Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Siirry esitykseen

Puutteelliset hakuehdot

HE 81/1992
Hallituksen esitys Eduskunnalle laiksi valtiontalouden tarkastuksesta annetun lain muuttamisesta

ESITYKSEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi valtiontalouden tarkastuksesta annettua lakia siten, että siitä poistetaan valtiontalouden tarkastusviraston osasto- ja toimistojakoa sekä päätösvallan käyttöä ja tarkastusneuvostoa koskevat säännökset. Viraston sisäisestä organisaatiosta on tarkoitus säätää tarvittavilta osin asetuksella. Samalla lakiin tehtäisiin eräitä teknisiä tarkistuksia.

Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian sen jälkeen, kun se on hyväksytty ja vahvistettu.


PERUSTELUT

1. Nykyinen tilanne ja ehdotetut muutokset

Valtiontalouden tarkastuksesta annettu laki (967/47) tuli voimaan 1 päivänä tammikuuta 1948. Lakiin sisältyy valtiontalouden tarkastusviraston toimialaa ja tehtäviä koskevien säännösten lisäksi säännöksiä myös viraston sisäisen organisaation järjestämisestä.

Lain 3 §:n mukaan tarkastusvirasto jakaantuu osastoihin ja nämä toimistoihin. Tarkastusvirastossa on nykyisin neljä osastoa, jotka jakaantuvat 13 toimistoon. Viraston henkilöstömäärä on 89.

Lain 5 §:ssä säädetään päätösvallan käyttämisestä tarkastusvirastossa sekä tarkastusneuvoston kokoonpanosta ja päätösvaltaisuudesta. Tarkastusneuvoston puheenjohtajana on viraston pääjohtaja ja jäseninä osastojen päälliköt.

Osasto- ja toimistojakoa sekä tarkastusneuvostoa koskevien säännösten sisällyttäminen lakiin ei sovi viime vuosina hallinnon kehittämisessä omaksuttuihin periaatteisiin eikä se vastaa nykyistä sääntelytapaa. Toisaalta tarkastusvirasto siirtyy vuoden 1993 alusta tulosohjaukseen, mikä tulee edellyttämään henkilöstövoimavarojen suuntaamista tulosaluejaon edellyttämällä tavalla. Osasto- ja toimistojakoa koskeva 3 sekä päätösvallan käyttöä ja tarkastusneuvostoa koskeva 5 § ehdotetaan kumottaviksi. Tarkoituksena on, että säännökset tarkastusneuvoston kokoonpanosta ja päätösvaltaisuudesta sekä neuvoston päätettävistä asioista sisällytetään asetukseen. Siinä säädettäisiin tarvittavilta osin myös viraston muusta sisäisestä organisaatiosta.

Lain 7 §:ssä säädetään tarkastusviraston oikeudesta käyttää uhkasakkoa asetettujen velvollisuuksien täyttämiseksi ja tilien tai muiden asiakirjojen saattamiseksi tarkastettavaan kuntoon. Uhkasakon asettamista ja sen maksettavaksi määräämistä koskevat asiat kuuluvat tarkastusneuvoston ratkaisuvaltaan. Ehdotetun 5 §:n kumoamisen johdosta ehdotetaan 7 §:ää muutettavaksi siten, että päätösvalta uhkasakkoasioissa kuuluu tarkastusneuvoston sijasta tarkastusvirastolle. Tarkastusviraston päätösvallan käytöstä määrättäisiin myös tältä osin asetuksella.

Uhkasakkoa asetettaessa tai maksettavaksi tuomittaessa noudatettavasta menettelystä säädetään yksityiskohtaisesti uhkasakkolaissa (1113/90). Siihen sisältyvät myös asianosaisten kuulemista koskevat menettelyt. Asianosaisen kuulemista koskeva säännös ehdotetaan tämän vuoksi poistettavaksi 7 §:stä. Säännöstä ehdotetaan tarkistettavaksi myös siten, että siinä mainittaisiin esitettäväksi tarkoitettujen asiakirjojen lisäksi muunlainenkin tietoaineisto.

Hallitusmuodon valtiontaloutta koskeva VI luku on muutettu heinäkuussa 1991 Suomen Hallitusmuodon VI luvun muuttamisesta annetulla lailla (1077/91). Maaliskuun 1 päivänä 1992 voimaan tulleella lailla valtion tulo- ja menoarvio on korvattu nimityksellä valtion talousarvio. Hallitusmuodon 71 §:ssä mainittu valtion revisionilaitos on muutettu sen nykyistä nimeä vastaavaksi eli valtiontalouden tarkastusvirastoksi. Lain 1 §:n 1 momenttiin ehdotetaan tehtäväksi samalla näiden termien muutoksista aiheutuvat tarkistukset.

2. Esityksen taloudelliset sekä organisaatio- ja henkilöstövaikutukset

Esityksellä ei ole suoranaisia taloudellisia vaikutuksia. Se luo edellytykset tarkastusviraston nykyisestä osasto- ja toimistojaosta luopumiselle sekä henkilöstövoimavarojen käytön tehostamiselle käytännön tarkastustyössä.

3. Tarkemmat säännökset ja määräykset

Tarkastusviraston sisäistä organisaatiota koskevien säännösten poistaminen laista edellyttää, että näistä asioista säädetään valtiontalouden tarkastuksesta annetussa asetuksessa (1177/90).

4. Voimaantulo

Laki ehdotetaan tulevaksi voimaan mahdollisimman pian sen jälkeen, kun se on hyväksytty ja vahvistettu, kuitenkin niin, että voimaantulon edellyttämälle asetuksen muutokselle ja muille täytäntöönpanotoimille jää riittävä aika.

Edellä esitetyn perusteella annetaan Eduskunnan hyväksyttäväksi seuraava lakiehdotus:

Laki valtiontalouden tarkastuksesta annetun lain muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

kumotaan valtiontalouden tarkastuksesta 23 päivänä joulukuuta 1947 annetun lain (967/47) 3 ja 5 §,

näistä 5 § sellaisena kuin se on osittain muutettuna 11 päivänä joulukuuta 1981 annetulla lailla (856/81), sekä

muutetaan 1 §:n 1 momentti ja 7 §,

näistä 1 §:n 1 momentti sellaisena kuin se on 9 päivänä huhtikuuta 1965 annetussa laissa (200/65), seuraavasti:

1 §

Valtiontalouden tarkastusviraston tehtävänä on tarkastaa valtion taloudenhoidon laillisuutta ja tarkoituksenmukaisuutta sekä talousarvion noudattamista.


7 §

Sen, joka ei noudata 6 §:n nojalla annettua määräystä tai joka jättää määräajassa tarkastusvirastolle toimittamatta sellaisen asiakirjan tai muun aineiston, joka muiden säännösten tai määräysten mukaan on sille annettava, tarkastusvirasto voi uhkasakolla velvoittaa täyttämään velvollisuutensa. Oikeus uhkasakon määräämiseen tarkastusvirastolla on myös tilien, asiakirjojen tai muun aineiston saattamiseksi tarkastettavaan kuntoon.


Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 199 .

Ennen lain voimaantuloa voidaan ryhtyä lain täytäntöönpanon edellyttämiin toimenpiteisiin.


Helsingissä 5 päivänä kesäkuuta 1992

Tasavallan Presidentti
MAUNO KOIVISTO

Valtiovarainministeri
Iiro Viinanen

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.