Hakutulokset
- Uutiset
18.10.2018 11.20
Keskusverolautakunnan ennakkoratkaisu osakkeiden myyntiin ja ostoon liittyvien palveluiden arvonlisäverostaOsakkeiden myynti- ja ostotoimeksiantoihin liittyvät verotukselliset ja juridiset palvelut, asiakirjojen laadintaan liittyvät palvelut ja due diligence-palvelut eivät liittyneet kiinteästi osakkeiden myynti- ja ostotoimeksiantojen pääsuoritteena pidettävään arvopapereiden välittämiseen. Palveluja oli siten pidettävä näistä toimeksiannoista erillisinä ja itsenäisinä palveluina, joiden arvonlisäverokohtelu määräytyi suoritetun palvelun luonteen perusteella. Erillisinä ja itsenäisinä palveluina palvelut eivät olleet AVL 42 §:n 1 momentin 6 kohdassa tarkoitettuja rahoituspalveluja. Kyse oli arvonlisäverollisista palveluista. Ennakkoratkaisu ajalle 27.9.2018-31.12.2019. (Ei lainvoim. 18.10.2018) - Uutiset
17.10.2018 13.43
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu julkisen ostotarjouksen yhteydessä käytettävien neuvontapalveluiden arvonlisäveron vähentämisestäKuudennen alv-direktiivin 77/388/ETY 4 ja 17 artiklaa on tulkittava siten, että niissä annetaan pääasiassa kyseessä olevan kaltaiselle yhtiölle, joka aikoo hankkia toisen yhtiön koko osakekannan voidakseen harjoittaa taloudellista toimintaa, joka muodostuu arvonlisäverollisten hallinnointipalvelujen suorittamisesta viimeksi mainitulle yhtiölle, oikeus vähentää julkisen ostotarjouksen yhteydessä hankkimistaan neuvontapalveluista maksamansa koko arvonlisävero, vaikka osoittautuu, että tämä taloudellinen toiminta ei ole toteutunut, kunhan näiden menojen yksinomaisena syynä on suunniteltu taloudellinen toiminta. - Uutiset
17.10.2018 12.20
Arvonlisäveroilmoituksen tietosisältöä halutaan tarkentaaArvonlisäveron ilmoittamista uudistetaan Suomessa vastaamaan kansainvälistä kehitystä. Käytännössä uudistuksella tarkoitetaan yritysten arvonlisäveroilmoituksen tietosisällön tarkentamista. Uudistuksella halutaan turvata kansallinen arvonlisäverokertymä ja torjua harmaata taloutta. - Uutiset
8.10.2018 14.35
Ulkomailta – Ruotsi: Korkeimman oikeuden ratkaisujaRuotsin korkeimman oikeuden ratkaisut ajalta 19.9–28.9.2018 koskevat muun muassa aserikosta, tekijänoikeuden loukkausta, arvonlisäveropetosta, vahingonkorvauksen sekä koron määräämistä ja huumausaineen salakuljettamista. - Uutiset
4.10.2018 9.06
Hallinto-oikeus: Arvonlisäveroa ei hyväksytty yleishyödyllisen investointihankkeen tukikelpoiseksi kustannukseksiELY-keskus oli myöntänyt X:n kaupungille enintään 132 209,19 euron tuen yleishyödylliseen investointihankkeeseen, joka perustui Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmaan 2014 - 2020. Päätöksen mukaan tuesta oli siirron saajana Y:n kaupungin osuus 70 950 euroa. Hankkeessa toteutetaan opastusjärjestelmä, ja rakentamisesta koostuva hyväksytty kustannusarvio on 220 349,19 euroa, kun X:n kaupungin hakemuksessa on esitetty 273 233 euron kustannusten hyväksymistä. Arvonlisäveroa ei ollut hyväksytty hankkeen tukikelpoiseksi kustannukseksi. Päätösperustelujen mukaan kaupungilla oli oikeus saada kyseisiin vähennyskelvottomiin hankintoihin sisältyvä vero palautuksena AVL 130 §:ssä tarkoitetulla tavalla. X:n kaupunki valitti omasta ja Y:n kaupungin puolesta ELY-keskuksen päätöksestä vaatien arvonlisäverokustannusten hyväksymistä tukikelpoiseksi. Asiassa oli HAO:ssa ratkaistavana kysymys siitä, jäikö hankkeen kustannuksiin sisältyvä arvonlisävero hankkeen toteuttajina olevien kuntien lopulliseksi kustannukseksi siten kuin maaseudun hanketoiminnan tukemisesta annetun valtioneuvoston asetuksen (1174/2014) 26 §:n 5-kohdassa säädetään. HAO hylkäsi valituksen. (Ei lainoim. 4.10.208) - Uutiset
3.10.2018 14.20
Alv-petokset: Neuvosto sopi yleisestä väliaikaisesta käännetystä verovelvollisuudestaNeuvosto sopi tiistaina (2.10.) ehdotuksesta, joka sallii väliaikaisen poikkeamisen tavanomaisista alv-säännöistä, jotta alv-petoksia voitaisiin ehkäistä paremmin. Ehdotettu direktiivi antaa niille jäsenmaille, joihin alv-petokset eniten vaikuttavat, mahdollisuuden soveltaa väliaikaisesti yleistä käännettyä alv-velvollisuutta. Neuvosto hyväksyy direktiivin yksimielisesti parlamenttia kuultuaan. - Uutiset
3.10.2018 12.00
Keskusverolautakunnan ennakkoratkaisu kiinteistön myyntikulujen vähennysoikeudestaArvonlisävero - Kiinteistön myynti - Kiinteistön myyntikulujen vähennysoikeus - Suoraan ja välittömästi kohdistuva kulu - Yleiskulu - Liikkeen tai sen osan luovutus (Ei lainvoim. 3.10.2018, valitettu) - Uutiset
2.10.2018 13.51
Sähköisten julkaisujen arvonlisäverosta syntyi sopu EU:ssaEU:n jäsenmaat saavat halutessaan laskea sähköisten julkaisujen arvonlisäveron samalle tasolle kuin painettujen. EU-maiden valtiovarainministerit pääsivät asiasta poliittiseen yhteisymmärrykseen talous- ja rahoitusasioiden neuvostossa Luxemburgissa tiistaina 2. lokakuuta. - Uutiset
1.10.2018 13.00
Hallinto-oikeuden ratkaisu hoitoon tavanomaisesti liittyvien palveluiden arvonlisäverostaAsiassa oli ratkaistavana se, pidettiinkö yhdistyksen sopeutumisvalmennuksen yhteydessä kuntoutettaville ja näiden läheisille tarjottavia majoitus- ja ateria- tai ravintolapalveluita, kuntoutettavan läheisille annettavia ohjaus- ja neuvontapalveluja liittyen kuntoutettavan terveyteen ja sosionomin suorittamaa sosiaalista aktivointia ja neuvontaa kuntoutettavalle ja tämän läheisille AVL 34 §:n mukaisena verottomana terveyden- ja sairaanhoitona. HAO totesi, että yhdistyksen sopeutumisvalmennus koostuu useista erillisistä ennakkoratkaisuhakemuksessa kuvatuista suoritteista, joita tarjotaan sekä kuntoutettaville että heidän läheisilleen. Kullakin suoritteella on itsenäinen käyttötarkoitus ja ne ovat helposti eriteltävissä toisistaan. Näin ollen palvelukokonaisuuden jakamista osiin ei ollut pidettävä keinotekoisena vaan jokaista siihen sisältyvää palvelua oli arvioitava erikseen. HAO ei pitänyt palveluita arvonlisäverottomina. Arvonlisäverotuksen ennakkoratkaisu ajalle 5.9.2017-31.12.2018. - Uutiset
1.10.2018 10.30
Hovioikeus arvioi marginaaliverotusmenettelyn soveltamisen edellytyksiä käytettyjen autojen myyntiä koskevassa talousrikosasiassaHO katsoi, että vältetyn veron määrän arviointiin oli sovellettava marginaaliverotusmenettelyä siltä osin kuin asiassa oli voitu jälkikäteen riittävällä tarkkuudella selvittää autojen ostoja myyntihinnat eli marginaaliverotuksen laskentaperusteet sekä asiassa mainitut muut marginaaliverotusmenettelyn soveltamisen edellytyksenä olevat kriteerit. Sen sijaan muiden tarvikkeiden ja laitteiden osalta asiassa ei ollut esitetty selvitystä marginaaliverotusmenettelyn soveltamisen edellytyksistä. Ratkaisun pohjaksi oli näin ollen otettava esitutkintapöytäkirjan liitteenä oleva taulukko ja Verohallinnon laatima vaihtoehtoinen laskelma sekä Helsingin HAO:n 27.12.2016 antama päätös 16/1266/4 ja Verohallinnon 28.4.2017 antama päätös P0002884870, joita ei ollut otettu huomioon mainitussa taulukossa ja vaihtoehtoisessa laskelmassa. HO päätyi siihen, että vastaaja oli menetellyt KO:n hänen syykseen lukemalla tavalla kuitenkin siten, että vältetyn arvonlisäveron määrä oli ollut 84.414 euron asemesta 55.177,46 euroa. (VaiIlla lainvoimaa 1.10.2018) - Uutiset
1.10.2018 9.45
Keskusverolautakunnan ennakkoratkaisu arvonlisäveron palautusoikeudesta toisista EU-maista ostetuista terveyden- ja sairaanhoitopalveluistaToisesta EU-maasta ostettuja palveluja pidettiin palveluina, jotka oikeuttivat AVL 130 a §:ssä tarkoitettuun laskennalliseen arvonlisäveron palautukseen, jos toisesta EU-maasta ostetut palvelut olivat sellaisia, että vastaavat palvelut Suomesta hankittuina olisivat oikeuttaneet palautukseen. Palautuksen edellytyksenä oli, että toisesta EU-maasta ostetut palvelut täyttivät kyseisen maan kansallisessa terveyden- ja sairaanhoitolainsäädännössä säädetyt vaatimukset ja että nämä vaatimukset vastasivat Suomen yksityistä terveydenhuoltoa koskevan lainsäädännön vaatimuksia. Palautusta ei kuitenkaan saanut siinä tapauksessa, että myyjä sai palautuksen tai hyvityksen toisessa EU-maassa. (Ei lainvoim. 1.10.2018) - Uutiset
27.9.2018 14.21
Hallitus esittää arvonlisäverolain muuttamista ja arvonlisäverolain 35 ja 38 §:n väliaikaista muuttamistaArvonlisäverolakia muutettaisiin siten, että sosiaali- ja terveydenhuollon verottomuuden sääntelyä ajantasaistettaisiin sosiaali- ja terveydenhuollon ja varhaiskasvatuksen uudistuksen mukaisiksi. Lisäksi kuulo-, kuulonäkö- ja puhevammaisten tulkkauspalvelujen verokohtelua selkeytettäisiin ja yhtenäistettäisiin sosiaalihuollon verottomuuden kanssa. Arvonlisäverolakia muutettaisiin myös väliaikaisesti. Siltä osin kuin muutokset liittyvät sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisvastuun siirtymiseen maakunnille, ne tulisivat voimaan vasta järjestämisvastuun siirtyessä. - Uutiset
26.9.2018 13.00
Päivitetty ohje: Kiinteistön käsite arvonlisäverotuksessa 1.1.2017 alkaenVerohallinnon ohjeen kohtaa 2.3 on päivitetty tuuliturbiinin (tuulivoimalan) osalta. Tuuliturbiinia on pidettävä täytäntöönpanoasetuksen 13 b artiklan b alakohdassa tarkoitettuna rakennelmana. Ohje tulee tältä osin voimaan 1. tammikuuta 2019 alkaen. - Uutiset
25.9.2018 9.05
Hallinto-oikeus ei pitänyt verkossa tapahtuvaa vertailupalvelun myyntiä AVL 44 §:ssä tarkoitettuna vakuutuspalvelun välityksenä tai siihen kiinteästi liittyvänä palvelunaAsiassa oli ratkaistavana, voidaanko A Oy:n ennakkoratkaisuhakemuksessa kuvattua verkossa tapahtuvaa vertailupalvelun myyntiä pitää AVL 44 §:ssä tarkoitettuna vakuutuspalvelun välityksenä tai siihen kiinteästi liittyvänä palveluna. HAO katsoi, ettei yhtiön palvelussa ollut kyse verottomasta vakuutuspalvelun välityksestä, vaan arvonlisäverollisesta palvelun myynnistä. (Ään. 2-1) Ks. KHO:2019:133: ennakkoratkaisu oli poistettava. - Uutiset
19.9.2018 11.26
Lausuntoyhteenveto fiskaalisista kassajärjestelmistäFiskaalisia kassajärjestelmiä kannatti 24 lausunnonantajaa ja 7 vastusti. Kahdella lausunnonantajalla ei ollut kantaa itse fiskaalisiin kassajärjestelmiin, vaan lausunnossa tuotiin esille muita huomioitavia seikkoja. - Uutiset
13.9.2018 12.10
Unionin tuomioistuimen ennkkoratkaisu ostoihin liittyvän arvonlisäveron vähentämisen epäämisestä verohallinnon ”toimintansa lopettaneeksi” toteamilta verovelvollisiltaYhteisestä arvonlisäverojärjestelmästä annettua direktiiviä 2006/112/EY, sellaisena kuin se on muutettuna 13.7.2010 annetulla direktiivillä 2010/45/EU, ja erityisesti sen 213, 214 ja 273 artiklaa on tulkittava siten, että se on esteenä Romanian kaltaiselle kansalliselle lainsäädännölle, jonka perusteella verohallinto voi evätä verovelvolliselta, joka on tehnyt ostoja ajanjaksolla, jolloin sen arvonlisäverotunniste ei ollut voimassa, koska se ei ollut jättänyt veroilmoituksia, oikeuden vähentää kyseisiin ostoihin liittyvä arvonlisävero sellaisissa arvonlisäveroilmoituksissa tai sellaisten laskujen perusteella, jotka tehtiin sen jälkeen, kun verovelvollisen arvonlisäverotunniste oli saatettu uudelleen voimaan, yksinomaan sillä perusteella, että kyseiset ostot tehtiin aikana, jolloin arvonlisäverotunniste ei ollut voimassa, jos vähennysoikeuden aineelliset edellytykset täyttyvät eikä vähennysoikeuteen vedota vilpillisesti eikä sitä käytetä väärin. - Uutiset
4.9.2018 11.30
OTT Matti Urpilainen: Linjanmuutos pysäköinnin arvonlisäverokohtelussa – KHO 2018:108Vahvennetussa kokoonpanossa annetun ratkaisun mukaan pysäköintitoimintaa ei voida pitää arvonlisäverottomana pelkästään sillä perusteella, että osakkeenomistajan oikeus pysäköidä pysäköintilaitokseen perustuu osakeomistukseen pysäköintiliiketoimintaa harjoittavassa osake-yhtiössä. Ratkaisu perustuu erilaiseen tulkintaan arvonlisäverotuksen systematiikasta ja EU-tuomioistuimen oikeuskäytännöstä kuin aiempi, ratkaisussa KHO 2012:15 omaksuttu tulkinta-linja. - Uutiset
3.9.2018 9.22
KHO:n ratkaisu pelastusyhdistysten keskusjärjestölle myytävien pelastus- ja avustusalusten arvonlisäverostaA Oy myi pelastusyhdistysten keskusjärjestölle pelastus- ja avustusaluksia käytettäväksi meri- ja sisävesipelastustoiminnassa. Asiassa oli kysymys siitä, oliko A Oy:n suoritettava arvonlisäveroa mainittujen alusten myynnistä, vaikka alusten rungon suurin pituus oli alle 10 metriä. Koska arvonlisäverodirektiivin 148 artiklan c alakohdan mukaan jäsenvaltioiden on vapautettava verosta muun muassa meripelastus- ja avustusalusten luovutukset ilman alusten pituuteen liittyviä rajoituksia, A Oy:n ei ollut suoritettava arvonlisäveroa mainittujen alusten myynnistä meripelastuskäyttöön. Sen sijaan aluksen pituutta koskevan edellytyksen katsottiin koskevan sisävesillä käytettäviksi tarkoitettuja aluksia, minkä vuoksi A Oy:n oli suoritettava arvonlisäveroa alle 10 metriä pitkien pelastus- ja avustusalusten myynnistä sisävesillä käytettäväksi. - Uutiset
21.8.2018 15.05
KHO:n päätös yhteisöhankintojen arvonlisäverotusta koskevassa asiassaYhtiölle oli Verohallinnon päätöksellä maksuunpantu arvonlisäverot B:ltä tehdyistä yhteisöhankinnoista, koska ostoissa oli käytetty yhtiön arvonlisäverotunnistetta, ja koska yhtiö ei ollut esittänyt riittävää selvitystä tavaroiden viennistä Suomesta EU:n ulkopuolelle. Veroa oli korotettu 20 prosentilla AVL 182 §:n 1 momentin 2 kohdan nojalla. Asiassa oli ollut HAO:ssa kysymys siitä, oliko yhtiö vastuussa sen arvonlisäverotunnisteelle ilmoitettujen yhteisöhankintojen arvonlisäveroista tilanteessa, jossa yhtiö oli väittänyt, ettei sen ja yhteisömyyjänä olevan ranskalaisen yrityksen välillä ollut ollut mitään liiketoimia. HAO oli hylännyt yhtiön vaatimuksen suullisen käsittelyn toimittamisesta. HAO oli hylännyt myös valituksen ja oikeudenkäyntikuluja koskevan vaatimuksen. KHO myönsi A Oy:lle valitusluvan ja tutki asian. HAO:n päätös kumottiin ja asia palautettiin HAO:lle suullisen käsittelyn toimittamiseksi ja sen jälkeen uudelleen ratkaistavaksi. HAO:n tulee ratkaista myös asiassa esitetty A Oy:n oikeudenkäyntikulujen korvaamista KHO:ssa koskeva vaatimus. (Julkaisematon 21.8.2018) - Uutiset
20.8.2018 11.15
KHO: Yksityisen urheiluhierojakoulun ei ollut suoritettava arvonlisäveroa oppilashierontapalvelujen myynnistä siitä huolimatta ettei myynti tapahtunut AVL 39 §:n 2 momentissa edellytetyllä tavalla koulutuksensaajilleA Oy toimi yksityisenä urheiluhierojakouluna. Opetus- ja kulttuuriministeriö oli myöntänyt yhtiölle ammatillisesta aikuiskoulutuksesta annetussa laissa (631/1998) tarkoitetun hierojan ammattitutkintoon valmistavan koulutuksen järjestämisluvan. Oppilaitoksen oppilaat suorittivat koulutuksensa yhteydessä maksullisia hierontapalveluja ulkopuolisille asiakkaille opettajina toimivien koulutettujen hierojien ohjauksen ja valvonnan alaisina. Oppilashierontapalveluja tarjottiin vain opintojaksojen aikana. Asiassa oli kysymys siitä, oliko A Oy:n harjoittama oppilashierontapalvelujen myynti vapautettu arvonlisäverosta osana arvonlisäverosta vapautettua koulutustoimintaa. KHO katsoi, ettei A Oy:n ollut suoritettava arvonlisäveroa oppilashierontapalvelujen myynnistä siitä huolimatta, että myynti ei tapahtunut AVL 39 §:n 2 momentissa edellytetyllä tavalla koulutuksensaajille. A Oy oli vaatimuksensa mukaisesti poistettava arvonlisäverovelvollisten rekisteristä.