-
Vero
- Ajoneuvovero
- Alkoholi- ja alkoholijuomavero
- Arpajaisvero
- Arvonlisävero
- Autovero
- Elinkeinotulovero
- Jätevero
- Kaivosvero
- Kiinteistövero
- Kirkollisvero
- Koiravero
- Kunnallisvero
- Luovutusvoittovero
- Lähdevero
- Maatilatalouden tulovero
- Pankkivero
- Perintö- ja lahjavero
- Polttoainevero
- Rakennusvero
- Ratavero
- Tonnistovero
- Tulovero
- Tupakkavero
- Varainsiirtovero
- Varallisuusvero
- Virvoitusjuomavero
- Voimalaitosvero
- Yhteisövero
- Yleisradiovero
- Ympäristövero
Jätevero
- Säädökset > Lainsäädäntö1126/2010Jäteverolaki
- Säädökset > Lainsäädäntö495/1996Jäteverolaki (kumottu)
- Lakikirjasto > Verotus* Salo, Mirja: Valmisteveroa koskevasta oikeuskäytännöstäVerotus 4/2023 s. 432 – 439, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > Verotus* Aila, Santeri: Välivarastointialueen käsite jäteverotuksessaVerotus 1/2023 s. 74 – 82, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > ArtikkelitMäättä, Kalle: Jäteverolaki pähkinänkuoressa10.1.2022, Asiantuntija-artikkeliArtikkelissa avataan tarkemmin kysymyksiä muun muassa jätteiden käsitteestä, kaatopaikkojen rajauksesta, jäteverovelvollisuudesta, verottomista jätteistä ja jäteveron määrästä. Myös menettelyllisiin kysymyksiin puututaan, kuten rekisteröitymisvelvollisuuteen, tiedonantovelvollisuuteen ja viranomaisten tietojenvaihtoon. Näihin kysymyksiin pyritään vastaamaan perinteisiin oikeuslähteisiin eli lakeihin, lain esitöihin, oikeuskäytäntöön, Verohallinnon ohjeisiin ja oikeuskirjallisuuteen...
- EHS-säädösseurantaJäteverolain mukaisia viranomaistehtäviä hoitaa jatkossa VerohallintoSäädösnumero: 1186/2016
Julkaisupäivä: 3.3.2017 - Lakikirjasto > Verotus* Juanto, Leila – Linnakangas, Esko: Ravintorasvan, elintarvikkeiden, rehujen, lannoitteiden ja jätteiden valmisteverojen elinkaariVerotus 1/2017 s. 87 – 92, Asiantuntija-artikkeli
- EHS-säädösseurantaKaatopaikalle toimitettavan jätteen jäteveron määrää korotetaanSäädösnumero: 1401/2015
Julkaisupäivä: 28.12.2015 - Lakikirjasto > Verotus* Määttä, Kalle: Jäteverolain ongelmakohtiaVerotus 2/2013 s. 157 – 165, Asiantuntija-artikkeli
- EHS-säädösseurantaJäteverolakiin aluehallintomuutoksiaSäädösnumero: 1435/2009
Julkaisupäivä: 4.2.2010 - Lakikirjasto > LakimiesKalima, Kai: Jäteverolain säätäminen - esimerkki yhdenvertaisuusnormin soveltamisesta lainsäädännössäLakimies 6–7/1999 s. 1003 – 1014, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > LakimiesMäättä, Kalle: Epäasianmukaiset verontorjuntareaktiot ympäristöverotuksessaLakimies 2/1999 s. 210 – 230, Asiantuntija-artikkeli
- Uutiset
1.3.2023 14.30
Päivitetty ohje: JäteverotusVerohallinnon ohjetta on päivitetty, koska jäteverolakia on muutettu 1.1.2023 alkaen. Muutoksen yhteydessä jäteveron määrää korotettiin. Lisäksi uusia jätejakeita tuli verolliseksi (kipsijäte 1.1.2023 alkaen ja viherlipeäsakka 1.1.2027 alkaen). Lakiin tehtiin myös eräitä selventäviä muutoksia välivarastointialueen ylläpitäjän verovelvollisuuden osalta. Ohje korvaa aikaisemman, Verohallinnon 1.10.2021 päivätyn ohjeen Jäteverotus. - Uutiset
23.9.2022 9.00
Jäteveroa korotetaan ja veropohjaa laajennetaanHallitus ehdottaa jäteverolain muuttamista. Esityksessä ehdotetaan, että jäteveroa korotettaisiin 70 eurosta 80 euroon tonnilta jätettä, joka toimitetaan kaatopaikalle. Lisäksi jäteveron veropohjaa laajennettaisiin. Veron piiriin siirrettäisiin viherlipeäsakka sekä rakentamisessa ja purkamisessa syntyvä kipsijäte, jotka ovat nykyisin jäteveron ulkopuolella, mutta joiden osalta on todettua hyötykäyttöä. Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1. tammikuuta 2023. Veropohjan laajentaminen toteutettaisiin kahdessa vaiheessa vuosina 2023 ja 2027. - Uutiset
22.6.2022 15.40
Jäteverolain veropohjaan muutoksia - lausuntoja voi antaa 12. elokuuta astiJäteverolain uudistamisen tavoitteena on edistää jätteiden hyödyntämistä ja laajentaa jäteveron veropohjaa. Lausuntokierroksella olevasta hallituksen esityksestä voi antaa palautetta 12. elokuuta asti. Lakimuutosten olisi tarkoitus tulla voimaan 1. tammikuuta 2023. - Uutiset
10.3.2022 9.14
KHO: Yhtiö ei ollut velvollinen suorittamaan jäteveroa Y:n kaatopaikka-alueen saneerauksessa hyödyntämästään lasijätteestäAsiassa oli KHO:ssa ratkaistavana, oliko A Oy ollut velvollinen suorittamaan jäteveroa Y:n kaatopaikka-alueen saneerauksessa hyödyntämästään lasijätteestä. Asiassa oli Veronsaajien oikeudenvalvontayksikön valituksesta arvioitava, oliko lasijätteen hyödyntäminen ollut verollista, kun otettiin huomioon jäteverolain 6 §. - Uutiset
31.1.2022 9.26
KHO: Kiinteistön omistajalle ei voitu määrätä maksettavaksi jäteveroa, koska kiinteistöllä ei ollut kaatopaikasta selkeästi erotettua välivarastointialuetta - HAO:n ja Verohallinnon päätökset kumottiinA oli varastoinut kiinteistöllään muun muassa maa-aineksia, purkupuuta, kantoja, betonia ja purkujätettä useita vuosia ilman, että hänellä olisi ollut toiminnalleen kaatopaikan ympäristölupaa. - Uutiset
1.10.2021 14.30
Uusi ohje: JäteverotusVerohallinnon ohjeessa käsitellään kaatopaikalle toimitetun jätteen jäteverokohtelua. Ohje korvaa aikaisemman, diarioimattoman Verohallinnon 1.1.2021 päivätyn ohjeen Jäteverotus. Ohjeen varsinainen sisältö on sama kuin diarioimattomassa ohjeessa. Ohjeen alkuun on lisätty tekstin sisältöä koskeva yhteenveto. Ohje on voimassa 1. lokakuuta 2021 lukien toistaiseksi. - Uutiset
5.6.2019 15.00
Hovioikeus alensi jäteverotuksen osalta törkeästä veropetoksesta epäillylle määrätyn vakuustakavarikon määrää - oikeudenkäyntikuluja ei tuomittu korvattaviksi kun tehtyjä toimenpiteitä ei ollut todettu lainvastaisiksiHO alensi pääkäsittelyä pitämättä jäteverotuksen osalta törkeään veropetokseen syyllistyneelle epäillylle määrätyn 262.640 euron vakuustakavarikon 148.007,60 euroon. KKO:n ratkaisukäytännöstä (KKO 2002:85 ja 2016:71) ilmenee, että oikeudenkäyntikuluja on tuomittu korvattaviksi, mikäli pakkokeinolain nojalla tehdyt toimenpiteet on todettu lainvastaisiksi. Nyt kysymyksessä olevassa asiassa ei ollut kysymys tällaisesta tilanteesta. (Vailla lainvoimaa 5.6.2019) - Uutiset
21.11.2018 11.55
KHO:n ratkaisu jäteverostaAsiassa oli KHO:ssa A Oy:n valituksen johdosta ratkaistavana, onko yhtiön ollut suoritettava jäteveroa nyt kysymyksessä olevalle kiinteistölle sijoitetusta tai sinne tuodusta jätteestä. Koska kiinteistöllä oli ollut kaatopaikka jo jäteverolain tullessa voimaan, jäteverolain 7 §:n 2 momentin säännös ei, toisin kuin HAO oli katsonut, tullut asiassa sovellettavaksi. Tämän vuoksi A Oy:n ei ollut suoritettava jäteveroa muusta kuin A Oy:n itse kiinteistölle toimittamasta jätteestä. Jälkiverotusaikaa koskeva valmisteverotuslain säännös huomioon ottaen jälkiverotus voi kohdistua aikaan 1.10.2011–16.8.2013.