Hakutulokset
- Uutiset
31.8.2018 11.50
Syyskuussa 2018 voimaan tulevia säädöksiä ja säädösmuutoksiaSyyskuun 2018 muutoksia ovat muun muassa:
- Uusi varhaiskasvatuslaki ja asetus varhaiskasvatuksesta tulevat voimaan
- Terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun valtioneuvoston asetuksen muutos tulee voimaan – muutoksella selkeytetään psykoterapeutin ammattinimikkeen käyttöoikeutta
- Autoverolain muutos koskien uutta autoverotaulukkoa WLTP-menetelmällä mitatuille autoille tulee voimaan
- Uusi laki kolmansien maiden kansalaisten maahantulon ja oleskelun edellytyksistä tutkimuksen, opiskelun, työharjoittelun ja vapaaehtoistoiminnan perusteella tulee voimaan
- Lentoturvallisuutta koskeva EASA-asetus tulee voimaan 11. syyskuuta 2018
- Saavutettavuuslainsäädännön voimaantulo viivästyy - direktiivi pantava täytäntöön kansallisesti 23.9.2018 mennessä - Uutiset
30.8.2018 10.00
KHO:n päätös kansainvälistä suojelua koskevan uusintahakemuksen tutkimisesta - poliittinen mielipideKHO katsoi, että valittaja oli turvapaikkahakemuksessaan esittänyt sellaisia seikkoja, jotka maatiedon valossa lisäsivät merkittävästi sen todennäköisyyttä, että häntä tulisi pitää kansainvälistä suojelua saavana henkilönä. Tämän vuoksi Maahanmuuttoviraston olisi tullut jatkaa valittajan hakemuksen tutkintaa uudelleenlaaditun menettelydirektiivin 40 artiklan 3 kohdan tarkoittamalla tavalla sen selvittämiseksi, onko valittaja kansainvälisen suojelun tarpeessa, eikä viraston olisi tullut jättää valittajan hakemusta tutkimatta. HAO:n ei olisi tullut sille esitetty lisäselvitys huomioon ottaen Maahanmuuttoviraston perusteluihin viitaten katsoa, että kyseessä oli ollut uusintahakemus, jonka Maahanmuuttovirasto oli voinut jättää tutkimatta. HAO:n ja Maahanmuuttoviraston päätökset kumottiin ja asia palautettiin Maahanmuuttovirastolle uudelleen käsiteltäväksi. Maahanmuuttoviraston oli tutkittava valittajan kansainvälistä suojelua koskeva hakemus ja järjestettävä asiassa uusi turvapaikkapuhuttelu. - Uutiset
30.8.2018 9.19
KHO: Maahanmuuttovirasto ei voinut esittämillään pelkästään pukeutumiseen liittyvillä perusteilla hylätä valittajan kansainvälistä suojelua koskevaa hakemustaTämän vuoksi ja kun valittajaa uhannut shiiamilitia oli ulkomaalaislaissa tarkoitettu vainoa harjoittava toimija, jota vastaan valittajalla ei ollut sunnimuslimina ja naisena mahdollisuutta saada ulkomaalaislaissa tarkoitettua tehokasta ja luonteeltaan pysyvää suojelua, eikä hänen voitu edellyttää turvautuvan myöskään sisäiseen pakoon, Maahanmuuttoviraston ja HAO:n päätökset oli kumottava ja asia oli palautettava Maahanmuuttovirastolle turvapaikan myöntämiseksi. - Uutiset
24.8.2018 10.00
EIT:n ratkaisujen tiivistelmiä FinlexissäFinlexissä on 23.8.2018 julkaistu/päivitetty neljä EIT:n vuonna 2018 antamaa ratkaisua. Ensimmäinen asia koski valittajaa, joka vapautettiin seksuaalista kanssakäymistä alaikäisen kanssa koskevasta syytteestä, mutta jonka hovioikeus tuomitsi enemmistöäänin siviilioikeudelliseen korvaukseen. Toinen asia koski valittajaa, joka oli tuomittu 22.7.2011 tehdyistä terroriteoista. Kolmas asia koski Marokon kansalaisen karkottamista maahan, jossa hän väittää olevansa vaarassa joutua kidutetuksi. Neljäs asia koski asiakirjojen takavarikointia talousrikoksista epäillyltä asianajajalta. Asianajaja väitti, että syyttäjäviranomainen oli turvannut todisteita tavalla, joka loukkasi hänen oikeuttaan nauttia yksityiselämän ja kirjeenvaihdon kunnioitusta. - Uutiset
23.8.2018 10.40
KHO:n vuosikirjapäätös: uskonnollisen kääntymisen aitouden arviointi olisi edellyttänyt turvapaikanhakijan pyytämän suullisen käsittelyn toimittamista – toisessa asiassa suullinen käsittely ei ollut tarpeenKysymys oli valittajan kristinuskoon kääntymisen aitoudesta ja Maahanmuuttovirasto oli pitänyt valittajan kertomusta tältä osin epäuskottavana. Tuomioistuin ei ole sidottu hallintomenettelyssä esitettyyn selvitykseen, vaan arvioi selvityksen tarpeen ja merkityksen itsenäisesti. Tähän nähden ja kun otettiin huomioon valittajan menettelylliset oikeudet hänen pyrkiessään osoittamaan olevansa oikeutettu kansainväliseen suojeluun henkilökohtaisen vakaumuksen ja siitä aiheutuvan vainon perusteella, valittajan uskonnollisen kääntymisen aitouden arviointi puheena olevassa asiassa olisi edellyttänyt valittajan pyytämän suullisen käsittelyn toimittamista ja valittajan henkilökohtaista kuulemista. Asia palautettiin hallinto-oikeudelle suullisen käsittelyn toimittamista varten. - Uutiset
23.8.2018 8.00
Hovioikeus: päämiehen oikeusturva olisi voitu turvata riittävällä tavalla sijaisjärjestelyjä käyttämällä – avustajanpalkkiota ei korotettuHovioikeus totesi, että syytetyllä ja niin ollen myös A:n päämiehellä on lähtökohtaisesti oikeus valita itselleen avustaja asuinpaikkakunnaltaan. A:n päämiestä koskevassa syytteessä oli ollut kyse yhden syytekohdan sisältäneestä, laadultaan yksinkertaisesta ja varsin tavanomaisesta rikosasiasta. Hovioikeus tämän vuoksi katsoi, että pääkäsittelyssä A:n päämiehen oikeusturva olisi voitu turvata riittävällä tavalla sijaisjärjestelyjä käyttämällä hänen ulkomaalaistaustastaan ja puutteellisesta suomen kielen taidostaan huolimatta. Tällä lisäyksellä hovioikeus hyväksyi käräjäoikeuden perustelut ja katsoi, ettei asiassa ollut perustetta korottaa A:lle maksettua avustajanpalkkiota hänen vaatimallaan tavalla. (Vailla lainvoimaa 23.8.2018) - Uutiset
22.8.2018 11.00
KHO:n kaksi ratkaisua hallinto-oikeuden esittelijän esteellisyydestä ulkomaalaisasiossaVaikka asiassa otettiinkin huomioon valittajan erityisen korostunut oikeusturvan tarve ehdottoman palautuskiellon vuoksi, yksin siitä seikasta, että valittaja saattoi mieltää Maahanmuuttoviraston vastapuolekseen viraston aseman ja tehtävien perusteella, ei seurannut, että asiassa olisi ollut perusteltua aihetta epäillä esittelijän puolueettomuutta. Asiassa ei ollut oikeudenkäymiskaaren 13 luvun 7 §:n 3 momentti huomioon ottaen ilmennyt saman luvun 6 §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitettua perusteltua aihetta epäillä esittelijän esteellisyyttä.
Toisessa tapauksessa KHO totesi, että kun otettiin huomioon esittelijän taustavirka Maahanmuuttovirastossa ja siihen sekä sitä edeltäviin määräaikaisiin virkasuhteisiin liittyneet tehtävät, joihin oli kuulunut jossain määrin johtamistehtäviä, Maahanmuuttoviraston omassa toiminnassaan erityisesti maalinjauksin noudattama yhtenäistävä ohjaus sekä se seikka, että hallinto-oikeudessa esittelijän tehtävillä oli asiasisältönsä vuoksi läheinen yhteys hänen Maahanmuuttovirastossa suorittamiinsa ratkaisutehtäviin, ja vielä mainittujen eri tehtävien ajallinen läheisyys, ei näiden eri näkökohtien johdosta syntyvää perusteltua epäilyä esittelijän objektiivisesta puolueettomuudesta ollut mahdollista sulkea pois. Kun lisäksi otettiin huomioon oikeudenkäymiskaaren 13 luvun 7 §:n 3 momentti, nämä mainitut tekijät yhdessä antoivat saman luvun 6 §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitetun perustellun aiheen epäillä esittelijän puolueettomuutta. - Uutiset
22.8.2018 8.59
EIT:n ratkaisujen tiivistelmiä FinlexissäFinlexissä on 21.8.2018 julkaistu/päivitetty viisi EIT:n vuonna 2017 antamaa ratkaisua. Ensimmäisessa tapauksessa oli kysymys siitä, merkitsikö valittajien karkottaminen Iraniin EIS 2 artiklan, 3 artiklan, 8 artiklan ja 13 artiklan, luettuna yhdessä 3 artiklan kanssa, rikkomista. Toisessa asiassa oli kysymys siitä, oliko valittajan elinkautisen vankeusrangaistuksen yhteydessä rikottu EIS 3 artiklaa. Kolmannessa asiassa oli kyse siitä, oliko valtio täyttänyt velvollisuutensa suojella kansalaisia EIS 3 artiklassa kielletyltä epäinhimilliseltä tai halventavalta kohtelulta sekä EIS 4 artiklassa kielletyltä ihmiskaupalta ja pakkotyöltä. Neljännessä, Suomea koskevassa ratkaisussa oli kysymys siitä, oliko valtio rikkonut EIS 8 artiklaa, kun valittaja ei saanut itse päättää asuinpaikastaan. Viidennessä asiassa oli kysymys siitä, oliko laittomien maahanmuuttajien työ mansikkaviljelmällä pakkotyötä ja rikottiinko näin EIS 4 artiklan 2 kappaletta. - Uutiset
17.8.2018 12.10
KHO: Vaatimus ulkomaalaislain 37 §:n 1 momentissa tarkoitetusta perheenjäsenyydestä täyttyi – Maahanmuuttoviraston ja hallinto-oikeuden päätökset kumottiinMaahanmuuttovirasto oli hylännyt A:n perhesideperusteista oleskelulupaa koskevan hakemuksen sillä perusteella, että A ei ollut B:n ulkomaalaislain 37 §:n 1 momentissa tarkoitettu perheenjäsen. Hallinto-oikeus oli hylännyt A:n Maahanmuuttoviraston päätöksestä tehdyn valituksen. Maahanmuuttovirasto ja hallinto-oikeus olivat päätöksissään viitanneet siihen, ettei B ollut A:n huoltaja. Korkein hallinto-oikeus kumosi Maahanmuuttoviraston ja hallinto-oikeuden päätökset ja palautti asian Maahanmuuttovirastolle oleskeluluvan myöntämiseksi. - Uutiset
16.8.2018 9.19
KHO:n ratkaisu henkilöllisyyden riittävästä selvittämisestä kansalaisuuden myöntämistä koskevassa asiassaHallinto-oikeus oli katsonut, että kun valittaja oli itse antanut henkilöllisyydestään viranomaisille ristiriitaisia tietoja, ei hänen henkilöllisyytensä voitu katsoa tulleen kansalaisuuden myöntämiseksi riittävällä tavalla selvitetyksi. Maahanmuuttovirasto oli voinut hylätä kansalaisuushakemuksen. Asiassa oli KHO:ssa otettava kantaa siihen, oliko valittajan pyytämää korjausta syntymäaikaan pidettävä kansalaisuuslain 6 §:n 4 momentissa tarkoitetulla tavalla vähäisenä. KHO katsoi, että viiden vuoden eroa ilmoitetuissa syntymäajoissa ei ollut pidettävä mainitussa lainkohdassa tarkoitetulla tavalla vähäisenä. Pyyntö valittajan henkilöllisyyden muuttamiseen oli näin ollen katkaissut kansalaisuuslain 6 §:n 3 momentissa tarkoitetun määräajan kulumisen. Sillä seikalla, että pyydettyä muutosta ei ollut merkitty väestötietojärjestelmään, ei ollut asiassa ratkaisevaa merkitystä. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöksen lopputulosta. - Uutiset
10.8.2018 13.37
Hallinto-oikeuden äänestyspäätös kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneen hakijan oikeudesta perustoimeentulotukeenHAO katsoi, että Kansaneläkelaitos oli tapauksen olosuhteissa, hakemuksen sisältö ja tarkoitus huomioon ottaen, voinut hylätä hakemuksen, joka oli koskenut toimeentulotuen hakemusta tulevalle kahdelle kuukaudelle. Vähemmistö ja asian esittelijä puolestaan katsoivat, että niin kauan kuin kansainvälistä suojelua hakeneen henkilön turvapaikka-asiaa ei ole lainvoimaisesti ratkaistu, hakijan oleskeluun Suomessa on edelleen olemassa laillinen peruste, eikä hänen voida edellyttää hakeutuvan vapaaehtoisen paluun järjestelmään turvatakseen toimeentulonsa. Siltä osin kuin asiassa oli ollut kysymys toimeentulotuen myöntämisestä ajalle, jolloin X:n turvapaikka-asiaa ei vielä ollut lainvoimaisesti ratkaistu, Kansaneläkelaitos ei siten ollut voinut hylätä X:n hakemusta yksinomaan hänen Suomessa oleskelunsa tilapäisyyden perusteella arvioimatta hakijan tarvetta toimeentulotukeen hänen kokonaistilanteensa huomioon ottaen. (Ään. 7-5 ja esittelijän eriävä mielipide) - Uutiset
10.8.2018 13.15
Laki turvatoimista Maahanmuuttovirastossa voimaan 20. elokuuta – turvatarkastukset täydentävät jo olemassa olevia turvatoimiaMaahanmuuttovirastossa voidaan jatkossa tehdä turvatarkastuksia viraston tiloihin saapuvaan ja siellä olevaan henkilöön. Mahdollistamalla turvatarkastusten tekeminen jo ennen asiakastapaamista, suojataan virastossa työskenteleviä henkilöitä erilaisilta vaaratekijöiltä, turvataan työskentelyolosuhteita sekä suojataan viraston omaisuutta. Lakia ei sovelleta Maahanmuuttoviraston ylläpitämän valtion vastaanottokeskuksen tai järjestelykeskuksen majoitustiloihin saapuvaan eikä siellä olevaan henkilöön. - Uutiset
10.8.2018 12.40
EU:n ulkopuolelta tulevien opiskelijoiden ja tutkijoiden oleskelulupia pidennetään ja työnhakuun kannustetaan 1. syyskuuta voimaantulevalla laillaEU:n ulkopuolelta tulevien tutkijoiden ja opiskelijoiden oleskelulupia pidennetään ja työnhakuun ja yrittäjyyteen kannustetaan siihen myönnettävällä oleskeluluvalla. Lailla täytäntöönpantavan EU-direktiivin tavoitteena on, että mahdollisimman moni tutkintonsa EU-maassa suorittanut jäisi työskentelemään EU-alueelle. Uuden lain myötä kaikki tutkijat saavat tutkijan oleskeluluvan, riippumatta siitä onko kyseessä työsuhde tai esimerkiksi apuraha. Oleskelulupa myönnetään jatkuvana enintään kahdeksi vuodeksi. Jatko-oleskelulupa myönnetään enintään neljäksi vuodeksi. - Uutiset
9.8.2018 9.45
KHO:n ratkaisu suullisen käsittelyn tarpeesta karkottamista koskevassa asiassaKorkein hallinto-oikeus katsoi, että vaikka hallinto-oikeus oli arvioinut kaiken Suojelupoliisin esittämän tiedon olevan asianosaiseltakin salassapidettävää, sen olisi tullut varata valittajalle tämän pyytämä tilaisuus tulla suullisesti kuulluksi ja kuulustuttaa ainakin omia todistajiaan. Valittajan pyytämää suullista käsittelyä ei ollut tällaisessa karkottamista koskevassa asiassa voitu pitää ilmeisen tarpeettomana hallintolainkäyttölain 38 §:ssä tarkoitetulla tavalla. Hallinto-oikeuden päätös kumottiin ja asia palautettiin sille uuden suullisen käsittelyn toimittamiseksi. - Uutiset
6.8.2018 10.15
Yhdenvertaisuusvaltuutettu: Poliisin saattamista palautetuista 85 % on turvapaikanhakijoitaPoliisihallitus ja muun muassa sisäministeri Kai Mykkänen ovat viime päivinä korostaneet, että suurin osa Suomesta palautettavista ulkomaalaisista on muita kuin turvapaikanhakijoita. Näin onkin, jos palautettavilla tarkoitetaan myös niitä henkilöitä, jotka poistuvat Suomesta ilman poliisin mukanaoloa, yhdenvertaisuusvaltuutetun toimistosta tiedotetaan. - Uutiset
3.8.2018 15.35
YLE: Ranskan tuomioistuin esti jälleen turvapaikanhakijan palautuksen SuomeenPariisin hallinto-oikeus ei anna palauttaa henkilöä Suomeen, sillä Suomi käännyttäisi hänet Afganistaniin. Tämä olisi oikeuden mielestä virhe. Pariisin hallinto-oikeuden päätös on päivätty tiistaille. Ylen kääntämän päätöksen mukaan Suomen korkein oikeus oli vahvistanut henkilön kielteisen turvapaikkapäätöksen 6. kesäkuuta. Kuten monet kielteisen päätöksen saaneet, henkilö oli päätöksen saatuaan ilmeisesti matkustanut kotimaansa Afganistanin sijaan muualle Eurooppaan, eli Ranskaan. - Uutiset
30.7.2018 12.30
Useita seksuaaliseen hyväksikäyttöön liittyvän ihmiskaupan uhreja tunnistettu SuomessaIhmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmään on kuluvana vuonna kesäkuun loppuun mennessä otettu 76 uutta asiakasta. Heistä 30 on arvioitu joutuneen ihmiskauppaan viittaavan hyväksikäytön kohteeksi Suomessa. Suomessa uhriutuneista 12 on joutunut seksuaaliseen hyväksikäyttöön liittyvän ihmiskaupan uhriksi. Luku on merkittävästi suurempi kuin aiempina vuosina: koko vuonna 2017 Suomesta tunnistettiin kahdeksan seksuaaliseen hyväksikäyttöön liittyvän ihmiskaupan uhria. Vuonna 2016 luku oli koko vuoden osalta neljä. - Uutiset
25.7.2018 9.24
Uusi laki turvapaikkahakemusten maksimikäsittelyajoista tuli voimaan 20.7 –turvapaikkahakemusten käsittelyaika korkeintaan 6 kuukauttaUusi laki turvapaikkahakemusten maksimikäsittelyajoista tuli voimaan 20.7. Lain mukaan 20.7.2018 tai sen jälkeen jätettyjen turvapaikkahakemusten käsittely saa kestää enintään 6 kuukautta. - Uutiset
20.7.2018 8.04
Hovioikeus arvioi tahallisuuden rajoja ulkomaalaisrikkomusta koskevassa asiassaAsiassa oli kysymys siitä, oliko vastaaja oleskellessaan Suomessa ilman vaadittavaa oleskelulupaa ollut nimenomaisesti tietoinen oleskelunsa laittomuudesta tai ainakin pitänyt varsin todennäköisenä, ettei oleskelu ilman vaadittavaa oleskelulupaa ole sallittua. Asiassa todetuilla perusteilla HO katsoi selvitetyksi, että vastaaja oli syyllistynyt HO:ssa tarkistetun syytteen mukaiseen ulkomaalaisrikkomukseen. Kun rikoksen tekoaika oli merkittävästi lyhyempi kuin KO:n hänen syykseen lukeman vastaavan rikoksen tekoaika, vastaajalle tuomittua rangaistusta oli alennettava. HO piti oikeudenmukaisena rangaistuksen suuruutena 20 päiväsakkoa. (Vailla lainvoimaa 20.7.2018) - Uutiset
13.7.2018 14.34
Ulkomailta – Ruotsi: Korkeimman oikeuden ratkaisujaRuotsin korkeimman oikeuden ratkaisut ajalta 14.6–10.7.2018 koskevat muun muassa jääkiekko-ottelussa tapahtuneen väkivallanteon rikosoikeudellista arviointia, rikoksen paljastamisen laiminlyöntiä, rikoksen johdosta tapahtuvaa karkottamista ja vedenjakelusta aiheutuneiden henkilövahinkojen korvaamista.