Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Siirry esitykseen

Puutteelliset hakuehdot

HE 206/1993
Hallituksen esitys Eduskunnalle laiksi kotieläintuotannon ohjaamisesta annetun lain muuttamisesta

ESITYKSEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ

Esityksessä ehdotetaan kotieläintuotannon ohjaamisesta annetun lain voimassaoloaikaa jatkettavaksi kahdella vuodella. Samalla ehdotetaan naudanlihantuotannon ja siipikarjanlihantuotannon väliaikaiset luparajoitukset poistettavaksi.

Lisäksi kotieläintuotannon lupajärjestelmää ehdotetaan joustavoitettavaksi sallimalla lupien yhdistäminen ostettaessa toinen maatila kokonaisuudessaan taikka kotieläinrakennus ja pääosa maatilan pelloista sekä mahdollistamalla viljelijäin välinen yhteistoiminta tuotantolupien ja tuotanto-oikeuksien käytössä. Lupajärjestelmää ehdotetaan muutoinkin kevennettäväksi poistamalla työnkäyttöä koskevat edellytykset ja väljentämällä maatilalla asumista koskevia vaatimuksia.

Esitys liittyy valtion vuoden 1994 talousarvioesitykseen. Ehdotettu lainmuutos on tarkoitettu tulemaan voimaan vuoden 1994 alusta.


YLEISPERUSTELUT

1. Nykyinen tilanne

1.1. Kotieläintuotannon kehitys

Sianlihan ja naudanlihan tuotanto on supistunut vuoden 1990 jälkeen. Myös kananmunien tuotanto on supistunut, mutta kuluvana vuonna kananmunien tuotannon arvioidaan lievästi kasvavan viime vuoteen verrattuna.

Naudanlihan kulutus supistui erityisesti vuonna 1992 ja sama kehitys on jatkunut vuoden 1993 alkupuolella. Tuotannon väheneminen ei siten ole supistanut mainittavasti ylijäämiä. Sianlihan kulutus on supistunut hitaammin. Kuitenkin ylijäämät ovat senkin osalta huomattava rasite sekä maataloustuottajille että valtiolle.

Kananmunien tuotannon väheneminen on vähentänyt vastaavasti ylijäämiä. Markkinatilannetta on heikentänyt viennin vaikeutuminen ja heikko vientihinta. Kananmunien tuotannon lievä kasvu vuonna 1993 aiheutuu pääasiassa vähentämissopimusten päättymisestä. Tämän arvioidaan lisäävän hieman ylijäämiä vuoteen 1992 verrattuna.

Siipikarjanlihan kulutus on kasvanut vuoteen 1993 saakka. Tuotanto on sopeutunut tuottajien ja teurastamojen välisen sopimustoiminnan avulla kulutuksen muutoksiin.

Tuotannon ja kulutuksen kehityksestä tehtyjen arvioiden mukaan kananmunien tuotanto ylittäisi kotimaan kulutuksen 14 miljoonalla kilolla vuonna 1994. Sianlihan tuotannon ylijäämä olisi noin 10 miljoonaa kiloa ja naudanlihan ylijäämä noin 12 miljoonaa kiloa. Vuonna 1995 ylijäämät supistuisivat, mutta tuotanto ylittäisi edelleen selvästi kotimaisen kulutuksen. Nämä arviot on tehty olettaen, että lupajärjestelmään ei tehdä tuotannon määrää lisääviä muutoksia.

1.2. Yrityskoko

Kotieläintuotannon ohjaamisjärjestelmän tavoitteena on kotieläinyritysten koon kehittäminen ja tuotannon ohjaaminen tuotanto- ja markkinatilanteen vaatimukset huomioon ottavalla tavalla ja siten, että tuotanto perustuu perheviljelmätyyppiseen maatilatalouteen.

Kotieläintuotannon ohjaamisesta annetun lain (1305/90) 5 §:ssä on asetettu kotieläinyrityksille kokorajat, joita suurempien yritysten perustamiseen tai laajentamiseen on saatava maaseutuelinkeinopiirin lupa. Lain 6 §:ssä on puolestaan säädetty niistä enimmäiskokorajoista, joita suuremmille yrityksille lupaa ei voida myöntää. Lupien myöntämistä on kuitenkin yleisesti rajoitettu siten, että lupaa kotieläinyrityksen perustamiseen tai laajentamiseen ei saa myöntää ennen 1 päivää tammikuuta 1994 kuin lähinnä sukupolvenvaihdostapauksissa yrityksen jatkamiseen enintään entisessä laajuudessa.

Yrityskokoa on säädelty laissa myös asettamalla ehtoja tilalla asumisen ja tilan tuotantoon kohdistuvan työpanoksen suhteen. Tällä on pyritty perheviljelmätyyppisen maatilatalouden toimintaedellytysten turvaamiseen. Pääsääntönä asumisen suhteen on, että viljelijän tulee asua maatilalla, jolla tuotantoa harjoitetaan, tai sen läheisyydessä. Työpanoksen suhteen luvan myöntämisen edellytyksenä on, että tuotantoa hoidetaan pääasiassa yksityisen viljelijän tai hänen perheenjäsentensä työllä.

1.3. Lupien väliaikainen rajoittaminen

Lupien myöntämisen väliaikaisesta rajoittamisesta on säädetty kotieläintuotannon ohjaamisesta annetun lain 10 §:ssä. Sen mukaan luvan tuotannon aloittamiseen tai laajentamiseen saa maaseutuelinkeinopiiri myöntää ennen 1 päivää tammikuuta 1994 lähinnä sukupolvenvaihdostapauksissa sekä silloin kun yritys siirtyy perinnön tai testamentin nojalla. Lisäksi lupa voidaan myöntää eräissä erikoistilanteissa kuten yrityksen kuolin- tai konkurssipesälle.

Edellä mainitun rajoituksen estämättä lupa voidaan myöntää enintään 60 nautaeläintä käsittävän tuotannon aloittamiseen, sellaisen tuotannon aloittamiseen, jossa on enintään 15 000 siipikarjaeläintä, sekä kananmunien tuottamiseen teuraskananpoikien tuottamista varten.

Lupien väliaikaisen rajoittamisen estämättä valtioneuvostolla on lain 11 §:n nojalla mahdollisuus päättää lupien myöntämisestä myös muissa kuin 10 §:ssä tarkoitetuissa tapauksissa kotieläintuotannon kehitys ja vallitseva markkinatilanne huomioon ottaen. Valtioneuvoston päätöksen perusteella ei lupia ole kuitenkaan lain voimaantulon jälkeen myönnetty.

1.4. Lupien myöntäminen jatkamistilanteissa

Lupien myöntämistä koskevan väliaikaisen rajoituksen voimassa ollessa lupien myöntäminen jatkamistilanteessa on sallittu pääsääntöisesti vain sukupolvenvaihdosten yhteydessä tai niihin verrattavissa tilanteissa. Lupa tuotannon aloittamiseen ja laajentamiseen saadaan kuitenkin myöntää erityisistä syistä muissakin jatkamistilanteissa.

Lupien myöntämisen edellytyksistä jatkamistilanteissa on säädetty kotieläintuotannon ohjaamisesta annetun lain 9 §:ssä. Mainitun säännöksen mukaan yrityskokoa, työpanosta, asumista ja rehunsaantia koskevista vaatimuksista voidaan poiketa, jos lupa myönnetään maatilalla laillisesti harjoitetun kotieläintuotannon jatkamiseen vakiintuneessa laajuudessa yritystoiminnan harjoittajan vaihduttua edellyttäen, että peltoalan vähäisyys tai merkittävä väheneminen tai näihin rinnastettava muu syy ei ole esteenä luvan myöntämiselle. Työtä koskevasta vaatimuksesta voidaan kuitenkin poiketa vain sukupolvenvaihdostapauksissa.

2. Esityksen tavoitteet ja ehdotetut muutokset

Sianlihan ja kananmunien tuotanto näyttää ylittävän lähivuosina edelleen kotimaan kulutuksen. Ylijäämistä aiheutuu huomattavia kustannuksia sekä valtiolle että maataloustuottajille. Tästä syystä lupajärjestelmää ehdotetaan jatkettavaksi näiden tuotannonalojen osalta pääosin nykyisessä muodossa kahden vuoden ajan.

Naudanlihan tuotannon väliaikaiset rajoitukset ehdotetaan poistettaviksi. Tuotannon määrä riippuu lypsylehmien ja vasikoiden määrästä, joten lupajärjestelmään tehtävällä lievennyksellä ei ole mainittavaa vaikutusta tuotannon kokonaismäärään. Ehdotettu muutos vaikuttaisi niin, että peltoalasäännösten puitteissa voitaisiin muodostaa enintään 120 nautaeläimen yksiköitä nykyisen enintään 60 eläimen sijasta. Emolehmiin perustuva naudanlihantuotanto, jota voidaan kehittää maidontuotannosta erillään, ei kuulu voimassa olevan lupajärjestelmän piiriin.

Myös siipikarjanlihan tuotannossa väliaikaiset lupien rajoitukset ehdotetaan poistettaviksi. Tämän tekisi mahdolliseksi 30 000 eläimen yksikön muodostamisen nykyisen enintään 15 000 eläimen sijasta. Muutoksen ei oleteta johtavan mainittaviin tuotantoyksiköiden laajennuksiin, koska siipikarjan lihan kysynnän kasvu on ainakin toistaiseksi pysähtynyt. Tuotantokustannusten alentaminen tuotantoa laajentamalla tulisi kuitenkin mahdolliseksi niissä tapauksissa, joissa siihen on tuotteiden menekin puolesta edellytyksiä.

Kotieläintuotannon lupajärjestelmän eräänä puutteena on, että lupien myöntämistä tuotannon jatkamistilanteissa on rajoitettu ja että lakiin ei sisälly lupien ja oikeuksien yhdistämistä koskevia säännöksiä tiettyjen erityistilanteiden varalle. Lupajärjestelmää olisi kehitettävä siihen suuntaan, että maatilojen tuotantoedellytysten parantamiseksi ja rakennekehityksen nopeuttamiseksi mainitunlaisia rajoituksia karsitaan. Tämän johdosta kotieläintuotannon ohjaamisesta annettuun lakiin ehdotetaan otettavaksi luvan siirtämistä ja yhdistämistä koskevat säännökset. Näillä korvattaisiin nykyiset jatkamistapauksia koskevat säännökset ja samalla nykyinen lupien myöntämisen väliaikaista rajoitusta koskevat säännökset (10 §:n 1 momentti) jatkamistilanteissa kumottaisiin.

Kotieläinyritysten tuottavuutta ja kilpailuedellytyksiä tulisi parantaa myös mahdollistamalla yritysten yhteistoiminta niille myönnettyjen lupien ja oikeuksien kokonaismäärän puitteissa. Lakiin ehdotetaankin otettavaksi niin sanottua tuotantorengasta koskevat säännökset, joiden nojalla maaseutuelinkeinopiiri voisi eräin edellytyksin myöntää kahdelle tai useammalle kotieläinyritykselle luvan harjoittaa tuotantoa näille yrityksille aikaisemmin myönnettyjen lupien tai niillä olevien oikeuksien kokonaismäärän puitteissa. Säännöksen tarkoituksena on mahdollistaa kotieläinyritysten tuottavuuden ja tehokkuuden lisääminen yritystasolla ilman tuotannon kokonaismäärän kasvua.

Nykyisen lupajärjestelmän eräänä heikkoutena on ollut lupien myöntämisen sitominen melko kaavamaisesti tilalla harjoitettavaan viljelijäperheen työpanokseen sekä nykyolosuhteisiin nähden liian tiukka vaatimus asua tilalla tai sen välittömässä läheisyydessä. Tuotantomenetelmien kehittymisen myötä tämäntyyppiset rajoitukset soveltuvat huonosti ohjaamisjärjestelmän pohjaksi. Myös perheviljelmäkoon enimmäisrajan määrittäminen työpanoksella mitattuna on vaikeutunut. Mainitut seikat samoin kuin lupien myöntämisen rajaaminen käytännössä lähes yksinomaan sukupolvenvaihdostapauksiin on ollut omiaan estämään maatilatalouden ja sen rakenteen kehittymistä nykyistä tuottavampaan ja kilpailukykyisempään suuntaan. Ohjaamisjärjestelmää tulisikin joustavoittaa karsimalla ja eräiltä osin lieventämällä luvan myöntämisen edellytyksenä olevia ehtoja.

Edellä mainittuun viitaten lain 5 §:stä ehdotetaan poistettavaksi viljelijän työpanokselle asetettavat vaatimukset. Asumiselle ja tilan rehuomavaraisuudelle asetetut luvan myöntämisen edellytykset tulevat riittävästi turvaamaan perheviljelmätyyppisten maatilayritysten säilymisen myös vastaisuudessa. Asumista koskevaa vaatimusta tulisi kuitenkin lieventää siten, että vaatimuksena olisi asuminen kotieläinyrityksen sijaintipaikalla tai yrityksen hoidon kannalta tarkoituksenmukaisella etäisyydellä siitä.

3. Esityksen organisatoriset ja taloudelliset vaikutukset

Esityksen eräänä tarkoituksena on joustavoittaa lupajärjestelmää ja siten luoda edellytyksiä kotieläinyritysten tuottavuuden lisäämiselle. Esityksellä ei kuitenkaan ole olennaisia valtiontaloudellisia vaikutuksia.

4. Esityksen valmistelu

Esitys liittyy vuonna 1993 tehtyyn maataloustuloratkaisuun ja perustuu maa- ja metsätalousministeriön asettaman kotieläinlupalain muuttamista selvittäneen työryhmän ehdotukseen.

YKSITYISKOHTAISET PERUSTELUT

1. Lakiehdotuksen perustelut

6 §. Yleiset edellytykset. Kotieläintuotannon ohjaamisesta annetun lain 9 §:n 2 momentin mukaan maa- ja metsätalousministeriö voi erityisistä syistä myöntää luvan jalostus-, koe- tai opetustoimintaan taikka maahantuotujen siitoseläimien kasvattamiseen tässä laissa säädettyjen rajoitusten estämättä. Kyseinen säännös ehdotetaan lakiteknisistä syistä siirrettäväksi lain 6 §:n 3 momentiksi.

Käytännössä lupia on sanotun säännöksen perusteella myönnetty jalostus-, koe- tai opetustoimintaa taikka maahantuotujen siitoseläinten kasvattamista harjoittaville laitoksille. Kun on esiintynyt tarvetta myöntää lupia myös sanottua toimintaa harjoittaville yrityksille, esitetään säännöstä tältä osin täsmennettäväksi.

Säännöstä ehdotetaan sikataloutta harjoittavien tuotantorenkaiden toiminnan mahdollistamiseksi täydennettäväksi siten, että säännöksen perusteella maa- ja metsätalousministeriö voisi laissa säädettyjen muiden rajoitusten estämättä myöntää kotieläinluvan sikataloutta harjoittavalle tuotantorenkaalle, jos tällaisen luvan myöntämistä on tuotantorenkaan toiminnan aloittamisen kannalta pidettävä erityisen perusteltuna. Luvan myöntäminen voisi tulla yleensä kysymykseen vain silloin ja siinä määrin, kun tuotantorenkaan aloittaminen ja sen toiminta ilman lisälupaa ei olisi käytännössä mahdollista. Lupia on tarkoitus myöntää porsastuotantoa harjoittaville tuotantorenkaille silloin, kun se on erityisen perusteltua yritysyhteistyön edistämiseksi.

7 §. Asuminen. Voimassa olevasta 7 §:stä ehdotetaan poistettavaksi työpanosta koskevat säännökset. Nykyistä asumista koskevia vaatimuksia ehdotetaan muutettaviksi niin, että lupa saadaan myöntää, jos viljelijä asuu kotieläinyrityksen sijaintipaikalla tai kotieläinyrityksen hoidon kannalta tarkoituksenmukaisella etäisyydellä siitä.

Yrityksen sijaintipaikalla tarkoitetaan maatilan talouskeskusta tai muuta sellaista aluetta, jossa yrityksen pääasiallinen toiminta tapahtuu. Milloin kysymys on kuolinpesästä tai luonnollisten henkilöiden muodostamasta yhtymästä, tulisi ainakin jonkun sen osakkaista täyttää asumisvaatimus. Tilapäinen poissaolo ei olisi esteenä luvan myöntämiselle. Pykälän 2 momentin mukaan asetuksella voitaisiin antaa tarkemmat säännökset 1 momentissa tarkoitetusta asumisvaatimuksesta ja siitä, milloin poissaolo sijaintipaikalta katsotaan tilapäiseksi.

Pääsääntönä asumisen suhteen on, että yrittäjä asuu kotieläinyrityksen sijaintipaikalla ja että asuminen sijaintipaikan ulkopuolella sallittaisiin vain poikkeustapauksissa. Asetuksella on tarkoitus säätää, että asumisetäisyyttä voidaan pitää yrityksen hoidon kannalta tarkoituksenmukaisena, jos asuinpaikka sijaitsee enintään viiden kilometrin etäisyydellä maatilan talouskeskuksesta. Asumisetäisyys voisi olla tätä pidempi lähinnä silloin, kun kauempana asuminen on väliaikaista. Tarkoituksena on, että asumisetäisyyttä koskevat säännökset vastaavat soveltuvin osin maaseutuelinkeinolain (1295/90) säännöksiä.

9 §. Luvan siirtäminen ja lupien yhdistäminen. Pykälän 1 momenttiin ehdotetaan otettavaksi luvan tai oikeuden siirtämistä koskeva säännös. Sen mukaan lupa tai, milloin kotieläintuotannon harjoittaminen perustuu olemassa olevaan oikeuteen, oikeus voitaisiin siirtää uudelle omistajalle tai haltijalle, joka ryhtyy jatkamaan tilalla harjoitettavaa kotieläintuotantoa.

Lupa voitaisiin ehdotuksen mukaan myöntää tilan uudelle omistajalle omistajan vaihtuessa voimassa olevan luvan tai oikeuden perusteella. Nykyisin lupa voidaan siirtää vain tilan tuotannon vakiintuneessa laajuudessa.

Pykälän 2 momentissa säädettäisiin lupien ja oikeuksien yhdistämisestä silloin, kun kotieläinyrityksen harjoittaja on ostanut maatilan, jolle on myönnetty lupa tai jolla muutoin on oikeus harjoittaa kotieläintuotantoa. Lupien yhdistäminen voisi tulla kysymykseen myös silloin, kun on ostettu maatilalla olevat yhdistettävän kotieläintuotannon harjoittamiseen soveltuvat kotieläinrakennukset ja pääosa maatilan pelloista.

Vastaavasti voitaisiin yhdistää aviopuolisoille myönnetyt luvat. Milloin olisi kysymys muista kuin aviopuolisoista, edellytyksenä luvan myöntämiselle olisi, että yhdistämisen kohteena olevat maatilat muodostavat sellaisen maatilataloudellisen kokonaisuuden, jota voidaan hoitaa samasta talouskeskuksesta.

Pykälän 3 ja 4 momentissa ehdotetaan säädettäväksi lupien siirtämistä ja yhdistämistä koskevista edellytyksistä.

Pykälän 3 momenttiin ehdotetaan otettavaksi säännös, jonka mukaan kotieläinlupaa ei voida myöntää, jos maatilalla on voimassa maataloustuotannon vähentämissopimus tai maatalousyrittäjäin eläkelaitokselle annettu sitoumus maataloustuotannosta luopumisesta. Lupaa ei myöskään saisi myöntää sille ajalle, jolta maataloustuotannon vähentämissopimukseen perustuvaa korvausta on maksamatta takaisin valtiolle. Tämä merkitsee sitä, että palkkio tulisi maksaa takaisin valtiolle silloin, kun se on määrätty takaisin maksettavaksi. Muussa tapauksessa kotieläinlupaa ei voitaisi myöntää ennen kuin aika, jolta sopimuspalkkiota on maksamatta takaisin valtiolle, on kulunut umpeen.

9 a §. Tuotantorenkaan muodostaminen. Pykälässä ehdotetaan säädettäväksi kahden tai useamman kotieläinyrityksen oikeudesta harjoittaa tuotantoa näille yrityksille myönnettyjen lupien tai niillä olevien oikeuksien kokonaismäärän puitteissa. Säännös antaisi mahdollisuuden perustaa näiden yritysten yhteenliittymän muodostava tuotantorengas, jonka tarkempi sisältö ja oikeudellinen muoto olisi yritysten välinen sopimusasia. Luvan kotieläintuotannon harjoittamiseen tuotantorenkaalle myöntäisi asianomainen maaseutuelinkeinopiiri. Edellytyksenä luvan myöntämiseen olisi, että tuotantoa voidaan hoitaa yhtenä kokonaisuutena joko yhdestä tai useammasta kysymyksessä olevaan tuotantorenkaaseen kuuluvasta talouskeskuksesta. Lupa voitaisiin myöntää enintään vakiintunutta tuotantotasoa vastaavassa laajuudessa. Tarkemmat säännökset luvan myöntämisen edellytyksistä ja luvan voimassaololle asetettavista ehdoista annettaisiin asetuksella.

10 §. Lupien myöntämisen väliaikainen rajoitus. Lupien myöntämistä ehdotetaan rajoitettavaksi edelleen siten, että lupaa sikatalouden tai kanatalouden harjoittamiseen ei ennen 1 päivää tammikuuta 1996 saisi myöntää muissa kuin lain 9 ja 9 a §:n mukaisissa tapauksissa. Nykyiseen verrattuna tämä väljentäisi lupien myöntämiskäytäntöä siten, että lupa voitaisiin myöntää myös naudanlihan ja siipikarjanlihan tuottamisen aloittamiseen ja laajentamiseen lain 6 §:ssä säädettyihin enimmäiskokorajoihin saakka.

13 §. Yhtiön ja osuuskunnan osuuksien muutos. Pykälän 2 momenttiin ehdotetaan tehtäväksi 7 §:n muuttamiseen liittyvät teknisluontoiset korjaukset, jotka aiheutuvat työn käyttöä koskevien vaatimusten poistamisesta.

16 §. Luvan peruuttaminen. Luvan peruuttamisesta päättäisi sama viranomainen, joka luvan myöntää. Lain 16 §:n 3 momenttiin ehdotetaan tehtäväksi tätä periaatetta vastaavat teknisluontoiset muutokset.

17 §. Luvan raukeaminen. Nykyisten säännösten mukaan lain nojalla myönnetty lupa raukeaa, jos luvan perusteella ei kolmen vuoden kuluessa sen myöntämisestä ole ryhdytty luvassa tarkoitettuun tuotantoon. Lupa ei kuitenkaan raukea, jos viivästymistä on pidettävä olosuhteet huomioon ottaen vähäisenä.

Kotieläintuotannon harjoittaminen edellyttää usein myös muiden kuin maaseutuelinkeinoviranomaisten myöntämää lupaa, jotta toiminta voidaan aloittaa. Näitä lupia koskevat ratkaisut saattavat esimerkiksi muutoksenhaun johdosta viipyä useitakin vuosia siitä, kun kotieläinlupa on myönnetty. Tämä ei saisi kuitenkaan johtaa kotieläintuotantoluvan raukeamiseen. Sen johdosta 17 §:n 1 momenttia ehdotetaan täydennettäväksi siten, että lupa ei raukea, jos viivästyminen on johtunut luvan saajasta riippumattomasta syystä.

2. Tarkemmat säännökset ja määräykset

Lainmuutos edellyttää muutoksia myös voimassa olevaan kotieläintuotannon ohjaamisesta annettuun asetukseen (194/91).

3. Voimaantulo

Laki ehdotetaan tulevaksi voimaan vuoden 1994 alusta.

Edellä esitetyn perusteella annetaan Eduskunnan hyväksyttäväksi seuraava lakiehdotus:

Laki kotieläintuotannon ohjaamisesta annetun lain muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

muutetaan kotieläintuotannon ohjaamisesta 28 päivänä joulukuuta 1990 annetun lain (1305/90) 7, 9 ja 10 §, 13 §:n 2 momentti, 16 §:n 3 momentti, 17 §:n 1 momentti ja 28 §:n 1 momentti sekä

lisätään 6 §:ään uusi 3 momentti sekä lakiin uusi 9 a § seuraavasti:

6 §
Yleiset edellytykset

Maa- ja metsätalousministeriö voi erityisistä syistä myöntää luvan jalostus-, koe- tai opetustoimintaa taikka maahantuotujen siitoseläinten kasvattamista harjoittavalle yritykselle tai laitokselle tässä laissa säädettyjen rajoitusten estämättä. Lisäksi maa- ja metsätalousministeriö voi myöntää tässä laissa säädettyjen rajoitusten estämättä 9 a §:ssä tarkoitetulle sikataloutta harjoittavalle tuotantorenkaalle luvan laajemman kotieläintuotannon harjoittamiseen kuin mihin sillä muutoin olisi tämän lain mukaan oikeus, jos tällaisen luvan myöntämistä on tuotantorenkaan toiminnan aloittamisen kannalta pidettävä erityisen perusteltuna.

7 §
Asuminen

Edellä 5 §:ssä tarkoitettu lupa saadaan myöntää vain, jos viljelijä asuu kotieläinyrityksen sijaintipaikalla tai kotieläinyrityksen hoidon kannalta tarkoituksenmukaisella etäisyydellä siitä. Milloin kysymys on kuolinpesästä tai luonnollisten henkilöiden muodostamasta yhtymästä, tulee ainakin jonkun sen osakkaista täyttää sanottu asumisvaatimus. Tilapäinen poissaolo asuinpaikalta ei ole esteenä luvan myöntämiselle.

Asetuksella voidaan antaa tarkemmat säännökset 1 momentissa tarkoitetusta asumisvaatimuksesta ja siitä, milloin poissaolo sijaintipaikalta katsotaan tilapäiseksi.

9 §
Luvan siirtäminen ja lupien yhdistäminen

Milloin kotieläinyrityksen, jolla on lupa tai oikeus harjoittaa tässä laissa tarkoitettua kotieläintuotantoa, omistus- tai hallintaoikeus siirtyy uudelle omistajalle tai haltijalle, joka ryhtyy jatkamaan tilalla harjoitettavaa kotieläintuotantoa, voidaan tilalle myönnetty lupa tai olemassa oleva oikeus siirtää uudelle omistajalle tai haltijalle.

Milloin kotieläinyrityksen harjoittaja, jolla on tässä laissa tarkoitettu lupa tai oikeus harjoittaa kotieläintuotantoa, on ostanut sellaisen maatilan taikka sellaisen maatilan kotieläinrakennuksen ja pääosan tilan pelloista, jolle on myönnetty tämän lain mukainen lupa tai jolla muutoin on oikeus harjoittaa kotieläintuotantoa, voidaan kysymyksessä oleville maatiloille myönnetyt kotieläintuotannon harjoittamista koskevat luvat ja olemassa olevat oikeudet yhdistää myöntämällä uusi lupa. Vastaavasti voidaan aviopuolisoille kotieläintuotannon harjoittamiseen myönnetyt luvat ja heillä olevat oikeudet yhdistää yhdeksi luvaksi. Milloin on kysymys muista kuin aviopuolisoista, edellytyksenä yhdistämiselle on, että kotieläintuotanto muodostaa sellaisen kokonaisuuden, jota voidaan hoitaa samasta talouskeskuksesta.

Edellytyksenä 1 ja 2 momentin mukaiseen luvan ja oikeuden siirtämiseen tai niiden yhdistämiseen myöntämällä uusi lupa on, että tässä laissa luvan myöntämiselle säädetyt edellytykset muutoin ovat olemassa. Edellytyksenä on myös, että maatilalla ei ole voimassa valtion kanssa tehtyä maataloustuotannon vähentämissopimusta tai maatalousyrittäjien eläkelaitokselle annettua maataloustuotannosta luopumissitoumusta. Lupaa ei voi myöskään myöntää tilalle sinä aikana, jolle kohdistuvaa sanotunlaiseen sopimukseen perustuvaa suoritettua palkkiota ei ole maksettu takaisin valtiolle.

Lupa ja oikeus voidaan siirtää tai ne voidaan yhdistää 6 §:n 2 momentissa säädetyn tuotannon enimmäiskokoa koskevien rajoitusten sekä 8 §:n 1―3 momentissa säädettyjen rehunsaantia koskevien vaatimusten estämättä, yhdistäminen kuitenkin enintään vakiintunutta tuotantoa vastaavassa laajuudessa. Lupa ja oikeus voidaan siirtää tai ne voidaan yhdistää myös edellä tarkoitettua tuotannon tasoa pienemmäksi, jos maatilan peltoala on vähäinen tai tilan peltoala on merkittävästi vähentynyt tai jos pienentämiseen on muu näihin rinnastettava erityinen syy.

9 a §
Tuotantorenkaan muodostaminen

Maaseutuelinkeinopiiri voi myöntää kahden tai useamman kotieläinyrityksen muodostamalle yhteenliittymälle, jonka kotieläintuotanto muodostaa yhden kokonaisuuden (tuotantorengas), luvan harjoittaa tuotantoa kysymyksessä oleville yrityksille myönnettyjen lupien ja niiden olemassa olevien oikeuksien enimmäismäärän puitteissa.

Tarkemmat säännökset tuotantorenkaalle myönnettävän kotieläinluvan edellytyksistä ja luvan voimassaololle asetettavista ehdoista annetaan asetuksella.

10 §
Lupien myöntämisen väliaikainen rajoitus

Tässä laissa tarkoitetun luvan sikatalouden tai kanatalouden harjoittamiseen saa ennen 1 päivää tammikuuta 1996 myötää vain 9 ja 9 a §:ssä tarkoitetuissa tapauksissa.

13 §
Yhtiön ja osuuskunnan osakkuuksien muutos

Edellä 1 momentissa tarkoitettu lupa on sen estämättä, mitä muualla tässä laissa säädetään, myönnettävä, jos ainakin yksi osakkaista, yhtiömiehistä tai jäsenistä täyttää 7 §:n 1 momentissa tarkoitetun asumisvaatimuksen sekä omistaa yksin tai yhdessä perheenjäsentensä ja muiden mainitulla tavoin asuvien henkilöiden kanssa vähintään kolmanneksen yhtiön osakkeista taikka vastaavasti edustaa yksin tai yhdessä edellä tarkoitettujen henkilöiden kanssa vähintään kolmannesta yhtiöosuuksien tai osuuskunnan jäsenten määrästä.


16 §
Luvan peruuttaminen

Luvan peruuttaa maaseutuelinkeinopiiri. Edellä 6 §:n 3 momentissa tarkoitetun luvan peruuttaa kuitenkin maa- ja metsätalousministeriö.

17 §
Luvan raukeaminen

Tämän lain nojalla myönnetty lupa raukeaa, jos luvan perusteella ei kolmen vuoden kuluessa sen myöntämisestä ole ryhdytty luvassa tarkoitettuun tuotantoon. Lupa ei kuitenkaan raukea, jos viivästymistä on pidettävä olosuhteet huomioon ottaen vähäisenä tai jos se on johtunut luvan saajasta riippumattomasta syystä.


28 §
Voimaantulo

Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 1991 ja se on voimassa vuoden 1996 loppuun.



Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 199 .


Helsingissä 11 päivänä lokakuuta 1993

Tasavallan Presidentti
MAUNO KOIVISTO

Ministeri
Ole Norrback

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.