Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Siirry esitykseen

Puutteelliset hakuehdot

HE 115/2000
Hallituksen esitys Eduskunnalle laeiksi maatalouden tutkimuskeskuksesta annetun lain muuttamisesta ja maatalouden taloudellisesta tutkimuslaitoksesta annetun lain kumoamisesta

ESITYKSEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ

Esityksessä ehdotetaan maatalouden taloudellinen tutkimuslaitos yhdistettäväksi maatalouden tutkimuskeskukseen. Samalla muutettaisiin maatalouden tutkimus-keskuksen nimi maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskukseksi. Ehdotetuilla laeilla kumottaisiin maatalouden taloudellisesta tutkimuslaitoksesta annettu laki ja muutettaisiin maatalouden tutkimuskeskuksesta annettua lakia. Tarkoituksena on kehittää tutkimusalojen välistä yhteistyötä ja suunnata tutkimusresursseja keskeisille painoalueille.

Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskukseen ehdotetaan siirrettäväksi maa-talouden taloudellisen tutkimuslaitoksen tehtävät ja henkilöstö.

Tutkimuskeskuksen toimialaan kuuluisi biologinen, teknologinen ja taloudellinen tutkimus. Tutkimuskeskuksen tehtävänä olisi edistää maa- ja elintarviketalouden kilpailukykyä, tuotanto- ja elinympäristön laatua, maaseudun elinvoimaisuutta, maatalousyrittäjien monitoimisuutta, kaupungin ja maaseudun vuorovaikutusta sekä kuluttajien hyvinvointia. Tavoitteena olisi esiteltävien ratkaisujen kestävyys eettisessä, ekologisessa, taloudellisessa, sosiaalisessa ja kulttuurisessa mielessä. Tutkimuskeskus osallistuisi teknologian kehittämiseen ja siirtoon alan yrityksille sekä kehittäisi yrityslaskennan ja liikkeenjohdon menetelmiä maaseutuyrittäjien käyttöön. Tutkimuskeskus toimisi yhteistyössä yliopistojen ja muiden tutkimuslaitosten kanssa.

Esitys liittyy valtion vuoden 2001 talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä.

Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1 päivänä maaliskuuta 2001.


YLEISPERUSTELUT

1. Nykytila

1.1. Lainsäädäntö

Maatalouden tutkimuskeskus aloitti toimintansa vuonna 1898 ja sen perustamisesta säädettiin lailla vuonna 1957. Tätä ennen toimintaa ohjasi vuonna 1923 säädetty laki maatalouden koetoiminnan järjestämisestä. Tällä hetkellä tutkimuskeskuksen toiminta perustuu maatalouden tutkimuskeskuksesta vuonna 1997 annettuun lakiin (1395/1997). Maatalouden tutkimuskeskus harjoittaa tutkimus-, kehitys-, testaus- ja tarkastustoimintaa maatalouden ja elintarviketalouden sekä niihin liittyvien elinkeinojen kehittämiseksi, teknologisten ratkaisujen parantamiseksi sekä maatalouden ja ympäristön vuorovaikutuksen selvittämiseksi ja haittojen vähentämiseksi. Tutkimus on etupäässä soveltavaa biologista ja teknologista tutkimusta sekä elintarviketutkimusta. Budjettirahoitteisen henkilöstön määrä on 541 ja koko henkilöstön määrä 905.

Maatalouden taloudellinen tutkimuslaitos perustettiin vuonna 1952 maatalouden taloudellisesta tutkimuslaitoksesta annetulla lailla (315/1952). Laitos perustettiin maatalouden muututtua markkinaohjautuvaksi ja kansainvälisen kaupan tullessa yhä merkittävämmäksi sekä kansallisen maatalouspolitiikan alkaessa muotoutua. Laitos tekee maatalouden ja elintarviketalouden taloustutkimusta, jolla luodaan pohjaa maataloustuotannon ja siihen kytkeytyvän maaseudun yritystoiminnan kehittämiselle ja kilpailukyvyn parantamiselle, elintarvikkeiden tarjontaketjujen toiminnan tehostamiselle, maatalouspolitiikan valmistelulle sekä maaseudun resurssien kestävälle käytölle. Tehtäviin lisättiin vuonna 1967 kannattavuustutkimustoiminta, joka vuonna 1995 tuli osaksi Euroopan unionin FADN-kirjanpitoverkostoa. Budjettirahoitteisen henkilöstön määrä on 47 ja koko henkilöstön määrä 63.

Maa- ja metsätalousministeriöllä on oikeus antaa maatalouden tutkimuskeskukselle tutkimus-, selvitys-, kokeilu-, seuranta- ja suunnittelutoimeksiantoja. Ministeriö voi samalla määrätä myös toimeksiannon toteuttamistavasta ja aikataulusta.

1.2. Kansainvälinen kehitys

Muissa maissa maatalouden sektoritutkimus on joko maa- ja metsätalousministeriön alaisuudessa tai yliopistojen yhteydessä. Biologista ja taloudellista tutkimusta tekevät laitokset toimivat yleensä itsenäisesti. Näin on kaikissa Pohjoismaissa, Itävallassa, Baltian maissa, Puolassa ja Unkarissa. Alankomaissa biologinen, teknologinen ja taloudellinen tutkimus on yhdistetty, ja siihen on liitetty myös Wageningenin maatalousyliopiston tutkimus.

1.3. Nykytilan arviointi

Maataloustutkimuksen vauhdittama teknologian kehitys on mullistanut maatilatalouden. Vaikka maatilojen ja maatalouden työllisten lukumäärät ovat pienentyneet, käytössä oleva peltomäärä on pienentynyt vain vähän ja tuotannon määrä on pysynyt lähes ennallaan.

Teknologinen kehitys mahdollistaa tuottavuuden kasvattamisen esimerkiksi bioteknologian avulla. Yhteiskunnan toiveet tulevat kuitenkin rajoittamaan teknologioiden käyttöönottoa todennäköisesti yhä enemmän. Maatalous- ja elintarviketutkimuksen tehtävänä on kehittää teknologiaa ja tuottaa tietoa erilaisista tuotantoprosesseista.

Maatalouden merkitystä kansantalouden kannalta kasvattaa se, että suuri osa maatalouteen liittyvistä tuotantopanos-, keräily- ja jalostussektoreista on voimakkaasti sidoksissa kotimaisen maatalouden laajuuteen ja toimintaan.

Monivaikutteinen maatalous huolehtii ympäristöstä, luonnon monimuotoisuudesta ja tuotantoeläinten hyvinvoinnista sekä takaa elintarvikkeiden turvallisuuden.

Maatalouden, elintarviketalouden, elintarvikemarkkinoiden ja maaseudun kehitys samoin kuin ympäristökysymykset nostavat esiin uusia tutkittavia ilmiöitä. Maatalouden, elintarviketalouden ja maaseutuyrittämisen kilpailukyvyn näkökulmasta on nähtävä sekä kansalliset tarpeet että kansainvälistymisen mahdollisuudet. Vaihtoehtoiset tuotantojärjestelyt ja maaseudun toimintojen monipuolistuminen asettavat haasteita uusien teknologioiden kehittämiseen. Kommunikaatio- ja tietotekniikan sovellukset maatiloilla ja muissa maaseudun yrityksissä liittävät maaseutua muuhun yhteiskuntaan. Kuluttajan ja yhteiskunnan näkökulmasta maataloustutkimuksen haasteet koskevat elintarvikkeiden ominaisuuksia, turvallisuutta, laatua, tuotantotavan hyväksyttävyyttä sekä maatalouden tuottamien aineettomien hyödykkeiden saatavuuden turvaamista.

Sekä maatalouden tutkimuskeskuksen että maatalouden taloudellisen tutkimuslaitoksen hiljattain valmistuneissa kansainvälisissä arvioinneissa todettiin puutteita taloustutkimuksen integroitumisessa biologiseen tutkimukseen. Tutkimusyhteistyö on viime vuosina lisääntynyt varsinkin sitomattomin tutkimusvaroin toteutetuissa monenkeskisissä hankkeissa, ei kuitenkaan riittävästi jotta taloustutkimus olisi voinut olla laajasti mukana biologis-teknologisen tutkimuksen suunnittelussa, toteutuksessa ja tulosten analysoinnissa.

2. Esityksen tavoitteet ja keskeiset ehdotukset

Tutkimuskeskusuudistuksen keskeisenä tavoitteena on biologisen, taloudellisen ja teknologisen tutkimuksen aiempaa parempi yhteistyö.

Uudistus toteutettaisiin yhdistämällä maatalouden taloudellinen tutkimuslaitos maatalouden tutkimuskeskukseen. Yhdistämisen kautta pyritään saavuttamaan synergiaetuja tutkimuksessa, hallinnossa, taloudenhoidossa, hankesuunnittelussa ja tulosten hyödyntämisessä. Etua saavutettaisiin kehittämällä kaikkien oleellisten tieteenalojen osaamista asiakaslähtöisillä ja resurssien ohjaamisen kannalta joustavilla temaattisilla tutkimusohjelmilla sekä tutkimustulosten paremmalla markkinoinnilla. Uudistuksessa otettaisiin huomioon alan tutkimuksen kansalliset tarpeet, kansallisen ja kansainvälisen verkottumisen mahdollistama työnjako sekä tarkoituksenmukainen painotus hallinnon tuen, sidosryhmien tuen ja osaamisen kehittämisen välillä.

Tutkimuskeskuksessa olisi kolme tutkimuksen toimialaa: biologinen, taloudellinen ja teknologinen tutkimus. Tutkimuskeskuksen sisäisestä organisaatiosta päätettäisiin työjärjestyksellä. Valtion talousarviossa vahvistettaisiin tutkimuskeskuksen kokonaisresurssit.

3. Esityksen vaikutukset

Esityksellä ei ole merkittäviä valtiontaloudellisia vaikutuksia. Laitosten yhdistäminen tuo synergiaetuina säästöjä pitkällä aikavälillä, mutta ensimmäisinä vuosina yhdistämisestä aiheutuu kertamenoja lähinnä ATK-järjestelmien yhteensovittamisesta ja hallintojärjestelyistä johtuen.

Esityksellä ei ole välittömiä henkilöstövaikutuksia ja yhdistymisen yhteydessä ei edellytetä henkilöstön siirtymistä paikkakunnalta toiselle.

4. Asian valmistelu

Esitys on valmisteltu virkatyönä osana maa- ja metsätalousministeriön ja sen hallinnonalan organisaatiouudistusta. Hallinnon ja aluekehityksen ministerityöryhmä päätti, että maatalouden tutkimuskeskus ja maatalouden taloudellinen tutkimuslaitos yhdistetään 1 päivästä maaliskuuta 2001.

Esitys perustuu tutkimuslaitosten yhdistämistyöryhmän 30 päivänä kesäkuuta 2000 jättämään muistioon. Valmistelussa on otettu huomioon maatalouden taloudellisesta tutkimuslaitoksesta vuonna 1999 tehdyn kansainvälisen arvioinnin toimenpidesuositukset sekä maatalouden tutkimuskeskuksesta vuonna 1996 tehdyn kansainvälisen arvioinnin toimenpidesuositukset ja niiden toteuttamista varten asetetun työryhmän ehdotukset.

Henkilöstöjärjestöiltä on pyydetty lausunnot asian valmisteluvaiheessa.

YKSITYISKOHTAISET PERUSTELUT

1. Lakiehdotuksen perustelut

1.1. Laki maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksesta

1 §. Hallinnollinen asema. Pykälässä ehdotetaan määriteltäväksi maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksen hallinnollinen asema. Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus olisi maa- ja metsätalousministeriön alainen budjettirahoitteinen valtion laitos. Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksen ohjaus ja valvonta kuuluisivat valtioneuvoston ohjesäännössä (1522/1995) säädettävälle ministeriölle.

2 §. Toimiala ja tehtävät. Pykälässä ehdotetaan säädettäväksi tutkimuskeskuksen tehtävistä ja toiminnan päämääristä. Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksen toimialat olisivat biologinen, teknologinen ja taloudellinen tutkimus. Laitos edistäisi toimialoillaan maa- ja elintarviketalouden kilpailukykyä, tuotanto- ja elinympäristön laatua, maaseudun elinvoimaisuutta, maatalousyrittäjien monitoimisuutta, kaupungin ja maaseudun vuorovaikutusta sekä kuluttajien hyvinvointia.

Tutkimuskeskuksen tehtävänä olisi tuottaa ja välittää tutkimukseen perustuvaa tietoa maa- ja elintarviketalouden sekä siihen liittyvän maaseudun yritystoiminnan kehittämiseksi. Tavoitteena olisi esiteltävien ratkaisujen kestävyys eettisessä, ekologisessa, taloudellisessa, sosiaalisessa ja kulttuurisessa mielessä. Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus osallistuisi teknologian kehittämiseen ja siirtoon alan yrityksille. Se kehittäisi yrityslaskennan ja liikkeenjohdon menetelmiä maaseutuyrittäjien käyttöön. Tutkimuskeskus toimisi yhteistyössä yliopistojen ja tutkimuslaitosten kanssa.

Maa- ja metsätalousministeriö voisi nykyiseen tapaan antaa maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskukselle toimeksiantoja. Tutkimuskeskukselle voitaisiin antaa myös muita sille soveltuvia tehtäviä siten kuin erikseen lailla säädetään.

3 §. Johtokunta. Pykälässä säädettäisiin, että maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksessa olisi johtokunta, jonka asettamisesta, toimikaudesta, kokoonpanosta ja tehtävistä säädettäisiin valtioneuvoston asetuksella.

4 §. Lahjoitusten vastaanottaminen. Pykälässä säädettäisiin, että maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksella olisi oikeus ottaa vastaan lahjoituksia toimintaansa varten.

5 §. Sopimusten tekeminen. Pykälässä säädettäisiin, että maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus voisi tehdä sopimuksia toimintaansa soveltuvien tehtävien ja toimialaansa koskevien tutkimusten suorittamisesta sekä yhteistyössä muiden kanssa tehtävien tutkimusohjelmien toteuttamisesta.

6 §. Tarkemmat säännökset. Pykälässä säädettäisiin, että valtioneuvoston asetuksella annetaan tarkemmat säännökset laitoksen organisaatiorakenteesta, johdon päätösvallasta ja tehtävistä, viranhaltijoiden kelpoisuusvaatimuksista ja nimittämisestä sekä tutkimuslaitoksen työjärjestyksestä.

7 §. Siirtymäsäännökset. Pykäläehdotuksen mukaan maatalouden taloudellisen tutkimuslaitoksen henkilöstö siirtyisi ja virat ja tehtävät lukuun ottamatta ylijohtajan virkaa siirrettäisiin lain voimaan tullessa maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskukseen. Vuoden 2001 talousarvioesityksen mukaan ylijohtajan virka lakkautetaan 1.3.2001 lukien. Siirtämiseen ei tarvittaisi henkilön suostumusta. Lisäksi pykälän 2 momentissa säädettäisiin siitä, että lakkaavan laitoksen sopimuksiin perustuvat oikeudet ja velvoitteet siirtyvät tutkimuskeskukselle.

1.2. Laki maatalouden taloudellisesta tutkimuslaitoksesta annetun lain kumoamisesta

1 §. Koska maatalouden taloudellisen tutkimuslaitoksen tehtävät ehdotetaan siirrettäviksi maatalouden tutkimuskeskukselle, ehdotetaan, että laitosta koskeva laki kumotaan.

2 §. Pykälä sisältää voimaantulosäännöksen.

2. Tarkemmat säännökset ja määräykset

Tarkemmat säännökset muun muassa maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksen tehtävistä, organisaatiosta, henkilöstöstä ja laitoksen asemasta annetaan valtioneuvoston asetuksella.

3. Voimaantulo

Laki ehdotetaan tulevaksi voimaan 1 päivänä maaliskuuta 2001.

Edellä esitetyn perusteella annetaan Eduskunnan hyväksyttäväksi seuraavat lakiehdotukset:

1.

Laki maatalouden tutkimuskeskuksesta annetun lain muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

muutetaan 30 päivänä joulukuuta 1997 maatalouden tutkimuskeskuksesta annetun lain (1395/1997) nimike ja 1―7 § seuraavasti:

Laki maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksesta

1 §
Hallinnollinen asema

Maa- ja metsätalousministeriön alaisena toimii maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus.

2 §
Toimiala ja tehtävät

Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksen toimialaan kuuluu biologinen, teknologinen ja taloudellinen tutkimus. Tutkimuskeskus edistää toimialallaan maa- ja elintarviketalouden kilpailukykyä, tuotanto- ja elinympäristön laatua, maaseudun elinvoimaisuutta, maatalousyrittäjien monitoimisuutta, kaupungin ja maaseudun vuorovaikutusta sekä kuluttajien hyvinvointia.

Tutkimuskeskuksen tehtävänä on tuottaa ja välittää tutkimukseen perustuvaa tietoa maa- ja elintarviketalouden sekä siihen liittyvän maaseudun yritystoiminnan kehittämiseksi. Tavoitteena on esiteltävien ratkaisujen kestävyys eettisessä, ekologisessa, taloudellisessa, sosiaalisessa ja kulttuurisessa mielessä. Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus osallistuu teknologian kehittämiseen ja siirtoon alan yrityksille. Se kehittää yrityslaskennan ja liikkeenjohdon menetelmiä maaseutuyrittäjien käyttöön. Tutkimuskeskus voi toimia yhteistyössä yliopistojen ja tutkimuslaitosten kanssa.

Maa- ja metsätalousministeriö voi antaa maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskukselle toimeksiantoja sen toimialaan kuuluvissa asioissa. Tutkimuskeskukselle voidaan antaa myös muita sille soveltuvia tehtäviä siten kuin erikseen lailla säädetään.

3 §
Johtokunta

Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksessa on johtokunta, jonka asettamisesta, toimikaudesta, kokoonpanosta ja tehtävistä säädetään valtioneuvoston asetuksella.

4 §
Lahjoitusten vastaanottaminen

Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksella on oikeus ottaa vastaan lahjoituksia toimintaansa varten.

5 §
Sopimusten tekeminen

Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus voi tehdä sopimuksia toimintaansa soveltuvien tehtävien ja toimialaansa koskevien tutkimusten suorittamisesta sekä yhteistyöstä tutkimusohjelmien toteuttamiseksi.

6 §
Tarkemmat säännökset

Tarkemmat säännökset laitoksen organisaatiorakenteesta, johdon päätösvallasta ja tehtävistä, viranhaltijoiden kelpoisuusvaatimuksista ja nimittämisestä sekä tutkimuslaitoksen työjärjestyksestä annetaan valtioneuvoston asetuksella.

7 §
Siirtymäsäännökset

Tämän lain voimaan tullessa maatalouden taloudellisen tutkimuslaitoksen henkilöstö siirtyy ja virat ja tehtävät lukuun ottamatta ylijohtajan virkaa siirretään maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskukseen. Siirtämiseen ei tarvita henkilön suostumusta.

Maatalouden taloudellisen tutkimuslaitoksen sopimuksiin perustuvat oikeudet ja velvoitteet siirtyvät maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskukselle.


Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta .

Ennen tämän lain voimaantuloa voidaan ryhtyä toimenpiteisiin, jotka ovat tarpeen maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksen toiminnan aloittamiseksi.


2.

Laki maatalouden taloudellisesta tutkimuslaitoksesta annetun lain kumoamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:

1 §

Tällä lailla kumotaan maatalouden taloudellisesta tutkimuslaitoksesta 5 päivänä syyskuuta 1952 annettu laki (315/1952) siihen myöhemmin tehtyine muutoksineen.

2 §

Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta .


Helsingissä 15 päivänä syyskuuta 2000

Tasavallan Presidentti
TARJA HALONEN

Ministeri
Sinikka Mönkäre

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.