Vesi
- Uutiset
25.9.2019 13.20
Hallinto-oikeus kumosi Nokian kaupunkikehityslautakunnan päätöksen hulevesimaksusta ja palautti asian sille uudelleen käsiteltäväksiNokian kaupungin taksasta ei tarkemmin ilmene, mitä omakodilla tai omakotitalolla tarkoitetaan. Käsitteille ei myöskään ole määritelmää maankäyttö- ja rakennuslaissa. Maankäyttö- ja rakennuslain säännökset tai kaupungin hulevesitaksa eivät edellytä maksun määrittämistä kiinteistökohtaisesti vaan hulevesimaksun määräämisen lähtökohtana on mahdollista pitää myös hallinnanjakosopimuksen määrittämää osaa kiinteistöstä. Sillä, sijaitseeko omakotitalo piha-alueineen omalla kiinteistöllään vai rekisteröidyn hallinnanjakosopimuksen määrittämällä hallinta-alueella, ei myöskään ole vaikutusta hulevesien määrään tai laatuun. Näissä oloissa kaupunkikehityslautakunta ei ollut voinut todeta, ettei lainhuuto- ja kiinnitysrekisteriin kirjatun hallinnanjakosopimuksen mukaisella hallinta-alueellaan sijaitsevaa omakotitaloa ole pidettävä taksan mukaisena omakotitalona. Kaupunkikehityslautakunnan päätös oli lainvastaisena kumottava ja asia oli palautettava lautakunnalle uudelleen käsiteltäväksi. (Vailla lainvoimaa 25.9.2019) - Uutiset
25.6.2019 8.43
Selvitys: Vesihuollon häiriöihin varautumista parannettavaSelvityshenkilöt Antti Belinskij ja Risto Saarinen ehdottavat vesihuollon riskien vähentämiseksi tarkennuksia vesihuollon lainsäädäntöön, valvontaan ja käytäntöihin. Erityisen tärkeää olisi täsmentää vesihuollon häiriötilannesuunnittelun vaatimuksia. - Uutiset
15.5.2019 15.40
Lainsäädäntöön ehdotetaan tarkistuksia vesien hyvän tilan saavuttamiseksi – ehdotukset lausunnoilleSuomen lainsäädäntöä on syytä tarkistaa, jotta vesilain ja ympäristönsuojelulain mukaisia lupia voidaan muuttaa EU:n vesienhoidon ympäristötavoitteiden saavuttamiseksi. SYKEn johdolla laaditussa tuoreessa selvityksessä esitetään vaihtoehtoja sääntelyn kehittämiseksi. Jäsenmaita sitovat vesien tilan tavoitteet määritellään EU:n vesipolitiikan puitedirektiivissä, jossa kielletään myös tilan heikentäminen. Kansallisen sääntelyn kehittämisen tarkoitus on edistää EU-oikeuden tehokasta täytäntöönpanoa. - Uutiset
3.9.2018 11.00
Ympäristöministeriön ohje: Vesiympäristölle vaarallisia ja haitallisia aineita koskevan lainsäädännön soveltaminenJulkaisun tarkoituksena on toimia ohjeena, hyvien menettelytapojen kuvauksena ja avata haitallisia aineita koskevia säädöksiä. Tavoitteena on yhdenmukaistaa koko maassa muun muassa haitallisia aineita koskevia lupamenettelyjä, vesien ja merenhoidon suunnittelua, päästöjen ja vaikutusten tarkkailua, vesiympäristön seurantaa sekä kemiallisia mittauksia ja analyysien laadunvarmennusta. - Uutiset
6.4.2018 14.30
EU:n ehdotus uudeksi juomavesidirektiiviksi korostaa riskinarviointia talousveden laadun varmistamiseksiEU:n komissio on tehnyt helmikuussa ehdotuksen uudeksi juomavesidirektiiviksi. Sen mukaan talousveden riskiperusteinen laadun seuranta tulisi pakolliseksi. Tämä tarkoittaisi sitä, että erilaisia käytössä olevia seurantatuloksia käytettäisiin nykyistä paremmin hyväksi arvioitaessa niitä riskejä, jotka voivat vaikuttaa talousveden laatuun. Direktiiviehdotuksen käsittely on nyt alkanut jäsenmaissa ja EU:n toimielimissä, minkä vuoksi valtioneuvosto tiedotti uudesta direktiiviehdotuksesta eduskuntaa 5. huhtikuuta. - Uutiset
20.11.2017 9.36
KHO:n ratkaisu vesilain mukaista hallintopakkoasiaa koskevasta valituksesta SalossaHallinto-oikeus totesi, että Salon kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisena toimivalla rakennus- ja ympäristölautakunnalla ei ollut sille 16.1.2013 toimitetun kirjelmän perusteella toimivaltaa tehdä päätöstä vedenoton rajoittamisesta. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöstä. - Uutiset
17.10.2017 11.50
Lainsäädäntöneuvos Kirsi Martinkauppi: Kiinteistöjen vesi- ja viemärilaitteistoja koskeviin vaatimuksiin ei isoja muutoksiaYmpäristöministeriön asetus kiinteistöjen vesi- ja viemärilaitteistoista on lähetetty notifioitavaksi EU:hun. Asetus korvaa Suomen rakentamismääräyskokoelman osan D1 (Kiinteistöjen vesi- ja viemärilaitteistot, määräykset ja ohjeet 2007). Muutoksina aiempaan ovat säännökset, jotka koskevat rakennuksen korjaus- ja muutostyötä. Tuotekohtaisia olennaisia teknisiä vaatimuksia vielä valmistellaan. Tyyppihyväksyntäasetukset kumoutuvat vuoden vaihteessa. - Uutiset
16.10.2017 12.30
Talousveden laatuvaatimuksista ja valvontatutkimuksista annetun sosiaali- ja terveysministeriön asetuksen muutos velvoittaa parantamaan talousveden riskienhallintaaRiskienhallinta ja sen edellyttämät toimenpiteet ovat jatkossa entistä tärkeämpiä talousveden säännöllisessä laadunvalvonnassa. Uusi asetus tuo talousveden valvontaan lisää joustavuutta ja edellyttää ottamaan talousveden laadun säännöllisessä valvonnassa entistä paremmin huomioon paikalliset veden laatua uhkaavat vaarat. Riskienhallinnan tuloksia käytetään hyväksi myös, kun vesilaitos ja kunnan terveydensuojeluviranomainen varautuvat ehkäisemään ennalta talousveden laatuun liittyviä häiriötilanteita. Asetus tulee voimaan 27.10.2017. - Uutiset
13.10.2017 15.05
KHO:n päätös prosessiveden kierrättämistä koskevasta määräyksestä ympäristöluvassaAsiassa on ratkaistu, onko Pahtavaaran kultakaivoksen vesi- ja ympäristöluvassa toteutettavaksi määrätty prosessiveden kierrättäminen lupamääräyksen edellyttämällä tavalla parasta käyttökelpoista tekniikkaa ja onko asbestikuituja sekä ajoittain sinilevää sisältävän prosessiveden kierrättämistä edellyttävää lupamääräystä 2 toiminnan ympäristövaikutukset huomioon ottaen muutettava valittajan vaatimalla tavalla. Vaasan hallinto-oikeus on hylännyt valituksen. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöstä. - Uutiset
11.9.2017 8.04
Vesilain käyttöoikeussääntely uudistuuVesilain säännökset pakkolunastuksesta ja käyttöoikeuden perustamisesta uudistuvat. Uudistuksilla yhtenäistetään vesilaki perustuslain kanssa niin, että aikoinaan poikkeuslakina säädetty valtuuslaki voidaan kumota. Lain muutos vahvistettiin presidentin esittelyssä 8. syyskuuta 2017. Muutokset tulevat voimaan vuoden 2018 alussa. - Uutiset
26.6.2017 14.55
Hallinto-oikeuden päätös vesilain mukaisessa hallintopakkoasiassaAsiassa useat järven rantakiinteistöjen omistajat olivat katsoneet, että järveen laskeneen ojan purkukohtaa muuttamalla oli aiheutettu suojaisen lahden vedenlaadun heikkenemistä. Hallinto-oikeus kumosi ympäristönsuojeluviranomaisen päätöksen haitankärsijöiden valituksen johdosta ja siirsi hallintopakkoasian käsiteltäväksi asiassa toimivaltaiselle aluehallintovirastolle. - Lakikirjasto > Ympäristöpolitiikan ja -oikeuden vuosikirjaPuharinen, Suvi-Tuuli: Vesienhoidon ympäristötavoitteiden vaikutus ympäristöluvan ja vesitalousluvan pysyvyyteenYmpäristöpolitiikan ja -oikeuden vuosikirja X 2017 s. 151 – 226, Asiantuntija-artikkeli
- Uutiset
13.10.2016 15.16
Talvivaaran kaivosalueella vesinäytteitä ottaneet miehet tuomittiin liikkumis- ja oleskelurajoituksen rikkomisesta sakkoihin - pakkotilaan rinnastettava ympäristönsuojelullinen motiivi ei käynyt perusteeksi vapauttaa vastaajia vastuustaAsiassa oli tullut selvitetyksi, että viisi vastaajaa olivat syyllistyneet siihen liikkumis- ja oleskelurajoituksen rikkomiseen, josta syyttäjä oli heille vaatinut rangaistusta. Asiassa ei ollut tullut ilmi rangaistusvastuusta vapauttavaa olosuhdetta. Oikeudenmukainen rangaistus vastaajien syyksiluetusta liikkumis- ja oleskelurajoituksen rikkomisesta oli lievä sakkorangaistus (10 ps.). Vastaajat olivat katsoneet, että heillä oli menettelylleen pakkotilaan rinnastettava ympäristönsuojelullinen motiivi. (Vailla lainvoimaa 13.10.2016) - Uutiset
22.1.2016 13.21
KHO:n ratkaisu vesistön säännöstelyn muuttamisestaKorkein hallinto-oikeus katsoi, kuten aluehallintovirasto ja hallinto-oikeuskin, että hakemuksen mukaisella säännöstelyn muuttamisella ensisijaisesti edistettiin vesiympäristön suojelua ja sen käyttöä. Säännöstelyn muutoksella ei merkittävästi muutettu säännöstelyn tarkoitusta, vaan pyrittiin ainoastaan estämään virkistyskäytölle haitallisen alhaiset vedenkorkeudet kuivimpina vuosina. Säännöstelyn lievästä muutoksesta ei ennalta arvioiden aiheutunut haittaa yleiselle tai yksityiselle edulle. Luvan haltijan hakemuksessa tarkoitettu muutos oli siten vesilain 8 luvun 10 a §:n 2 momentissa tarkoitetut kriteerit täyttävä hanke, joten näin muutettua säännöstelyä ei ollut pidettävää sellaisena uutena säännöstelynä, joka voisi johtaa koko säännöstelyn tarkistamisvelvoitetta koskevan ehdon asettamiseen pykälän 1 momentin perusteella. - Uutiset
21.12.2015 8.02
EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisu natrium- tai suolapitoisuuden ilmoittamisesta kivennäisvesipulloissaLuontaisten kivennäisvesien pakkauksiin, merkintöihin tai mainontaan ei saa sisältää väitteitä tai mainintoja, joissa kuluttajan annetaan ymmärtää, että kyseiset vedet ovat vähän natriumia sisältäviä tai vähäsuolaisia tai sopivat vähänatriumiseen ruokavalioon, kun vedessä kaikissa kemiallisissa muodoissa olevan natriumin kokonaispitoisuus on 20 mg/l tai enemmän. - Uutiset
1.12.2015 5.56
Uusi asetus velvoittaa kunnan terveydensuojeluviranomaiset mittaamaan, valvomaan ja ilmoittamaan talousveden radonpitoisuudetJos talousveden radioaktiivisuus ylittää sallitut enimmäisarvot, kunnan terveydensuojeluviranomaisen on ilmoitettava siitä välittömästi STUK:lle. Talousveden laatuvaatimuksissa radonin enimmäismäärä on 1 000 Bq litrassa. Tämän määrän ylityksestä voi olla ihmisille terveyshaittaa. Lisäksi talousvedelle on asetuksessa laatusuositus, jonka mukaisesti radonin määrä ei saa ylittää 300 Bq litrassa. Tämän määrän ylittyessä kunnan terveydensuojeluviranomaisten on tehtävä lisäselvityksiä siitä, aiheutuuko talousveden radioaktiivisuudesta terveyshaittaa. Asetus tuli voimaan 27. marraskuuta 2015. - Uutiset
6.7.2015 8.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu yhteisön vesipolitiikan puitedirektiivin tulkinnastaUnionin tuomioistuin totesi muun muassa, että yhteisön vesipolitiikan puitteista 23.10.2000 annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2000/60/EY 4 artiklan 1 kohdan a alakohdan i–iii alakohtaa on tulkittava siten, että jäsenvaltioilla on, jollei poikkeusta sovelleta, velvollisuus evätä lupa tietyltä hankkeelta, jos se voi aiheuttaa pintavesimuodostuman tilan huononemisen tai jos se vaarantaa pintavesien hyvän tilan taikka pintavesien hyvän ekologisen potentiaalin ja hyvän kemiallisen tilan saavuttamisen kyseisessä direktiivissä säädettynä ajankohtana. - Uutiset
10.11.2014 15.05
KHO:n ratkaisu golfkentän vedenottoa koskevassa hallintopakkoasiassa Loimaalla – yhtiö oli uuden vesilain perusteella voitu sakon uhalla velvoittaa lopettamaan vedenotto vedenottamostaanSaadun selvityksen mukaan veden ottaminen, vaikka otettavan pohjaveden määrä olisi alle vanhan vesilain 9 luvun 7 §:ssä tarkoitetun ehdottoman luvanvaraisuuden rajan 250 m3/d, ainakin osaltaan vaarantaa Lohensuon lähteikön säilymisen luonnontilaisena. Näin ollen pohjavettä ei ole saanut ottaa ilman aluehallintoviraston vanhan vesilain 1 luvun 17 a §:n 1 momentissa säädetystä luonnontilaisen lähteen muuttamista koskevasta kiellosta saman pykälän 2 momentin perusteella myöntämää poikkeusta. Koska Alastaro Golf Oy elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen kehotuksista huolimatta on jatkanut ilman mainitussa 2 momentissa tarkoitettua poikkeuslupaa harjoittamaansa vedenottoa, yhtiö oli uuden vesilain 14 luvun 4 §:n 1 momentin ja 8 §:n 1 momentin perusteella sekä saman lain 3 luvun 2 §:n 1 momentin 2 kohta huomioon ottaen voitu sakon uhalla velvoittaa lopettamaan vedenotto vedenottamostaan, kunnes sillä on siihen uuden vesilain nojalla myönnetty lainvoimainen lupa. - Uutiset
26.9.2014 9.29
Komissio kehottaa Suomea saattamaan vesilainsäädäntönsä ajan tasalleKomissio kehottaa Suomea saattamaan kansallisen lainsäädäntönsä vesipuitedirektiivin mukaiseksi pinta- ja pohjaveden laadun parantamiseksi. Sääntöjä on rikottu jo useita vuosia. Suomen uuteen vesilakiin vuodelta 2011 jäi vielä teknisiä puutteita, jotka koskevat sekä mannermaata että Ahvenanmaata. - Uutiset
20.3.2014 9.00
Komissio päätti Vesi on perusoikeus -aloitteen perusteella tehtävistä jatkotoimistaKomissio on päättänyt Vesi on perusoikeus -aloitteen perusteella tehtävistä jatkotoimista niillä aloilla, joilla komissio on toimivaltainen. Kyseessä on ensimmäinen näin pitkälle edennyt eurooppalainen kansalaisaloite. Kansalaisaloitteen järjestäjät vaativat komissiota takaamaan kaikkien EU:n kansalaisten oikeuden puhtaaseen juomaveteen ja jätevesihuoltoon.