Vesihuolto
- Uutiset
15.9.2021 10.40
KHO:n ratkaisu hulevesimaksustaA:n ja B:n omakotikiinteistö sijaitsi lainvoimaisesti hulevesijärjestelmän vaikutusalueeksi määritetyllä asemakaava-alueella. Tässä tilanteessa vuotuisen hulevesimaksun määrääminen ei edellyttänyt, että kaupunki esittää yksityiskohtaista selvitystä siitä, millä tavoin kaupungin hulevesijärjestelmä palvelee nimenomaan heidän kiinteistöään. Kun muun muassa otettiin huomioon, että peritty maksu oli määrältään ja perusteiltaan kaupunginvaltuuston päätöksellä hyväksytyn hulevesitaksan mukainen, kaupunkirakennelautakunnan päätös, jolla A:n ja B:n muistutus vuoden 2018 hulevesimaksusta oli hylätty, ei ollut lainvastainen. - Uutiset
9.9.2021 15.15
Eduskunta hyväksyi kansalaisaloitteen vesihuollon yksityistämisen estämiseksiEduskunta hyväksyi täysistunnossa 8. syyskuuta kansalaisaloitteeseen KAA 2/2020 vp sisältyvän ehdotuksen maa- ja metsätalousvaliokunnan mietinnön mukaisena. Eduskunta edellyttää, että valtioneuvosto ryhtyy mahdollisimman ripeästi toimenpiteisiin sellaisen lainsäädännön valmistelemiseksi, jolla varmistetaan kunnan järjestämisvelvollisuuden piiriin kuuluvien julkisomisteisten vesihuoltotoimintojen säilyminen kuntien omistuksessa ja määräysvallassa. - Uutiset
30.6.2021 9.21
Oikeusasiamies: Luottamushenkilön sananvapausOikeusasiamies katsoi asian kokonaisarvioinnissa, ettei hänellä ollut riittäviä oikeudellisia perusteita katsoa kaupunginhallituksen menetelleen lainvastaisesti tai ylittäneen harkintavaltaansa tässä asiassa. - Uutiset
22.6.2021 11.30
KHO: Hallinto-oikeus ei olisi voinut kumota aluehallintoviraston päätöstä ja hylätä yhtiön ympäristölupahakemustaJätevedenpuhdistamon ympäristölupaa koskevat valituslupahakemukset ja valitukset (Lappeenranta) - Uutiset
1.6.2021 13.10
Tukes: Vesimittarin etäluenta ei korvaa vesimittarin näyttöäTurvallisuus- ja kemikaalivirastoon on tullut kyselyitä vesimittareiden näytöstä ja mittareiden etäluennasta. Tukes muistuttaa, että laskutuskäyttöön tarkoitetuissa vesimittareissa on aina oltava näyttö, eikä mittarin laskutuksen etäluenta korvaa sitä. Vesimittareiden hankinnasta vastaavien organisaatioiden, rakennuttajien, suunnittelijoiden ja taloyhtiöiden on huolehdittava siitä, että he hankkivat ja asennuttavat vain vaatimustenmukaisia vesimittareita. - Uutiset
28.4.2021 14.00
Kansallinen vesihuoltouudistusohjelma on julkaistuKansallisen vesihuoltouudistuksen johtoryhmä hyväksyi uudistusohjelman 20.4.2021. Vesihuoltouudistuksen visiona on vastuullinen vesihuolto 2030, joka varmistaa laadukkaat ja turvalliset vesihuoltopalvelut sekä sen, että vesihuoltoala uudistuu hiilineutraaliksi kiertotalouden edelläkävijäksi vuoteen 2030 mennessä. - Uutiset
5.2.2021 12.12
Kansallisen vesihuoltouudistuksen visio ja toimenpideohjelma lausunnoilla 8. helmikuuta 2021 saakkaSuomessa aloitetaan vuonna 2021 kansallinen vesihuoltouudistus. Maa- ja metsätalousministeriö on lähettänyt lausunnoille uudistuksen vision sekä toimeenpano-ohjelman luonnoksen. Luonnoksessa on listattu vesihuollon kymmenen keskeisintä kehittämistarvetta lähivuosille. - Uutiset
4.2.2021 9.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu juomaveden jakeluasiassa (Alankomaat)Ennakkoratkaisupyyntö – Direktiivi 97/7/EY – 9 artikla – Direktiivi 2011/83/EU – 27 artikla – Direktiivi 2005/29/EY – 5 artiklan 5 kohta – Liitteessä I oleva 29 kohta – Sopimattomat kaupalliset menettelyt – Toimituksen, jota ei ole tilattu, käsite – Juomaveden jakelu - Uutiset
8.12.2020 13.45
Kansallisen vesihuoltouudistuksen visio ja toimenpideohjelma lausunnoille 8. helmikuuta 2021 saakkaSuomessa aloitetaan vuonna 2021 kansallinen vesihuoltouudistus. Maa- ja metsätalousministeriö on lähettänyt lausunnoille uudistuksen vision sekä toimeenpano-ohjelman luonnoksen. Luonnoksessa on listattu vesihuollon kymmenen keskeisintä kehittämistarvetta lähivuosille. Vesihuoltouudistuksen tavoitteena on varmistaa kaikille turvallinen ja laadukas vesihuolto sekä edistää vesihuollon energia- ja resurssitehokkuutta. Tavoitteena on myös alan ilmastoneutraalius. Tavoitteiden saavuttaminen edellyttää, että uusin teknologia ja kiertotalouden ratkaisut otetaan entistä paremmin käyttöön. - Uutiset
25.9.2020 9.22
KHO: Edellytyksiä vapauttaa liiton jäsenten vuokrauskäytössä oleva kesäasunto vesijohto- ja paineviemäriverkostoon liittämisvelvollisuudesta ei ollut, vaikka liittäminen muodostui kiinteistön omistajalle kohtuuttomaksiArvioitaessa kiinteistön vesihuoltolaitoksen palvelujen vähäistä tarvetta suhteessa liittämisestä aiheutuviin kustannuksiin liittäminen muodostui kiinteistön omistajalle vesihuoltolain 11 §:n 2 momentin 1 kohdan mukaisesti kohtuuttomaksi. Vapauttaminen edellytti vesihuoltolain 11 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan lisäksi, ettei vapautuksen myöntäminen vaaranna vesihuollon taloudellista ja asianmukaista hoitamista vesihuoltolaitoksen toiminta-alueella. Kun otettiin huomioon asiassa vesiosuuskunnan taloudellisesta tilanteesta saatu selvitys sekä jo aiemmin vireillä olleet hakemukset ja myönnetyt vapautukset liittämisvelvollisuudesta, haetun vapautuksen myöntämisen katsottiin vaarantavan vesihuollon taloudellisen ja asianmukaisen hoitamisen vesihuoltolaitoksen toiminta-alueella. Edellytyksiä vesiosuuskunnan vesijohto- ja paineviemäriverkostoon liittämisvelvollisuudesta vapauttamiseen ei näin ollen ollut. Sen vuoksi HAO:n ja ympäristönsuojelupäällikön päätökset kumottiin ja vapauttamista koskeva hakemus hylättiin. - Uutiset
6.7.2020 15.00
Vesihuoltolain muutostarpeita arvioidaan valmistuneiden selvitysten pohjaltaJuuri valmistuneet selvitykset vesihuoltolain toimivuudesta ja valvontamalleista muualla Euroopassa osoittavat, että vesihuollon toimivuus vaatii riittävän vahvat vesihuoltolaitokset sekä tehokkaan omistajaohjauksen ja valvonnan. Lainsäädännön muutostarpeita harkitaan syksyllä selvitysten pohjalta. Lainsäädännön tarkistamisen ohella etsitään keinot osaamisen varmistamiseen ja saneerausvelan hoitoon. - Uutiset
6.7.2020 10.30
Hovioikeuden ratkaisu vesiosuuskunnan liittymismaksuriidassaHovioikeus arvioi todistelua samoin kuin käräjäoikeus ja todistelun perusteella päätyi siihen, että liittymän hinnasta esitetty selvitys ei ollut käsittänyt kuluttajansuojalaissa tarkoitettua hinta-arviota kiinteästä hinnasta. Hovioikeus päätyi käräjäoikeuden tavoin siihen, että A oli velvollinen suorittamaan osuuskunnalle kanteessa vedotut määrät. Ratkaisun harkinnassa hovioikeus otti huomioon, että kysymyksessä oli voittoa tavoittelemattoman osuuskunnan varsin laaja jätevesijärjestelmähanke, jonka lopulliset kokonaiskustannukset olivat selvinneet hankkeen loppuvaiheessa. Kustannukset oli tarkoitettu kattaa liittymismaksuilla sekä ELY-keskuksen ja Kouvolan kaupungin myöntämillä tuilla, joista ensin mainitun määrä oli selvinnyt vasta vuoden 2010 lopussa ja toinen vasta tuon jälkeen. A osuuskunnan jäsenenä sekä kiinteistön liittymis- ja käyttösopimuksen tehneenä oli velvollinen noudattamaan osuuskunnan päätöksiä jäsenten velvoitteiden yhdenvertaiseksi toteutumiseksi. (Vailla lainvoimaa 6.7.2020) - Uutiset
6.7.2020 10.10
Korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisu ELY-keskuksen valitusoikeudesta vesihuollon järjestämistä koskevassa asiassaKorkein hallinto-oikeus totesi, että vesihuollon järjestämistä, jätevesien käsittelyä ja vesiensuojelua koskevat valvontatehtävät kuuluvat ELY-keskuksille. Kun lisäksi otettiin huomioon nyt kysymyksessä olevan asian erityispiirteet, ELY-keskuksen ympäristö- ja luonnonvarat vastuualueen valitusoikeus oli tässä tapauksessa ollut sen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi tarpeen. Hallinto-oikeuden oli näin ollen tullut tutkia ELY-keskuksen sille tekemä valitus. Hallinto-oikeuden päätöksen lopputulosta ei muutettu. - Uutiset
22.5.2020 8.43
EU julkaisi biodiversiteettistrategian ja Pellolta pöytään -strategianEuroopan komissio julkaisi perjantaina (20.5.) uuden biodiversiteettistrategian, joka tähtää luonnon monimuotoisuuden heikkenemisen pysäyttämiseen vuoteen 2030 mennessä. Monet strategian aloitteista koskevat muun muassa maa- ja metsätaloutta, kalastusta sekä vesitaloutta. Pellolta pöytään -strategian tavoitteena on kehittää reilu, terveyttä edistävä ja ympäristöystävällinen elintarvikejärjestelmä. - Uutiset
31.3.2020 8.35
Lainsäädännön arviointineuvosto: Energiatehokkuuslain muutosesitys kirjoitettu vaikeasti ymmärrettävästiLainsäädännön arviointineuvosto on arvioinut energiatehokkuuslakia ja eräitä muita lakeja koskevaa uudistusta. Arviointineuvoston mukaan esitysluonnos on vaikeasti kirjoitettu, eikä vaikutuksia ole arvioitu kyllin kattavasti. Lukijan on osin vaikea hahmottaa, mikä on nykytila ja mitä muutetaan. Esityksessä on paljon teknistä terminologiaa, eikä termejä ole aina käytetty johdonmukaisesti. Hallituksen esitysehdotuksen tavoitteet, keinot ja vaikutukset eivät myöskään muodosta johdonmukaista kokonaisuutta. Myönteistä on se, että esityksessä on käytetty hyväksi VTT:n selvityksiä vedenkulutuksesta ja mittareiden asentamisen kustannustehokkuudesta sekä eräitä muita selvityksiä. - Uutiset
13.3.2020 12.45
Hovioikeuden ratkaisu sovellettavasta sopimuksesta kiinteistöyhtiön ja vesiosuuskunnan välillä sekä hinnoittelun kohtuullisuudesta ja tasapuolisuudesta jätevesihuoltopalvelujen liikkeenluovutustilanteessaHovioikeus totesi muun muassa, että liikkeenluovutus ei ole laissa säännelty yleisseuraannon muoto, joten siitä ei suoraan seuraa luovuttajan tekemien sopimusten tai muiden vastuiden siirtyminen luovutuksensaajalle. Kiinteistö Oy S:n ja X:n Matkailukeskus Oy:n väliset sopimukset eivät velvoittaneet liikkeenluovutuksen jälkeen X:n vesiosuuskuntaa, jolle Matkailukeskuksen aiemmin tarjoamat jätevesihuoltopalvelut oli luovutettu. X:n vesiosuuskunnan ja Kiinteistö Oy S:n sopimussuhteessa noudatetaan siten sen sopimuksen ehtoja, jota X:n vesiosuuskunta oli tarjonnut vastapuolelle ja jonka tämä oli hyväksynyt X:n vesiosuuskunnan palveluja käyttämällä. Suuremman huippukulutuksen vuoksi Kiinteistö Oy S:n liittäminen viemäriverkkoon oli vaatinut huomattavasti suurempia perusinvestointeja kuin Y:n liittäminen. Tähän nähden Kiinteistö Oy S:n suurempi liittymismaksu ja perusmaksu olivat perusteltuja. (Vailla lainvoimaa 13.3.2020) - Uutiset
23.10.2019 7.58
KHO ei tutkinut vesihuoltolaitoksen liittymissopimusasiaaKunnallisasia – Vesihuolto – Vesihuollon maksut – Liittymissopimus – Taksapäätös – Lisäliittymismaksu – Muutoksenhaku - Uutiset
10.10.2019 8.30
Hallinto-oikeus hylkäsi tukullisen vesihuoltoasiaa koskevia valituksiaTurun hallinto-oikeus on antanut kuusi ratkaisua, joissa kaikissa se hylkäsi vesihuoltolain (119/2001) 10 §:n mukaista velvollisuutta liittyä kunnallisen vesihuoltolaitoksen jätevesiviemäriin koskevat valitukset. Hallinto-oikeus totesi, että arvioitaessa liittymisvelvollisuudesta vapauttamisen edellytyksiä on ensiksi arvioitava muodostuisiko kiinteistön liittäminen viemäriin kiinteistön omistajalle tai haltijalle kohtuuttomaksi esimerkiksi liittämisen aiheuttamien kustannusten suuruuden tai vesihuoltolaitoksen palvelujen vähäisen tarpeen vuoksi. Muut vapautuksen myöntämisen edellytykset tulevat tutkittavaksi ainoastaan siinä tapauksessa, että liittäminen olisi katsottava kohtuuttomaksi. Kohtuuttomuuden arviointia ei voida hallinto-oikeuden mukaan perustaa yksinomaan kiinteistön omistajan tai haltijan henkilöön liittyviin subjektiivisiin syihin. Kohtuuttomuuden ei katsottu olevan käsillä yhdessäkään tapauksessa. (Vailla lainvoimaa 10.10.2019) - Uutiset
20.9.2019 15.15
Hallinto-oikeus: Eläkeläisen omistama kiinteistö oli liitettävä vesi- ja viemäriverkostoon vaikka siitä aiheutui vähintään 22.458,37 euron kustannuksetEsitetyn selvityksen mukaan kiinteistöllä asutaan vakituisesti ja siellä on käytössä astianpesukone, pyykinpesukone ja vesikäymälä. Hallinto-oikeus katsoi, ettei kiinteistön vesihuollon tarvetta ollut pidettävä vähäisenä, vaikka kiinteistö oli vain yhden henkilön asuinkäytössä. L:n taloudellinen tilanne ei yksistään voi olla vesihuoltolaitoksen vesi- ja viemäriverkostoon liittämisvelvollisuudesta vapauttamisen perusteena. Kun otettiin huomioon saatu selvitys liittämisestä aiheutuvista kustannuksista, ei liittymisen Lapinkylän vesiosuuskunnan vesijohto- ja viemäriverkostoon voitu katsoa muodostuvan kohtuuttomaksi L:lle. (Vailla lainvoimaa 20.9.2019) - Uutiset
25.6.2019 8.43
Selvitys: Vesihuollon häiriöihin varautumista parannettavaSelvityshenkilöt Antti Belinskij ja Risto Saarinen ehdottavat vesihuollon riskien vähentämiseksi tarkennuksia vesihuollon lainsäädäntöön, valvontaan ja käytäntöihin. Erityisen tärkeää olisi täsmentää vesihuollon häiriötilannesuunnittelun vaatimuksia.