Uutisten vuosihakemisto, 2020
- Uutiset
8.6.2020 14.19
Hovioikeus: Varkauden yritys lukitulle parvekkeelle täytti ankaroittamisperusteenRikoslain 28 luvun 2 §:n 1 momentin 5 kohdan esitöistä ilmenevä ankaroittamisperusteen tarkoitus huomioon ottaen hovioikeus katsoi, että asumiskäytössä olevalle lukitulle parvekkeelle murtautuminen oli tässä tapauksessa ollut omiaan muodostamaan asunnon haltijassa turvattomuuden tunnetta ja loukkaamaan tämän yksityisyyttä siten, että asuttuun asuntoon murtautumista koskeva ankaroittamisperuste täyttyi. (Vailla lainvoimaa 8.6.2020) - Uutiset
8.6.2020 13.50
Hallinto-oikeus arvioi oliko työntekijän yhtiöltä saamaa lainaa sen osakkeiden hankintaa varten pidettävä verotuksessa osakaslainana, vaikka hän ei lainanantohetkellä vielä ollut yhtiön osakasYhtiön työntekijä A oli saanut yhtiöltä lainaa sen osakkeiden hankintaa varten. Asiassa oli kysymys siitä, oliko A:n yhtiöltä saamaa lainaa pidettävä verotuksessa osakaslainana, vaikka hän ei lainanantohetkellä vielä ollut yhtiön osakas. HAO katsoi, että omistusosuus oli määritettävä verovuoden päättymisajankohdan perusteella. Kun vielä otettiin huomioon, että A:n saama laina oli myönnetty osakkeiden ostoon ja se oli ollut ehdoiltaan sellainen, ettei yhtiö mitä ilmeisimmin olisi vastaavin ehdoin lainannut varojaan ulkopuoliselle, asiaa ei ollut syytä arvioida valituksessa esitetyn säännöksen tarkoituksenkaan perusteella toisin. Koska A oli verovuoden päättyessä omistanut yhtiön osakkeista yli kymmenen prosenttia, rahalainasta tuolloin maksamatta ollut määrä oli verotuksessa pääomatuloksi luettavaa osakaslainaa. (Ei lainvoim. 8.6.2020) - Uutiset
8.6.2020 13.25
Hovioikeus: Yhdyskuntapalvelu voitiin muuntaa vankeuden sijasta valvontarangaistukseksiPunnitessaan tuomiossa mainittuja seikkoja hovioikeus piti valvontarangaistuksen tuomitsemista puoltavia seikkoja painavampina kuin ehdotonta vankeutta puoltavia seikkoja. Hovioikeus arvioi, että A:n osalta yhdyskuntapalvelun muuntamisella valvontarangaistukseksi voidaan ehdotonta vankeutta paremmin vielä tässäkin vaiheessa saavuttaa yhdyskuntaseuraamusten täytäntöönpanosta annetun lain 2 §:ssä säädetyt tavoitteet. A:n yhdyskuntapalvelurangaistus oli näin ollen muunnettava valvontarangaistukseksi. (Vailla lainvoimaa 8.6.2020) - Uutiset
8.6.2020 13.00
Hovioikeus: Kahden vuoden ja kahden kuukauden vankeusrangaistukseen törkeästä huumausainerikoksesta tuomitun vangittuna pitäminen olisi ollut suhteetontaKäräjäoikeuden määräys kantelijan vangitsemisesta kumottiin ja hänet määrättiin päästettäväksi heti vapaaksi, mikäli hänet oli ehditty vangita. (Vailla lainvoimaa 8.6.2020) - Uutiset
8.6.2020 12.28
Hovioikeus: Aseen lainaksi antaneen henkilön kuoltua hallussapito-oikeutta ei voitu enää perustaa aseen lainaukseen – 50 päiväsakkoaVastaajan oli täytynyt ymmärtää, että hänellä ei voinut olla enää oikeutta aseen hallussapitoon lainaamisen perusteella sen jälkeen, kun hän oli saanut tiedon aseen lainanneen henkilön kuolemasta. Ottaen lisäksi huomioon, että ase oli löydetty vastaajan hallusta 19.8.2018, hänellä oli ollut yli 1,5 vuotta aikaa luopua aseen hallussapidosta tai hankkia sen hallussapidolle uusi oikeudellinen peruste. (Vailla lainvoimaa 8.6.2020) - Uutiset
8.6.2020 12.00
Hovioikeus: Asianomistajalla ei ollut oikeutta hakea syyteoikeuden vanhentumisajan jatkamista puuttuvan puhevallan takiaKoska asianomistaja ei ollut ilmoittanut rikosta vamman tuottamisesta syytteeseen pantavaksi, hänellä ei ollut oikeutta ajaa syytettä. Ensisijainen syyte oikeus myös asianomistajarikoksissa on syyttäjällä. Kantelu hylättiin. (Vailla lainvoimaa 8.6.2020) - Uutiset
8.6.2020 11.50
Hovioikeus ei muuttanut asianajajalle annettua varoitustaHovioikeus katsoi, että valvontalautakunta oli ratkaisustaan ilmenevillä perusteilla voinut harkintavaltansa puitteissa katsoa A:n menetelleen hyvän asianajajatavan vastaisesti. A:lle kurinpidolliseksi seuraamukseksi määrättyä varoitusta ei voitu pitää kohtuuttomana seuraamuksena. Valvontalautakunnan ratkaisua ei muutoinkaan voitu pitää kohtuuttomana tai ilmeisen virheellisenä. Hovioikeus katsoi, että myös ihmis- ja perusoikeuksien asettamat vaatimukset olivat täyttyneet valvonta-asian käsittelyssä. Aihetta valvontalautakunnan ratkaisun muuttamiseen ei näin ollen ollut. (Vailla lainvoimaa 8.6.2020) - Uutiset
8.6.2020 11.00
Hovioikeus: Käräjäoikeus oli voinut arvioida työsopimusehdon mitättömyyttä viran puolestaOikeuskirjallisuudessa on todettu, että lähtökohtaisesti työsopimustasoiset sopimukset, joilla vähennetään työntekijälle kuuluvia oikeuksia, ovat mitättömiä, ellei laista tai työehtosopimuksesta muuta johdu. Tuomioistuimen tulee huomioida pakottavuus viran puolesta. (Koskinen - Valkonen: Kokonaispalkkasopimukset oikeuskäytännössä, Edilex 2015, s. 6) Oikeuskäytännössä on katsottu, että tuomioistuin voi viran puolesta puuttua sopimuksen mitättömyyteen, vaikka riidan osapuoli ei olisi kyseiseen perusteeseen vedonnut (THO 15.8.2008 S 07/973). KO oli siten voinut arvioida sopimusehdon mitättömyyttä viran puolesta, vaikka kantaja ei ollut tähän vedonnut. Asiassa ei ollut ilmennyt aihetta arvioida sopimusehdon mitättömyyttä toisin kuin KO. (Vailla lainvoimaa 8.6.2020) - Uutiset
8.6.2020 10.35
PRH: Yhdistysrekisterin sähköiset palvelutYhdistysrekisterin sähköisten palvelujen uudistaminen jatkuu. Nyt uutena palveluna sähköisen ilmoituksen tehnyt yhdistys voi korjata ilmoitustaan sähköisesti. PRH lähettää korjauspyynnön sähköpostitse ilmoituksessa nimetylle yhteyshenkilölle. Sähköpostiviestissä olevan linkin kautta ilmoituksen aloittaja pääsee sähköiseen palveluun tarkastelemaan korjauspyyntöä ja tekemään PRH:n pyytämät korjaukset ja täydennykset. - Uutiset
8.6.2020 10.10
Hovioikeus kumosi käräjäoikeuden ja ulosottoviraston päätökset ja vahvisti että ulosottoviranomainen on toimivaltainen panemaan täytäntöön käräjäoikeuden julistaman lapsen huoltoa ja asumista koskevan päätöksenLapsen huoltoa ja tapaamisoikeutta koskevan päätöksen täytäntöönpanosta annetun lain yleisperustelujen (HE 96/1995) mukaan silloin kun huoltoa ja tapaamisoikeutta koskeva päätös on aivan tuore, asianosaisten oikeusturva ei liiaksi vaarannu, vaikka täytäntöönpanoa voitaisiin hakea myös suoraan täytäntöönpanoviranomaiselta eli ulosottomieheltä. Koska menettelyn ei toisaalta tule olla monivaiheisempi kuin mitä asianosaisten oikeusturva edellyttää, ehdotetaan, että asianosainen voi pyytää lapsen huoltoa koskevan päätöksen täytäntöönpanoa suoraan ulosottomieheltä, jos päätöksen antamisesta on kulunut vähemmän kuin kolme kuukautta. Olosuhteiden voidaan tuon ajan olettaa pysyneen muuttumattomina. Ulosottomies voi tällöin noutaa lapsen, jos täytäntöönpanoon ei muutoin suostuttaisi. Ehdotettua huoltopäätöksen suoran täytäntöönpanon mahdollisuutta voidaan puoltaa sillä, että näin päästäisiin nopeammin tuomioistuimen vahvistamaan ja lapsen edun mukaiseen asiantilaan. Edellä kerrottu huomioon ottaen ja koska A oli hakenut päätöksen täytäntöönpanoa ulosottoviranomaiselta määräajassa, hovioikeus katsoi, että ulosottoviranomainen oli toimivaltainen panemaan täytäntöön käräjäoikeuden julistaman lapsen huoltoa ja asumista koskevan päätöksen. (Vailla lainvoimaa 8.6.2020) - Uutiset
8.6.2020 9.55
KKO piti jutun palauttamisesta aiheutuvia haittoja painavampina kuin palauttamista puoltavia seikkoja - hovioikeuden ei olisi tullut palauttaa näytön arvioinnin osalta perustelematonta tuomiota käräjäoikeuteenKO oli lukenut vastaajan syyksi tämän alaikäiseen lapseen kohdistuneen vapaudenriiston ja pahoinpitelyn. HO oli katsonut, ettei KO ollut perustellut tuomiota näytön arvioinnin osalta asianmukaisella tavalla, ja palauttanut asian KO:een uudelleen käsiteltäväksi. KKO katsoi ratkaisustaan ilmenevillä perusteilla, että KO:n tuomiota ei ollut näytön arvioinnin osalta perusteltu ROL 11 luvun 4 §:ssä edellytetyllä tavalla, mutta asiaa ei tässä tapauksessa tullut palauttaa KO:een uudelleen käsiteltäväksi, vaan asian käsittelyä tuli jatkaa HO:ssa. HO:n päätös kumottiin ja asia palautettiin HO:een. HO:n on viivytyksettä jatkettava asian käsittelyä. - Uutiset
8.6.2020 9.50
Esitys arvonlisäverolain väliaikaisesta muuttamisesta annettiinValtioneuvosto antoi torstaina (5.6.) eduskunnalle hallituksen esityksen laiksi arvonlisäverolain väliaikaisesta muuttamisesta. Esityksessä ehdotetaan, että arvonlisäverolakia muutettaisiin väliaikaisesti siten, että covid-19-tartunnan estämisessä, testaamisessa ja hoitamisessa käytettävien tavaroiden kotimaiset myynnit ja muista jäsenvaltioista tapahtuvat yhteisöhankinnat säädettäisiin verottomiksi. Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian. Lakia ehdotetaan sovellettavaksi taannehtivasti 30. tammikuuta 2020 alkaen ja olemaan voimassa 31. heinäkuuta 2020 asti. - Uutiset
8.6.2020 9.25
Hovioikeus vapautti vastaajan rikosuhrimaksustaKäräjäoikeus oli lukenut A:n syyksi 13.–22.12.2018 tehdyn yllytyksen perättömään lausumaan viranomaismenettelyssä, mutta katsonut, että Helsingin käräjäoikeuden 2.4.2019 tuomitsema rangaistus on riittävä seuraamus myös käräjäoikeuden A:n syyksi nyt lukemasta rikoksesta. Koska käräjäoikeus ei ollut tuominnut A:ta rangaistukseen, rikosuhrimaksua ei olisi tullut määrätä. (Vailla lainvoimaa 8.6.2020) - Uutiset
8.6.2020 9.19
Hovioikeus arvioi opettajan kosketuksia - lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä tuomittu vankeusrangaistus alennettiin 1 vuoteen 2 kuukauteenHO totesi, että kosketukset, jotka olivat kohdistuneet sukuelimen läheisyyteen, reisiin ja vatsaan, olivat seksuaalisia tekoja. Sen sijaan HO hylkäsi syytteen siltä osin kuin kysymys oli hartioiden hieromisesta tai kosketuksista päähän, hiuksiin tai niskaan, koska nämä kosketukset eivät teko-olosuhteet huomioon ottaen olleet seksuaalisesti olennaisia. (Vailla lainvoimaa 8.6.2020) - Uutiset
8.6.2020 8.56
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu työaikadirektiivin tulkinnasta - palkalliset erityisvapaat, joiden perusteella työntekijä voi olla poissa työstä huolehtiakseen tietyistä tarpeista ja velvoitteistaTyöaikadirektiivin 2003/88/EY 5 (viikottainen lepoaika) ja 7 artiklaa (vuosiloma) on tulkittava siten, että niitä ei sovelleta kansalliseen säännöstöön, jonka mukaan työntekijät eivät voi käyttää kyseisessä säännöstössä säädettyjä erityisvapaita päivinä, joina kyseisten työntekijöiden on työskenneltävä, jos ne tarpeet ja velvoitteet, joihin näillä erityisvapailla vastataan, osuvat kyseisissä artikloissa tarkoitettujen viikoittaisten lepoaikojen tai palkallisen vuosiloman ajalle. - Uutiset
8.6.2020 8.28
Syyttäjälaitoksen Akkusastoori-lehti: Etäoikeudenkäynnit – etäsyyttäminen on tullut jäädäkseenSyyttäjälaitos teki koronaepidemian aikana ison digiloikan. Valtaosa työntekijöistä siirtyi etätöihin, ja rikosasioiden käsittelyä alettiin hoitaa videoyhteyksien avulla. Kaksi kokenutta etäsyyttäjää kertoo, miten Syyttäjälaitos tuki työntekijöitään muutoksessa, ja mitä yllättäviä haasteita etäoikeudenkäynneissä on tullut vastaan. - Uutiset
8.6.2020 8.00
Käräjäoikeus arvioi postilähetyksiin merkittyjen vastaajan nimi- ja kotiosoitetietojen näyttöarvoa - varteenotettavaa epäilyä vastaajan syyllisyydestä salakuljetukseen ja huumausainerikokseen ei jäänytVastaajan oli katsottu syytekohdassa 1 kuvatulla menettelyllään syyllistynyt salakuljetukseen ja syytekohdissa 2 ja 3 kuvatuilla menettelyillään kummassakin erikseen huumausainerikokseen. HO ei myöntänyt vastaajalle jatkokäsittelylupaa. KO:n ratkaisu jäi pysyväksi. (Vailla lainvoimaa 8.6.2020) - Uutiset
8.6.2020 7.30
Päivitetty ohje: Koneiden ja laitteiden korotetut poistot verovuosina 2020-2023Verohallinnon ohjeessa käsitellään koneiden, kaluston ja muun niihin verrattavan irtaimen käyttöomaisuuden korotetuista poistoista verovuosina 2020-2023 annetun lain soveltamista. Korotettujen poistojen ilmoittamista tuloveroilmoituksella käsitellään lomakkeen 62 täyttöohjeessa. Ohjetta on päivitetty 5.6.2020. Lukuun 1.2 on lisätty kaksi uutta esimerkkiä. Lisäksi luvun 3 hyllypoistoja ja poistojen aloitusajankohtaa koskevia kannanottoa on täsmennetty. - Uutiset
8.6.2020 7.00
Iäkkäiden henkilöiden palveluja uudistetaan sekä suosituksilla että lainsäädännön muutoksillaSTM on lähettänyt lausunnolle uuden iäkkäiden ihmisten hyvinvointia ja palveluja koskevan laatusuosituksen. Samalla ministeriö lähetti lausunnolle työryhmän ehdotuksen iäkkäiden henkilöiden palveluja koskevan lainsäädännön uudistamisesta. Uudistettavaa laatusuositusta voi kommentoida 26. kesäkuuta asti. Työryhmän ehdotus lainsäädännön muutoksista on lausunnolla 10. elokuuta asti. - Uutiset
5.6.2020 16.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu etäsopimuksena tehdyn luottosopimuksen peruuttamisoikeudesta ja saatujen suoritusten palauttamisestaKuluttajille tarkoitettujen rahoituspalvelujen etämyynnistä ja direktiivin 90/619/ETY sekä direktiivien 97/7/EY ja 98/27/EY muuttamisesta annetun direktiivin 2002/65/EY 7 artiklan 4 kohtaa on tulkittava siten, että silloin, kun kuluttaja käyttää peruuttamisoikeuttaan palvelujen tarjoajan kanssa etäsopimuksena tekemänsä luottosopimuksen osalta, kuluttajalla on oikeus – tämän vaikuttamatta niihin maksuihin, jotka hänen on itse suoritettava palvelujen tarjoajalle kyseisen direktiivin 7 artiklan 1 ja 3 kohdassa asetettujen edellytysten mukaisesti – saada palvelujen tarjoajalta takaisin kyseisen sopimuksen mukaisesti maksamansa lainapääoman lyhennykset ja korot, mutta ei korvausta siitä, että kyseiset lainapääoman lyhennykset ja korot ovat olleet palvelujen tarjoajan käytettävissä. - Uutiset
5.6.2020 15.15
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi ettei aiempi rikollisuus ollut esteenä yhdyskuntapalvelulleAsiakirjoista saatavan selvityksen mukaan A ei ollut 19.8.2017 jälkeen syyllistynyt mihinkään rikoksiin. Syyttäjä ei vastauksessaan tuonut esiin, että A:lla olisi tutkinnassa tai syyteharkinnassa uusia rikoksia. A oli ollut pitkään korvaushoidossa, joka oli selvityksen mukaan sujunut pääasiassa hyvin. Nämä seikat huomioon ottaen oli ilmeistä, että A oli luopunut tai ainakin luopumassa aikaisemmasta rikollisesta toiminnastaan ja elämäntavasta. Nyt puheena oleva pahoinpitelyrikos oli sinänsä varsin vakava, mutta ei kuitenkaan sellainen, että se olisi rikoslain 6 luvun 11 §:n tarkoittama yhdyskuntapalvelun painava este. Hovioikeus katsoi, että estettä tuomita A pahoinpitelystä tuomitun 3 kuukauden vankeuden sijasta yhdyskuntapalveluun ei ollut. (Vailla lainvoimaa 5.6.2020) - Uutiset
5.6.2020 14.50
Vanhempien katsottiin huolimattomuudellaan aiheuttaneen lapsen hampaiden reikiintymisenLapsen hampaiden reikiintymisen laajuus osoitti vanhempien menettelyssä piittaamattomuutta, koska reikiintymisen oli täytynyt tapahtua suhteellisen pitkän ajan kuluessa eli he olivat olleet RL 21 luvun 10 §:n tarkoittamalla tavalla huolimattomia. Vanhemmat olivat syyllistyneet vammantuottamukseen. Rikos eli vammantuottamus oli sakkorangaistuksella (40 ps) sovitettavissa. Vanhemmat velvoitettiin yhteisvastuullisesti maksamaan lapselle vahingonkorvauksena kivusta, särystä ja muusta tilapäisestä haitasta 1 000 euroa. - Uutiset
5.6.2020 14.40
Hovioikeus vapautti murhasta, törkeästä varkaudesta ja hautarauhan rikkomisesta elinkautiseen vankeuteen tuomitun ehdonalaiseen vapauteen 10 vuoden 9 kuukauden vankeuden jälkeenHelsingin hovioikeus hyväksyi 5.6.2020 antamallaan päätöksellä elinkautisvangin ehdonalaista vapauttamista koskevan hakemuksen. Hakija oli tuomittu elinkautiseen vankeuteen murhasta, törkeästä varkaudesta ja hautarauhan rikkomisesta. Hakija ja rikoskumppanit olivat haudanneet elossa olleen uhrin maakuoppaan, jonne uhri oli kuollut tukehtumalla. Tätä ennen he olivat yrittäneet hukuttaa uhrin ja kohdistaneet tähän väkivaltaa. Hakija oli rikoksen tehdessään 18-vuotias. - Uutiset
5.6.2020 14.10
KHO:n ratkaisu toimeentuloedellytyksen soveltamisesta oleskelulupa-asiassaKun otettiin huomioon, että hakemukset oli jätetty aikaisemmin kuin alun perin annettuna aikana, asian olosuhteissa olisi ollut suhteellisuusperiaatteen vastaista katsoa toimeentuloedellytyksen tulevan sovellettavaksi. - Uutiset
5.6.2020 13.40
Hallinto-oikeuden erimielinen ennakkoratkaisu lahjaverolain tulkinnastaValittaja aikoi osakevaihdossa luovuttaa A Oy:n osakkeita B Oy:lle, jonka osakkaita olivat valittajan lisäksi hänen aviopuolisonsa ja neljä lastaan. Vaihtosuhde oli tarkoitus ennakkoratkaisuhakemuksen mukaan määrittää siten, että valittaja sai luovuttamiensa osakkeiden sijaan B Oy:n liikkeelle laskemia uusia osakkeita, joiden arvo saattoi alittaa luovutettujen osakkeiden arvon. HAO:ssa oli jäänyt ratkaistavaksi, onko PVL 18 §:n 3 momentin säännöksen nojalla katsottava, että veronalaista lahjaa ei muodostu, jos B Oy:n osakevaihdossa antamien uusien osakkeiden käypä arvo oli kuitenkin yli kolme neljäsosaa valittajan vaihdossa antamien A Oy:n osakkeiden käyvästä arvosta. HAO katsoi, että PVL 18 §:n 3 momentissa tarkoitetun vaihtosopimuksen käsitettä oli perusteltua tulkita niin, että se kattaa myös kysymyksessä olevan kaltaisen osakevaihdon. Valittajan aviopuoliso ja lapset eivät saaneet veronalaista lahjaa, mikäli B Oy:n antamien uusien osakkeiden käypä arvo oli yli kolme neljännestä yhtiön saamien osakkeiden käyvästä arvosta. Ään. 2–1 (Ei lainvoim. 5.6.2020) - Uutiset
5.6.2020 13.37
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu itsenäisen kauppaedustajan käsitteestäJäsenvaltioiden itsenäisiä kauppaedustajia koskevan lainsäädännön yhteensovittamisesta 18.12.1986 annetun neuvoston direktiivin 86/653/ETY 1 artiklan 2 kohtaa on tulkittava siten, että henkilöllä ei ole välttämättä oltava mahdollisuutta muuttaa päämiehen lukuun myymiensä tavaroiden hintoja, jotta häntä voidaan pitää kyseisessä säännöksessä tarkoitettuna kauppaedustajana. - Uutiset
5.6.2020 13.11
Hallitus esittää jatkoa toimille, joilla on tuotu turvaa ja joustoa työmarkkinoille korona-aikanaToimet koskevat lomauttamista ja yhteistoimintamenettelyä, lomautettujen ja yrittäjien oikeutta työttömyysetuuteen sekä starttirahaa. Hallitus pitää tarpeellisena jatkaa toimia vuoden 2020 loppuun. - Uutiset
5.6.2020 12.56
Oikeusasiamies: Poliisilla ei toimivaltaa päättää esitutkinnasta poliisirikosasiassaKantelija arvosteli Helsingin poliisilaitoksen menettelyä. Kantelijan mukaan poliisiauto esti hänen kuljettamansa linja-auton lähdön pysäkiltä, minkä lisäksi hän arvosteli poliisipartion käytöstä samoin kuin poliisin menettelyä tapahtumista tekemänsä ilmoituksen vastaanotossa. Kantelun liitteenä oli rikoskomisario A:n päätös olla toimittamatta esitutkintaa. Kantelija katsoi kokeneensa suuren vääryyden ja tutkinnan päätöksen olevan törkeä loukkaus. Oikeusasiamiemies saattoi vastaisen varalle rikoskomisario A:n tietoon asiasssa esittämänsä käsityksen hänen esitutkintalain vastaisesta menettelystään. Lisäksi oikeusasiamies saattoi asiassa esittämäni käsityksen esitutkintalain 2 luvun 4 §:n tulkinnasta myös Helsingin poliisilaitoksen tietoon. - Uutiset
5.6.2020 12.43
Työttömyysturvalain väliaikaisia muutoksia työntekijöiden toimeentulon vahvistamiseksi esitetään jatkettavaksi vuoden 2020 loppuun saakkaHallitus esittää, että työttömyysturvalakiin, työttömyysetuuksien rahoituksesta annettuun lakiin ja työttömyyskassalakiin tehtyjen väliaikaisten muutosten voimassaoloa jatkettaisiin vuoden loppuun saakka. Esitys liittyy vuoden 2020 neljänteen lisätalousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä. - Uutiset
5.6.2020 12.20
KHO: Pysyvät oleskeluluvat voitiin peruuttaa kun valittajien katsottiin muuttaneen pysyvästi pois maastaKorkein hallinto-oikeus katsoi päätöksestään tarkemmin ilmenevin perustein valittajien muuttaneen pysyvästi pois maasta. Oleskeluluvan peruuttamisen perusteita arvioitaessa merkitystä ei ollut sillä seikalla, että valittajat olivat ilmoittaneet käyneensä Suomessa alle kahden vuoden välein oleskelulupansa säilyttääkseen. Valittajien pysyvien oleskelulupien peruttamista koskeva valitus hylättiin. - Uutiset
5.6.2020 12.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu tuomioistuimen toimivallasta lausua täytäntöönpanon vastustamista koskevasta hakemuksesta elatusvelvoitteita koskevissa asioissaToimivallasta, sovellettavasta laista, päätösten tunnustamisesta ja täytäntöönpanosta sekä yhteistyöstä elatusvelvoitteita koskevissa asioissa annettua asetusta (EY) N:o 4/2009 on tulkittava siten, että täytäntöönpanon vastustamista koskeva hakemus, jonka elatusvelallinen on esittänyt alkuperäjäsenvaltion tuomioistuimen kyseisen saatavan toteamisesta tekemän päätöksen täytäntöönpanoa vastaan ja joka liittyy läheisesti täytäntöönpanomenettelyyn, kuuluu kyseisen asetuksen soveltamisalaan sekä täytäntöönpanevan jäsenvaltion tuomioistuinten kansainväliseen toimivaltaan. Ennakkoratkaisua pyytäneen tuomioistuimen on täytäntöönpanevan jäsenvaltion tuomioistuimena asetuksen N:o 4/2009 41 artiklan 1 kohdan ja asiassa sovellettavien kansallisten säännösten mukaisesti lausuttava sen näytön tutkittavaksi ottamisesta ja paikkansa pitävyydestä, jonka elatusvelallinen on esittänyt tukeakseen väitettään siitä, että hän maksanut suurimman osan velastaan. - Uutiset
5.6.2020 11.55
Oikeuskanslerin valituksesta hovioikeus erotti asianajajan Suomen Asianajajaliiton jäsenyydestäHovioikeus totesi muun muassa, että A oli menetellyt asiakasvarojen hoitamisessa useissa kohdin asianajajalain ja hyvän asianajajatavan vastaisesti. Asiassa ei ilmennyt seikkoja, joiden perusteella olisi katsottava, että A:n vetoamalla sairaudella olisi merkitystä arvioitaessa hänen menettelyään. Asiassa tuli määrättäväksi yhteinen seuraamus toisen valvontalautakunnan samana päivänä ratkaiseman A:ta koskevan valvonta-asian kanssa. Tuossa asiassa A:n oli katsottu toimineen tätä asiaa olennaisesti moitittavammalla tavalla ottaen erityisesti huomioon, että A oli sekoittanut asiakasvaransa omiin tai toimistonsa varoihin ja A:n oli katsottu menetelleen usealla muullakin tavalla hyvän asianajajatavan vastaisesti. Tähän nähden asiassa ei tullut esille sellaisia lieventäviä seikkoja, joiden vuoksi A:lle voitaisiin määrätä asianajajalain 7 §:n 2 momentissa tarkoitetusta menettelystä Asianajajaliiton jäsenyydestä erottamista lievempi seuraamus. (Vailla lainvoimaa 5.6.2020) - Uutiset
5.6.2020 11.30
Hovioikeus korotti hinnanlalennusta itse rakennetun talon kaupassaHinnanalennuksena maksettavaksi tuomittu määrä korotettiin 70.437,45 eurosta 92.584,52 euroksi. Myyjän ostajille maksettavaksi tuomittu korvaus oikeudenkäyntikuluista KO:ssa korotettiin 35,436,86 eurosta 43.000 euroksi. Korjaustöiden ajalta syntyviä väistöasumiskustannuksia voitiin pitää välttämättöminä. Näin ollen ostajilla oli oikeus tällä perusteella vahingonkorvaukseen eikä vaatimus ollut ennenaikainen. Myyjä velvoitettiin suorittamaan ostajille korvaukseksi oikeudenkäyntikuluista HO:ssa 28.000,06 euroa. (Vailla lainvoimaa 5.6.2020) - Uutiset
5.6.2020 11.00
Hovioikeus: Osakkeiden arvoksi tuli määrittää osituksen toimitushetken käypä arvo eli julkisen pörssikurssin arvoa vastaava euromäärä osaketta kohti - ositusta ei soviteltuHO:n ratkaistavana oli ensinnäkin se, oliko A:n omistamien P Oyj:n osakkeiden avioeron vireille tulon jälkeen tapahtunut arvonnousu AL 90 §:ssä tarkoitettua avio-oikeuden alaista arvonnousua, vai oliko osakkeiden arvonnousu katsottava omaisuudeksi, johon B:llä ei ollut avio-oikeutta. Toiseksi oli ratkaistavana se, oliko asiassa perusteita osituksen sovittelulle. HO totesi, että aviovarallisuusoikeudessa lähtökohtana on, että osakkeiden tuotto ei ole henkilön työllä ansaitsemaa omaisuutta. Kysymyksessä olevassa asiassa ei ollut kyetty osoittamaan perusteita poiketa tästä lähtökohdasta. A:n omistamien P Oyj:n osakkeiden arvoksi tuli määrittää osituksen toimitushetken käypä arvo eli julkisen pörssikurssin arvoa vastaava euromäärä osaketta kohti. Asiassa ei ollut näytetty, että pesänjakajan suorittama toimitusositus olisi johtanut A:n kannalta kohtuuttomaan lopputulokseen, taikka että B olisi saanut perusteetonta taloudellista etua ottaen huomioon asiassa todettu avioliiton pitkä kesto (17 v) ja puolisoiden toiminta yhteisen talouden sekä perheen hyväksi. KO:n tuomio kumottiin ja pesänjakajan toimittama ositus sekä siihen sisältyvä päätös tasingon maksamisesta pysytettiin voimassa. (Vailla lainvoimaa 5.6.2020) - Uutiset
5.6.2020 10.30
Se, että henkilö ei ole kiinnostunut tai halukas maksamaan laskujaan niiden erääntyessä, ei ole holhoustoimilain mukainen peruste asettaa henkilö edunvalvontaanTilanne on kuitenkin toinen, mikäli asioiden hoitamatta jättäminen johtuu siitä, että asianomaiselta henkilöltä puuttuu sairauden tai siihen rinnastuvan syyn vuoksi kyky valvoa etuaan ja hoitaa taloudellisia asioitaan, jotka vaativat hoitamista. KO oli hylännyt maistraatin vaatimuksen edunvalvojan määräämisestä. HO tutki KO:n ratkaisun oikeellisuuden. KO:n ratkaisun muuttamiseen ei ilmennyt aihetta. (Vailla lainvoimaa 5.6.2020) - Uutiset
5.6.2020 10.00
Virkamiehen väkivaltainen vastustaminen - poliiseilla ei ollut oikeutta kärsimyskorvaukseenPuheena olevaan kysymykseen ei ole oikeuskäytäntöä ohjaavaa korkeimman oikeuden julkaistua ratkaisua. HO hylkäsi kärsimyksestä vaaditun korvauksen ja vapautti vastaajan KO:n tuomitsemista määristä. (Vailla lainvoimaa 5.6.2020) - Uutiset
5.6.2020 9.18
KHO:n kaksi äänestysratkaisua perhe-elämän suojasta oleskelulupa-asioissaKun punnittiin yhtäältä hakijan edellä kuvattua menettelyä ja toisaalta sitä seikkaa, että hakija ja perheenkokoaja viettivät tosiasiallista perhe-elämää Suomessa, korkein hallinto-oikeus katsoi, että maahanmuuton hallintaan liittyvää yleistä etua oli hakijan lain säännösten vastaisen menettelyn vuoksi pidettävä niin painavana, että perhe-elämän suojan oli kokonaisharkinnassa väistyttävä. Ulkomaalaislain 66 a §:ssä säädetty tai Euroopan ihmisoikeussopimuksen 8 artikla eivät antaneet aihetta arvioida asiaa toisin. Korkein hallinto-oikeus hylkäsi valituksen oleskelulupaa koskevalta osalta. (Äänestys 5-3)
Myös toisessa tapauksessa KHO totesi, että kun punnittiin yhtäältä valittajan menettelyä ja toisaalta sitä seikkaa, että valittaja ja perheenkokoaja viettivät tosiasiallista perhe-elämää Suomessa, yleistä etua ei ollut valittajan tämän menettelyn vuoksi pidettävä niin painavana, että perhe-elämän suojan olisi tullut harkinnassa väistyä. Hallinto-oikeuden ja maahanmuuttoviraston päätökset kumottiin ja asia palautettiin Maahanmuuttovirastolle uudelleen käsiteltäväksi oleskeluluvan myöntämistä varten. (Äänestys 4-4) - Uutiset
5.6.2020 8.54
Hovioikeus kumosi käräjäoikeuden määräämän lähestymiskiellonTuomiossa mainittuja seikkoja kokonaisuutena arvioituaan hovioikeus katsoi, että vaikka A oli käynyt syksyllä 2019 tiheästi joitain kertoja koululla, hänellä oli ollut suurimmalla osalla kerroista asiallinen peruste käynneilleen. Lahjan antamiseen liittyvä käynti oli ollut yksittäinen yritys ottaa yhteyttä lapseen, eikä A ollut silloinkaan yrittänyt ottaa suoraan yhteyttä lapseen. Lapsi oli ylipäätään saanut tietää käynneistä vasta myöhemmin niiden jo tapahduttua. Se, että käynnit ovat aiheuttaneet lapselle ahdistusta ja pelkoa, oli johtunut osin A:n ajattelemattomuudesta. Näin ollen A:n koululla käyntien ei näytetty olleen sellaisia, että kysymys olisi lähestymiskieltolain 1 §:n 1 momentin tarkoittamasta vakavasta häirinnästä. Lisäksi asiassa ei esitetty selvitystä, jonka perusteella olisi aihetta olettaa A:n jatkossa pyrkivän lähestymään lastaan, ellei tämä itse halua tavata isäänsä. Lähestymiskiellon määräämiselle ei siten ollut edellytyksiä ja lapsen hakemus oli hylättävä. (Vailla lainvoimaa 5.6.2020) - Uutiset
5.6.2020 8.25
Työllisyyden kuntakokeiluista annettiin hallituksen esitysHallitus antoi torstaina (4.6.) valtioneuvoston esityksen laiksi työllisyyden edistämisen kuntakokeiluista. Esityksen mukaan eräitä valtion työ- ja elinkeinotoimistojen tehtäviä siirrettäisiin kokeilun ajaksi kuntien tehtäväksi. Kokeiluilla sovitettaisiin yhteen valtion ja kuntien resursseja, osaamista ja palveluja. - Uutiset
5.6.2020 7.55
Hovioikeus: Pitkäkestoisen alun perin 2,4 miljoonan asuntoluoton irtisanomisehto ei ollut kohtuutonDanske Bank ja A olivat 23.12.2010 sopineet 2,4 miljoonan euron asuntoluotosta. Velkaa oli alunperin sovittu maksettavan noin 37.000 euron suuruisilla lyhennyserillä joka kolmas kuukausi kuitenkin niin, että 30.12.2011 saakka velasta maksettiin vain korko. Viimeisen erän maksupäiväksi oli sovittu 30.9.2031. A oli ostanut luotolla asunnon, jonka osakekirjat pankki oli saanut vakuudeksi. Danske Bank oli 17.7.2017 päivätyllä kirjeellä irtisanonut luoton 2.8.2017 lukien. Irtisanomisen perusteena oli ollut, että velan maksu oli viivästynyt vähintään kuudella kuukaudella ja maksu oli ollut edelleen olennaisessa määrin suorittamatta.
Kaikkia seikkoja kokonaisuutena arvioiden hovioikeus katsoi, että pitkäkestoisen luottosopimuksen irtisanomisehtoa, kun A:n maksulaiminlyönti oli yhä puolen vuoden jälkeen ollut olennainen, ei mainituissa olosuhteissa voitu pitää kohtuuttomana. Myöskään irtisanomisehdon soveltaminen ei johtanut kohtuuttomuuteen. Sopimusehtoa ei ollut siten syytä jättää huomioon ottamatta kohtuuttomana. (Vailla lainvoimaa 5.6.2020) - Uutiset
5.6.2020 6.00
Suuri osa ravitsemisyrityksistä saa hyvitystä toiminnan rajoittamisesta ilman hakemusta – tukea työllistämiseen voi hakea 5. kesäkuuta alkaenRavitsemisyritykset voivat saada tukea työntekijän työllistämiseen toiminnan käynnistyessä uudelleen sekä hyvitystä toiminnan rajoittamisesta. Tuen ja hyvityksen maksamisesta vastaa ELY-keskusten sekä TE-toimistojen kehittämis- ja hallintokeskus (KEHA-keskus). KEHA-keskus julkaisee verkkosivuillaan perjantaina 5.6.2020 ohjeet yrityksille tuen ja hyvityksen hakemisesta. Hakukanavat aukeavat perjantaina. - Uutiset
4.6.2020 16.00
Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan selvitys: Kansallisesti haitalliset vieraslajit hallintaanEhdotus vieraslajien hallintasuunnitelmaksi on valmistunut. Hallintasuunnitelma antaa ohjenuorat kansallisesti haitallisten vieraslajien torjuntaan ja hallintaan. Hallintasuunnitelmaehdotuksen valmistelivat Luonnonvarakeskus ja Suomen ympäristökeskus osana valtioneuvoston yhteistä selvitys- ja tutkimustoimintaa. Kesäkuussa 2019 valtioneuvoston asetuksella hyväksytty kansallinen vieraslajiluettelo sisältää ne vieraslajit, jotka eivät kuulu EU:n luetteloon, mutta joita voidaan pitää Suomen oloissa haitallisina. Näitä ovat muun muassa kurtturuusu, komealupiini, kanadanvesirutto, minkki ja espanjansiruetana. Kaiken kaikkiaan luettelossa on 26 vieraslajia tai -lajiryhmää. - Uutiset
4.6.2020 15.39
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu verovelvollisen puolustautumisoikeuksien kunnioittamista koskevan unionin oikeuden yleisen periaatteen tulkinnastaPeriaatetta on tulkittava siten, että jos verovelvollisella ei ole ollut kansallisissa hallinnollisissa tarkastusmenettelyissä ja arvonlisäveron perusteen määrittämismenettelyissä mahdollisuutta tutustua sitä itseään koskevassa hallinnollisessa asiakirja-aineistossa oleviin tietoihin, jotka on otettu huomioon sellaista hallintopäätöstä tehtäessä, jossa sille asetettiin ylimääräisiä verovelvoitteita, vaikka asiaa käsittelevä tuomioistuin toteaa, että menettely olisi voinut johtaa toisenlaiseen tulokseen ilman kyseistä sääntöjenvastaisuutta, tämä periaate edellyttää, että kyseinen päätös kumotaan. Periaatteita, joilla säännellään jäsenvaltioiden suorittamaa yhteisen arvonlisäverojärjestelmän soveltamista, ja erityisesti verotuksen neutraalisuuden periaatetta ja oikeusvarmuuden periaatetta on tulkittava siten, että ne ovat esteenä sille, että silloin, kun kansallisella veroviranomaisella on pelkkiä epäilyjä, joita ei ole tuettu millään seikoilla, veron sisältävän laskun kohteena olevien liiketoimien tosiasiallisesta suorittamisesta, tämän laskun saajana olevalta verovelvolliselta evätään arvonlisäveron vähennysoikeus, jos se ei pysty esittämään laskun lisäksi muuta näyttöä kyseisten liiketoimien tosiasiallisesta toteuttamisesta. - Uutiset
4.6.2020 15.26
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu kuluttajasopimuksen sopimusehtojen tutkimisesta viran puolestaKuluttajasopimusten kohtuuttomista ehdoista annetu direktiivin 93/13/ETY 7 artiklan 1 kohtaa on tulkittava siten, että se on esteenä kansallisen oikeussäännön tulkinnalle, joka estäisi tuomioistuinta, jonka käsiteltäväksi elinkeinonharjoittaja on saattanut kuluttajaa vastaa nostamansa direktiivin soveltamisalaan kuuluvan kanteen ja joka ratkaisee asian yksipuolisella tuomiolla, kun kuluttaja ei ole saapunut vastaamaan asiassa toimitettuun istuntoon, johon hänet oli haastettu, ryhtymästä tarvittaviin asian selvittämistoimiin tutkiakseen viran puolesta sellaisten sopimusehtojen kohtuuttomuuden, joihin elinkeinonharjoittaja on perustanut vaatimuksensa, silloin kun tuomioistuin epäilee näiden sopimusehtojen olevan tässä direktiivissä tarkoitetulla tavalla kohtuuttomia. - Uutiset
4.6.2020 15.09
Hallitus esittää muutoksia verontilityslakiinHallitus esittää muutettavaksi verontilityslakia siten, että kuntien osuutta yhteisöveron tuotosta korotettaisiin 10 prosenttiyksiköllä 32,13 prosentista 42,13 prosenttiin ja valtion jako-osuutta alennettaisiin vastaavasti 67,87 prosentista 57,87 prosenttiin verovuodelta 2020 tehtävissä yhteisöveron tilityksissä. - Uutiset
4.6.2020 14.55
Tietopaketti mobiilisovelluksesta koronaviruksen jäljittämiseksiEduskunnan kirjasto on koonnut mobiilisovelluksen käyttöönoton vaatiman tartuntalain muutoksen valmistelusta tietopaketin, jossa on valmisteluaineiston lisäksi asian eduskuntakäsittelyyn liittyviä asiakirjoja, oikeusvertailua, tutkimus- ja kirjallisuuslähteitä sekä uutisointia aiheesta. Tietopakettia päivitetään hankkeen edetessä. - Uutiset
4.6.2020 14.25
Kuluttaja-asiamies muistutti kanavapakettien tarjoajia kuluttajansuojan periaatteista urheilun ollessa katkolla: määräaikainen sopimuskin oltava irtisanottavissaKoronapandemia laittoi urheilusarjat katkolle, mikä aiheutti muutoksia kuluttajien maksullisiin urheilukanavapaketteihin. Kuluttaja-asiamies alkoi selvittää palveluntarjoajien käytäntöjä heti, kun urheilutapahtumia alettiin perua ja muistutti palveluntarjoajia kuluttajansuojan periaatteista. Jos palvelun sisältö muuttuu olennaisesti, palvelu pitää voida irtisanoa, vaikka se olisikin määräaikainen. - Uutiset
4.6.2020 14.00
KKV:n taksiselvitykset: Seitsemän välityskeskuksen toiminnan tutkinta päättyy – kuutta keskusta epäillään yhä kielletyistä kilpailunrajoituksistaKilpailu- ja kuluttajavirasto on selvittänyt Kela-kyytejä välittävien yhtiöiden mahdollisesti kilpailua rajoittavaa toimintaa. Osa tutkituista 13 yhtiöistä on selvityksen aikana muuttanut KKV:n ongelmallisiksi arvioimat toimintatavat ja virasto on päättänyt näiden yhtiöiden toiminnan tutkinnan 3.6.2020. KKV jatkaa vielä kuuden välityskeskuksen menettelyjen tutkintaa. Virasto on myös päivittänyt taksialalle antamaansa ohjeistusta. - Uutiset
4.6.2020 13.43
Kelalle huomautus lainvastaisesta ja virheellisestä menettelystä toimeentulotukihakemuksen käsittelyssäApulaisoikeusasiamies katsoi, että kantelijan toimeentulotukihakemuksen käsittely oli ollut huolimatonta ja lainvastaista. Apulaisoikeusasiamies korosti, että voidakseen toteuttaa laissa säädetyt velvollisuutensa viranomaisen on järjestettävä esimerkiksi asiakirjahallintonsa siten, että se pystyy seuraamaan asiakirjojen liikkumista ja niiden käsittelytilannetta viranomaisen sisällä. Tällä varmistetaan osaltaan asioiden joutuisa käsittely viranomaisessa. Apulaisoikeusasiamies korosti myös sitä, että toimihenkilöiden tiedossa tulee olla se, että tulorekisteristä saatavien tietojen odottaminen ei ole peruste toimeentulotukilain edellyttämän määräajan ylittymiselle ja toimihenkilöiden tulee myös noudattaa näitä viranomaisia omia määräyksiä. - Uutiset
4.6.2020 13.35
Eduskunnan teettämä selvitys: Kehittämisestä huolimatta vaikutusarviointien taso lainvalmistelussa on Suomessa edelleen vaatimatonEduskunnan tarkastusvaliokunta on selvittänyt tutkimushankkeella säädösehdotusten vaikutusarviointien nykytilaa ja kehittämistarpeita. Raportissa esitetään suosituksia vaikutusarviointien kehittämiseksi säädösvalmistelussa, minkä taustalla ovat muun muassa lainvalmistelun laadun kehittäminen sekä esille tulleet ongelmat.