen. Lisäksi kuluttajia saatetaan kiirehtiä ja painostaa päätöksentekoon. Samaan aikaan tuttujakin tuotteita, kuten käsidesiä ja pesuaineita, saatetaan markkinoida tavallista korkeammalla hinnalla. Poikkeuksellinen tilanne on myös rikollisille otollinen hetki kehittää uskottavalta vaikuttavia huijauksia. - Uutiset
27.3.2020 16.00
Unionin tuomioistuin: Matkatoimiston kautta lennon varannut matkustaja voi nostaa kanteen lennon viivästymistapauksessa lentoliikenteen harjoittajaa vastaan lennon lähtöpaikan tuomioistuimissaSiitä huolimatta, että kyseisen matkustajan ja rahdinkuljettajan välillä ei ole sopimusta, tällainen kanne kuuluu toimivaltaa koskevassa asetuksessa tarkoitettuihin sopimusta koskeviin asioihin, minkä seurauksena kanne voidaan nostaa lennon lähtöpaikan tuomioistuimissa. - Uutiset
27.3.2020 10.45
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu peruuttamisajan ilmoittamisesta kulutusluottosopimuksissaKuluttajaluottosopimuksissa on määriteltävä selkeästi ja tiiviisti, miten peruuttamisaika lasketaan. Ei riitä, että sopimuksessa viitataan pakollisten tietojen osalta kansallisen lainsäädännön säännökseen, joka viittaa muihin kansallisen lainsäädännön säännöksiin. - Uutiset
25.3.2020 9.13
KKO hylkäsi äänestäen asunnon ostajien vahingonkorvausvaatimuksen kiinteistönvälittäjää vastaanOstajat olivat ostaneet juuri putkiremontoidusta rakennuksesta asunnon. Ostajat vaativat myyjän käyttämältä välitysliikkeeltä vahingonkorvausta, koska se oli laiminlyönyt velvollisuutensa antaa ostajille tiedon putkiremontista johtuvasta maksuosuudesta. Ostajat eivät olleet ymmärtäneet, että heidän maksettavakseen tulisi muuta kuin esitteessä ja kauppakirjassa ilmoitettu velaton kauppahinta.
Korkein oikeus katsoi, että myytäviin osakkeisiin liittyviä taloudellisia vastuita ei ollut asianmukaisesti ilmoitettu myyntiesitteessä. Välittäjä oli kuitenkin ennen kaupantekoa antanut muulla tavalla riittävät tiedot yhtiön lainasta ja sen myöhemmin päätettävästä jyvittämisestä samoin kuin arvion kyseiseen asuntoon kohdistuvasta maksuosuudesta. Ostajien vahingonkorvausvaatimus hylättiin. (Ään.) - Uutiset
20.3.2020 10.52
Kuluttaja-asiamies: Matkanjärjestäjien on noudatettava kuluttajansuojalainsäädäntöä poikkeustilanteissakinOsa matkanjärjestäjistä on ilmoittanut, että koronaviruksen aiheuttamassa poikkeuksellisessa tilanteessa ne eivät tule palauttamaan asiakkailleen rahoja näiden peruuttamista tai matkanjärjestäjän itse peruuttamista matkoista. Kuluttaja-asiamies muistuttaa, että yritykset eivät voi ohittaa lainsäädäntöä koronavirukseen vedoten. Koronaviruksen aiheuttamien matkustusrajoitusten vuoksi kuluttajilla on oikeus peruuttaa varaamansa matkapaketit ilman kuluja ainakin 13. huhtikuuta 2020 asti. EU-komissio antoi 19.3. asiaa koskevan linjauksen, jonka mukaan matkanjärjestäjien on noudatettava lainsäädäntöä poikkeuksellisessakin tilanteessa ja palautettava asiakkaiden rahat. - Uutiset
20.3.2020 9.24
Mainonnan eettisen neuvoston lausuntoja – kaksi huomautusta Instagram-mainonnasta - Uutiset
19.3.2020 15.15
Komissiolta ohjeet matkustajien oikeuksista poikkeustilanteessaKomissio on julkaissut ohjeet, joiden avulla varmistetaan EU:n matkustajien oikeuksien yhdenmukainen soveltaminen kaikkialla EU:ssa. - Uutiset
13.3.2020 10.27
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu Finnairia koskevassa asiassa: Lentomatkustajalla, joka on saanut korvauksen lennon peruuttamisen vuoksi ja suostunut matkustamaan toisella lennolla, on oikeus korvaukseen uudelleenreititetyn lennon viivästymisen vuoksiLennon on pitänyt viivästyä korvaukseen oikeuttavan tuntimäärän ja uudelleenreititetyn lennon lentoliikenteen harjoittajan on oltava sama kuin peruutetun lennon lentoliikenteen harjoittajan.