Katu
- Uutiset
8.12.2023 13.03
Kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta annetun lain eli kunnossapitolain toimivuusarviointia voi kommentoida 31. tammikuuta 2024 astiYmpäristöministeriö pyytää lausuntoja kunnossapitolain toimivuutta tarkastelevasta arvioinnista. Raportin tavoitteena on antaa kattava kuvaus nykyisen kunnossapitolain toimivuudesta ja keskeisimmistä muutostarpeista. Kunnossapitolaki koskee asemakaava-alueilla sijaitsevia katuja ja muita yleisiä alueita. Suomen pinta-alasta noin kaksi prosenttia on asemakaavoitettua, mutta asemakaavoitetuilla alueilla asuu lähes 80 prosenttia Suomen väestöstä eli yli 4 miljoonaa henkilöä. - Uutiset
1.12.2023 14.38
Työryhmä valmistelemaan kaavojen toteuttamisen ja katujen kunnossapidon lainsäädännön uudistamista: Uudet yhdyskuntakehittämislaki ja yhdyskuntarakentamislakiYmpäristöministeriö on asettanut työryhmän valmistelemaan ehdotukset uudeksi yhdyskuntakehittämislaiksi ja uudeksi yhdyskuntarakentamislaiksi. Kaavojen toteuttamista ja katujen kunnossapitoa ohjaavat säännökset uudistetaan näissä laeissa pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelman mukaisesti. Työ on osa laajempaa alueidenkäyttöä sääntelevän lainsäädännön uudistusta. - Uutiset
1.12.2023 11.08
KHO kumosi ja palautti HAO:n katusuunnitelmaa koskevan päätöksenKokkolan kaupunkirakennelautakunta oli kokouksessaan 1.9.2021 § 102 käsitellyt nähtävillä olleesta Pitkänsillankadun katusuunnitelmasta annettuja huomautuksia. Pöytäkirjaan sisältyvän esityksen mukaan ajoradan linjaus säilytetään suunnitellussa. Kaupunkirakennelautakunta oli hyväksynyt päätösesityksen. KHO katsoi, että hallinto-oikeus ei ollut voinut esittämillään perusteilla kumota kaupunkirakennelautakunnan päätöstä. Hallinto-oikeuden oli ollut lautakunnan esittämän selvityksen perusteella mahdollista arvioida, sopeutuuko katusuunnitelman mukainen katu asemakaavan mukaiseen ympäristöön maankäyttö- ja rakennuslain 85 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla. - Uutiset
13.9.2022 13.00
Ympäristöministeriö pyytää sidosryhmiltä palautetta kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapitolain toimivuudesta 28. syyskuuta 2022 saakkaYmpäristöministeriö toivoo sidosryhmiltä näkemyksiä kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapitolain (669/1978) toimivuudesta, lain säännösten soveltamisesta sekä mahdollisista ongelmista ja kehittämistarpeista. Kaikille avoimeen verkkokyselyyn voi vastata 28. syyskuuta asti. - Uutiset
13.5.2022 14.45
Ympäristöministeriö on käynnistänyt arvioinnin kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapitolain toimivuudesta suurten kaupunkien ja Kuntaliiton esityksestäNiin sanotun kunnossapitolain toimivuusarviointi valmistuu vuoden 2022 loppuun mennessä. Tämän jälkeen päätetään jatkotoimista, kuten lain mahdollisesta uudistamisesta. Suuret kaupungit ja Kuntaliitto tekivät ympäristöministeriölle esityksen kunnossapitolain tarkistamisesta vuonna 2020. Kunnat ovat esittäneet tarpeen uudistaa erityisesti kaduilla tehtäviä töitä koskevaa sääntelyä. Ympäristöministeriö katsoo tarpeelliseksi, että lain toimivuus arvioidaan kattavasti ennen uudistukseen ryhtymistä. - Uutiset
16.2.2021 9.15
Hallinto-oikeus: Asunto-osakeyhtiölle määrätty 4.700 euron alueenkäyttömaksu oli lainmukainenKaupungilla on kunnossapitolain 14 b §:n nojalla ollut oikeus periä X Asunnot Oy:ltä maksu alueen käyttämisestä työmaana. Kyseessä oleva alue oli otettu pois yleisestä käytöstä joulukuussa 2018. Alueenkäyttömaksun veloitus oli talvityökauden jälkeen alkanut uudelleen 15.5.2019, koska aluetta ei ollut sitä ennen hyväksytysti vastaanotettu, ja jatkunut 16.8.2019 asti, jolloin X Asunnot Oy oli ilmoittanut työn valmistuneen. Kaivualueen uudelleen päällystämisen ja muiden ennallistamistoimien oli katsottava olevan osa kaivutyötä. Alueen ei siten voitu katsoa olleen kunnossapitolaissa edellytetyllä tavalla yleisessä käytössä aikana, jolloin se ei ollut kaivutyötä edeltäneessä kunnossa. Aika, jolta maksu oli määrätty, ei siten ollut virheellinen. X Asunnot Oy:lle määrätty maksu oli ollut työn alkaessa voimassa olleen taksan mukainen eikä se ollut kohtuuton. Saadun selvityksen perusteella ennallistamistyön loppuunsaattamisen viipymisen ei myöskään voitu katsoa johtuneen viranomaisesta. X Asunnot Oy:n valitsemasta urakoitsijasta aiheutunutta viivästymistä työn suorittamisessa ei voitu pitää sellaisena kunnossapitolain 14 b §:n 3 momentissa tarkoitettuna X Asunnot Oy:stä riippumattomana ennakoimattomana syynä, jonka vuoksi maksu olisi tullut jättää perimättä ja tai sitä tulisi alentaa. (Vailla lainvoimaa 16.2.2021) - Uutiset
17.4.2020 14.37
Katualueen ilmaisluovutusvelvollisuuden poistaminen – Taustaa, vaikutusarvioita, seurauksia ja ratkaisujaKunnalla on oikeus saada kiinteistötoimituksella omistukseensa alueen ensimmäisessä asemakaavassa osoitettu katualue. Mikäli maanomistaja menettää maastaan katualueeksi enemmän kuin 20 % kyseillä asemakaava-alueella olevasta muuksi kuin kaavassa maa-, metsätalous- tai vesialueeksi osoitetusta alueesta tai enemmän kuin kaava osoittaa rakennusoikeutta maanomistajan alueelle, kunta on velvollinen korvaamaan ylimenevän katualueen osuuden. Raportissa analysoidaan, millaisia vaikutuksia katujen ilmaissaantioikeuden, joka tunnetaan yleisesti ilmaisluovutusvelvollisuutena, poistamisella arvioidaan olevan erityisesti kunnille tehdyn kyselyn ja asiantuntijahaastattelujen pohjalta. Lisäksi tarkastellaan katusääntelyn historiaa ja nykytilaa myös haltuunotto- ja toimitusmenettelyjen osalta sekä tuodaan esille sääntelyn kehittämisvaihtoehtoja. - Uutiset
27.10.2017 11.30
KHO äänesti katusuunnitelma-asiassaKatusuunnitelmassa osoitettu kuorma-autojen pysäköintialue oli tarkoitettu yleiseen pysäköintiin. Pysäköintialueesta ja sen käytöstä valittajayhtiön hallitsemalle kiinteistölle aiheutuvia haittavaikutuksia oli pyritty ehkäisemään istutuksin sekä olevaa puustoa säilyttämällä. Kun pysäköintialueen sijoittaminen kadun toisen ajoradan kohdalle ei myöskään ympäristövaikutuksiltaan poikennut olennaisesti asemakaavaa laadittaessa arvioiduista katualueen käyttämisestä aiheutuvista vaikutuksista, katusuunnitelman mukaisen kadun oli katsottava pohjautuvan riittävällä tavalla asemakaavaan, sopeutuvan asemakaavan mukaiseen ympäristöönsä sekä täyttävän toimivuuden, turvallisuuden ja viihtyvyyden vaatimukset. Kadun toisen ajoradan kohdalle sijoittuvaa pysäköintialuetta ei voitu pitää myöskään asemakaavan tavoitteiden vastaisena ottaen huomioon, että liikenteen tarve ei asiassa esitetyn selvityksen perusteella vielä edellyttänyt kaksiajorataisen kadun rakentamista. (Ään.) - Uutiset
14.11.2016 12.05
KHO:n ratkaisu katusuunnitelmasta Espoossa: Ei voitu poiketa asemakaavastaKatusuunnitelma noudatti alueella voimassa olevaa asemakaavaa ja sijoittui asemakaavassa osoitetulle katualueelle. Katu sopeutui muutoinkin asemakaavan mukaiseen ympäristöönsä. Katusuunnitelmaa laadittaessa ei voitu poiketa asemakaavasta sillä perusteella, että katu sijoittui Museoviraston RKY-inventointiin sisältyvän kohteen alueelle. Kun lisäksi otettiin huomioon RKY-inventoinnin oikeusvaikutukset ja asemakaavan sisältö sekä se, että katusuunnitelman mukainen kadun linjaus käytännössä noudatti Suuren Rantatien linjausta, katusuunnitelmassa ei ollut ollut tarpeen käsitellä laajemmin katusuunnitelman vaikutuksia rakennettuun kulttuuriympäristöön. - Uutiset
3.12.2014 13.25
KHO: Alue ei ollut jalkakäytävä joten pysäköintivirhemaksua ei kyseisellä alueella voitu määrätäTontilla olevan rakennuksen ja rakennuksen edustalla olevan jalkakäytävän välissä oli jalkakäytävän tavoin pinnoitettu alue, joka kuului kyseiseen tonttiin ja oli kiinteistön omistajan omistuksessa. Alue ei ollut katualueeseen kuuluvaa jalkakäytävää. Kun tontin omistaja ei ollut pyytänyt tai valtuuttanut kunnallista pysäköinninvalvontaa valvomaan pysäköintiä tontilla, kunnallinen pysäköinninvalvoja ei ollut voinut määrätä pysäköintivirhemaksua kyseiselle alueelle pysäköimisestä. - Uutiset
28.4.2011 10.17
Hallinto-oikeuden ratkaisu luonnonsuojeluyhdistyksen valitusoikeudestaTurun hallinto-oikeus katsoi, että katusuunnitelman hyväksymistä koskeva päätös ei välittömästi vaikuttanut luonnonsuojeluyhdistyksen oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun. Hallinto-oikeus jätti yhdistyksen valituksen tutkimatta. - Uutiset
3.6.2008 11.12
KHO:n ratkaisu kadun kunnossapitovastuuta koskevassa asiassaKun kaupungille kuuluvan kadun kunnossapitovelvollisuuden sisältöä koskevaan kysymykseen oli saatavissa toimivaltaisen viranomaisen, alueellisen ympäristökeskuksen ratkaisu, johon voidaan hakea muutosta valittamalla hallinto-oikeuteen, kunnossapitovelvollisuuden sisältöä ei voitu vahvistaa hallintoriitamenettelyssä. - Uutiset
10.10.2007 15.13
Väärin pysäköidyt ja hylätyt romuautot halutaan nopeammin pois kaduiltaHylätyt romuautot halutaan jatkossa tehokkaammin pois kaduilta ja luonnosta. Väärin pysäköityjen autojen viemistä ajoneuvojen siirtokeskukseen on tästä syystä tarkoitus nopeuttaa. Siirrettyjä autoja säilytettäisiin vain yksi kuukausi. - Uutiset
5.5.2006 9.37
Kävelykaduille omat säännöksetKävelykatujen liikennekulttuuria selkiytetään uudella lainsäädännöllä. Kesäkuun alussa voimaan tulevat säännöt koskevat muun muassa ajoneuvoliikenteen rajoittamista ja pyöräilyä kävelykadulla. Uusissa säännöissä kävelykatu on tarkoitettu jalankulkijoille ja pyöräilijöille, ja kaikkien ajoneuvojen on annettava jalankulkijoille esteetön kulku. - Uutiset
15.7.2005 13.36
Laki katujen kunnossa- ja puhtaanapidosta uudistuu marraskuun alussaKeskeisimmät muutokset koskevat kadulla tehtävien töiden ohjausta ja katujen talvista kunnossapitoa. Muutoksella yhdistettyjen jalankulku- ja pyöräteiden kunnossapito siirtyy kokonaan kunnan vastuulle, samoin hiekan poisto ajoradoilta. Toisaalta tontinomistajille tulee velvollisuus pitää tonttiin rajautuvat ojat siistinä. Jalkakäytävien kunnossapito talvella kuuluu edelleen tontinomistajille. - Uutiset
16.3.2005 16.27
KHO:n päätös asemakaavaa ja katusuunnitelmaa koskevassa asiassaKHO 2005 T 515Asemakaava - Katusuunnitelma - Katualue - Jalkakäytävä - Pengerluiska - Avo-oja - Uutiset
23.2.2005 10.13
FiCom: Lakiehdotus kaivumaksuista puhuttaaYmpäristöministeriön valmistelema ja eduskunnan käsittelyyn annettu katujen kunnossa- ja puhtaanapitoa koskeva lakiehdotus on puhuttanut viime aikoina. Lakiehdotus antaisi kunnille oikeuden periä teleoperaattoreilta uudenlaisia maksuja, joilla lainvalmistelijan mukaan voidaan muun muassa korvata kunnalle se, että kaivualue on pois yleisestä käytöstä. Maksua on kutsuttu ns. haittamaksuksi. - Uutiset
14.1.2005 9.55
Vastuuta katujen talvikunnossapidosta selvennetäänValtioneuvosto hyväksyi 13.1. esityksen katujen kunnossa- ja puhtaanapitoa koskevan lain muuttamisesta. Muutokset koskevat pääasiallisesti katujen kunnossapitoa talvella sekä kadulla tehtäviä töitä. Kunnan ja tontinomistajien tehtäväjakoa tarkistettaisiin siten, että hiekoitushiekan poisto ajoradalta sekä jalankulku- ja pyöräteiden kunnossapito siirtyisivät kunnan vastuulle. Toisaalta tontinomistajille tulisi velvollisuus pitää tonttiin rajoittuvat ojat siistinä.