Sivutoimi
- Säädökset > Lainsäädäntö 23.3.2023/507 Laki sidonnaisuus- ja sivutoimirekisteristä
- Säädökset > Lainsäädäntö1003/2017Maanmittauslaitoksen työjärjestys (kumoutunut)
- Säädökset > Lainsäädäntö501/2017Maanmittauslaitoksen työjärjestys (kumottu)
- Säädökset > Lainsäädäntö 25.8.2016/673 Tuomioistuinlaki
- tuomareiden sivutoimet 9 luku 5 § - 7 §
- esittelijöiden ja valmistelijoiden sivutoimet 19 luku 8 §
- Säädökset > Lainsäädäntö1543/2015Maanmittauslaitoksen työjärjestys (kumottu)
- Säädökset > Lainsäädäntö 16.6.2015/782 Maanmittauslaitoksen työjärjestys
- Säädökset > Lainsäädäntö 15.12.2014/1391 Maanmittauslaitoksen työjärjestys
- Säädökset > Lainsäädäntö 20.12.2013/1279 Maanmittauslaitoksen työjärjestys
- Säädökset > Lainsäädäntö 15.7.2005/577 Laki rajavartiolaitoksen hallinnosta
- Säädökset > Lainsäädäntö 11.4.2003/304 Laki kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta
- Säädökset > Lainsäädäntö493/1995Poliisilaki (kumottu)
- Säädökset > Lainsäädäntö 19.8.1994/750 Valtion virkamieslaki
- Lakikirjasto > ArtikkelitKoskinen, Seppo: Näkökohtia viranhaltijalääkäreiden kilpailevasta toiminnasta4.9.2014, Asiantuntija-artikkeliKirjoituksen oikeuskysymys koskee kilpailevan toiminnan asemaa sivutoimi-ilmoitusten ja sivutoimiluvan yhteydessä. Viranhaltijan asemaa arvioidaan julkisen vallan käytölle asetettavien periaatteiden nojalla. Lainsäädännön lisäksi sivutoimia säännellään työnantajan antamilla määräyksillä. Kilpaileva toiminta saattaa aiheuttaa esteellisyyksiä ja vaarantaa luottamusta asianomaisen viranhaltijan kykyyn hoitaa tehtäviään asianmukaisesti ja objektiivisesti. Kilpaileva toiminta synnyttää myös...
- Lakikirjasto > Helsinki Law ReviewMäkelä, Olli: Tuomarin välimiestehtävät riippumattomuuden ja puolueettomuuden näkökulmastaHelsinki Law Review 1/2013 s. 5 – 32, Opiskelijakirjoitus
- Uutiset
2.2.2024 14.22
Apulaisoikeuskanslerin käsitys: Rikosylikonstaapelin olisi tullut pyytää sivutoimilupa toimintaansa yhdistyksen hallituksen jäsenenä ja varapuheenjohtajanaApulaisoikeuskansleri saattoi käsityksensä sivutoimiluvan tarpeellisuudesta Helsingin poliisilaitoksen rikosylikonstaapelin tietoon. - Uutiset
31.1.2024 16.00
Hallinto-oikeus: TE-toimistolla ei ollut lainmukaista perustetta kieltää sivutoimeaHAO katsoi, ettei sivutoimi-ilmoituksen mukainen työnohjaustoiminnan harjoittaminen yksityisenä elinkeinonharjoittajana vaaranna luottamusta valittajan tasapuolisuuteen TE-toimiston kuntakokeilun psykologin viran hoitamisessa eikä muutenkaan haittaa psykologin viran asianmukaista hoitamista. Valittajan toimiminen sivutoimisesti työnohjaajana ei myöskään vaaranna yleistä luottamusta TE-toimiston tasapuolisuuteen viraston tehtävien hoidossa tai työllisyyden kuntakokeilun tehtävien hoidossa. Hallintopäätöstä ei voi perustaa epämääräiseen oletukseen siitä, että sivutoimea harjoittava voisi mahdollisesti syyllistyä rikosoikeudellisesti rangaistavaan menettelyyn. Valituksenalainen päätös oli ongelmallinen myös tasapuolisen kohtelun vaatimuksen kannalta. Työhallinnossa Uudellamaalla ja Varsinais-Suomessa on virkamiehiä, jotka tekevät työnohjausta sivutoimisesti toiminimellä. Lisäksi työhallinnossa on virkamiehiä, jotka palvelevat sivutoimissa muun muassa psykoterapia-asiakkaita, jolloin kysymys on nyt käsillä olevaa asiaa perustellummin lähialaa koskevasta tilanteesta. Asiassa tuli lisäksi huomioida perustuslain suojaama oikeus ammatin ja elinkeinon harjoittamiseen. (Ei lainvoim. 31.1.2024) - Uutiset
30.6.2023 11.30
Hallinto-oikeus: Seksuaalirikoksia tutkivan poliisin sivutoimilupahakemus keikkaluontoista vanhustenhoidossa työskentelyä varten oli voitu hylätäValittaja toimii vanhempana rikoskonstaapelina poliisilaitoksella vaativassa rikostutkinnassa ja tutkii pääasiassa lapsiin kohdistuneita rikoksia sekä seksuaalirikoksia. Valittaja on valmistunut sairaanhoitajaksi vuonna 1998. Poliisilaitoksen päätöksen perustelujen mukaan hoivakodin asukkaat eivät tiedä, että hoitajana työskentelee virassa oleva poliisi. Hoivakodissa asukkaan on voitava luottaa siihen, että hänellä on ehdottoman luottamuksellinen suhde hoivakodin henkilökuntaan. Hoivakodin henkilöstölle asukas saattaa kertoa asioita, joita hän ei haluaisi kertoa poliisille. Tämä saattaisi aiheuttaa poliisin hallinnosta annetun lain 15 g §:ssä tarkoitettua ristiriitaa hoitajan tehtävien ja poliisin tehtävien välillä. Vaikka hoivakodin asukas haluaisi kertomansa asian pysyvän luottamuksellisena, olisi asian kuulleella poliisimiehellä velvollisuus käynnistää poliisin hallinnosta annetun lain 15 c §:ssä edellytetyt toimenpiteet. Tästä saattaisi aiheutua ristiriita poliisin tehtäviin liittyvien oikeuksien ja velvollisuuksien kanssa. Edellä esitetyillä perusteilla haettua sivutoimilupaa ei voitu myöntää. HAO katsoi, ettei poliisilaitos ollut ylittänyt sille kuuluvaa harkintavaltaa valittajan hakeman sivutoimiluvan edellytyksiä arvioidessaan. (Ei lainvoim. 30.6.2023) - Uutiset
23.1.2023 9.00
Apulaisoikeusasiamies: Sivutoimiasian käsittely ja virkanimikkeiden käyttöKantelija pyysi tutkimaan X:n ELY-keskuksen johdon, erityisesti ylijohtajan ja elinkeinot, työvoima, ja osaaminen -vastuualueen (E-vastuualue) päällikön A:n sivutoimilupaan liittyvää menettelyä. AOA saattoi asiassa (kohdassa 3.5) esittämänsä käsitykset X:n ELY-keskuksen ja TEM:n tietoon. Tässä tarkoituksessa hän lähetti jäljennöksen päätöksestään ELY-keskukselle ja TEM:lle. AOA lähetti jäljennöksen päätöksestään myös VM:lle. - Uutiset
12.1.2023 11.00
Hovioikeus: Ammattikorkeakoululla oli oikeus purkaa varoitusta antamatta määräaikaisen projektipäällikön työsopimus kilpailevan toiminnan kiellon rikkomisen perusteella - käräjäoikeuden tuomio kumottiinAMK oli purkanut kantajan työsopimuksen 11.2.2019 ilmoittaen purkuperusteena kilpailevan toiminnan kiellon rikkomisen, työsuhteesta johtuvien velvoitteiden vastaisen toiminnan sekä työsuojelulliset syyt. KO oli katsonut, että AMK:n olisi tullut varoittaa kantajaa ennen hänen työsopimuksensa purkamista. KO oli velvoittanut AMK:n suorittamaan kantajalle korvausta työsuhteen perusteettomasta päättämisestä 4 kk:n palkan. HO katsoi samoin kuin KO, että kantaja oli menettelyllään rikkonut sen luottamuksen, jonka edellytetään työsuhteessa vallitsevan työnantajan ja työntekijän välillä. HO katsoi, ettei AMK olut purkanut kantajan työsopimusta ennakollisesti, koska kantajan menettelyn johdosta oli syntynyt asiassa todetuin tavoin todellinen vahingon vaara. Varoituksen osalta HO totesi, että kun purkukynnyksen katsottiin ylittyneen jo yksinomaan kantajan menettelyn moitittavuuden perusteella, AMK:lla ei ollut velvollisuutta antaa erillistä varoitusta ennen työsopimuksen purkamista. Työnantajan lojaliteettivelvoitteen osalta HO arvioi, ettei se ulotu tilanteisiin, joissa työnantajalla on erittäin painava syy purkaa työsopimus. Kantaja oli velvollinen korvaamaan AMK:n oikeudenkäyntikulut KO:ssa 14.100 euroa ja HO:ssa 9.100 euroa viivästyskorkoineen. (Vailla lainvoimaa 12.1.2023) - Uutiset
21.12.2022 10.30
Hallinto-oikeus: Kalastusmestarilta voitiin kieltää kalastuksenvalvojan sivutoimen pitäminenELY-keskus oli voinut katsoa, että asiassa kuvattu kiinteä yhteys valittajan sivutoimen ja virkatehtävien välillä voi vaarantaa ulkopuolisten luottamuksen valittajan viranhoidon sekä Varsinais-Suomen ELY-keskuksen toiminnan puolueettomuuteen ja tasapuolisuuteen. ELY-keskus oli siten voinut asiassa mainituilla perusteilla harkintansa mukaan kieltää valittajan sivutoimen kalastuksenvalvojana. Asiassa ei ollut ilmennyt, että valittajaa olisi sivutoimen sallittavuutta arvioitaessa kohdeltu epätasapuolisesti muihin virkamiehiin nähden. ELY-keskuksen päätöstä ei ollut syytä muuttaa. (Ei lainvoim. 21.12.2022)