-
Vero
- Ajoneuvovero
- Alkoholi- ja alkoholijuomavero
- Arpajaisvero
- Arvonlisävero
- Autovero
- Elinkeinotulovero
- Jätevero
- Kaivosvero
- Kiinteistövero
- Kirkollisvero
- Koiravero
- Kunnallisvero
- Luovutusvoittovero
- Lähdevero
- Maatilatalouden tulovero
- Pankkivero
- Perintö- ja lahjavero
- Polttoainevero
- Rakennusvero
- Ratavero
- Tonnistovero
- Tulovero
- Tupakkavero
- Varainsiirtovero
- Varallisuusvero
- Virvoitusjuomavero
- Voimalaitosvero
- Yhteisövero
- Yleisradiovero
- Ympäristövero
Jätevero
- Säädökset > Lainsäädäntö1126/2010Jäteverolaki
- Säädökset > Lainsäädäntö495/1996Jäteverolaki (kumottu)
- Lakikirjasto > Verotus* Salo, Mirja: Valmisteveroa koskevasta oikeuskäytännöstäVerotus 4/2023 s. 432 – 439, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > Verotus* Aila, Santeri: Välivarastointialueen käsite jäteverotuksessaVerotus 1/2023 s. 74 – 82, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > ArtikkelitMäättä, Kalle: Jäteverolaki pähkinänkuoressa10.1.2022, Asiantuntija-artikkeliArtikkelissa avataan tarkemmin kysymyksiä muun muassa jätteiden käsitteestä, kaatopaikkojen rajauksesta, jäteverovelvollisuudesta, verottomista jätteistä ja jäteveron määrästä. Myös menettelyllisiin kysymyksiin puututaan, kuten rekisteröitymisvelvollisuuteen, tiedonantovelvollisuuteen ja viranomaisten tietojenvaihtoon. Näihin kysymyksiin pyritään vastaamaan perinteisiin oikeuslähteisiin eli lakeihin, lain esitöihin, oikeuskäytäntöön, Verohallinnon ohjeisiin ja oikeuskirjallisuuteen...
- EHS-säädösseurantaJäteverolain mukaisia viranomaistehtäviä hoitaa jatkossa VerohallintoSäädösnumero: 1186/2016
Julkaisupäivä: 3.3.2017 - Lakikirjasto > Verotus* Juanto, Leila – Linnakangas, Esko: Ravintorasvan, elintarvikkeiden, rehujen, lannoitteiden ja jätteiden valmisteverojen elinkaariVerotus 1/2017 s. 87 – 92, Asiantuntija-artikkeli
- EHS-säädösseurantaKaatopaikalle toimitettavan jätteen jäteveron määrää korotetaanSäädösnumero: 1401/2015
Julkaisupäivä: 28.12.2015 - Lakikirjasto > Verotus* Määttä, Kalle: Jäteverolain ongelmakohtiaVerotus 2/2013 s. 157 – 165, Asiantuntija-artikkeli
- EHS-säädösseurantaJäteverolakiin aluehallintomuutoksiaSäädösnumero: 1435/2009
Julkaisupäivä: 4.2.2010 - Lakikirjasto > LakimiesKalima, Kai: Jäteverolain säätäminen - esimerkki yhdenvertaisuusnormin soveltamisesta lainsäädännössäLakimies 6–7/1999 s. 1003 – 1014, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > LakimiesMäättä, Kalle: Epäasianmukaiset verontorjuntareaktiot ympäristöverotuksessaLakimies 2/1999 s. 210 – 230, Asiantuntija-artikkeli
- Uutiset
1.3.2023 14.30
Päivitetty ohje: JäteverotusVerohallinnon ohjetta on päivitetty, koska jäteverolakia on muutettu 1.1.2023 alkaen. Muutoksen yhteydessä jäteveron määrää korotettiin. Lisäksi uusia jätejakeita tuli verolliseksi (kipsijäte 1.1.2023 alkaen ja viherlipeäsakka 1.1.2027 alkaen). Lakiin tehtiin myös eräitä selventäviä muutoksia välivarastointialueen ylläpitäjän verovelvollisuuden osalta. Ohje korvaa aikaisemman, Verohallinnon 1.10.2021 päivätyn ohjeen Jäteverotus. - Uutiset
23.9.2022 9.00
Jäteveroa korotetaan ja veropohjaa laajennetaanHallitus ehdottaa jäteverolain muuttamista. Esityksessä ehdotetaan, että jäteveroa korotettaisiin 70 eurosta 80 euroon tonnilta jätettä, joka toimitetaan kaatopaikalle. Lisäksi jäteveron veropohjaa laajennettaisiin. Veron piiriin siirrettäisiin viherlipeäsakka sekä rakentamisessa ja purkamisessa syntyvä kipsijäte, jotka ovat nykyisin jäteveron ulkopuolella, mutta joiden osalta on todettua hyötykäyttöä. Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1. tammikuuta 2023. Veropohjan laajentaminen toteutettaisiin kahdessa vaiheessa vuosina 2023 ja 2027. - Uutiset
22.6.2022 15.40
Jäteverolain veropohjaan muutoksia - lausuntoja voi antaa 12. elokuuta astiJäteverolain uudistamisen tavoitteena on edistää jätteiden hyödyntämistä ja laajentaa jäteveron veropohjaa. Lausuntokierroksella olevasta hallituksen esityksestä voi antaa palautetta 12. elokuuta asti. Lakimuutosten olisi tarkoitus tulla voimaan 1. tammikuuta 2023. - Uutiset
10.3.2022 9.14
KHO: Yhtiö ei ollut velvollinen suorittamaan jäteveroa Y:n kaatopaikka-alueen saneerauksessa hyödyntämästään lasijätteestäAsiassa oli KHO:ssa ratkaistavana, oliko A Oy ollut velvollinen suorittamaan jäteveroa Y:n kaatopaikka-alueen saneerauksessa hyödyntämästään lasijätteestä. Asiassa oli Veronsaajien oikeudenvalvontayksikön valituksesta arvioitava, oliko lasijätteen hyödyntäminen ollut verollista, kun otettiin huomioon jäteverolain 6 §. - Uutiset
31.1.2022 9.26
KHO: Kiinteistön omistajalle ei voitu määrätä maksettavaksi jäteveroa, koska kiinteistöllä ei ollut kaatopaikasta selkeästi erotettua välivarastointialuetta - HAO:n ja Verohallinnon päätökset kumottiinA oli varastoinut kiinteistöllään muun muassa maa-aineksia, purkupuuta, kantoja, betonia ja purkujätettä useita vuosia ilman, että hänellä olisi ollut toiminnalleen kaatopaikan ympäristölupaa. - Uutiset
1.10.2021 14.30
Uusi ohje: JäteverotusVerohallinnon ohjeessa käsitellään kaatopaikalle toimitetun jätteen jäteverokohtelua. Ohje korvaa aikaisemman, diarioimattoman Verohallinnon 1.1.2021 päivätyn ohjeen Jäteverotus. Ohjeen varsinainen sisältö on sama kuin diarioimattomassa ohjeessa. Ohjeen alkuun on lisätty tekstin sisältöä koskeva yhteenveto. Ohje on voimassa 1. lokakuuta 2021 lukien toistaiseksi. - Uutiset
5.6.2019 15.00
Hovioikeus alensi jäteverotuksen osalta törkeästä veropetoksesta epäillylle määrätyn vakuustakavarikon määrää - oikeudenkäyntikuluja ei tuomittu korvattaviksi kun tehtyjä toimenpiteitä ei ollut todettu lainvastaisiksiHO alensi pääkäsittelyä pitämättä jäteverotuksen osalta törkeään veropetokseen syyllistyneelle epäillylle määrätyn 262.640 euron vakuustakavarikon 148.007,60 euroon. KKO:n ratkaisukäytännöstä (KKO 2002:85 ja 2016:71) ilmenee, että oikeudenkäyntikuluja on tuomittu korvattaviksi, mikäli pakkokeinolain nojalla tehdyt toimenpiteet on todettu lainvastaisiksi. Nyt kysymyksessä olevassa asiassa ei ollut kysymys tällaisesta tilanteesta. (Vailla lainvoimaa 5.6.2019) - Uutiset
21.11.2018 11.55
KHO:n ratkaisu jäteverostaAsiassa oli KHO:ssa A Oy:n valituksen johdosta ratkaistavana, onko yhtiön ollut suoritettava jäteveroa nyt kysymyksessä olevalle kiinteistölle sijoitetusta tai sinne tuodusta jätteestä. Koska kiinteistöllä oli ollut kaatopaikka jo jäteverolain tullessa voimaan, jäteverolain 7 §:n 2 momentin säännös ei, toisin kuin HAO oli katsonut, tullut asiassa sovellettavaksi. Tämän vuoksi A Oy:n ei ollut suoritettava jäteveroa muusta kuin A Oy:n itse kiinteistölle toimittamasta jätteestä. Jälkiverotusaikaa koskeva valmisteverotuslain säännös huomioon ottaen jälkiverotus voi kohdistua aikaan 1.10.2011–16.8.2013. - Uutiset
7.12.2015 6.01
Jäteveron tasoa korotetaan vuonna 2016Jäteveron tasoa korotetaan 55 eurosta 70 euroon tonnilta jätettä, joka toimitetaan kaatopaikalle. Lisäksi kaatopaikalle toimitettavan keräyspaperin siistauslietteen verottomuutta koskeva säännös kumotaan. Laki tulee voimaan 1. tammikuuta 2016. - Uutiset
28.9.2015 15.43
Hallitus esittää muutoksia verolakeihinHallitus esitti eduskunnalle maanantaina 28. syyskuuta muutoksia muun muassa tuloverotukseen, valmisteverotukseen, jäte- ja energiaverotukseen sekä autovero- ja ajoneuvoveroon talousarvioehdotuksen yhteydessä. - Uutiset
24.6.2015 12.16
KHO:n ratkaisu jätelaskusta valittamista koskevassa asiassaSäännönmukaisen valituksen jäätyä tutkimatta valitus hallinto-oikeuteen olisi kuitenkin tullut tutkia verojen ja maksujen täytäntöönpanosta annetun lain 9 §:n mukaisena perustevalituksena. - Uutiset
15.12.2014 9.05
Jäteveron tasoa korotetaanJäteveron tasoa korotetaan vuoden 2015 alusta 55 euroon tonnilta jätettä, joka toimitetaan kaatopaikalle. - Uutiset
15.9.2014 12.42
Hallitus esittää useita muutoksia verolakeihinHallitus esittää muutoksia mm. tuloverotukseen, perintö- ja lahjaverotukseen sekä valmisteveroihin. Voimalaitosveroa ei toteuteta. Yritysten edustusmenojen määrästä 50 prosenttia olisi jatkossa vähennyskelpoista menoa elinkeinotoiminnan tulosta laskettaessa. Lapsivähennys otettaisiin käyttöön verovuosina 2015-2017. Asuntovelan korkovähennyksen määrään alentamista jatketaan. Taksien ja muuttoautojen veronalennus poistettaisiin. - Uutiset
19.5.2011 13.04
Komissio haluaa kansalaisten näkemyksiä siitä, miten muovipussien käyttöä voitaisiin vähentää - maksu tai vero, kieltäminen vai jotain ihan muutaEuroopan komissio pyytää kansalaisten näkemyksiä siitä, miten muovipussien käyttöä voitaisiin vähentää. Se haluaa tietää, olisiko muovipusseista kannettava maksu tai vero tehokas keino vai olisiko kenties parempi kieltää ne EU:ssa kokonaan. Mielipiteitä halutaan myös biohajoavien pakkausten tunnetuksi tekemisestä ja pakkausten biohajoavuusvaatimusten tiukentamisesta. Internetissä järjestettävä kuuleminen päättyy elokuussa 2011. - Uutiset
9.3.2011 5.37
Tulli kantoi veroja valtiolle noin 9,2 miljardia euroa vuonna 2010Tulli kantoi vuonna 2010 veroja ja maksuja yhteensä noin 9,2 miljardia euroa. Määrä on 579 miljoonaa euroa eli 6,7 prosenttia suurempi kuin vuonna 2009. Verokertymää nosti Suomen taloudellisen tilanteen parantuminen. Tullin kantamat verot ja maksut olivat 28,6 prosenttia valtion veroista ja veronluonteisista maksuista. - Uutiset
22.12.2010 6.51
Vuodenvaihteessa voimaan tulevia uusia valmisteverolakeja julkaistuUusi jäteverolaki, laki makeisten, jäätelön ja virvoitusjuomien valmisteverosta, laki eräiden juomapakkausten valmisteverosta annetun lain muuttamisesta, laki alkoholi- ja alkoholijuomaverosta annetun lain muuttamisesta sekä laki tupakkaverosta annetun lain muuttamisesta julkaistiin säädöskokelmassa tiistaina 21. joulukuuta. - Uutiset
24.11.2010 12.12
KHO: Tontilla suoritetut maantäyttötyöt eivät olleet rinnastettavissa yksityiseen kaatopaikkatoimintaanOmakotitalon rakennuspaikkana käytetylle kiinteistölle oli ajettu maa-aineksia maaston tasoittamiseksi. Maa-ainekseen oli sisältynyt jossain määrin erilaisia purkujätteitä. Maa-aineksen sijoittaminen kiinteistölle ei muodostanut kiinteistöstä jäteverolaissa tarkoitettua yksityisen ylläpitämää kaatopaikkaa. Kiinteistön omistajia ei voitu velvoittaa maksamaan jäteveroa. - Uutiset
22.11.2010 13.25
Valiokunta hyväksyi jäteverolakia koskevan esityksen lasi ja betonijätteen verokohtelua koskevin muutoksinValtiovarainvaliokunta ehdottaa lasi ja betonijätteen kierrätyksen turvaamiseksi, että lasijäte ja halkaisijaltaan yli 150 millimetrin kokoisista kappaleista koostuva betonijäte olisivat nykyiseen tapaan edelleen verollisia. - Uutiset
15.10.2010 12.33
Hallitukselta esitys uudeksi jätelaiksi - ympäristöyritykset kritisoivat, Kuntaliitto tukeeHallitus antoi perjantaina 15. lokakuuta esityksen uudeksi jätelaiksi. Suurimmat uudistukset koskevat valvonnan tehostamista sekä menettelyjä, joilla ehkäistään jätteen syntyä ja parannetaan jätteen hyödynnettävyyttä. Tuottajien vastuuta pakkausjätteiden jätehuollosta laajennettaisiin. Muilta osin yhdyskuntajätehuollon vastuunjakoon ehdotetaan vain vähäisiä muutoksia. Esimerkiksi Ympäristöyritysten liiton mukaan uusi jätelaki ei kuitenkaan edistä jätteiden kierrätystä. Kuntaliiton mukaan uusi laki mahdollistaa tehokkaan työnjaon elinkeinoelämän ja kuntien välillä. - Uutiset
1.10.2010 10.34
Hallitus esittää uutta jäteverolakiaHallitus esittää uutta jäteverolakia. Jäteveron ensisijaisena ympäristötavoitteena on jätteiden kaatopaikkakäsittelyn väheneminen ja hyötykäytön lisääminen. Jäteveroa maksettaisiin niistä kaatopaikalle toimitettavista jätteistä, joiden hyötykäyttö olisi teknisesti ja ympäristöperusteisesti mahdollista. Myös yksityiset kaatopaikat tulevat jäteveron piiriin. Keräyspaperin siistauslietteen verottomuudelle haettaisiin Euroopan komission valtiontukilupaa. - Uutiset
17.8.2010 10.41
Metsäteollisuus ja Suomen luonnonsuojeluliitto eri linjoilla jäteveron kiristämisestäMetsäteollisuus ry:n mukaan metsäteollisuuden kaatopaikkajätteiden määrä ei vähene jäteveroa kiristämällä, koska kaatopaikalle toimitetaan vain jäte, jota ei voida hyödyntää. Teollisuuden mielestä jäteveron kiristäminen lisäisi jätteen hyötykäytön kustannuksia ja rankaisisi tehokkaasta ympäristönsuojelusta. Suomen luonnonsuojeluliitto puolestaan on ilahtunut valtiovarainministeriön suunnitelmista ja pitää jäteverotuksen etenemistä oikean suuntaisena. - Uutiset
30.7.2010 14.15
VM julkisti esityksen ensi vuoden budjetiksi - ministeriöt julkaisivat budjettiehdotuksensaOM haluaa lisärahaa lapsiystävällisen oikeudenkäynnin edistämiseen, WinCapitaan, sähköpantaan sekä talousrikollisuuden ja harmaan talouden torjuntaan. SM esittää kiintiöpakolaisten ja turvapaikanhakijoiden vastaanotosta kunnille maksettavien korvausten korottamista 40 prosentilla. LVM vaatii lisärahaa Seinäjoki-Oulu -radalle. OM esittää yliopistojen perusrahoitukseen lisäämistä 152 miljoonalla eurolla. STM kaipaa lisärahaa takuueläkkeisiin... - Uutiset
9.7.2009 12.45
Ulkomailta – Kiina: Hongkongin muovipussivero näyttää purevanHongkongin tuore muovipussivero on vähentänyt muovipussien käyttöä rajusti. Ympäristöjärjestö Greeners Action raportoi muovipussien käytön vähentyneen tarkkailukohteissa jopa 85 prosenttia siitä, kun vero astui voimaan pari päivää sitten. - Uutiset
6.7.2009 12.35
Ulkomailta – Kiina: Muovipussivero HongkongiinHongkong ottaa tiistaina käyttöön muovipussien haittaveron vähentääkseen jätteen määrää. Asiakkaita kehotetaan tuomaan kauppoihin omat ostoskassit. Asiasta uutisoi Helsingin Sanomat. - Uutiset
27.5.2009 14.49
Eduskunnan ympäristövaliokunta vaatii jäteverotuksen laajentamista myös teollisuuden yksityisiin kaatopaikkoihin ja on huolissaan jäteverotusta koskevan uudistuksen valmistelustaEduskunnan ympäristövaliokunta on omasta aloitteestaan ottanut käsiteltäväksi vireillä olevan jätelain kokonaisuudistuksen, josta odotetaan hallituksen esitystä eduskunnalle vuonna 2010. Valiokunta antoi 27. toukokuuta ympäristöministeriölle lausunnon asiassa. Valiokunta on erityisen huolissaan jäteverotusta koskevan uudistuksen valmistelusta, koska asiaa selvittäneen työryhmän mietinnössä ei esitetä erityisiä muutoksia jäteveron laajentamiseksi myös teollisuuden yksityisiin kaatopaikkoihin. - Uutiset
14.4.2009 14.38
Jäteverotuksen selvitystyöryhmän muistioJäteverotusta selvittänyt työryhmä katsoo, ettei jätteenpolttoa tule verottaa. Työryhmä pitää kuitenkin tarkoituksenmukaisena, ettei jätteenpoltolla tuotetun sähkön tukemista valtion varoin jatketa enää vuoden 2011 jälkeen komission hyväksynnän päätyttyä. - Uutiset
5.3.2009 5.36
HAO: Yksityishenkilön omistamaa kiinteistöä ei rinnastettu jäteverolaissa tarkoitettuun kaatopaikkaanHelsingin hallinto-oikeus katsoi, ettei kiinteistöä ollut pidetty yllä pääasiassa toisten tuottamien jätteiden sijoittamista varten ja ettei kiinteistöä voitu rinnastaa yleistä kaatopaikkaa korvaavaan kaatopaikkaan. Kysymyksessä oli yksityishenkilön suorittama maanrakennustyö omistamallaan kiinteistöllä, jonne usea yritys oli tuonut maa-ainesmassoja. Asiassa ei ollut merkitystä sillä, oliko maa-ainesmassojen seassa ollut jätettä. - Uutiset
23.11.2007 16.42
Jätemaksut nousussa, ekomaksut yleistyneetOmakotitalokiinteistön vuotuiset keskimääräiset jätemaksut ovat nousseet vuodessa noin 3 prosenttia. Jätteen käsittelymaksut eli kaatopaikkamaksut ovat nousseet vuodessa 7 prosenttia. Jo joka kolmannessa kunnassa on käytössä ekomaksu, todetaan Kuntaliiton selvityksessä Tietoja kuntien jätehuollosta 2007. - Uutiset
6.11.2007 13.36
Työryhmä selvittämään jäteverotuksen uudistamistaValtiovarainministeriö on 1.11.2007 asettanut työryhmän selvittämään jäteverotuksen uudistamista toimikaudelle 1.11.2007 - 30.11.2008. Työryhmän tavoitteena on löytää sellainen jätteisiin kohdistuva ohjausmalli, joka parhaiten Suomessa toteuttaa jätteiden ohjaukselle asetettuja tavoitteita. Ensisijaisesti työryhmä tarkastelee veroon perustuvaa mallia, mutta työryhmä voi veromallin lisäksi tarkastella myös muiden jätteisiin kohdistuvien ohjausmallien soveltuvuutta. - Uutiset
12.4.2007 16.18
Jätelain muutos lisää jätteen tuottajien vastuutaTasavallan presidentin on tarkoitus vahvistaa perjantaina 13.4. jätelain muutos tulemaan voimaan 1.6.2007. Vastuu kaupan ja yksityisen palvelutoiminnan jätehuollon järjestämisestä siirtyy kunnilta jätteen tuottajille. - Uutiset
13.3.2007 10.14
EK vastustaa jäteveroaElinkeinoelämän keskusliitto EK pitää erityisen tärkeänä, että teollisuuslaitosten omien jätteiden käsittelyyn tarkoitettujen yksityisten kaatopaikkojen jäteverottomuus säilytetään myös jatkossa. Verottomuuden perusteena on ollut Suomen viennin kannalta eräiden keskeisten teollisuuslaitosten tuottamien prosessijätteiden suuri määrä ja näiden jätteiden väistämättömyys sekä hyödyntämiskelvottomuus. - Uutiset
14.2.2007 17.24
Jätelain muutos rikkoi hallitusrintamaaEduskunta on hyväksynyt jätelain muutoksen äänin 101 – 74. Äänestys rikkoi hallitusrintamaa, sillä valtaosa SDP:n kansanedustajista äänesti vasemmistoliiton, vihreiden ja perussuomalaisten kanssa muutoksen hylkäämisen puolesta. - Uutiset
23.1.2007 10.44
Valtakunnallisesta jätesuunnitelmasta ei yksimielisyyttä - tavoitteena ehkäistä jätteen syntyäJätesuunnitelma on viranomaisten toimintaa ohjaava strategia, joka kuvaa millainen Suomen jätehuollon olisi oltava vuonna 2016 ja millä keinoin päämäärä saavutetaan. Suunnitelma sisältää myös erillisen toimenpideohjelman jätteiden synnyn ehkäisemiseksi. Suomen luonnonsuojeluliitto sekä Elinkeinoelämän Keskusliitto yhdessä Suomen Kaupan Liiton kanssa jättivät eriävän mielipiteensä juuri valmistuneeseen Suomen suunnitelmaehdotukseen. - Uutiset
5.10.2006 10.36
KHO:n ennakkoratkaisu jäteveron soveltamista koskevassa asiassaKaatopaikalle A oli 1950 ja 1960 -luvuilla sijoitettu sekajätettä, joka koostui pääosin yhdyskuntajätteestä ja rakennusjätteestä. A:n kaatopaikan saneerauksen yhteydessä tämä suurelta osin maatunut jätetäyttö siirrettiin kaatopaikalle B jäteverolain voimaantulon jälkeen. Tätä jätettä ei katsottu jäteverolain 5 §:n 1 momentin 1 kohdassa tarkoitetuksi saastuneeksi maa-ainekseksi vaan yhdyskuntajätteeksi, jonka toimittamisesta kaatopaikalle B oli suoritettava jäteveroa. - Uutiset
23.1.2006 12.02
Kuntaliitto: Jäteveron nousu korottanut jätteenkäsittelymaksujaKuntaliiton mukaan jätteenkäsittelymaksu oli Suomen kunnissa keskimäärin 96 euroa tonnilta vuonna 2005. Vuoteen 2004 nousua oli 13 prosenttia, josta kaksi-kolmannesta selittyy jäteveron nousulla. Kuntaliiton selvityksen mukaan kunnan järjestämät jätekuljetukset ovat sopimusperusteisia edullisempia. - Uutiset
6.10.2005 10.40
Ympäristöverojen tuotto noussutSuomessa kerättiin viime vuonna ympäristöverotuksella noin 4,9 miljardia euroa. Tämän lisäksi kerättiin noin 0,9 miljardia euroa ympäristöperusteisia palvelumaksuja lähinnä vesi-, jätevesi- ja jätehuollosta. Ajoneuvoperusteisten verojen kertymä kasvoi peräti 12 prosenttia. Ympäristöverojen osuus koko verokertymästä oli 7,3 prosenttia. - Uutiset
27.6.2005 15.57
Luonnonsuojeluliitto arvostelee Suomen jätteenpolttoaSuomessa on suunniteilla yli 20 jätettä polttavaa laitosta. Laitosten ja niiden vaatiman infran rakentaminen ja ylläpito on kansantaloudellisesti kallista, toteuttajien kannalta riskialtista ja ympäristömielessä luonnonvaroja tuhlaavaa. Mikään taho ei koordinoi erilaisten jätteenkäsittelylaitosten rakentamista ja hankkeet kilpailevat keskenään jätteistä pyrkien jopa sitouttamaan kuntia jätteentuottoon, arvostelee Suomen luonnonsuojeluliitto. - Uutiset
27.6.2005 8.42
Jäteveron vaikuttavuutta selvitettyVuonna 1996 käyttöön otettu jätevero on vähentänyt erityisesti kaatopaikoille sijoitettavan rakennusjätteen sekä kaupan ja teollisuuden jätteen määrää parantamalla näiden jätelajien vaihtoehtoisten käsittelytapojen kilpailukykyä. Kotitalouksissa veron ohjausvaikutus ei ole ollut yhtä tehokas.