-
Liikennevahinko
- Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta
- Liikennevahinkolautakunta
Liikennevahinkolautakunta
- Säädökset > Lainsäädäntö 5.11.2020/756 Sosiaali- ja terveysministeriön asetus liikenne- ja potilasvahinkolautakunnasta
- Säädökset > Lainsäädäntö959/2019Laki liikenne- ja potilasvahinkolautakunnasta
- Säädökset > Lainsäädäntö948/2019Potilasvakuutuslaki
- Säädökset > Lainsäädäntö551/2002Valtioneuvoston asetus liikennevahinkolautakunnasta (kumoutunut)
- Säädökset > Lainsäädäntö441/2002Laki liikennevahinkolautakunnasta (kumottu)
- Uutiset
8.11.2023 8.40
Liipo: Tilapäisen haitan, pysyvän haitan sekä pysyvän kosmeettisen haitan korvausluokat 1.1.2024 alkaenSOVELTAMISOHJE 1/2023 - Uutiset
7.11.2023 14.00
Liipon suositus LV 21/1925: Korvausvastuu. Kilpailutilanne. Liikennevakuutuslain 44 §:n soveltaminen.Kuljettaja oli kaatunut motocrosskilpailussa, minkä jälkeen hän oli joutunut kanssakilpailijoidensa päälleajamaksi. Aiheutunutta vahinkoa oli pidettävä kuvatuissa olosuhteissa yhtenä ja samana vakuutustapahtumana riippumatta siitä, että osa vammoista oli aiheutunut kaatumisesta ja osa toisten kuljettajien törmäyksestä kaatuneeseen kuljettajaan. Kuljettajalla oli oikeus saada korvaus kärsimästään henkilövahingosta ensisijaisesti oman ajoneuvonsa liikennevakuutusyhtiöltä, vaikka lopullinen korvausvastuun jakautuminen olisi korvausta haettaessa epäselvä. Kyseessä ei myöskään ollut liikennevakuutuslain 44 §:n mukaisesti tuntemattomaksi jääneen ajoneuvon aiheuttama vahinko. - Uutiset
12.7.2023 10.00
Liikenne- ja potilasvahinkolautakunnan uusimmat julkaisut (täysistunto 15.6.2023)- Korvausvastuu. Väistäminen risteyksessä. Tieliikennelain 24 §:n tulkinta. (LV 23/43)
- Elatuksen menetys (LV 22/544)
- Esinevahinko. Korvattavan vahingon määrä. Lapsen turvaistuimen arvo (LV 22/1109)
- Elatuksen menetys (LV 22/1690) - Uutiset
11.4.2023 9.00
Liipo arvioi tilapäisen haitan korvausluokkaa sekä kosmeettisen haitan korvausmäärää, kun toimenpidearvista ei ollut käytettävissä valokuviaLautakunnan korvausohjeiden mukaan tilapäisen haitan korvausmäärän arviointi perustuu kokonaisarvioon, jossa otetaan huomioon vamman laatu, vaikeusaste, hoidon laatu ja kesto, sekä toipumisaika. Ratkaisusuosituksesta tarkemmin ilmenevin perustein lautakunta päätyi siihen, että aortan repeämä komplikaatioineen sijoittui tilapäisen haitan korvausohjeiden mukaisten luokkien 4 (vaikeat vammat) ja 5 (hyvin vaikeat vammat) rajalle. Melko usein kosmeettisen haitan korvausmäärä joudutaan arvioimaan ilman valokuvia. Lautakunnan vakiintuneen ratkaisukäytännön mukaan riidaton osa kosmeettisen haitan korvauksesta tulee maksaa silloinkin, kun valokuvia ei ole käytettävissä. Tällöinkään korvausta ei tule määrittää jonkin lautakunnan korvausohjeiden mukaisen korvausluokan alarajalle, jos korvausmäärän voidaan riittävällä varmuudella arvioida sijoittuvan sitä korkeammalle. - Uutiset
6.3.2023 9.00
Liipo: Syy-yhteys. Luottamuksensuoja. Lautakunnan toimivalta tutkia korvausperusteTapauksessa oli kyse muun muassa syy-yhteyden arvioinnista, lautakunnan toimivallasta ja luottamuksensuojan periaatteen soveltamisesta. Arvioitavana oli syy-yhteys alun perin melko vähäenergisen liikennevahingon ja merkittävän neuropsykologisen oireiston välillä. Kyseessä oli liikennevakuutuslain 66 §:n mukainen asia, jossa vakuutuslaitoksen on pyydettävä lautakunnan ratkaisusuositus ennen päätöksensä antamista. Ratkaisun mukaan 66 §:n mukaisissa asioissa lautakunta voi oma-aloitteisesti ottaa kantaa myös korvausperusteeseen varattuaan ensin asianosaisille mahdollisuuden lausua korvausperusteesta. Lautakunta päätyi syy-yhteyden osalta siihen, että kaikkea neuropsykologista oireistoa ei voitu pitää liikennevahingon seurauksena. Kun vakuutuslaitos oli kuitenkin vuosien ajan maksanut täyttä ansionmenetyskorvausta, luottamuksensuojan periaatteen vuoksi ansionmenetyskorvauksen maksamista ei tullut lopettaa. - Uutiset
6.3.2023 8.00
Liipo: Virheellisen päätöksen poistaminen asianosaisen vahingoksiLiikennevakuutuslain mukaan vakuutuslaitoksen on pyydettävä lautakunnan ratkaisusuositusta, kun se haluaa oikaista virheellistä korvauspäätöstään korvauksensaajan vahingoksi, mutta korvauksensaaja ei suostu virheen korjaamiseen. Tässä tapauksessa kyse oli siitä, oliko vakuutusyhtiöllä oikeus muuttaa antamaansa myönteistä henkilövahingon korvauspäätöstä. Lautakunnan mielestä päätöstä ei voitu muuttaa, kun korvauksen hakija ei ollut antanut vääriä tai puutteellisia tietoja eikä korvauspäätöksen jälkeen ollut ilmennyt uusia korvattavuuteen vaikuttavia seikkoja. - Uutiset
20.12.2022 7.30
Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta arvioi oliko turvavyön käyttämättä jättäminen liikennevakuutuslaissa tarkoitettua törkeää huolimattomuuttaLautakunta arvioi, että turvavyön käyttämättömyys oli tässä tapauksessa todennäköisesti pahentanut aiheutunutta henkilövahinkoa, eli syy-yhteysvaatimus moitittavan menettelyn ja vahinkoseurauksen välillä täyttyi. Ratkaisusuosituksesta tarkemmin ilmenevillä perusteilla lautakunta päätyi siihen, ettei turvavyön käyttämättömyys yksin tehnyt menettelystä törkeän huolimatonta, joskin se voidaan ottaa huomioon huolimattomuuden asteen kokonaisarvioinnissa. Se, että turvavyön käyttämättömyys jossakin muussa korvausjärjestelmässä, kuten lakisääteisessä tapaturmavakuutuksessa, johtaa korvauksen alentamiseen, ei vaikuta liikennevakuutuslain mukaan tapahtuvaan huolimattomuuden asteen arviointiin. - Uutiset
20.12.2022 7.10
Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta arvioi miten ansionmenetyskorvaus määritetään, kun henkilövahinko oli aiheutunut osakeyhtiömuotoista liiketoimintaa harjoittavalle yksinyrittäjälleKun tässä tapauksessa yrittäjä omisti osakeyhtiön koko osakekannan, työkyvyttömyydestä aiheutunut toiminnan väliaikainen keskeytyminen ei ollut lautakunnan mielestä korvaamatta jäävää kolmannelle aiheutunutta vahinkoa. Korvattavaksi tulisi yrityksen maksaman palkan lisäksi se määrä, jolla työkyvyttömyysjakso oli pienentänyt yrittäjän osakeyhtiöstään nostettavissa olleen osingon määrää. - Uutiset
14.12.2022 9.00
Liikenne- ja potilasvahinkolautakunnan uusimmat korvaus- ja soveltamisohjeiden päivitykset vuodelle 2023- Seisonta-ajan korvaukset 1.1.2023 alkaen
- Tilapäisen haitan, pysyvän haitan sekä pysyvän kosmeettisen haitan korvausluokat 1.1.2023 alkaen
- Kuljettajan palkan korvaaminen vuonna 2023
- Linja-autojen siirtokustannukset 1.1.2023 alkaen
- Liikennevakuutuksen hoitotuki ja vaatelisä 1.1.2023 alkaen
- Työntekijämaksujen huomioiminen ansionmenetyskorvauksissa vuonna 2023 - Uutiset
24.1.2022 12.15
Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta: Tilapäinen haitta. Korvauksen viivästyminenLiikennevakuutuslaitosten on pyydettävä lautakunnan ratkaisusuositusta muun muassa vaikeiden henkilövahinkojen korvaamista koskevissa tapauksissa. Lautakunta ei yleensä ilman nimenomaista pyyntöä ota kantaa henkilövahinkojen johdosta suoritettujen ennakkokorvausten oikeellisuuteen tai siihen, onko korvaus viivästynyt. Koska tässä tapauksessa tilapäisen haitan korvaus oli suoritettu vuonna 2010 lautakunnan mielestä selvästi liian alhaisena, ja kun ratkaisuosituspyyntö oli esitetty myöhästyneenä vasta vuonna 2020, lautakunta lausui korvausmäärien lisäksi myös viivästyskorotuksen maksuvelvollisuudesta. - Uutiset
24.1.2022 11.00
Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta: Ajoneuvon vahingot tuli korvata, kun ajoneuvoa oli törmäyshetkellä ajettu liikennesääntöjen mukaisestiTapauksessa oli kyse siitä, tulisiko ajoneuvon vahingot korvata, kun ajoneuvoa oli törmäyshetkellä ajettu liikennesääntöjen mukaisesti. Vahingossa oli mukana myös kaksi muuta ajoneuvoa. Tapahtumaketju jäi epäselväksi, eikä muiden kolarissa mukana olleiden tuottamusta voitu todeta. Lautakunta otti päätöksessään huomioon korkeimman oikeuden päätöksen 1998/103. Johtopäätöksenä oli, että koska yksi ajoneuvoista oli liikkunut liikennesääntöjen vastaisella tavalla, vahinko korvataan sen liikennevakuutuksesta. - Uutiset
21.12.2021 14.20
Liikenne- ja potilasvahinkolautakunnan soveltamisohjeitaSoveltamisohje 1/2021: Elinajan odotteen huomioiminen
Soveltamisohje 2/2021: Pysyvä haitta
Soveltamisohje 3/2021: Tilapäisen haitan, pysyvän haitan sekä pysyvän kosmeettisen haitan korvausluokat 1.1.2022 alkaen
Soveltamisohje 4/2021: Liikennevakuutuksen hoitotuki ja vaatelisä 1.1.2022 alkaen
Soveltamisohje 5/2021: Työntekijöiden eläkemaksut ym. 2022
Soveltamisohje 7/2021: Kuljettajan palkan korvaaminen vuonna 2022
Soveltamisohje 8/2021: Linja-autojen siirtokustannukset 1.1.2022 alkaen - Uutiset
2.11.2021 16.00
Auton kolarihistoriasta kertomatta jättäminen johti 43 250 euroa maksaneen vuonna 2011 käyttöönotetun BMW 535i:n kaupan purkuun - kuluttajariitalautakunta äänesti käyttöhyötykorvauksestaLautakunta katsoi, että kuluttajan 24.4.2018 ostama auto oli huonommassa kunnossa kuin ostajalla sen hinta ja muut olosuhteet huomioon ottaen oli ollut perusteltua aihetta edellyttää ja näin ollen virheellinen KSL:n tarkoittamalla tavalla. Kuluttajalla oli oikeus purkaa tekemänsä autokauppa, jolloin suoritukset tuli palauttaa puolin ja toisin. Suuntaa antavasti käyttöhyödyksi on lautakunnassa vakiintuneesti arvioitu 0,10 euroa kilometriä kohden, kun auton hinta on tasolla 10 000 euroa; 0,20 euroa kilometriä kohden, kun auton arvo on tasolla 20 000 euroa; ja 0,30 euroa kilometriä kohden, kun auton arvo on tasolla 30 000 euroa tai enemmän. Arvioinnissa on annettu merkitystä Liikennevahinkolautakunnan normeille koskien käyttöhyödyn menetystä. Tässä asiassa ei ollut tuotu esiin syytä poiketa em. hyvitystasosta, jolloin lautakunta arvioi kuluttajan saaman käyttöhyödyn määräksi 0,30 euroa kilometriä kohden. Eri mieltä olleet jäsenet katsoivat, että käyttöhyödyn määrän tulisi olla 0,10 euroa kilometriä kohden. - Uutiset
22.12.2020 12.00
Liikennevahinkolautakunta: Kuljettajan palkan korvaaminen vuonna 2021Liikennevahinkolautakunta on julkaissut soveltamisohjeen 5/2020. - Uutiset
21.12.2020 12.00
Liikennevahinkolautakunta: Työntekijäin työeläkevakuutusmaksun, palkansaajan päivärahamaksun ja palkansaajan työttömyysvakuutusmaksun huomioon ottaminen liikennevakuutuslain perusteella maksettavissa ansionmenetyskorvauksissa vuonna 2021Liikennevahinkolautakunta on julkaissut soveltamisohjeen 4/2020. - Uutiset
1.12.2020 12.48
Liikennevakuutuksen hoitotuki ja vaatelisä 2021Liikennevahinkolautakunta on antanut soveltamisohjeen 2/2020 liikennevakuutuksen hoitotuesta ja vaatelisästä 1. tammikuuta 2021 alkaen. - Uutiset
24.11.2020 15.37
Liikennevahinkolautakunta: Rivitalohuoneiston ulkoseinän ja seinän rungonvauriot kuuluivat osakkaan kuljettaman / omistaman ajoneuvon liikennevakuutuksesta korvattaviksiTapauksessa oli kysymys siitä, tuottaako osakeomistus asunto-osakeyhtiössä sellaisen hallintaoikeuden asunto-osakeyhtiön omistamaan rivitalohuoneistoon ulkoseinineen, että sen voitaisiin katsoa olevan liikennevakuutuslain 40 §:n 2 momentin tarkoittamalla tavalla ajoneuvon kuljettajan/omistajan muutoin hallinnassa olevaa omaisuutta. Mikäli näin katsottaisiin olevan, asunnon ulkoseinään tapahtumatiedoissa kuvatulla tavalla tulleet vauriot eivät kuuluisi liikennevakuutuksesta korvattavaksi. Lautakunta katsoi, että liikennevakuutuslain 40 §:n 2 momentin rajoitusehtoa ei voitu soveltaa tähän tapaukseen. Siten asunto-osakeyhtiön omistaman rivitalohuoneiston ulkoseinän ja seinän rungonvauriot kuuluivat osakkaan kuljettaman/omistaman ajoneuvon liikennevakuutuksesta korvattaviksi. - Uutiset
24.11.2020 15.13
Liikennevahinkolautakunta: Perävaunuun asennetun savustuslaitteiston aiheuttama vahinko oli johtunut sellaisesta moottoriajoneuvon käyttötavasta, ettei vahinkoa voitu pitää liikennevakuutuslain tarkoittamalla tavalla liikenteeseen käyttämisestä aiheutuneenaTapauksessa oli kysymys siitä, oliko liikekiinteistön tulipalo seurausta ajoneuvon liikenteeseen käyttämisestä. Ajoneuvo oli palon syttyessä pysäköitynä liikekiinteistön välittömässä läheisyydessä kalan savustus- ja myyntitarkoituksessa. Palo sai alkunsa joko savustuslaitteista lentäneestä kipinästä tai laitteiston aiheuttamasta kuumuudesta. Lautakunta katsoi, että ajoneuvoa käytettiin vahinkohetkellä toimintaan, jonka aiheuttamia vahinkotilanteita ei ole tarkoitettu katettavaksi liikennevakuutuksella. - Uutiset
13.11.2020 13.50
Henkilövahinkojen normikorvausten määrät 2021Liikennevahinkolautakunta on julkaissut henkilövahinkojen normikorvausten määrät 2021. - Uutiset
8.10.2020 14.30
Liikennevahinkolautaukunta: Nosturiautoa oli käytetty liikenteeseen eikä vahinkoa kärsinyt ollut osallistunut vahinkoon johtaneeseen työsuoritukseen, joten aiheutunut vahinko oli korvattava liikennevakuutuksestaTapauksessa oli kyse siitä, oliko maatilan piha-alueella lietelantasäiliön rakennustyömaalla betonielementtejä siirrellyt nosturiajoneuvo liikenteessä. Toisena oikeudellisena kysymyksenä oli se, että jos puutteellisesti tuetun nosturiajoneuvon kaatumisesta aiheutunut henkilövahinko oli aiheutunut liikenteeseen käyttämisestä, oliko vahinkoa kärsinyt osallistunut työsuoritukseen? Lautakunnan kannan mukaan henkilövahinko oli seurausta ajoneuvon liikenteeseen käyttämisestä. Vahinkoa kärsineen ei katsottu osallistuneen työsuoritukseen liikennevakuutuslain 42 §:n rajoitussäännöksen mukaisesti, koska hän ei vahinkohetkellä ollut osallistunut betonielementin siirtoon. Kyseessä oli siten korvattava liikennevahinko. - Uutiset
4.9.2020 9.36
Liikennevahinkolautakunnalta ratkaisut koiran kuoleman johdosta suoritettavan korvauksen määrästä ja loukkaantuneen koiran hoitokustannusten korvattavasta määrästäLautakunnan käsittelemissä kahdessa tapauksessa ensimmäisessä (LV 19/1872) oli kyse koiran kuoleman johdosta suoritettavan korvauksen määrästä, ja toisessa (LV 20/248) loukkaantuneen koiran hoitokustannusten korvattavasta määrästä. Oikeudellisina kysymyksinä oli kummassakin tapauksessa se, rajoittuuko korvausmäärä eläimen arvoon, ja missä määrin hoitokustannusten korvausmäärässä voidaan ottaa huomioon eläimen arvo, sekä miten arvioidaan eläimen omistajan vahingon torjunta- ja rajoittamisvelvollisuutta. Lautakunnan kannan mukaan korvausmäärä ei rajoittunut eläimen arvoon, mutta hoitokustannusten korvausmäärän arvioinnissa tuli ottaa huomioon lausunnoissa mainitut seikat, kuten muun muassa eläimen arvo vahinkohetkellä. - Uutiset
13.7.2020 9.36
Liikennevahinkolautakunta: Metyylifenidaattilääkityksestä vahinkoa kärsineelle aiheutuvat kustannukset tuli korvata tarpeellisena hoitona vuodesta 2018 alkaenMetyylifenidaattia käytetään pääasiassa ADHD-oireiston hoitoon. Metyylifenidaatti kuuluu stimulantteihin ja sen vaikutus perustuu tiettyjen hermovälittäjäaineiden (dopamiini ja noradrenaliini) vaikutuksien voimistumiseen aivoissa. - Uutiset
10.1.2020 9.30
Liikennevahinkolautakunta: Suurteollisuusalueella tapahtuneen liikennevahingon ei näytetty tapahtuneen liikenneväylistä erillään olevassa paikassaLautakunnan käytettävissä olevien selvitysten perusteella liikennevahinko oli tapahtunut suurteollisuusalueella, jossa on useita kymmeniä yrityksiä. Alueella on tiennimin varustettuja katuja ja selvitysten mukaan huomattava määrä moottoriajoneuvoliikennettä ja myös junaliikennettä. Alueella on pysäköintialueita. Lautakunnan käsityksen mukaan alue, jossa liikennevahinko oli tapahtunut, on yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta. Pelkästään se, että alueelle mennään portin kautta ja alueelle pääsemiseen tarvitaan kulkulupa, ei tee tämän suuruusluokan alueesta liikenneväylistä erillään olevaa aluetta. Näin ollen lautakunta katsoi jääneen näyttämättä, että liikennevahinko olisi tapahtunut liikennevakuutuslain 1 §:n edellyttämällä tavalla liikenneväylistä erillään olevassa paikassa. Liikenneväylän arvioinnin päätyttyä edellä todettuun lopputulokseen, ajoneuvon käyttötarkoitukseen ei ollut tarpeen ottaa kantaa. Lautakunta oli yksimielinen. - Uutiset
9.1.2020 15.30
Liikennevahinkolautakunta: Soranottoalueella sattuneen vahingon vauriot tulisi korvata pyöräkuormaajan liikennevakuutuksestaLiikennevahinkojen vakiintuneessa korvauskäytännössä liikenneväylistä erillään olevina alueina on pidetty esimerkiksi suljettuja silta- ja tietyömaa-alueita, joita ei ole tarkoitettu yleiselle liikenteelle. Sen sijaan soranottoalueita, joille yleistä kulkua ei ole joko rajoitettu ollenkaan tai joille on nimenomaisesti tarkoitettukin maa-ainesta hakevien pääsevän ajamaan, kuten tässä tapauksessa, ei ole pidetty liikenneväylistä erillään olevina alueina. Tässä tapauksessa valokuvien ja GoogleMaps-kuvien perusteella kysymyksessä oli soranottoalue, joka on laaja ja sisältää tieverkoston, jossa työkoneet ja maansiirtoautot kulkevat eri suuntiin kuljettaessaan sora-ainesta. Käytettävissä olevan selvityksen perusteella alueelle on esteetön kulku lukitsemattomalla puomilla varustetun tieosuuden kautta. Lautakunta katsoi, että asiassa ei ollut tullut riittävällä tavalla näytetyksi, että vahinko olisi tapahtunut alueella, joka olisi liikennevakuutuslain tarkoittamalla tavalla liikenneväylistä erillään oleva paikka. Lautakunta katsoi, että työkoneen vauriot tulisi korvata pyöräkuormaajan liikennevakuutuksesta. Lautakunta oli yksimielinen. - Uutiset
2.1.2020 8.27
Liikennevahinkolautakunnan soveltamisohjeita vuodelle 2020Liikennevahinkolautakunnan julkaisemista uusista soveltamisohjeista löytyy mm. henkilövahinkojen normikorvausten määrät vuonna 2020. - Uutiset
5.12.2019 10.46
Liikennevahinkolautakunnan lausunto 12-vuotiaana peruskoululaisena pysyvästi vammautuneen vuosiansion määrittämisestäX oli 12-vuotiaana liikennevahingossa, jossa hän sai mm. aivovamman. X kouluttautui vammastaan huolimatta keskiasteen ammattiin. Hänet todettiin kuitenkin vammojensa jälkitilan johdosta pysyvästi työkyvyttömäksi. Kysymys lautakunnassa oli mm. siitä, miten alle 18-vuotiaana pysyvästi työkyvyttömäksi tulleen vuosiansio tulisi kyseisessä tapauksessa määrittää. Lautakunta katsoi ilmeiseksi, että ilman liikennevahinkoa X olisi tuskin kouluttautunut nykyiseen ammattiinsa, vaan tämän koulutuksen hän hankki vamman aiheuttamien rajoitteiden vuoksi. X:llä ei ollut osoitettu olleen varteenotettavia koulutus- ja ammattisuunnitelmia ennen liikennevahinkoa. Hän ei myöskään ollut osoittanut sellaista erityislahjakkuutta, mistä voitaisiin tehdä johtopäätöksiä hänen ammatillisesta suuntautumisestaan. Tämän vuoksi X:n vuosiansiot oli kohtuullista määrittää VahL 5 luvun 2 b §:n tarkoittamalla tavalla alle 18-vuotiaana vahinkoa kärsineen henkilön ansiotulon määrää koskevan valtioneuvoston asetuksen perusteella. Lautakunta piti perusteltuna käyttää eläkkeen vahvistamishetkellä viimeisimmän asetuksen mukaisia euromääriä. Tässä tapauksessa tuli käyttää 22.8.2019 annetun asetuksen 968/2019 mukaisia euromääriä. Asetuksen mukaisiin korvauksiin tehdään kalenterivuosittain indeksitarkistus jatkuvia korvauksia koskevien säännösten mukaisesti. Lautakunta oli yksimielinen. - Uutiset
31.10.2019 8.27
Henkilövahinkojen normikorvausten määrät 2020Liikennevahinkolautakunta on julkaissut soveltamisohjeen 2/2019:
Tilapäisen haitan, pysyvän haitan sekä pysyvän kosmeettisen haitan korvausnormit 1. tammikuuta 2020 alkaen - Uutiset
14.10.2019 12.40
Kauhakuormaaja liukui omakotitalon rakennustyömaalta päin naapurin autotallin seinää - Liikennevahinkolautakunta katsoi, ettei vahingon korvaamiselle kauhakuormaajan liikennevakuutuksesta ollut perusteitaA oli kuljettanut ja levittänyt multaa omakotitalon rakennustyömaalla kauhakuormaajalla. Kauhakuormaaja oli lähtenyt liukumaan märän maan vuoksi ja liukunut päin naapurin autotallin seinää vaurioittaen sitä. Lautakunnan yksimielisen näkemyksen mukaan kauhakuormaajaa käytettiin vahinkohetkellä sellaiseen työsuoritukseen, jonka riskin aiheuttamia vahinkotilanteita ei ollut tarkoitettu katettavaksi liikennevakuutuslailla. Ajoneuvoa oli siten katsottava käytetyn olennaisesti muuhun tarkoitukseen kuin sellaiseen henkilöiden tai tavaran kuljettamiseen, joita tarkoitetaan liikennevakuutuslain 1 §:n 2 momentin 1 kohdassa. Vahingon korvaamiselle kauhakuormaajan liikennevakuutuksesta ei siten ollut perusteita. Lautakunta julkaisi 14.10. vielä kaksi muutakin ratkaisua koskien liikenteeseen käyttämistä. Ratkaisut löytyvät jutun lopusta. - Uutiset
22.7.2019 12.00
Liikennevahinkolautakunta: Asunto Oy:n omistaman autotallin oven vauriot eivät kuuluneet ajoneuvon liikennevakuutuksesta korvattavaksiA oli peruuttamassa B:n käytössä olevalla ja hallitsemalla työsuhdeautolla Asunto Oy:n omistamasta autotallista, kun kauko-ohjaimella toimiva autotallin ovi lähti avauduttuaan sulkeutumaan. Auton takaluukku ja autotallin ovi vaurioituivat. Kysymys oli siitä, kuuluiko autotallin oven vaurio kyseessä olevan ajoneuvon liikennevakuutuksesta korvattavaksi. Lautakunta katsoi, että liikennevakuutuslain 40 §:n 2 momentin rajoitusehto soveltui tähän tapaukseen. Siten Asunto Oy:n omistaman autotallin oven vauriot eivät kuuluneet A:n kuljettaman ajoneuvon liikennevakuutuksesta korvattavaksi. Lautakunta ei suosittanut vakuutusyhtiön korvauspäätöksen muuttamista. - Uutiset
15.4.2019 12.53
Liikennevahinkolautakunta: Autolauttaa ei voi rinnastaa tiehenVahinko tapahtui autolautalla sen ollessa liikkeellä. Lautalla kuljetettavana olleen auton matkustaja oli nousemassa ulos autosta, jolloin auton ovi osui toiseen autoon. Kysymys oli siitä, korvataanko vastapuolen autoon tulleet vauriot vahingon aiheuttaneen auton liikennevakuutuksesta. Lautakunta katsoi, ettei lausunnonpyytäjän auto ollut ollut liikennevakuutuslaissa tarkoitetulla tavalla liikenteessä. Aiheutunutta vahinkoa ei näin ollen voitu korvata liikennevakuutuksesta. Asia olisi voitu arvioida toisin, jos vahinko olisi aiheutunut autoa ajettaessa lautalle tai sieltä poistuttaessa. - Uutiset
7.12.2018 14.00
Liikennevahinkolautakunta ja potilasvahinkolautakunta yhdistyvätHallitus esittää, että Liikennevahinko- ja potilasvahinkolautakunta yhdistyisivät. Uuden lautakunnan nimeksi tulisi liikenne- ja potilasvahinkolautakunta. Liikenne- ja potilasvahinkolautakunnan osalta lain on tarkoitus tulla voimaan 1. tammikuuta 2021. - Uutiset
26.11.2018 8.33
Liikennevahinkolautakunnan soveltamisohjeita vuodelle 20191. Henkilövahinkojen normikorvausten määrät 2019 (Soveltamisohje 1/2018)
2. Liikennevakuutuksen hoitotuki ja vaatelisä 1.1.2019 alkaen (Soveltamisohje 2/2018)
3. Työntekijän eläkevakuutusmaksun, palkansaajan päivärahamaksun ja palkansaajan työttömyysvakuutusmaksun huomioon ottaminen liikennevakuutuslain perusteella maksettavissa ansionmenetyskorvauksissa vuonna 2019 (Soveltamisohje 3/2018)
4. Seisonta-ajan korvaukset 1.1.2019 alkaen (Soveltamisohje 4/2018)
5. Kuljettajan palkan korvaaminen vuonna 2019 (Soveltamisohje 5/2018)
6. Linja-autojen siirtokustannukset 1.1.2019 alkaen (Soveltamisohje 6/2018) - Uutiset
11.12.2017 15.00
Liikennevahinkolautakunnan soveltamisohjeita vuodelle 2018- Liikennevakuutuksen hoitotuki ja vaatelisä 1.1.2018 alkaen (1/2017)
- Henkilövahinkojen normikorvausten määrät 2018 (2/2017)
- Liikennevakuutettavien ajoneuvojen seisonta-ajan korvaukset (3/2017)
- Kuljettajan palkan korvaaminen vuonna 2018 (4/2018)
- Linja-autojen siirtokustannukset 1.1.2018 alkaen (5/2017)
- Työntekijäin työeläkevakuutusmaksun, palkansaajan päivärahamaksun ja palkansaajan työttömyysvakuutusmaksun huomioon ottaminen liikennevakuutuslain perusteella maksettavissa ansionmenetyskorvauksissa vuonna 2018 (6/2017, 28.12.2017 korjattu ohje) - Uutiset
26.9.2016 14.36
Liikennevahinkolautakunnalta lausunto liikenteeseen käyttämisestä ja korvattavuudestaTyöntekijä irrotti tela-alustaisen murskausyksikön lisäsiiven pudoten samalla itse murskaimen päältä maahan. Vahinko tapahtui työmaa-alueella murskaustyön päätyttyä, kun murskainyksikköä oltiin valmistelemassa kuntoon, jossa se voidaan kuljettaa lavettiautolla pois työmaalta. Liikennevahinkolautakunta katsoi vakuutusyhtiölle antamassaan lausunnossa, ettei puheena oleva henkilövahinko ollut aiheutunut liikennevakuutuslain 1 §:n edellyttämällä tavalla moottoriajoneuvon liikenteeseen käyttämisestä eikä lautakunta näin ollen suosittanut vahingon korvaamista liikennevakuutuksesta. - Uutiset
22.12.2015 6.40
Liikennevahinkolautakunnan lausunto liikennevahingossa vaurioituneen taksin seisonta-ajan ja kuljettajan palkan korvaamisestaKäsiteltävässä tapauksessa seisonta-aika oli vain kolme vuorokautta. Lausunnonpyytäjällä ei ilmoituksensa mukaan ollut vara-autoa. Koska kyseessä oli näin lyhyt seisonta-aika, lautakunta katsoi, että lausunnonpyytäjällä oli oikeus seisonta-ajan korvaukseen ja kuljettajan palkkaan kolmelta vuorokaudelta. - Uutiset
7.12.2015 9.58
Henkilövahinkojen korvausnormit, ajoneuvojen seisonta-ajan ja kuljettajan palkan korvaukset sekä linja-autojen siirtokustannukset vuonna 2016Tilapäisen haitan, pysyvän haitan, pysyvän kosmeettisen haitan sekä hoitotuen ja vaatelisän korvauksiin sovelletaan vuonna 2016 vuodelle 2015 annettuja korvausnormeja Liikennevahinkolautakunnan soveltamisohjeiden 1/2014 ja 5/2014 mukaisesti. Ajoneuvojen seisonta-ajan korvauksiin sovelletaan ohjetta 1/2015, kuljettajan palkan korvaamiseen ohjetta 2/2015 ja linja-autojen siirtokustannuksiin ohjetta 3/2015. - Uutiset
5.12.2013 12.14
Liikennevahinkolautakunnalta viisi uutta soveltamisohjetta vuodelle 2014Liikennevahinkolautakunnan julkaisemat soveltamisohjeet koskevat liikennevakuutuksen hoitotuen ja vaatelisän määrää, henkilövahinkojen normikorvausten määrää, liikennevakuutettavien ajoneuvojen seisonta-ajan korvauksia, kuljettajan palkan korvaamista ja linja-autojen siirtokustannuksia vuonna 2014. - Uutiset
5.11.2012 11.17
Liikennevahinkolautakunta: Liikennevakuutuksen hoitotuki ja vaatelisä 1.1.2013 alkaenLiikennevahinkolautakunta on päättänyt liikennevakuutuksen hoitotuen ja vaatelisän osalta vuonna 2013 sovellettavat euromääräiset päiväkohtaiset korvausnormit. - Uutiset
5.11.2012 11.06
Liikennevahinkolautakunta: Henkilövahinkojen normikorvausten määrät 2013Liikennevahinkolautakunta on julkaissut tilapäisen haitan, pysyvän haitan sekä pysyvän kosmeettisen haitan korvausnormit, jotka ovat voimassa 1. tammikuuta 2013 alkaen. - Uutiset
30.11.2011 15.49
Henkilövahinkojen normikorvausten määrät 2012Liikennevahinkolautakunta on julkaissut tilapäisen haitan, pysyvän haitan sekä pysyvän kosmeettisen haitan korvausnormit, jotka ovat voimassa 1.1.2012 alkaen. - Uutiset
11.1.2011 10.37
Liikennevahinkolautakunnan lausunto rattijuopon kyydissä olleen matkustajan korvausasian uudelleen käsittelemisestäA oli vakuutuslaitokselle vuonna 2009 toimittamassaan kirjelmässä KKO:n ratkaisuun 2005:145 viitaten pyytänyt asian uudelleen käsittelyä ja hänelle aiheutuneiden vahinkojen täysimääräistä korvaamista. Liikennevahinkolautakunta katsoi, että A oli pyytänyt asian uudelleen käsittelyä myöhemmin kuin kolmen vuoden kuluttua korvauspäätöksen antamisesta, joten asiaa ei tullut ottaa enää uudelleen käsiteltäväksi. - Uutiset
10.1.2011 10.21
Liikennevahinkolautakunnan lausunto syyllisyydenjaosta risteysonnettomuudessaA oli tulossa henkilöautolla risteykseen tarkoituksenaan kääntyä vasemmalle. Hänen ajosuunnassaan oli väistämisvelvollisuutta risteyksessä osoittava liikennemerkki. A:n kulkusuunnasta katsottuna vasemmalta risteystä lähestyi henkilöautolla B, jolle oli risteystä edeltävästä liikenneympyrästä poistumisen jälkeen jäänyt päälle suuntamerkki oikealle, vaikka hän ei ollut aikeissa kääntyä risteyksessä. A lähti liikkeelle risteyksestä, jolloin ajoneuvot törmäsivät toisiinsa vaurioseurauksin. Liikennevahingon katsottiin aiheutuneen yksinomaan A:n tuottamuksesta. - Uutiset
30.12.2010 5.09
Soveltamisohje työntekijäin työeläkevakuutusmaksun, palkansaajan päivärahamaksun ja palkansaajan työttömyysvakuutusmaksun huomioon ottamisesta liikennevakuutuslain perusteella maksettavissa ansionmenetyskorvauksissa vuonna 2011Liikennevahinkolautakunta on antanut uuden, vuoden 2011 alussa voimaan tulevan, soveltamisohjeen 7/2010 työntekijäin työeläkevakuutusmaksun, palkansaajan päivärahamaksun ja palkansaajan työttömyysvakuutusmaksun huomioon ottamisesta liikennevakuutuslain perusteella maksettavissa ansionmenetyskorvauksissa vuonna 2011. - Uutiset
17.12.2010 13.54
Liikennevahinkolautakunnalta uudet soveltamisohjeet seisonta-ajan, kuljettajan palkan ja linja-autojen siirtokustannusten korvaamisestaLiikennevahinkolautakunnan vahvistamia uusia soveltamisohjeita 4-6/2010 sovelletaan 1.1.2011 alkaen. - Uutiset
29.11.2010 18.01
Liikennevakuutuksen hoitotuki ja vaatelisä 1.1.2011 alkaenLiikennevahinkolautakunta on päättänyt, että liikennevakuutuksen hoitotuen ja vaatelisän osalta vuonna 2011 sovelletaan seuraavia euromääräisiä päiväkohtaisia korvausnormeja.