Televalvonta
- Uutiset
31.10.2023 15.15
Hovioikeus: Televalvontalupa voitiin myöntää poliisille, kun kohteen todennäköisestä kuolemasta esitettiin luotettava selvitysPoliisi oli pyytänyt televalvontalupaa kuolemansyyn selvittämiseksi tilanteessa, jossa poliisitutkinnan lähtökohtana ei ollut ollut löydetty ruumis. Poliisi oli tutkintansa aikana päätynyt siihen, että A:n oli täytynyt kuolla ja ruumis oli tuntemattomassa paikassa. Poliisi ei kuitenkaan epäillyt, että A olisi kuollut rikoksen seurauksena.
Hovioikeus katsoi, että poliisilain 5 luvun 8 §:n 5 momentissa tarkoitettu televalvontalupa voitiin myöntää myös silloin, kun salaisen tiedonhankintakeinon kohteen ruumista ei ollut löydetty ja hakija ei pystynyt osoittamaan kohteen kuolemaa täysin varmaksi. Hakijan oli kuitenkin esitettävä kohteen kuolemasta muu luotettava selvitys. Tuomioistuimen oli ratkaisua tehdessään arvioitava tapauskohtaisesti, oliko esitetyn selvityksen valossa erittäin todennäköistä, että salaisen tiedonhankintakeinon kohteena oleva henkilö oli kuollut. Arvioinnissa oli lisäksi otettava erityisesti huomioon se, ettei kysymyksessä olevaa salaista tiedonhankintakeinoa ollut tarkoitettu käytettäväksi omasta tahdostaan kadonneiden henkilöiden etsintäkeinoksi. (Vailla lainvoimaa 31.10.2023) - Uutiset
25.9.2023 9.09
Oikeusasiamies hätäpaikannusasiassa: Poliisin menettely sosiaaliviranomaisen virka-apupyyntöihin vastaamisessa ja esitutkinnassaOikeusasiamies katsoi, että poliisi oli molemmissa kantelunalaisissa tapauksissa toiminut sille kuuluvan harkintavallan rajoissa päättäessään olla antamatta hätäpaikannusta koskevaa virka-apua.
Kantelusta ja selvityksestä ilmeni, että asianomistaja oli menehtynyt. Häntä ei ollut ehditty kuulla tutkittavana olevaan rikokseen. Oikeusasiamies kiinnitti tutkintavastuussa olleen Helsingin poliisilaitoksen huomiota siihen, että lapsiin kohdistuneiden rikosten esitutkintojen asianmukaisen ripeä toimittaminen turvataan. - Uutiset
26.4.2023 14.40
Hovioikeuden kaksi ratkaisua Rajavartiolaitoksen suorittamissa televalvonta-asioissa: Edellytykset pakkokeinon myöntämiselle olivat olleet olemassaHovioikeuden päätöksessä lausutun perusteella hovioikeus katsoi, että käräjäoikeuden myöntämällä luvalla kohdistaa televalvontaa päätöksessä tarkemmin selostetuin tavoin oli voitu olettaa saatavan rikoksen selvittämiseksi tarvittavia tietoja. K:n kantelussaan esittämät perusteet eivät olleet sellaisia, joiden johdosta pakkokeinopäätöksessä ilmoitettuja seikkoja tulisi arvioida toisin. Edellytykset pakkokeinon myöntämiselle olivat olleet olemassa. (Vailla lainvoimaa 26.4.2023) - Uutiset
22.1.2021 10.10
Oikeusasiamies: Käräjätuomari menetteli lainvastaisesti myöntäessään telekuunteluluvanNyt käsiteltävässä tapauksessa telekuuntelua ja -valvontaa koskevassa vaatimuksessa oli todettu, että luvan hakemisen perusteena oli estää törkeä henkeen tai terveyteen kohdistuvan rikoksen valmistelu. Vaatimuksen mukaan uhkan taso oli korkea ja tiedonhankinnan tavoitteena oli hankkia ennakkotietoa kohteena olevan henkilön suunnitelmista. Kyse ei siten ollut lainsäätäjän tarkoittaman välittömän uhan torjumisesta. Oikeusasiamies katsoi käräjätuomarin menetelleen lainvastaisesti myöntäessään telekuunteluluvan poliisilain 5 luvun 5 §:n 3 momentin perusteella ilman, että kyse on ollut momentissa tarkoitetusta tilanteesta. Lisäksi oikeusasiamies katsoi, että nyt puheena olevasta telekuuntelua ja -valvontaa koskevasta päätöksestä ei ilmene ne tosiseikat, joihin tiedonhankintakeinon käytön edellytysten on poliisilain nojalla katsottu perustuvan. - Uutiset
9.7.2020 11.00
Oikeusasiamies: Rikoskomisario menetteli lainvastaisesti päättäessään suostumusperusteisesta televalvonnasta kiireperusteella – lainsäädännön tarkistamistarve tulisi arvioidaOikeusasiamies totesi muun muassa, että perustuslain mukaan julkisen vallan käytön tulee perustua lakiin. Kaikessa julkisessa toiminnassa on noudatettava tarkoin lakia. On tärkeää, että viranomaiset käyttävät toimivaltuuksiaan lainmukaisesti. Erityisesti tämä korostuu salaisten pakko- ja tiedonhankintakeinojen kohdalla. Päättäessään suostumusperusteisesta televalvonnasta ns. kiireperusteella asianomistajan teleosoitteeseen ilman tämän suostumusta, vaikka kysymys ei ole ollut pakkokeinolain 10 luvun 7 §:n 2 momentin mukaisesta tilanteesta, rikoskomisario S oli menetellyt lainvastaisesti. Laissa tarkoitettu suostumus on annettava nimenomaisesti; sitä ei voi S:n selvityksessään esittämin tavoin päätellä asianomistajan ilmaisemasta tahdosta saada rikos selvitettyä. Suostumuksen koskiessa perusoikeutena turvattuun luottamuksellisen viestin salaisuuteen ja yksityiselämän suojaan puuttumista, tulee tähän oikeuttavaa säännöstä tulkita supistavasti. Perusoikeuksiin puuttumista tarkoittavien suoja vesittyy, jos niihin puuttumisen mahdollistavia säännöksiä tulkitaan laajentavasti. - Uutiset
26.9.2018 9.00
Tapon epäily - hovioikeus kumosi televalvonnasta, telekuuntelusta ja asunnon teknisestä kuuntelusta tehdyt päätöksetAsiassa ei ollut ollut pakkokeinolain mukaisia edellytyksiä televalvontaan, telekuunteluun eikä asunnon tekniseen kuunteluun. (Vailla lainvoimaa 26.9.2018) - Uutiset
20.4.2018 16.00
Hovioikeus hylkäsi kantelun telekuuntelua ja televalvontaa koskevassa asiassaHovioikeus totesi, että A:n oli ilmoitettu omistavan yhtiön kautta talon, jonka paloon liittyvät tapahtumat olivat epäselvät. Talon palamisen jälkeen vakuutusyhtiölle oli heti 20.4.2017 toimitettu korvausvaatimus. Rakennuksen kunnosta oli selvinnyt ristiriitaisia tietoja. Nämä olosuhteet huomioon ottaen ja koska syytä epäillä -kynnys ei ole kovin korkea, käsillä oli sellaisia seikkoja, joiden perusteella oli syytä kohdistaa epäilys rikoksesta A:han. Vaikka rikoskomisarion vaatimuksessa ei tarkemmin selvitetty talon arvoon ja kuntoon liittyviä seikkoja, piti hovioikeus tässä tapauksessa esitettyä selvitystä niistä tosiseikoista, joihin rikosepäily perustui, kuitenkin riittävänä. (Vailla lainvoimaa 20.4.2018) - Uutiset
21.3.2018 15.15
Hovioikeus hylkäsi kantelun telekuuntelusta ja televalvonnasta – lupa oli voitu myöntää myös puolison liittymäänAsiassa oli kysymys siitä, oliko käräjäoikeudella ollut edellytykset antaa tutkinnanjohtajalle lupa A:han kohdistuvaan telekuunteluun ja televalvontaan. Hovioikeus totesi, että käräjäoikeus oli myöntänyt telepakkokeinoja koskevat luvat ja perusteluinaan viitannut tutkinnanjohtajan vaatimuksesta ilmeneviin perusteluihin. Nämä vaatimukset oli myös liitetty käräjäoikeuden päätöksiin. Hovioikeus katsoi, että näistä vaatimuksen perusteluista ilmeni riittävästi konkreettisia tosiseikkoja, joiden perusteella A:ta oli ollut syytä epäillä kyseisestä törkeästä huumausainerikoksesta. Telekuuntelun ja televalvonnan avulla saatavaa näyttöä ei ollut muilla keinoilla saatavissa. Lisäksi pakkokeinojen käytöllä oli esitetyn selvityksen valossa voitu olettaa olleen erittäin tärkeä merkitys tämän rikoksen selvittämiselle. Käräjäoikeudella oli siten ollut edellytykset antaa luvat A:han kohdistuvalle telekuuntelulle ja televalvonnalle. Lupa oli voitu myöntää myös A:n puolison liittymään, koska vaatimuksessa oli mainittu A:n käyttävän myös tätä liittymää. - Uutiset
12.2.2018 16.00
Poliisille ja käräjätuomarille moitteet virheellisestä menettelystä televalvonta-asiassaApulaisoikeuskansleri antoi käräjätuomarille huomautuksen tämän lainvastaisesta menettelystä televalvontaluvan myöntämisessä. Lisäksi hän kiinnitti tutkinnanjohtajan vakavaa huomiota televalvontaa koskevien säännösten noudattamiseen. - Uutiset
8.9.2016 11.11
Hovioikeus hylkäsi neljä kantelua televalvontaluvan myöntämisestä metsästysrikosten tutkintaa vartenHovioikeus katsoi, että tutkinnanjohtaja oli pakkokeinokäsittelyssä esittänyt vaatimuksensa tueksi riittävästi konkreettisia tosiseikkoja, joiden perusteella vastaajaa oli ollut konkreettisten seikkojen perusteella syytä epäillä kyseisestä rikoksesta. Käräjäoikeus oli siten esitetyn selvityksen perusteella voinut arvioida sitä, oliko vastaajaa ollut syytä epäillä törkeästä metsästysrikoksesta. Televalvonnan avulla saatavaa näyttöä ei ollut muilla keinoilla saatavissa. Lisäksi pakkokeinon käytöllä oli esitetyn selvityksen valossa voitu olettaa olleen erittäin tärkeä merkitys tämän rikoksen selvittämiselle. Käräjäoikeudella oli siten ollut edellytykset antaa lupa vastaajaan kohdistuvalle televalvonnalle. Tämän vuoksi kantelu oli hylättävä. (Vailla lainvoimaa 8.9.2016) - Uutiset
18.9.2014 13.41
Hovioikeus kumosi jälkikäteistä televalvontaa koskevan käräjäoikeuden päätöksenOttaen huomioon yhtäältä televalvonnan luonne pakkokeinona ja toisaalta tutkittavana olleen rikoksen tekotapa, poliisin tiedossa jo ennen televalvontahakemuksen tekemistä olleet seikat ja se, että televalvontaa oli haettu ajallisesti useita vuosia väitetyn petosrikoksen jälkeiseen ajankohtaan, televalvonnan merkityksen ei televalvontaa koskevan hakemuksen ajankohtana voitu olettaa olevan tutkittavana olleeseen törkeään petokseen nähden erityisen merkityksellinen. Hovioikeus katsoi, että edellytyksiä televalvontaa koskevan luvan myöntämiselle ei ollut ja käräjäoikeuden päätös oli kumottava. - Uutiset
9.6.2014 10.13
Hovioikeus kumosi törkeää veropetosta koskevan rikoksen selvittämiseksi myönnetyt televalvonta- ja telekuunteluluvatKun pakkokeinoa koskevassa hakemuksessa esitettyjen perusteiden nojalla ei ollut mahdollista katsoa, että telekuuntelulla tai televalvonnalla olisi ollut erittäin tärkeä merkitys A:n tekemäksi epäillyn rikoksen selvittämiseen tai että televalvonnalla voitiin olettaa saatavan A:n tekemäksi epäillyn rikoksen selvittämiseksi tarvittavia tietoja, KO:n päätökset oli kumottava. Sallittuna ei voitu pitää sitä, että telekuuntelun ja televalvonnan avulla hankittiin tietoa ennen muuta muun kuin pakkokeinon kohteena olevan henkilön osallisuudesta tutkittavana olevaan rikokseen. (Vailla lainvoimaa 9.6.2014) - Uutiset
5.3.2014 9.11
Poliisi käytti vuonna 2013 salaisia tiedonhankintakeinoja edellisvuotta enemmänSisäministeriö on antanut eduskunnan oikeusasiamiehelle kertomuksen poliisin tiedonhankinnasta ja valvonnasta vuonna 2013. Poliisi käytti salaisia tiedonhankintakeinoja edellisvuotta enemmän. Esimerkiksi pakkokeinolain mukaisten telekuuntelun ja televalvonnan lupien ja kohdehenkiöiden määrät lisääntyivät. - Uutiset
14.3.2013 17.00
Poliisi voi jatkossa hyödyntää televalvontaa laajemmin - myös uusiin esitutkinta- ja pakkokeinolakeihin esitetään täydennyksiäHallituksen antaman poliisilain muutosesityksen mukaan tavoitteena on saattaa uuden, vuoden 2014 alusta voimaan tulevan poliisilain säännökset yhdenmukaisiksi samaan aikaan voimaan tulevan pakkokeinolain kanssa ja vähentää tulkinnanvaraisuutta lakien välillä. Esityksen mukaan poliisi voisi muun muassa jatkossa hyödyntää televalvontaa rikoksen estämiseksi jos henkilön voidaan olettaa syyllistyvän lapsen houkuttelemiseen seksuaalisiin tarkoituksiin (ns. grooming). - Uutiset
11.3.2013 12.21
Poliisi käytti salaisia tiedonhankintakeinoja edellisvuotta vähemmänSisäasiainministeriö on antanut eduskunnan oikeusasiamiehelle kertomuksen poliisin tiedonhankinnasta ja valvonnasta vuonna 2012. Poliisi käytti salaisia tiedonhankintakeinoja edellisvuotta vähemmän. Pakkokeinolain mukaisten telekuuntelun ja televalvonnan lupien määrä väheni. Televalvonnan kohteena olleiden henkilöiden määrä väheni niin ikään, mutta telekuuntelun kohteena olleiden henkilöiden määrä lisääntyi hieman edellisvuodesta. - Uutiset
18.12.2012 12.45
Hovioikeus kumosi käräjäoikeuden myöntämät luvat telekuunteluun ja televalvontaan törkeää rahanpesua koskevassa asiassaHelsingin hovioikeus katsoi muun muassa, että käräjäoikeus ei ollut esitetyn selvityksen perusteella voinut arvioida sitä, oliko A:ta ollut syytä epäillä törkeästä rahanpesusta ja oliko telepakkokeinoilla ollut voitu olettaa olleen erittäin tärkeä merkitys tämän rikoksen selvittämiselle. Käräjäoikeudella ei siten ollut ollut edellytyksiä antaa lupaa A:han kohdistuvalle telekuuntelulle ja televalvonnalle. Määrätyt telepakkokeinot kumottiin kantelun johdosta. - Uutiset
9.10.2012 14.48
Lausuntotiivistelmä esitutkinta- ja pakkokeinolain uudistamisestaOikeusministeriössä on koottu yhteen lausuntopalaute hallituksen esityksen luonnoksesta, jossa ehdotetaan muutoksia vuoden 2014 alussa voimaan tuleviin uuteen esitutkintalakiin ja uuteen pakkokeinolakiin. - Uutiset
29.3.2012 15.42
Sisäasiainministeriön kertomus oikeusasiamiehelle poliisin salaisten tiedonhankintakeinojen käytöstä vuonna 2011Sisäasiainministeriö on antanut eduskunnan oikeusasiamiehelle kertomuksen poliisin tiedonhankinnasta ja valvonnasta 2011. Poliisi käytti salaisia tiedonhankintakeinoja edellisvuotta enemmän. Esimerkiksi pakkokeinolain mukaisten telekuuntelun ja televalvonnan lupien ja kohdehenkiöiden määrät lisääntyivät. - Uutiset
24.1.2012 13.00
Sisäasiainministeriö ei ole ilmoittanut oikeusasiamiehelle kaikesta salaisen tiedonhankinnan käytöstäEduskunnan apulaisoikeusasiamies Jussi Pajuoja on selvittänyt sisäasiainministeriöltä saamiaan ilmoituksia tapauksista, joissa oli päätetty, että salaisen tiedonhankinnan käytöstä ei tarvitse ilmoittaa epäillylle tai ilmoittamista siirretään. Vuosia 2006–2009 koskenut tarkastelu osoitti, että ilmoitetut määrät ovat olleet selvästi todellista pienemmät. - Uutiset
28.3.2011 11.34
Törkeä huumausainerikos on edelleen yleisin peruste poliisin tiedonhankinnallePoliisi käytti vuonna 2010 salaisia tiedonhankintakeinoja edellisvuotta enemmän. Esimerkiksi telekuuntelun ja -valvonnan kohdehenkilöiden ja lupien määrät lisääntyivät vuoteen 2009 verrattuna. Tiedot ilmenevät sisäasiainministeriön eduskunnan oikeusasiamiehelle antamasta kertomuksesta poliisin tiedonhankinnasta ja valvonnasta vuodelta 2010.