Hakutulokset
- Uutiset
31.7.2019 11.01
Pysäköintivirhemaksu muutettiin huomautukseksi, kun pysäköintimaksun osoittava lipuke oli lentänyt auton ikkunasta auton penkilleA oli pysäköinyt ajoneuvonsa 12.9.2018 ja maksanut parkkimaksun klo 15.57 saakka käydäkseen suutarilla. Hän oli kuitenkin saanut pysäköintivirhemaksun, jonka perusteena oli ollut, ettei pysäköintimaksua ollut suoritettu. A:n mukaan tuona päivänä Porissa oli erittäin kova tuuli ja pysäköintimaksun osoittava lipuke oli lentänyt auton ikkunasta auton penkille kuitenkin niin, että se olisi ollut luettavissa, koska se oli penkillä oikein päin. HAO katsoi, ettei virheen johdosta ollut tullut määrätä pysäköintivirhemaksua, vaan antaa virheen vähäisyyden vuoksi vain huomautus. Tämän vuoksi pysäköinninvalvojan päätös oli kumottava ja pysäköintivirhemaksu palautettava A:lle. (Ei lainvoim. 31.7.2019) - Uutiset
30.7.2019 13.01
Huputetusta maksuautomaatista ei voinut tulkita, että alueella olisi ollut ilmainen pysäköintiHAO totesi, että että A oli pysäköinyt autonsa maksulliselle pysäköintipaikalle maksua suorittamatta, mistä voitiin määrätä pysäköintivirhemaksu. Asiaa ei ollut aihetta arvioida toisin sillä perusteella, että yksi pysäköintimittareista oli ollut huputettuna, kun lisäksi otettiin huomioon, että hupussa oli ollut ohjeet pysäköinnin maksamiselle. Myöskään se, ettei A ollut havainnut muita maksuautomaatteja alueella, ei ollut seikka, jonka vuoksi pysäköintivirhemaksun määräämistä kyseessä olevasta pysäköintivirheestä olisi ollut pidettävä ilmeisen kohtuuttomana. Alueella olevat liikennemerkit olivat osoittaneet pysäköinnin olevan maksullista. Edellä mainituilla perusteilla pysäköinninvalvojan ratkaisun muuttamiseen ei ollut perusteita. (Ei lainvoim. 30.7.2019) - Uutiset
26.7.2019 10.00
Apulaisvaltakunnansyyttäjä määräsi syytteen nostettavaksi liikenteessä syntyneiden erimielisyyksien seurauksena tapahtuneesta pahoinpitelystäUudessa syyteharkinnassa näytön arvioinnissa kiinnitettiin huomiota epäillyn käyttämän ajoneuvon yksiselitteiseen yksilöintiin tapahtumapaikalla. Epäillyn kertomusta siitä, että auto olisi ollut tapahtuma-aikaan toisessa kaupungissa, ei voitu pitää uskottavana. Vaikka asianomistajan ja hänen puolisonsa esittämät tuntomerkit epäillystä olivat melko yleisluonteisia, epäillyn käyttämän ajoneuvon yksiselitteinen yksilöinti ja epäillyn epäuskottava kertomus huomioon ottaen asiassa oli todennäköisiä syitä rikoksesta epäillyn syyllisyyden tueksi. - Uutiset
24.7.2019 13.02
Käräjäoikeus ei ylittänyt toimivaltaansa määrätessään ajokiellon sen jälkeen, kun ajokieltojen määrääminen oli siirtynyt poliisilleVastaajan törkeää liikenneturvallisuuden vaarantamista koskeva rikosasia, jossa oli vaadittu myös ajokiellon määräämistä, oli tullut vireille KO:ssa 10.4.2019. Ajokieltovaatimusta ei ollut sittemmin peruutettu. KO oli ratkaissut asian lainmuutoksen jälkeen 3.6.2019 määräten siinä yhteydessä myös ajokiellosta. Mainitsemillaan perusteilla HO katsoi, ettei KO ollut ylittänyt toimivaltaansa määrätessään vastaajan ajokieltoon. Syyttäjän valitus hylättiin. (Vailla lainvoimaa 24.7.2019) (Huom! KKO:2020:11: Ajokorttilain 1.6.2019 voimaan tulleella muutoksella ajokieltoon määrääminen keskitettiin yksin poliisin toimivaltaan kuuluvaksi. Korkein oikeus katsoi ratkaisustaan ilmenevin perustein, ettei käräjäoikeudella ollut lain voimaantulon jälkeen ollut toimivaltaa tutkia syyttäjän esittämää ajokieltovaatimusta asiassa, joka oli tullut vireille ennen lain voimaantuloa.) - Uutiset
22.7.2019 16.00
Hallinto-oikeus muutti kiinteistönvälittäjälle määrätyn kuuden viikon ajokiellon varoitukseksiPoliisilaitos oli määrännyt A:n kuuden viikon määräaikaiseen ajokieltoon päätöksen tiedoksisaannista 4.6.2019 lukien, koska A oli syyllistynyt liikennerikkomukseen vuoden kuluessa siitä, kun hänelle oli annettu varoitus. HAO totesi, että valituksessa esitetyn selvityksen perusteella A ei aja työkseen, mutta hän tarvitsee ajo-oikeutta työssään. Ajoneuvoliikennerekisterin mukaan A:lle ei ollut aiemmin eikä myöskään valituksenalaisen päätöksen jälkeen poliisin toimesta määrätty ajokieltoa. Näiden seikkojen lisäksi ottaen huomioon rikkomuksen vähäisyys sekä ajokiellon vaikutukset A:n toimeentuloon ja välttämättömään liikkumiseen HAO muutti ajokiellon varoitukseksi. - Uutiset
22.7.2019 12.00
Liikennevahinkolautakunta: Asunto Oy:n omistaman autotallin oven vauriot eivät kuuluneet ajoneuvon liikennevakuutuksesta korvattavaksiA oli peruuttamassa B:n käytössä olevalla ja hallitsemalla työsuhdeautolla Asunto Oy:n omistamasta autotallista, kun kauko-ohjaimella toimiva autotallin ovi lähti avauduttuaan sulkeutumaan. Auton takaluukku ja autotallin ovi vaurioituivat. Kysymys oli siitä, kuuluiko autotallin oven vaurio kyseessä olevan ajoneuvon liikennevakuutuksesta korvattavaksi. Lautakunta katsoi, että liikennevakuutuslain 40 §:n 2 momentin rajoitusehto soveltui tähän tapaukseen. Siten Asunto Oy:n omistaman autotallin oven vauriot eivät kuuluneet A:n kuljettaman ajoneuvon liikennevakuutuksesta korvattavaksi. Lautakunta ei suosittanut vakuutusyhtiön korvauspäätöksen muuttamista. - Uutiset
18.7.2019 15.15
Hovioikeus äänesti: Käräjäoikeus ei ylittänyt toimivaltaansa määrätessään ajokiellon lainmuutoksesta huolimattaHovioikeus totesi, että prosessiekonomian kannaltakin on tarkoituksenmukaista, että käräjäoikeus käsittelee siellä ennen lainmuutosta vireille tulleet ajokieltovaatimukset. Oikeuskirjallisuudessa on todettu, että prosessitaloudellisesta näkökulmasta katsottuna prosessilakien tarkoitusta vastaa parhaiten tulkinta, joka antaa tuomioistuimelle mahdollisuuden langettaa aineellista oikeustilaa vastaava tuomio lyhintä ja yksinkertaisinta tietä (Jokela, Antti: Oikeudenkäynti I 2016, s. 187 – 188). Hovioikeus katsoi, että käräjäoikeus ei ollut ylittänyt toimivaltaansa määrätessään ajokiellon. (Ään.; Vailla lainvoimaa 18.7.2019) - Uutiset
9.7.2019 15.33
Aluehallintovirasto ei myönnä anniskelulupaa takseihin alkoholilainsäädännön vastaisenaEtelä-Suomen aluehallintovirasto on antanut kielteisen päätöksen anniskelulupahakemukseen, jolla haettiin anniskelulupaa taksiajoneuvoihin. Hakemuksen mukaan kuljettajat olisivat vastanneet anniskelusta yhtiön liikennöimissä takseissa lain ja luvan sallimina vuorokaudenaikoina. Aluehallintovirasto on hylännyt hakemuksen alkoholilainsäädännön vastaisena. Anniskelulupaa ei voitu myöntää, koska anniskelutoiminta taksiliikenteessä ei olisi ollut luvanhaltijan tai viranomaisen valvottavissa. - Uutiset
9.7.2019 11.37
Vierashuoneessa kihlakunnansyyttäjä Tuomo Laukkanen: Jos lainsäätäjä ei lausu saavat muut lausua siitäkin edestä – esimerkkinä ajokiellon määräämisen siirto tuomioistuimelta poliisilleEi tainnut lainsäätäjä arvatakaan, kuinka työllistävä vaikutus ajokiellon määräämiseen liittyvää toimivaltaa koskevalla lakiuudistuksella kyetään saamaan aikaiseksi muutoinkin tiukentuvilla resursseilla toimiville syyttäjänvirastoille ja tuomioistuimille. Kyseessä on siis ajokorttilain 64 §:n muutos, jolla toimivalta ajokieltoon määräämisestä siirrettiin 1.6.2019 alkaen tuomioistuimen sijaan poliisille. Asiasta kirjoittaa OTM, kihlakunnansyyttäjä Tuomo Laukkanen Edilexin Vierashuoneessa. - Uutiset
8.7.2019 12.15
Hovioikeus tutki vanhan ajokieltoasian 1.6.2019 tulleesta toimivaltamuutoksesta huolimatta: Pyrkimys työllistyä ei ole peruste ajokiellon määräämiselle ehdollisenaHovioikeus totesi, että toimivallan siirtoa koskevasta lakimuutoksesta huolimatta oikeus hakea muutosta käräjäoikeuden ratkaisuun toteutui vain siten, että hovioikeus käsitteli vastaajan ajokieltoa koskevan muutosvaatimuksen. Vastaajan ilmoittama pyrkimys työllistyä ajokorttia vaativaan työhön ei ole ajokorttilain 67 § 1 momentissa tarkoitettu peruste ajokiellon määräämiseen ehdollisena. (Vailla lainvoimaa 8.7.2019) - Uutiset
4.7.2019 11.55
Ulkomailta – Ruotsi: Kesällä 2019 voimaan tulevia säädöksiä ja säädösmuutoksiaRuotsissa on tullut ja tulee voimaan kesällä 2018 lukuisia uusia säädöksiä ja muutossäädöksiä, jotka koskevat mm. työrauhavelvoitetta, valtion palvelujen tarjoamista, työnantajan sosiaaliturvamaksuja, tiemaksuja, maksukyvyttömyysrekisteriä, puolustusta rikosprosesissa, poliisin ja puolustusvoimien tiedusteluyhteistyötä, ympäristövahinkoja, hiilidioksidin geologista varastoimista, vanhempainpäivärahoja sekä uudenlaisia alkoholivalmisteita. - Uutiset
4.7.2019 8.35
Hovioikeus: vakuutusyhtiön olisi tullut pystyä näyttämään oireille jokin varteenotettava vaihtoehtoinen selitys vapautuakseen korvausvastuusta liikennevakuutuskorvausasiassaA oli joutunut liikenneonnettomuuteen ja vaati saamiensa vammojen johdosta korvausta onnettomuudessa toisena osapuolena olleen vakuutusyhtiöltä. Asiassa oli pääosin kysymys siitä, oliko liikenneonnettomuus aiheuttanut A:lle vaikean aivovamman ja kaularankavamman ja aiheuttaneen tämän työkyvyttömyyden. Hovioikeus katsoi vaikean aivovamman ja kaularankavamman tulleen asiassa näytetyksi samoin kuin niiden syy-yhteyden tapahtuneeseen liikenneonnettomuuteen. (Vailla lainvoimaa 4.7.2019. Valituslupa myönnetty.) - Uutiset
3.7.2019 12.15
Nopeudenrajoittimien tarkastus nousi esille kevytautoasetusten lausunnoissaLiikenne- ja viestintäministeriö sai yhteensä 21 lausuntoa kevytautoja koskevista valtioneuvoston asetusten luonnoksista. Asetuksilla täydennetään kevytautoihin liittyvää lainsäädäntöä. Lausunnonantajien joukossa oli viranomaisia, alan yrityksiä ja etujärjestöjä sekä yksityisiä kansalaisia. Lausunnonantajat pitivät asetusluonnoksia pääosin kannatettavina. - Uutiset
3.7.2019 8.00
Vanhojen autojen katsastusmuutos uudelle lausuntokierrokselle 23. elokuuta 2019 saakkaLiikenne- ja viestintäministeriö lähettää uudelle lausuntokierrokselle vanhojen ajoneuvojen määräaikaiskatsastusta koskevan asetusehdotuksen. Ehdotus viivästyi kevään hallitustilanteen takia, ja ministeriö katsoo, että uusi kuuleminen on tarpeen. - Uutiset
1.7.2019 15.00
Tukes: Sähköisiä liikkumisvälineitä koskevat vaatimukset koottu tietopaketiksiSähköpotkulaudat ovat saaneet runsaasti palstatilaa alkukesän aikana niiden ilmestyttyä useamman kaupungin katukuvaan. Myös tasapainoskootterit ovat olleet jälleen otsikoissa uusien tulipalouutisten myötä. Suomessa on havaittu epätietoisuutta laitteiden käytöstä ja siitä, miten yritykset voivat varmistua laitteiden turvallisuudesta. Viranomaiset ovat laatineet tietopaketin, joka on suunnattu laitteita valmistaville, maahantuoville ja myyville yrityksille. - Uutiset
27.6.2019 15.00
Linja-auton moottoria pihalla aamuisin joutokäynnillä käyttänyt tuomittiin liikennerikkomuksesta rikesakkoonVastaaja oli ollut tietoinen menettelyn lainvastaisuudesta ja että joutokäynnin pituus oli toisinaan huomautuksen jälkeenkin ollut selvästi yli lain joutokäyntirajoitusten. Vastaaja ei ollut esittänyt mitään selvitystä siitä, miksi hänen linja-autonsa ilmanpainejärjestelmä olisi edellyttänyt hänen väittämällään tavalla 5 – 10 minuutin joutokäyntiä, mutta vaikka näin olisi ollutkin, kyseessä ei olisi ollut rangaistusvastuusta vapauttava peruste vastoin lain selvää kieltoa. HO ei myöntänyt vastaajalle jatkokäsittelylupaa. (Vailla lainvoimaa 27.6.2019) - Uutiset
27.6.2019 14.27
Vapaa-ajan vakuutuksesta ei korvata liikennevakuutuslaissa tarkoitettua liikennevahinkoa - VakO:n mukaan työtapaturma- ja ammattitautilain 201 §:n 2 momentin 4 kohtaa on tulkittava sen sanamuodon mukaisestiTyötapaturma- ja ammattitautilain 201 §:n 2 momentin 4 kohdan mukaan vapaaehtoisesta vapaa-ajan vakuutuksesta ei korvata liikennevakuutuslaissa tarkoitettua liikennevahinkoa. Kyseistä säännöstä on tulkittava sen sanamuodon mukaisesti siten, että korvattavuuden ulkopuolelle mainitun säännöksen perusteella jäävät kaikki liikennevakuutuslaissa tarkoitetut liikennevahingot riippumatta siitä, onko liikennevahingosta maksettu korvausta liikennevakuutuslain nojalla vai ei. (Lainvoimainen) - Uutiset
27.6.2019 8.00
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi vastaajan toimittaneen syyttäjälle määräajassa ennen rangaistusmääräyksen antamista tulotasonsa olennaista muuttumista osoittavan selvityksen, joka syyttäjän olisi tullut ottaa huomioon päiväsakon rahamäärää arvioidessaanHO totesi, että syyttäjän HO:sa lausuman sekä HO:sa esitetyn uuden aineiston perusteella oli tullut selvitetyksi, että vastaaja oli vastoin KO: arviota toimittanut syyttäjälle 18.12.2017 määräajassa ennen 3.1.2018 tapahtuneen rangaistusmääräyksen antamista tulotasonsa olennaista muuttumista osoittavan selvityksen, joka syyttäjän olisi tullut ottaa huomioon päiväsakon rahamäärää arvioidessaan. Asiassa oli näin ollen ollut kysymys vastaajalle määrättävän päiväsakon rahamäärän arvioimisesta. Vastaajan tulot oli tässä tapauksessa KKO:n (KKO 2011:36) antaman oikeusohjeen perusteella parhaiten pääteltävissä KO:n päätöksen antamishetken jälkeen valmistuneesta vuoden 2017 verotuspäätöksestä. Syyttäjänviraston vastaajalle 3.1.2018 antamaa rangaistusmääräystä muutettiin sakkorangaistuksen osalta siten, että sakkorangaistus oli 10 ps á 190 euroa = 1.900 euroa. (Vailla lainvoimaa 27.6.2019) - Uutiset
25.6.2019 14.00
Vakuutusoikeus ei ollut toimivaltainen ottamaan kantaa siihen, mitä vammoja liikennevahingosta oli vakuutetulle aiheutunut ja minkä asteisia liikennevahingosta aiheutuneiksi katsotut vammat olivatAsiassa ratkaistiin kysymys vakuutusoikeuden toimivallasta liikennevakuutuslain perusteella korvattavasta kuntoutuksesta annetun lain mukaisessa asiassa. A vaati vakuutuslaitosta myöntämään neuropsykologista kuntoutusta liikennevakuutuslain perusteella korvattavasta kuntoutuksesta annetun lain nojalla. VakO katsoi, ettei se ollut toimivaltainen ottamaan kantaa siihen, mitä vammoja liikennevahingosta oli vakuutetulle aiheutunut ja minkä asteisia liikennevahingosta aiheutuneiksi katsotut vammat olivat. - Uutiset
25.6.2019 10.00
Unionin tuomioistuin: myös ajoneuvon pysäköiminen parkkihalliin luetaan ajoneuvon käytöksi liikennevälineenäMoottoriajoneuvojen käyttöön liittyvän vastuun varalta otettavasta vakuutuksesta ja vakuuttamisvelvollisuuden voimaansaattamisesta 16.9.2009 annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2009/103/EY 3 artiklan ensimmäistä kohtaa on tulkittava siten, että siinä tarkoitetun käsitteen ”ajoneuvojen käyttö” alaan kuuluu pääasiassa kyseessä olevan kaltainen tilanne, jossa kiinteistöllä olevaan yksityiseen autotalliin pysäköity, liikennevälineenä käytetty ajoneuvo syttyy tuleen ja aiheuttaa tulipalon, joka johtuu kyseisen ajoneuvon sähköjärjestelmästä ja josta aiheutuu vahinkoa kiinteistölle, vaikka tätä samaa ajoneuvoa ei ole siirretty yli 24 tuntiin ennen tulipalon syttymistä. - Uutiset
18.6.2019 16.00
Liikennemerkki lumen peitossa - hovioikeus hylkäsi syytteetRovaniemen hovioikeus hylkäsi syytteet liikennerikkomuksesta kahdessa eri tapauksessa. (Vailla lainvoimaa 18.6.2019) - Uutiset
18.6.2019 11.55
Unionin tuomioistuin: Saksan vinjetti, joka maksetaan liittovaltion teiden käyttämisestä henkilöajoneuvoilla, on unionin oikeuden vastainenTämä maksu on syrjivä, koska sen taloudellinen rasitus kohdistuu käytännössä ainoastaan muissa jäsenvaltioissa rekisteröityjen ajoneuvojen omistajiin ja kuljettajiin. - Uutiset
17.6.2019 9.21
Direktiivi: Puhtaustavoitteet julkisten hankintojen ajoneuvoilleEU:ssa on hyväksytty muutosdirektiivi, jonka tarkoituksena on edistää puhtaiden ja energiatehokkaiden ajoneuvojen osuutta julkisen sektorin hankkimissa ajoneuvoissa ja kuljetuspalveluissa. Liikenne- ja viestintäministeriö ryhtyy valmistelemaan lainsäädäntöä, joilla direktiivi saatetaan voimaan Suomessa. - Uutiset
13.6.2019 9.00
Käräjäoikeuden ratkaisu poistettiin ajokiellon osalta tapahtuneen tuomiovirheen vuoksi - asiaa ei ollut lainmuutoksen johdosta palautettava KO:een vaan ajokiellon määräämiseen toimivaltaiseen viranomaiseen, joka on poliisilaitosAsian käsittelyssä tapahtuneen tuomiovirheen perusteella KO:n ratkaisu oli OK 31 luvun 6 §:n nojalla poistettava ajokiellon osalta ja asia oli siltä osin palautettava uudelleen käsiteltäväksi. KO:n ratkaisun poistamiseen muilta osin ei ollut perusteita. Ajokiellon määränneessä KO:ssa kysymyksessä olevan rikosasian käsittely oli päättynyt 17.4.2019 kantelun kohteena olevan, sittemmin lainvoimaiseksi tulleen tuomion antamiseen. Kantelu oli tehty HO:lle 29.5.2019 eli ennen ajokorttilain 64 §:n 1 momentin 1.6.2019 voimaan tulleen muutoksen voimaantuloa. Tästä huolimatta ei voitu katsoa, että KO:lla olisi 1.6.2019 jälkeen toimivaltaa määrätä ajokieltoa nyt käsillä olevan tyyppisessä tilanteessa, jossa rikosasian käsittely oli jo ennen mainittua ajankohtaa päättynyt lainvoimaiseen tuomioon. Asiaa ei siten ollut palautettava KO:een vaan ajokiellon määräämiseen toimivaltaiseen viranomaiseen, joka on Hämeen poliisilaitos. (Vailla lainvoimaa 13.6.2019) - Uutiset
12.6.2019 11.10
Hovioikeuden ratkaisu liikennevakuutuksesta maksettavasta ansionmenetyksestäAsiassa oli kysymys siitä, oliko A:lla oikeus saada 21.2.2004 tapahtuneen liikenneonnettomuuden johdosta korvausta ansionmenetyksestä teologian maisterin tutkinnon suorittaneiden keskimääräisten ansiotulojen mukaan vai teologian maisterin tutkinnon suorittaneen yliopiston tutkijan/lehtorin palkan mukaan. Ansionmenetyskorvaus oli tässä tapauksessa perusteltua määrätä A:n vaatimalla tavalla teologian maisterin tutkinnon suorittaneiden keskimääräisten ansiotulojen mukaan. Asiaa ei ollut arvioitava toisin sillä perusteella, että A ei ollut nostanut kannetta heti vakuutusyhtiön korvauspäätösten jälkeen. (Vailla lainvoimaa 12.6.2019) - Uutiset
11.6.2019 13.00
Ulkomailta – Ruotsi: Korkeimman oikeuden ratkaisujaRuotsin korkeimman oikeuden uusimmat ratkaisut koskevat muun muassa pysäköintivirhemaksua, takaisinsaantia konkurssipesään, vuokran alennusta ja vuokrasopimuksen purkua, tuomion purkamista, tekijänoikeusrikosta, joukkoliikenteen tarkastusmaksua, aserikosta, välimiesmenettelyn moitetta, lapseen kohdistunutta seksuaalirikosta, rikoksentekijän luovuttamista, säätiön hallituksen jäsenen erottamista, tuomarin esteellisyyttä, maasta poistamisen edellytyksiä sekä rahanpesurikosta. - Uutiset
5.6.2019 10.01
KKO ei myöntänyt valituslupaa Helsingin keskustan yliajotapauksessaKorkein oikeus (KKO) ei myöntänyt valituslupaa asiassa, jossa vuonna 1965 syntynyt mies oli ajanut heinäkuussa 2017 Helsingin keskustassa suojatietä ylittämässä olleiden jalankulkijoiden päälle siten, että yksi ihminen oli kuollut ja viisi saanut vammoja. Hovioikeuden tuomio jäi näin voimaan. - Uutiset
5.6.2019 9.40
Selvitys kuntien järjestämien taksikyytien toimivuudesta – haasteita erilaisissa toimintatavoissa ja hankintamäärittelyissäLiikenne- ja viestintäministeriö on saanut Liikenne- ja viestintävirastolta selvityksen kuntien järjestämien taksikyytien toimivuudesta. Selvityksen mukaan merkittävimmät haasteet ovat kuntien erilaisissa toimintatavoissa ja hankintaa koskevissa määrittelyissä. Asiakkaalle tämä näkyy soveltuvien taksien, kuten invataksien, heikompana saatavuutena. Ensisijaisena ratkaisuna on avoin ja aktiivinen tiedonjakaminen eri toimijoiden kesken. - Uutiset
31.5.2019 11.50
Kesäkuussa 2019 voimaan tulevia säädöksiä ja säädösmuutoksiaKesäkuussa 2019 tulee voimaan lukuisia uusia säädöksiä, muun muassa:
- Henkilötietojen käsittelyä poliisin, tullin ja rajavartiolaitoksen toiminnassa koskeva lainsäädäntökokonaisuus voimaan 1.6.2019 alkaen
- Siviili- ja sotilastiedustelua koskeva lainsäädäntökokonaisuus voimaan 1.6.2019 alkaen
- Kansainvälisten veroriitojen ratkaisumenettelystä annettu laki siihen liittyvine muutossäädöksineen voimaan 30.6.2019 alkaen
- Vieraslajisääntelyn aiheuttamat muutokset luonnonsuojelu- ja metsästyssäännöksiin voimaan 1.6.2019 alkaen - Uutiset
28.5.2019 15.11
Väliraportti Liikenteen turvallisuusviraston sähköisistä palveluista on valmistunutLiikenne- ja viestintäministeriö on saanut Liikenne- ja viestintävirastolta pyytämänsä selvityksen viraston sähköisten palveluiden suunnitteluun, tuotantoon ja ylläpitoon liittyvistä käytännöistä. Pyyntö liittyy joulukuussa 2018 esiin nousseisiin ongelmiin Liikenteen turvallisuusviraston Trafin asiointipalveluissa. Kevään aikana tehtyjen muutosten jälkeen palveluista luovutettavat tiedot ovat viraston tekemän arvion mukaan liikennepalvelulain mukaisia. Palveluihin tehtävät tekniset rajoitustoimenpiteet varmistavat, että niitä käytetään tietojen yksittäisluovutuksiin. - Uutiset
28.5.2019 13.35
Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajavinkki: Autokauppiaalla on virhevastuu käytetystä autosta - korjauksesta voi silti joutua maksamaanVanha auto ei ole uusi, vaan korjauskuluihin on syytä varautua. Myös silloin kun autossa on myyjän vastuulle kuuluva virhe, korjauskuluja voidaan jakaa myyjän ja ostajan kesken, jos auton arvo nousee korjauksen seurauksena selvästi alkuperäistä korkeammaksi. Mitä enemmän autolla on ajettu ja mitä vanhempi se on, sitä suurempi osuus korjauskuluista jää ostajan vastuulle. - Uutiset
28.5.2019 12.28
Liikennevakuutuskeskus: Uusi testi neuvoo, tuleeko ajoneuvollesi ottaa liikennevakuutusLiikennevakuutuskeskuksen (LVK) vakuutusasioiden asiakaspalvelusta kysytään usein saman tyyppisiä asioita. Tyypillisesti halutaan tietää, koskeeko vakuuttamisvelvollisuus esimerkiksi tietynlaista työkonetta tai tuleeko ajoneuvo vakuuttaa, jos sillä ajetaan metsässä eikä tieliikenteessä. LVK on nyt julkaissut uuden verkkotestin, joka neuvoo, tuleeko ajoneuvolle ottaa lakisääteinen liikennevakuutus. - Uutiset
28.5.2019 9.00
FINEn vinkkejä moottoripyörävakuutuksen ottajalle - huomio sisältöön ja voimassaoloon ulkomaillaSelvitä ja päivitä oman vakuutusturvasi tarve. Onko lakisääteinen liikennevakuutus voimassa, onko kasko riittävän laaja ja onko vakuutusten hinta kohdallaan. Arvioi oman ajokauden pituus ja valitse sopivin vakuutus sen mukaan, neuvoo FINE. - Uutiset
24.5.2019 9.22
KHO: Kunnan ei olisi tullut suostua ratsastuksen kieltävän liikennemerkin asettamiseen yksityistielleKun yksityistien tiekunnan hakemuksessa ei ollut esitetty tieliikennelakiin perustuvia syitä ratsastuksen kieltävän liikennemerkin asettamiselle, oli hallinto-oikeuden tullut kumota kunnan päätös suostumuksen antamisesta liikennemerkin asettamiselle. - Uutiset
22.5.2019 12.21
Neuvosto vahvisti käyttöönottopäivän kuorma-autojen turvallisemmille ja aerodynaamisemmille ohjaamoilleKuorma-autoja, joiden ohjaamoiden etuosat ovat nykyistä pyöreämmät, alkaa liikennöidä Euroopan teillä 1. syyskuuta 2020 alkaen neuvoston hyväksyttyä keskiviikkona (22.5.) turvallisemman ja ympäristöystävällisemmän rakenteen aikaisemman käyttöönoton. Lainsäädäntökäsittely päättyy neuvoston keskiviikon äänestykseen. Euroopan parlamentti äänesti asetuksesta 26. maaliskuuta 2019. Molemmat toimielimet allekirjoittavat asetuksen, ja se julkaistaan EU:n virallisessa lehdessä. - Uutiset
20.5.2019 10.00
Matkustajalle korvausta linja-autovuoron viivästymisestä ja jatkoyhteyden menettämisestäKuluttajariitalautakunta katsoi, ettei bussiyhtiö ollut näyttänyt vuoron viivästymisen aiheutuneen muusta kuin sen puolella olevasta huolimattomuudesta. Tämän vuoksi yhtiö oli velvollinen korvaamaan matkustajalle linja-autovuoron viivästymisestä aiheutuneen vahingon. Lautakunta suositti, että yhtiö maksaa matkustajalle 27 euron korvauksen junalipusta ja 5 euron korvauksen puhelinkuluista. - Uutiset
15.5.2019 16.02
Pysäköintikiekon käyttövelvollisuudesta 15 minuutin alueella ei vapauttanut se, että pysäköintikiekosta puuttuu mahdollisuus 15 minuutin tarkkuuteen - kuluttajariitalautakunta piti valvontamaksua sopimusehtojen mukaisenaValittaja oli kertonut, ettei omista 15 minuutin parkkikiekkoja, vain tuntikiekon, joita on käytetty lakisääteisesti Suomessa. Valittaja oli noudattanut 15 minuutin aikarajaa. Kuluttajariitalautakunta totesi, että vaikka yleisesti käytettävänä olevasta pysäköintikiekosta puuttuu mahdollisuus 15 minuutin tarkkuuteen, on tähän mahdollisesti liittyvä epäselvyys tarkasta pysäköintiajasta elinkeinonharjoittajan näyttövelvollisuuden piiriin kuuluva seikka, eikä vapauta pysäköintikiekon käyttövelvollisuudesta. Näin ollen lautakunta piti valvontamaksua sopimusehtojen mukaisena. - Uutiset
15.5.2019 10.10
Hovioikeus pidensi rattijuopumuksen vuoksi tuomittua ajokieltoa kuudella kuukaudellaA oli syyllistynyt 28.4.2014 törkeään rattijuopumukseen, joten nyt kysymyksessä olevasta A:n syyksi luetusta törkeästä rattijuopumuksesta ajokiellon kestoksi oli määrättävä vähintään yksi vuosi. Ottaen lisäksi huomioon A:n korkea veren alkoholipitoisuus 2,83 promillea sekä vakiintunut oikeuskäytäntö A oli määrättävä ajokieltoon noin yhdeksi vuodeksi kuudeksi kuukaudeksi. (Vailla lainvoimaa 15.5.2019) - Uutiset
14.5.2019 10.22
Nainen tuomittiin maksamaan pysäköinninvalvonnan valvontamaksuja yli 11 000 euroaNainen oli pysäköinyt ajoneuvonsa aikavälillä 1.4.2016 - 4.1.2017 yhteensä 184 kertaa vastoin aluetta koskevia pysäköintimääräyksiä. HO ei muuttanut KO:n tuomiota. (Ään. KKO ei myöntänyt valituslupaa 1.10.2019) - Uutiset
13.5.2019 9.57
Kuntainfo: Nuorison terveystodistus poistuu käytöstä elokuussaNuorison terveystodistuksesta on tullut tarpeeton, joten se poistetaan käytöstä 1. elokuuta 2019. - Uutiset
2.5.2019 14.02
Ajo-oikeudeton ajoi keskustan alueella enimmillään 80-95 km/h nopeutta - 50 päivää vankeuttaKO oli katsonut, että rikoksista oli niiden tahallisuuden ja liikenneturvallisuuden vaarantamisen vaarallisuuden takia tuomittava vankeusrangaistus. HO ei myöntänyt vastaajalle jatkokäsittelylupaa. (Vailla lainvoimaa 2.5.2019) - Uutiset
30.4.2019 11.50
Toukokuussa 2019 voimaan tulevia säädöksiä ja säädösmuutoksiaToukokuun 2019 muutoksia ovat muun muassa:
- Uusi tavaramerkkilaki astuu voimaan 1.5.2019
- Kaivoslain muutos voimaan 1.5.2019
- Sosiaali- ja terveystietojen toissijaista käyttöä koskeva lainsäädäntökokonaisuus voimaan 1.5.2019
- Kansalaisuuslain muutos voimaan 1.5.2019 - Uutiset
30.4.2019 10.25
Käräjäoikeuden olisi tullut tarkistaa liikenneasioiden rekisteristä, oliko törkeästä rattijuopumuksesta syytetylle mahdollisesti poliisin toimesta myönnetty väliaikainen alkolukkoajokorttiKO:ssa oli tapahtunut oikeudenkäyntivirhe. KO:n tuomio oli siten vastaajalle määrätyn ajokiellon osalta kumottava ja asia palautettava tältä osin KO:een uudelleen käsiteltäväksi. (Vailla lainvoimaa 30.4.2019) - Uutiset
29.4.2019 8.26
Tuomari tuomitsi rangaistuksen, vaikka syyteoikeus teosta oli vanhentunutApulaisoikeuskansleri antoi käräjätuomarille huomautuksen virheellisestä menettelystä rangaistukseen tuomitsemisessa ja toisessa tapauksessa tuomiossa olleen virheen vuoksi. - Uutiset
25.4.2019 11.15
Hovioikeus: Sakkorangaistus oli riittävä ainakin 89 km/h ylinopeudesta – syyttäjän valitus ei menestynytAjo oli tapahtunut moottoritiellä, jolla ei ollut vastaantulijoita. A oli kuljettanut autoa tien vasenta kaistaa, jolloin varsinaisia ohitustilanteita ei ollut. Muuta liikennettä oli vähän. Teko oli tapahtunut 22.6. kello 18.20, jolloin oli valoisaa. Autossa ei ollut matkustajia. Vaikka A:n käyttämä nopeus oli ylittänyt sallitun enimmäisnopeuden enimmillään 89 kilometriä tunnissa, A:n syyksi luettu ajo oli tapahtunut sellaisissa liikenneolosuhteissa, että teon vaarallisuus ja moitittavuus ei edellyttänyt kovempaa rangaistusta kuin sakko. Trafin liikenneasioiden rekisteriotteen mukaan A oli vuonna 2018 saanut poliisin kolme rikesakkomääräystä ja yhden sakkomääräyksen. Hovioikeus katsoi, että näillä määräyksillä ei ollut vaikutusta A:lle tuomittavaan rangaistukseen nyt kysymyksessä olevassa tapauksessa. Näillä ja käräjäoikeuden tuomiossa mainituilla perusteilla aihetta käräjäoikeuden tuomion, 85 päiväsakkoa, muuttamiseen ei ollut. (Vailla lainvoimaa 25.4.2019) - Uutiset
24.4.2019 14.01
Hallinto-oikeus kumosi tie- ja lupajaoston sekä ympäristönsuojelutarkastajan päätökset motocross-ajoharjoitteluradan perustamisesta puutteellisen meluselvityksen vuoksiMeluselvitystä oli pidettävä siinä määrin puutteellisena, ettei sen perusteella voitu luotettavasti arvioida, ylittääkö luvan mukaisen motocross-ajoharjoittelun melutaso valtioneuvoston päätöksen 993/1992 2 §:n 1 momentin mukaisen päiväohjearvon ja aiheuttaako ajoharjoittelu maastoliikennelain 30 §:n 3 momentissa tarkoitettua kohtuutonta meluhaittaa läheiselle asutukselle. Lupamääräyksissä luvansaajalle asetettu velvoite melutason selvittämisestä luotettavin mittauksin, mikäli melu koetaan lähimmillä kiinteistöillä häiritseväksi, ei korvannut hallintolain 31 §:ssä edellytettyä asian riittävää ja asianmukaista selvittämistä ennen päätöksentekoa. Valituksenalainen päätös ja ympäristönsuojelutarkastajan päätös olivat siten perustuneet puutteelliseen selvitykseen, minkä vuoksi ne oli kumottava ja asia oli palautettava ympäristönsuojelutarkastajalle uudelleen käsiteltäväksi. (Vailla lainvoimaa 24.4.2019) - Uutiset
24.4.2019 11.33
Hovioikeus kumosi käräjäoikeuden tuomion siltä osin kuin se oli hyväksynyt kanteen liikennevakuutuskorvauksesta hirvikolarissaA:lle ei tuomiossa selostetuin perustein näytetty aiheutuneen liikenneonnettomuuden seurauksena kanteessa tarkoitettuja vammoja, eikä hän ollut liikenneonnettomuuden seurauksena jäänyt pysyvästi työkyvyttömäksi. Näin ollen A:lla ei ollut oikeutta vaadittuun ansionmenetyskorvaukseen tai korvaukseen pysyvästä haitasta taikka kivusta ja särystä, ja kanne oli kokonaisuudessaan hylättävä. (Vailla lainvoimaa 24.4.2019) - Uutiset
24.4.2019 9.00
FINEn vertailu moottoripyörien vakuutuksista: Bonusten kertymisessä ja alenemisessa isoja erojaFINEn uusi vakuutusvertailu moottoripyörien vakuuttamisesta sisältää kattavat tiedot vakuutusyhtiöiden tarjoamista liikenne- ja kaskovakuutuksista, vakuutusten bonuksista, hinnoittelusta sekä vahinkojen korvaamisesta. Julkaisu on suunnattu erityisesti moottoripyörävakuutusta ottaville ja vakuutuksiaan kilpailuttaville motoristeille. - Uutiset
18.4.2019 14.00
Automaattivaihteiston vian vakuutusyhtiöltä salannut tuomittiin vankeusrangaistuksen asemasta tuntuvaan sakkorangaistukseen petoksestaVastaaja oli ajanut autonsa betoniporsaaseen ja auto oli mennyt lunastukseen vastaajan saadessa vahinkovakuutusyhtiöltä korvausta autosta 18.820 euroa. Vastaaja oli salannut vahinkovakuutusyhtiötä sen, että auton automaattivaihteistossa oli ollut jo ennen kolaria vikaa ja sen vuoksi vastaajalle maksettu korvaus autosta oli ollut liian suuri. HO lievensi KO:n tuomitseman 30 päivän ehdollisen vankeusrangaistuksen 75 päiväsakoksi. (Vailla lainvoimaa 18.4.2019) - Uutiset
17.4.2019 14.22
Hallinto-oikeus: Poliisilaitoksen määräämää kahdeksan viikon ajokieltoa useisiin liikennerikkomuksiin syyllistyneelle ei ollut syytä muuttaa vaikka ajokiellolla oli vaikutusta valittajan toimeentuloonPoliisilaitos oli määrännyt A:n kahdeksan viikon määräaikaiseen ajokieltoon päätöksen tiedoksisaannista 28.3.2019 lukien, koska hän oli syyllistynyt neljään liikennerikkomukseen vuoden kuluessa. Valituksessa esitetyn selvityksen perusteella ajokiellolla oli vaikutusta A:n toimeentuloon. Ottaen kuitenkin huomioon, että ajokiellon perusteena olevia tekoja oli vuoden ajalta yksi ajokorttilain 65 §:n 1 momentin mukaista vähimmäismäärää enemmän, kaksi neljästä teosta on rangaistu päiväsakoin, A:lle oli jo vuonna 2016 määrätty poliisin toimesta ajokieltoa sekä annettu 2014 ja 2015 varoitukset toistuvien liikennerikkomusten vuoksi, poliisilaitoksen päätöstä ei ollut syytä muuttaa. (Vailla lainvoimaa 17.4.2019)