Hakutulokset
- Uutiset
31.8.2022 9.09
Suositusluonnoksesta salassa pidettävien asiakirjojen käsittelystä voi lausua 21. syyskuuta 2022 saakkaSuosituksen tavoitteena on opastaa salassa pidettävien asiakirjojen (tietojen), käsittelyssä sekä käsittelyä koskevien vaatimusten täyttämisessä. Suositus on tarkoitettu ensisijaisesti tiedonhallintayksiköille ja viranomaisille, mutta niiden lisäksi tätä suositusta voivat hyödyntää elinkeinoelämän toimijat ja kaikki muutkin, jotka käsittelevät viranomaisten salassa pidettäväksi määrittelemiä asiakirjoja. - Uutiset
30.8.2022 11.00
Hallinto-oikeus: Verotuksen oikaisulautakunta oli voinut jättää yhtiön oikaisuvaatimuksen tutkimattaYhtiön oikaisuvaatimuksessa ei voitu katsoa hallintolain 49 d §:n mukaisesti ilmoitetun, millaista oikaisua siinä vaaditaan ja millä perusteilla sitä vaaditaan. Oikaisulautakunnassa käsillä ollut muutoksenhakuasetelma ei ollut sillä tavoin selkeä ja yksinkertainen, että asian tutkimisen asianmukainen kohdentaminen olisi ollut mahdollista ilman tällaista nimenomaista yksilöimistä. Oikaisulautakunta oli varannut yhtiölle riittävän määräajan täydentää oikaisuvaatimustaan, mutta oikaisuvaatimusta ei ollut täydennetty annetussa määräajassa eikä ennen oikaisulautakunnan päätöksen tekemistä. (Ei lainvoim. 30.8.2022) - Uutiset
29.8.2022 11.11
Lausuntotiivistelmä luonnoksesta julkisen hallinnon automaattista päätöksentekoa koskevaksi lainsäädännöksiOikeusministeriössä laadittu luonnos hallituksen esitykseksi julkisen hallinnon automaattista päätöksentekoa koskevaksi lainsäädännöksi oli lausunnoilla ajalla 25.3.2022–6.5.2022. Ruotsinkielistä lausuntoaikaa jatkettiin 2.8.2022 asti. Lausunto saatiin 100:lta taholta. Suurin osa lausunnonantajista suhtautui myönteisesti automaattisen päätöksenteon yleissääntelyn luomiseen. Eräät lausunnonantajat totesivat kuitenkin tiedonhallintalain sääntelyn joiltain osin liian yksityiskohtaiseksi, mutta eräät toisaalta katsoivat sääntelyn tarpeelliseksi kokonaisuuden, kuten vastuukysymysten tai hallinnon lainalaisuusperiaatteen kannalta. - Uutiset
29.8.2022 10.50
Hallinto-oikeus palautti asiakirjajulkisuutta koskevan asian poliisilaitokselle uudelleen käsiteltäväksiKoska A:lla oli asiassa esittämänsä journalistisen käyttötarkoituksen perusteella katsottava olevan oikeus käsitellä pyydettyjen asiakirjojen muodostamaa henkilörekisteriä, poliisilaitoksen oli tullut luovuttaa tiedot julkisuuslain 16 §:n 3 momentin estämättä, ellei asiassa saatavasta selvityksestä ilmene, että käyttötarkoitus olisi muu kuin ilmoitettu. Pelkästään se, että tietoja mahdollisesti käytetään tutkintapyynnön tai rikosilmoituksen tekemiseen, ei ole peruste katsoa, ettei tietoja käytetä journalistiseen käyttötarkoitukseen. Valituksenalainen päätös oli kumottava ja asia palautettava Itä-Uudenmaan poliisilaitokselle uudelleen käsiteltäväksi. (Vailla lainvoimaa 29.8.2022) - Uutiset
22.8.2022 15.30
Asianajaja Anne Björklund: Hallintolakiin sisältyvä suhteellisuusperiaate kynnysarvot alittavissa hankinnoissaHankintalaki ei lähtökohtaisesti koske kynnysarvot alittavia hankintoja. Kynnysarvot alittavien hankintojen tekemistä koskevat kuitenkin usein hankintayksikön sisäiset ohjeet, joissa määritellään, millä tavalla pienhankinnat tulee toteuttaa. Edellä mainitun lisäksi ainakin kynnysarvot alittaviin valtion ja kuntien hankintoihin tulee soveltaa hallintolain 6 §:ää, jonka mukaan ”viranomaisen on kohdeltava hallinnossa asioivia tasapuolisesti sekä käytettävä toimivaltaansa yksinomaan lain mukaan hyväksyttäviin tarkoituksiin. Viranomaisen toimien on oltava puolueettomia ja oikeassa suhteessa tavoiteltuun päämäärään nähden. Niiden on suojattava oikeusjärjestyksen perusteella oikeutettuja odotuksia”. Edellä mainitut periaatteet näyttäisivät ainakin sanamuotonsa mukaan vastaavan hankintalain tasapuolisuus-, suhteellisuus- ja avoimuusperiaatteita. - Uutiset
22.8.2022 14.02
Apulaisoikeuskansleri kiinnitti Oulun kaupungin huomiota viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain säännösten noudattamiseen asiakirjapyyntöjen viivytyksettömässä käsittelyssäKaupunki oli vastannut kantelijan joulukuussa 2019 tekemään asiakirjapyyntöön maaliskuussa 2020 ja elokuussa 2020. Asiakirjapyynnön käsittely oli siten viivästynyt huomattavasti julkisuuslaissa säädetyistä käsittelyajoista. - Uutiset
19.8.2022 13.02
Oikeusasiamies: Helsingin kaupungin sosiaalitoimi ei pannut täytäntöön hallinto-oikeuden päätöstä ja käsitellyt lapsen asiaa ilman aiheetonta viivytystä siten kuin hallintolaissa ja vammaispalvelulaissa edellytetäänOA saattoi Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan tietoon asiassa (kohdassa 3.3) esittämänsä käsityksen lainvastaisesta viivästyksestä HAO:n päätöksen täytäntöönpanossa ja vaikeavammaisen lapsen palveluasumista koskevan päätöksen tekemisessä. - Uutiset
19.8.2022 11.50
Apulaisoikeusasiamies: Tartuntatautilaissa tarkoitettujen karanteeni- ja eristämispäätösten tiedoksiantoa koskevan sääntelyn ajantasaisuutta ja pandemiatilanteeseen soveltuvuutta tulisi arvioida uudelleenAOA esittää, että STM ryhtyisi toimiin sen selvittämiseksi, millä tavoin lainsäädäntöä olisi perusteltua täsmentää tartuntatautilaissa tarkoitettujen karanteenia ja eristämistä koskevien päätösten tiedoksiantomenettelyjen osalta, samalla turvaten päätöksen kohteena olevan henkilön oikeusturva. - Uutiset
18.8.2022 15.30
Oikeuskansleri: Karanteeni- ja eristämispäätökset koronaviruspandemian aikanaOikeuskansleri kiinnitti sosiaali- ja terveysministeriön huomiota sen hallinnonalaan kuuluvan lainsäädännön huolelliseen soveltamiseen ja johdonmukaisuuden varmistamiseen samoin kuin ohjeiden sisältöä koskeviin vaatimuksiin. Hän kiinnitti aiemman ratkaisukäytäntönsä pohjalta huomiota myös säädösehdotusten ja ohjeiden valmistelun dokumentoimiseen ja riittävän kattavaan perustelemiseen. - Uutiset
18.8.2022 9.22
KHO: HAO ei ollut voinut vahvistaa psykiatrisen sairaalahoidon jatkamista koskevaa päätöstä, joka oli alistettu HAO:n vahvistettavaksi 3 viikkoa päätöksen tekemisen jälkeen (ään. 3-2)Asiassa oli ratkaistavana, oliko hallinto-oikeus voinut vahvistaa hoidon jatkamista koskevan päätöksen, joka oli alistettu hallinto-oikeuden vahvistettavaksi 3 viikkoa päätöksen tekemisen jälkeen hallinto-oikeuteen saapuneella sairaalan kirjelmällä. KHO katsoi, että hoitoon määräämistä koskevaa päätöstä ei ollut alistettu hallinto-oikeudelle mielenterveyslain 12 §:n 1 momentissa edellytetyllä tavalla heti. Päätöksen alistamisessa oli menetelty mielenterveyslain vastaisesti. Hallinto-oikeuden päätös kumottiin ja alistettu päätös jätettiin vahvistamatta. - Uutiset
17.8.2022 9.07
Kantelijaa ei valittu työtehtävään - oikeusasiamies kiinnitti Suojelupoliisin huomiota turvallisuusselvityksen selkeyteen ja ymmärrettävyyteenOA:n selvitysten perusteella oli ilmeistä, että kantelijaa koskevalla turvallisuusselvityksen kattavuusilmoituksella oli ollut hänelle kielteisiä vaikutuksia. Valtori oli tulkinnut kattavuusilmoituksen puutteelliseksi turvallisuusselvitystulokseksi. Tästä syystä kantelijaa ei valittu työtehtävään. Oli pääteltävissä, että mikäli Valtorin tulkinta olisi ollut toisenlainen, kantelija olisi valittu tehtävään. OA kiinnitti vastaisen varalle Valtorin vakavaa huomiota hallintolain 31 §:n säännökseen asian riittävästä ja asianmukaisesta selvittämisestä. Valtorin menettelystä oli aiheutunut kantelijalle vähintäänkin aineetonta haittaa. Suojelupoliisin huomiota kiinnitettiin turvallisuusselvityksen selkeyteen ja ymmärrettävyyteen. - Uutiset
15.8.2022 8.00
Oikaisuvaatimuksen käsittely päihdepalveluissa - apulaisoikeusasiamieheltä hyvitysesitys perusoikeuksien loukkauksestaKaupunki menetteli lainvastaisesti ja virheellisesti siten, ettei kantelija ollut saanut asiassaan tehtyyn oikaisuvaatimukseen päätöstä. AOA korosti, että sosiaalihuollon asiakaslain mukainen muistutusmenettely koskee tietyn palvelun laatua tai asiakkaan saamaa kohtelua. Jos asiakas ilmoittaa olevansa tyytymätön saamaansa hallinnolliseen päätökseen ja pyytää siihen oikaisua, tulisi pyyntöä käsitellä oikaisuvaatimuksena, ei muistutuksena. AOA piti tehtyjä virheitä vakavina. Laiminlyöntien vakavuutta lisäsi se, että kantelijalla oli ollut pitkäkestoinen sairaus ja hänen alentunut kykynsä hoitaa asioitaan oli ollut viranomaisten tiedossa. Kantelijalla oli myös ollut erityinen tarve saada asiansa nopeasti käsiteltyä. - Uutiset
12.8.2022 10.35
Apulaisoikeusasiamies: Helsingin vankila menetteli lainvastaisesti, kun kantelijan pyyntöä lähettää valitus karanteenipäätöksestä sähköisesti ei noudatettu - vankiterveydenhuollon yksikkö menetteli lainvastaisesti päätöksen tiedoksiannossaVankila tarjosi kantelijalle valituksen lähettämistä varten kirjekuoren, jossa postimaksu oli valmiiksi maksettu. Vaikka postittaminen jätettiin kantelijan vastuulle, vankilan menettely vastasi käytännössä kutakuinkin sitä, että vankilan henkilökunta olisi toimittanut valituksen tuomioistuimelle postitse. Kantelija kuitenkin vaati, että valitus olisi tullut lähettää sähköisesti. AOA katsoi, että tässä tapauksessa lain edellytys ”viipymättä” tarkoitti, että valitus, joka sisälsi vaatimuksen täytäntöönpanon keskeyttämisestä, olisi tullut toimittaa kantelijan pyytämin tavoin sähköisesti. Helsingin vankila oli menetellyt lainvastaisesti, kun kantelijan pyyntöä ei noudatettu. Päätöksen tiedoksiannon osalta AOA katsoi, että vankiterveydenhuollon yksikkö oli menetellyt lainvastaisesti, kun kantelijalle oli vasta 19.2.2021 annettu kirjallisena tiedoksi päätös, joka oli tehty 3.2.2021, jonka voimassaoloaika päätöksen mukaan oli 3.–17.2.2021 ja joka lisäksi on laadultaan sellainen, että se voidaan panna täytäntöön heti muutoksenhausta huolimatta, jolloin siihen tulisi olla mahdollisuus hakea täytäntöönpanon kieltoa tai keskeytystä. - Uutiset
12.8.2022 8.30
Apulaisoikeusasiamies: Liikennevakuutuskeskuksen vahinkojaoston toiminta - Uutiset
11.8.2022 12.00
Apulaisoikeuskansleri: Kansaneläkelaitoksen menettely perustoimeentulotukiasian käsittelyssäApulaisoikeuskansleri kiinnitti Kelan huomiota hallintolain asian asianmukaista käsittelyä sekä palvelun asianmukaisuutta koskevien säännösten noudattamiseen. Hän kiinnitti lisäksi Kelan huomiota päätöstensä huolelliseen ja asianmukaiseen perustelemiseen hallintolain mukaisesti. - Uutiset
11.8.2022 11.15
Apulaisoikeusasiamies: Asiakirjapyyntöön vastaaminen – Rikosseuraamuslaitoksen keskushallintoyksikön lakimiehelle huomautus - Uutiset
8.8.2022 11.30
Voimankäyttö lapsen kiinnipitotilanteessa - apulaisoikeusasiamieheltä huomautus koulukodille ja hyvitysesitys Helsingin sosiaali- ja terveydenhuollon toimialalle perusoikeuksien loukkauksestaKantelija oli menettänyt päätöksenteossa tapahtuneiden laiminlyöntien johdosta perustuslain 21 §:ssä turvatun oikeutensa saattaa häntä koskeva asia tuomioistuimen käsiteltäväksi. Menettelyn moitittavuutta lisäsi se, että kyseessä oli ollut haavoittuvassa asemassa oleva lapsi, jonka oikeuksien ja oikeusturvan toteutuminen oli viranomaisen ja sen toimeksiannosta toimivien tahojen toimenpiteiden varassa. AOA korosti vielä, että koulukodin oli täytynyt olla tietoinen lastensuojelulain mukaisista velvoitteistaan. AOA kiinnitti lisäksi koulukodin huomiota siihen, mitä hän oli todennut kiinnipidosta ja tavanomaisesta sijaishuoltopaikassa annettavasta kasvatuksesta ja huolenpidosta. AOA esitti, että kantelijan perusoikeuksien toteuttamisesta vastuussa ollut Helsingin sosiaali- ja terveydenhuollon toimiala hyvittäisi kantelijalle hänen perusoikeuksiensa loukkaukset. - Uutiset
5.8.2022 16.00
Esitys Maahanmuuttoviraston automaattiseen päätöksentekoon liittyvästä oikaisumahdollisuudesta lausunnoilla 8.9. astiSisäministeriö on lähettänyt lausuntokierrokselle luonnoksen maahanmuuton erityislainsäädännön muutoksista, joiden tarkoitus on mahdollistaa automaattinen päätöksenteko Maahanmuuttoviraston toiminnassa. Näin yksinkertaisemmat asiat voitaisiin ratkaista mahdollisimman tehokkaasti. - Uutiset
4.8.2022 14.10
Lunastuslakiin muutoksia 1. syyskuuta 2022Tasavallan presidentti vahvisti 4. elokuuta lain kiinteän omaisuuden ja erityisten oikeuksien lunastuksesta annetun lain muuttamisesta ja määräsi lain tulemaan voimaan 1. syyskuuta 2022. - Uutiset
29.7.2022 10.23
Halinto-oikeus: ELY-keskus oli voinut hylätä Malmin lentoaseman ystävät ry:n suojeluesityksen ja ympäristöministeriö Malmin lentoaseman ystävät ry:n valituksen ELY-keskuksen päätöksestäELY-keskus oli päätöksellään 7.6.2018 numero UUDELY/6622/2015 hylännyt suojeluesityksen ja päättänyt, että Malmin lentoasemaa rakennuksineen ja lentokenttäalueineen ei määrätä suojeltavaksi. Ympäristöministeriö oli valituksen johdosta päätöksellään 5.4.2019 numero VN/3979/2018 kumonnut ELY-keskuksen päätöksen ja palauttanut asian ELY-keskukselle uudelleen käsiteltäväksi, koska valituksenalaisesta päätöksestä ei käynyt laissa edellytetyllä tavalla ilmi, miten ELY-keskus oli soveltanut rakennusperintölain soveltamisalaa koskevia säännöksiä ja mihin seikkoihin se oli ratkaisunsa perustanut. HAO hylkäsi vaatimuksen suullisen käsittelyn järjestämisestä. HAO hylkäsi vaarantamiskiellon vahvistamista koskevan vaatimuksen. HAO hylkäsi valituksen ja vaatimuksen oikeudenkäyntikulujen korvaamisesta. (Ei lainvoim. 29.7.2022) - Uutiset
29.7.2022 8.00
Hallinto-oikeus hylkäsi yhdistyksen valituksen valtionavustuksen osittaisesta takaisinperinnästäHAO ei muuttanut STM:n päätöstä, jolla se oli hylännyt Allergia-, Iho- ja Astmaliitto ry:n oikaisuvaatimuksen, joka oli koskenut STM:n päätöstä 12.11.2020, jolla oli päätetty periä osittain takaisin yhdistykselle vuodelle 2018 myönnetty valtionavustus korkoineen. (Ei lainvoim. 29.7.2022) - Uutiset
26.7.2022 14.00
Käsittelymaksun palautusta koskeneen pyynnön käsittely Maahanmuuttovirastossa kesti 10 kuukauttaViraston selvityksestä ei ilmennyt asiaan liittyneen sen pitkää käsittelyaikaa selittäviä erityisiä syitä. Apulaisoikeuskanslerin sijaisen arvion mukaan asian käsittely oli aiheettomasti viivästynyt. - Uutiset
25.7.2022 11.10
Oikeusasiamies: Rikosylikonstaapeli menetteli virheellisesti ajokiellon määräämisessä käräjäoikeuden tuomion jälkeen - kuulemiselle varatun määräajan olisi kaikissa tapauksissa päätyttävä vasta kohtuullisen ajan kuluttua syyksi lukevan ratkaisun antamisestaSe, että päätös on lain mukaan tehtävä ”viipymättä” syyksilukevan ratkaisun jälkeen, ei tarkoita, että tingittäisiin asianosaisen oikeudesta saada asiassa kohtuullinen määräaika oman kantansa esittämiselle. - Uutiset
21.7.2022 8.00
Terveyskeskus ei vastannut muistutuksiin - oikeuskansleri kiinnitti terveyskeskuksen huomiota lain säännöksiin ja Valviran ohjeisiinValviran ohjeistuksen mukaan vastaus muistutukseen tulisi yleensä antaa noin 1 – 4 viikon kuluessa muistutuksen saapumisesta toimintayksikköön. Oikeuskansleri kiinnitti kaupungin terveyskeskuksen huomiota hallintolain, julkisen hallinnon tiedonhallintalain ja potilaslain säännöksiin sekä Valviran ohjeisiin muistutuksen käsittelyssä. - Uutiset
20.7.2022 12.15
Hallinto-oikeuden ratkaisu asiakirjajulkisuudestaAsiassa oli arvioitava, ovatko A:n pyytämät asiakirjat salassa pidettäviä sillä perusteella, että ne sisältävät WSP Finland Oy:n liikesalaisuuksia, ja onko A:lla oikeus saada pyytämänsä asiakirjat jokaiselle kuuluvan tietojensaantioikeuden nojalla. (Vailla lainvoimaa 20.7.2022) - Uutiset
19.7.2022 15.00
Suupohjan liikelaitoskuntayhtymä laiminlöi hyvän hallinnon perusteisiin kuuluvan huolellisuuden selvitys- ja lausuntopyyntöön vastaamisessa - oikeusasiamieheltä huomautusOA katsoi Suupohjan liikelaitoskuntayhtymän laiminlyöneen hyvän hallinnon perusteisiin kuuluvan huolellisuuden selvitys- ja lausuntopyyntöön vastaamisessa, jonka johdosta OA:n perustuslaillinen tiedonsaanti viivästyi. Lisäksi viivästymisestä seurasi se, että kantelun kohteena ollut sosiaaliohjaaja ei ollut enää palvelussuhteessa selvityksen todellisella antohetkellä, jonka vuoksi selvitys oli jäänyt puutteelliseksi. OA antoi Suupohjan peruspalveluliikelaitoskuntayhtymälle huomautuksen vastaisen varalle asiassa (kohdassa 3.5) selostetusta kantelun tutkimiseksi OA:n tarvitsemien selvitysten toimittamisen merkittävästä viivästymisestä. - Uutiset
11.7.2022 9.00
Apulaisoikeuskanslerilta huomautukset: Asian käsittelyn viipyminen konkurssiasiamiehen toimistossaApulaisoikeuskansleri antoi konkurssiasiamiehen toimistolle sekä toimiston esittelijänä toimineelle konkurssiylitarkastajalle huomautukset asian viivytyksetöntä käsittelyä koskevien lainsäännösten vastaisesta menettelystä. - Uutiset
29.6.2022 11.00
Hallinto-oikeus: Virheellinen oikaisuvaatimusohje ei ollut vaikuttanut oikaisuvaatimusten myöhästymiseen ja poliisin oli tullut jättää ne myöhästyneinä tutkimattaLiikennevirhemaksu - Liikennerikkomus - Oikaisuvaatimus – Oikaisuvaatimusohje – Tiedoksianto – Tiedoksiantopäivä – Tiedoksiantosaantipäivä – Tutkimatta jättäminen (Ei lainvoim. 28.6.2022) - Uutiset
29.6.2022 10.02
KHO hyväksyi asianajajan hakemuksen ja purki KHO:n päätöksen oikeusapupalkkiota koskevan osuuden siltä osin kuin siinä ei ollut määrätty maksettavaksi arvonlisäveroa (ään. 4-1)Tulkinnan, jossa oikeusapupalkkion määrän riitauttava asianajaja tai luvan saanut oikeudenkäyntiavustaja joutuisi palkkaamaan asiamiehen yksinomaan oikeusapuun kohdistuvan purkuhakemuksen laatimiseksi, ei voitu katsoa edistävän lain esitöistä ilmenevää lainkohdan tarkoitusta. Purkuhakemus tutkittiin. Eri mieltä ollut oikeusneuvos katsoi, että purkuhakemuksen tutkiminen olisi edellyttänyt, että hakijalle ensin varattaisiin tilaisuus täydentää hakemustaan ja ilmoittaa, kuka HOL 118 §:n 5 momentin mukaisen pätevyysvaatimuksen täyttävä henkilö häntä asiassa avustaa. - Uutiset
27.6.2022 10.22
Apulaisoikeusasiamies: Suomen Urheiluopiston liikuntapaikkainstituutin johtaja oli ollut esteellinen päättämään omaa poikaansa koskeneesta opiskelijavalinnastaKoska liikuntapaikkainstituutin johtaja ei ollut jäävännyt itseään eikä asia ole ollut sellainen, että hän olisi voinut sen esteellisyydestään huolimatta ratkaista, asiassa oli menetelty hallintolain esteellisyyssäännösten vastaisesti. Asiassa ei ollut tuotu eikä tullut esiin sellaisia oikeudellisia eikä tosiasiallisia seikkoja, jotka olisivat tukeneet toisenlaista johtopäätöstä. Menettely oli siten ollut lainvastainen. AOA antoi huomautuksen Suomen Urheiluopiston liikuntapaikkainstituutin johtajalle esteellisyyssäännösten vastaisesta menettelystä. - Uutiset
23.6.2022 9.00
Oikeusasiamies: Edunvalvonnan tarpeen selvittäminen kesti liian kauanKun käräjäoikeus oli selvityksen mukaan ratkaissut asian, kokonaiskäsittelyajaksi oli muodostunut lähes 9 kuukautta, mitä OA piti kaiken kaikkeaan varsin epätyydyttävänä oikeusturvan näkökulmasta. OA saattoi asiassa esittämänsä käsityksen Digi- ja väestötietoviraston menettelyn lainvastaisuudesta sen tietoon. - Uutiset
22.6.2022 9.36
KKO: YTA-sopimusta koskevan riidan tutkiminen ei kuulunut yleiselle tuomioistuimelleKunta A oli tehnyt kunnan B kanssa sopimuksen sosiaali- ja terveystoimen yhteistoiminta-alueen muodostamisesta sekä sopimuksen sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämistä ja tuottamista koskevasta yhteistoiminnasta. Kunta A katsoi, että sopimuksia ei ollut noudatettu, minkä vuoksi se oli kanteessaan vaatinut hinnanalennusta ja korvausta palvelujen puutteellisesta toimittamisesta ja maksetun ylihinnan palauttamista. Sopimusta koskevan riidan tutkiminen ei kuulunut yleiselle tuomioistuimelle. Hovioikeuden päätös kumottiin ja asia jätettiin käräjäoikeuden päätöksen varaan. Ks. KKO:1992:177. Vrt. KKO:2008:36 ja KKO:2019:1. - Uutiset
21.6.2022 14.54
Apulaisoikeuskansleri: Hallintopakkotoimenpiteisiin ryhtyminen ympäristö- ja rakennusvalvonnassaApulaisoikeuskansleri kiinnitti Kaarinan kaupungin ympäristö- ja rakennusvalvonnan sekä kaupunginhallituksen vakavaa huomiota ympäristönsuojelu-, maankäyttö- ja rakennus- sekä jätelain noudattamiseen varmistamalla niiden edellyttämä valvontatoimenpiteiden tehokkuus. Riittävää ei ole vain seuranta, vaan kaupungin tulisi valvonnassaan tarvittaessa ryhtyä myös hallintopakkotoimenpiteisiin. - Uutiset
20.6.2022 15.30
Apulaisoikeusasiamies: Asian käsittely tietosuojavaltuutetun toimistossa viivästyi aiheettaKantelussa tarkoitetun asian käsittelyaika oli tietosuojavaltuutetun toimiston antaessa selvitystään (20.1.2022) ollut noin 14 kuukautta. Puhelimitse 26.4.2022 saadun tiedon mukaan asia oli edelleen vireillä ja käsittelyaika oli jo noin 18 kuukautta. - Uutiset
20.6.2022 8.00
Kirjallinen eristämis- ja karanteenipäätös on annettava viipymättä - Sodankylälle huomautus hallintolain rikkomisestaLapin AVI antoi perjantaina 16.6. Sodankylän kunnalle huomautuksen hallintolain rikkomisesta. Sodankylän kunnassa ei ole annettu suullisista eristämis- ja karanteenipäätöksistä kirjallisia päätöksiä viipymättä. Kirjallinen päätös tehtiin pahimmillaan neljän viikon viiveellä. Eduskunnan oikeusasiamies on ratkaisukäytännössään katsonut, että eristämispäätöksissä jo neljän päivän viive on liian pitkä. - Uutiset
16.6.2022 15.37
Hallituksen esitys: Avoimuusrekisteri lisäämään lobbauksen läpinäkyvyyttäHallitus esittää avoimuusrekisterilain säätämistä. Laki velvoittaisi yrityksiä, yhdistyksiä ja säätiöitä ilmoittamaan eduskuntaan ja ministeriöihin kohdistamastaan lobbauksesta. Avoimuusrekisterin tavoitteena on valmisteluun ja päätöksentekoon kohdistuvan vaikuttamisen läpinäkyvyyden parantaminen ja sitä kautta kansalaisten luottamuksen vahvistaminen. - Uutiset
16.6.2022 15.15
Apulaisoikeuskansleri: Kielellisten oikeuksien toteutuminen ei saa olla riippuvainen viranomaisten tietojärjestelmien toiminnallisuuksistaAsiassa ilmenneen perusteella ulosottomiehet eivät tienneet riittävästi mahdollisuudesta vaihtaa käsittelykieli ulosoton tietojärjestelmässä. Valtakunnanvoudin kanslian mukaan asiaan tullaan Ulosottolaitoksen tiedottamisessa ja koulutuksessa kiinnittämään huomiota. Apulaisoikeuskansleri piti toimenpiteitä välttämättöminä ongelman poistamiseksi ja saattoi käsityksensä valtakunnanvoudin kanslian tietoon sekä pyysi sitä ilmoittamaan toimenpiteistään viimeistään 31.12.2022. - Uutiset
16.6.2022 10.30
KHO: Eläinsuojeluyhdistys ei ollut asianosainen purkuhakemuksen kohteena olevassa asiassa, eikä sillä näin ollut oikeutta hakea KHO:n päätöksen purkamistaValvontaeläinlääkärin päätöksen mukaan A:n omistaman koiran omistusoikeus oli siirretty A:lta löytöeläintalolle, jonka toiminnasta eläinsuojeluyhdistys vastasi. Asiassa oli ratkaistavana, oliko eläinsuojeluyhdistyksellä oikeus hakea KHO:n päätöksen purkamista. - Uutiset
14.6.2022 8.30
Oikeusasiamies: HUSin yhteispäivystysten ruuhkautuminen kesällä 2021Helsingin Sanomissa 13.7.2021 haastatellun HUS Akuutin toimialajohtajan mukaan potilaat olivat joutuneet odottamaan päivystyksessä jopa vuorokausia. OA totesi, että HUSin yhteispäivystyksen toimipisteiden tiedotusvälineissä uutisoituja odotusaikoja oli pidettävä kohtuuttomina ja lainvastaisina. Jopa useiden vuorokausien pituiset odotusajat olivat vastoin sitä, mitä potilaslain 3 §:ssä säädetään laadultaan hyvästä terveyden- ja sairaanhoidosta ja hallintolain 7 §:ssä säädetään palveluperiaatteesta. OA saattoi asiassa (kohdassa 3.2) esittämänsä käsityksen menettelyn lainvastaisuudesta Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin tietoon. - Uutiset
10.6.2022 14.00
Apulaisoikeusasiamieheltä huomautus Kelalle kuntoutushakemuksen käsittelyajasta - Uutiset
10.6.2022 8.08
Hallitus esittää muutoksia hallintopäätöksistä valittamiseenHallitus esittää, että useimmista viranomaisen hallintopäätöksistä valitettaisiin jatkossa hallinto-oikeuteen eikä suoraan korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Myös tietyistä yleisten tuomioistuinten hallintopäätöksistä valitettaisiin hallinto-oikeuteen. Ehdotettu valitustie vastaisi oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain pääsääntöä eli viranomaisten tekemistä hallintopäätöksistä valitettaisiin jatkossa hallinto-oikeuteen ja vain valtioneuvoston yleisistunnon päätöksistä valitetaan suoraan korkeimpaan hallinto-oikeuteen. - Uutiset
9.6.2022 12.12
Oikeuskansleri Omaolo-palvelusta: Palvelun käyttöehtojen ja palvelua koskevan tiedon käyttäjälähtöisyysOikeuskansleri saattoi valtiovarainministeriön ja sosiaali- ja terveysministeriön tietoon näkemyksensä Omaolo-palvelun suhteesta perustuslain säännökseen, joka koskee hallintotehtävän antamisesta muulle kuin viranomaiselle. Oikeuskanslerin näkemyksen mukaan palvelun käyttäjien oikeudet tulisi turvata palvelua koskevilla käyttäjälähtöisillä ja ymmärrettävillä käyttöehdoilla ja palvelusta annettavilla muilla tiedoilla. - Uutiset
7.6.2022 13.00
Oikeusasiamies: FinnHems Oy:n lääkärihelikopteritoiminnasta tulisi säätää laissaOA Petri Jääskeläinen esittää STM:lle, että se ryhtyisi lääkärihelikopteritoimintaa harjoittavaa valtionyhtiö FinnHEMS Oy:tä koskeviin tarpeellisiin lainsäädäntötoimiin. OA pitää perusteltuna myös sitä, että yhtiön toiminnassa noudatettaisiin ennen mahdollisten säädösmuutosten valmistumista hallinnon yleislakeja, kuten kielilakia. - Uutiset
3.6.2022 8.30
Apulaisoikeuskansleri: Lastensuojelun huostaanottoa ja sijaishuoltoa koskevan asian käsittelyn viipyminen Hämeenlinnan hallinto-oikeudessaApulaisoikeuskansleri saattoi käsityksensä asian käsittelyn viipymisestä Hämeenlinnan hallinto-oikeuden tietoon. - Uutiset
2.6.2022 11.30
Hallinto-oikeus kumosi Helsingin Tuomiokapitulin päätöksen pappisvirasta pidättämisestä, kun tuomiokapituli oli menetellyt hallintolain esteellisyyden ratkaisemista koskevan säännöksen vastaisestiHAO kumosi valituksenalaisen päätöksen ja palautti asian Helsingin hiippakunnan tuomiokapitulille oikaisuvaatimuksena käsiteltäväksi. (Ei lainvoim. 2.6.2022) - Uutiset
1.6.2022 9.00
Toimeentulotukiasian käsittelyn viipyi - asiakkaan alkuperäisen sähköpostiviestin otsikkokentän teksti ei olisi saanut välittyä vastaanottokuittaukseenApulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti Porin kaupungin huomiota toimeentulotuesta annetussa laissa säädettyjen määräaikojen noudattamiseen. Kaupunki oli pyytänyt kantelijaa täydentämään toimeentulotukihakemustaan yhdeksäntenä arkipäivänä hakemuksen saapumisesta. Lain mukaan asiakasta on viimeistään seitsemäntenä arkipäivänä hakemuksen saapumisesta kehotettava täydentämään hakemustaan, jos se on puutteellinen. Hakemusta ei kerrotun perusteella käsitelty laissa edellytetyllä joutuisuudella. Lisäksi apulaisoikeuskanslerin sijainen katsoi, että vastaanottokuittaus olisi pitänyt lähettää salattuna tai siitä olisi pitänyt poistaa alkuperäisen sähköpostin otsikkokentän salassa pidettävä teksti. - Uutiset
30.5.2022 11.00
KHO: Eduskunnan oikeusasiamiehellä ei ollut toimivaltaa ratkaista oikaisuvaatimusmenettelyssä muutoksenhakukelpoisella hallintopäätöksellä erimielisyyttä, joka koski Eduskunnan akavalaiset ry:een järjestäytyneen oikeusasiamiehen kanslian virkamiehen tehtävän vaativuudenarviointiaKHO pyysi työtuomioistuimelta lausunnon eduskunnan virkaehtosopimusten oikeasta sisällöstä ja soveltamisesta. Lausunnon saatuaan KHO katsoi samoin kuin työtuomioistuin lausunnossaan, että asia olisi voitu viedä virkaehtosopimusten soveltamiserimielisyyksiä koskevaan neuvottelumenettelyyn. - Uutiset
25.5.2022 12.33
Alueellisten riskiarvioiden valmistelu käynnistyy uuden ohjeen mukaisestiSisäministeriön asettamassa alueellisten riskiarvioiden kehittämishankkeessa luotiin uusi menetelmäohje alueellisten riskiarvioiden laadintaan. Uudistettu ohje sisältää muun muassa tarkennuksia, joilla edistetään valmistelun monialaisuutta ja valtakunnallista yhdenmukaisuutta. Lisäksi riskien arvioinnin menetelmää on osittain uudistettu. - Uutiset
23.5.2022 9.18
Korkein hallinto-oikeus kumosi Maahanmuuttoviraston ja hallinto-oikeuden päätökset ja palautti asian Maahanmuuttovirastolle uudelleen käsiteltäväksi, jotta muutoksenhakijan kansainvälisen suojelun tarve arvioidaan Afganistanin ajantasaisen maatiedon perusteella kokonaan uudelleenKansainvälinen suojelu – Asian osittainen palauttaminen uudelleen käsiteltäväksi – Palautuspäätöksen valituskelpoisuus– Muutoksenhakuohjauksen virheellisyys – Ajantasainen maatieto – Afganistan – Kristinuskoon kääntyminen turvapaikkaperusteena – Viranomaisen velvollisuus korvata yksityisen asianosaisen oikeudenkäyntikulut - Uutiset
16.5.2022 9.39
Komissio on tyytyväinen poliittiseen yhteisymmärrykseen tietoverkkojen ja -järjestelmien uusista kyberturvallisuussäännöistä – NIS 2 -direktiivi tiukentaa myös yrityksille asetettuja tietoturvavaatimuksiaKomissio on tyytyväinen Euroopan parlamentin ja EU:n jäsenvaltioiden saavuttamaan poliittiseen yhteisymmärrykseen komission joulukuussa 2020 ehdottamasta direktiivistä, joka koskee toimenpiteitä korkeatasoisen kyberturvallisuuden varmistamiseksi koko unionissa (NIS 2 -direktiivi). - Uutiset
16.5.2022 8.40
Lainsäädännön arviointineuvosto avoimuusrekisteristä: Rekisteröintivelvoitteen kiertäminen estettäväAvoimuusrekisterilakia koskevan lakiehdotuksen perusteella saa hyvän käsityksen asian taustasta, tavoitteista ja keskeisistä keinoista. Olennaiset vaikutuslajit on tunnistettu ja arvioitu. Lakiehdotuksessa tulisi tarkentaa yhteiskunnallisten vaikutusten arviointia ja avata tarkemmin vaikutuksiin liittyviä epävarmuuksia. Lakiehdotuksesta ei selviä riittävällä tavalla ehdotettavien soveltamisrajausten merkitys rekisterin luonteelle ja tavoitteille. Lakiehdotuksessa ei ole riittävästi arvioitu riskiä, että rekisteröintivelvoitetta kierretään, jolloin sääntelyn tavoitteita ei saavuteta. - Uutiset
13.5.2022 15.30
Helsingin hallinto-oikeuden toimintakertomus 2021 julkaistuHallinto-oikeus on pystynyt antamaan oikeusturvaa suhteellisen normaaliin tapaan, vaikka vuosi 2021 oli monin tavoin poikkeuksellinen. Hallinto-oikeuden toimintaan vaikuttivat muun muassa koronapandemian jatkuminen, muutto väistötiloihin sekä määräaikaisten virkasuhteiden suuren määrän aiheuttama henkilöstön vaihtuvuus. - Uutiset
12.5.2022 15.30
Valtion virastojen aukioloaikojen lainsäädäntö uudistuu – mahdollistaa käyntiasioinnin joustavamman kehittämisenLakimuutoksilla luotaisiin selkeät raamit ja vähimmäisvaatimukset valtion viranomaisten aukiololle. Näin viranomainen voisi päättää palveluajoistaan ja kohdentaa aukioloaikaansa asiakastarpeiden mukaisesti. Aukioloajat voisivat olla keskenään erilaiset eri toimipaikoissa ja eri päivinä. Viranomaisten nykyisiin aukiolokäytäntöihin ei kohdistuisi kuitenkaan välittömiä muutospaineita. Hallitus antoi esityksensä eduskunnalle torstaina 12.5. Uuden lainsäädännön olisi määrä tulla voiman mahdollisimman pian. - Uutiset
6.5.2022 8.00
Oikeusasiamiehen perustuslaillinen tiedonsaantioikeus ei toteutunut asianmukaisesti VerohallinnossaAOA saattoi Verohallinnon tietoon asiassa kohdassa 3.1 esittämänsä käsityksen Verohallinnon hänelle kantelun johdosta aikanaan antamien selvitysten ja lausunnon puutteellisuudesta, minkä johdosta oikeusasiamiehen perustuslaillinen tiedonsaantioikeus ei toteutunut asianmukaisesti, sekä kohdassa 3.2 esittämänsä käsityksen, jonka mukaan Verohallinnon virkamiehen antama ohjaus ja neuvonta ei täyttänyt hyvän hallinnon perusteiden vaatimuksia. Tässä tarkoituksessa AOA lähetti jäljennöksen päätöksestään VM:lle ja Verohallinnolle. - Uutiset
4.5.2022 13.00
Apulaisoikeuskansleri: Terveydenhuoltoa koskevan hallintokantelun käsittely aluehallintovirastossaApulaisoikeuskansleri kiinnitti aluehallintoviraston huomiota perustuslain ja hallintolain säännöksiin asian käsittelyn viivytyksettömyydestä. Hän kiinnitti myös aluehallintoviraston ylitarkastajien huomiota hallintolain säännöksiin päätöksen sisällöstä ja perustelemisesta ja viraston ylitarkastajan huomiota julkisuuslain säännöksiin tietopyyntöön vastattaessa tiedon pyytäjälle ilmoitettavista käsittelymaksuista. - Uutiset
4.5.2022 11.00
EU-parlamentti hyväksyi tekoälyvaliokunnan loppuraportin: EU:lta toivotaan maailmanlaajuisia standardeja- Parlamentti ehdottaa tekoälyn tiekarttaa vuoteen 2030 asti
- Tekoäly voi auttaa ilmastonmuutoksen ja pandemioiden torjunnassa, työmarkkinoilla
- Mepit varoittavat perusoikeusriskeistä mm. yksityisyyden suojan osalta. - Uutiset
3.5.2022 14.00
Selvitys: Valtion aluehallinnon rakennetta ja tehtävänjakoa on mahdollista kehittää neljään eri suuntaanValtion aluehallintoa on mahdollista kehittää nykyrakenteen pohjalta tai siihen voidaan tehdä laajempia rakenteellisia muutoksia, kuten virastojen yhdistämistä tai tehtävien siirtämistä. Selvityksessä kuvattuja vaihtoehtoja voidaan jatkossa hyödyntää tietopohjana, kun seuraava hallitus tekee rakenteita koskevia päätöksiä. Aluehallinnon perusteellisempi uudistaminen vaatisi riittävän pitkän, yhteensä useamman vuoden pituisen suunnittelu- ja toimeenpanoajan. Selvitys valtion aluehallinnon virastorakenteesta ja tehtävienjaosta julkaistiin 3. toukokuuta 2022. Valtion aluehallintoon kuuluvat aluehallintovirastot, elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset, ELY-keskusten ja TE-toimistojen kehittämis- ja hallintokeskus (KEHA-keskus) sekä Ahvenanmaan valtionvirasto. - Uutiset
3.5.2022 12.10
Apulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti Uudenmaan TE-toimiston huomiota asioiden huolelliseen käsittelyynApulaisoikeuskanslerin sijainen saattoi lisäksi TE-toimiston tietoon päätöksessään esittämänsä käsityksen viranomaisen neuvontavelvollisuuden asianmukaisesta toteuttamisesta. - Uutiset
2.5.2022 13.45
Maanmittauslaitos: Kiinteistökaupan ennätysvuosien rekisteröintiruuhka purkautumassa – rekrytoinnit, robotiikka ja sähköiset palvelut purevat; asioi sähköisestiRekisteröintien suuresta määrästä ja huoneistotietojärjestelmän kehittämisen haasteista aiheutuneet ruuhkat helpottavat kevään edetessä. Sähköiset palvelut ja automatiikka vauhdittavat hakemusten käsittelyä, ja Maanmittauslaitos palkkaa myös lisää henkilöstöä. MML kehottaa, että asioi sähköisesti aina, kun se on mahdollista. - Uutiset
28.4.2022 13.22
Viisumien digitalisointi: Viisumin hakeminen EU:hun helpottuuKomissio ehdottaa Schengen-viisumimenettelyn digitalisointia. Sen myötä viisumitarra jäisi pois käytöstä ja viisumihakemukset voisi jättää verkossa EU:n sähköisen viisumialustan kautta. Uudessa muuttoliike- ja turvapaikkasopimuksessa asetettiin tavoitteeksi viisumimenettelyjen täysi digitalisointi vuoteen 2025 mennessä. Tämä tarjoaa tilaisuuden tehostaa viisumihakemusmenettelyä vähentämällä EU-maille ja hakijoille aiheutuvia kustannuksia ja hallinnollista rasitusta. Samalla Schengen-alueen turvallisuus paranee. - Uutiset
22.4.2022 11.30
Hallinto-oikeus: Määräaikaisen lehtorin virkasuhde voitiin purkaa koeajalla välittömästiRehtorin päätöksessä purkamisen syynä oli mainittu ”työssäsuoriutumattomuus”. Päätöksen liitteenä oli ollut muistio valittajan kuulemisesta. Kaupungin oikeudenkäyntikuluvaatimus hylättiin. (Ei lainvoim. 22.4.2022) - Uutiset
19.4.2022 12.30
Hallinto-oikeus: Ravitsemistoimintaa ei ollut voitu keskeyttää välittömästi tartuntatautilain 58 b §:n perusteellaTartuntatautilaki - ravitsemistoiminnan keskeyttäminen – asianosaisen kuuleminen - viranomaisen menettely - viranomaisen ohjeistus – viranomaisen määräys – luottamuksensuoja (Ei lainvoim. 19.4.2022) - Uutiset
14.4.2022 14.44
Lakimiehessä julkaistu artikkeli tarkastelee yksilöllisen oikeusturvan toteutumista hallinto-oikeuksissa ja markkinaoikeudessa käsiteltävien hallintoasioiden muutoksenhakujärjestelmässäLakimies 2/2022 sisältää neljä referee-artikkelia sekä kirja-arvosteluja. Aihepiirit liittyvät muun muassa oikeusturvaan ja jäämistöoikeuteen. Yksi referee-artikkeleista käsittelee yksilöllisen oikeusturvan toteutumista hallintoprosessissa. - Uutiset
13.4.2022 15.00
Psykiatrisen potilaan kohtelu - apulaisoikeusasiamiehen sijaiselta hyvitysesitys kantelijan oikeuksien loukkauksistaKantelijan asiaa ei käsitelty asianmukaisesti eikä palveluperiaatteen ja hänen oikeutettujen odotustensa mukaisesti. Kantelija ei saanut etukäteen tietoa lääkärin vastaanottoajan peruuntumisesta, eikä hänelle tarjottu uutta aikaa peruuntuneen tilalle. Kantelijan ohjaus ja neuvonta eivät toteutuneet lain- ja asianmukaisesti myöskään hänen yrittäessään saada uutta aikaa peruuntuneen ajan tilalle. Uutta aikaa ei kyetty antamaan hänelle heti, ja hän sai ensin virheellistä tietoa siitä, milloin lääkäriaika olisi mahdollista saada. Apulaisoikeusasiamiehen sijainen esitti, että Pirkanmaan sairaanhoitopiiri harkitsee, miten se voi hyvittää kantelijalle aiheutuneen kärsimyksen, kuntoutustuen käsittelyn viivästymisestä aiheutuneen haitan sekä päätöksessä todetut oikeuksien loukkaukset. - Uutiset
13.4.2022 12.42
Apulaisoikeusasiamiehen sijainen: Asiakirjakopion maksullisuus - Uutiset
8.4.2022 10.30
KHO: Kela ei ollut voinut hallintolain 50 §:n perusteella poistaa aiempia perustoimeentulotuen myöntämistä koskevia päätöksiään ja ratkaista asiaa uudelleen (ään. 3-2)Kelan mukaan se oli myöntänyt X:lle perusteettomasti perustoimeentulotukea ajalle 1.11.2017–31.7.2018 yhteensä yli 5 000 euroa. X oli lainvastaisesti jättänyt ilmoittamatta Kelalle uuden pankkitilinsä ja sille tehdyt käteispanot sekä ulkomailla oleskelunsa. Kela oli päätöksellään 18.5.2020 käsitellyt X:n perustoimeentulotuen mainitulta ajalta uudelleen viitaten asiavirheen korjaamista koskevaan hallintolain 50 §:ään. Päätöksen mukaan perustoimeentulotukea ei tullut maksettavaksi mainitulta ajalta. - Uutiset
8.4.2022 8.00
Apulaisoikeusasiamiehen sijainen: Kuuleminen huostaanottoasiassa - Uutiset
7.4.2022 16.00
Hallinto-oikeus kumosi pysäköintivirhemaksun, koska auto ei ollut voinut olla pysäköitynä pysäköintipaikalla yli 24 tuntia - Uutiset
6.4.2022 7.57
Maahanmuuttoviraston toimintakertomus 2021 - Uutiset
5.4.2022 15.55
Hallinto-oikeus: Ulkomaalaisen puolisolla ei ollut oikeutta valittaa maasta poistamista ja maahantulokieltoa koskevasta päätöksestäTapauksen oloissa ja kun otettiin huomioon ihmisoikeustuomioistuimen oikeuskäytäntö, hallinto-oikeus katsoi, että kansainvälistä suojelua koskevan uusintahakemuksen käsittelyn yhteydessä tehdyllä maasta poistamisella ja maahantulokiellolla ei ollut sellaista välitöntä vaikutusta puolison oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun, että hänellä olisi asiassa valitusoikeus. Hänen valituksensa jätettiin siksi tutkimatta. (Vailla lainvoimaa 5.4.2022) - Uutiset
4.4.2022 7.33
Sitran selvityksiä: Tekoälyn käyttömahdollisuudet julkisella sektorilla – Oikeudelliset reunaehdot ja kansainvälinen vertailuSitran teettämä oikeudellinen tarkastelu tekoälyn käytöstä julkisella sektorilla osoittaa, että oikein käytettynä tekoäly edistää hyvän hallinnon toteutumista ja vähentää inhimillisten virheiden mahdollisuutta. Lainsäädännön on kuitenkin kehityttävä edelleen, jotta tekoälyä voidaan hyödyntää nykyistä enemmän. - Uutiset
1.4.2022 8.28
Hovioikeus: Asianajajalle oli voitu antaa varoitus, kun hän oli pyrkinyt eri toimenpiteillään oikaisemaan puolisonsa työsuhdeasiaan liittyneen hallintokantelun lopputulostaHovioikeus katsoi, että valvontalautakunta oli ratkaisustaan ilmenevillä perusteilla voinut harkintavaltansa puitteissa katsoa A:n menetelleen hyvän asianajajatavan vastaisesti. Valvontalautakunnan ratkaisua ei myöskään A:lle määrätyn seuraamuksen osalta ollut pidettävä kohtuuttomana tai ilmeisen virheellisenä. Ihmis- ja perusoikeuksien asettamat vaatimukset olivat täyttyneet asian käsittelyssä. (Vailla lainvoimaa 1.4.2022) - Uutiset
31.3.2022 9.09
KHO: Hallintopakkopäätökseen perustuvat teettämiskustannukset ja perustevalitusAsiassa oli ratkaistavana, olivatko kaupungin velkomat saatavat ympäristönsuojelulain mukaiseen hallintopakkopäätökseen perustuvia teettämiskustannuksia, jotka voitiin periä A Oy:ltä ulosottotoimin ja joiden virheellisestä maksuunpanosta voitiin tehdä perustevalitus. - Uutiset
29.3.2022 9.21
Tiedonhallintalautakunnan suositusluonnoksesta julkisen hallinnon tietoturvallisuuden arviointikriteeristöstä (Julkri) voi lausua 19. huhtikuuta 2022 saakkaJulkrin käyttö tukee organisaatioita tietoturvallisuuden ja henkilötietojen suojaamisen suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnissa. Sitä voi hyödyntää lainmukaisuuden arvioinnissa ja osana tietosuoja-asetuksen mukaista osoitusvelvollisuutta. Tavoitteena on myös, että kriteeristö tukee organisaation riskilähtöistä turvallisuusjohtamista. - Uutiset
28.3.2022 14.14
Apulaisoikeuskansleri: Viranomaisen on annettava käsittelyaika-arvio sitä pyydettäessäApulaisoikeuskansleri saattoi hallinto-oikeuden tietoon käsityksensä vireillä olevan asian käsittelyaika-arvion antamisesta. - Uutiset
28.3.2022 12.12
Apulaisoikeuskansleri: Vaasan hallinto-oikeuden käsittelyajat ovat lyhentyneet – paitsi vesi- ja ympäristöasioissa - Uutiset
28.3.2022 10.00
Apulaisoikeuskansleri: Asianosaisesteellisyys varahenkilön nimeämisessäApulaisoikeuskansleri toi Tampereen kaupungin ja rakennuttamisjohtajan tietoon näkemyksensä kuntalain ja hallintolain esteellisyyttä ja muutoksenhakua koskevasta hyvän hallinnon mukaisesta soveltamisesta. - Uutiset
25.3.2022 13.51
Esitys automaattiset hallintopäätökset mahdollistavaksi lainsäädännöksi lausuntokierroksella 6. toukokuuta 2022 asti – tavoitteena saada voimaan 1. tammikuuta 2023Automaattisen päätöksenteon sääntelyn valmistelu etenee. Lausuntokierroksella on nyt esitys yleislainsäädännöksi, joka mahdollistaisi automaattiset hallintopäätökset. Tavoitteena on mahdollistaa hallinnon automaattinen päätöksenteko siten, että erityisesti perustuslain ja hallintolain asettamat hyvää hallintoa, hallintoasian käsittelyä ja viranomaisten toiminnan lakisidonnaisuutta sekä virkavastuuta koskevat vaatimukset voidaan turvata. - Uutiset
24.3.2022 12.13
VTV:n jälkiseurantaraportti: Avoin tieto ja viranomaistiedon hyödyntäminenUseimmat ministeriöt ovat ottaneet käyttöön tiedonhallintamallin tai tiedonhallintakartan hallussaan olevista tietovarannoista. Valtionhallinnon tietovarantojen hyödyntämisen ja liiketaloudellistamisen mahdollisuuksissa on kuitenkin suuria eroja esimerkiksi tietovarantojen luonteesta ja tiedon luottamuksellisuudesta johtuen. - Uutiset
23.3.2022 8.24
Julkisyhteisöille ohje Suomi.fi-valtuuksien hankkimiseenJulkisyhteisöille on laadittu seikkaperäisen ohje Suomi.fi-valtuuksien hankkimiseen. Julkisyhteisön tulee hankkia Suomi.fi-valtuudet valtuushakemuksella. - Uutiset
23.3.2022 7.53
Lausuntotiivistelmä luonnoksesta oikeushallinnon erityisviranomaisten virastostaLausuntotiivistelmä luonnoksesta hallituksen esitykseksi oikeushallinnon erityisviranomaisista ja siihen liittyviksi laeiksi on valmistunut. Lausuntokierros järjestettiin 20.12.2021– 4.2.2022. Oikeusministeriö sai luonnoksesta 27 lausuntoa. - Uutiset
21.3.2022 14.00
Hovioikeuskin katsoi ilmasotakoulun johtajan syyllistyneen virka-aseman väärinkäyttämiseen - pyrki järjestämään ilmavoimien lentoreserviupseerikurssi 93:lle hakeneelle läheiselleen uusintatestinHO päätyi KO:n tavoin siihen johtopäätökseen, että vastaajan menettelyssä oli ollut kyse kurssivalintoihin liittyvän päätöksenteon valmistelusta, vaikka läheisen uusintatestin järjestämiseen ei ollut lopulta päädytty. Vastaajan menettely oli ollut niin kiinteässä yhteydessä Ilmasotakoulun johtajan viranhoitoon, että valintakokeen oikeellisuuden ja uusintatestauksen mahdollisuuden selvittämisen oli katsottava tapahtuneen virkaa toimitettaessa. (Vailla lainvoimaa 21.3.2022) - Uutiset
17.3.2022 14.48
Valtioneuvoston periaatepäätöksellä kohti kattavaa tiedon hyödyntämistä ja avaamistaValtioneuvosto hyväksyi 17. maaliskuuta yleisistunnossaan periaatepäätöksen tiedon hyödyntämiseksi ja avaamiseksi valtionhallinnossa. Periaatepäätös toimeenpanee osaltaan hallitusohjelman tietopoliittisia tavoitteita. Suomi on tiedon hyödyntämisen kärkimaita, mutta kehitysmahdollisuuksia on edelleen paljon. Periaatepäätöksellä ja sen toimeenpanolla tavoitellaan tilannetta, jossa kaikilla valtionhallinnon organisaatioilla olisi entistä paremmat mahdollisuudet tiedon hyödyntämiseen. Samojen tavoitteiden toivotaan leviävän myös muuhun julkiseen hallintoon. - Uutiset
16.3.2022 12.36
Työryhmä: Automaattisessa päätöksenteossa on turvattava virkavastuu ja hyvän hallinnon toteutuminenVM:n asettama työryhmä ehdottaa, että tiedonhallintalakiin lisätään säännökset automaattisten päätöksentekoprosessien kehittämisestä, käyttöönottamisesta ja valvonnasta. Lisäksi työryhmä ehdottaa, että digipalvelulaissa selkeytetään hallinnon asiakkaille neuvontaa antavien chatbottien sääntelyä. - Uutiset
15.3.2022 14.14
Suomen julkisen hallinnon digitalisaation nykytilaa tarkasteltu – tulokset tukemaan digikompassityötäSuomen julkisen hallinnon digitalisaation nykytilasta on julkaistu neljä tilannekuvaa vuosien 2021–2022 aikana. Tilannekuvaa on koottu siitä, miltä digitalisaation tilanne näyttää kansalaisten, yritysten, työyhteisöjen, operatiivisen toteutuksen, strategisten valintojen ja politiikan ohjauksen näkökulmasta. Lisäksi on tunnistettu erilaisia mittareita, joilla digitalisaation vaikuttavuutta voidaan mitata. - Uutiset
14.3.2022 10.10
Hallinto-oikeus: Kaupunginhallituksen elinkeino- ja kilpailukykyjaosto oli voinut myydä tontin sen vuokralaiselle harkitsemaansa hintaanKaupunginhallituksen päätös ei ollut valituksessa esitetyillä perusteilla syntynyt virheellisessä järjestyksessä. Kaupunginhallitus ei ollut käyttänyt harkintavaltaansa muuhun kuin mihin se oli ollut käytettävissä, eikä se ollut ylittänyt toimivaltaansa. Päätös ei loukannut kuntalaisten yhdenvertaisuutta eikä se ollut esitetyillä perusteilla muutoinkaan lainvastainen. Kaupunginhallitus oli voinut hylätä valittajan oikaisuvaatimuksen. Valitus oli näin ollen hylättävä. Kuntalain 135 §:n 2 momentti huomioon ottaen kunnallisvalitusta ei voi tehdä tarkoituksenmukaisuusperusteella. (Vailla lainvoimaa 14.3.2022) - Uutiset
11.3.2022 10.00
KHO: Varsinais-Suomen ELY-keskus oli voinut luonnonsuojelulain 57 §:n nojalla kieltää pengertien rakentamistyöt ja vesialueen ruoppaamisen luonnonsuojelulain 39 §:n rauhoitussäännösten vastaisinaHAO oli valituksenalaisella päätöksellään hylännyt Rauman kaupungin ja Rauman Satama Oy:n vaatimuksen lausunnon pyytämisestä Etelä-Suomen AVI:lta sekä hylännyt muutoksenhakijoiden valituksen ja vaatimuksen oikeudenkäyntikulujen korvaamisesta. Asiassa lausuttuun nähden ja kun otettiin huomioon KHO:ssa esitetyt vaatimukset ja asiassa saatu selvitys sekä oikeudenkäyntikulujen korvaamista koskevan HAO:n ratkaisun osalta hallintolainkäyttölain (586/1996) 74 §, HAO:n päätöksen lopputuloksen muuttamiseen ei ollut perusteita. - Uutiset
10.3.2022 15.30
Hallinto-oikeuden päätös hautasijan osoittamista koskevassa asiassaHelsingin seurakuntayhtymän yhteinen kirkkoneuvosto oli, siltä osin kuin HAO:ssa oli nyt kysymys, päättänyt olla myöntämättä vainajalle A:n vaatimuksen mukaista uurnahautapaikkaa Kulosaaren hautausmaalta. HAO oikaisi valituksenalaiseen päätökseen liitetyn valitusosoituksen kuulumaan niin, että päätökseen saa hakea muutosta valittamalla HAO:een siten kuin oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetussa laissa säädetään. HAO kumosi valituksenalaisen päätöksen ja yhteisen kirkkoneuvoston päätöksen, ja palautti asian yhteiselle kirkkoneuvostolle uudelleen käsiteltäväksi. (Julkaisematon. Ei lainvoim. 10.3.2022.) - Uutiset
3.3.2022 16.00
Apulaisoikeusasiamies: Mikkelin keskussairaala ei olisi saanut ilman tapauskohtaista harkintaa kieltää vanhempien pääsyä vastasyntyneen lapsensa luokse tehohoitoyksikköönKantelija arvosteli Mikkelin keskussairaalan menettelyä kieltää vanhempia tapaamasta hengitysvaikeuksista kärsinyttä vastasyntynyttä lastaan teho-osastolla koronarajoitusten vuoksi. AOA katsoi, ettei Essotella ollut lakiin perustuvaa toimivaltaa kaavamaisesti ja kategorisesti kieltää vanhempien läsnäoloa vastasyntyneen lapsensa luona tehohoitohuoneessa. Kiellolla puututtiin perus- ja ihmisoikeuksina turvattuihin vanhempien ja lasten oikeuksiin. Mikkelin keskussairaala ei olisi saanut ilman tapauskohtaista harkintaa kieltää vanhempia tapaamasta hengitysvaikeuksista kärsinyttä vastasyntynyttä lastaan ja osallistumasta hänen hoitoonsa tehohoitoyksikössä. Keskussairaalan olisi tullut arvioida vaihtoehtoisia menettelytapoja, joiden avulla vanhempien läsnäolo olisi mahdollisesti ollut toteutettavissa terveysturvallisesti ja vaarantamatta muiden henkeä ja terveyttä. - Uutiset
3.3.2022 13.31
Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan blogissa: Yhdenvertaisuuden edistäminen tekoälyjärjestelmissä vaatii muitakin kuin teknisiä työkalujaAutomatisoitu päätöksenteko voi johtaa algoritmiseen syrjintään useilla yhteiskunnan sektoreilla, kuten luotonannossa. Tekoälyn vinoumien välttäminen -hankkeen toisessa osassa kartoitettiin ja analysoitiin viranomais-, tutkimusryhmien sekä toisen ja kolmannen sektorin toimijoiden raportteja sekä tutkimuskirjallisuutta tekoälysovellusten käyttöön liittyvistä syrjintäriskeistä, kirjoittavat Atte Ojanen ja Otto Sahlgren. - Uutiset
3.3.2022 12.05
Digitaalisten palvelujen järjestäminen ja saavutettavuus etenevät – tavoitteena saavutettavat digikanavat viranomaisten kanssa asiointiinValtiovarainministeriö selvitti digipalvelulain toimeenpanon edistymistä kolmannen kerran vuodenvaihteessa 2021–2022. Kysely suunnattiin lain soveltamisalaan kuuluville organisaatioille, joita ovat kaikki viranomaiset, julkisoikeudelliset laitokset sekä tietyt lain velvoittamat yritykset, säätiöt, yhdistykset ja muut yhteisöt. Kyselyyn vastanneiden mukaan tilanne lain toimeenpanon osalta näyttää hyvältä, mutta vastauksissa nousi esiin myös osaamisen, resurssien ja ymmärryksen puutteita. Lain tarkoituksena on edistää digitaalisten palvelujen saatavuutta, laatua, tietoturvallisuutta sekä sisällön saavutettavuutta. Tämä parantaa jokaisen mahdollisuuksia käyttää yhdenvertaisesti digitaalisia palveluja. - Uutiset
2.3.2022 9.30
EUT: Verotuspäätöksestä tehdyn hallinnollisen oikaisuvaatimuksen käsittelyä voidaan lykätä veropetoskäsittelyn ajaksi (Romania)Arvonlisäverodirektiivin 2006/112/EY ja Euroopan unionin perusoikeuskirjan 47 artiklaa on tulkittava siten, että ne eivät ole esteenä kansalliselle säännöstölle, jonka mukaan kansalliset veroviranomaiset saavat lykätä sellaisesta verotuspäätöksestä, jolla verovelvolliselta evätään oikeus ostoihin sisältyvän arvonlisäveron vähentämiseen sillä perusteella, että se on ollut osallisena veropetoksessa, tehdyn hallinnollisen oikaisuvaatimuksen käsittelyä, jotta saataisiin selville muita objektiivisia seikkoja verovelvollisen osallisuudesta veropetokseen, edellyttäen ensinnäkin, että tällainen lykkääminen ei pitkitä tässä hallinnollisessa oikaisuvaatimusmenettelyssä annettavaa ratkaisua yli kohtuullisen ajan, toiseksi, että päätöksessä, jossa tästä käsittelyn lykkäämisestä määrätään, esitetään perustelut sekä tosiseikkojen että oikeudellisten seikkojen osalta ja se voi olla tuomioistuimen suorittaman valvonnan kohteena, ja kolmanneksi, että jos lopulta osoittautuu, että vähennysoikeus on evätty unionin oikeuden vastaisesti, kyseinen verovelvollinen voi saada vastaavan määrän palautetuksi kohtuullisen ajan kuluessa mahdollisesti kyseiselle määrälle maksettavine viivästyskorkoineen. Näissä olosuhteissa ei edellytetä, että kyseinen verovelvollinen saa lykätyksi verotuspäätöksen täytäntöönpanon sen ajanjakson ajaksi, jonka osalta oikaisuvaatimuksen käsittelyä lykätään, jollei tämän verotuspäätöksen täytäntöönpanon lykkääminen ole silloin, kun verotuspäätöksen laillisuudesta on olemassa vakavia epäilyjä, tarpeen verovelvollisen eduille aiheutuvan vakavan ja korjaamattoman vahingon välttämiseksi. - Uutiset
1.3.2022 14.15
Apulaisoikeusasiamiehen sijainen: Helsingin sosiaali- ja terveystoimiala menetteli lainvastaisesti asiakassuunnitelman laatimisessa lastensuojelussa ja toimittamisessa asiakkaallePerustuslain 21 §:ssä säädetty ja hallintolaissa konkretisoitu asian asianmukainen käsittely ja hyvä hallinto edellyttävät, että viranomainen toimittaa valmistuneen asiakassuunnitelman oma-aloitteisesti tiedoksi huoltajille ja muille asianosaisille ilman aiheetonta viivästystä. Apulaisoikeusasiamiehen sijaisen saaman selvityksen mukaan kantelijan asiakassuunnitelman laatiminen ja sen toimittaminen kantelijalle oli viivästynyt, tässä tapauksessa usealla kuukaudella. Selvityksen mukaan asiakassuunnitelma oli ollut laadittuna (valmis) 14.4.2020. Kantelijalle asiakassuunnitelma toimitettiin kuitenkin vasta 21.12.2020. Asiassa oli toimittu selvästi hallintolain vastaisella tavalla. Selvityksestä ilmeni edelleen, että asiakassuunnitelmaa tarkistettiin loppuvuodesta 2020. Myös tämän tarkistetun asiakassuunnitelman toimittaminen kantelijalle viivästyi. Apulaisoikeusasiamiehen sijainen piti tapahtunutta viivästystä vakavana ja kantelijan ja lapsen oikeuksia vaarantavana. - Uutiset
1.3.2022 8.28
Hallinto-oikeus: Kansallisen huoltovarmuuden ja poikkeusoloihin varautumisen turvaaminen olisi vaarantunut, mikäli kausityöntekijälistan tietosisältö olisi julkaistuHallinto-oikeus katsoi kuten maa- ja metsätalousministeriö, että kansallisen huoltovarmuuden ja poikkeusoloihin varautumisen turvaaminen olisi vaarantunut, mikäli mainittu tietosisältö olisi julkista. Kausityöntekijälista oli siis julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 8 kohdan perusteella salassa pidettävä. Tässä tilanteessa listan salassapidettävyyttä ei ollut tarpeen arvioida maa- ja metsätalousministeriön päätöksessä lisäksi mainitun saman momentin 20 kohdan kannalta eikä ministeriön lausunnossa viitatun 24 kohdan tai tietosuojalainsäädännön kannalta. (Vailla lainvoimaa 1.3.2022) - Uutiset
28.2.2022 15.00
Hallinto-oikeus: Hakemus irakilaisen ajokortin vaihtamiseksi suomalaiseen ajokorttiin oli voitu hylätä, koska irakilainen ajokortti ei ollut aitoHAO totesi, että ulkomaisen ajokortin vaihtaminen suomalaiseen ajokorttiin edellyttää, että esitetty ulkomainen ajokortti on aito. Tässä tapauksessa Liikenne- ja viestintäviraston suorittamassa aitoustutkimuksessa oli kuitenkin katsottu, että valittajan esittämä ajokortti ei ollut aito. Asiassa ei olut ilmennyt syytä epäillä Liikenne- ja viestintäviraston arviota ajokortin aitoudesta. Asiassa mainituin perustein Liikenne- ja viestintäviraston päätöstä ei ollut syytä muuttaa. (Ei lainvoim. 28.2.2022. Julkaisematon.) - Uutiset
28.2.2022 12.35
KHO: Muutoksen hakeminen hallinto-oikeuden päätökseen, joka koski vaaliviranomaisen vaalien tuloksen vahvistamista koskevaa päätöstä, edellytti valituslupaa - Uutiset
25.2.2022 11.00
Hallinto-oikeus: Hovioikeuden presidentti oli tehnyt nimityspäätöksensä harkintavaltansa rajoissa - lähes kahden vuoden käsittely hallinto-oikeudessa ei loukannut oikeutta oikeudenkäyntiin kohtuullisen ajan kuluessaPäätös ylivirastomestarin nimittämisestä ei ollut lainvastainen. Asian käsittelyn ei voitu katsoa viivästyneen siten, että viivästyminen olisi loukannut valittajan oikeutta oikeudenkäyntiin kohtuullisen ajan kuluessa. (Ei lainvoim. 25.2.2022. Julkaisematon) - Uutiset
24.2.2022 7.59
Hallinto-oikeus: Tiitisen lista on julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 9 kohdan perusteella salassa pidettävä eikä salassapitoaika ole vielä kulunutSuojelupoliisi oli hylännyt yksityishenkilön tekemän tietopyynnön niin sanotusta Tiitisen listasta. Hallinto-oikeuden ratkaisukokoonpano perehtyi asiakirjaan suojelupoliisin tiloissa. Hallinto-oikeus hylkäsi yksityishenkilön valituksen. - Uutiset
23.2.2022 14.30
Hallinto-oikeus: Rannikkolaivaston komentaja oli voinut päätyä seuraamusharkinnassaan pursimiehen määräaikaiseen virantoimituksesta erottamiseen - asiaa oli ennen päätöksen antamista selvitetty hallintolain edellyttämällä tavalla riittävästiAsiassa lausuttu ja tapahtumista kokonaisuutena saatu selvitys huomioon ottaen asiaa oli ennen päätöksen antamista selvitetty hallintolain edellyttämällä tavalla riittävästi. Määräaikaisen erottamisen lainmukaisuuden osalta HAO totesi, että valittajalle oli tapahtumapäivään 9.7.2020 nähden alle kymmenen kuukautta aiemmin annettu kirjallinen varoitus toisen sotilaan lievästä pahoinpitelystä. Tämä oli voitu ottaa huomioon harkittaessa seuraamusta päivän tapahtumista. Valittajan käytös tapahtumapäivänä oli ollut vähintäänkin epäasiallista ja se oli voitu tulkita tilanteessa jopa aggressiiviseksi. Tässä tilanteessa Rannikkolaivaston komentaja oli voinut valittajan käytös ja erityisesti harkinnassa vaikuttava muihin sotilaisiin kohdistuvan epäasiallisen aggressiivisen käytöksen toistuvuus huomioon ottaen katsoa, ettei varoitusta ollut pidettävä riittävänä seuraamuksena ja päätyä seuraamusharkinnassaan määräaikaiseen virantoimituksesta erottamiseen. Seuraamuksena 2 kuukauden määräaikaista erottamista ei ollut pidettävä kohtuuttomana. Päätöksen muuttamiseen ei ollut syytä. (Ei lainvoim. 23.2.2022. Julkaisematon.) - Uutiset
23.2.2022 8.00
Apulaisoikeuskansleri: Asiakirjapyynnön käsittely viivästyi sosiaali- ja terveysministeriössäApulaisoikeuskansleri kiinnitti STM:n huomiota viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain noudattamiseen. Apulaisoikeuskansleri totesi, että vaikka koronaviruspandemialla oli kiistatta ollut vaikutusta nimenomaan STM:n toimintaan, oli kantelijan asiakirjapyynnön käsittely ministeriössä viivästynyt. Apulaisoikeuskansleri totesi laillisuusvalvontakäytännössä vakiintuneesti katsotun, että viranomaisen tulee huolehtia tehtäviensä asianmukaisesta hoitamisesta myös niissä tilanteissa, kun resurssit ovat niukat tai organisaatiossa tapahtuu muutoksia. Näissäkään olosuhteissa ministeriö ei ole vapautettu noudattamasta lakia.