-
Ympäristönsuojelu
- Aiheuttamisperiaate
- EU-ympäristömerkki
- Etelämanner
- Kioton pöytäkirja
- Paras käyttökelpoinen tekniikka
- Paras käytäntö
- Pilaamiskielto
- Ympäristöasioiden hallinta- ja auditointijärjestelmä
- Ympäristölupa
- Ympäristönsuojelun tietojärjestelmä
- Ympäristöoikeus
- Ympäristöpolitiikka
- Ympäristötuki
- Ympäristövastuu
- Ympäristöviestintä
Ympäristölupa
- Uutiset
26.8.2019 10.10
KHO:n ratkaisu Terrafamen keskitetyn vedenpuhdistamon ympäristölupaa koskevassa asiassaKorkeimmassa hallinto-oikeudessa saatu selvitys sekä asiakirjoista muutoin saatava selvitys eivät osoittaneet, että hallinto-oikeuden ratkaisua voitaisiin sinänsä pitää virheellisenä. Kun Terrafame Oy:n kaivoksen uutta ympäristölupaa koskeva, 30.8.2017 vireille tullut hakemus oli kuitenkin vireillä aluehallintovirastossa, oli perusteltua yhtiön valituksen toissijaiset vaatimukset huomioon ottaen ottaa nyt kysymyksessä oleva asia mahdollisesti tarvittavien lisäselvitysten jälkeen sen yhteydessä uudelleen käsiteltäväksi. Tämän vuoksi ottamatta asiaa korkeimmassa hallinto-oikeudessa enemmälti välittömästi ratkaistavaksi hallinto-oikeuden päätös oli hallinto-oikeuden muuttaman lupamääräyksen 77a toisen kappaleen osalta kumottava ja asia palautettava tältä osin aluehallintovirastolle uudelleen käsiteltäväksi. - Uutiset
19.7.2019 14.00
KHO tekee katselmuksen Kuopioon Finnpulp Oy:n ympäristölupaan liittyen 28. elokuuta 2019Itä-Suomen aluehallintovirasto myönsi 31.3.2017 Finnpulp Oy:lle toistaiseksi voimassa olevan ympäristö- ja vesitalousluvan biotuotetehtaan toimintaan Kuopion Sorsasalossa. Vaasan hallinto-oikeuden asiaa koskevasta päätöksestä on vireillä useita valituslupahakemuksia korkeimmassa hallinto-oikeudessa. Valituksissa on vaadittu muun ohella Vaasan hallinto-oikeuden ja aluehallintoviraston päätöksen kumoamista ja Finnpulp Oy:n lupahakemuksen hylkäämistä ja toissijaisesti asian palauttamista aluehallintovirastolle uudelleen käsiteltäväksi. - Uutiset
3.7.2019 11.15
Hallinto-oikeus: tuotantoeläinmäärän suurin piirtein kaksinkertaistavaa sikalan laajennusta olisi tullut lupaharkinnassa käsitellä uutena hankkeenaAluehallintovirasto oli myöntänyt lihasikalatoiminnalle ja sen laajentamiselle annettuja lupaehtoja noudattaen. AVI oli ympäristölupapäätöksessään katsonut, että vaikka hankkeessa tuotantoeläinten määrä suurin piirtein kaksinkertaistuu, kyseessä oli laajennushanke eikä uusi tai uuteen toimintaan rinnastettavissa oleva hanke ja vähimmäissuositusetäisyydet voidaan laskea sen mukaisesti ja että laajennushankkeissa suojaetäisyyksiksi voidaan hyväksyä jonkin verran lyhyemmät etäisyydet kuin uusissa hankkeissa. Hallinto-oikeus katsoi Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen valituksen hyväksyen, että toiminnan sijaintiin nähden laajennus oli niin merkittävä, että se olisi tullut lupaharkinnassa rinnastaa uudeksi hankkeeksi ja vähimmäissuositusetäisyydet olisi tullut laskea uusia hankkeita koskevien ohjeiden mukaisesti. Hallinto-oikeus totesi myös, että ottaen huomioon toiminnan luonne ja laajuus, paikalliset olosuhteet, muu kotieläintoiminta alueella, lähialueella olevan asutuksen määrä ja lyhyet etäisyydet lähimpiin häiriintyviin kohteisiin, toiminnasta aiheutuisi ennalta arvioiden hakemuksen mukaisesti laajennettuna ympäristössä hajun vuoksi ympäristönsuojelulaissa tarkoitettua merkittävää yleisen viihtyisyyden vähentymistä sekä kohtuutonta rasitusta lähiasutukselle, eikä näitä haittoja voitaisi riittäväti ehkäistä hakemuksessa esietyillä toimenpiteillä tai annetuilla lupamääräyksillä ja näin ollen hakemuksen mukainen sijoituspaikka ei edellä mainituista syistä täytä ympäristönsuojelulain 11 §:ssä säädettyjä sijoituspaikan valintaa koskevia vaatimuksia. AVI:n päätös kumottiin. (Vailla lainvoimaa 3.7.2019) - Uutiset
1.7.2019 9.30
KHO:n ratkaisu jätemateriaalien käsittelylaitoksen ympäristöluvan muuttamista koskevassa asiassaKorkein hallinto-oikeus muutti teollisuusalueella, mutta asutuksen lähellä sijaitsevan jätemateriaalien käsittelylaitoksen ympäristöluvan ehtoja niin, että muuta melua aiheuttavaa toimintaa kuin kaikista meluisimpia toimintoja, metallien leikkausta ja paalaamista, koskevaa aikaväliä pidennettin kahdella tunnilla arkisin klo 18 asti. Peitsileikkauksen aiheuttaman savun osalta KHO totesi toimintaa harjoittavan yhtiön verkkosivuille etukäteen laitettava tiedotteen olevan riittävä toimenpide lähiympäristön tiedottamiseen. - Uutiset
24.6.2019 8.00
Ympäristöä koskevaa luvitusta sujuvoittavat lait voimaan syyskuussa 2020Uudistuksen tavoitteena on, että tiettyjen ympäristöä koskevien lupamenettelyjen yhteensovittaminen tekee lupa-asioinnista asiakkaalle mahdollisimman sujuvaa. Lait tulevat voimaan 1. syyskuuta 2020. - Uutiset
12.6.2019 9.27
KHO: Lupaharkinta kallion louhinta- ja murskaustoimintaan oli liikenteen osalta puutteellinenKoska asiassa saadun selvityksen perusteella ei voitu varmistua siitä, ettei toiminta siihen liittyvän kuljetuksen osalta aiheuttanut eräistä naapuruussuhteista annetun lain 17 §:ssä tarkoitettua kohtuutonta rasitusta, ei lupaan näiltä osin sisältyneitä lupamääräyksiä voitu pitää riittävinä. Lupaharkinta oli siten ollut liikenteen osalta puutteellinen. Hallinto-oikeuden ja ympäristöjaoston päätökset oli kumottava ja asia palautettava jaostolle uudelleen käsiteltäväksi. - Uutiset
29.5.2019 9.30
Hallinto-oikeus hylkäsi turkistarhan laajennuksen ympäristölupahakemuksenKun otettiin huomioon päätöksessä lausuttu ja hakemuksen mukainen eläinmäärän huomattava lisääminen sekä erityisesti lyhyet etäisyydet muutoksenhakijoiden kiinteistöihin, joilla sijaitsee vakituisessa tai vapaa-ajan käytössä olevia asuinrakennuksia, hallinto-oikeus katsoi, että kyseessä olevan hakemuksen mukaisesta toiminnasta aiheutuisi eräistä naapuruussuhteista annetun lain 17 §:n 1 momentissa tarkoitettua kohtuutonta rasitusta siitä huolimatta, että eläimiä kasvatettaisiin tarhassa vain osan vuodesta. Lisäksi toiminnasta saattaisi aiheutua myös terveyshaittaa. Hakemuksen mukaisesta toiminnasta aiheutuvaa ympäristön pilaantumisen vaaraa ei myöskään olisi mahdollista riittävästi ehkäistä tai vähentää lupamääräyksin. Edellä mainituilla perusteilla hakemuksen mukainen toiminta ei täytä ympäristönsuojelulain 49 §:ssä säädettyjä ympäristöluvan myöntämisen edellytyksiä, joten ympäristösihteerin päätös oli kumottava ja ympäristölupahakemus hylättävä. (Vailla lainvoimaa 29.5.2019) - Uutiset
29.5.2019 8.00
Lappeenrannan Hyväristönmäen jätevedenpuhdistamon ympäristölupahakemus hylättiin hallinto-oikeudessaVaasan hallinto-oikeuden 28. toukokuuta antaman päätöksen (19/02225/3) mukaan Etelä-Suomen aluehallintoviraston myöntämä ympäristölupa on hylätty. Lappeenrannan kaupungin mukaan käytännössä hallinto-oikeuden päätös tarkoittaa, että uusi jätevedenpuhdistamo tulee rakentaa muualle kuin Hyväristönmäkeen. Päätöksen mukaan Rakkolanjokeen suunniteltua purkuvesistöä ei voida pitää sopivana merkittävän pilaantumisriskin ja epäselvän kaavoitustilanteen vuoksi. - Uutiset
28.5.2019 9.30
Hallinto-oikeus kumosi ympäristölupahakemuksen turkistarhatoiminnan laajentamisen osaltaKun otettiin huomioon, mitä päätöksessä oli lausuttu ja kyseessä olevan toiminnan luonne ja eläinmäärän huomattava lisääminen, toiminnasta aiheutuvan haitan pysyvyys sekä erityisesti lyhyt etäisyys muutoksenhakijoiden asuinrakennukseen, turkistarhan toiminta hakemuksen mukaisesti laajennettuna aiheuttaisi eräistä naapuruussuhteista annetun lain 17 §:n 1 momentissa tarkoitettua kohtuutonta rasitusta. Laajennetusta toiminnasta aiheutuisi hakemuksen mukaiseen paikkaan sijoitettuna sellaista ympäristön pilaantumisen vaaraa, jota ei voida riittävästi ehkäistä tai vähentää lupamääräyksin. Kyseessä oleva sijoituspaikka ei täytä ympäristönsuojelulain 11 §:ssä säädettyjä vaatimuksia hakemuksen mukaiselle laajennetulle toiminnalle. Hakemuksen mukainen toiminta ei laajennuksen osalta täytä ympäristönsuojelulain 49 §:ssä säädettyjä ympäristöluvan myöntämisen edellytyksiä, joten ympäristösihteerin päätös oli kumottava ja ympäristölupahakemus hylättävä tältä osin. (Vailla lainvoimaa 28.5.2019) - Uutiset
17.5.2019 13.11
KHO muutti Kokkolan Pirttinevan turvetuotannon ympäristöluvan kahta lupamääräystäLupamääräyksen 2 uusi neljäs kappale kuuluu seuraavasti:
"Luvan saajan on huolehdittava, ettei turvetuotantoalueen jätevesipäästöistä aiheudu merkittävää pH-arvon alentumista vastaanottavassa vesistössä. Luvan saajan on ennen toiminnan aloittamista esitettävä suunnitelma Etelä-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle niistä menettelyistä ja toimista, joihin luvansaajan on ryhdyttävä eri olosuhteissa ja jätevesipäästön pH-arvon alittaessa 5,5."
Lupamääräyksen 14 uusi toinen kappale kuuluu seuraavasti:
"Luvansaajan on sen lisäksi, mitä aluehallintoviraston päätöksen liitteessä 3 olevassa suunnitelmassa on todettu, tarkkailtava tuotantoalueen purkuvesien pH-arvoa jatkuvatoimisesti ympäri vuoden. Suunnitelma tämän tarkkailun toteuttamisesta on esitettävä Etelä-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle ennen toiminnan aloittamista."
Valitukset hylättiin muilta osin. - Uutiset
28.2.2019 15.45
KHO piti Kaakkurin maankaatopaikan toimintaa ympäristölupavelvollisena jätteen ammattimaisena käsittelynäKorkein hallinto-oikeus totesi, että vaikka aluetta voidaan myöhemmin hyödyntää virkistys- ja urheilukäyttöön, ympäristölupahakemuksen mukaisen toiminnan ensisijaisena tavoitteena ei saadun selvityksen perusteella kuitenkaan ollut Kaakkurin liikuntamaan rakentaminen, vaan rakentamisessa syntyvien ylijäämämaiden läjittäminen sopivaan paikkaan. Koska kyse oli jätelain mukaisesta jätteen ammattimaisesta käsittelystä, oli jätelain mukaisen seuranta- ja tarkkailuvelvoitteen asettaminen perusteltua. - Uutiset
27.2.2019 16.00
KHO edellytti Raahen terästehtaan ympäristöluvassa päästöraja-arvojen alittumista 80 prosentissa päästötarkkailun mukaisista näytteistä 100 prosentin sijaanLupamääräykset 7, 9, 11, 12, 12 a ja 91 muutettiin seuraavasti (korkeimman hallinto-oikeuden tekemät muutokset kursiivilla): 7, 9 ja 11: Päästöraja-arvot on alitettava vähintään 80 prosentissa päästötarkkailun mukaisista 24 tunnin yhdistetyistä näytteistä, jotka otetaan BAT-päätelmien (2012/135/EU) kohdan 15 mukaisesti. Lupamääräystä 12 muutettiin seuraavasti: Nauhavalssaamon päästöraja-arvot on alitettava vähintään 80 prosentissa päästötarkkailun mukaisista 24 tunnin yhdistetyistä näytteistä. Levyvalssaamon päästöraja-arvot on alitettava kuukausikeskiarvona. (poistettu tekstiä) Lupamäärys 12 a kuuluu: Toiminnanharjoittajan on 31.5.2020 mennessä toimitettava aluehallintovirastoon teknis-taloudellinen selvitys lupamääräyksessä 12 tarkoitettujen levyvalssaamon jätevesien käsittelyn tehostamisesta siten, että lähtevän jäteveden kiintoainepitoisuus alittaa arvon 20 mg/l ja rautapitoisuus arvon 10 mg/l vuorokausikeskiarvona. Selvityksessä on lisäksi tarkasteltava, miten lupamääräyksiin 7, 9, 11 ja 12 sisältyvä vaatimus siitä, että päästöraja-arvot on alitettava vähintään 80 prosentissa päästötarkkailun mukaisista 24 tunnin yhdistetyistä näytteistä, on toteutunut, sekä esitettävä suunnitelma toimista, joilla kyseisten päästöraja-arvojen noudattaminen voidaan varmistaa. Selvityksen tulee sisältää arvio tekijöistä, joiden vuoksi yksittäisen yhdistetyn näytteen pitoisuus ylittää raja-arvon mukaisen pitoisuuden. Aluehallintovirasto voi selvityksen perusteella täsmentää lupamääräyksiä 7, 9 11 ja 12 tai täydentää lupaa ja lupamääräyksessä 91 pidennettiin määräaikaa yksityiskohtaisten käyttö-, päästö- ja vaikutustarkkailusuunnitelmien toimittamiselle Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen hyväksyttäväksi kolmella kuukaudella lupapäätöksen lainvoimaiseksi tulosta. - Uutiset
15.2.2019 14.00
KHO:n ratkaisu eläinsuojan ympäristöluvastaKHO muutti kahta lupamääräystä, mutta hylkäsi valituksen muutoin. - Uutiset
15.2.2019 13.10
KHO:n ratkaisu turkistarhan ympäristöluvastaKHO muutti yhtä lupamääräystä, mutta hylkäsi valituksen muutoin. - Uutiset
2.1.2019 13.46
TEM: Valkeakosken Kaapelinkulma -kaivoshankkeen ympäristölupa ja -valvonta kunnossaJulkisuudessa viime päivinä esillä olleen Dragon Mining Ltd.:n Valkeakosken kultakaivoshankkeen ympäristövalvonnasta ei ole löytynyt huomautettavaa. Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto myönsi Valkeakosken Kaapelinkulma -kaivoshankkeelle ympäristöluvan 26.8.2011, eikä päätöksestä ole valitettu. Ympäristöluvan lupamääräykset on tarkistettu 14.10.2015, eikä päätöksestä ole valitettu. - Uutiset
15.11.2018 10.10
KHO muutti Rauman sataman ympäristölupapäätöstä meluselvitystä koskevilta osinLupamääräyksen 20 ensimmäinen kappale muutettiin kuulumaan seuraavasti (muutokset kursiivilla):
"20. Luvan saajan on kolmen vuoden välein laadittava satamatoimintaa koskeva meluselvitys, joka sisältää melumallinnuksen, melupäästölähteiden mittauksia sekä tarkistusmittauksia sataman vastarannalla Petäjäksen asemakaavan mukaisella PL1-alueella eli luonnontilassa säilytettävällä puistoalueella (mittauspiste MP6) sekä mittauspisteessä, joka sijoitetaan mittauspisteen MP6 itäpuolelle asemakaavan mukaiselle PL1-alueelle (mittauspiste MP7) ja louhinnan/laajennuksen jälkeen myös Iso-Saukossa (MP5). Meluselvitys tulee tehdä yhdessä Euroports Rauma Oy:n kanssa." - Uutiset
8.11.2018 13.49
KHO:n muu päätös ympäristölupaa koskevassa valitusasiassa – KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöksen lopputulostaKorkeimman hallinto-oikeuden antamassa muussa päätöksessä on kysymys ympäristölupaa koskevasta valitusasiasta (Ilosjoen tuulivoimapuisto, Pihtipudas). KHO:n mukaan valituksen perusteeksi on korkeimmassa hallinto-oikeudessa muun ohella esitetty, että tuulivoima-alueen pelastussuunnitelma on puutteellinen, ympäristölupaan ei ole liitetty vastuuvakuutuksen ottamisvelvoitetta, tuulivoimalat eivät täytä Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivien 2006/42/EY ja 95/16/EY vaatimuksia ja se, että tuulivoimaloilta on vaadittava CE-merkinnät. Mainitut perusteet eivät ole KHO:n mukaan sellaisia ympäristönsuojelulain 49 §:n mukaisia perusteita, jotka estäisivät ympäristöluvan myöntämisen. Tämän vuoksi ja kun muutoin otetaan huomioon hallinto-oikeuden päätöksen perustelut ja siinä mainitut oikeusohjeet sekä KHO:ssa esitetyt vaatimukset ja asiassa saatu selvitys, hallinto-oikeuden päätöksen lopputuloksen muuttamiseen ei ollut asiassa perusteita. - Uutiset
8.11.2018 9.18
KHO:n ratkaisu tuulivoimaloita koskevaa ympäristölupaa koskevassa valitusasiassaYhtiö A oli hakenut ympäristölupaa kuuden tuulivoimalan toimintaan. Korkein hallinto-oikeus totesi, että ympäristöluvan myöntämisen edellytyksiä arvioidaan tehtyjen selvitysten ja toiminnasta etukäteen arvioitavissa olevien vaikutusten perusteella. Asiassa oli tähän nähden otettava asukasyhdistyksen valituksen johdosta kantaa siihen, oliko ympäristölupaharkintaa varten laadittu meluselvitys tehty asianmukaisesti. Asiassa oli kysymys myös siitä, voitiinko hakemuksen kuulutusajan jälkeen voimaan tullutta tuulivoimaloiden ulkomelutason ohjearvoista annettua valtioneuvoston asetusta (1107/2015) ottaa huomioon ympäristölupaharkinnassa. - Uutiset
2.11.2018 8.31
Ympäristöministeriö siirtää ympäristölupia koskevaa päätöksentekoa Etelä-Suomen aluehallintovirastolta Porin kaupungilleYmpäristöministeriö siirtää Etelä-Suomen aluehallintovirastolta Porin kaupungille toimivallan myöntää ja valvoa tiettyjä ympäristölupia. Toimivallan siirto on määräaikainen, ja sillä pyritään sujuvampaan ja tehokkaampaan lupaprosessiin. Ympäristöministeriö teki päätöksen Porin kaupungin hakemuksesta. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun ympäristöministeriö siirtää toimivallan kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle ympäristönsuojelulain 38 §:n nojalla. - Uutiset
29.10.2018 12.40
KHO:n ratkaisu Kaukaan tehtaiden ympäristöluvasta LappeenrannassaEtelä-Suomen aluehallintovirasto oli 14.4.2015 ympäristölupavastuualueella ympäristönsuojelulain (86/2000) nojalla tehdyllä päätöksellä tarkistanut UPM-Kymmene Oyj:n Kaukaan tehtaiden toimintaa koskevan Itä-Suomen ympäristölupaviraston 22.12.2006 myöntämän ympäristöluvan lupamääräykset. KHO hylkäsi UPM-Kymmene Oyj:n valituksen sekä muutti A:n sekä B:n ja hänen asiakumppaneidensa valitusten johdosta jätevesiä koskevaa lupamääräystä. - Uutiset
1.10.2018 8.00
Hovioikeus hylkäsi syytteet ympäristön turmelemisestaA ja B eivät olleet menettelyllään rikkoneet maaperän tai pohjaveden pilaamiskieltoja eivätkä betonin säilyttäminen ja pulverointi olleet myöskään edellyttäneet ympäristölupaa. Asiassa ei myöskään näytetty, että betonijätteen väliaikainen säilyttäminen ja pulverointi olisivat olleet omiaan aiheuttamaan suurempaa ympäristön pilaantumisen vaaraa kuin alueen käyttäminen soranottoalueena. A:n ja B:n menettelyn ei siten voitu katsoa olleen omiaan aiheuttamaan ympäristön pilaantumista, muuta vastaavaa ympäristön haitallista muuttumista tai roskaantumista taikka vaaraa terveydelle. Tämän vuoksi A:han ja B:hen kohdistettu syyte oli hylättävä, kuten käräjäoikeus oli A:n osalta tehnytkin, ja Oy:n konkurssipesä oli vapautettava tuomitusta menettämisseuraamuksesta. (Vailla lainvoimaa 1.10.2018) - Uutiset
21.9.2018 8.21
Hallinto-oikeus pysytti Finnpulp Oy:n biotuotetehtaalle myönnetyn ympäristöluvan voimassaVaasan hallinto-oikeus on tänään 21.9.2018 antamallaan päätöksellä ratkaissut valitukset ympäristö- ja vesitalousluvasta koskien Finnpulp Oy:n biotuotetehtaan toimintaa Kuopion kaupungin Sorsasalossa. Itä-Suomen aluehallintoviraston 31.3.2017 antamasta lupapäätöksestä valitti 24 valittajatahoa ja -ryhmää, jotka olivat yksityisiä henkilöitä, ympäristönsuojelu-, luonnonsuojelu- ja asukasyhdistyksiä sekä osakaskuntia. - Uutiset
27.7.2018 15.35
KHO:n lyhyt ratkaisuseloste koskien tuulivoimaloille haettavan ympäristöluvan tarpeellisuuttaKHO:n 27.7.2018 antamassa lyhyessä ratkaisuselosteessa on kyse siitä, tuliko kahdelle tuulivoimalalle hakea ympäristölupaa. Vaikka tuulivoimaloista aiheutuva melu ei ylittänyt selosteessa mainituin tavoin tuulivoimaloiden ulkomelutason ohjearvoista annetun valtioneuvoston asetuksen mukaisia ohjearvoja, oli melu ajoittain luonteeltaan sykkivää. KHO:n mukaan voimaloista aiheutuva sykkivä melu, voimaloiden roottorien pyörimisestä aiheutuva valon ja varjon välke sekä muut selosteessa mainitut seikat huomioiden, ei haittojen ehkäisemiseksi ja toiminnan seuraamiseksi ollut mahdollista antaa yksittäisiä määräyksiä ympäristönsuojelulain 180 §:n nojalla. KHO katsoi kokonaisarvioinnin osoittavan, että voimaloista saattoi aiheutua eräistä naapuruussuhteista annetun lain 17 §:n mukaista kohtuutonta rasitusta lähimmän asuinrakennuksen kohdalla. Tuulivoimaloiden toimintaan oli tämän vuoksi haettava lupaa ympäristönsuojelulain 27 §:n 2 momentin 3 kohdan perusteella. - Uutiset
27.7.2018 9.35
KHO:n ratkaisu ympäristöluvan tarpeesta tuulivoimaloille – KHO pysytti hallinto-oikeuden päätöksenNeljästä 2 MW:n tuulivoimalasta koostuvan tuulipuiston lähialueen asukkaat olivat vaatineet kunnan ympäristönsuojeluviranomaista puuttumaan erityisesti kahden voimalan toimintaan. Kunnan ympäristönsuojeluviranomainen päätti, ettei voimaloiden toimintaan ollut tarpeen puuttua hallintopakkoasiana. KHO:n mukaan ympäristönsuojelulain 180 §:n mukaiset yksittäiset määräykset eivät soveltuneet teollisen kokoluokan tuulivoimaloiden ympäristövaikutusten hallintaan, vaan toimintaan oli haettava ympäristölupa. Hallinto-oikeuden päätös, jolla kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen päätös kumottiin ja asia palautettiin sille ympäristöluvan hakemiseen velvoittavan määräyksen antamiseksi, pysytettiin voimassa. - Uutiset
19.7.2018 12.14
KHO:n toimivaltaan ei kuulu ensi asteena ottaa kantaa mahdollisuuteen myöntää ympäristölupa toiminnalle vastaselityksessä esitetyssä muutetussa muodossaanLemminkäinen Infra Oy oli korkeimmalle hallinto-oikeudelle toimittamassaan vastaselityksessä esittänyt, että soran murskaamisen toimintaa tultaisiin harjoittamaan toisin kuin alkuperäisessä ympäristölupahakemuksessa oli esitetty. Myös toiminta-aluetta oli esitetty muutettavaksi siten, että toiminta-alue sijaitsisi alkuperäisessä lupahakemuksessa esitettyä kauempana Köntyslammen vedenottamosta ja mahdollisesta lisäkaivon paikasta. Toiminnan suojausratkaisut ja sijoitus perustuisivat Uuraisten ympäristölautakunnan 4.9.2017 antamaan maa-aineslupaan, joka ei asiassa saadun selvityksen mukaan ollut vielä lainvoimainen. Korkeimman hallinto-oikeuden toimivaltaan ei kuulu ensi asteena ottaa kantaa mahdollisuuteen myöntää lupa toiminnalle vastaselityksessä esitetyssä muutetussa muodossaan. Yhtiö voi kuitenkin saattaa toimivaltaisessa lupaviranomaisessa vireille uusiin suunnitelmiin perustuvan ympäristölupahakemuksen. - Uutiset
13.7.2018 13.12
KHO:n ratkaisuja kiviaineshankkeiden ympäristöluvista KirkkonummellaKHO muutti lupamääräyksiä muun muassa hengitettävien hiukkasten pitoisuuksien tarkkailusta ja meluhaitasta. - Uutiset
3.7.2018 14.14
Hallinto-oikeus: Ympäristösihteerillä ei ollut toimivaltaa myöntää ympäristölupaa kaasutykin käyttöön turkistarhallaKauhavan ympäristösihteeri oli myöntänyt Oy:lle ympäristöluvan nestekaasutoimisen linnunpelättimen käyttämiseen yhtiön turkistarhan alueella. Kaasutykkiä oli pidettävä turkistarhatoimintaan teknisesti ja toiminnallisesti kiinteästi liittyvänä aputoimintona. Hallinto-oikeus katsoi kuten ELY-keskuskin, että kaasutykin toimintaa koskevat lupamääräykset tulee antaa turkistarhan ympäristöluvassa. Sillä seikalla, että kaasutykistä yksinäänkin voisi aiheutua eräistä naapuruussuhdelain 17 §:n mukaista kohtuutonta rasitusta ja toiminta saattaisi siten olla erikseenkin luvanvaraista ei ole merkitystä toimivallan arvioinnin kannalta. Koska turkistarhan ympäristöluvan ratkaisee tässä tapauksessa valtion viranomainen eli aluehallintovirasto, oli ympäristösihteerin päätös kumottava ja poistettava toimivallan puuttumisen johdosta ja ympäristölupahakemus siirrettävä aluehallintoviraston käsiteltäväksi ympäristöluvan muuttamista koskevana hakemuksena. (Vailla lainvoimaa 3.7.2018) - Uutiset
28.6.2018 8.26
Hallinto-oikeuden ratkaisu ympäristölupa-asiassaHallinto-oikeus kumosi kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen päätöksen ja siirsi ympäristölupahakemuksen aluehallintovirastolle käsiteltäväksi. Päätöksen perusteluissa hallinto-oikeus viittasi muun ohella jätelain 3 §:n 6 kohdan perusteluihin, joiden mukaan kokonaisten eläinten ruhojen polttoon ei sovelleta jätteen polttamisesta annettua valtioneuvoston asetusta vaan sivutuoteasetuksessa säädettyjä vaatimuksia. - Uutiset
27.6.2018 14.34
Hallitus esittää lupamenettelyä sujuvampaa uutta ilmoitusmenettelyä ympäristönsuojeluasioihinValtioneuvosto on antanut eduskunnalle hallituksen esityksen, joka tuo uuden sujuvamman ilmoitusmenettelyn nykyisten lupa- ja rekisteröintimenettelyjen rinnalle. Ilmoitusmenettelyyn kuuluva toiminta olisi edelleen ennakkovalvonnan piirissä kuten lupamenettelyssä. Ilmoituksen käsittelyaika olisi kuitenkin toiminnanharjoittajille nopeampaa, sillä ilmoitusmenettelyssä sovellettaisiin osin kevennettyä hallintomenettelyä. Lisäksi ilmoituksen täydennysmahdollisuutta on rajoitettu yhteen kertaan ilmoituksen jättämisen lisäksi. - Uutiset
18.6.2018 14.44
Selvitys: Suomen ympäristö- ja vesilupaprosessia tulisi kehittää EU-linjausten mukaisiksiSuomessa on syytä harkita lainsäädännön muuttamista, jotta Suomi noudattaisi EU:n tuomioistuimen tiukentuneita linjauksia vesienhoidon ympäristötavoitteista. Vesien tilatavoitteet ja niistä poikkeaminen tulisi nostaa ympäristönsuojelulain ja vesilain lupajärjestelmissä nykyistä keskeisempään rooliin. SYKEn ja Itä-Suomen yliopiston laatimassa selvityksessä esitetään vaihtoehtoja sääntelyn kehittämiseksi. - Uutiset
31.5.2018 9.17
KHO:n ratkaisu jätteen käsittelylaitokselta vaadittavasta vakuudestaKHO kumosi ELY-keskuksen valituksesta aluehallintoviraston ja hallinto-oikeuden päätökset ja palautti asian vakuuden asettamista varten aluehallintovirastolle uudelleen käsiteltäväksi. Päätöksen perusteluissa lausuttiin, että vakuus voitiin jättää vaatimatta vain poikkeustapauksissa. Vakuuden asettamisvelvollisuudesta ei lain mukaan ollut voitu poiketa myöskään sillä perusteella, että toiminnanharjoittaja oli vakavarainen. Näin ollen toiminnalta oli edellytettävä jätteenkäsittelytoiminnan vakuutta. - Uutiset
24.5.2018 12.15
KHO kumosi louhinnan ja murskeen ympäristöluvan ja palautti asian ympäristölupaviranomaiselle SoinissaHakemusasiakirjoissa ei ollut selvitystä toiminnasta aiheutuvan melun ja pölyn leviämisestä. Meluhaittoja oli esitetty torjuttavan lähinnä murskauspaikan sijoittelulla ja meluvallilla ja pölyhaittoja kastelulla. Tarkempaa suunnitelmaa esimerkiksi murskauslaitoksen sijoittamisesta ei esitetty. Kun otettiin huomioon toiminnan etäisyys lähimmästä asutuksesta sekä lähistöllä harjoitettava ratsastuskoulutoiminta, olisi hakemukseen tullut ympäristönsuojelulain 39 §:n 2 momentin edellyttämällä tavalla liittää tarkempi selvitys erityisesti toiminnasta aiheutuvan melun ja pölyn leviämisestä sekä rakenteista ja toimenpiteistä, joilla toiminnan melu- ja pölyvaikutuksia hallitaan. Käytössä olleen selvityksen perusteella ei voitu arvioida, millaisilla lupamääräyksillä ympäristöluvan myöntämisen edellytykset mahdollisesti täyttyvät. Asia oli siten palautettava toimivaltaiselle ympäristölupaviranomaiselle. - Uutiset
24.5.2018 10.10
KHO:n ratkaisu valmisbetonin ja märkälaastin tuottamisen ympäristöluvastaValmisbetonin ja märkälaastin tuottamiseen myönnetyssä ympäristöluvassa, sellaisena kuin se oli hallinto-oikeuden päätöksellä osittain muutettuna, oli rajoitettu tuotantomäärä 40 000 m3:een/vuosi. Betonitehtaan meluhaitta aiheutui pääasiassa toimintaan liittyvästä liikennöinnistä, kuten valmisbetonia pois kuljettavien autojen liikkumisesta alueella sekä mahdollisesti lastaamisen yhteydessä syntyvästä kolahtelusta. Tehtaan tuotantomäärän lisääminen hallinto-oikeuden päätöksen mukaisesta olisi lisännyt vastaavasti tehdasalueen liikennöintiä, minkä voitiin arvioida olevan eräistä naapuruussuhteista annetun lain 17 §:n 1 momentti huomioon ottaen häiritsevää lähiympäristön asukkaille etenkin yöaikaan. Kun yhtiön vaatima tuotantomäärä oli sidoksissa suoraan toiminnasta aiheutuvaan liikenteen määrään ja siitä lähiympäristölle häiriötä aiheutuviin melupäästöistöihin, eikä toiminnan meluvaikutuksia ollut selvitetty, tuotantomäärää oli voitu ympäristönsuojelulain (86/2000) 42 §:n 1 momentti ja 43 §:n 2 momentti huomioon ottaen rajoittaa lupamääräyksellä. Ympäristöhaittojen ehkäiseminen tai rajoittaminen ei ollut mahdollista muilla määräyksillä. - Uutiset
11.5.2018 11.05
KHO:n ratkaisu ympäristöluvan myöntämisedellytyksistä liukkaan kelin ajoharjoitteluun pienen järven jäälleHAO:n päätös, jolla lupapäätös oli kumottu, pysytettiin voimassa ja yhtiön valitus hylättiin. - Uutiset
19.4.2018 10.10
KHO:n ratkaisu polttonesteiden jakeluasematoiminnan lopettamiseen liittyvässä hallintopakkoasiassaHallinto-oikeus totesi, että polttonesteiden jakeluasematoiminnan harjoittaminen edellyttää ympäristölupaa, jota kyseisellä toiminnalla ei ollut. Näin ollen ja kun erityisesti otettiin huomioon jakeluaseman sijainti tärkeällä pohjavesialueella, ympäristölautakunnan toiminnan lopettamiselle ja lopettamissuunnitelman esittämiselle määrättyä aikaa 2 vuotta 1 kuukausi ei voitu pitää liian lyhyenä. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöstä. - Uutiset
6.4.2018 12.15
KHO:n ratkaisu polttoaineen jakeluaseman ympäristöluvasta LohjallaHallinto-oikeuden mukaan pohjaveden pilaantumisen vaaraa ei voitu alueen maaperä- ja pohjavesiolosuhteissa ehkäistä riittävän tehokkaasti asiassa esillä olleilla suojaustoimenpiteillä. Näin ollen ympäristönsuojelulain 42 §:n 1 momentin 3 ja 4 kohdassa tarkoitetut luvan myöntämisen edellytykset puuttuivat. Haettua ympäristölupaa ei siten voitu ympäristönsuojelulain 41 §:n 1 momentti huomioon ottaen myöntää. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöksen lopputulosta, ja totesi muun muassa, että koska lupahakemusta oli muutoksenhakuvaiheessa muutettu eikä hallinto-oikeuden toimivaltaan tuomioistuimena kuulu ensi asteena ratkaista lupa-asiaa muutetun hakemuksen pohjalta, oli Vaasan hallinto-oikeus voinut ratkaista asian alkuperäisen lupahakemuksen perusteella ottamatta asian ratkaisun pohjaksi Neste Markkinointi Oy:n vastaselityksensä ohessa toimittamaa muutettua rakennepiirustusta ja riskinarviota. - Uutiset
27.3.2018 12.15
KHO:n ratkaisu ympäristöluvasta perunan ja juuresten varastointia, käsittelyä sekä jalostusta vartenKHO lisäsi lupamääräyksiin seuraavaa: Toiminnanharjoittajan on esitettävä 31.5.2019 mennessä lupaviranomaiselle selvitys toiminnasta aiheutuvien hajuhaittojen lähteistä ja hajun leviämisestä sekä tarvittaessa suunnitelma hajuhaittojen ehkäisemiseksi ja rajoittamiseksi. Lupaviranomainen voi selvityksen perusteella täsmentää lupamääräyksiä tai täydentää lupaa. - Uutiset
22.3.2018 11.30
KHO:n ratkaisu ympäristöluvan peruuttamisestaYmpäristölupa voitiin peruuttaa, kun toiminnasta aiheutuvaa pohjaveden pilaantumisen vaaraa ei voitu sulkea pois luvanhaltijan esittämillä tai muillakaan arvioitavissa olevilla toimenpiteillä. - Uutiset
19.3.2018 16.00
KHO:n ratkaisu ympäristöluvasta betonijätteen hyödyntämiseksi yksityistien rakentamisessa SauvossaTietoimituksessa päätetyn mukaisesti A ja B olivat toimineet tien rakennuttajina. Heillä oli lainvoimaisen tietoimituksen perusteella ollut oikeus tien tekemiseen päätetyn linjauksen mukaisesti. Kuten hallinto-oikeus on päätöksessään todennut, esitetyt selvitykset kysymyksessä olevan jätemateriaalin kelpoisuudesta tiepohjan rakentamisessa olivat riittävät. Tiepohjan rakentamiseen käytetystä jätemateriaalista ei voitu arvioida aiheutuvan ympäristönsuojelulain (86/2000) 42 §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitettua merkittävää ympäristön pilaantumista tai sen vaaraa. A:n ja B:n oikeuteen tien rakentamiseen oli siten katsottava sisältyneen myös oikeus käyttää tien rakentamisessa siihen soveltuvia materiaaleja. Estettä ympäristöluvan myöntämiseen kysymyksessä olevan betoni- ja tiilimursketta sisältävän jätteen hyödyntämiseen myös sillä osalla tieuraa, joka kuuluu tilojen Paljaskallio ja Uusitalo alueisiin, ei ollut. - Uutiset
27.2.2018 11.05
Hallinto-oikeus: Aluehallintoviraston ei olisi tullut jättää ympäristölupahakemusta sillensäHakija oli täydentänyt aluehallintoviraston pyynnöstä ympäristölupahakemustaan sanottuun määräpäivään mennessä ELY-keskuksen päätöksellä ympäristövaikutusten arviointimenettelyn soveltamisesta. Hallinto-oikeus katsoi, että aluehallintovirastolla ei siten ollut laillista perustetta jättää hakemusta sillensä, oikeastaan olla tutkimatta hakemusta. Tämän vuoksi aluehallintoviraston päätös oli kumottava ja asia palautettava aluehallintovirastolle käsiteltäväksi. - Uutiset
20.2.2018 11.05
KHO:n ratkaisu ympäristönsuojelulain mukaisessa hallintopakkoasiassa Lohjalla polttonesteiden jakeluaseman toiminnan kieltämisestäVaasan hallinto-oikeus oli valituksenalaisella päätöksellään Oy Teboil Ab:n valituksesta muuttanut Lohjan ympäristö- ja rakennuslautakunnan päätöksen velvoitetta 1 siten, että se kuuluu muutettuna seuraavasti:
1. Oy Teboil Ab:ta kielletään ympäristönsuojelulain 84 §:n nojalla 31.12.2017 jälkeen jatkamasta Lohjan kaupungissa kiinteistöllä 444-454-1-209 osoitteessa Ojamonharjuntie 65 harjoitettua Teboil Lohja Tynninharjun polttonesteiden jakeluaseman toimintaa ja yhtiö velvoitetaan tyhjentämään jakeluaseman polttonestesäiliöt mainittuun määräaikaan mennessä ellei toimintaa ja siltä edellytettävää ympäristölupaa ole sitä ennen muutettu niin, ettei toiminnasta aiheudu ympäristönsuojelulain 8 §:ssä kiellettyä seurausta. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöstä. - Uutiset
14.2.2018 12.10
KHO kumosi aluehallintoviraston ja hallinto-oikeuden Kouvolan Sammalsuon turvetuotannon ympäristölupapäätökset ja palautti asian aluehallintovirastolle uudelleen käsiteltäväksi hakemuksen puutteiden vuoksiPäätöksessä todettujen hakemuksen puutteiden vuoksi aluehallintoviraston ja hallinto-oikeuden päätökset oli kumottava ja asia oli palautettava aluehallintovirastolle uudelleen käsiteltäväksi. Mikäli luvanhakija haluaa jatkaa hakemustaan, aluehallintoviraston on varattava hakijalle tilaisuus täydentää hakemustaan. Täydennyksen tulee sisältää muun ohella tarkempi arvio päästöistä eri tuotanto- ja kuntoonpanovaiheissa ja eri vuodenaikoina, vesiensuojelurakenteiden tarkempi kuvaus ja mitoitus, tiedot pintavalutuskentän olosuhteista, turvekerroksen paksuudesta ja pintakerroksen fosforipitoisuudesta sekä suunnitelma alueen kuntoonpanosta, mitoituksesta ja oikovirtausten estämisestä edellytetyt reduktiotasot huomioon ottaen, tiedot Torasjoen veden tilasta eri vuodenaikoina ja kuormituksen vaikutuksesta Torasjoen veden laatuun ja mahdollinen luonnos vaikutustarkkailusta. - Uutiset
9.2.2018 12.10
KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöstä Espoon Ampumaratayhdistys ry:n Lahnuksen ampumaradan ympäristöluvastaVaasan hallinto-oikeus, johon muiden ohella Lahnus-Takkulaseudun omakotiyhdistys ry ja Espoon omakotiyhdistys olivat valittaneet aluehallintoviraston päätöksestä, oli, toimitettuaan asiassa katselmuksen, hyläten Lahnus-Takkulaseudun omakotiyhdistys ry:n, Espoon Ampumaratayhdistys ry:n valitukset muutoin kumonnut aluehallintoviraston päätöksen haulikkoradan osalta ja hylännyt hakemuksen siltä osin sekä muuttanut eräitä lupamääräyksiä. KHO hylkäsi valitukset tutkituilta osin eikä muuttanut hallinto-oikeuden päätöstä. - Uutiset
6.2.2018 15.51
Lakiluonnos ympäristölupien yhden luukun mallista lausunnoilleYmpäristöministeriö pyytää lausuntoja lakiluonnoksesta ympäristöllisten lupamenettelyjen yhteensovittamiseksi. Lakiluonnos perustuu niin sanottuun yhden luukun malliin. Siinä lupa-asiakas asioisi eri viranomaisten kanssa yhdeltä asiointipisteeltä, josta voisi kerralla hakea kaikkia tiettyyn hankkeeseen tarvittavia lupia. Uudistuksen tavoitteena on sujuvoittaa ja jouduttaa luvitusta. Lakiehdotus koskisi ympäristölupia, vesilain mukaisia lupia, maa-aineslupia, luonnonsuojelulain mukaisia poikkeuspäätöksiä, kaivos- ja kemikaaliturvallisuuslupia sekä rakentamisen lupia. Ympäristönsuojelun taso säilyy hyvänä, sillä päätösten perustana oleva lainsäädäntö pysyy ennallaan. - Uutiset
1.2.2018 9.12
Ehdotus yhden luukun menettelystä ympäristöasioihin valmistunut – Kuntaliitto huolestunut ehdotusten haitallisista vaikutuksista kuntien ympäristöhallinnon toimintaan ja talouteenYmpäristöministeriön asettaman yhden luukun lainsäädäntöhankkeen ohjausryhmä on luovuttanut asunto-, energia- ja ympäristöministeri Tiilikaiselle ehdotuksensa hallituksen esitykseksi eräiden ympäristöllisten lupamenettelyjen yhteensovittamisesta sekä tarvittavista muutoksista olemassa olevaan lainsäädäntöön. Kuntaliitto jätti ohjausryhmän ehdotuksiin täydentävän lausuman. - Uutiset
16.1.2018 14.00
Ympäristönsuojelulain täytäntöönpanosäännösten merkitys ja toimivuus ympäristövaikutusten kannaltaAnalysoidun oikeuskäytännön perusteella aloituslupaa ja ympäristöluvan täytäntöönpanoa koskevan sääntelyn todetaan olevan tällä hetkellä oikeudellisesti toimivia. Sääntelyssä ei näyttäisi esiintyvän sellaisia oikeudellisia ongelmia tai puutteita, jotka olisivat esteenä tehokkaalle soveltamiselle. Selvityksessä ei siten esitetä muutoksia aloituslupaa koskevaan sääntelyyn. - Uutiset
27.12.2017 15.35
Vaasan hallinto-oikeus on ratkaissut Fennovoima Oy:n ympäristö- ja vesitalouslupapäätöstä koskevat valituksetYmpäristö- ja vesitalouslupa on yksi monista luvista, joita ydinvoimalaitoksen toimintaa varten tarvitaan. Siinä käsitellään toiminnasta ympäristölle aiheutuvaa pilaantumista ja vesirakentamiseen liittyviä muutoksia meressä. Sen sijaan muun muassa säteilyturvallisuutta koskevat asiat kuuluvat ydinenergialain mukaiseen lupakäsittelyyn, joka on toiminnan osalta kesken, Vaasan hallinto-oikeus tiedottaa. - Uutiset
20.12.2017 13.05
Rakentamis- ja ympäristöasioista valittaminen KHO:een edellyttää valituslupaa vuoden 2018 alusta alkaenTasavallan presidentti vahvisti 19. joulukuuta eräiden ympäristölakien muutokset, jotka koskevat muutoksenhakua ympäristöasioissa. Lainmuutosten mukaan valitettaessa korkeimpaan hallinto-oikeuteen vaaditaan jatkossa valituslupa lähes kaikissa ympäristönsuojelulain, vesilain, maankäyttö- ja rakennuslain sekä maa-aineslain mukaisissa päätöksissä. Lainmuutokset perustuvat pääministeri Juha Sipilän hallitusohjelmaan, jonka mukaan valituslupajärjestelmän soveltamisalaa tulee laajentaa ja ottaa se laajamittaisesti käyttöön rakentamis- ja ympäristöasioissa. - Uutiset
11.12.2017 8.00
KHO:n päätökset Helsingin Salmisaaren voimalaitoksen ja Hanasaari B -voimalaitoksen häiriötilanteita koskevista päästöarvoistaVoimalaitosten puhdistinlaitteiden häiriötilanteiden rikkidioksidi- tai hiukkaspäästöjä koskevia lupamääräyksiä muutettiin. - Uutiset
5.12.2017 8.04
Yhden luukun toimivuutta arvioitu ympäristölupien käsittelyssäSuomen ympäristökeskus on yhdessä Itä-Suomen yliopiston kanssa arvioinut pääministeri Juha Sipilän hallitusohjelmaan perustuvan ympäristöllisten menettelyjen yhteensovittamista koskevan lainsäädännön vaikutuksia. Ympäristöministeriössä valmistellaan lainsäädäntöä, jolla yhden luukun toimintamallia hyödyntämällä eri lupaviranomaisissa samanaikaisesti vireillä olevien lupien käsittelyvaiheita voitaisiin ajallisesti yhteensovittaa ja yhdistää. Selvityksen mukaan yrityksille tästä koituisi sekä taloudellista hyötyä että ajallista säästöä. Myöskään ympäristön tila tai kansalaisten osallistumismahdollisuudet eivät näyttäisi merkittävästi heikkenevän.