Virka
- Uutiset
22.11.2022 16.00
Hovioikeus: Yhdenvertaisuus poliisilaitoksen päällikkövirkojen virkavalinnoissaA vaati yhdenvertaisuuslain mukaisena hyvityksenä 65.000 euroa, mikä vaatimus perustui vaativuustason alennuksesta aiheutuneeseen laskennalliseen palkan menetykseen. Loukkauksen laatuun ja vakavuuteen nähden hovioikeus harkitsi oikeudenmukaiseksi hyvityksen määräksi 20.000 euroa. Hovioikeudessa oli kysymys siitä, oliko A:ta syrjitty organisaatiouudistuksessa hänen terveydentilansa ja vammaisuutensa perusteella. Arvioitavana oli, oliko A esittänyt riittävän selvityksen syrjintäväitteensä tueksi siten, että asiassa voitiin objektiivisesti arvioituna perustellusti olettaa, että syrjinnän kieltoa oli rikottu. Syrjintäolettaman syntyessä arvioitavaksi tuli vielä se, oliko Poliisihallitus kyennyt osoittamaan, ettei kieltoa ollut rikottu. (Vailla lainvoimaa 22.11.2022) - Uutiset
21.11.2022 11.00
Hallinto-oikeus ei muuttanut kappalaisen virkavalinnasta tehtyä päätöstä - ei syrjintää (ään.)HAO katsoi, että kirkkovaltuusto toimielimenä ei ollut tehnyt A:han kohdistunutta virkavaalivalintaansa valittajaa syrjien eikä asiassa tämän vuoksi ollut syntynyt syrjintäolettamaa siten, että todistustaakka olisi kääntynyt Euran seurakunnalle sen osoittamiseksi, ettei kirkkovaltuusto ollut rikkonut syrjinnän kieltoa. Euran seurakunnan kirkkovaltuusto oli sille kuuluvan harkintavallan nojalla voinut valita kysymyksessä olevaan kappalaisen virkaan A:n. Kirkkovaltuuston päätös ei ollut valituksessa esitetyillä perusteilla lainvastainen. (Ei lainvoim. 21.11.2022) - Uutiset
4.11.2022 9.47
Pääministerin menettely vapaa-ajalla: Oikeuskanslerilla ei ole aihetta epäillä pääministeriä lainvastaisesta menettelystä ministerin virkatoimessa tai virkavelvollisuuden laiminlyömisestäOikeuskansleri on antanut ratkaisunsa kanteluihin, joissa arvosteltiin pääministeri Sanna Marinin toimintaa vapaa-ajallaan. Ratkaisussa kerrotun perusteella oikeuskanslerilla ei ole aihetta epäillä pääministeriä lainvastaisesta menettelystä ministerin virkatoimessa tai virkavelvollisuuden laiminlyömisestä. - Uutiset
1.9.2022 16.06
Ei-julkiset rekrytoinnit mahdollistettaisiin jatkossa eräisiin suojelupoliisin, keskusrikospoliisin ja paikallispoliisin tehtäviin Suojelupoliisin tietyt virat voitaisiin jatkossa täyttää ilman julkista rekrytointia, jos tehtävän luonne niin välttämättä edellyttää. Vastaavasti voitaisiin menetellä myös tiettyjen keskusrikospoliisin ja paikallispoliisin virkojen rekrytoinneissa. Ei-julkinen menettely koskisi ainoastaan niitä suojelupoliisin virkoja, joissa olisi erityinen tarve suojata tehtävää ja sen hoitajan henkilöllisyyttä alusta lukien. Myös keskusrikospoliisin ja paikallispoliisin virka tai virkasuhde, jossa tehtäviin kuuluu tietolähdetoiminta-, valeosto-, peitetoiminta- tai todistajansuojelutehtäviä, voitaisiin täyttää ilman julkista hakuprosessia, jos tehtävän luonne sitä välttämättä edellyttää. - Uutiset
11.4.2022 11.30
Hallinto-oikeus: Virkamiehelle ei voitu antaa varoitustaValtiokonttori oli katsonut mm. valittajan esittäneen toistuvia uhkavaatimuksia työnantajaa tai työnantajan edustajaa kohtaan ja käyttäytyneen täten epäasiallisesti sekä Valtiokonttorin hyvän työkäyttäytymisen periaatteiden vastaisesti. HAO katsoi mm., että tapauksen oloissa valittajan menettelyä ei voitu siinäkään tapauksessa, että hän olisi kieltäytyessään keskustelemasta B:n kanssa sanonut keskustelevansa tämän kanssa jatkossa vain tuomioistuimessa, pitää siinä määrin epäasiallisena, että varoituksen antaminen olisi ollut oikeasuhtainen toimenpide valittajan menettelyn moitittavuuteen nähden. Asiassa kuvatuissa oloissa varoituksen antamista valittajalle oli myös hänen menettelyään 10.10.2019 kokonaisuutena arvioiden pidettävä kohtuuttomana. Valituksenalainen Valtiokonttorin päätös oli kumottava. Asiassa annettuun ratkaisuun nähden olisi ollut kohtuutonta, että valittaja olisi joutunut pitämään oikeudenkäyntikulunsa vahinkonaan. Valtiokonttori oli näin ollen valittajan vaatimus enemmälti hyläten velvoitettava korvaamaan valittajan kohtuullisina pidettävät oikeudenkäyntikulut HAO:ssa 14 634,98 eurolla laillisine viivästyskorkoineen. (Julkaisematon. Ei lainvoim.11.4.2022) - Uutiset
15.2.2022 8.15
Valtion virkamieslakia ja Suomen Pankin virkamiehistä annettua lakia muutetaan - lausuntoja voi antaa 14.3.2022 saakkaEhdotetuilla muutoksilla pantaisiin täytäntöön Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi avoimista ja ennakoitavista työehdoista Euroopan unionissa. Virkamiehelle annettaisiin kirjallinen selvitys työnteon keskeisistä ehdoista. Lisäksi viranomaisen olisi osa-aikaisen tai määräaikaisen virkamiehen pyynnöstä annettava perusteltu vastaus mahdollisuudesta pidentää säännöllistä työaikaa tai nimityksen kestoaikaa. Jos työnantajalla on velvollisuus tarjota virkamiehelle työn edellyttämää koulutusta, sen olisi oltava virkamiehelle maksutonta ja sen olisi tapahduttava työaikana. Lisäksi valtion virkamiehen sairauden todistamista koskevaan säännökseen ehdotetaan muutoksia. Ehdotetut lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1. elokuuta 2022. - Uutiset
27.1.2022 8.00
Tasa-arvovaltuutettu: Liikkeen luovutukseen liittyneestä kokemuslisän pienenemisestä johtunut palkkaeroErikoistuvat lääkärit A ja B olivat siirtyneet sairaanhoitopiirin X viranhaltijoiksi liikkeen luovutuksen perusteella. A ja B olivat eri sukupuolta. B oli ennen liikkeen luovutusta saanut palkankorotuksen työskenneltyään kolme vuotta laillistettuna lääkärinä. Palkankorotus perustui silloista työnantajaa sitovaan paikalliseen virkaehtosopimukseen. Liikkeen luovutuksen yhteydessä sairaanhoitopiiri X irtisanoi tämän sopimuksen. Kun A:lle tuli liikkeen luovutuksen jälkeen täyteen kolme vuotta laillistettuna lääkärinä, hän sai sairaanhoitopiiri X:ää sitovan valtakunnallisen työehtosopimuksen perusteella pienemmän palkankorotuksen kuin mitä B oli aikoinaan saanut. A katsoi palkkaeron tasa-arvolain vastaiseksi. - Uutiset
27.12.2021 14.52
Apulaisoikeuskansleri: Ansiovertailu virkanimitysmuistiossaApulaisoikeuskansleri saattoi johtavan aluesyyttäjän tietoon päätöksessään esittämänsä näkökohdat hakijoiden ansioiden vertailusta virkanimitysmuistiossa. - Uutiset
23.11.2021 16.00
Hallinto-oikeus kumosi ensihoitomestarin virkavalinnasta tehdyt päätökset virheellisessä järjestyksessä syntyneinäHallintopäällikön päätöksestä tai oikaisuvaatimukseen annetusta pelastuslautakunnan päätöksestä ei ilmennyt, millä valintaperusteilla haastatteluun kutsutut hakijat oli valittu, miten ensihoitomestarien virkoja hakeneiden ansioita oli tosiasiassa vertailtu keskenään ja minkä vuoksi B:tä ja C:tä oli pidetty PL 125 §:n 2 momentissa säädettyjen yleisten virkanimitysperusteiden perusteella ansioituneimpina ensihoitomestarin virkoihin. Asiakirjoista ilmenevä valintamenettely ei myöskään kokonaisuutena osoittanut, että hakijoita olisi menettelyn kuluessa tosiasiallisesti vertailtu keskenään. (Ei lainvoim. 23.11.2021) - Uutiset
9.9.2021 16.00
Hallinto-oikeus hylkäsi Poliisihallituksen taloussuunnittelijan virkanimityksestä tehdyn valituksenAsiassa ei ollut ilmennyt, että valittajaa (taloushallinnon tradenomi (YAMK)) olisi kohdeltu viranhaussa epätasapuolisesti tai että Poliisihallitus olisi päättäessään kokonaisarvion perusteella nimittää taloussuunnittelijan virkaan A:n (merkonomi) ylittänyt harkintavaltansa tai muutoinkaan menetellyt yleiset virkanimitysperusteet sisältävän PL 125 §:n 2 momentin vastaisesti. Valituksenalainen päätös ei ollut lainvastainen. Valitus oli tämän vuoksi hylättävä. (Ei lainvoim. 9.9.2021) - Uutiset
30.7.2021 16.00
Apulaisoikeusasiamiehen sijainen arvioi sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymän palvelupäällikön menettelyä virkojen täyttämistä koskevassa asiassaApulaisoikeusasiamiehen sijainen katsoi (kohdassa 3.5.1), ettei sosiaalityöntekijän viran täyttömenettely täyttänyt asian asianmukaisen käsittelyn vaatimusta. Viranhaltijapäätöstä ei ollut myöskään perusteltu asianmukaisella tavalla (kohta 3.5.2) eikä hakuilmoitus ollut hyvän hallinnon mukainen (kohta 3.6.1). Lisäksi viranhaltijapäätökseen oli liitetty virheellinen muutoksenhakuohjaus (kohta 3.6.3). - Uutiset
16.7.2021 15.00
Hallinto-oikeus hylkäsi toimistosihteerin virkasuhteen irtisanomisesta tehdyn valituksenValituksenalainen irtisanomispäätös oli perustunut siihen, ettei valittaja ollut suoriutunut tehtävistään valtion virkamieslain 14 §:n 1 momentin mukaisesti, vaikka niitä oli useampaan otteeseen tarkistettu vuodesta 2016 lähtien. (Ei lainvoim. 16.7.2021) - Uutiset
14.7.2021 13.38
Hallinto-oikeus hylkäsi rikosylikonstaapelin virkasuhteen irtisanomisesta ja virantoimituksesta pidättämisestä tehdyn valituksenHelsingin poliisilaitoksen valituksenalainen päätös ei ollut valituksessa esitetyillä perusteilla lainvastainen. Valitus oli näin ollen hylättävä. (Ei lainvoim. 14.7.2021) - Uutiset
5.7.2021 13.30
Apulaisoikeuskanslerin sijainen: Puolustusvoimien tutkimuslaitoksen menettely asiakirjapyynnön käsittelyssä ja virkanimitysasiassaApulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti Puolustusvoimien tutkimuslaitoksen henkilöstöpäällikön huomiota viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain, julkisen hallinnon tiedonhallinnasta annetun lain ja hallintolain säännösten noudattamiseen asiakirjapyyntöjen käsittelyssä. Lisäksi hän kiinnitti tutkimuslaitoksen huomiota viranhakuilmoituksen selkeyteen, hakijoiden ansioiden huolelliseen vertailuun nimitysmuistiossa sekä nimityspäätöksen perustelemiseen hallintolain edellyttämällä tavalla. - Uutiset
28.6.2021 16.00
Hallinto-oikeus hylkäsi ylikomisarion virkanimityksestä tehdyn valituksenPoliisilaitos oli voinut nimittää kaupungin pääpoliisiasemalle liikenne- ja valvontasektorin johtajan tehtäviin sijoitettuun ylikomisarion virkaan A:n 1.10.2019 lukien. (Vailla lainvoimaa 28.6.2021) - Uutiset
11.5.2021 12.30
Apulaisoikeuskansleri kiinnitti Ahvenanmaan maakunnan hallituksen huomiota näkemykseensä menettelystä virkanimitysasiassaRatkaisun mukaan nimitysmuistioon oli kirjattu puutteellisesti valinnan perustelut. Muistiosta ei ilmennyt, miksi tietyt viranhakijat oli valittu niin kutsutuiksi kärkihakijoiksi ja kutsuttu haastatteluun. Ansiovertailu oli tehty vain niiden hakijoiden välillä, jotka oli kutsuttu haastatteluun. Muilla hakijoilla ei näin ollen ollut mahdollisuutta tutustua valintaperusteihin omalta osaltaan. Nimitysmuistiossa oli ilmoitettu joistakin hakijoista myös sellaisia tietoja, joilla ei ollut merkitystä viran menestyksellisen hoitamisen kannalta. - Uutiset
29.4.2021 8.40
Valtion virkamieseettisen neuvottelukunnan toimikausi alkaa 1.5.2021Neuvottelukunnan tehtävänä on käsitellä virkamiesetiikkaan liittyviä asioita ja antaa valtion virastojen pyynnöstä lausuntoja virkamieseettisistä kysymyksistä. Neuvottelukunta on toiminnassaan riippumaton. Valtioneuvosto on asettanut neuvottelukunnan toimikaudeksi 1.5.2021 – 30.4.2025. Neuvottelukunnan puheenjohtajana toimii oikeustieteiden tohtori Pekka Vihervuori. - Uutiset
27.4.2021 14.19
Apulaisoikeusasiamiehen sijainen: Poliisilakimiehen tehtävän täyttäminenKantelija arvosteli poliisilaitos A:n poliisipäällikön ja esikuntapäällikön menettelyä. Kantelija katsoi heidän menetelleen virkavelvollisuuksiensa vastaisesti poliisilakimiehen tehtävän täyttämisessä. Kantelija arvosteli myös poliisipäällikön ja esikuntapäällikön asiakirjapyynnön käsittelyyn liittyvää menettelyä. Lisäksi kantelija pyysi tutkimaan menettelyn, jolla poliisilakimiehen tehtävään kuuluva työsuoritus hankittiin asianajotoimistolta. Kantelija pyysi selvittämään, mikä oli hankinnan kokonaisarvo ja menettelikö poliisipäällikkö asiassa hankintasäännösten mukaisesti. Apulaisoikeusasiamiehen sijainen saattoi asiassa (kohdissa 3.1.4, 3.2.5.1 ja 3.2.5.2) esittämänsä käsitykset poliisilaitos A:n tietoon. Tässä tarkoituksessa apulaisoikeusasiamiehen sijainen lähetti jäljennöksen päätöksestään poliisilaitos A:lle. Kantelu ei antanut apulaisoikeusasiamiehen sijaiselle aihetta muihin toimenpiteisiin. Hän lähetti jäljennöksen päätöksestään myös Poliisihallitukselle. - Uutiset
2.3.2021 14.36
Unionin tuomioistuimen suuri jaosto: Puolan kansallista tuomarineuvostoa koskevaan lakiin tehdyt peräkkäiset muutokset ovat omiaan rikkomaan unionin oikeuttaUnionin tuomioistuin katsoo, että Puolan kansallista tuomarineuvostoa koskevaan lakiin tehdyt peräkkäiset muutokset, joilla poistetaan sellaisiin kyseisen neuvoston päätöksiin, joilla esitetään tasavallan presidentille hakijoiden nimittämistä ylimmän tuomioistuimen tuomarinvirkoihin, kohdistuva tehokas tuomioistuinvalvonta, ovat omiaan rikkomaan unionin oikeutta. Jos rikkominen näytetään toteen, kansallisen tuomioistuimen on unionin oikeuden ensisijaisuuden periaatteen nojalla jätettävä soveltamatta tällaisia muutoksia. - Uutiset
15.1.2021 11.30
Hallinto-oikeus: Vankilan vartijalle voitiin antaa kirjallinen varoitus - haittakorvausten maksamista koskeva vaatimus jätettiin tutkimattaHAO totesi mm., että vartijan asema vankilaympäristössä ja vartijan virkatehtävien luonne huomioon ottaen vartijalta voidaan edellyttää korostetun asiallista käyttäytymistä erityisesti tilanteissa, joissa vankien on mahdollista kuulla käydyt keskustelut. Itsensä nimittäminen turvallisuusriskiksi vankilan radiopuhelinliikenteessä ei ollut vanginvartijalta edellytettyä asiallista käytöstä. Myöskään henkilökunnan sisäisistä ristiriidoista puhuminen siten, että vangit saivat näitä seikkoja tietoonsa, ei ollut asiallista. Valittaja oli näin ollen katsottava käyttäytyneen tavalla, joka ei vastannut hänen asemansa ja tehtäviensä mukaisia vaatimuksia ja toimineen näin vastoin virkavelvollisuuksiaan. Työnantajalla ei ollut ollut kirjallista varoitusta lievempää keinoa puuttua valittajan toimintaan. Työnantajalla oli siten ollut myös asiaa kokonaisuutena arvioiden perusteet antaa valittajalle virkamieslain 24 §:ssä tarkoitettu kirjallinen varoitus. Asiassa ei ollut ilmennyt, että päätös olisi perustunut epäasiallisiin syihin, kuten valittajan AVI:lle tekemään ilmoitukseen. HAO ei voinut varoituksen antamista koskevan valitusasian yhteydessä tutkia vaatimusta saamatta jääneiden haittakorvausten maksamisesta. (Ei lainvoim. 15.1.2021)