Virka
- Uutiset
12.2.2019 15.40
Oikeuskansleri: STM ei menetellyt lainvastaisesti, kun se julisti kansliapäällikön viran haettavaksi yli 11 kuukautta ennen viran täyttämistäKantelukirjoituksessa katsottiin, että viran täytön aikaistaminen poikkesi normaalista käytännöstä ilman hyväksyttävää syytä. Lisäksi epäiltiin, että tarkoituksena oli tehdä poliittinen virkanimitys. Oikeuskansleri totesi, että hallintolain mukaan viranomaisen on käytettävä toimivaltaansa vain lain mukaan hyväksyttäviin tarkoituksiin. Kansliapäällikön viran hakumenettelystä saaduissa selvityksissä ei ilmennyt harkintavallan ylittämiseen tai väärinkäyttöön viittaavia seikkoja. Viranhaun käynnistämisen aikataulu ei myöskään ollut olennaisesti pitempi kuin muissa vastaavissa tapauksissa. - Uutiset
5.2.2019 11.00
KHO:n palauttama hallinto-oikeuden päätös muuttui suullisen käsittelyn jälkeen - kirkkoherran virkasuhteen irtisanomiseen oli asiaa kokonaisuutena arvioiden ollut kirkkolain 6 luvun 50 §:ssä tarkoitettu asiallinen ja painava syyKHO oli palauttanut jutun HAO:een. HAO katsoi suullisen käsittelyn pidettyään, että työnantaja oli voinut katsoa työyhteisöongelmien ja työntekijöiden kuormittuneisuuden aiheutuneen pääosin A:n toiminnasta esimiehenä. Varoituksen antamisen ja irtisanomisen edellytysten katsottiin täyttyneen. A:lla oli oikeus oikeudenkäynnin viivästymisestä KHO:ssa yhden vuoden viivästymistä vastaavaan 1 500 euron hyvitykseen. HAO katsoi asian luonne ja erityinen merkitys A:lle sekä siihen nähden pitkä kokonaiskäsittelyaika (4 v ja 7 kk) huomioon ottaen, että hyvityksen määrää oli lisäksi korotettava 1 000 eurolla. (Ei lainvoim. 5.2.2019) - Uutiset
29.1.2019 9.18
Oikeuskansleri: Määräaikaisiin virkasuhteisiin nimittäminen olisi kuulunut valtioneuvoston yleisistunnolleOikeuskansleri kiinnitti oikeusministeriön huomiota huolellisuuteen ja tarkkuuteen määräaikaiseen virkasuhteeseen nimittämistä sekä virkavapauden myöntämistä koskevien säännösten noudattamisessa. - Uutiset
20.12.2018 14.19
Valtion virkamieslaki muuttuu 2019 - nimityspäätösten valituskielto kumotaanVuoden 2019 voimaan tulevat virkamieslain muutokset koskevat pitkäaikaistyöttömän nimittämistä määräaikaiseen virkasuhteeseen, koeaikaa, takaisinottovelvollisuutta, viran siirtämistä ja virkamiehen virkasuhteen jatkamista eroamisiän täyttymisen jälkeen. Jatkossa viran ja virkasuhteen hakijat saavat hakea nimittämistä koskevaan päätökseen muutosta valittamalla siten kuin hallintolainkäyttölaissa säädetään, lukuun ottamatta erikseen säädettyjä poikkeuksia. Muutokset tulevat voimaan vuoden alusta 2019. Muutokset koskevat nimityspäätöksiä, jotka tehdään lain voimaantulon jälkeen. - Uutiset
30.11.2018 8.00
Hallitus esittää sotilasvirkoihin tarkentavia luotettavuusvaatimuksia ulkomaansidonnaisuuksistaSotilasvirkaan voitaisiin nimittää vain henkilö, jolla ei ole sellaista toisen valtion kansalaisuutta tai muuta ulkomaansidonnaisuutta, joka vaarantaa valtion turvallisuutta, yleistä turvallisuutta, maanpuolustusta tai Suomen kansainvälisiä suhteita. Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan vuoden 2019 aikana. - Uutiset
8.11.2018 14.53
VN esittää nimityspäätösten valitusoikeutta koskevien lakien muutoksia vahvistettaviksi – lakien tarkoitus tulla voimaan 1.1.2019Valtioneuvosto on tänään 8.11.2018 esittänyt, että tasavallan presidentti vahvistaisi nimityspäätösten valitusoikeutta koskevat valtion virkamieslain ja eräiden muiden lakien muutokset (HE 77/2017). Tasavallan presidentin on tarkoitus vahvistaa lait istunnossa perjantaina 9.11.2018 ja ne tulisivat voimaan 1.1.2019. - Uutiset
1.11.2018 12.45
Hallinto-oikeuden päätös virkasuhteeseen ottamista koskevassa asiassaRakennus- ja ympäristölautakunta oli päätöksellään hylännyt HP:n virkavaalista tekemän oikaisuvaatimuksen. Hallinto-oikeus totesi, ettei oikaisuvaatimuksen johdosta annettua päätöstä oltu perusteltu hallintolain 49 g §:n 1 momentin edellyttämällä tavalla. Päätöksen perusteluissa olisi tullut arvioida HP:n ja NL:n koulutusta, työkokemusta ja henkilökohtaisia ominaisuuksia. Päätökseen olisi tullut liittää myös ansiovertailu. Edellä mainituilla perusteilla hallinto-oikeus katsoi, että rakennus- ja ympäristölautakunnan päätös oli syntynyt puuttuvien perustelujen vuoksi virheellisessä järjestyksessä, minkä vuoksi päätös oli kumottava ja asia palautettava rakennus- ja ympäristölautakunnalle uudelleen käsiteltäväksi. Kyse myös oikeudenkäyntikulujen korvaamisesta asiassa. (Vailla lainvoimaa 1.11.2018) - Uutiset
24.10.2018 10.00
Hallinto-oikeus hylkäsi valitukset kaupunginvaltuuston päätöksestä, jolla kaupunginjohtaja oli irtisanottuValituksenalainen päätös ei ollut syntynyt virheellisessä järjestyksessä. Kaupunginvaltuusto oli tehnyt päätöksensä harkintavaltansa rajoissa, eikä valtuuston päätös ollut valituksessa esitetyillä perusteilla muutoinkaan lainvastainen. (Ei lainvoim. 24.10.2018) - Uutiset
23.10.2018 13.00
Hallinto-oikeuden päätös sosiaalipalvelupäällikön palkan korottamatta jättämisestä ja viranhaltijoiden tasapuolisesta kohtelustaAsiassa ei ollut tullut esille seikkoja, joiden perusteella olisi ollut katsottava kuntayhtymän yhtymähallituksen toimineen viranhaltijoiden tasapuolisen kohtelun vastaisesti päättäessään, ettei sosiaalipalvelupäällikön palkkaa koroteta. (Ei lainvoim. 23.10.2018) - Uutiset
3.10.2018 13.00
Työtuomioistuimen tuomio poliisilaitoksen rikostorjuntasektorin johtajana työskennelleen rikosylikomisarion tehtävän vaativuustasosta ja palkkauksestaAsiassa esitetyn näytön perusteella oli selvitetty se, että johtamis- hallinto- ja esikuntatehtävät olivat B:n poliisilaitoksessa kuuluneet ennen kaikkea apulaispoliisipäällikön vastuulle, kun taas A:n vastuulla olivat olleet pääosin tutkinnanjohtajan tehtävät. A:n tehtävä oli siten ollut vaativa rikostorjuntayksikön johtajan tehtävä, joka ei ollut pienessä B:n poliisilaitoksessa kuulunut 15-sarjaan. Työtuomioistuin harkitsi näillä perusteilla oikeaksi sen, että A:n tehtäviä B:n poliisilaitoksen rikostorjuntayksikön johtajana ei ollut tullut sijoittaa vaativuustasolle 15.01 ajalla 1.4.2013–31.12.2013. Asiassa kerrotuilla perusteilla kanne oli hylättävä. - Uutiset
14.9.2018 15.24
Hovioikeus: Valtio ei syrjinyt miestä ansioituneempaa naista neuvottelevan virkamiehen valinnassaKO:n tuomiosta poiketen HO katsoi, että naista oli pidettävä miestä ansioituneempana ja että syrjintäolettama oli siten syntynyt. Valtio oli kuitenkin kyennyt osoittamaan, ettei menettely ollut johtunut sukupuolesta. Naisen vaatimus 50 000 euron hyvityksestä hylättiin. HO piti perusteltuna määrätä, että kumpikin osapuoli vastaa itse oikeudenkäyntikuluistaan KO:ssa. Nainen velvoitettiin korvaamaan valtion oikeudenkäyntikulut HO:ssa 3 000 eurolla. (Vailla lainvoimaa 14.9.2018) - Uutiset
23.8.2018 7.00
Apulaisoikeuskansleri: Määräaikaiseen virkasuhteeseen nimittäminen olisi kuulunut valtioneuvoston toimivaltaanApulaisoikeuskansleri kiinnitti oikeusministeriön huomiota velvollisuuteen tuoda yhteensä yli vuoden kestävään määräaikaiseen virkasuhteeseen nimittäminen valtioneuvoston yleisistunnon päätettäväksi silloin, kun vastaavaan virkaan nimittäminen kuuluu valtioneuvoston toimivaltaan. - Uutiset
1.8.2018 11.05
Hallinto-oikeuden ratkaisu päätoimisen tuntiopettajan virkavalintaa koskeneessa valitusasiassaRehtori oli ottanut päätoimisen tuntiopettajan tehtävään B:n määräajaksi. Päätöksen perustelujen mukaan aiemmin rehtorin päätöksellä tehtävään valittu A oli ilmoittanut, että hän ei ota tehtävää vastaan. Koska tehtävään aiemmin valittu A ei ollut ollut käytettävissä, tehtävä oli täytetty aiemmassa päätöksessä varasijalle valitulla hakijalla eli B:llä. Kunnanhallitus oli valituksenalaisella päätöksellä jättänyt valittajan oikaisuvaatimuksen tutkimatta, koska päätös on koskenut aiemman valintaa koskevan päätöksen täytäntöönpanoa. - Uutiset
29.6.2018 11.03
Hallinto-oikeuden päätös lakimiehen vakituisen viran täyttämisestäPäätöksentekijä oli voinut antaa valinnassa painoarvoa hakuilmoituksessa edellytettyyn perehtyneisyyteen perheoikeudellisiin asioihin ja hyviin vuorovaikutustaitoihin. Kokonaisuutena arvioiden A:n oli voitu katsoa parhaiten vastaavan sitä, mitä virkaan valittavalta oli edellytetty. Perheiden erityispalvelujen päällikkö ei ollut käyttänyt harkintavaltaansa väärin eikä ylittänyt toimivaltaansa eikä päätös ollut PL125 §:n 2 momentin, tasa-arvolain, yhdenvertaisuuslain eikä kuntalain 90 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla lainvastainen. Sosiaali- ja terveyslautakunta oli voinut hylätä B:n oikaisuvaatimuksen. (Ei lainvoim. 29.6.2018) - Uutiset
25.6.2018 14.34
Hallinto-oikeuden päätös majurin määräaikaisesta erottamisesta virantoimituksesta - epäily rikoksiin syyllistymisestä vapaa-ajallaPuolustusministeriön päätöksen perusteluissa oli todettu muun ohella, että järjestelmäkeskuksen tietoon oli tullut, että majuri A:n epäiltiin syyllistyneen vapaa-ajallaan törkeään rattijuopumukseen, törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen ja törkeään vammantuottamukseen. HAO totesi asiassa mm., ettei esitutkinta-aineiston sisältöä voitu ottaa huomioon valittajan menettelyn moitittavuutta arvioitaessa. Asiassa esitetty muu selvitys ja valittajan kuulemistilaisuudessaan antama lausuma huomioon ottaen päätöstä ei ollut kuitenkaan kumottava valittajan kuulemiseen liittyvän virheen vuoksi. Puolustusministeriö oli voinut erottaa valittajan virantoimituksesta 6 kuukauden määräajaksi. Seuraamus ei ollut suhteeton hänen tekojensa moitittavuuteen nähden. (Ei lainvoim.25.6.2018) - Uutiset
28.5.2018 11.00
KHO:n ratkaisu virkasuhteen purkamisestaKorkein hallinto-oikeus katsoi hallinto-oikeuden päätöksessä mainituilla perusteilla, että A:ta oli kuultu kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain 43 §:ssä edellytetyllä tavalla. Korkein hallinto-oikeus katsoi muutoin, että päätös A:n virkasuhteen purkamisesta oli tehty ennen kuin oikeus purkamiseen oli rauennut. A:n korkeimmassa hallinto-oikeudessa esittämä ei antanut aihetta hallinto-oikeuden päätöksen lopputuloksen muuttamiseen tältä osin. - Uutiset
24.5.2018 6.52
Valtion virka- ja työehdot 2018-2020 -julkaisu on ilmestynytValtion virka- ja työehdot 2018-2020 –julkaisu sisältää keskeisimmät valtion virka- ja työsuhteisen henkilöstön palvelussuhteen ehtoja ja oikeusasemaa koskevat sopimukset, soveltamismääräykset ja -ohjeet sekä säädöslinkit. Julkaisuun on otettu 9.3.2018 sopimuskaudelle 1.2.2018-31.3.2020 tehdyt valtion virka- ja työehtosopimukset. - Uutiset
3.4.2018 12.00
KHO:n päätös pysäköinnintarkastajan virkojen täyttämistä koskevassa kunnallisasiassaHAO oli katsonut, että Rakennusviraston palveluosaston osastopäällikkö oli kokonaisarvioinnin perusteella voinut valita virkoihin valitsemansa henkilöt. Osastopäällikön päätös ja yleisten töiden lautakunnan päätös eivät olleet syntyneet virheellisessä järjestyksessä, sanotut viranomaiset eivät olleet ylittäneet toimivaltaansa eivätkä päätökset olleet muutenkaan lainvastaisia. Yleisten töiden lautakunta oli voinut hylätä A:n oikaisuvaatimuksen. KHO ei muuttanut HAO:n päätöksen lopputulosta. - Uutiset
2.3.2018 15.00
Hallinto-oikeuden päätös kirjallisen varoituksen antamisesta virkamiehelle - selvittämättömät työaikaleimaukset ja luvattomat poissaolotHAO katsoi, että asiassa oli ollut asialliset ja riittävät perusteet antaa valittajalle kirjallinen varoitus. Valituksenalaista päätöstä ei ollut syytä muuttaa. (Ei lainvoim. 2.3.2018) - Uutiset
2.3.2018 11.30
Hallinto-oikeus: Epäasiallisesta käytöksestä virantoimituksessa voitiin antaa varoitusPäätöstä oli perusteltu sillä, että valittaja oli toiminut valtion virkamieslain 14 §:n vastaisesti huutamalla työpaikalla, uhkaamalla perusteettomasti oikeudenkäynneillä, moittimalla asiattomasti työtovereita sekä levittämällä paikkansa pitämättömiä tietoja. HAO hylkäsi vaatimuksen suullisen käsittelyn järjestämisestä. Valitus ja valittajan oikeudenkäyntikuluvaatimus hylättiin. Myös vaatimus valituskirjelmän liitteiden määräämisestä salassa pidettäviksi hylättiin. (Ei lainvoim. 2.3.2018)