-
- Kansalaisuus
Kansalaisuus
- Uutiset
18.4.2024 14.38
Hallitus esittää Suomen kansalaisuuden saamisen tiukentamistaHallitus esittää Suomen kansalaisuuden edellytyksenä olevan asumisajan pidentämistä nykyisestä viidestä vuodesta kahdeksaan vuoteen. Jatkossa asumisajaksi hyväksyttäisiin vain oleskeluluvalla tapahtunut oleskelu Suomessa. Kansalaisuuslain muutosesitys annettiin eduskunnalle valtioneuvoston istunnossa 18. huhtikuuta. - Uutiset
9.4.2024 13.42
Lainsäädännön arviointineuvosto: Miten kansalaisuuslain muutos vaikuttaa kotoutumiseen?Kansalaisuuslakia koskevasta lakiehdotuksesta ei selviä, mitä ongelmia ja haasteita nykytilassa on esiintynyt. Esitysluonnoksesta ei saa käsitystä yhteisvaikutuksista muiden kansalaistamiseen ja ulkomaalaissääntelyyn liittyvien muutoksien osalta. Vaikutuksia turvallisuuteen ja kotoutumiseen tulisi kuvata tarkemmin. - Uutiset
28.3.2024 7.47
Eduskunnan kirjaston tietopaketti kansalaisuuslain asumisaikaedellytysten muuttamisestaKansalaistamisen edellytyksiä tiukennetaan. Ensimmäisessä vaiheessa muutetaan asumisaikaa koskevia säännöksiä. Eduskunnan kirjasto on koonnut uudistushankkeesta tietopaketin, joka sisältää lainvalmisteluaineistoa, eduskunta-asiakirjoja, kansainvälistä oikeusvertailua, aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja uutisointia. Nyt julkaistu tietopaketti koskee kansalaisuuslain muuttamisen ensimmäistä vaihetta. - Uutiset
23.2.2024 8.00
EUT: Jäsenvaltion kieltäytyminen myöntämästä kansalaiselleen passin lisäksi matkustusasiakirjana toimivaa henkilökorttia pelkästään sillä perusteella, että hänellä on kotipaikka toisessa jäsenvaltiossa, on EU-lainsäädännön vastaistaKieltäytyminen rajoittaa oikeutta vapaaseen liikkuvuuteen Euroopan unionin sisällä ja saa aikaan erilaisen kohtelun ulkomailla asuvien ja kyseisessä jäsenvaltiossa asuvien kansalaisten välillä. - Uutiset
12.2.2024 9.31
Kansalaisuuslain asumisaikaa koskevat uudistukset lausuntokierroksella 4. maaliskuuta 2024 saakkaSisäministeriö on lähettänyt kansalaisuuslain asumisaikaa koskevan lakiluonnoksen lausuntokierrokselle, joka päättyy 4.3.2024. Esityksen mukaan Suomen kansalaisuuden edellytyksenä oleva asumisaika pitenisi nykyisestä viidestä vuodesta kahdeksaan vuoteen. Hallitusohjelman mukainen kansalaisuuslain uudistus aloitettiin sisäministeriössä lokakuussa. Uudistuksen tavoitteena on tiukentaa Suomen kansalaisuuden saamisen ehtoja ja kannustaa maahan muuttaneita kotoutumaan osaksi suomalaista yhteiskuntaa. Uudistus toteutetaan vaiheittain kolmessa erillisessä hankkeessa. - Uutiset
16.10.2023 12.23
Kansalaisuuslain uudistaminen käynnistyy sisäministeriössäPääministeri Petteri Orpon hallitusohjelman mukaan Suomi kiristää kansalaistamisen ehtoja tällä hallituskaudella. Tarkoituksena on tehdä muutoksia muun muassa asumisaikaa, nuhteettomuutta ja toimeentuloedellytystä koskevaan sääntelyyn. Lisäksi on tarkoitus ottaa käyttöön kansalaisuuskoe. Hallitusohjelmakirjaukset toteutetaan vaiheittain kolmessa sisäministeriön asettamassa hankkeessa. - Uutiset
5.9.2023 11.45
EUT: Tanska voi asettaa Tanskan kansalaisuuden säilyttämisen edellytykseksi todellisen yhteyden TanskaanJos kyseisellä henkilöllä ei ole toisen jäsenvaltion kansalaisuutta, jolloin Tanskan kansalaisuuden menettäminen aiheuttaa myös unionin kansalaisen aseman menettämisen, hänen on voitava saattaa kansalaisuuden menettämisen oikeasuhteisuus tutkittavaksi. - Uutiset
4.9.2023 11.55
EIT: Oikeutta yksityis- ja perhe-elämän kunnioittamiseen loukattiin, kun sijaissynnytyksellä syntyneen lapsen ja biologisen isän välistä suhdetta ei tunnustettu - aiotun äidin osalta ei loukkaustaAsia koski Italian viranomaisten kieltäytymistä tunnustaa ukrainalaisella syntymätodistuksella vahvistettua laillista vanhemman ja ulkomailla sijaissynnytysjärjestelyn kautta syntyneen lapsen välistä suhdetta lapsen ja hänen biologisen isänsä ja aiotun äidin välillä. - Uutiset
15.6.2023 12.30
EUT: Yhdistyneen kuningaskunnan kansalaisten kanteet, joilla he olivat riitauttaneet sen, että he ovat menettäneet oikeutensa unionin kansalaisina Brexitin seurauksena, hylättiin lopullisestiUnionin kansalaisen aseman menettäminen ja siis tähän asemaan liittyvien oikeuksien menettäminen ovat automaattinen seuraus pelkästään Yhdistyneen kuningaskunnan suvereenisti tekemästä päätöksestä erota unionista eivätkä ne seuraa erosopimuksesta tai tämän sopimuksen hyväksymisestä annetusta neuvoston päätöksestä. - Uutiset
8.6.2023 8.53
Hallinto-oikeus palautti asian Maahanmuuttovirastoon: Kansalaisuushakemuksen liitteenä olleet työnantajan ja yksityishenkilön suosituskirjeet eivät olleet kokonaan salassapidettäviäMaahanmuuttovirasto oli valituksenalaisessa päätöksessään katsonut, että suosituskirjeisiin sisältyy julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 32 kohdan perusteella salassa pidettäviä tietoja. Koska Maahanmuuttovirasto oli pitänyt suosituskirjeitä kokonaan salassa pidettävinä julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 24 kohdan perusteella, virasto ei ollut valituksenalaisessa päätöksessään arvioinut mahdollisuutta luovuttaa asiakirjoja B:lle siten, että niihin sisältyvät julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 32 kohdan perusteella salassa pidettävät tiedot on peitetty. Tämän vuoksi hallinto-oikeus, ottamatta asiaa tältä osin ensiasteena ratkaistavakseen, kumosi Maahanmuuttoviraston päätöksen ja palautti asian virastolle uudelleen käsiteltäväksi. (Vailla lainvoimaa 8.6.2023) - Uutiset
28.4.2022 15.15
Hallitus esittää kansalaisuuslakiin selkeyttäviä muutoksia vuoden 2023 alustaEsitettyjen muutosten tavoitteena on ajantasaistaa ja selkeyttää lakia. Säännöksiä parannettaisiin niin, että ne olisivat selkeämmät sekä säännösten kohteen että niiden soveltajan kannalta. Muutokset eivät vaikuttaisi siihen, millä edellytyksillä Suomen kansalaisuuden voi saada tai menettää. Hallituksen esityksen taustalla on vuonna 2020 tehty esiselvitys ja siitä saatu lausuntopalaute. Lainsäädännön toimivuutta ja myös sen suhdetta yleislainsäädännön ja oikeuskäytännön kehitykseen on tarpeen aika ajoin tarkastella. Näin varmistetaan sääntelyn ajantasaisuus ja laatu sekä ehkäistään tulkintaongelmia. - Uutiset
11.2.2022 10.00
EUT: Oleskeluaika, joka vaaditaan, jotta jäsenvaltion tuomioistuimet voivat käyttää toimivaltaansa käsitellä ja ratkaista avioerohakemus, voi oikeutetusti vaihdella hakijan kansalaisuuden mukaanSEUT 18 artiklassa vahvistettua kansalaisuuteen perustuvan syrjinnän kieltoa on tulkittava siten, ettei se ole esteenä sille, että jäsenvaltion, jonka alueella hakija asuu, tuomioistuimen toimivaltaisuudelle on asetettu tuomioistuimen toimivallasta sekä tuomioiden tunnustamisesta ja täytäntöönpanosta avioliittoa ja vanhempainvastuuta koskevissa asioissa ja asetuksen (EY) N:o 1347/2 kumoamisesta 27.11.2003 annetun neuvoston asetuksen N:o 2201/2003 3 artiklan 1 kohdan a alakohdan kuudennessa luetelmakohdassa edellytykseksi, että hakija on asunut välittömästi ennen hakemuksensa tekemistä tässä jäsenvaltiossa vähintään ajan, joka on kuusi kuukautta lyhyempi kuin aika, jota edellytetään asetuksen 3 artiklan 1 kohdan a alakohdan viidennessä luetelmakohdassa, sillä perusteella, että asianomainen henkilö on kyseisen jäsenvaltion kansalainen. - Uutiset
18.1.2022 16.00
EUT: Kansalaistamista koskevan vakuuttelun peruuttamisen on oltava suhteellisuusperiaatteen mukaista silloin, kun se estää unionin kansalaisuuden takaisin saamisenJäsenvaltion, jolta asianomainen henkilö hakee kansalaisuutensa poistamista voidakseen saada toisen jäsenvaltion kansalaisuuden, on kuitenkin lähtökohtaisesti varmistuttava siitä, että sen tämän hakemuksen johdosta tekemä päätös tulee voimaan vasta sen jälkeen, kun uusi kansalaisuus on tosiasiallisesti saatu. - Uutiset
13.12.2021 13.45
Uusi ulkosuomalaisstrategia huomioi entistä paremmin ulkomailla asuvien suomalaisten tarpeetSisäministeriö julkaisi 13.12.2021 ulkosuomalaisstrategian vuosille 2022–2026. Strategiassa on asetettu tavoitteita ja toimia, joilla halutaan vastata ulkosuomalaisten palvelutarpeisiin ja hyödyntää entistä paremmin ulkosuomalaisten omaa osaamista. Suomen kansalaisia asuu maan ulkopuolella noin 300.000. Joidenkin arvioiden perusteella suomalaista syntyperää olevia henkilöitä on maailmalla jopa 1,6–2 miljoonaa. - Uutiset
1.12.2021 9.26
KHO: Sitä, että hakija oli oleskelulupaa hakiessaan vedonnut lakiin perustuvaan asemaansa entisenä Suomen kansalaisena, ei voitu pitää maahantulosäännösten kiertämisenäUlkomaalaisasia – Oleskelulupa – Entinen Suomen kansalainen – Kansalaisuuden menettäminen – Väärien tietojen antaminen – Maahantulosäännösten kiertäminen - Uutiset
4.10.2021 9.19
Kansalaisuuslakia selkeyttävät muutokset lausuntokierrokselle 12. marraskuuta 2021 saakkaSisäministeriö on 1.10. lähettänyt lausuntokierrokselle hallituksen esitysluonnoksen kansalaisuuslain muuttamisesta. Muutosten tavoitteena on ajantasaistaa ja selkeyttää lakia. Kansalaisuuden saamista tai menettämistä ei ole tarkoitus helpottaa eikä vaikeuttaa. Muutosehdotusten pohjana on vuonna 2020 tehty esiselvitys ja siitä saatu lausuntopalaute. Tarkoitus on parantaa säännösten toimivuutta niin, että ne ovat selkeämmät sekä säännösten kohteen että niiden soveltajan kannalta. - Uutiset
29.3.2021 9.09
KHO: Rikoksesta ihmiskuntaa vastaan epäillyn kansalaistaminen oli kansalaisuuslain 13 §:n 3 momentissa tarkoitetuin tavoin painavasta syystä vastoin valtion etuaVaikka kysymys kansalaisuuden myöntämisestä ratkaistaan kansalaisuuslakia soveltaen, ulkomaalaislain mukaisilla ratkaisuilla ja niiden perusteena olevalla selvityksellä voi kuitenkin olla vaikutusta arvioitaessa kansalaistamisen edellytyksiä. Maahanmuuttovirasto oli lainvoiman saaneella päätöksellä jättänyt antamatta muutoksenhakijalle turvapaikan sillä perusteella, että oli perusteltua aihetta epäillä hänen syyllistyneen rikokseen ihmiskuntaa vastaan sekä Yhdistyneiden kansakuntien tarkoitusperien ja periaatteiden vastaisiin tekoihin. Tämä seikka jo sinällään oli peruste katsoa, että muutoksenhakijan kansalaistaminen oli kansalaisuuslain 13 §:n 3 momentissa tarkoitetuin tavoin painavasta syystä vastoin valtion etua. - Uutiset
8.3.2021 11.15
KHO: Kansalaisuutta hakevalla henkilöllä ei aktiivista velvollisuutta selvittää henkilöllisyyttään kansalaisuuslain perusteellaKansalaisuusasia – Henkilöllisyys – Määräajan kuluminen – Väestötietojärjestelmään merkittyjen henkilötietojen oikeellisuus – Velvollisuus selvittää henkilöllisyyttään kymmenen vuoden määräaikana - Uutiset
22.2.2021 10.00
KHO:n ratkaisu kansalaisuusasiassaKorkein hallinto-oikeus totesi, ettei Suomen kansalaisena voitu kansalaisuuteen liittyvien oikeuksien ja velvollisuuksien vuoksi pitää henkilöä, joka oli menettänyt Suomen kansalaisuuden laissa säädetyissä tapauksissa. Yleinen etu edellytti, ettei Suomen kansalaisuutta koskevan merkinnän jääminen väestötietojärjestelmään sellaisenaan voinut olla perusteena kansalaisuuden säilymiselle, vaikka merkintä olisi ollut järjestelmässä pitkänkin aikaa. - Uutiset
8.1.2021 11.00
KHO äänesti (jaostoplenum): Kun hakija oli antanut viranomaisille ristiriitaisia tietoja henkilöllisyydestään, Maahanmuuttovirasto oli voinut katsoa, että hänen henkilöllisyyttään ei ollut luotettavasti selvitettyPelkästään se seikka, että maahantulonsa jälkeen lähes välittömästi turvapaikkaa Suomesta hakeneella A:lla oli ollut Suomeen saapuessaan hallussaan väärennetty matkustusasiakirja ei vielä ollut merkinnyt sitä, että hän olisi antanut Suomen viranomaisille virheellistä tietoa henkilöllisyydestään tai esiintynyt Suomessa kansalaisuuslain 6 §:n 3 momentissa tarkoitetulla tavalla useammalla kuin yhdellä henkilöllisyydellä. Kun kuitenkin otettiin huomioon, että A oli Suomeen saapuessaan esittänyt Suomen rajaviranomaiselle omanaan väärennetyksi tietämänsä passin, hänen oli voitu katsoa antaneen eri yhteyksissä Suomen viranomaisille ristiriitaisia tietoja henkilöllisyydestään. Maahanmuuttovirasto oli voinut katsoa, että hänen henkilöllisyyttään ei ollut kansalaisuuslain 6 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla luotettavasti selvitetty.