Rahoituspalvelu
- Uutiset
4.10.2023 16.30
Keskusverolautakunta: Olivatko hakijan myöntämien lainojen myynti B:lle sekä myytyihin lainoihin liittyvät lainan ja vakuuksien hoitopalvelut AVL 41 ja 42 §:n mukaisia verottomia rahoituspalveluja- Hakemuksessa kuvatussa lainojen myynnissä B:lle sekä lainojen ja vakuuksien hallinnointipalveluissa oli kyse erillisistä palvelujen myynneistä, joiden arvonlisäverokohtelu tuli arvioida erikseen
- Lainojen myynnissä B:lle oli kysymys AVL 41 ja 42 §:ssä tarkoitetusta verottomasta rahoituspalvelusta
- Siltä osin kuin hakija myi hakemuksessa kuvatuissa olosuhteissa B:lle mahdollisia perintäpalveluja, kysymys ei ollut AVL41 ja 42 §:ssä ja arvonlisäverodirektiivin 135 artiklan 1 kohdan d alakohdassa tarkoitetusta verottomasta rahoituspalvelusta
- Muilta osin hakijan B:lle myymissä hakijan myöntämien lainojen ja vakuuksien hallinnointipalveluissa oli kysymys luotonantajan harjoittamasta luoton hallinnasta eli AVL 42 §:n 1 momentin 3 kohdassa tarkoitetusta rahoituspalvelusta, jonka myynnistä ei ollut suoritettava arvonlisäveroa
- Hakijan B:lle myymät joukkolainojen liikkeeseenlaskuun liittyvät palvelut olivat AVL 42 §:n 1 momentin 1 kohdassa tarkoitettua varainhankintaa eli verottomia rahoituspalveluja (Ei lainvoim. 4.10.2023) - Uutiset
19.5.2023 11.20
KHO:n päätös rahoituspalveluita ilman luottolaitoksen toimilupaa tarjoavan yhtiön kauppamuotoisen factoringjärjestelyn verokohtelustaVeronsaajien oikeudenvalvontayksikön valitus hylättiin. Keskusverolautakunnan päätöksen lopputulosta ei muutettu (Julkaisematon) - Uutiset
13.4.2023 15.50
Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan vuosikertomus kokoaa neuvonnan aiheet ja riitojen syytFINEn vuoden 2022 vuosikertomus sisältää keskeiset havainnot neuvontaan tulleista kysymyksistä sekä riitojen syistä vakuutus-, pankki- ja sijoitusasioissa. Vuosikertomuksessa kuvataan finanssiasioissa pinnalla olleita isoja teemoja ja luodataan myös tulevaisuutta näissä asioissa. - Uutiset
4.4.2023 9.30
Keskusverolautakunta: Sähkörahayhteisön ei ollut AVL 41 ja 42 §:n nojalla suoritettava arvonlisäveroa hakemuksessa tarkoitetun verottoman rahoituspalvelun myynnistäHakija tarjosi asiakkailleen palvelua, jossa näillä oli mahdollisuus tarjota omille asiakkailleen eli kortinhaltijoille Visan ja MasterCardin korttiverkostoissa toimivia maksukortteja sekä maksukortteja, joiden käyttäminen edellytti sähköistä rahaa. Asiassa oli ratkaistavana, oliko hakemuksessa tarkoitetussa palvelussa kysymys AVL 41 ja 42 §:n mukaisesta verottomasta rahoituspalvelusta. (Ei lainvoim. 4.4.2023) - Uutiset
23.11.2022 7.30
Keskusverolautakunnan ennakkoratkaisu laskurahoitusmuotoisen factoringpalvelun ja kauppamuotoisen factoringpalvelun arvonlisäverokohtelustaArvonlisävero - Rahoituspalvelu - Factoring (Ei lainvoim. 23.11.2022) - Uutiset
9.11.2022 10.00
KHO: Emoyhtiö ei voinut vaatimallaan tavalla vähentää yleiskulujen sisältämää arvonlisäveroa täysimääräisestiA Oy:n verosta vapautettuna rahoitus- ja vakuutuspalvelun myyntinä pidettävä luotonanto ja vakuutusten järjestäminen konserniyhtiöille tuli ottaa huomioon yhtiön arvonlisäveron vähennysoikeuden laajuutta määriteltäessä. Yhtiö ei siten voinut vaatimallaan tavalla vähentää yleiskulujen sisältämää arvonlisäveroa täysimääräisesti. - Uutiset
10.10.2022 12.30
EUT: Voidaanko ns. sub-participation-järjestelyä koskevat sopimukset luokitella luottosopimuksiksi arvonlisäverotuksessa (Puola)Arvonlisäverodirektiivin 2006/112/EY 135 artiklan 1 kohdan b alakohtaa on tulkittava siten, että siinä tarkoitetun luoton myöntämisen käsitteen alaan kuuluvat palvelut, joita osallistuja tarjoaa sub-participation-järjestelyä koskevan sopimuksen nojalla ja jotka muodostuvat siitä, että alullepanijan käyttöön luovutetaan rahamäärä vastineena kyseisessä sopimuksessa määritettyjen saamisten tuottojen, jotka säilyvät alullepanijan omistuksessa, maksamisesta." - Uutiset
4.7.2022 9.00
EU:ssa yhteisymmärrys kryptovarojen markkinoita koskevasta asetuksesta (MiCA)EU on luomassa ensimmäistä sääntelykehystä, jota sovelletaan kryptovaroihin, kryptovarojen liikkeeseenlaskijoihin ja kryptovarapalvelun tarjoajiin. Neuvoston puheenjohtajamaa ja Euroopan parlamentti pääsivät 30.6. alustavaan yhteisymmärrykseen kryptovarojen markkinoita (MiCA) koskevasta ehdotuksesta, joka kattaa vakuudettomien kryptovarojen ja niin kutsuttujen stablecoinien liikkeeseenlaskijat sekä kauppapaikat ja lompakot, joissa kryptovaroja säilytetään. Sääntelykehyksellä suojellaan sijoittajia ja säilytetään rahoitusvakaus samalla kun mahdollistetaan innovointi ja edistetään kryptovara-alan houkuttelevuutta. Tämä selkeyttää tilannetta EU:ssa, jossa osalla jäsenmaista on jo kryptovaroja koskevaa kansallista lainsäädäntöä, mutta EU:n tasolla erityistä sääntelykehystä ei ole aiemmin ollut. Alustava yhteisymmärrys edellyttää neuvoston ja Euroopan parlamentin hyväksyntää ennen virallista hyväksymismenettelyä. - Uutiset
12.5.2022 9.40
Komissio vahvistaa kuluttajansuojaa verkossa tarjottavien rahoituspalvelujen osaltaEuroopan komissio hyväksyi 11.5.2022 uudistuksen, joka koskee kuluttajille tarkoitettujen rahoituspalvelujen etämyyntiin sovellettavia EU-sääntöjä. Ehdotuksella vahvistetaan kuluttajien oikeuksia ja edistetään rahoituspalvelujen rajatylittävää tarjontaa sisämarkkinoilla. Rahoituspalvelujen rajatylittävä tarjonta on lisääntynyt huomattavasti alan yleisen digitalisoitumisen ja niiden uusien rahoituspalvelujen myötä, joita on kehitetty sen jälkeen kun ensimmäiset asiaa koskevat säännöt otettiin käyttöön vuonna 2002. Tämä kehitys on nopeutunut entisestään, kun verkossa toteutettavien liiketoimien määrä on covid-19-pandemian seurauksena lisääntynyt tuntuvasti. - Uutiset
6.5.2022 13.30
Keskusverolautakunta: Hakijan sivuliikkeiltään ostamat palvelut, jotka liittyivät vakuuksien käsittelyyn ja lainoihin liittyviin rahansiirtoihin, oli katsottava AVL 41 ja 42 §:ssä tarkoitetuiksi rahoituspalveluiksiArvonlisävero, Poikkeukset myynnin verollisuudesta, Rahoituspalvelu, Vakuuksien käsittely, Maksuliike (KHO kumosi keskusverolautakunnan päätöksen ja poisti annetun ennakkoratkaisun 7.6.2023) - Uutiset
30.12.2021 9.56
KHO: Ruotsalaisen yhtiön Suomen sivuliikkeen ei ollut suoritettava arvonlisäveroa asiakaspankeille myymästään palvelukokonaisuudesta eikä myöskään käännetyn verovelvollisuuden perusteella sen ostaessa vastaavan palvelun alihankkijaltaAsiaa kokonaisuutena arvioitaessa oli katsottava, että sivuliikkeen asiakaspankeille suorittamat palvelut muodostivat sellaisen EUT:n oikeuskäytännössä tarkoitetun erillisen kokonaisuuden, joka täytti arvonlisäverodirektiivin 135 artiklan 1 kohdan d alakohdassa tarkoitetun maksuja ja tilisiirtoja koskevien liiketoimien erityisiä ja olennaisia tehtäviä. Palvelua oli pidettävä AVL 42 §:n 1 momentin 4 kohdassa tarkoitettuna maksuliikkeenä. Sivuliikkeen ei siten ollut suoritettava arvonlisäveroa asiakaspankeille myymästään palvelukokonaisuudesta eikä myöskään käännetyn verovelvollisuuden perusteella sen ostaessa vastaavan palvelun alihankkijalta. Sivuliikkeen valitus hyväksyttiin. - Uutiset
29.10.2021 9.34
Valtioneuvoston U-kirjelmä: Rahoitustietodirektiivin muutos vahvistaisi kansainvälistä talousrikostutkintaaEuroopan komissio antoi 20.7. ehdotuksen rahoitustietodirektiivin muuttamisesta. Muutoksella mahdollistettaisiin EU-maiden toimivaltaisten viranomaisten pääsy keskitettyihin pankkitilirekistereihin. Valtioneuvosto ilmaisi kantansa ehdotukseen eduskunnalle antamassaan kirjelmässä 28.10. - Uutiset
3.8.2021 11.00
Keskusverolautakunta ei pitänyt joukkorahoitusalustalle asiakkaita hankkivan yhtiön palveluja arvonlisäverottomina rahoituspalveluinaA Oy:n B Oy:lle suorittaman palvelukokonaisuuden ei voitu katsoa täyttävän arvonlisäverolain tai arvonlisäverodirektiivin mukaisen arvonlisäverottoman rahoituspalvelun välityksen erityisiä ja olennaisia tehtäviä. Palvelukokonaisuuteen sisältyviä palveluja ei voitu pitää arvonlisäverottomina rahoituspalveluina millään muullakaan perusteella. Kyse oli siten arvonlisäverollisen palvelun suorittamisesta. Ennakkoratkaisu ajalle 10.6.2021-31.12.2022. (Ei lainvoim. 3.8.2021) - Uutiset
28.5.2021 11.00
KHO: Managerointipalvelusta oli suoritettava arvonlisäveroaHakemuksessa tarkoitettu managerointipalvelu ei ollut ALV 41 ja 42 §:n mukaista rahoituspalvelua eikä AVL 44 §:n mukaista vakuutuspalvelua, joten siitä oli suoritettava arvonlisäveroa AVL 1 §:n 1 momentin 1 kohdan perusteella. (Julkaisematon) - Uutiset
13.4.2021 10.10
Business Finland: EU-rahoituksen hakemiseen avattu uusi neuvontapalveluBusiness Finlandiin on avattu uusi kansallinen EU-rahoitusneuvontapalvelu. Palvelu kokoaa yhteen tietoa Euroopan unionin avustuksista, lainoista, takauksista, pääomasijoituksista, tuista ja julkisista hankinnoista, sekä ohjaa ja neuvoo niiden käytössä. EU-rahoitusta voivat hyödyntää yritykset, tutkimuslaitokset, kunnat, rahoituslaitokset ja muut tahot. Uusi työ- ja elinkeinoministeriön rahoittama ja Business Finlandin toteuttama palvelu tarjoaa ajankohtaista tietoa ja hankekohtaista ohjausta sekä järjestää EU-rahoitukseen liittyviä tapahtumia. - Uutiset
21.7.2020 15.15
Pääomamarkkinaunioni: Neuvostolta uudet säännöt joukkorahoitusalustoilleEU:n neuvosto hyväksyi 20. heinäkuuta joukkorahoitusalustojen toimintaa koko EU:ssa parantavat uudet säännöt. Uusi kehys on osa pääomamarkkinaunionia koskevaa hanketta, jonka tavoitteena on helpottaa uusien rahoituslähteiden saatavuutta. Se poistaa joukkorahoitusalustojen rajatylittävän palvelujen tarjoamisen esteitä yhdenmukaistamalla vähimmäisvaatimukset, joita sovelletaan toimintaan kotimarkkinoilla ja muissa EU-maissa. Se lisää myös oikeusvarmuutta yhtenäistämällä sijoittajansuojasääntöjä. - Uutiset
24.6.2020 13.00
EU-tuomioistuimen ratkaisu kuluttajansuojasta rahoituspalvelujen etämyynnissäKuluttajille tarkoitettujen rahoituspalvelujen etämyynnistä ja neuvoston direktiivin 90/619/ETY sekä direktiivien 97/7/EY ja 98/27/EY muuttamisesta 23.9.2002 annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2002/65/EY 2 artiklan a alakohtaa on tulkittava siten, että lainasopimuksen muuttamisesta tehty sopimus ei kuulu kyseisessä säännöksessä tarkoitetun käsitteen ”rahoituspalveluja koskeva sopimus” piiriin silloin, kun muutossopimuksella vain muutetaan alun perin sovittua korkokantaa mutta sillä ei pidennetä laina-aikaa eikä muuteta lainan määrää ja kun lainasopimuksen alkuperäisissä sopimusehdoissa määrättiin tällaisen muutossopimuksen tekemisestä tai, jollei muuta sovita, vaihtuvan korkokannan soveltamisesta. - Uutiset
14.1.2020 12.00
Keskusverolautakunta: A Oyj:tä oli pidettävä rahoituspalveluja myyvänä elinkeinonharjoittajana - yhtiöillä oli oikeus muodostaa keskenään verovelvollisuusryhmäKVL katsoi, että hakemuksessa esitetyissä olosuhteissa, ottaen huomioon hallituksen esityksestä ilmenevä lain tarkoitus, A Oyj:tä oli pidettävä AVL 13 a §:ssä tarkoitettuna pääasiassa rahoituspalveluja myyvänä elinkeinonharjoittajana ja että A Oyj:llä, B Oy:llä, C Oy:llä ja D Oy:llä oli AVL 13 a §:n 3 momentissa edellytetyllä tavalla keskenään läheiset rahoitukselliset, taloudelliset ja hallinnolliset suhteet. Näin ollen A Oyj:llä, B Oy:llä, C Oy:llä ja D Oy:llä oli oikeus muodostaa keskenään AVL 13 a §:ssä tarkoitettu verovelvollisuusryhmä. Ennakkoratkaisu ajalle 5.12.2019-31.12.2020. (Ei lainvoim. 14.1.2020. Päätös kumottu ennakkoratkaisukysymyksen 1. osalta. Asia palautettu ennakkoratkaisukysymyksen 2. osalta KVL:lle uudelleen käsiteltäväksi ennakkoratkaisun antamista varten. Ks. KHO 20.4.2021, H1319/2021.) - Uutiset
8.10.2019 14.13
Keskusverolautakunnan ennakkoratkaisu osamaksusopimuksella hankitun ajoneuvon arvonlisäverotuksestaOstaja hankki autoliike A Oy:lta uuden ajoneuvon osamaksusopimuksella. Osamaksusopimus siirrettiin B Oy:lle rahoitussaatavan vakuudeksi siten, että kaikki sopimukseen perustuvat oikeudet siirtyivät A Oy:lta B Oy:lle. Osamaksusopimuksen perusteella ostaja sai ajoneuvon käyttö- ja määräämisvallan ja maksettuaan täyden kauppahinnan ostajasta tuli ajoneuvon omistaja. KVL katsoi, että osamaksusopimuksen mukaan A Oy myi uuden ajoneuvon ostajalle siten, että ajoneuvon omistusoikeuden siirtymisen edellytyksenä oli kaikkien maksusuunnitelman mukaisten erien maksaminen. Osamaksukauppaa pidettiin A Oy:n suorittamana AVL 1 §:ssä tarkoitettuna verollisena tavaran myyntinä. Hakemuksessa kuvattua B Oy:n suorittamaa rahoituksen myöntämistä ja siihen liittyvää vakuuden asettamista pidettiin AVL 42 §:n 1 momentin 2 kohdan mukaisena luotonantona ja muuna rahoituksen järjestämisenä ja siten AVL 41 §:ssä tarkoitetun verottoman rahoituspalvelun myyntinä. Ennakkoratkaisu ajalle 6.9.2019-31.12.2020. (Ei lainvoim. 8.10.2019) - Uutiset
26.9.2019 9.30
Keskusverolautakunnan ennakkoratkaisu maksutilitys- ja maksupäätepalvelun arvonlisäverostaA Oy tarjosi kauppiasasiakkaille saman sopimuksen perusteella sekä maksutilityspalveluja että maksupäätepalveluja. A Oy oli suorassa sopimussuhteessa kauppiasasiakkaiden kanssa palvelujen toteuttamiseksi. A Oy oli maksulaitoslain mukainen luvanhaltija. KVL katsoi, että maksutilityspalvelu ja maksupäätepalvelu olivat itsenäisiä ja erillisiä palveluja. Kyseisiä palveluja voitiin myydä toisistaan riippumatta ja ne palvelivat toisistaan erillisiä tarkoituksia. Maksutilityspalvelu täytti maksuja ja tilisiirtoja koskevien liiketoimien erityisiä ja olennaisia tehtäviä AVL 42 §:n 1 momentin 4 kohdan ja arvonlisäverodirektiivin 135 artiklan 1 kohdan d alakohdan mukaisesti ja oli siten AVL 41 §:n perusteella verotonta rahoituspalvelua. Merkitystä ei ollut sillä kenelle rahoituspalveluja tuotettiin. Maksupäätepalvelussa oli kyse verollisen palvelun suorittamisesta. (Ei lainvoim. 26.9.2019) - Uutiset
20.12.2017 14.00
Kuluttaja-asiamiehen uutiskirjeen 6/2017 teemana rahoituspalvelutRahoituspalvelut-teemanumerossa on aiheena muun muassa pikaluotot, luotonantajan vastuu, verkkokaupan maksutavat ja uudistuva lainsäädäntö. - Uutiset
6.10.2017 12.00
KHO: Pankin edustaman verovelvollisuusryhmän ei ollut suoritettava arvonlisäveroa internetissä tarjottavasta joukkorahoituspalvelusta veloitetuista palkkioista – ennakkoratkaisua EU-tuomioistuimelta ei pydetty eikä KVL:n ennakkoratkaisua muutettuPankki ryhtyy tarjoamaan osakepohjaista joukkorahoituspalvelua asiakkailleen. Yhtiö on kehittänyt internetissä toimivan palvelualustan, jossa rahoitusta hakeva yritys ja sijoittaja kohtaavat. KVL oli katsonut, ettei pankin edustaman verovelvollisuusryhmän ollut suoritettava arvonlisäveroa hakemuksessa kuvatusta kokonaispalvelusta veloittamistaan palkkioista. KHO hylkäsi Veronsaajien oikeudenvalvontayksikön vaatimuksen ennakkoratkaisun pyytämisestä EU-tuomioistuimelta. Veronsaajien oikeudenvalvontayksikön valitus hylättiin. KVL:n päätöstä ei muutettu. Ennakkoratkaisu on annettu ajalle 19.1.2017–31.12.2018. (Julkaisematon 6.10.2017) - Uutiset
31.8.2017 8.08
Pankeilta jatkossa enemmän infoa yrityksille hylätyistä lainahakemuksistaEurooppalaiset pankit ovat sitoutuneet hyvän tiedonjaon periaatteisiin yhdessä yrittäjäjärjestöjen kanssa. Pankit antavat uusien periaatteiden pohjalta lisätietoja luottopäätöksestä yritykselle, jos luottohakemus hylätään. Kyse ei ole sitovasta sääntelystä, vaan uusista korkean tason periaatteista. Euroopan Pankkiyhdistys (European Banking Federation) on yhdessä muiden eurooppalaisten pankkijärjestöjen ja pk-yritysten eurooppalaisen kattojärjestön UEAPME:n sekä muiden yrittäjäjärjestöjen kanssa allekirjoittanut hyvän tiedonjaon periaatteet. Finanssialan mukaan Suomessa lainahakemuksia hylätään eurooppalaisittain vähän. - Uutiset
2.5.2017 13.10
Sijoituspalveluyrityksiä ja markkinapaikkoja koskeva lakipaketti (MIFID II ja MiFIR) lausunnoilla 9. kesäkuuta astiValtiovarainministeriö on lähettänyt hallituksen esitysluonnoksen rahoitusvälineiden markkinoista annetun EU:n direktiivin (MIFID II) ja asetuksen (MiFIR) täytäntöönpanosta lausunnolle 28. huhtikuuta. Hallituksen esitysluonnos sisältää ehdotukset sijoituspalvelulain muuttamiseksi, uudeksi laiksi kaupankäynnistä rahoitusvälineillä sekä eräiksi niihin liittyviksi lakimuutoksiksi. Ehdotetuilla laeilla pantaisiin täytäntöön EU:n direktiivi rahoitusvälineiden markkinoista ja siihen liittyvän EU:n asetuksen toimeenpanoon liittyvät lakimuutokset. - Uutiset
3.4.2017 9.18
Keskusverolautakunta: Säilytysyhteisön oli suoritettava arvonlisäveroa sijoitusrahastoilta ja rahastoyhtiöiltä veloittamistaan säilytyspalkkioistaHakemuksessa tarkoitetut säilytysyhteisön sijoitusrahastoilta ja rahastoyhtiöiltä veloittamat säilytyspalkkiot eivät olleet korvausta arvonlisäverodirektiivin 135 artiklan 1 kohdan g alakohdassa tarkoitetusta verosta vapautetusta sijoitusrahaston hallinnointipalvelusta, eivätkä näin ollen AVL 42 §:n 1 momentin 6 kohdassa tarkoitettuja verottomia rahoituspalveluja. (Vailla lainvoimaa 3.4.2017) - Uutiset
10.3.2017 14.03
Maksupalvelulakiin tulossa muutoksia - direktiivi saatettava voimaan 13. tammikuuta 2018 mennessäOM:n työryhmä on saanut valmiiksi ehdotuksensa maksupalvelulain uudistamiseksi. Ehdotetuilla muutoksilla pantaisiin täytäntöön EU:n uuden maksupalveludirektiivin edellyttämät muutokset. Maksutilejä pitävien palveluntarjoajien, kuten pankkien, olisi jatkossa sallittava pääsy maksutileille viimeksi mainittujen välityksellä. Laki koskisi myös entistä laajemmin sellaisia matkapuhelimella toteutettavia maksuja, jotka peritään liittymää koskevan laskun yhteydessä. Direktiivi korvaa aiemman maksupalveludirektiivin. - Uutiset
8.3.2017 10.46
Yli 70-vuotiaille ei-ammattimaisille asiakkaille myytiin sijoitusrahastoja ja strukturoituja rahoitusvälineitä - Fivalta julkiset varoitukset ja seuraamusmaksut neljälle yhtiölleFiva teki vuosina 2015−2016 yhtiöissä tarkastuksen, joka koski yhtiöiden tarjoamaan sijoitusneuvontaan liittyvää selonottovelvollisuutta. Tarkastuksessa keskityttiin selvittämään, miten yli 70-vuotiaille ei-ammattimaisille asiakkaille oli myyty sijoitusrahastoja ja strukturoituja rahoitusvälineitä. Tarkastuksessa havaittiin useita sijoituspalvelulain ja Fivan antamien määräysten laiminlyöntejä. Fiva määräsi Nordea Bank AB (publ), Suomen sivuliikkeelle 1 000 000 euron seuraamusmaksun, Helsingin Seudun Osuuspankille 400 000 euron seuraamusmaksun, Alexandria Pankkiiriliike Oyj:lle 90 000 euron seuraamusmaksun ja Investium Oy:lle 20 000 euron seuraamusmaksun. Kaikille yhtiöille annettiin myös julkinen varoitus. (Vailla lainvoimaa 8.3.2017) - Uutiset
27.2.2017 14.11
Neuvosto ja Euroopan parlamentti yhteisymmärrykseen kuluttajien osallistumisesta rahoituspalveluja koskevaan päätöksentekoonNeuvosto ja Euroopan parlamentti sopivat 14. helmikuuta 2017 ohjelmasta, jolla edistetään kuluttajien osallistumista rahoituspalveluja koskevaan päätöksentekoon. Ohjelmasta myönnetään apurahaa kahdelle kansalaisjärjestölle (Finance Watch ja Better Finance). Tarkoituksena on tukea toimia, jotka edistävät kuluttajien ja muiden loppukäyttäjien osallistumista EU:n päätöksentekoon. Ohjelmalla edistetään myös kuluttajavalistusta rahoitusalan sääntelyä koskevista keskeisistä kysymyksistä. - Uutiset
15.2.2017 14.47
Keskusverolautakunnan ennakkoratkaisu joukkorahoituspalvelun arvonlisäverokohtelustaPalvelun tarkoituksena oli saattaa joukkorahoitusta hakeva hakijan asiakas ja rahoitusta tarjoava taho yhteen, jotta nämä osapuolet solmisivat keskenään arvopaperikaupan. Palvelukokonaisuus oli veroton rahoituspalvelu. Hakijan ei ollut suoritettava arvonlisäveroa joukkorahoituspalvelusta asiakkailtaan veloittamistaan palkkioista. Hakijan ei ollut myöskään suoritettava arvonlisäveroa asiakkaaltaan perimästään palkkiosta, vaikka asiakas keskeytti tai peruutti joukkorahoituskampanjan ennen osakekaupan toteutumista. (Ei lainvoim. 15.2.2107, Valitettu) - Uutiset
10.2.2017 8.01
Vakuutus- ja rahoitusneuvonta: Uusi riidanratkaisu toi tarkoituksenmukaisuutta ja määräajat käsittelyyn – paljon kysymyksiä tilausansoista, vakuutusten irtisanomisesta ja maksujen korotuksistaTammikuun alussa tuli täyteen vuosi uutta riidanratkaisua FINEssä. Uudistunut riidanratkaisu on otettu myönteisesti vastaan niin palveluntarjoajien kuin asiakkaidenkin keskuudessa. Muuttuneen menettelyn parhaita puolia on se, että asiat saadaan käsiteltyä tarkoituksenmukaisella tavalla ja määräajassa. Johtava neuvonantaja Ville Raulos on tyytyväinen uudistukseen, sillä lainsäädäntöön pohjautuvat muutokset riidanratkaisussa, kuten käsittelyn kirjallinen muoto, molempien osapuolten kuuleminen ja käsittelymääräajat on saatu toteutumaan käytännössä erinomaisesti. - Uutiset
3.2.2017 14.05
KHO: Pankin ei ollut suoritettava arvonlisäveroa ulkomaiselta yhtiöltä ostamistaan kauppiashankinta- eli acquiring-palveluista AVL 9 §:ssä säädetyn käännetyn verovelvollisuuden perusteellaPankki oli hakenut palautettavaksi Visa- ja MasterCard -korttimaksujen toteuttamiseen liittyvästä ulkomaiselta yhtiöltä A hankkimastaan palvelukokonaisuudesta käännetyn verovelvollisuuden perusteella tilittämäänsä arvonlisäveroa tilikausilta 1.1.–31.12.2011 ja 1.1.–31.12.2012. Konserniverokeskus oli hylännyt pankin palautushakemukset, koska A:n suorittamaa palvelukokonaisuutta ei voitu pitää AVL 41 §:n ja 42 §:n 1 momentin 4 kohdan nojalla verottomana maksuliikepalveluna. HAO oli hylännyt pankin valituksen. KHO kumosi HAO:n ja Konserniverokeskuksen päätökset. KHO katsoi, ettei pankin ollut suoritettava arvonlisäveroa A:lta ostamistaan palveluista AVL 9 §:ssä säädetyn käännetyn verovelvollisuuden perusteella. - Uutiset
21.12.2016 14.00
Kuluttaja-asiamiehen uutiskirjeen 6/2016 teemana rahoituspalvelutKuluttaja-asiamiehen uutiskirje 6/2016 on rahoituspalvelut-teemanumero. Siinä käsitellään kuluttaja-asiamiehen ratkaisuja ja linjauksia luotoista ja maksamisesta sekä ajankohtaisia lainsäädäntöhankkeita. Aiheita ovat muun muassa luottokustannukset, autoluottojen tv-mainonnan puutteet, luotonantajien ohjeistus, lentojen maksutapalisät ja asuntoluottolainsäädännön uudistus. - Uutiset
14.12.2016 13.00
KHO:n ratkaisu rahoitusmarkkinoista ja seuraamusmaksustaMarkkinaoikeuden ratkaistavaksi jäi kysymys siitä, oliko A Oy 1.1.2013 lukien laiminlyönyt noudattaa sijoituspalvelulakia ja sen perusteella annettuja määräyksiä sillä tavoin, että Finanssivalvonta on voinut määrätä yhtiön menettelystä seuraamusmaksun. Lisäksi markkinaoikeuden oli vielä mahdollisesti arvioitava seuraamusmaksun määrään vaikuttavia näkökohtia. KHO ei muuttanut markkinaoikeuden ratkaisua. - Uutiset
20.10.2016 8.30
KHO:n päätös investointipankkipalvelujen arvonlisäverotuksesta muutti verotuskäytäntöäKHO antoi päätöksen KHO:2016:137, joka koskee osakkeiden ostoon ja myyntiin liittyvien investointipankkipalvelujen arvonlisäverotusta. Päätöksen mukaan investointipankkipalvelut ovat arvonlisäverottomia rahoituspalveluja. Päätös muutti verotuskäytäntöä, Verohallinto kertoo. - Uutiset
27.9.2016 10.16
KHO:n ratkaisu rahoituspalvelujen myynnin arvonlisäverostaKHO ei muuttanut KVL:n ennakkoratkaisua, jossa yhtiön hakemuksessa kuvaillut palvelut oli katsottu AVL 42 §:n 1 momentin 6 kohdan mukaiseksi rahoituspalvelun myynniksi, kun yhtiö myy - hakemuksessa kuvatun myyntitoimeksiantopalvelun ja järjestely toteutuu osakekauppana - hakemuksessa kuvatun ostotoimeksiantopalvelun ja järjestely toteutuu osakekauppana. Yhtiön tulee korjata jälkikäteen kiinteä palkkionsa (retainer fee) verottomaksi, jos kauppa toteutetaan osakekauppana. Jos sopimuksen tavoitteena on ainoastaan osakekauppa, eikä se toteudu lainkaan, yhtiön palkkioksi jäävää kiinteä osuutta (retainer fee) pidetään siitä huolimatta arvonlisäverottomana rahoituspalvelun myyntinä. - Uutiset
18.5.2016 7.08
Markkinoiden viitearvojen manipulointi: Neuvostolta tiukemmat säännötEurooppa-neuvosto hyväksyi 17. toukokuuta 2016 uudet säännöt, joilla lisätään rahoitusvälineiden vertailuarvojen tarkkuutta ja eheyttä. Asetuksella pyritään palauttamaan luottamus vertailuarvoina käytettäviin indekseihin viime vuosien manipulointiskandaalien jälkeen. Tarkoituksena on parantaa vertailuarvojen varmuutta ja luotettavuutta ja vahvistaa siten luottamusta rahoitusmarkkinoihin. - Uutiset
14.4.2016 8.46
Keskusverolautakunta: Autokaupan rahoitus- ja vakuutussopimuksien välittäminen tuli ottaa huomioon arvonlisäveron vähennysoikeuden laajuutta määriteltäessäKysymys ei ollut arvonlisäverodirektiivissä tarkoitetuista liitännäisistä liiketoimista, vaan sellaisesta taloudellisesta toiminnasta, joka oli otettava huomioon vähennysoikeuden suhdelukua laskettaessa pro rata – menettelyssä. Autokaupan rahoittamiseen ja vakuuttamiseen liittyvien palvelujen tarjoaminen autokaupan yhteydessä ei voinut johtaa laajempaan yleiskulujen arvonlisäveron vähennysoikeuteen kuin jos vastaavia palveluja olisi tarjottu vähennykseen oikeuttamattoman toiminnan yhteydessä tai itsenäisenä toimintana. (Ei lainvoimainen 14.4.2016) - Uutiset
1.2.2016 11.38
KTT Janne Ruohonen: KKO velvoitti sijoitustilaisuuden järjestäjän korvaamaan sijoittajalle aiheutuneen 260.000 euron vahingon – sijoituskohteena olleen Lehman Brothers Treasuryn obligaation liikkeeseenlaskijariskiä ei ollut tuotu esille (KKO 2015:93)Henkilö A oli osallistunut sijoitustilaisuuteen B Oyj:n kutsumana. Tilaisuudessa erään toisen yhtiön toimitusjohtaja oli pitänyt Lehman Brothers Treasury Co B.V:n obligaation markkinointiesittelyn. A oli noin viikkoa myöhemmin sijoittanut obligaatioon 500.000 euroa. Asiakastietolomakkeen mukaan A tavoitteli korkeaa tuotto-odotusta ja oli riskinsietokyvyltään korkeassa luokassa. Esittelytilaisuudessa obligaatiota oli mainostettu pääomaturvattuna, eikä markkinointiesitteessä ollut mainintaa obligaation liikkeeseenlaskijan maksukyvyttömyyteen liittyvästä liikkeeseenlaskijariskistä. Markkinointiesitteessä kuitenkin kehotettiin tutustumaan arvopaperimarkkinalain mukaiseen tarjousesitteeseen, mutta A ei ollut tähän esitteeseen tutustunut. Alle vuoden kuluttua sijoituksen tekemisestä liikkeeseenlaskija meni konkurssiin, ja A menetti osan sijoittamastaan pääomasta. KKO tarkasteli B Oyj:n vahingonkorvausvelvollisuutta punnitsemalla yhtäältä A:n saamia harhaanjohtavia tietoja sijoitustuotteen riskeistä, ja toisaalta A:n omaa laiminlyöntiä selvittää sijoituksen riskejä. KKO:n mukaan tilanteeseen liittyi siinä määrin sopimuksenkaltaisia piirteitä, että B Oyj:n korvausvastuuta tuli arvioida sopimusoikeudellisten periaatteiden nojalla. KKO päätyi siihen, että obligaation markkinointi oli harhaanjohtavaa ja totuudenvastaista, ja velvoitti B Oyj:n korvaamaan A:lle aiheutuneen vahingon, noin 260.000 euroa. Huomionarvoista on erityisesti se, että sijoitustilaisuuden järjestänyt B Oyj katsottiin VAML (495/1989) 9:2:n nojalla vahingonkorvausvelvolliseksi sopimuskumppaninsa antamista harhaanjohtavista tiedoista, vaikka B Oyj ei ollut suorassa sopimussuhteessa sijoittaja A:han. (KKO 2015:93; 16.12.2015) - Uutiset
25.1.2016 13.47
Muutoksia finanssipalvelujen asiakassopimuksia koskeviin Finanssivalvonnan määräyksiin ja ohjeisiin – uusia ei tarvita koska ohjeet ilmenevät laeista ja niiden perusteluistaFinanssivalvonta kumoaa 25.1.2016 lukien Rahoitustarkastuksen antaman standardin 2.3 ”Rahoituspalvelusopimukset”. Finanssivalvonta myös luopuu antamasta uusia määräyksiä ja ohjeita, jotka koskevat asiakassopimuksia. Vain vakuutusmeklareita koskevat määräykset ja ohjeet jätetään voimaan sellaisena kuin ne ovat voimassa Vakuutusvalvontaviraston antamassa määräys- ja ohjekokoelmassa. Vakuutusmeklareita koskeva kokonaisuus tullaan arvioimaan uudelleen IDD:n (Insurance Distribution Directive) kansallisen implementoinnin jälkeen. - Uutiset
17.12.2015 11.11
Kuluttaja-asiamiehen uutiskirjeen teemana rahoituspalvelutKuluttaja-asiamiehen uutiskirje 6/2015 on ilmestynyt. Sen aiheita ovat muun muassa digitalisaatio maksuasioissa, asunto- ja vertaislainojen uusi sääntely, joukkorahoitus, luottomainonta, koron kohtuullisuus, julkisten saatavien perintä ja maksamista koskevan lainsäädännön muuttuminen. - Uutiset
12.5.2015 9.12
Vakuutus- ja rahoitusneuvonta: Maksuhäiriömerkinnän vaikutus vakuutus- ja pankkipalveluihin
Maksuhäiriömerkintä vaikeuttaa vakuutus- ja pankkiasioiden hoitoa monin tavoin. Merkintä ei ole aina ehdoton este saada vakuutuksia, mutta se voi olla peruste olla myöntämättä niitä. Merkintä voi olla usean eri pankkipalvelun saamisen esteenä. Jokaisella on kuitenkin lailla turvattu oikeus saada tili ja maksukortti. - Uutiset
29.12.2014 9.45
KHO:lta uusia arvonlisäveropäätöksiäKHO on julkaissut viisi arvonlisäverotusta koskevaa vuosikirjapäätöstä ja yhden lyhyen ratkaisuselosteen. - Uutiset
16.12.2014 15.00
Kuluttaja-asiamiehen uutiskirjeen 6/2014 teemana rahoituspalvelutKuluttaja-asiamiehen uutiskirjeen 6/2014 aiheita ovat muun muassa luotto verkkokaupan maksuvaihtoehtona, korkokattosääntelyn valvontakokemukset, vertaislainat, prepaid-korttiluotto, paperilaskun maksuttomuus, pankin perintäpalkkion kohtuullisuus sekä epäselvien saatavien perintä. - Uutiset
4.7.2014 13.42
KHO:n kaksi ratkaisua rahoituspalvelujen arvonlisäverostaA Oy:n harjoittaman sijoituskohteiden analysoinnin ja sijoituksista päättämisen sekä arvopaperikauppojen toteuttamisen katsottiin muodostavan yhden taloudellisen kokonaisuuden, josta saaduista palkkioista A Oy:n oli suoritettava arvonlisäveroa. Kun otettiin huomioon unionin tuomioistuimen asiassa C-44/11, Deutsche Bank, antama tuomio, A Oy:n oli suoritettava arvonlisäveroa myös asiakkailta arvopaperikauppojen toteuttamisesta perityistä palkkioista. Asiassa ei ollut merkitystä sillä, että yhtiön käyttämä palkkiorakenne poikkesi asiassa C-44/11 annetussa tuomiossa kuvatusta palkkiorakenteesta. Toisessa tapauksessa KHO katsoi, että koska rahasto-osuuksien merkintäpalkkiot veloitti asiakkaan tililtä omaisuudenhoitajapankki eikä rahastoyhtiö, nämä palkkiot, kun otettiin huomioon myös se, että palkkioiden periminen oli omaisuudenhoitajapankin päätettävissä, oli luettava omaisuudenhoitajapankin täyden valtakirjan omaisuudenhoidosta suoritettavan veron perusteeseen. Verovelvollisuusryhmän oli suoritettava merkintäpalkkioista arvonlisäveroa. - Uutiset
4.2.2014 13.04
Arvopaperikaupalle tulossa uudet säännöt – mikä muuttuu?Rahoitusvälineiden kaupankäynnille ja sijoituspalveluiden tarjoamiselle on laadittu uudet säännöt, kun MiFID II -hankkeessa saavutettiin poliittinen sopu. Säännöt tuovat mukanaan monia uudistuksia, kuten läpinäkyvyyden lisäämistä, huippunopean kaupankäynnin kontrollointia ja kauppaselvityksen avautumista kilpailulle. Lisäksi entistä useammat sijoitustuotteet katsotaan niin monimutkaisiksi, ettei niitä saa tarjota asiakkaille ilman sijoitusneuvontaa. Asiasta kirjoittavat Finanssialan Keskusliiton lakimiehet Johanna Palin ja Tuomas Majuri liiton verkkosivuilla. - Uutiset
5.11.2013 12.00
Ajankohtaista kuluttajaoikeudesta -verkkolehden teemana rahoituspalvelutKilpailu- ja kuluttajaviraston verkkolehti Ajankohtaista kuluttajaoikeudesta 5/2013 on ilmestynyt. Lehden teemana on rahoituspalvelut. Aiheita ovat muun muassa luottomarkkinoiden muutos, e-laskuun siirtyminen, paperilaskun maksullisuus, luottokorttien markkinointi, pikaluottomarkkinointi, kuluttaja-asiamiehen perintälinjaus sekä finanssipalvelujen sopimusehtojen kohtuullisuus. - Uutiset
25.7.2013 8.33
EBA suosittaa pankkisektorin pääomatasojen säilyttämistä CRD4/CRR:n siirtymävaiheessaEuroopan pankkiviranomainen (EBA) julkaisi 22.7.2013 EU-jäsenmaiden kansallisille valvontaviranomaisille suunnatun suosituksen, joka edellyttää suuria pankkeja säilyttämään vähimmäisvaatimuksia korkeamman pääomatason uuden luottolaitosdirektiivin ja vakavaraisuusasetuksen (CRD4/CRR) siirtymävaiheessa. - Uutiset
12.6.2013 8.01
Komissio suosittaa ryhmäkanteiden sallimista oikeussuojan parantamiseksiKomissio antoi tiistaina 11. kesäkuuta suosituksen yhteisten periaatteiden soveltamisesta ryhmäkanteisiin ja muihin ns. kollektiivisiin oikeussuojakeinoihin EU-maissa. Suosituksen tavoitteena on parantaa kansalaisten ja yritysten suojaa EU:n lainsäädäntöön perustuvien oikeuksien loukkauksia vastaan. Periaatteiden soveltaminen on jäsenvaltioille vapaaehtoista. - Uutiset
29.4.2013 15.10
EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisu rahanpesurikosten ilmoitusvelvollisuutta koskevassa asiassaRahanpesudirektiivi 2005/60/EY ei ole esteenä Espanjan kaltaiselle lainsäädännölle, jonka mukaan mm. gibraltarilaisten luottolaitosten, jotka harjoittavat toimintaansa Espanjan alueella palvelujen tarjoamisen vapautta käyttäen ilman minkäänlaista toimipaikkaa, on ilmoitettava rahanpesun ja terrorismin rahoituksen torjumista varten pyydetyt tiedot suoraan Espanjan rahanpesun selvittelykeskukselle. - Uutiset
27.3.2013 15.41
EU-tuomioistuimelta kaksi sijoitusrahastojen hallinnoinnin arvonlisäverollisuutta koskevaa ennakkoratkaisuaEU-tuomioistuin on antanut kaksi ratkaisua, jotka määrittävät arvonlisäverottomana rahoituspalveluna pidettävää rahaston hallinnointia.