Passi
- Uutiset
16.11.2023 11.00
Hovioikeus arvioi lapsikaappauksen riskiä ja kumosi tehtävänjakomääräyksen: Isän oikeutta osallistua passeja sekä lasten matkustamista ulkomaille koskevaan päätöksentekoon ei ollut aihetta rajoittaaAsiassa mainituilla perusteilla HO katsoi, että vanhempien yhteishuoltoa ei ollut tässä tapauksessa aihetta jakaa matkustamisesta päättämisen sekä passien säilyttämisen ja hankkimisen osalta. Näin ollen KO:n antama tehtävänjakomääräys oli kumottava. (Vailla lainvoimaa 16.11.2023) - Uutiset
26.9.2023 9.32
Lainsäädäntöhankkeessa arvioidaan ja parannetaan biometristen tietojen käyttöä rikostorjunnassaSisäministeriö asettaa lainsäädäntöhankkeen arvioimaan ja valmistelemaan biometristen tietojen käsittelyä koskevien säännösten muuttamista. Tavoitteena on parantaa biometriikan käytön edellytyksiä lainvalvonnassa ja rikostorjunnassa. Hallitusohjelman mukaan biometriikan käytön edellytyksiä lainvalvonnassa ja rikostorjunnassa arvioidaan ja parannetaan. Tavoitteena on vahvistaa rikostorjuntaa. - Uutiset
20.7.2023 14.00
EIT: Syyrialaisen turvapaikanhakijan liikkumisvapautta loukattiinAsia koski valittajan valitusta, jonka mukaan hän ei ollut voinut matkustaa Serbian ulkopuolelle moneen vuoteen, koska hänen Syyrian passinsa oli vanhentunut ja Serbian viranomaiset olivat hylänneet hänen hakemuksensa pakolaisten matkustusasiakirjasta. - Uutiset
3.7.2023 9.00
Lakiesitys EU:n tilapäisestä matkustusasiakirjasta lausuntokierroksella 15.8.2023 astiUlkoministeriö on valmistellut lakiesityksen, jossa ehdotetaan säädettäväksi uusi laki Euroopan unionin tilapäisestä matkustusasiakirjasta. Laki korvaisi konsulipalvelulain 41 b §:n sääntelyn hätämatkustusasiakirjasta. Lakien on tarkoitus tulla voimaan joulukuussa 2024. - Uutiset
27.2.2023 12.41
Uusien passien ja henkilökorttien ulkoasu uudistuu 13. maaliskuuta 2023 alkaenUudistettuja Suomen viranomaisten myöntämiä passeja ja henkilökortteja aletaan myöntää 13. maaliskuuta 2023 alkaen. Myös oleskelulupakorttiin ja oleskelukorttiin tulee pieniä teknisiä päivityksiä. Muutoksilla ei ole vaikutusta jo myönnettyjen passien, henkilökorttien tai oleskelulupa-asiakirjojen voimassaoloon. - Uutiset
25.10.2022 7.58
Poliisi: Passien toimitusprosessin turvallisuutta parannetaan – yleisen tietosuoja-asetuksen mukainen rekisterinpitäjän ilmoitus lähetettyPassiprosessissa tapahtuneen virheen takia kaikille väärän henkilön passin saaneille henkilöille on lähetetty yleisen tietosuoja-asetuksen mukainen rekisterinpitäjän ilmoitus henkilötietojen tietoturvaloukkauksesta rekisteröidylle. Poliisihallitus pahoittelee tapahtumaa ja henkilötietojen käsittelyyn liittyvää epäasianmukaista menettelyä. - Uutiset
7.9.2022 9.22
Oleskeluluvan matkustusasiakirjavaatimukseen lisättäisiin harkinnan varaa – asiasta voi lausua 30. syyskuuta 2022 saakkaSisäministeriö on lähettänyt lausuntokierrokselle luonnoksen ulkomaalaislakiin tehtävästä muutoksesta. Muutos mahdollistaisi oleskeluluvan ja muukalaispassin myöntämisen hakijalle, jolta puuttuu oleskeluluvan edellytyksistä ainoastaan matkustusasiakirja. Muukalaispassin avulla henkilö voisi matkustaa hankkimaan oman maansa kansallisen passin. Kun hän myöhemmin hakisi Suomessa oleskeluluvalleen jatkoa, hän voisi todistaa henkilöllisyytensä kansallisella passilla. - Uutiset
13.7.2022 12.57
Hovioikeus: Lapsikaappauksen riskin vuoksi oikeutta päättää lapsen passista ei voitu määrätä yksin isälleLapsi on nyt 7-vuotias ja on aloittanut koulunkäynnin Suomessa. Lapsen edun mukaista tässä vaiheessa on pyrkiä turvaamaan tämän Suomeen vakiintuneiden olosuhteiden pysyvyys. Tätä tavoitetta oli pidettävä painavampana kuin matkustamisesta saatavia hyötyjä, kun otettiin huomioon, että asiassa oli olemassa ainakin jonkin suuruinen riski lapsikaappauksesta. (Vailla lainvoimaa 13.7.2022) - Uutiset
3.6.2022 13.05
Oikeusasiamies: Passi- ja henkilökorttien hakemiseen liittyvät viiveet voivat vaarantaa perusoikeuksien toteutumisenEduskunnan oikeusasiamies Petri Jääskeläinen totesi ratkaisussaan, että julkinen valta on vuosien 2021 ja 2022 aikana ainakin osittain epäonnistunut toteuttamaan asianmukaisen ja viivytyksettömän käsittelyn passi- ja henkilökorttiasioissa. Passi- ja henkilökorttien hakemiseen liittyneet viiveet ovat voineet osaltaan vaikuttaa kielteisesti perusoikeutena turvattuun oikeuteen lähteä maasta. - Uutiset
1.6.2022 10.32
KHO: Oleskelulupahakemus oli voitu hylätä sillä perusteella, ettei hakija täyttänyt matkustusasiakirjavaatimustaUlkomaalaisasia – Oleskelulupa työnteon perusteella – Matkustusasiakirja – Oleskeluluvan myöntämisen edellytys – Vaatimuksesta poikkeaminen – Suomen hyväksymä matkustusasiakirja – Somalian kansalainen - Uutiset
11.4.2022 11.50
Vierashuoneessa HTM, projektitutkija Helinä Tiura-Virta: Automatisoidun päätöksenteon laissa säädetyt suojakeinot poliisin passi- ja henkilökorttimenettelyiden kannaltaKotimainen yleislainsäädäntö kattaa jo nykyisellään tietosuoja-asetuksessa säädetyt automatisoidun päätöksenteon suojakeinojen vähimmäisedellytykset. Vähimmäisedellytyksiä ei kuitenkaan voida pitää riittävinä kansallisen liikkumavaran puitteissa valtiosääntöisesti arvioituna. Projektitutkija Helinä Tiura-Virran Edilexin Lakikirjastossa julkaistusta artikkelista käy ilmi, että tietosuoja-asetuksen edellytykset suojakeinoista ovat eurooppalaisten tutkijoiden mukaan osoittautuneet erittäin tulkinnanvaraisiksi, joten kotimaisella valtiosääntöisellä arvioinnilla on suuri merkitys suojattaessa asiayhteyteen liittyviä oikeuksia ja etuja. - Uutiset
22.2.2022 8.10
Digitaalinen henkilöllisyystodistus parantaa omien henkilötietojen hallintaa – lakimuutosehdotus lausunnoilla 8. huhtikuuta 2022 saakkaJatkossa jokainen saisi halutessaan passin tai henkilökortin rinnalle digitaalisen henkilöllisyystodistuksen älypuhelimeensa. Se mahdollistaisi asioinnin eri palveluissa kasvotusten ja verkossa sekä lisäisi yksityisyyden suojaa. Valtiovarainministeriö avasi lakimuutoksista lausuntokierroksen 21. helmikuuta. Lausuntoja toivotaan laajasti eri sidosryhmiltä. Lausuntokierros on käynnissä 8. huhtikuuta saakka lausuntopalvelu.fi:ssä. Lausuntokierroksella kommentteja pyydetään esimerkiksi lakimuutosten vaikutuksista kansalaisille, viranomaisille ja yrityksille. - Uutiset
14.12.2021 13.00
EUT: Kahden äidin lapselle on myönnettävä henkilökortti tai passi vaatimatta, että kansalliset viranomaiset laativat ensin syntymätodistuksenSuuressa jaostossa antamassaan tuomiossa unionin tuomioistuin tulkitsee asiassa mainittuja määräyksiä siten, että kun kyseessä on alaikäinen lapsi, joka on unionin kansalainen ja jonka vastaanottavan jäsenvaltion toimivaltaisten viranomaisten antamassa syntymätodistuksessa mainitaan kaksi samaa sukupuolta olevaa henkilöä hänen vanhempinaan, jäsenvaltio, jonka kansalainen kyseinen lapsi on, on velvollinen yhtäältä myöntämään hänelle henkilökortin tai passin vaatimatta, että sen kansalliset viranomaiset laativat ensin syntymätodistuksen, ja toisaalta tunnustamaan kunkin muun jäsenvaltion tavoin asiakirjan, jonka vastaanottava jäsenvaltio on antanut ja jonka perusteella lapsi voi käyttää kummankin kyseisen henkilön kanssa oikeuttaan liikkua ja oleskella vapaasti jäsenvaltioiden alueella. - Uutiset
19.10.2021 16.00
Hanke: Jatkossa jokainen henkilö saisi passin ja henkilökortin rinnalle täysin uuden digitaalisen henkilöllisyystodistuksenVM on asettanut työryhmät valmistelemaan digitaalista henkilöllisyyttä koskevia lainsäädäntömuutoksia. Valmistelussa huomioidaan keväällä 2021 lausuntokierroksella saatu palaute digitaalisen henkilöllisyyden kehittämistä koskevasta arviomuistiosta. Digitaalisen henkilöllisyyden kehittämisen hankkeen toimikausi on 8.10.2020 – 30.6.2023. - Uutiset
6.10.2021 15.19
EUT: Jäsenvaltio voi asettaa kansalaisilleen rikosoikeudellisten seuraamusten uhalla velvollisuuden pitää mukanaan voimassa oleva henkilötodistus tai passi, kun he matkustavat toiseen jäsenvaltioon millä tahansa kulkuvälineellä ja mitä tahansa matkareittiäEUT katsoo Suomen korkeimmalle oikeudelle antamassaan ennakkoratkaisussa, että vaikka unionin oikeus ei ole esteenä sille, että määrätty seuraamus on luonteeltaan rikosoikeudellinen, se on sitä vastoin esteenä suhteettomille seuraamuksille, kuten sakolle, jonka rahamäärä on 20 prosenttia sakotettavan keskimääräisestä nettokuukausitulosta. - Uutiset
4.10.2021 10.00
Hovioikeus: Perusteita poiketa vanhempien yhteishuollosta passien osalta annettavalla tehtävänjakomääräyksellä ei ollutHO totesi, että yhteishuoltajien yhteinen edustusvalta lasta koskevissa asioissa on pääsääntö. Työnjakomääräys on käyttökelpoinen erityisesti silloin, kun vanhempien erimielisyys kohdistuu joihinkin yksittäisiin lasta koskeviin asioihin. (Vailla lainvoimaa 4.10.2021) - Uutiset
12.3.2021 13.40
Hovioikeus: Polisin lupapalvelussa työskennellyt virkamies ei syyllistynyt virkasalaisuuden rikkomiseenHO totesi, ettei asiassa ollut kysymys siitä, että vastaaja olisi välittänyt tietoa siitä, että asianomistaja olisi hakenut lapselleen passia. Sen sijaan asiassa oli välitetty tieto asianomistajan kysymyksestä, voiko hän hakea passia ilman, että täytyy olla tekemisissä lapsen toisen vanhemman kanssa. HO katsoi, että tämä kysymystä koskeva tieto ei ollut julkisuuslain 24 §:n 32 kohdan tarkoittama perhe-elämää tai muuta siihen rinnastettavaa henkilökohtaista oloa koskeva tieto. Näin ollen aihetta KO:n tuomion lopputuloksen muuttamiselle ei ollut. (Vailla lainvoimaa 12.3.2021) - Uutiset
8.1.2021 11.00
KHO äänesti (jaostoplenum): Kun hakija oli antanut viranomaisille ristiriitaisia tietoja henkilöllisyydestään, Maahanmuuttovirasto oli voinut katsoa, että hänen henkilöllisyyttään ei ollut luotettavasti selvitettyPelkästään se seikka, että maahantulonsa jälkeen lähes välittömästi turvapaikkaa Suomesta hakeneella A:lla oli ollut Suomeen saapuessaan hallussaan väärennetty matkustusasiakirja ei vielä ollut merkinnyt sitä, että hän olisi antanut Suomen viranomaisille virheellistä tietoa henkilöllisyydestään tai esiintynyt Suomessa kansalaisuuslain 6 §:n 3 momentissa tarkoitetulla tavalla useammalla kuin yhdellä henkilöllisyydellä. Kun kuitenkin otettiin huomioon, että A oli Suomeen saapuessaan esittänyt Suomen rajaviranomaiselle omanaan väärennetyksi tietämänsä passin, hänen oli voitu katsoa antaneen eri yhteyksissä Suomen viranomaisille ristiriitaisia tietoja henkilöllisyydestään. Maahanmuuttovirasto oli voinut katsoa, että hänen henkilöllisyyttään ei ollut kansalaisuuslain 6 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla luotettavasti selvitetty. - Uutiset
21.12.2020 10.00
Hallinto-oikeus: Vaatimus matkustusasiakirjan esittämisestä työperusteisessa oleskelulupa-asiassa koskee yhtä lailla somalialaisia kuin muidenkin maiden kansalaisiaOttaen huomioon komission ylläpitämästä luettelosta ilmenevä, Suomen ilmoitukseen perustuva merkintä ja asiassa Somalian julkishallinnosta, väestörekisteristä sekä passien myöntämisestä esitetty maatieto, Somalian passia ei voitaisi pitää luotettavana selvityksenä varmistamaan valittajan henkilöllisyys ja myös kansalaisuus. Näin ollen Maahanmuuttoviraston ei ollut ollut tarpeen varata valittajalle tilaisuutta esittää Somalian myöntämä matkustusasiakirja. Siitä seikasta, että valittajan oma kertomus kansalaisuudestaan ja kotipaikastaan oli kansainvälistä suojelua koskevan hakemuksen yhteydessä hyväksytty tosiseikaksi, ei voitu tehdä sellaista päätelmää, että hänen henkilöllisyytensä olisi riittävän täsmällisesti määritetty työntekijän oleskeluvan edellyttämällä tavalla. Kun valittaja lisäksi ei ollut esittänyt henkilöllisyydestään muutakaan selvitystä, hänen henkilöllisyyttään ei voitu pitää muullakaan tavoin luotettavasti selvitettynä. Kun otettiin huomioon matkustusasiakirjavaatimuksen taustalla oleva yleinen etu, oikeus työhön perus- ja ihmisoikeutena, Somaliaa koskeva maatieto, valittajan henkilöllisyydestään ja kansalaisuudestaan esittämän selvityksen puutteellisuus sekä suhteellisuusperiaate, Maahanmuuttoviraston päätös hylätä hakemus ei rajoittanut valittajan oikeuksia enempää kuin on välttämätöntä. Työntekijän oleskelulupaa koskevaa Maahanmuuttoviraston päätöstä ei ollu syytä kumota. (Ei lainvoim. 21.12.2020) - Uutiset
9.12.2020 8.50
Kuluttajariitalautakunta: Korvaus pakettien katoamisesta rajallinenKuljetettavat joulupaketit voivat hävitä matkalla tai myöhästyä. Kuluttajan saama korvaus ei aina vastaa hänen vahinkoaan. Kuljetusyritysten vastuuta on lailla rajoitettu. Kuluttajariitalautakunta on tuoreessa täysistuntoratkaisussaan kuitenkin katsonut, että yritys ei voinut vedota vastuun määrälliseen rajoitukseen, kun kuluttajan passi ei tullut perille ajoissa. Kuluttajalle suositeltiin maksettavaksi täysi korvaus. Eri mieltä olleet jäsenet olivat lopputuloksen osalta samaa mieltä kuin enemmistö. Erimielisyys koski kuljetuspalveluun sovellettavaa lakia ja huolimattomuuden arviointia. - Uutiset
27.10.2020 15.11
Hallinto-oikeus: Avustajalle ei voitu enää maksaa palkkiota passiasiassa kun hän oli vaatinut sitä vasta pääasian käsittelyn jälkeenAvustaja A ei ollut päämiehensä O:n puolesta huhtikuussa 2019 antamassaan selityksessä esittänyt vaatimusta oikeusapulain mukaisen palkkion määräämisestä tai maininnut, että O:lle oli myönnetty oikeusapua tai että sellaista oltaisiin hakemassa. Hallinto-oikeus oli ratkaissut asian 1.10.2019. A oli vasta pääasian käsittelyn jälkeen 17.10.2019 vaatinut avustajan palkkion maksamista. Palkkion määräämättä jättäminen ei johtunut hallinto-oikeuden menettelystä. A:lle ei voitu enää tässä vaiheessa määrätä suoritettavaksi vaadittua palkkiota. Se, että A:n päämiehelle oli aiemmassa asiassa myönnetty oikeusapua, tai asianajoalan kiireinen työtahti ei antanut aihetta arvioida asiaa toisin. (Vailla lainvoimaa 27.10.2020) - Uutiset
5.8.2020 8.33
Henkilötunnusta uudistetaanHenkilötunnuksen uudistamista pohtinut työryhmä on esittänyt, että vuodesta 2027 alkaen Suomessa otettaisiin käyttöön uudenmuotoinen henkilötunnus, josta ei enää kävisi ilmi henkilön ikä, syntymäaika, sukupuoli tai muuta henkilöön liittyvää tietoa. Uudenmuotoinen henkilötunnus korvaisi tällä hetkellä käytössä olevat nykymalliset henkilötunnukset siirtymäajan jälkeen. - Uutiset
6.2.2020 8.51
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu Schengenin rajasäännöstön tulkinnasta - maastalähtöleiman merkitseminen kolmansien maiden merimiesten passiinHenkilöiden liikkumista rajojen yli koskevasta unionin säännöstöstä annetun asetuksen (EU) 2016/399 (Schengenin rajasäännöstö) 11 artiklan 1 kohtaa on tulkittava siten, että kun merimies, joka on kolmannen maan kansalainen, pestautuu Schengen-alueeseen kuuluvan valtion meriliikennesatamassa pitkäaikaisesti ankkurissa olevalle alukselle työskennelläkseen siellä ennen kuin hän lähtee satamasta tämän aluksen mukana, maastalähtöleimaa, silloin kun sen merkitsemisestä säädetään tässä säännöstössä, ei ole merkittävä tämän merimiehen matkustusasiakirjoihin ajankohtana, jolloin hän pestautuu alukselle, vaan silloin, kun kyseisen aluksen päällikkö ilmoittaa toimivaltaisille kansallisille viranomaisille aluksen välittömästi odotettavissa olevasta lähdöstä. - Uutiset
18.11.2019 9.30
Hallinto-oikeus: Poliisilaitos oli voinut salata passihakemuksissa olevat hakijoiden nimikirjoitusnäytteet ja allekirjoitukset julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 4 kohdan perusteellaPassihakemuksessa olevan nimikirjoitusnäytteen lisäksi hakijan on hakemuksen alalaidassa allekirjoituksellaan vahvistettava hakemuksessaan ilmoittamansa tiedot oikeiksi. Mikäli hakemuksessa oleva hakijan allekirjoitus olisi julkinen tieto, menettäisi nimikirjoitusnäytteen salassapito merkityksensä siitäkin riippumatta, että nimikirjoitukset eivät voi olla täysin identtisiä. Hallinto-oikeus katsoi, että suojattavaa etua oli tässä tapauksessa pidettävä A:lla olevaa tiedonsaanti-intressiä painavampana seikkana, että Lapin poliisilaitos oli voinut salata passihakemuksissa olevat hakijoiden nimikirjoitusnäytteet ja allekirjoitukset julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 4 kohdan perusteella. - Uutiset
19.6.2019 15.00
Direktiivi EU:n tilapäisestä matkustusasiakirjasta hyväksytty neuvostossaEU helpottaa edustusta vailla oleville EU:n kansalaisille kolmansissa maissa annettavaa konsuliviranomaisten suojelua yksinkertaistamalla turvallisten ja laajasti hyväksyttyjen tilapäisten matkustusasiakirjojen myöntämismenettelyjä. Seuraavaksi direktiivi allekirjoitetaan sekä julkaistaan EU:n virallisessa lehdessä. Se tulee voimaan 20 päivän kuluttua julkaisemisestaan. Komissio hyväksyy sen jälkeen täytäntöönpanosäädöksiä, joissa on EU:n tilapäisiä matkustusasiakirjoja täydentäviä teknisiä eritelmiä. Jäsenmailla on 2 vuotta aikaa hyväksyä täydentävät tekniset eritelmät sekä tarvittavat lait ja säännökset. Niiden on sovellettava sovittuja toimenpiteitä 36 kuukauden kuluttua teknisten eritelmien hyväksymisestä. - Uutiset
9.4.2019 13.30
Apulaisoikeuskansleri antoi huomautuksen: Maahanmuuttoviraston toimintaohje ei perustunut lakiinApulaisoikeuskansleri antoi Maahanmuuttovirastolle huomautuksen perustuslain lakisidonnaisuusperiaatteen vastaisesta menettelystä. Kyse oli ohjeistuksesta, joka koski kansainvälistä suojelua hakeneiden hakijoiden passin haltuunottoa. Lisäksi sisäministeriön, Poliisihallituksen, Hämeen poliisilaitoksen ja Lounais-Suomen poliisilaitoksen sekä näiden poliisilaitosten passin haltuunottoon osallistuneiden poliisivirkamiesten huomiota kiinnitettiin perustuslain ja ulkomaalaislain noudattamiseen. Myös yksittäisellä viranhaltijalla on velvollisuus olla soveltamatta lain kanssa ristiriitaista alemman asteista säännöstä. - Uutiset
15.8.2017 9.53
KHO: Passihakemus voitiin hylätä sillä perusteella ettei hakija ollut suostunut antamaan sormenjälkiään talletettavaksi passin sirun lisäksi passin ulkopuoliseen poliisin tietojärjestelmään kuuluvaan passirekisteriinKHO totesi muun muassa, että poliisin oikeus käyttää sormenjälkitietoja muuhun kuin passin myöntämistä ja valmistamista koskeviin tarkoituksiin on täsmällisesti ja tarkkarajaisesti rajattu lailla vain tilanteisiin, joissa on kyse luonnononnettomuuden, suuronnettomuuden tai muun katastrofin taikka rikoksen kohteeksi joutuneen tai muuten tunnistamattomaksi jääneen uhrin tunnistamisesta. Näissä tilanteissa sormenjälkiä voidaan verrata rekisteröityihin sormenjälkiin, mutta vertaamista varten otettuja tietoja voidaan käyttää vain vertaamisen ajan ja ne on hävitettävä välittömästi sen jälkeen. Tämän vuoksi ja päätöksessä muutoin esitetyn perusteella voitiin todeta sormenjälkien tallettamisen passirekisteriin täyttävän 52 artiklan 1 kohdassa ja Euroopan ihmisoikeussopimuksen 8 artiklan 2 kohdassa mainitut edellytykset sekä myös perustuslain suojaamien perusoikeuksien rajoitusedellytykset erityisesti rajoitusten hyväksyttävyyden ja oikeasuhtaisuuden vaatimusten kannalta. - Uutiset
29.6.2017 13.00
Poliisin maksuihin muutoksia 1. heinäkuuta alkaenPoliisin maksuihin tulee muutoksia 1. heinäkuuta 2017 alkaen. Muun muassa passien, henkilökorttien ja Supon tekemien turvallisuusselvitysten hinnat nousevat. Henkilökortin ja passin hinnat nousevat neljä euroa. Passin hinta sähköisesti haettuna on 1.7. alkaen 48 euroa ja henkilökortti 54 euroa. Ampuma-aseiden hankkimis- ja hallussapitoluvan hinta nousee 86 euroon (nyt 79 euroa). Myös muut paikallispoliisin maksut nousevat noin 10 prosentilla. - Uutiset
20.6.2017 11.32
Apulaisoikeusasiamies otti kantaa musliminaisten huivin käyttöön turvapaikanhakijasta otettavassa valokuvassaApulaisoikeusasiamiehen käsityksen mukaan poliisin passikuvaohje, jonka mukaan kasvokuvassa henkilöllä saa olla huivi päässä, voisi myös turvapaikanhakijan ensi vaiheen rekisteröimisessä määrittää perustason. - Uutiset
1.6.2017 16.00
Hovioikeus äänesti ulkomaalaisrikkomuksestaKäräjäoikeus katsoi, että todennäköisesti vastaaja ei olisi saanut tutkintavankeuden aikana poistumislupaa vankilasta passiasiansa hoitamiseen. Toisaalta vastaaja ei väittänyt edes yrittäneensä saada vankilasta poistumislupaa passiasiansa hoitamiseksi. Joka tapauksessa vastaaja oli vapautunut tutkintavankeudesta 25.3.2015, mutta varannut ajan uuden muukalaispassia koskevan hakemuksen jättämiselle vasta 5.6.2015. Vastaaja ei esittänyt seikkaa, joka olisi estänyt häntä hakemasta passia 25.3.2015–5.6.2015 välisenä aikana. Käräjäoikeus katsoi, että vastaaja oli tahallaan oleskellut Suomessa ilman vaadittavaa matkustusasiakirjaa ja siten syyllistynyt ulkomaalaisrikkomukseen. Hovioikeus tutki käräjäoikeuden ratkaisun oikeellisuuden eikä muuttanut sitä. Yksi tuomari kolmesta olisi kuitenkin hylännyt syytteen, koska asiassa ei selvitetty pysyvän oleskeluluvan Suomessa omaavan A:n menetelleen tahallisesti varatessaan ajan uuden muukalaispassin hakemiseksi vasta 5.6.2015. (Vailla lainvoimaa 1.6.2017) - Uutiset
6.4.2017 15.44
EU-tuomioistuin: Lainaa hakevilta EU:n ja EFTA-alueen ulkopuolella syntyneiltä henkilöiltä voidaan vaatia jäljennös passista tai oleskeluluvastaRodusta tai etnisestä alkuperästä riippumattoman yhdenvertaisen kohtelun periaatteen täytäntöönpanosta annetun direktiivin 2000/43/EY 2 artiklan 2 kohdan a ja b alakohtaa on tulkittava siten, etteivät ne ole esteenä luottolaitoksen käytännölle, jonka mukaan asiakkaan, jonka ajokortissa mainitaan syntymämaana muu kuin Euroopan unionin tai Euroopan vapaakauppajärjestön jäsenvaltio, on todistettava henkilöllisyytensä lisäksi esittämällä jäljennös passistaan tai oleskeluluvastaan. - Uutiset
22.11.2016 12.35
KHO:n ratkaisu pakolaisaseman lakkauttamisesta – Maahanmuuttoviraston ja hallinto-oikeuden päätökset kumottiinKorkein hallinto-oikeus katsoi, ettei olemassa olevan passin käyttämistä voitu rinnastaa kansallisen passin hakemiseen ja saamiseen tai uusimiseen, jonka UNHCR:n pakolaiskäsikirjan mukaan voitaisiin muun selvityksen puuttuessa tulkita vapaaehtoiseksi tarkoitukseksi vedota uudelleen kansallisvaltion suojeluun. Tämän vuoksi ja muutoin korkeimman hallinto-oikeuden päätöksestä ilmenevillä perusteilla Maahanmuuttoviraston ja hallinto-oikeuden päätökset pakolaisaseman lakkauttamisesta kumottiin. - Uutiset
5.7.2016 13.22
Hallinto-oikeus: Verkkopankkitunnuksia ei tarvinnut myöntää USA:n passin perusteella – syrjintälautakunnan päätös kumottiinHelsingin hallinto-oikeus kumosi syrjintälautakunnan päätöksen, jossa Helsingin OP Pankki Oyj:tä oli kielletty jatkamasta syrjivää menettelyä verkkopankkitunnusten myöntämistä koskevassa asiassa. Lautakunta oli asettanut kieltopäätöksensä tehosteeksi 5.000 euron uhkasakon. Pankin menettelytapaa, jossa se oli määritellyt tunnistusperiaatteissaan ne valtiot, joiden viranomaisten myöntämät passit se katsoi voivansa hyväksyä ensitunnistamisen yhteydessä, oli pidettävä asianmukaisena ja tarpeellisena, vaikka menettely asetti eri valtioiden passin haltijat toisiinsa nähden erilaiseen asemaan. (Vailla lainvoimaa 5.7.2016) - Uutiset
3.6.2016 12.46
Hallinto-oikeus totesi toistamiseen: S-Pankki syrji asiakkaitaan tunnistamisessaHelsingin hallinto-oikeuden mukaan S-pankki syrji asiakkaitaan verkkopankkitunnusten antamisessa. Yhdenvertaisuusvaltuutettu muistuttaa pankkeja siitä, että EU- tai ETA-valtion myöntämä passi on riittävä henkilöllisyystodistus verkkopankkitunnuksia haettaessa. Syrjivät käytänteet verkkopankkitunnuksia myönnettäessä hankaloittavat monen ihmisen arkea. - Uutiset
10.5.2016 13.01
KHO:n ratkaisu muukalaispassiasiassaKorkein hallinto-oikeus katsoi, ettei asiassa ollut osoitettu, ettei A voisi saada kotimaansa viranomaisilta passia, mikäli hän sitä asianmukaisesti hakee ja esittää passin hankkimisessa tarvittavat asiakirjat. Passia varten tarvittavien asiakirjojen hankkimisesta kotimaansa viranomaisilta hänelle aiheutuvat taloudelliset kustannukset eivät ole laissa tarkoitettu muu erityinen syy muukalaispassin myöntämiseen. Muukalaispassia koskevan hakemuksen epäämistä ei voitu näissä olosuhteissa pitää A:n kannalta kohtuuttomana. - Uutiset
3.5.2016 10.44
KHO: Passihakemuksen hylkääminen ei ollut kaksoisrangaistavuuden kannalta rangaistusluonteinen seuraamusPassiasia – Passin myöntämisen este – Rikostuomio – Ammatin harjoittaminen – Kaksoisrangaistavuuden kielto – Ne bis in idem - Uutiset
10.3.2016 15.18
Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunta kielsi luottoyhtiötä syrjimästä henkilöllisyyden tunnistamisessa ja asetti 25 000 euron uhkasakonHakija oli ollut huonekaluliikkeessä ostamassa huonekaluja. Hän ei ollut päässyt hakemaan liikkeessä myönnettävää luottoa, koska luottoyhtiö ei ollut hyväksynyt hänen Viron passiaan henkilöllisyyden tunnistamisasiakirjaksi. Myöhemmin hän oli tehnyt sähköisen luottohakemuksen verkkopankkitunnuksilla, mutta hänelle ei ollut myönnetty luottoa. Lautakunta kielsi vastaajaa jatkamasta tai uusimasta hakijaan tai kehenkään muuhun kohdistuvaa yhdenvertaisuuslain 8 §:n vastaista syrjintää sekä määräsi vastaajan antamaan myyjäliikkeille asiakkaan tunnistamisesta rahoitussopimusta tehtäessä sellaiset ohjeet, jotka eivät syrji ketään eivätkä johda kenenkään syrjintään. Lautakunta asetti kieltopäätöksensä ja määräyksensä tehosteeksi 25 000 euron suuruisen uhkasakon. - Uutiset
3.11.2015 13.54
Hallinto-oikeus: Suurlähetystö ei ollut velvollinen myöntämään passia sormenjälkien antamisesta ulkopuoliseen rekisteriin kieltäytyneelle hakijalleBerliinin suurlähetystöstä passia hakenut asiakas oli kieltäytynyt antamasta sormenjälkiään tallennettavaksi passin ulkopuoliseen rekisteriin. Asiakas oli vaatinut, että passi on myönnettävä siten, että sormenjäljet tulevat tallennetuksi yksinomaan myönnettävään passiin. Hallinto-oikeus hylkäsi valituksen. (Ei lainvoim. 3.11.2015) - Uutiset
16.10.2015 15.19
Turvapaikkatutkinta työllistänyt poliisia kesästä lähtien - Poliisin hälytystehtävien määrä laskenut alkuvuoden aikanaPoliisille tammi-syyskuun aikana ilmoitettujen kaikkien rikosten määrä pysyi edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna lähes ennallaan. Turvapaikanhakijatilanne ei juuri näy hälytystehtävien tai poliisille ilmoitettujen rikosten valtakunnallisessa tilastoidussa kokonaismäärässä. - Uutiset
21.4.2015 9.28
EU-tuomioistuin: Biometrisiä passeja koskeva EU-asetus ei kiellä tietojen keräämistä myös muihin tarkoituksiinEU-tuomioistuin katsoo hollantilaisessa ennakkoratkaisuasiassa, ettei biometrisiä passeja koskevaa EU-asetusta sovelleta alankomaalaisiin henkilökortteihin, eikä asetuksessa velvoiteta jäsenvaltioita takaamaan lainsäädännössään, että mainitun asetuksen perusteella kerättyjä ja tallennettuja biometrisiä tietoja ei kerätä, käsitellä ja käytetä muihin tarkoituksiin kuin passin tai matkustusasiakirjan myöntämistä varten, koska tämä näkökohta ei kuulu mainitun asetuksen soveltamisalaan. - Uutiset
28.11.2014 8.00
Passin hakeminen helpottuu – poliisiasemalla käyntiä ei aina tarvitaPassihakemuksen voi 1. joulukuuta alkaen laittaa vireille sähköisesti ilman poliisiasemalla käyntiä. Jatkossa passinhakija voi laittaa hakemuksensa vireille ja maksaa käsittelymaksun poliisin sähköisessä asiointipalvelussa. Hakemusta täydennetään poliisin luona antamalla nimikirjoitusnäyte ja sormenjäljet. Aikaisemmin passihakemus on pitänyt jättää henkilökohtaisesti poliisille. - Uutiset
16.10.2014 16.30
Henkilökorttilakiin suunnitellaan muutoksia - mm. sormenjälkien käyttöönottoa henkilökorteissa selvitetäänSisäministeriö on asettanut työryhmän, jonka tehtävänä on selvittää henkilökorttilain muutostarpeet. Työryhmä pohtii muun muassa pitäisikö sormenjäljet ottaa käyttöön biometrisinä tunnisteina henkilökortissa. - Uutiset
3.10.2014 10.38
EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisu nimen merkitsemistavasta passiin - tapaus "Doktor U"EU-tuomioistuin on antanut ennakkoratkaisun saksalaisessa pääasiassa, jossa henkilö on vaatinut viranomaista muuttamaan hänen passitietojaan siten, että niistä ilmenisi yksiselitteisesti erityisesti muille kuin saksalaisille henkilöille, että hänen nimensä on ”Dr U”. - Uutiset
5.9.2014 8.30
EU-tuomioistuin: Kolmansien maiden kansalaisten pääseminen jäsenvaltion alueelle ei edellytä viisumin passiin kiinnittämistäEU-tuomioistuin katsoo latvialaisessa ennakkoratkaisuasiassa, ettei kolmansien maiden kansalaisten pääsy jäsenvaltioiden alueelle edellytä, että esitetty voimassa oleva viisumi on rajatarkastusta tehtäessä välttämättä kiinnitettynä voimassa olevaan passiin. Se, että kolmannen maan viranomainen mitätöi passin, ei johda ilman eri toimenpiteitä siihen kiinnitetyn yhtenäisen viisumin pätemättömyyteen. - Uutiset
22.7.2014 11.10
Syrjintälautakunta kielsi syrjinnän etnisen alkuperän perusteella pankkipalveluissaHakijan esittämän selvityksen mukaan A:lle ei ollut myönnetty verkkopankkitunnuksia, koska pankki ei ollut hyväksynyt hänen virolaista passiaan tunnistamisasiakirjaksi. Syrjintälautakunta katsoi, että syrjintäolettama oli syntynyt. Kieltopäätöksensä tehosteeksi asetettiin 5 000 euron suuruinen uhkasakko. - Uutiset
13.6.2014 14.31
Työryhmä: Passien sormenjälkitietoja ei voida käyttää rikostorjunnassaLain muutos passirekisteriin talletettujen sormenjälkitietojen hyödyntämisestä vakavimpien rikosten torjumiseksi ei ole mahdollista. Tähän lopputulokseen päätyi enemmistö työryhmästä, joka luovutti raporttinsa 13. kesäkuuta. - Uutiset
13.6.2014 6.35
Passihakemuksen sähköistä vireillepanoa ja kevennettyä hakumenettelyä koskevien muutosten tarkoitus tulla voimaan lokakuussa 2014Jatkossa passinhakija voi pistää hakemuksensa vireille ja maksaa käsittelymaksun poliisin sähköisessä asiointipalvelussa. Hakemusta täydennettäisiin poliisin luona antamalla nimikirjoitusnäyte ja sormenjäljet, mutta asiointiin kuluisi nykyistä vähemmän aikaa. Tällä hetkellä passihakemus pitää jättää henkilökohtaisesti poliisille. Uusi passi voitaisiin tietyissä tilanteissa myöntää ilman henkilökohtaista käyntiä. - Uutiset
11.2.2014 14.04
Passin uusiminen onnistuu pian sähköisestiSisäministeriö on lähettänyt lausunnolle esityksen passilain sekä henkilötietojen käsittelystä poliisitoimessa annetun lain muuttamisesta. Esityksen tavoitteena on sähköisen asioinnin mahdollistaminen passimenettelyssä. Lakimuutosten on tarkoitus tulla voimaan lokakuussa 2014. - Uutiset
22.10.2013 6.34
EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisu biometristen passien hyväksyttävyydestä ja asetuksen pätevyydestäEU-tuomioistuin totesi saksalaisessa ennakkoratkaisuasiassa, jonka pääasian kantaja on kieltäytynyt luovuttamasta sormenjälkiään passia hakiessaan, että sormenjälkien ottamisella ja tallentamisella loukataan oikeutta yksityiselämän kunnioittamiseen ja oikeutta henkilötietojen suojaan. Loukkaaminen on kuitenkin perusteltavissa tavoitteella, jona on passien suojaaminen väärinkäyttöä vastaan. Asetuksen pätevyyteen vaikuttavia seikkoja ei tullut esille. - Uutiset
15.10.2013 8.00
Passihakemus jatkossa vireille netissäTavoitteena on, että jatkossa passinhakija voisi pistää hakemuksensa vireille ja maksaa käsittelymaksun sähköisesti. Hakemusta täydennettäisiin viranomaisen luona antamalla nimikirjoitusnäyte ja sormenjäljet. Suunnitelmissa on myös, että uusi passi voitaisiin tietyissä tilanteissa myöntää ilman henkilökohtaista käyntiä.