Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Siirry esitykseen

Puutteelliset hakuehdot

HE 54/1995
Hallituksen esitys Eduskunnalle laiksi asumisoikeustalolainojen korkotuesta annetun lain 10 ja 15 §:n muuttamisesta

ESITYKSEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ

Esityksen tarkoituksena on asumisoikeustalojen korkotukilainoituksessa ilmenevien vakuusongelmien poistamiseksi pidentää asumisoikeustalojen rakentamiseen liittyvää valtion täytetakauksen voimassaoloaikaa nykyisestä 20 vuodesta 30 vuoteen. Muutos koskisi kesäkuun 1 päivänä 1995 tai sen jälkeen korkotukilainoiksi hyväksyttyjä lainoja.

Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan heti kun se hyväksytty ja vahvistettu.


PERUSTELUT

1. Nykyinen tilanne ja ehdotetut muutokset

Laki asumisoikeustalolainojen korkotuesta (1205/93) on tullut voimaan tammikuun 1 päivänä 1995. Lain tarkoituksena on yhdessä vuokra- ja omistusasuntojen korkotukilainoituksen kanssa luoda vaihtoehtoinen rahoitusjärjestelmä aravajärjestelmän rinnalle ja sitä täydentäen valtion velkaantumisen vähentämiseksi.

Asumisoikeustaloja koskevan korkotukijärjestelmän toimivuuden parantamiseksi valtioneuvosto on toukokuun 18 päivänä 1995 tekemällään päätöksellä (794/95) muuttanut asumisoikeustalojen korkotukilainojen yleisiä ehtoja siten, että lainansaajan maksettavaksi jäävä vähimmäiskorko on alennettu 3,5 prosentista 2,75 prosenttiin.

Asumisoikeustalojen rakentamislainojen hintapäätöksiä on toukokuun loppuun 1995 mennessä hyväksytty vain noin 100 asunnon osalta. Merkittävänä syynä tähän on ollut näiden talojen rakentamisen rahoitukseen liittyvät vakuusongelmat.

Asumisoikeustalolainojen korkotuesta annetun lain 10 §:n mukaan valtio on lainanantajalle vastuussa asumisoikeustalon rakentamislainan pääoman ja koron lopullisista menetyksistä, jotka johtuvat velallisen maksukyvyttömyydestä. Tällainen valtion täytetakaus on voimassa 20 vuotta korkotukilainan ensimmäisen erän nostamisesta. Vastaavanlainen täytetakausjärjestelmä on voimassa myös vuokra-asuntojen korkotukilainoituksessa.

Asumisoikeusasunnoista annetun lain (650/90) 11 luvun mukaan asumisoikeusasuntoja koskevat pysyvät käyttö- ja luovutusrajoitukset riippumatta siitä, ovatko asunnot rahoitetut aravalainalla vai luottolaitosten myöntämällä korkotukilainalla. Lain käyttörajoitusten mukaan asuntoja on käytettävä jatkuvasti asumisoikeusasuntoina. Samoin asumisoikeustalo ja sen omistavan yhtiön osakkeet voidaan luovuttaa vain laissa säädeltyyn luovutushintaan kunnalle tai kunnan hyväksymälle luovutuksensaajalle. Lainanantajan kannalta katsoen nämä säännökset vähentävät asumisoikeustalojen vakuusarvoa. Vakuusongelma johtuu siitä, että valtion täytetakaus lakkaa 20 vuoden kuluttua, kun taas kohtuullisten asumiskustannusten saavuttamiseksi korkotukilainan laina-ajan tulisi olla vähintään 30 vuotta ja pääosan lyhennyksistä tulisi ajoittua laina-ajan viimeiselle 10 vuodelle.

Vakuusongelmien ratkaisemiseksi ehdotetaan asumisoikeustalolainojen korkotuesta annetun lain 10 §:n 1 kohdan muuttamista siten, että valtion täytetakauksen voimassaoloaika pidennettäisiin nykyisestä 20 vuodesta 30 vuoteen.

Lain 15 §:n 1 momenttiin ehdotetaan lisäksi tehtäväksi teknisluonteinen korjaus. Mainitussa pykälässä on viittaus valtiokonttorin 11 §:n mukaiseen päätökseen, johon voidaan hakea muutosta. Viittaus tarkoittaa kuitenkin 13 §:n mukaista valtiokonttorin päätöstä korkotuen lakkauttamisesta. Tästä johtuen viittaus ehdotetaan korjattavaksi.

2. Valmisteluvaiheet

Esitys on valmisteltu virkatyönä ympäristöministeriössä. Hallituksen esityksen antaminen on käsitelty talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa 9.5.1995.

3. Esityksen organisatoriset ja taloudelliset vaikutukset

Esityksellä ei ole organisatorisia tai välittömiä taloudellisia vaikutuksia. Esityksen taloudelliset vaikutukset pidemmällä aikavälillä eivät ole tarkasti arvioitavissa. Lähtökohtana on kuitenkin se, että valtion asuntorahasto korkotukilainoja hyväksyessään kiinnittäisi erityistä huomiota asunnontarpeeseen ja muuhun asuntomarkkinatilanteeseen, jolloin riski valtionvastuun toteutumisesta olisi vähäinen.

4. Voimaantulo

Laki ehdotetaan tulemaan voimaan heti kun se on hyväksytty ja vahvistettu. Jotta korkotuen avulla lainoitettavaa asumisoikeusasuntotuotantoa saataisiin nopeasti liikkeelle, ehdotetaan, että lakiesityksen 10 §:n 1 kohdan mukaista säännöstä valtion täytetakauksen jatkamisesta sovellettaisiin 1 päivänä kesäkuuta 1995 tai sen jälkeen hyväksyttyihin asumisoikeustalojen rakentamislainoihin.

Edellä olevan perusteella annetaan Eduskunnan hyväksyttäväksi seuraava lakiehdotus:

Laki asumisoikeustalolainojen korkotuesta annetun lain 10 ja 15 §:n muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

muutetaan asumisoikeustalolainojen korkotuesta 17 päivänä joulukuuta 1993 annetun lain (1205/93) 10 §:n 1 kohta ja 15 §:n 1 momentti seuraavasti:

10 §
Valtion täytetakaus

Valtio on lainanmyöntäjälle vastuussa asumisoikeustalon rakentamislainan pääoman ja koron lopullisista menetyksistä, jotka johtuvat velallisen maksukyvyttömyydestä siltä osin, kuin lainan vakuuksista kertyvät varat eivät riitä kattamaan lainasta maksamatta olevia lyhennyksiä ja korkoja. Valtionvastuu koskee:

1) sellaisia maksamatta jääneitä lyhennys- ja korkomaksuja, jotka ovat erääntyneet 30 vuoden kuluessa korkotukilainan ensimmäisen erän nostamisesta lukien, sekä


15 §
Muutoksenhaku

Valtiokonttorin 13 §:n mukaiseen päätökseen saa hakea muutosta valittamalla lääninoikeudelle siinä järjestyksessä kuin muutoksenhausta hallintoasioissa annetussa laissa (154/50) on säädetty.



Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 199 . Lain 10 §:n 1 kohtaa sovelletaan kesäkuun 1 päivänä 1995 tai sen jälkeen hyväksyttyihin korkotukilainoihin.


Helsingissä 16 päivänä kesäkuuta 1995

Tasavallan Presidentti
MARTTI AHTISAARI

Ministeri
Sinikka Mönkäre

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.