Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Siirry esitykseen

Puutteelliset hakuehdot

HE 25/1991
Hallituksen esitys Eduskunnalle laiksi verohinnantaksojen lakkauttamisesta sekä niihin sisältyvien hintojen perusteella suoritettavien valtion menojen vakauttamisesta annetun lain kumoamisesta

ESITYKSEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ

Esityksessä ehdotetaan kumottavaksi maatilalain säätämisen jälkeen soveltamattomaksi jäänyt laki. Tällöin maa- ja metsätalousministeriö vapautuu velvollisuudesta antaa lain nojalla vuosittain päätös valtiolle maksettavan virkatalonvuokran ja muun valtiolle viljassa suoritettavan korvauksen määräämisestä.

Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian sen jälkeen, kun se on hyväksytty ja vahvistettu.


PERUSTELUT

1. Nykyinen tilanne ja ehdotetut muutokset

Kesäkuun 13 päivänä 1930 annetulla lailla verohinnantaksojen lakkauttamisesta sekä niihin sisältyvien hintojen perusteella suoritettavien valtion menojen vakauttamisesta (232/30) lakkautettiin eräiden maksujen ja korvausten perusteena aikaisemmin käytettyjen verohinnantaksojen vahvistaminen sekä sitä varten määrätyt verohinnanpanot. Samalla viljassa määrätyt valtion menot vakautettiin rahamenoiksi säätämällä menojen perusteena käytettävästä viljan hinnasta laissa.

Lain 2 §:n 2 momentti sisältää vastaavasti säännökset valtiolle viljassa maksettavien korvausten määräämisestä. Säännöksen mukaan valtiolle maksettava virkatalonvuokra ja muu valtiolle viljassa suoritettava korvaus on laskettava kunakin vuonna maa- ja metsätalousministeriön määräämien Valtion viljavaraston lähinnä edellisenä vuotena maksamien viljan keskihintojen mukaan. Maa- ja metsätalousministeriö on antanut edellä tarkoitetun päätöksen viimeksi 22 päivänä toukokuuta 1990 (468/90).

Vuonna 1977 voimaan tulleen maatilalain (188/77) 86 §:n 2 momentin mukaan, milloin maatilahallituksen hallinnassa oleva virkatalo tai sen osa oli lain voimaan tullessa annettu valtion virkatalojen ja niistä muodostettujen pää- eli kantatilojen sekä viljelys- ja asuntotilojen vuokralle antamisesta annetun lain (74/22) tai valtion virkataloihin kuuluvain vuokra-alueiden lunastamisesta sekä virkatalojen käyttämisestä annetun lain (154/26) nojalla vuokralle, katsottiin vuokrasopimuksen voimassaoloaika päättyneeksi maatilalain voimaantuloa seuraavan maaliskuun 14 päivänä. Uusi vuokrasopimus oli kuitenkin säännöksen mukaan tehtävä, jos vuokramies niin halusi, siksi ajaksi, joka aikaisemman vuokrasopimuksen mukaan vielä olisi ollut jäljellä. Uudessa vuokrasopimuksessa piti vuokramaksu määrätä rahana. Maatilahallituksella ei ole enää voimassa yhtään vuokrasopimusta, jossa vuokra olisi määrätty viljassa.

Maatilalain voimaan tullessa muun viranomaisen kuin maatilahallituksen hallinnassa olevaan virkataloon kuuluva maa jäi maatilalain 86 §:n 3 momentin mukaan edelleen sanotun viranomaisen hallintaan ja, mikäli se tai osa siitä oli annettu vuokralle, vuokrasuhde pysyi edelleen voimassa niin kuin siitä oli säädetty tai sovittu. Säännöksen mukaan, milloin virkataloon kuulunutta muun viranomaisen kuin metsähallituksen hallinnassa olevaa maata annetaan vuokralle yleishyödyllisiin tarkoituksiin, määrää vuokramaksun ja muut vuokraehdot se ministeriö, joka tai jonka alainen viranomainen hallitsee vuokralle annettavaa maata.

Maatilalaki on kumottu kuluvan vuoden alusta voimaan tulleella maaseutuelinkeinolailla (1295/90). Maatilalain kumoamisella ei ole kuitenkaan merkitystä nyt kysymyksessä olevan lain kumoamisen kannalta.

Koska maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalalla ei ole enää ollut tarvetta antaa edellä mainittuja vuosittaisia päätöksiä valtiolle viljassa suoritettavien korvausten määräämisestä, ministeriö pyysi valtioneuvoston kanslialta, kaikilta ministeriöiltä, metsähallitukselta, kirkkohallitukselta, Suomen Kaupunkiliitolta, Suomen Kunnallisliitolta ja Maataloustuottajain Keskusliitto MTK:lta lausunnot siitä, sovelletaanko niiden hallinnonaloilla tai toimialoilla verohinnantaksojen lakkauttamisesta sekä siihen sisältyvien hintojen perusteella suoritettavien valtion menojen vakauttamisesta annettua lakia ja sen perusteella annettavaa maa- ja metsätalousministeriön päätöstä. Saaduissa lausunnoissa todettiin, ettei lakia tai päätöstä sovelleta.

Edellä olevan perusteella ehdotetaan, että laki verohinnantaksojen lakkauttamisesta sekä niihin sisältyvien hintojen perusteella suoritettavien valtion menojen vakauttamisesta kumottaisiin tarpeettomana.

2. Esityksen taloudelliset ja organisatoriset vaikutukset

Esityksellä ei ole valtiontaloudellisia eikä organisatorisia vaikutuksia.

3. Voimaantulo

Laki ehdotetaan tulevaksi voimaan mahdollisimman pian sen jälkeen, kun se on hyväksytty ja vahvistettu.

4. Säätämisjärjestys

Kumottava laki on säädetty valtiopäiväjärjestyksen 67 §:n mukaisessa säätämisjärjestyksessä. Koska nyt ehdotettu laki merkitsee perustuslaista säädetyn poikkeuksen poistamista, se voidaan vakiintuneen tulkinnan mukaan säätää tavallisessa lainsäätämisjärjestyksessä.

Edellä esitetyn perusteella annetaan Eduskunnan hyväksyttäväksi seuraava lakiehdotus:

Laki verohinnantaksojen lakkauttamisesta sekä niihin sisältyvien hintojen perusteella suoritettavien valtion menojen vakauttamisesta annetun lain kumoamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:

1 §

Täten kumotaan verohinnantaksojen lakkauttamisesta sekä niihin sisältyvien hintojen perusteella suoritettavien valtion menojen vakauttamisesta 13 päivänä kesäkuuta 1930 annettu laki (232/30) siihen myöhemmin tehtyine muutoksineen.

2 §

Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 199 .


Helsingissä 24 päivänä toukokuuta 1991

Tasavallan Presidentti
MAUNO KOIVISTO

Maa- ja metsätalousministeri
Martti Pura

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.