-
Kunta
- Aloiteoikeus
- Järjestämisvastuu
- Kainuu
- Kunnallinen kansanäänestys
- Kunnallinen työmarkkinalaitos
- Kunnallisvalitus
- Kunnan ilmoitus
- Kunnan luottamushenkilö
- Kunnanhallitus
- Kunnanvaltuusto
- Kunta- ja palvelurakenne
- Kuntajako
- Kuntakonserni
- Kuntalaisaloite
- Kuntaraja
- Kuntaselvitys
- Kuntatalous
- Kuntavaali
- Kuntayhtymä
- Pormestari
- Pääkaupunkiseutu
Kunnan luottamushenkilö
- Säädökset > Lainsäädäntö1085/2018Verohallinnon päätös yleisestä tiedonantovelvollisuudesta (kumottu)
- Säädökset > Lainsäädäntö365/1995Kuntalaki (kumottu)
- Lakikirjasto > Defensor Legis* Viljanen, Pekka: Onko kuntien luottamushenkilöillä virkavastuuta? Erään irtisanomisen anatomiaDefensor Legis 1/2022 s. 258 – 277, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > ArtikkelitHirvonen, Kalervo – Mäkinen, Eija: Kunnallinen viranhaltija – Oikeudellisen aseman sääntely22.12.2008, KommentaariKirja on perusteellinen kommentaari, jossa käydään läpi laki kunnallisesta viranhaltijasta ja tarpeellisin osin siihen liittyvä lainsäädäntö. Asioita lähestytään sekä teoreettisemmasta että myös hyvin käytännönläheisestä näkökulmasta. Käsitellyksi tulevat muun muassa virka- ja työsuhteen erot, virkaan ottaminen, pormestarin oikeudellinen asema, määrä- ja osa-aikaisten viranhaltijoiden asema, virkasuhteen irtisanominen ja purkaminen, muutostilanteet ja oikeusturva virkasuhdeasioissa.
- Lakikirjasto > ArtikkelitHeuru, Kauko: Kuntalain muutokset22.8.2006, Asiantuntija-artikkeliKuntalain (365/1995) neljään asiakokonaisuuteen on tehty lailla 578/2006 muutoksia. Ensimmäinen koskee pormestarijärjestelmään siirtymisen mahdollisuutta, toinen luottamushenkilöiden oikeuksien laajentamista, kolmas otto-oikeutta ja neljäs kunnallistalouden tasapainoisuusvaatimusta. Pormestarijärjestelmää on käsitelty erillisessä artikkelissa Pormestari. Nyt tulevat käsiteltäväksi muut sanotun lain muutokset.
- Lakikirjasto > ArtikkelitHeuru, Kauko: Pormestari17.8.2006, Asiantuntija-artikkeliKuntalakia muutettiin lailla 578/2006 niin, että kunnan hallintoa, taloudenhoitoa sekä muuta toimintaa johtaa kunnanhallituksen alaisena valtuuston valitsema kunnanjohtaja tai pormestari (KuntaL 21 §). Pormestarijärjestelmän arvellaan antavan mahdollisuuden vahvistaa kunnan poliittista johtajuutta ja tuovan johtamisjärjestelmään nykyistä vahvemman kansanvaltaisen vastuuelementin sekä vahvistavan valtuuston asemaa.
- Lakikirjasto > Muut julkaisut Ryynänen, Aimo: Kunnan luottamushenkilö - Edustaja, päättäjä, poliitikko 15.6.2006
- Lakikirjasto > ArtikkelitRyynänen, Aimo: Kuntien ja alueiden itsehallinto – kehittämisvaihtoehdot4.1.2005, KommentaariSuomi on "kunnallisvaltio": julkisten palvelujen toteutuksesta vastaava hyvinvointivaltiomme perustuu kuntien toimintaan ja itsehallintoon. Eurooppalainen regionalismi tuo paineita alueiden ja maakuntien roolin vahvistamiseen. Samanaikaisesti puhutaan globalisaation aikakaudesta ja vapautumisesta alueellisista sidoksista. Muutosten merkitystä eritellään tässä teoksessa erityisesti kunnallisen itsehallinnon ja muuttuvan julkisen sektorin työnjaon kannalta. Keskeisimmän kysymyksen...
- Lakikirjasto > LakimiesKortteinen, Juhani: KHO 2004:73. Kunnallisasia. Luottamushenkilö. Erottaminen. Lainvoimainen tuomio.Lakimies 2/2005 s. 284 – 297, Oikeustapauskommentti
- Lakikirjasto > ArtikkelitHeuru, Kauko: Kuntalaki käytännössä19.9.2002, KommentaariKirjassa käydään läpi kuntalain (365/1995) sisältöä pykälä kerrallaan ja valotetaan kuntaa koskevan lainsäädännön historiaa.
- Uutiset
8.6.2023 12.08
Kuntaliitto päivitti julkaisuaan: Ajantasaista ohjeistusta sidonnaisuuksista kunnissaTiettyjen kunnan ja kuntayhtymien luottamushenkilöiden ja viranhaltijoiden on ilmoitettava julkisesti sidonnaisuuksistaan. Sidonnaisuusilmoitusten tarkoituksena on kunnan päätöksenteon avoimuuden ja läpinäkyvyyden edistäminen ja korruption torjunta. Kuntalain mukaisten käytäntöjen voidaan katsoa soveltuvan relevanteilta osin myös hyvinvointialueilla. - Uutiset
2.3.2023 10.15
KHO: Kuntalain 31 §:ää ei ollut mahdollista tulkita laajentavasti siten, että säännös antaisi kunnalle vapaan harkintavallan päättää toimielinorganisaation jäsenten vaalikelpoisuutta rajoittavista seikoistaKunnallisasia – Valtuuston päätös – Hallintosääntö – Kunnan itsehallinto – Osallistumisoikeudet – Toimielinorganisaatio – Luottamushenkilöt – Kuntavaaliehdokas - Uutiset
20.2.2023 11.54
Vierashuoneessa Kuntaliiton lakimiehet VT, väitöskirjatutkija Juha-Matti Kiviluoto ja OTM Kirsi Lamberg: Johtajasopimuksen soveltaminen kunnanjohtajan irtisanomista koskevassa kuntalain 43 §:n mukaisessa menettelyssäKunnanjohtajan ja kunnan välillä on kuntalain 42 §:n mukaan tehtävä johtajasopimus, jossa sovitaan kunnan johtamisen edellytyksistä. Johtajasopimukseen voidaan ottaa määräyksiä menettelytavoista, joilla kunnanjohtajan viran hoitamiseen liittyvät erimielisyydet ratkaistaan kuntalain 43 §:n mukaisen menettelyn sijasta. Sama koskee kuntalain 64 §:n nojalla myös kuntayhtymän johtavaa viranhaltijaa. - Uutiset
18.11.2021 9.03
Hallinto-oikeus: Kunnanhallituksen oikaisuvaatimuspäätös tuli kumotaHallinto-oikeus katsoi, että kunnanhallituksen päätös, jolla se kuntalain 85 §:n 2 momentissa tarkoitetuin tavoin päättää ilmoittaa luottamushenkilön menettelystä valtuustolle tai tehdä rikosilmoituksen taikka päättää olla tekemättä näin ja jättää asian käsittelyn sillensä, ei sisällä sellaista ratkaisua, jolla on välitön vaikutus kenenkään oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun. - Uutiset
30.6.2021 9.21
Oikeusasiamies: Luottamushenkilön sananvapausOikeusasiamies katsoi asian kokonaisarvioinnissa, ettei hänellä ollut riittäviä oikeudellisia perusteita katsoa kaupunginhallituksen menetelleen lainvastaisesti tai ylittäneen harkintavaltaansa tässä asiassa. - Uutiset
21.4.2020 9.39
KHO: Muuttuneissa olosuhteissa Kittilän luottamushenkilöiden pidättämistä toimistaan ei ollut tässä vaiheessa perusteita pitää välttämättömänäOtettuaan erityisesti huomioon kunnallisen itsehallinnon perustuslain suojan sekä tästä johtuvan tarpeen tulkita valtiovarainministeriön toimivaltaa supistavasti, korkein hallinto-oikeus katsoi, että muuttuneissa olosuhteissa luottamushenkilöiden pidättämistä toimistaan ei ollut tässä vaiheessa perusteita pitää kuntalain 109 a §:n 4 momentissa tarkoitetulla tavalla välttämättömänä. Valtiovarainministeriön päätöksen voimassaolo määrättiin lakkaamaan korkeimman hallinto-oikeuden päätöksen antopäivästä lukien. - Uutiset
11.2.2020 9.30
Omaishoito, perhehoito ja luottamustoimi eivät estä enää vanhuuseläkkeen myöntämistäJatkuva omaishoito, perhehoito, luottamustoimi tai muu toimeksiantosuhde ainoana jatkuvana julkisena palvelussuhteensa on aiemmin saattanut estää julkisen alan vanhuuseläkkeen myöntämisen. Tähän on tullut muutos 1. tammikuuta 2020 alkaen. - Uutiset
19.6.2019 11.14
Hallinto-oikeuden päätös luottamustoimista pidättämisestä – Lex KittiläValtiovarainministeriö oli pidättänyt kuntalain 109 a §:n 4 momentin perusteella Kittilän kunnan luottamustoimista 20 luottamushenkilöä siihen saakka, kunnes kyseisiä luottamushenkilöitä vastaan nostetut syytteet päätöksessä mainituissa rikosasioissa oli käsitelty lainvoimaisella tuomiolla toimivaltaisessa tuomioistuimessa. HAO kumosi päätöksen 10 luottamushenkilön luottamustoimista pidättämisen osalta. 10 luottamushenkilön osalta valitukset hylättiin. Valtiovarainministeriö on ilmoittanut valittavansa HAO:n päätöksestä. (ks. KHO:2020:44: Valtiovarainministeriön päätöksen voimassaolo määrättiin lakkaamaan korkeimman hallinto-oikeuden päätöksen antopäivästä lukien.) - Uutiset
10.4.2019 9.35
Hallinto-oikeus kumosi Vaasan kaupungin ja Vaasan Sairaanhoitopiirin välisen kiinteistöjärjestelyn esteellisyyden vuoksiVaasan sairaanhoitopiirin kuntayhtymän valtuuston pöytäkirjan mukaan Vaasan kaupunginvaltuuston jäsen A ja Vaasan kaupunginvaltuuston sekä Vaasan kaupunginhallituksen jäsen B olivat olleet läsnä sairaanhoitopiirin valtuuston kokouksessa 29.5.2017 sairaanhoitopiirin hallituksen edustajina. Käsiteltävä asia oli koskenut Vaasan kaupungin ja Vaasan Sairaanhoitopiirin välistä kiinteistöjärjestelyä, jossa osapuolten etujen voitiin lähtökohtaisesti katsoa olleen ristiriidassa keskenään. A ja B olivat siten olleet esteellisinä läsnä valtuuston kokouksessa. Sairaanhoitopiirin kuntayhtymän valtuuston päätös oli näin ollen syntynyt virheellisessä järjestyksessä. Päätös oli siten kumottava. (Ei lainvoim. 10.4.2019) - Uutiset
5.11.2018 10.20
KHO:n muu päätös määräaikaisen kunnanjohtajan virkasuhteen päättämistä koskevassa kunnallisvalitusasiassaKunnanhallitus oli 21.4.2016 päättänyt, että väliaikaisen kunnanjohtaja MM:n virkasuhde Honkajoen kuntaan päättyy 30.4.2016 ja että 14.3.2016 kunnanjohtajan virkaan valitun UN:n kanssa laaditaan erillinen johtajasopimus, jossa määritellään virkasuhteen ehdot. Kunnanhallitus oli myös päättänyt merkitä tietoonsa saatetuksi, että UN ottaa Honkajoen kunnanjohtajan viran vastaan 1.5.2016. Lisäksi kunnanhallitus oli merkinnyt tietoonsa saatetuksi, että UN oli toimittanut terveydentilastaan hyväksyttävän lääkärintodistuksen. Kunnanhallitus oli 19.5.2016 hylännyt MM:n oikaisuvaatimuksen kunnanhallituksen päätöksestä. Hallinto-oikeus oli hylännyt MM:n vaatimuksen Honkajoen kunnanhallituksen velvoittamisesta esittämään Kuntaliitosta lähetetty sähköposti. Hallinto-oikeus oli jättänyt MM:n valituksen tutkimatta siltä osin kuin se oli koskenut UN:n kanssa tehtävää johtajasopimusta ja hänen toimittamaansa lääkärintodistusta. Hallinto-oikeus oli muilta osin hylännyt valituksen. KHO totesi, että kun otetaan huomioon hallinto-oikeuden päätöksen perustelut ja perusteluissa mainitut oikeusohjeet sekä korkeimmassa hallinto-oikeudessa esitetyt vaatimukset ja asiassa saatu selvitys, hallinto-oikeuden päätöksen muuttamiseen ei ollut asiassa perusteita.