Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Kaatopaikalle toimitettavan jätteen jäteveron määrää korotetaan

Laki jäteverolain 5 ja 6 §:n muuttamisesta 1401/2014

Jäteverosta säädetään jäteverolaissa (1126/2010). Jätevero koskee niitä kaatopaikalle toimitettavia jätteitä, joiden hyötykäyttö on mahdollista sekä teknisesti että ympäristöperusteisesti. Kohdistamalla jätevero kaatopaikalle toimitettaviin jätteisiin pyritään ensisijaisesti tehostamaan jätteiden hyötykäyttöä ja kierrätystä. Veron tarkoituksena on myös kerätä valtiolle verotuloja.

Lain muutoksella korotetaan jäteveron taso kaatopaikalle toimitettavasta jätteestä 55 eurosta 70 euroon tonnilta jätettä. Korotusta on perusteltu jäteverolain systematiikan mukaisesti jätteiden hyötykäytön lisääntymisellä ja verotulojen kasvamisella.

Samalla kumotaan kaatopaikalle toimitettavan keräyspaperin siistauslietteen verottomuutta koskeva ehdollinen säännös. Siistausliete on jäteverolaissa tarkoitetulla tavalla teknisesti ja ympäristöperusteisesti hyödynnettävissä, joten pääsääntöisesti sen toimittamisesta kaatopaikalle tulisi maksaa jätevero. Nykyisin jäteverolain 14 §:n 2 momentissa säädetään: ”6 §:n 2 momentissa tarkoitettua keräyspaperin siistauslietteen (03 03 05) verottomuutta sovelletaan sitä seuraavan kalenterikuukauden alusta, jona Euroopan komissio on hyväksynyt verottomuuden.” Voimaantulosäännös on sisällytetty säännökseen, koska verottomuuden voimaantulo edellyttää Euroopan unionin komission valtiontukilupaa, sillä veronalaisuuden säätäminen verottomaksi on katsottava valtiontueksi.

Säännös kumotaan siksi, että Euroopan komissio ei myöntänyt siistauslietteen verottomuutta koskevaa valtiontukilupaa. Komission mukaan siistauslietteen hyödyntäminen on jäteveron luonteen ja yleisten periaatteiden mukaisesti teknisesti ja ympäristöperusteisesti mahdollista eikä verottomuudelle ole perusteita. Komissio katsoo, että kaatopaikalle toimitettavan siistauslietteen veron mahdolliset vaikutukset keräyspaperin kierrätyksen kannattavuuteen ovat välillisiä ja vaikeasti osoitettavissa. Tuki ei täytä valtiontuesta ympäristönsuojelulle ja energia-alalle 2014–2020 komission antamien suuntaviivojen (2014/C/200) edellyttämiä vaatimuksia tuen välttämättömyydestä ja oikeasuhtaisuudesta. Verotuen vaikutukset on voitava selkeästi määritellä.

Lain muutos tulee voimaan 1.1.2016.

Ks. myös hallituksen esitys HE 35/2015 vp.

 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

kumotaan jäteverolain (1126/2010) 6 §:n 2 momentti sekä muutetaan 5 §, sellaisena kuin se on laissa 1072/2014, seuraavasti:

5 §
Veronalainen jäte ja veron määrä

Veroa suoritetaan liitteen verotaulukossa mainitusta jätteestä.
Vero on 70 euroa tonnilta jätettä, joka toimitetaan kaatopaikalle.

Selostus:

Pykälän muutoksella korotetaan jäteveron taso kaatopaikalle toimitettavasta jätteestä 55 eurosta 70 euroon tonnilta jätettä.


Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2016.


Suvi Marttinen
Asianajaja
Asianajotoimisto Hammarström Puhakka Partners Oy

Puh. +358 9 474 2217
suvi.marttinen@hpplaw.fi

Dokumentin lukeminen vaatii sisäänkirjautumisen

 
 
 
 
 
 
 
 

Tilaaminen

Edilex on Suomen johtava ammattilaisten lakitietopalvelu. Edilex sisältää Suomen laajimman ajantasaisen säädöstietokannan erinomaisin linkityksin oikeustapauksiin, esitöihin ja muihin oikeudellisiin aineistoihin sekä juridisen uutispalvelun. Lakikanava-seurantapalvelussa voit valita aihealueet ja aineistot, joita haluat seurata päivittäin.

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.