-
Televalvonta
- Tekninen tarkkailu
- Telekuuntelu
Telekuuntelu
- Uutiset
30.4.2024 11.50
EUT: Yksityiselämä ja vakavien rikosten syyteharkintaTuomioistuimella, joka on toimivaltainen myöntämään luvan saada puhelutietoja sellaisen rikoksen tekijöiden tunnistamiseksi, jonka syyteharkintaa varten kansallisessa laissa säädetään tällaisesta tietojensaannista, on oltava valtuus evätä tietojensaanti tai rajoittaa sitä. - Uutiset
27.10.2023 11.30
EIT: Puhelinkuuntelutoimenpiteiden kohteena olleen virkamiehen yksityisyyden ja perhe-elämänsuojaa loukattiinEIT totesi, että valittaja, joka oli satunnaisesti puhelinkuuntelutoimenpiteiden kohteena, ei ollut hyötynyt vaadituista takeista koskien kuuntelumateriaalin nauhoittamista, varastointia ja jatkuvaa säilyttämistä. - Uutiset
26.10.2023 14.40
Julkisasiamies: Yleinen syyttäjä voi antaa eurooppalaisen tutkintamääräyksen sellaisten todisteiden toimittamiseksi, jotka on jo hankittu toisessa jäsenvaltiossaTämä pätee siinä tapauksessa, että yleinen syyttäjä voi kansallisen lainsäädännön mukaan määrätä todisteiden toimittamisesta vastaavassa kansallisessa tapauksessa. Tällaisessa tapauksessa eurooppalaisen tutkintamääräyksen antava viranomainen ei voi arvioida, onko kyseisten todisteiden hankkiminen lainmukaista täytäntöönpanevassa jäsenvaltiossa. - Uutiset
23.3.2023 15.26
Poliisilain muutokset tulevat voimaan 1. lokakuuta 2023: Poliisi voi käyttää tiedonhankintakeinoja nykyistä useamman rikoksen estämisessäPoliisilain muutokset ajantasaistavat ja selkeyttävät poliisilain säännöksiä salaisista tiedonhankintakeinoista ja etsintäkuulutetun kiinniottamisesta. Tasavallan presidentti vahvisti poliisilain muutokset 23.3., ja ne tulevat voimaan 1.10.2023. Poliisi voi jatkossa käyttää peiteltyä tiedonhankintaa myös tietoverkossa tiettyjen rikosten ennalta estämiseksi. Peitelty tiedonhankinta tarkoittaa tiettyyn henkilöön kohdistuvaa, lyhytkestoisessa vuorovaikutuksessa tapahtuvaa tiedonhankintaa, jossa poliisi voi käyttää vääriä, harhauttavia tai peiteltyjä tietoja. - Uutiset
17.3.2023 9.31
EUT:n ennakkoratkaisu oikeusviranomaisten teleoperaattoreille määräämistä telekuuntelutoimista aiheutuvista kustannuksistaEU:n lainsäädäntö ei edellytä tosiasiallisesti aiheutuneiden kustannusten täyttä korvaamista. - Uutiset
16.2.2023 14.15
EUT: Ratkaisun, jolla myönnetään puhelinkuuntelulupa, ei tarvitse sisältää yksilöityjä perustelujaPerusteluvelvollisuutta ei ole laiminlyöty, kun tällainen ratkaisu perustuu toimivaltaisen syyttäjäviranomaisen yksityiskohtaiseen ja seikkaperäiseen hakemukseen ja kun luvan perustelut voidaan helposti ja yksiselitteisesti päätellä hakemusta ja lupaa keskenään vertaillen. - Uutiset
20.10.2022 15.09
Rikostutkinnan tehostamiseksi esitetään lainmuutoksiaHallitus esittää muutoksia pakkokeinolakiin ja esitutkintalakiin. Tarkoitus on selventää ja ajanmukaistaa erityisesti pakkokeinolainsäädäntöä. Tavoitteena on myös tehostaa pakkokeinojen käsittelyä ja vahvistaa pakkokeinojen kohteena olevan henkilön perusoikeussuojaa. Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan noin puolen vuoden kuluttua siitä, kun ne on hyväksytty ja vahvistettu. - Uutiset
22.1.2021 10.10
Oikeusasiamies: Käräjätuomari menetteli lainvastaisesti myöntäessään telekuunteluluvanNyt käsiteltävässä tapauksessa telekuuntelua ja -valvontaa koskevassa vaatimuksessa oli todettu, että luvan hakemisen perusteena oli estää törkeä henkeen tai terveyteen kohdistuvan rikoksen valmistelu. Vaatimuksen mukaan uhkan taso oli korkea ja tiedonhankinnan tavoitteena oli hankkia ennakkotietoa kohteena olevan henkilön suunnitelmista. Kyse ei siten ollut lainsäätäjän tarkoittaman välittömän uhan torjumisesta. Oikeusasiamies katsoi käräjätuomarin menetelleen lainvastaisesti myöntäessään telekuunteluluvan poliisilain 5 luvun 5 §:n 3 momentin perusteella ilman, että kyse on ollut momentissa tarkoitetusta tilanteesta. Lisäksi oikeusasiamies katsoi, että nyt puheena olevasta telekuuntelua ja -valvontaa koskevasta päätöksestä ei ilmene ne tosiseikat, joihin tiedonhankintakeinon käytön edellytysten on poliisilain nojalla katsottu perustuvan. - Uutiset
15.4.2019 9.33
KKO äänesti: Telekuuntelutallenne ja loppulausunto asetettiin hyödyntämiskieltoonSyyttäjä oli salassapitorikosta koskeneen syytteen tueksi nimennyt todisteeksi pakkokeinolaissa tarkoitettua ylimääräistä tietoa sisältävän telekuuntelutallenteen ja salassapitorikoksesta epäillyn esitutkinnassa antaman loppulausunnon, jossa oli selostettu tallennetusta puhelinkeskustelusta ilmi käyneitä tietoja. Korkeimman oikeuden ratkaisussa lausutuin perustein telekuuntelutallenne ja loppulausunto asetettiin hyödyntämiskieltoon. (Ään.) - Uutiset
21.1.2019 14.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu telekuuntelun avulla saatujen tietojen hyödyntämisestä todisteena arvonlisäverorikoksissaSEUT 325 artiklan 1 kohtaa ja Euroopan unionista tehdyn sopimuksen K.3 artiklan perusteella tehdyn, Luxemburgissa 26.7.1995 allekirjoitetun yhteisöjen taloudellisten etujen suojaamista koskevan yleissopimuksen 1 artiklan 1 kohdan b alakohtaa ja 2 artiklan 1 kohtaa, luettuina Euroopan unionin perusoikeuskirjan valossa, on tulkittava siten, etteivät ne ole arvonlisäverorikoksiin liittyvien rikosoikeudellisten menettelyiden tehokkuusperiaatteen valossa esteenä sille, että kansallinen tuomioistuin soveltaa kansallista säännöstä, jossa säädetään, että rikosoikeudellisessa menettelyssä ei oteta huomioon telekuuntelun, joka edellyttää oikeusviranomaisen etukäteen myöntämää lupaa, avulla saatujen kaltaisia todisteita, jos tämän luvan on myöntänyt oikeusviranomainen, jolla ei ole siihen toimivaltaa, vaikka syyllistyminen kyseessä oleviin rikoksiin voidaan näyttää toteen ainoastaan näillä todisteilla. - Uutiset
26.9.2018 9.00
Tapon epäily - hovioikeus kumosi televalvonnasta, telekuuntelusta ja asunnon teknisestä kuuntelusta tehdyt päätöksetAsiassa ei ollut ollut pakkokeinolain mukaisia edellytyksiä televalvontaan, telekuunteluun eikä asunnon tekniseen kuunteluun. (Vailla lainvoimaa 26.9.2018) - Uutiset
21.3.2018 15.15
Hovioikeus hylkäsi kantelun telekuuntelusta ja televalvonnasta – lupa oli voitu myöntää myös puolison liittymäänAsiassa oli kysymys siitä, oliko käräjäoikeudella ollut edellytykset antaa tutkinnanjohtajalle lupa A:han kohdistuvaan telekuunteluun ja televalvontaan. Hovioikeus totesi, että käräjäoikeus oli myöntänyt telepakkokeinoja koskevat luvat ja perusteluinaan viitannut tutkinnanjohtajan vaatimuksesta ilmeneviin perusteluihin. Nämä vaatimukset oli myös liitetty käräjäoikeuden päätöksiin. Hovioikeus katsoi, että näistä vaatimuksen perusteluista ilmeni riittävästi konkreettisia tosiseikkoja, joiden perusteella A:ta oli ollut syytä epäillä kyseisestä törkeästä huumausainerikoksesta. Telekuuntelun ja televalvonnan avulla saatavaa näyttöä ei ollut muilla keinoilla saatavissa. Lisäksi pakkokeinojen käytöllä oli esitetyn selvityksen valossa voitu olettaa olleen erittäin tärkeä merkitys tämän rikoksen selvittämiselle. Käräjäoikeudella oli siten ollut edellytykset antaa luvat A:han kohdistuvalle telekuuntelulle ja televalvonnalle. Lupa oli voitu myöntää myös A:n puolison liittymään, koska vaatimuksessa oli mainittu A:n käyttävän myös tätä liittymää. - Uutiset
19.2.2018 16.00
Hovioikeus hylkäsi kantelun telekuuntelua koskevassa asiassaTelekuuntelun ja televalvonnan kohdistamista A:n puolison liittymään oli tutkinnanjohtajan vaatimuksissa perusteltu sillä, että poliisin tekemien tutkimusten mukaan A käyttää tuota liittymää. A:n lapsen osalta vastaavaa kirjausta ei ole. Vaatimusten perusteella oli kuitenkin ilmeistä, että lupaa telekuuntelun ja televalvonnan kohdistamiseksi A:n lapsen liittymään oli haettu samalla perusteella kuin hänen puolisonsa liittymään. Hovioikeus katsoi, että käräjäoikeudella oli ollut asiassa perusteet myöntää lupa kohdistaa telekuuntelua ja televalvontaa A:n puolison ja lapsen liittymiin A:han kohdistuneen rikosepäilyn perusteella. Tämän vuoksi A:n kantelu oli hylättävä. (Vailla lainvoimaa 19.2.2018) - Uutiset
26.1.2015 11.51
KHO: Rikoksesta epäillyllä ei ollut oikeutta saada tietoa telekuunteluaineistosta joka mahdollisesti sisälsi hänen asiaansa täysin liittymätöntä aineistoaKorkeimmassa hallinto-oikeudessa oli kysymys siitä, oliko A:lla julkisuuslain 11 §:n 1 momentin asianosaisen tiedonsaantioikeuden perusteella oikeus saada tieto häneen kohdistetun rikostutkinnan yhteydessä pakkokeinoteitse hankituista tietyistä, hallinto-oikeuden valituksenalaisessa päätöksessä yksilöidyistä telekuuntelutallenteista, vaikka hän ei ollut osapuolena telekuuntelussa. Vaikka tutkintamenettelyssä kertyneen aineiston merkityksen arvioimista ei lähtökohtaisesti tulisi jättää pelkästään virkavastuulla toimivien tutkinta- ja syyttäjäviranomaisten asiaksi, muiden tahojen yksityisyyden suojan turvaaminen esti sellaisen julkisuuslain 11 §:n 1 momentin tulkinnan, että rikosasiakokonaisuudessa epäiltynä tai syytettynä oleva voisi asianosaisena saada kaiken, mahdollisesti hänen asiaansa täysin liittymättömän, telekuunteluaineiston arvioidakseen sen merkitystä oman puolustuksensa kannalta. Mainittua yksityisyyden suojaan puuttumista ei riittävästi poistanut mahdollisuus kieltää asianosaista ilmaisemasta saamaansa salaista tietoa ulkopuolisille. A:n valitus hylättiin. - Uutiset
9.6.2014 10.13
Hovioikeus kumosi törkeää veropetosta koskevan rikoksen selvittämiseksi myönnetyt televalvonta- ja telekuunteluluvatKun pakkokeinoa koskevassa hakemuksessa esitettyjen perusteiden nojalla ei ollut mahdollista katsoa, että telekuuntelulla tai televalvonnalla olisi ollut erittäin tärkeä merkitys A:n tekemäksi epäillyn rikoksen selvittämiseen tai että televalvonnalla voitiin olettaa saatavan A:n tekemäksi epäillyn rikoksen selvittämiseksi tarvittavia tietoja, KO:n päätökset oli kumottava. Sallittuna ei voitu pitää sitä, että telekuuntelun ja televalvonnan avulla hankittiin tietoa ennen muuta muun kuin pakkokeinon kohteena olevan henkilön osallisuudesta tutkittavana olevaan rikokseen. (Vailla lainvoimaa 9.6.2014) - Uutiset
5.3.2014 9.11
Poliisi käytti vuonna 2013 salaisia tiedonhankintakeinoja edellisvuotta enemmänSisäministeriö on antanut eduskunnan oikeusasiamiehelle kertomuksen poliisin tiedonhankinnasta ja valvonnasta vuonna 2013. Poliisi käytti salaisia tiedonhankintakeinoja edellisvuotta enemmän. Esimerkiksi pakkokeinolain mukaisten telekuuntelun ja televalvonnan lupien ja kohdehenkiöiden määrät lisääntyivät. - Uutiset
14.3.2013 17.00
Poliisi voi jatkossa hyödyntää televalvontaa laajemmin - myös uusiin esitutkinta- ja pakkokeinolakeihin esitetään täydennyksiäHallituksen antaman poliisilain muutosesityksen mukaan tavoitteena on saattaa uuden, vuoden 2014 alusta voimaan tulevan poliisilain säännökset yhdenmukaisiksi samaan aikaan voimaan tulevan pakkokeinolain kanssa ja vähentää tulkinnanvaraisuutta lakien välillä. Esityksen mukaan poliisi voisi muun muassa jatkossa hyödyntää televalvontaa rikoksen estämiseksi jos henkilön voidaan olettaa syyllistyvän lapsen houkuttelemiseen seksuaalisiin tarkoituksiin (ns. grooming). - Uutiset
11.3.2013 12.21
Poliisi käytti salaisia tiedonhankintakeinoja edellisvuotta vähemmänSisäasiainministeriö on antanut eduskunnan oikeusasiamiehelle kertomuksen poliisin tiedonhankinnasta ja valvonnasta vuonna 2012. Poliisi käytti salaisia tiedonhankintakeinoja edellisvuotta vähemmän. Pakkokeinolain mukaisten telekuuntelun ja televalvonnan lupien määrä väheni. Televalvonnan kohteena olleiden henkilöiden määrä väheni niin ikään, mutta telekuuntelun kohteena olleiden henkilöiden määrä lisääntyi hieman edellisvuodesta. - Uutiset
28.12.2012 12.13
EIT: Tiedustelupalvelun salaisia asiakirjoja käsiinsä saaneiden toimittajien ja lehden oikeuksia loukattiinTiedustelupalvelun salaisia asiakirjoja käsiinsä saaneiden alankomaalaisten toimittajien sananvapautta ja yksityisyyden suojaa oli loukattu, kun heitä oli tarkkailtu lainvastaisesti. Valittajalehden sananvapautta oli puolestaan loukattu asiakirjojen luovuttamisesta annetulla määräyksellä. - Uutiset
18.12.2012 12.45
Hovioikeus kumosi käräjäoikeuden myöntämät luvat telekuunteluun ja televalvontaan törkeää rahanpesua koskevassa asiassaHelsingin hovioikeus katsoi muun muassa, että käräjäoikeus ei ollut esitetyn selvityksen perusteella voinut arvioida sitä, oliko A:ta ollut syytä epäillä törkeästä rahanpesusta ja oliko telepakkokeinoilla ollut voitu olettaa olleen erittäin tärkeä merkitys tämän rikoksen selvittämiselle. Käräjäoikeudella ei siten ollut ollut edellytyksiä antaa lupaa A:han kohdistuvalle telekuuntelulle ja televalvonnalle. Määrätyt telepakkokeinot kumottiin kantelun johdosta.