Maantie
- Uutiset
11.5.2023 13.03
Lainsäädännön arviointineuvosto: Aiheuttaako Euroopan laajuisen liikenneverkon kehittäminen Suomelle kustannuksia vai hyötyjä?Lainsäädännön arviointineuvosto on antanut lausunnon liikenne- ja viestintäministeriölle valtioneuvoston kirjelmistä (U16/2022 vp ja UJ 22/2022 vp) liittyen komission asetusehdotukseen unionin suuntaviivoista Euroopan laajuisen liikenneverkon kehittämiseksi. Asetusehdotuksen tavoitteena on edistää eri liikennemuotojen kasvua sekä sujuvoittaa ja tehostaa liikennettä, integroida kaupunkisolmupisteet paremmin liikenneverkkoon sekä tehostaa hallintoa. Komission ehdotus vaikuttaa tiukentavasti kaikkien väylämuotojen ja solmujen vaatimuksiin. Ehdotuksesta tulee uusia vaatimuksia maateille, rataverkolle ja liikenteen solmupisteille. - Uutiset
16.3.2023 12.12
Väylävirasto: Väylähankkeiden lakisääteisten suunnitelmien käsittely ja vuorovaikutus sujuvasti uudessa palvelussaMaanteiden ja rautateiden lakisääteisten suunnitelmien hallinnolliseen prosessiin liittyvien kuulutusten ja ilmoitusten laatiminen on siirtynyt Valtion liikenneväylien suunnittelu -palveluun. Palvelu tarjoaa kansalaisille asiointipalvelun, jota kautta he pääsevät tutustumaan suunnitelmiin sekä antamaan halutessaan näistä palautetta ja tekemään muistutuksia. Myös tiedon hallinnointi suunnitteluprosessin aikana helpottuu. - Uutiset
5.1.2023 11.05
KHO: Hallinto-oikeustuomarin esteellisyys ja muutoksenhakijoiden oikeus valittaa maantien yleissuunnitelmapäätöksestäSe seikka, että samaa aluetta koskevaa asemakaavaa koskevassa valituksessa oli kysymys osin samoista tosiseikoista ja vedottu osin samoihin seikkoihin kuin nyt ratkaistavana olleessa asiassa, ei antanut perusteltua aihetta epäillä hallinto-oikeustuomareiden puolueettomuutta yleissuunnitelmaa koskevassa asiassa. Muutoksenhakijoilla oli valitusoikeus yleissuunnitelmaa koskevasta päätöksestä. Korkein hallinto-oikeus kumosi hallinto-oikeuden päätöksen ja palautti asian hallinto-oikeudelle. - Uutiset
9.12.2021 10.28
KHO:n lyhyt ratkaisuseloste asianosaisesta ja kuulemisesta maantieasiassaKoska B:tä ja C:tä ei ollut asiassa kuultu ja koska ELY-keskuksen päätös loukkasi heidän oikeuttaan liittymäluvassa määrättyjen toimenpiteiden kohteena olevan kiinteistön omistajina, korkein hallinto-oikeus kumosi ja poisti ELY-keskuksen päätöksen ja palautti asian ELY-keskukselle uudelleen käsiteltäväksi. Hallinto-oikeuden päätös kantelun hylkäämisestä kumottiin samalla. - Uutiset
26.10.2021 9.38
KHO: ELY-keskus oli voinut kieltää tienvarsimainoksen sijoittamisenMaantie – Tienvarsimainos – Mainoslaitteen sijoittaminen – Sijoittamisen kieltäminen – Liikenneturvallisuuden vaarantuminen – Kokonaisarviointi - Uutiset
6.8.2021 13.00
Arviointineuvosto tieturvallisuutta koskevasta lakiesityksestä: lakiesitysluonnoksen epäsuoria vaikutuksia tulisi käsitellä tarkemminTieturvallisuutta koskevan lakiesityksen tavoitteena on tieliikenneturvallisuuden parantaminen. Lakiesitysluonnos tähtää muun muassa tieturvallisuusarvioinnin kehittämiseen ja suojattomien tienkäyttäjien aseman parantamiseen. Esitysluonnoksella saatetaan uuden tieturvallisuusdirektiivin säädökset osaksi kansallista lainsäädäntöä. - Uutiset
14.6.2021 8.28
Hallinto-oikeus: ELY-keskus oli voinut kieltää tienvarsimainoksen sijoittamisen liikenneturvallisuuden vuoksi – omaisuudensuoja ei edellyttänyt arvioimaan asiaa toisinPirkanmaan ELY-keskus oli liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetun lain 52 §:n mukaisen tapauskohtaisen kokonaisharkinnan perusteella voinut katsoa, että eritasoliittymään rampin liittymäalueen kohdalle ja samalla määräyksessä määriteltyä vähimmäisetäisyyttä lähemmäksi liikenteen ohjauslaitteista sijoitettu mainos ei täyttänyt pykälässä säädettyjä vaatimuksia. ELY-keskus oli näin ollen voinut kieltää ilmoituksen mukaisen tienvarsimainoksen sijoittamisen. Asiaa ei ollut arvioitava toisin valituksessa esitettyjen omaisuudensuojaa koskevien seikkojen perusteella. Valituksenalaista päätöstä ei ollut syytä muuttaa. (Vailla lainvoimaa 14.6.2021) - Uutiset
22.1.2021 8.18
Valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma ja vaikutusten arviointi lausuntokierrokselle 23. helmikuuta 2021 saakkaLiikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja luonnoksesta valtakunnalliseksi liikennejärjestelmäsuunnitelmaksi vuosille 2021-2032 sekä sen vaikutusten arvioinnista. Lausuntoaika päättyy 23.2.2021. Valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman tavoitteena on lisätä pitkäjänteisyyttä liikennejärjestelmän kehittämiseen koko Suomessa. Suunnitelma laaditaan 12 vuodeksi kerrallaan. - Uutiset
1.12.2020 16.00
Unionin tuomioistuimen suuri jaosto: Palvelujen tarjoamisen yhteydessä tapahtuvasta työntekijöiden lähettämisestä työhön toiseen jäsenvaltioon annettua direktiiviä sovelletaan rajat ylittävään palvelujen tarjoamiseen maantieliikenteen alallaKolmansien maiden kansalaisille jäsenvaltion alueella oleskelua ja työskentelyä varten myönnettävää yhdistelmälupaa koskevasta yhden hakemuksen menettelystä sekä jäsenvaltiossa laillisesti oleskelevien kolmansista maista tulleiden työntekijöiden yhtäläisistä oikeuksista 13.12.2011 annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2011/98 12 artiklan 1 kohdan e alakohtaa tulkittava siten, että se on esteenä jäsenvaltion lainsäädännölle, jonka nojalla kyseisen direktiivin 2 artiklan c alakohdassa tarkoitetun yhdistelmäluvan haltijan perheenjäseniä, jotka eivät asu kyseisessä jäsenvaltiossa vaan kolmannessa maassa, ei oteta huomioon määritettäessä oikeutta sosiaaliturva-etuuteen, kun taas mainitun jäsenvaltion kansalaisten perheenjäsenet, jotka asuvat kolmannessa maassa, otetaan tässä huomioon. - Uutiset
22.11.2019 9.05
Muutoksia liikennejärjestelmästä ja maanteistä annettuun lakiin – kuulutukset kunnan seinältä verkkosivuilleHallitus esittää liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetun lain muuttamista ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttamista. Kyseessä on niin sanottu korjauspaketti. Muutokset olisivat pääasiassa teknisiä ja koskisivat lähinnä viittauksia muuttuneisiin säädöksiin. Hallitus antoi lakiesityksen eduskunnalle 21. marraskuuta 2019. - Uutiset
13.2.2019 10.15
Reikäiset tiet rikkovat autoja – miten toimia?Jos oma auto on rikkoutunut tien pinnalla olleen reiän takia ja vaurion syynä on huolimaton tienpito, voi korvauksia hakea tienpitäjältä ja tämän mahdollisesta vastuuvakuutuksesta. Maantiellä sattuneesta vahingosta voi hakea vahingonkorvausta ELY-keskukselta. Korvauksen saaminen edellyttää kuitenkin, että tienhoito on ollut virheellistä tai huolimatonta tai tienhoitoon kuuluvia tehtäviä on laiminlyöty. - Uutiset
20.8.2018 16.00
Maanteiden ja rautateiden runkoverkkoluonnos lausuntokierrokselle 1. lokakuuta 2018 saakkaLiikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja luonnoksesta maanteiden ja rautateiden runkoverkoksi. Liikenne- ja viestintäministeriön asetuksella määriteltäisiin valtakunnallinen runkoverkko ja sen palvelutaso. Runkoverkko perustuu olemassa oleviin valtion maanteihin ja rautateihin. Määrittelyn kriteereinä käytetään maanteiden ja rautateiden liikennemääriä, alueellista saavutettavuutta ja verkollista kokonaisuutta. Lisäksi runkoverkon määrittelyssä otetaan huomioon TEN-T-ydinverkko. Määrittelyssä on huomioitu sekä nykytilanne että ennusteet tulevasta kehityksestä. - Uutiset
13.7.2018 13.34
Maantielain muutokset ja uusi yksityistielaki vahvistettiinTasavallan presidentti on vahvistanut 13. heinäkuuta 2018 uuden yksityistielain ja maantielain muutokset. Maantielaki on uudelta nimeltään laki liikennejärjestelmästä ja maanteistä. - Uutiset
13.4.2018 9.00
Uusi laki liikennejärjestelmästä ja maanteistä eduskunnan käsiteltäväksiHallitus esittää maanteitä koskevan lainsäädännön uudistamista. Muutoksilla varmistettaisiin tienpidon laatu, parannettaisiin laadun valvontaa ja jaettaisiin vastuut tienpidon järjestämisestä. Lisäksi luotaisiin puitteet valtakunnalliselle ja maakunnalliselle, kaikki liikennemuodot kattavalle liikennejärjestelmäsuunnittelulle. - Uutiset
8.3.2018 8.44
KHO:n päätös maantien opastustaulujen sijoittamisen hylkäämisestä ja valituksen tutkimisestaPirkanmaan ELY-keskus oli päätöksellään hylännyt Nurmesviikot Oy:n hakemuksen sijoittaa LOMASIRMAKKA tekstillä ja opastetunnuksella Hotelli tai motelli (723) varustetut palvelukohteen opastustaulut maanteille 6 ja 73 Nurmeksessa. Itä-Suomen HAO oli valituksenalaisella päätöksellään jättänyt ELY-keskuksen päätöksestä tehdyn valituksen tutkimatta Forete Oy:n tekemänä sekä hylännyt valituksen Nurmesviikot Oy:n tekemänä. KHO oikaisi päätökseen liitetyn muutoksenhakuohjauksen kuulumaan siten, että HAO:n päätökseen saa hakea muutosta valittamalla KHO:een. KHO tutki Forete Oy:n valituksen. Valitus hylättiin. Itä-Suomen HAO:n päätöstä ei muutettu. KHO tutki asian Nurmesviikot Oy:n valituksesta. Valitus hylättiin. HAO:n päätöstä ei muutettu. - Uutiset
18.9.2017 12.10
KHO:n kaksi ratkaisua tienvarsimainonnastaMolemmissa tapauksissa korkeimmassa hallinto-oikeudessa oli arvioitavana Pirkanmaan ELY-keskuksen päätöksen lainmukaisuus. Lainmukaisuutta arvioitiin ELY-keskuksen päätöksentekohetkellä voimassa olleen lain, eli maantielain 52 §:n (503/2005) kannalta. Nyt kysymyksessä olevissa asioissa ei siten sovellettu uutta maantielain 52 §:ää (566/2016). Mikäli hakijat haluavat asian uudelleen arvioitavaksi muuttuneen maantielain 52 §:n mukaisesti, asiasta on tehtävä pykälän mukainen ilmoitus Pirkanmaan ELY-keskukselle. Asiakysymysten osalta ELY-keskus oli hylännyt poikkeusluvat tienvarsimainoksen sijoittamiseksi valtatien varrelle. Hallinto-oikeus ja KHO eivät muuttaneet päätösten lopputuloksia. - Uutiset
30.8.2017 10.10
KHO:n muita päätöksiä tiesuunnitelmista valtateillä 4, 5 ja 6Asioissa oli kysymys Liikenneviraston hyväksymistä tiesuunnitelmista valtatien 5 parantamiseksi välillä Tuppurala–Vehmaa, valtatien 4 rakentamiseksi moottoritieksi välillä Kirri–Tikkakoski ja valtatien 6 parantamiseksi välillä Taavetti–Lappeenranta. Hallinto-oikeus ja korkein hallinto-oikeus eivät muuttaneet Liikenneviraston päätöksiä. - Uutiset
28.6.2017 11.00
Hovioikeus arvioi tien kunnossapitoa ja vahingonkorvausta – käräjäoikeuden tuomio kumottiinAsiassa esitettiin yliaurauksen puolesta ja sitä vastaan puhuvia seikkoja. Hovioikeus katsoi, että asiassa jäi siten epäselväksi, oliko tie ollut tapahtumapaikalla yliaurattu. Riidatonta oli, että aurausvallin reuna määrittää turvallisen tiealueen. Nyt kysymyksessä olevassa tapauksessa aurausvallien välinen tiealueen reuna oli pettänyt ajoneuvoyhdistelmän alla, minkä vuoksi auto oli suistunut ojaan. Tämä seikka ilmeni tapahtumapaikalta otetuista valokuvista. Näin ollen joko aurattu alue oli ulottunut tiealueen ulkopuolelle tai tien reuna oli pettänyt. Joka tapauksessa kyse oli ollut autonkuljettajalle ennalta-arvaamattomasta seikasta. Tie ei näin ollen ollut sellaisessa liikennettä tyydyttävässä kunnossa, jota kyseiseltä tieltä, jolla kulkee raskasta liikennettä, voitiin edellyttää. Tienpitäjä ei voinut vetoamalla tien alhaiseen hoitoluokitukseen vapautua vastuustaan siitä, että tämänkin tien pitää olla yleistä liikennettä tyydyttävässä kunnossa. Tienpitäjänä Ely-keskus oli siten velvollinen korvaamaan Fennialle ja Hanhela Oy:lle niiden vaatimat korvaukset. (Vailla lainvoimaa 28.6.2017) - Uutiset
27.6.2017 11.15
KKO:n ratkaisu maantietoimitusta koskevassa asiassa – korvausvaatimukset olisi tullut tutkia uudessa maantietoimituksessa, vaikka niitä ei ollut esitetty toimituskokouksessaKiinteistön omistajat, joilta ei lunastettu aluetta maantietoimituksessa mutta jotka oli kutsuttu toimituskokoukseen, eivät olleet esittäneet toimituksessa haitan- ja vahingonkorvausvaatimuksia. Korvausvaatimus esitettiin maaoikeudelle tehdyssä muutoksenhakukirjelmässä. Maaoikeus jätti valituksen tutkimatta, koska korvausasiaa ei ollut käsitelty toimituksessa. Kiinteistön omistaja haki maantielain 74 §:n mukaista maantietoimitusta korvauskysymysten käsittelemiseksi. Korvausvaatimukset jätettiin maantietoimituksessa käsittelemättä, koska vaatimukset olisi tullut esittää jo varsinaisessa maantietoimituksessa. Korkeimman oikeuden tuomiosta ilmenevillä perusteilla katsottiin, että uudessa maantietoimituksessa korvausvaatimukset olisi tullut tutkia. Asia palautettiin toimitukseen. - Uutiset
25.11.2016 15.00
KHO: Liikenneviraston maantielain mukainen tiesuunnitelman hyväksymispäätös valtateiden 3 ja 18 parantamisesta Laihian kohdalla oli lainmukainen – hallinto-oikeuden päätös kumottiinMaantielain 17 §:n 1 momentti ei edellytä, että oikeusvaikutteisen kaavan, johon tiesuunnitelma perustuu, olisi oltava lainvoimainen silloin, kun tiesuunnitelma hyväksytään. Kun lisäksi otettiin huomioon, että osayleiskaavan hyväksymispäätös oli korkeimman hallinto-oikeuden päätöksellä tullut lainvoimaiseksi, tiesuunnitelma oli perustunut maantielain 17 §:n 1 momentissa tarkoitettuun oikeusvaikutteiseen kaavaan. Tiesuunnitelmaan sisältyvät arviot tien vaikutuksista pohjavesiin, maisemaan ja kulkuyhteyksiin sekä toimenpiteet haitallisten vaikutusten poistamiseksi olivat olleet riittäviä. Tiesuunnitelma täytti myös tältä osin sen sisällölle maantielain 22 §:n 1 momentissa säädetyt vaatimukset. Liikenneviraston päätös ei ollut näillä hallinto-oikeudelle tehdyssä valituksessa esitetyillä perusteilla lainvastainen eikä sitä ollut perusteita kumota. Hallinto-oikeuden päätös oli kumottava ja hallinto-oikeudelle tehty valitus oli hylättävä. Liikenneviraston päätös tiesuunnitelman, joka koski valtateiden 3 ja 18 parantamista Laihian kohdalla, hyväksymisestä jäi siten voimaan.