Hankintailmoitus
- Säädökset > Lainsäädäntö1398/2016Laki vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista
- Säädökset > Lainsäädäntö1397/2016Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista
- Säädökset > EU-lainsäädäntö EPNDir 2014/24/EU EPNDir 2014/24/EU julkisista hankinnoista ja direktiivin 2004/18/EY kumoamisesta 26.2.2014 (hankintadirektiivi)
- Säädökset > Lainsäädäntö1536/2011Valtioneuvoston asetus julkisista puolustus- ja turvallisuushankinnoista
- Säädökset > Lainsäädäntö1531/2011Laki julkisista puolustus- ja turvallisuushankinnoista
- Säädökset > Lainsäädäntö698/2011Laki sähköisestä huutokaupasta ja dynaamisesta hankintajärjestelmästä (kumottu)
- Säädökset > Lainsäädäntö614/2007Valtioneuvoston asetus julkisista hankinnoista (kumoutunut)
- Säädökset > Lainsäädäntö349/2007Laki vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista (kumottu)
- Säädökset > Lainsäädäntö348/2007Laki julkisista hankinnoista (kumottu)
- Lakikirjasto > ArtikkelitHalonen, Kirsi-Maria: Hankintalain oikeussuojauudistuksen vaikutukset hankintayksiköiden toimintaan – empiirinen tutkimus hankintayksiköiden suorahankinta- ja sopimuskäytännöistä23.4.2015, Asiantuntija-artikkeliVuonna 2010 voimaan tulleella hankintalain (laki julkisista hankinnoista 30.3.2007/348) oikeussuojauudistuksella saatettiin kansallisesti voimaan oikeussuojadirektiivi 2007/66. Oikeussuojadirektiivin taustalla vaikuttaa EU-oikeuden tehokkuusperiaate. Oikeussuojadirektiivin 1 artiklan 1 kohdan mukaan jäsenvaltioiden on varmistettava, että hankintayksiköiden päätöksiin voidaan hakea muutosta tehokkaasti ja varsinkin mahdollisimman nopeasti. Kansallisten oikeussuojakeinoja koskevien...
- Lakikirjasto > OikeustietoHalonen, Kirsi-Maria: Pienhankinnasta suorahankinnaksi: ennakoidun arvon laskemisestaOikeustieto 3/2013 s. 24 – 26, Oikeustapauskommentti
- Lakikirjasto > Defensor LegisUkkola, Markus: Neuvottelumenettely dialoginaDefensor Legis 2/2012 s. 261 – 272, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > ArtikkelitMäkelä, Eeva-Riitta: Tekninen dialogi – ratkaisu moneen ongelmaan julkisissa hankinnoissa?8.11.2011, Asiantuntija-artikkeliTekninen dialogi on hankintayksiköille apuväline, jonka käyttöön ei tämän artikkelin mukaan tule suhtautua liian varovaisesti ja suosintaa peläten. Vuoropuhelu markkinatoimijoiden kanssa hankinnan varhaisessa vaiheessa helpottaa hankintayksikön hankintasuunnittelua merkittävästi. Tehdäkseen parhaita hankintoja hankintayksikön on käytettävä hyväkseen eri alojen asiantuntijoiden veloituksetonta, kiinnostunutta auttamishalua avoimella ja objektiivisella tavalla: neuvoja ei voi ottaa vastaan...
- Lakikirjasto > ArtikkelitVoutilainen, Tomi: Tietoteknologia hankintavälineenä ja -kohteena15.9.2011, Asiantuntija-artikkeliTietoteknologia on yhtäältä väline, jolla julkisia hankintoja voidaan toteuttaa sekä toisaalta hankinnan kohde. Asetelma on tyypillinen oikeusinformatiikan tarkastelunäkö-kulma tietoteknologiseen oikeudelliseen ilmiöön. Tietoteknologian hyödyntäminen julkisissa hankinnoissa on vielä kehittymässä, jolloin sen oikeudellisiin reunaehtoihin tulisi kiinnittää huomiota jo hankintatietojärjestelmiä kehitettäessä. Hankintamenettelyjä koskevat säännökset poikkeavat monin osin tavanomaisista...
- Lakikirjasto > ArtikkelitParikka, Julius – Pökkylä, Panu: Suorahankinta julkisissa hankinnoissa: Onko se koskaan mahdollinen?18.3.2011, Asiantuntija-artikkeliSuorahankinta on saanut uuden merkittävyyden hankintalain kesäkuussa 2010 voimaan tulleen oikeusturvauudistuksen myötä. Nyt hankintalain periaatteiden vastainen suorahankintasopimus voidaan todeta pätemättömäksi markkinaoikeudessa, ja suorahankinnan tekijään voidaan kohdistaa lisäksi muita oikeusturvakeinoja. Tässä artikkelissa keskitytään suorahankinnan määritelmään ja niihin poikkeuksellisiin tilanteisiin, joissa suorahankinta on katsottu sallituksi oikeuskäytännön valossa....
- Lakikirjasto > ArtikkelitParikka, Julius – Pökkylä, Panu: Julkiset hankinnat: Hinnan ilmoittaminen tarjouksessa ja hinta tarjousten vertailussa3.11.2010, Asiantuntija-artikkeliHinta on keskeinen tekijä tarjouskilpailussa, koska tarjouskilpailut ratkaistaan joko yksinomaan hinnan tai hinnan sekä ennalta ilmoitettujen kokonaistaloudellista edullisuutta mittaavien laatukriteerien perusteella. Jotta tarjousten vertailukelpoisuus voidaan turvata, sekä tarjoajan että hankintayksikön on tärkeää kiinnittää erityistä huomiota tapaan, jolla hinta ilmoitetaan. Julius Parikka ja Panu Pökkylä käsittelevät artikkelissaan hinnan ilmaisemista kiinteänä ja lopullisena sekä...
- Lakikirjasto > ArtikkelitPökkylä, Panu: Tarjoajan ominaisuudet vertailuperusteena julkisissa hankinnoissa28.10.2010, Asiantuntija-artikkeliMerkittävässä osassa palveluhankintoja hankintayksikkö ei voi kilpailutustilanteessa luotettavasti etukäteen arvioida itse hankittavaa tuotetta, vaan ainoastaan tarjoajien pätevyyttä ja kyvykkyyttä lopputuotteen tekemiseen. Tällöin hankintaan liittyvien laatutekijöiden arvioinnissa korostuvat tarjoajien ominaisuudet hankinnan toteuttamisen kannalta. Panu Pökkylä käsittelee artikkelissaan sitä, millä edellytyksillä tarjoajien ominaisuuksia voidaan käyttää vertailuperusteena yhtäältä...
- Uutiset
10.4.2024 16.00
OTM, luvan saanut oikeudenkäyntiavustaja Arttu Liipo: Vaatimukset täyttävän suorahankintailmoituksen vaikutuksesta muutoksenhakuaikaanHankintalain 131 §:n mukaan hankintayksikkö voi hankintapäätöksen jälkeen, mutta ennen hankintasopimuksen tekemistä, toimittaa julkaistavaksi suorahankintaa koskevan ilmoituksen. Suorahankintailmoitus, joka sisältää kaikki EU:n direktiivin 89/665/ETY edellyttämät tiedot, estää käytännössä EU-kynnysarvon ylittävässä hankinnassa muutoksenhaun, jos valitusta ei tehdä 14 päivän kuluessa suorahankintailmoituksen julkaisemisesta. - Uutiset
29.12.2023 15.58
Asianajaja Anne Björklund: Laatuvertailussa käytettävistä sanamuodoista julkisten hankintojen tarjouspyynnössäHankintayksikkö on käyttänyt tarjouspyynnössään laadullisten vertailuperusteiden arvioinnissa mm. sanamuotoja ”korkeatasoisia”, ”erinomainen”, ”ymmärrettävä”, ”kattava”, ”nopea” ja ”vaivatonta”. Tarjouskilpailuun osallistumista suunnitteleva toimija pohtii, onko edellä mainittujen yleisluonteisten adjektiivien käyttö pisteytyksen arviointiperusteina hankintalain mukaista. - Uutiset
21.12.2023 15.57
Asianajaja Olli Hyvönen: Virheellinen CPV-koodi hankintailmoituksessaMarkkinaoikeus on viimeisen hieman yli vuoden aikana antanut useita päätöksiä, joissa on arvioitu CPV-koodin merkitystä hankintamenettelyn lainmukaisuutta arvioitaessa. Näitä ratkaisuja ovat ainakin markkinaoikeuden päätökset asioissa MAO:H302/2022 (sähköisen valvontajärjestelmän hankinta, antopäivä 27.9.2022), MAO:H372/2022 (puheentunnistusjärjestelmän hankinta, 23.11.2022), MAO:H375/2022 (suun terveydenhuollon potilastietojärjestelmän hankinta, 24.11.2022), MAO:112/2023 (intran toteutussuunnittelun ja rakennuttamisen yhteistä tiedonhallintajärjestelmää koskeva hankinta, 8.3.2023) ja MAO:508/2023 (päiväkotia koskeva hankinta, 3.11.2023).