Kuluttajaluotto
- Uutiset
20.10.2022 13.45
Kuluttajaluottojen sääntelyyn esitetään tiukennuksiaHallitus esittää kuluttajaluottojen korkokaton alentamista ja luottojen markkinointiin lisää rajoituksia. Uudistusten on tarkoitus tulla voimaan vuoden 2023 jälkimmäisellä puoliskolla. Lakien vahvistamisen ja voimaantulon väliin on tarpeen jättää noin puolen vuoden siirtymäaika, jotta luotonantajille ja viranomaisille jää riittävä aika valmistautua uudistusten vaatimiin muutoksiin. - Uutiset
10.10.2022 14.41
Lausuntotiivistelmä kuluttajaluottoja koskevan lainsäädännön tarkistamisestaYleisellä tasolla lausunnonantajat pitivät ylivelkaantumisen ja siihen liittyvien ongelmien ehkäisemistä tärkeänä. Osa lausunnonantajista ei kuitenkaan pitänyt kaikkia mietinnössä esitettyjä keinoja tarpeellisina tai sellaisina, joiden avulla esitettyihin tavoitteisiin päästäisiin. - Uutiset
5.10.2022 15.30
Hovioikeus: Oliko vastaaja vastuussa hänen verkkopankkitunnuksiaan käyttäen tehtyjen luottojen takaisinmaksusta - velkomuskanteen hylkäävä käräjäoikeuden tuomio kumottiin- Oliko vastaaja yksissä tuumin B:n kanssa hakenut luotot tai luovuttanut niiden hakemisen mahdollistaneet tunnistusvälineet B:lle
- Olko vastaaja säilyttänyt tunnistusvälineitä huolimattomasti tai menetellyt muutoin vastuun perustavalla tavalla
- Luottokelpoisuuden selvittäminen
- Kohtuullistaminen (Vailla lainvoimaa 5.10.2022) - Uutiset
30.8.2022 15.14
Kuluttaja-asiamies päivitti kuluttajaluottojen tarjoamista koskevan linjauksenKuluttaja-asiamiehen linjaus Kuluttajaluottojen tarjoaminen on päivitetty. Uusitussa linjauksessa on otettu huomioon kuluttajansuojalain muutokset sekä uusin oikeuskäytäntö ja kuluttaja-asiamiehen ratkaisukäytäntö. Linjauksen tavoitteena on tukea yrityksiä toimimaan lainmukaisella tavalla. - Uutiset
26.8.2022 10.37
Kuluttajaluotot: Miksi EU-sääntöjä tulee päivittää? Kuluttajaluottoja koskeviin sääntöihin on tulossa päivitys, jotta kuluttajansuojaa voidaan parantaa digimaailmassa ja vaikeassa taloudellisessa tilanteessa. Kuluttajaluotot ovat lainoja, joita myönnetään kulutushyödykkeiden ja palveluiden ostamiseksi. Niitä käytetään usein esimerkiksi autojen, taloustavaroiden ja kodinkoneiden tai matkojen ostamiseen. - Uutiset
25.8.2022 8.35
Hovioikeus: Oikeudenkäyntikulut kuluttajaluottoriidassaOikeudenkäyntiasiakirjoista ilmeni, että A oli kanteeseen antamassaan vastauksessa ja myöhemmässä lausumassaan kiistänyt ne Blue Finance Oy:n vaatimukset, jotka käräjäoikeus oli tuomiossaan hylännyt. Oikeudenkäynti oli näin ollen kohdistunut siihen osaan kanteesta, jonka A oli voittanut. Näin ollen Blue Finance Oy oli velvollinen korvaamaan A:lle osan oikeudenkäyntikuluista käräjäoikeudessa. Hovioikeus arvioi, että kohtuullisena osakorvauksena oli pidettävä neljä viidesosaa. (Vailla lainvoimaa 25.8.2022) - Uutiset
21.7.2022 14.35
Hovioikeus arvioi kulutusluoton ehtoja ja kumosi käräjäoikeuden tuomionLuoton todellinen vuosikorko oli lähes kolminkertainen korkokattosäännöksen enimmäiskorkoa suurempi. Tässä asiassa luoton määrä huomioon ottaen luottokustannukset muodostuivat kuluttajan kannalta suhteettoman suuriksi ja kohtuuttomiksi. Koska kysymys oli ollut lähtökohtaisesti heikommassa asemassa olevasta kuluttajasta ja elinkeinonharjoittajan laatimista vakioehdoista, oli luotonaikaista todellista vuosikorkoa siihen sisältyvine kuluineen pidettävä kuluttajansuojalain 4 luvun 1 §:ssä tarkoitetulla tavalla kohtuuttomana. (Vailla lainvoimaa 21.7.2022) - Uutiset
14.6.2022 12.00
KKV: Bondora rikkoi luottojen hintasääntelyä – koron laskutapa ja maksulliset lisäpalvelut kuluttaja-asiamiehen syynissäKuluttaja-asiamies on vaatinut korjauksia luottoyhtiö Bondoran tapaan periä liian suuria kuluja tarjoamistaan luotoista. Bondora on laskenut muun muassa koron määrän kuluttajan alkuperäisestä lainamäärästä, eikä takaisin maksamatta olevasta lainamäärästä. Luottosuhteen osia on myös tarjottu maksullisina lisäpalveluiksi nimettyinä toimenpiteinä. - Uutiset
10.5.2022 15.40
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi ettei asiassa ollut tullut näytetyksi luottosopimuksen syntyneen kuluttajansuojalain 7 luvun 17 §:n edellyttämällä tavallaHovioikeus katsoi ettei luottosopimus ollut syntynyt kuluttajansuojalain 7 luvun 17 §:n edellyttämällä tavalla, sillä tehtyä luottosopimusta ei oltu esitetty kirjallisena todisteena, eikä sen sisällöstä ollut esitetty muutoinkaan riittävää ja yksilöityä selvitystä. Asiassa ei siten ollut tullut näytetyksi, että A olisi saanut luottosopimuksen haltuunsa pysyvällä tavalla. (Vailla lainvoimaa 10.5.2022) - Uutiset
10.5.2022 14.00
Hovioikeus: Kuluttajaluottoon sisältyvässä pikasiirtoa koskevassa lisäpalvelussa oli kysymys KSL 7 luvun 6 §:n 1 momentin tarkoittamasta luottokustannukseksi katsottavasta lisäpalvelustaHovioikeus katsoi, että luotonantaja on ollut tietoinen asiakkaansa maksettavaksi tulevasta pikasiirtomaksusta, jota koskevaa sopimusta se on edellyttänyt solmittavaksi, jotta asiakas saa lainan yhtiön markkinoimalla tavalla välittömästi käyttöönsä. Näin ollen pikasiirtomaksujen on katsottava olleen luotonantajan tiedossa KSL 7 luvun 6 §:n 1 momentin tarkoituksen mukaisesti. Pikasiirtoa koskevassa lisäpalvelussa oli siis kysymys KSL 7 luvun 6 §:n 1 momentin tarkoittamasta luottokustannukseksi katsottavasta lisäpalvelusta. (Vailla lainvoimaa 10.5.2022) - Uutiset
3.5.2022 8.59
Kuluttaja-asiamiehen ja aluehallintovirastojen valvontakampanja: Autokouluissa markkinoidaan luottoja puutteellisin tiedoinKuluttaja-asiamies ja aluehallintovirastot toteuttivat syksyllä 2021 yhteisen kampanjan selvittääkseen, miten autokoulut markkinoivat luottoja kuluttajille. Havaintojen mukaan luottomainontaa on lähinnä autokoulujen verkkosivuilla ja usein luoton tiedoista ei kerrota riittävällä tavalla. Valvontakampanjan tavoitteena oli kerätä havaintoja autokoulujen markkinoimista luotoista ja luoda tilanteesta kokonaiskuvaa. Aluehallintovirastot keräsivät tietoa omilta alueiltaan syksyllä 2021. - Uutiset
28.4.2022 12.10
KKV:n raportti: Pikaluoton ottaneilla paljon maksuvaikeuksia muihin velallisiin verrattunaPikaluotoista ja niihin liittyvistä ongelmista on keskusteltu julkisuudessa vuosien ajan, mutta niiden yleisyydestä ei ole ollut tarkkoja tietoja. Kilpailu- ja kuluttajaviraston raportti tarkentaa nyt kokonaiskuvaa pikaluottoihin liittyvien ongelmien laajuudesta ja laadusta. Pikaluottoja ottaa vuosittain vain noin 1–2 prosenttia aikuisväestöstä, mutta he kokevat enemmän maksuvaikeuksia kuin muita lainoja ottaneet. Ongelmat kasautuvat haavoittuvassa asemassa oleville henkilöille, jotka ovat ottaneet pikaluoton lisäksi jotain muutakin lainaa. - Uutiset
18.3.2022 8.30
Hovioikeuden tuomio kulutusluottosopimusriidassaAsiassa oli ensisijaisesti kysymys kulutusluottosopimusta koskevan maksuviivästyksen perusteella perittävän viivästyskoron määräytymisestä. Riidatonta oli, että A oli ottanut 2.000 euron suuruisen luoton ja laiminlyönyt suorittaa sen lyhennyksen, jolloin luotto oli kokonaisuudessaan erääntynyt ja irtisanottu 27.3.2015. Riidatonta oli siten myös kanteen kohdan 1 pääomavaatimus 2.000 euroa ja kohdan 2 luottokuluvaatimus 280 euroa. Riitaista oli se, mitä viivästyskorkoa edellä mainituille summille oli maksuviivästyksen perusteella maksettava. Tältä osin ratkaistavana oli, oliko viivästyskorkoa maksettava korkolain 4 §:n 1 momentin mukaan määräytyvän koron vai saman pykälän 2 momentin mukaan määräytyvän luottosopimuksen mukaisen luotonajan vuosikoron, tässä tapauksessa 24,90 prosentin, mukaisesti. Riitaa oli myös siitä, oliko A velvollinen maksamaan kanteen kohdissa 3 ja 4 mainittuja korkosaatavia ja mikä oli kohdan 3 korkovaatimuksen viivästyskorko. Lisäksi riitaa oli perintä- ja oikeudenkäyntikulujen korvausvelvollisuudesta. (Vailla lainvoimaa 18.3.2022) - Uutiset
11.3.2022 12.43
Työryhmä ehdottaa tiukennuksia kuluttajaluottojen sääntelyyn - lausuntoja voi antaa 29.4.2022 astiOM:n työryhmä ehdottaa kuluttajaluottojen korkokaton alentamista. Ehdotuksen mukaan korkokatto laskettaisiin nykyisestä 20 prosentista 15 prosenttiin. Myös luottojen markkinointiin ehdotetaan lisää rajoituksia. Keskeisenä tavoitteena on vähentää kuluttajien ylivelkaantumista. Työryhmä ei ollut yksimielinen. Työryhmän mietintö on nyt lausunnolla. - Uutiset
9.12.2021 12.00
Kuluttaja-asiamiehen uutiskirjeessä 5–6/2021: Ehdotettu EU:n uusi kuluttajaluottodirektiivi vaatii vielä viilaamistaEuroopan komissio antoi kesällä 2021 ehdotuksen uudeksi direktiiviksi kuluttajaluotoista, jolla on tarkoitus korvata vuoden 2008 direktiivi. KKV suhtautuu sääntelyn uudistamiseen myönteisesti, mutta kiinnittää huomiota sen varmistamiseen, ettei sääntelyllä tahattomasti heikennetä saavutettua kuluttajansuojan tasoa. - Uutiset
8.11.2021 14.31
Lainsäädännön arviointineuvosto: Kuluttajaluottodirektiivin vaikutuksia Suomelle tulisi tarkentaaLainsäädännön arviointineuvosto on antanut lausunnon oikeusministeriölle U-kirjelmästä, joka koskee direktiiviehdotusta kuluttajaluotoista. Arviointineuvosto pitää esitystä melko hyvin valmisteltuna, mutta vaikutukset kuluttajiin, luotonantajiin ja luotonantoon jäivät liian yleiselle tasolle. Arviointineuvosto pitää myönteisenä, että U-kirjelmässä kuluttajaluotoista on selostettu tiiviisti ja ymmärrettävästi direktiiviehdotuksen keskeiset esitykset sekä todennäköiset muutokset kansalliseen lainsäädäntöön. Myös Suomen kannat on kuvattu selkeästi. - Uutiset
22.10.2021 11.30
Hovioikeus arvioi kulutusluottosopimuksen ehtojen selkeyttä ja ymmärrettävyyttä, ehtojen kohtuuttomuutta ja tuomittua viivästyskorkoaAsiassa oli HO:ssa kysymys siitä, olivatko luoton sopimusehdot olleet kokonaisuudessaan selkeät ja ymmärrettävät vai olivatko sopimusehdot olleet siten epäselviä, että kaikki luottokustannuksia koskevat sopimusehdot oli kohtuuttomina kokonaan jätettävä huomiotta. HO katsoi, että vastaajan luottosopimuksen ehdot oli laadittu riittävän selkeästi ja ymmärrettävästi. Koska HO oli katsonut sopimusehtojen olleen laadittu selkeästi ja ymmärrettävästi, kohtuuttomuus ei tässä tapauksessa tullut arvioitavaksi sopimusehtodirektiivin ja unionin tuomioistuimen edellyttämällä tavalla eikä ainoa seuraamus kohtuuttomuudesta siten ollut ehdon mitättömyys. Vastaaja ei ollut vaatinut, että luotto- ja viivästyskorkoa soviteltaisiin kuluttajansuojalain nojalla enemmän kuin KO oli tehnyt. Koska KO oli tuominnut enemmän kuin asianosainen oli vaatinut, KO:n tuomiota oli muutettava tältä osin kantajan alkuperäisen, HO:ssa täsmennetyn vaatimuksen mukaiseksi. Vastaaja oli pääosin hävinnyt valituksensa. Hän oli siten OK 21 luvun 1 §:n ja 16 §:n 1 momentin nojalla velvollinen korvaamaan yhtiön oikeudenkäyntikulut HO:ssa kohtuullisena pidettävällä määrällä. (Vailla lainvoimaa 22.10.2021) - Uutiset
22.9.2021 12.15
Kuluttaja-asiamiehen uutiskirje 4/2021: Hämäräperäisten sähköyhtiöiden aika ei ole vieläkään ohi – tiukemmat toimet tarpeenKuluttaja-asiamiehen uutiskirjeessä 4/2021 varoitetaan hämäräperäisten sähköyhtiöiden viimeaikaisesta toiminnasta. Kirjeessä kerrotaan myös KKV:n aloitteesta sähkömarkkinalain tiukentamiseksi; uusien häiriköiden ujuttautumista markkinoille olisi tärkeä ehkäistä myös lainsäädännön keinoin. - Uutiset
2.9.2021 14.12
Kuluttajaluottojen sääntelyä uudistetaanEuroopan komissio ehdottaa uutta lainsäädäntöä, jolla parannetaan kuluttajaluottoihin liittyvää kuluttajansuojaa EU:ssa. Tavoitteena on myös torjua kuluttajien ylivelkaantumista sekä varmistaa, että kuluttajaluottojen tarjonta EU:n sisämarkkinoilla toimii sujuvasti. Valtioneuvosto lähetti direktiiviehdotuksen eduskunnalle tiedoksi 2.9.2021. EU-direktiiviuudistuksen lisäksi kuluttajaluottoja koskevaa kansallista lainsäädäntöä ollaan parhaillaan uudistamassa. - Uutiset
1.7.2021 10.00
Komissio tarkistaa EU:n tuoteturvallisuus- ja kuluttajaluottosääntöjäEuroopan komissio ehdotti keskiviikkona (30.6.) muutoksia kahteen EU:n sääntökokonaisuuteen parantaakseen kuluttajaoikeuksia digitalisaation ja covid-19-pandemian muokkaamassa maailmassa. Komissio haluaa vahvistaa EU:n kuluttajia suojaavaa turvaverkkoa esimerkiksi varmistamalla, että vaaralliset tuotteet vedetään pois markkinoilta ja että luottotarjoukset esitellään kuluttajille selkeästi ja digilaitteilla helposti luettavassa muodossa. Komission ehdotuksia käsitellään seuraavaksi EU-maiden neuvostossa ja parlamentissa.