Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Siirry mietintöön

Puutteelliset hakuehdot

VaVM 11/2005 vp - HE 35/2005 vp
Hallituksen esitys laiksi arvonlisäverolain muuttamisesta

JOHDANTO

Vireilletulo

Eduskunta on 26 päivänä huhtikuuta 2005 lähettänyt valtiovarainvaliokuntaan valmistelevasti käsiteltäväksi hallituksen esityksen laiksi arvonlisäverolain muuttamisesta ( HE 35/2005 vp ).

Jaostovalmistelu

Asia on valmisteltu valtiovarainvaliokunnan ­verojaostossa.

Asiantuntijat

Verojaostossa ovat olleet kuultavina

  • ylitarkastaja Marja Niiranen , valtiovarain­ministeriö
  • ylitarkastaja Soili Sinisalo , Verohallitus
  • veroasiantuntija Mika Jokinen , Elinkeino­elämän keskusliitto
  • veroasiantuntija Leena Romppanen , Suomen Yrittäjät ry

Keskuskauppakamari ja valtiovarainministeriö ovat toimittaneet kirjalliset lausunnot.

HALLITUKSEN ESITYS

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi arvonlisäverolakiin sisältyviä yritysjärjestelyjä koskevia säännöksiä.

Kiinteistön uudisrakentamiseen tai perus­parantamiseen liittyvää rakentamispalvelua ei enää katsottaisi otetuksi omaan käyttöön silloin, kun kiinteistö siirtyy liikkeen tai sen osan luovutuksen yhteydessä liiketoiminnan jatkajalle, joka ryhtyy käyttämään kiinteistöä vähennykseen oikeuttavaan tarkoitukseen. Tällaisista luovutuksista ei siten olisi suoritettava veroa.

Liikkeen tai sen osan luovutusta liiketoiminnan jatkajalle ei myöskään enää pidettäisi arvonlisäverolaissa tarkoitettuna myyntinä. Liiketoiminnan jatkajaa pidettäisiin arvonlisäverolakia sovellettaessa luovuttajan seuraajana.

Tämän johdosta sovellettaessa marginaali­verotusmenettelyä liikkeen tai sen osan luovutuksen yhteydessä luovutettujen käytettyjen tavaroiden sekä taide-, keräily- tai antiikkiesineiden jälleenmyyntiin luovutuksensaajan veron perustetta eli voittomarginaalia laskettaessa ostohintana käytettäisiin liikkeen luovuttajan eikä luovutuksensaajan ostohintaa. Verokausikohtaista voittomarginaalia sovellettaessa liikkeen luovuttajan ei olisi enää siirron johdosta lisättävä marginaaliverotusmenettelyssä vähennettyjä ostohintoja verokauden voittomarginaaliin.

Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian sen jälkeen, kun se on hyväksytty ja vahvistettu.

VALIOKUNNAN KANNANOTOT

Perustelut

Arvonlisäverolain yritysjärjestelyä koskevia säännöksiä ehdotetaan yksinkertaistettavaksi ja samalla yhdenmukaistettavaksi kuudennen arvonlisäverodirektiivin kanssa.

Esitys helpottaisi ensinnäkin kiinteistöjen käsittelyä yritysjärjestelyissä ja pienentäisi niihin liittyviä rahoituskustannuksia. Arvonlisävero­direktiivistä juontuu puolestaan se, ettei yritysjärjestelyssä tapahtuvia luovutuksia pidettäisi enää myyntinä, kuten nykyisin. Muutos on tältä osin lähinnä periaatteellinen, koska myynti on säädetty jo nykyisin kiinteistöä koskevin poikkeuksin verottomaksi. Valiokunta pitää sitä kuitenkin perusteltuna. Valiokunnalla ei ole huomautet­tavaa esitykseen myöskään siltä osin kuin muutos heijastuu marginaaliveromenet­telyn piirissä olevien käytettyjen tavaroiden sekä taide-, keräily- tai antiikkiesineiden luovutukseen liikkeen tai sen osan luovutuksen yhteydessä.

Ehdotuksen mukaan kiinteistön luovutus osana yritysjärjestelytoimenpidettä liiketoimintaa jatkavalle ostajalle ei siis aiheuttaisi enää veroseuraamuksia, vaan kiinteistöihin sovellettaisiin samoja verottomuussäännöksiä kuin muihin liikkeen tai sen osan luovutuksen yhteydessä luovutettaviin tavaroihin tai palveluihin. Verottomuuden edellytyksenä olisi yhteneväisesti myös se, että ostaja käyttää kiinteistöjä vähennykseen ­oikeuttavassa tarkoituksessa.

Ehdotettu menettely poistaisi yrityksille nykyisin yritysjärjestelyssä aiheutuvan väliaikaisen verorasituksen, koska myyjän ei tarvitsisi enää palauttaa eikä ostajan vastaavasti suorittaa veroa kiinteistön uudisrakentamiseen tai perusparantamiseen liittyneestä rakentamispalvelusta mainittujen edellytysten täyttyessä. Myyjä huolehtisi vastaavasti siitä, että ostaja saa tarvit­semansa tiedot omaa verotustaan varten.

Esitykseen on suhtauduttu valiokunnan asiantuntijakuulemisessa yleisesti myönteisesti. ­Nykyinen sääntely on johtanut yleensä siihen, että se arvonlisäveron määrä, joka myyjän on tullut palauttaa, on lisätty kokonaiskauppa­hintaan. Ostaja on siten joutunut rahoittamaan myös veron osuuden kauppahinnassa, kunnes se on voinut vähentää arvonlisäveron omassa verotuksessaan. Lisäksi kauppahintaan perustuva varainsiirtovero on tullut suorittaa myös arvonlisäveron osuudesta, mikä on nostanut kaupan kokonaiskustannuksia. Ongelmia on saattanut syntyä lisäksi siitä, ettei monisäikeistä nykysäännöstöä ole tunnettu eikä osattu ottaa huomioon kaupanteon yhteydessä.

Valiokunta pitää esitystä perusteltuna ja kannatettavana. Valiokunta toteaa lisäksi, ettei liikkeen tai sen osan luovutuksen käsitettä sinänsä ole tarkoitus muuttaa tässä yhteydessä mitenkään. Käsite perustuu nykyiseen arvonlisäverolain 62 §:ään, eikä sen soveltamisessa ole ollut valiokunnan saaman selvityksen mukaan ongelmia. Käsitteen sisällöstä on myös oikeus- ja ­verotuskäytäntöä, johon voidaan nojata vastakin.

Valiokunta toteaa lisäksi, että esitys koskee kiinteistöjen luovutuksia vain yritysjärjestely­tilanteissa. Ehdotettuja periaatteita ei voitaisi siten soveltaa laajemmin muissa kiinteistön luovutustilanteissa. Valtiovarainministeriössä on kuitenkin käynnissä selvitystyö, jossa tarkastellaan kiinteistöjä koskevia säännöksiä arvonlisäverodirektiivin 20 artiklan näkökulmasta. Siinä yhteydessä on tarkoitus selvittää myös arvonlisäverolain 33 §:n mukaisen veron suoritusvelvollisuuden muutostarve. Asiaan ei ole sen vuoksi tarkoituksenmukaista puuttua tässä yh­teydessä.

Päätösehdotus

Edellä esitetyn perusteella valtiovarainvalio­kunta ehdottaa,

että lakiehdotus hyväksytään muut­tamattomana.

Helsingissä 17 päivänä toukokuuta 2005

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

vpj. Matti Ahde /sd
jäs. Jyri Häkämies /kok
Kyösti Karjula /kesk
Jari Koskinen /kok
Pekka Kuosmanen /kok
Reijo Laitinen /sd
Maija-Liisa Lindqvist /kesk
Mika Lintilä /kesk
Pekka Nousiainen /kesk
Iivo Polvi /vas
Virpa Puisto /sd
Kimmo Sasi /kok
vjäs. Susanna Huovinen /sd
Timo Kalli /kesk
Esko Kiviranta /kesk
Mikko Kuoppa /vas
Tuija Nurmi /kok
Maija Rask /sd

Valiokunnan sihteerinä jaostokäsittelyssä on toiminut

valiokuntaneuvos Maarit Pekkanen

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.