Hakutulokset
- Uutiset
30.4.2024 12.26
Yleisen arvonlisäveron ja vakuutusmaksuveron korotukset lausuntokierrokselleYleistä arvonlisäverokantaa ja vakuutusmaksuverokantaa esitetään korotettavaksi 1,5 prosenttiyksiköllä. Muutokset on suunniteltu tulevan voimaan 1. syyskuuta 2024. - Uutiset
30.4.2024 9.00
Ensimmäisten CESOP-ilmoitusten määräpäivä on 30.4.2024EU:n alueella maksupalveluntarjoajille tuli voimaan 1.1.2024 uusi tiedonantovelvollisuus, joka koskee rajat ylittäviä maksutapahtumia. Maksupalveluntarjoajia ovat esimerkiksi pankit ja luottolaitokset. Tiedonantovelvollisuudella pyritään vähentämään kansainvälisen verkkokaupan arvonlisäveropetoksia ja turvaamaan yritysten oikeudenmukainen kilpailu. - Uutiset
26.4.2024 15.15
Uusi ohje: Verovalitusmenettelyä koskeva ohjeOhjeessa käsitellään verovalituksiin liittyviä menettelykysymyksiä siltä osin kuin niillä on vaikutuksia hallintotuomioistuimien, Verohallinnon ja muutoksenhakijoiden menettelyihin sekä näiden väliseen asiakirjaliikenteeseen. - Uutiset
26.4.2024 13.45
Hallinto-oikeus: Osakeyhtiön ei ollut suoritettava arvonlisäveroa laskuttamistaan terveyden- ja sairaanhoitopalveluistaArvonlisävero – Poikkeukset myynnin verollisuudesta – Terveyden- ja sairaanhoitopalvelu – Laskutuspalvelu – Terveydenhuollon ammattihenkilö
Asiassa oli ratkaistavana, oliko laskutuspalvelua tarjoavan A Oy:n myynti arvonlisäverotonta arvonlisäverolain 34 ja 35 §:n perusteella, kun se laskutti ensihoitajien suorittamasta työstä sairaankuljetuspalveluita tarjoavaa B Oy:tä. - Uutiset
25.4.2024 15.47
Valtioneuvosto päätti julkisen talouden suunnitelmasta vuosille 2025–2028 – OM: Oikeudenhoidon toimintakyvystä huolehditaan; ALV:n nosto tulee voimaan 1.9.2024Julkisen talouden suunnitelma kattaa valtion, hyvinvointialueet, kunnat sekä lakisääteiset työeläkelaitokset ja muut sosiaaliturvarahastot. Valtioneuvosto päätti julkisen talouden suunnitelmasta torstaina 25. huhtikuuta. Suunnitelman tarkoituksena on tukea päätöksentekoa julkisesta taloudesta ja asetettujen tavoitteiden saavuttamista. Julkisen talouden suunnitelma ja sen sisältämä vakausohjelma on laadittu EU- ja kotimaisen finanssipoliittisen lainsäädännön mukaisesti. - Uutiset
22.4.2024 8.00
Uusi ohje: Maatalousmaan vuokrauksen verotusVerohallinnon ohjeessa käsitellään ensisijaisesti maatilaan kuuluvan maatalousmaan vuokraamisesta saadun vuokratulon ja siitä vähennettävien menojen verotusta. Maatalousmaana pidetään peltoa, puutarhaa sekä luonnonniittyä ja luonnonlaidunta. Ohjeessa käsitellään myös vuokrauksen vaikutusta varausten tekemiseen ja maatalouden tappioiden vähentämiseen. Lisäksi käsitellään vuokrauksen arvonlisäverotusta ja maatalousmaan vuokrauksen vaikutusta luovutusvoiton verotukseen sekä perintö- ja lahjaverotuksen sukupolvenvaihdoksen huojennukseen. Ohje korvaa 4.12.2017 annetun samannimisen ohjeen (A141/200/2017). - Uutiset
18.4.2024 14.44
Hallitus esittää arvonlisäverolain muuttamista neuvoston direktiivin täytäntöönpanemiseksiEsityksen tarkoituksena on täytäntöönpanna neuvoston direktiivi (EU) 2022/542 direktiivien 2006/112/EY ja (EU) 2020/85 muuttamisesta arvonlisäverokantojen osalta. Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1. tammikuuta 2025. - Uutiset
18.4.2024 9.30
KHO: Työeläkevakuutusyhtiöiden perustamaa ja omistamaa yhtiötä oli pidettävä sellaisena AVL 60 a §:ssä tarkoitettuna itsenäisenä yhteenliittymänä, jonka harjoittamasta palvelun myynnistä jäseninä oleville työeläkeyhtiöille ei ollut suoritettava arvonlisäveroaA Oy oli suomalaisten työeläkevakuutusyhtiöiden perustama ja omistama yhtiö. Yhtiö oli perustettu, jotta työeläkeyhtiöt pystyivät hoitamaan lakisääteiset eläkepäätöksiin ja -maksatuksiin liittyvät tehtävänsä. Yhtiö ylläpiti työeläkevakuuttamisessa tarvittavia tietojärjestelmiä ja myi siihen liittyviä palveluja työeläkeyhtiöille omakustannushintaan. Vastaavia palveluja ei ollut työeläkeyhtiöiden ostettavissa muualta. Asiassa oli ratkaistavana, oliko A Oy:tä pidettävä sellaisena AVL 60 a §:ssä tarkoitettuna itsenäisenä yhteenliittymänä, jonka harjoittamasta palvelun myynnistä jäsenilleen ei ollut suoritettava arvonlisäveroa. Asiassa oli erityisesti arvioitava lain 60 a §:n 1 momentin 1 kohdan mukaisen edellytyksen täyttymistä. - Uutiset
15.4.2024 11.30
KHO: Yliopiston ei ollut suoritettava arvonlisäveroa A Oy:ltä veloittamistaan yhteisten palvelujen kustannusosuuksistaAsiassa oli ratkaistavana, onko yliopiston suorittamien tukipalvelujen luovuttaminen A Oy:lle ennakkoratkaisuhakemuksessa selostetuissa olosuhteissa AVL 1 §:ssä tarkoitettua liiketoiminnan muodossa tapahtuvaa palvelun myyntiä. Yliopiston valitus hyväksyttiin. HAO:n päätös kumotiin ja Verohallinnon antama ennakkoratkaisu, jonka mukaan yliopiston ei ole suoritettava arvonlisäveroa A Oy:ltä veloittamistaan yhteisten palvelujen kustannusosuuksista, saatettiin voimaan. (Julkaisematon) - Uutiset
9.4.2024 10.30
Päivitetty ohje: Arvonlisäveron palauttaminen toiseen EU-maahan sijoittautuneelle elinkeinonharjoittajalleVerohallinnon ohjeessa kerrotaan, kuka voi hakea arvonlisäveron palautusta ja mikä liiketoiminta oikeuttaa palautukseen. Lisäksi ohjeessa selvitetään, millaisista hankinnoista palautusta maksetaan. Ohjeessa on omat kappaleensa myös siitä, miten palautusta haetaan, miten hakemus käsitellään ja miten palautuspäätökseen voi hakea muutosta. Ohjeen lopussa on lueteltu hakemuksessa käytettävät tavaran ja palvelun laatua kuvaavat koodit. Ohjetta on päivitetty 8.4.2024. Ohjeen lukuihin 6.2 ja 6.4 on lisätty tietoa hakemusten automaattisesta käsittelystä ja hakemuksen käsittelyajasta tilanteesta, kun hakijalle on lähetetty yksi lisätietopyyntö ja hakija pyytää lisäaikaa vastauksen antamiseen. - Uutiset
9.4.2024 10.15
Uusi ohje: Kiinteistöinvestointien arvonlisäverotusVerohallinnon ohje korvaa 30.5.2017 annetun ohjeen Kiinteistöinvestointien arvonlisäverotus (A59/200/2017). Ohje on laadittu lähes kokonaan uudelleen aikaisempaa ohjetta täydentäen. Ohjeeseen on lisätty esimerkkejä ja oikeuskäytäntöä. Ohje korvaa myös 21.1.2010 annetun ohjeen Verohallinnon kannanottoja yritysverotuskysymyksiin 2010 kohdan 3a ”Hallin luovuttaminen ja arvonlisäverolain 119 §:n tarkistusmenettely” (72/40/2010). - Uutiset
8.4.2024 9.40
KHO: Yhtiöllä ja hakemuksessa mainituilla muilla konserniyhtiöillä ei ollut oikeutta muodostaa keskenään verovelvollisuusryhmää - yhtiötä ei ollut pidettävä rahoituspalveluja myyvänä elinkeinonharjoittajanaAsiassa oli ratkaistavana, oliko A Oy:llä ja hakemuksessa mainituilla muilla konserniyhtiöillä oikeus muodostaa AVL 13 a §:ssä tarkoitettu verovelvollisuusryhmä tilanteessa, jossa A Oy:n suorittamat palvelut hakijoina oleville muille konserniyhtiöille olivat sinänsä luonteeltaan pääosin verosta vapautettuja rahoituspalveluja, kuten luotonantoa ja muuta rahoituksen järjestämistä, ja muut hakijoina olevat konserniyhtiöt harjoittivat pääasiassa arvonlisäverosta vapautettujen sosiaali- ja terveydenhuoltopalvelujen myyntiä. Asiassa oli erityisesti arvioitava, oliko A Oy:tä pidettävä AVL 13 a §:n 2 momentin 1 kohdassa tarkoitettuna pääasiassa 41 §:ssä tarkoitettuja rahoituspalveluja myyvänä elinkeinonharjoittajana. Kun otettiin huomioon AVL 13 a § kokonaisuudessaan, säännöksen tarkoitus sekä verovelvollisuusryhmän sisäisten liiketoimien jääminen arvonlisäveron soveltamisalan ulkopuolelle, A Oy:tä ei ollut pidettävä mainitun lainkohdan tarkoittamana elinkeinonharjoittajana, joka pääasiassa myi AVL 41 §:ssä tarkoitettuja rahoituspalveluja. - Uutiset
25.3.2024 10.00
EUT:n ennakkoratkaisu arvonlisäveron oikaisuilmoituksista kieltäytymisestä, kun tavaroiden luovutukset ja palvelujen suoritukset on tehty soveltamalla liian korkeaa arvonlisäverokantaaArvonlisäverodirektiivin säännöksiä on tulkittava verotuksen neutraalisuuden periaatteen, suhteellisuusperiaatteen ja yhdenvertaisen kohtelun periaatteen valossa siten, että ne ovat esteenä jäsenvaltion veroviranomaisten käytännölle, jonka mukaan on kiellettyä oikaista maksettava arvonlisävero veroilmoituksella silloin, kun tavaroiden luovutukset ja palvelujen suoritukset on tehty soveltamalla liian korkeaa arvonlisäverokantaa, koska näistä liiketoimista ei ole annettu laskuja vaan kassakoneen kassakuitit. Tässäkin tilanteessa verovelvollisella, joka on virheellisesti soveltanut liian korkeaa arvonlisäverokantaa, on oikeus esittää palautushakemus asianomaisen jäsenvaltion veroviranomaisille, ja veroviranomaiset voivat vedota kyseisen verovelvollisen saamaan perusteettomaan etuun vain, jos ne ovat kaikki merkitykselliset seikat huomioon ottavan taloudellisen analyysin päätteeksi osoittaneet, että perusteettomasti kannetusta verosta kyseiselle verovelvolliselle aiheutunut taloudellinen rasitus on poistettu kokonaisuudessaan. - Uutiset
20.3.2024 15.00
Keskusverolautakunnan ennakkoratkaisu sähköisen sovelluksen kautta maksetun ravintoedun arvonlisäveron vähennysoikeudestaYhtiö, joka harjoitti arvonlisäverollista liiketoimintaa, tarjosi henkilökunnalleen ravintoedun X Oy:n (X) hallinnoiman ja ylläpitämän sähköisen sovelluksen kautta. Ravintoedun rahamäärä latautui sovellukseen. Sovelluksella oli mahdollista maksaa ainoastaan aterioita ja aterioiden kuljettamisesta aiheutuneita kustannuksia. (Ei lainvoim. 20.3.2024) - Uutiset
19.3.2024 12.15
Harmaan talouden ja talousrikollisuuden torjunnan toimenpideohjelman 2020–2023 hankkeiden vaikutusarviointi on saatu päätökseenToimenpideohjelman vaikutusarvioinneissa hankevastaavat arvioivat vastuullaan olleiden hankkeiden tuloksia ja vaikutusta sekä miten hankkeiden on nähty toteuttavan harmaan talouden ja talousrikostorjunnan strategiaa. Sen lisäksi raportoitiin hankkeiden yhteydessä syntyneet toimenpidesuositukset ja mahdolliset uudet toimenpide-ehdotukset. Näitä kirjattiin yhteensä 33 hankkeessa. - Uutiset
11.3.2024 11.55
Vierashuoneessa väitöskirjatutkija Kimmo J. Nieminen: Vähennysten jakaminen kioskiliiketoiminnan arvonlisäverotuksessaVerohallinto on lähettänyt 17.1.2024 kioskiliiketoiminnan harjoittajille ohjauksen arvonlisäveron vähennysoikeudesta. Kioskeilla on usein sekä arvonlisäverollista että arvonlisäverotonta toimintaa. Jälkimmäinen pitää sisällään lähinnä veikkausasiamiehenä toimimisen ja tilan luovuttamisen rahapeliautomaattien käyttöön. Verovelvollisen, joka harjoittaa sekä arvonlisäverollista että -verotonta toimintaa, tulee jakaa yleiskulunsa. Verohallinto katsoo ohjauksessaan, että arvonlisäverollisen ja arvonlisäverottoman liikevaihdon suhdetta voidaan pitää kioskiliiketoiminnassa parhaimpana jakoperusteena. Koska arvonlisäverolaki tai sen esityöt eivät määritä menetelmää, jolla verovelvollisen tulee jakaa vähennykset, kioskiliiketoimintaa harjoittavat voivat mielestäni edelleen jakaa arvonlisävähennykset muullakin menetelmällä, joka johtaa parhaaseen tuotantopanosten käyttöä kuvaavaan lopputulokseen. Vähennysten jaossa voitaisiin tällöin myös käyttää samanaikaisesti useita menetelmiä eri kuluryhmille. - Uutiset
4.3.2024 8.30
Defensor Legis 1/2024 on julkaistu EdilexissäDefensor Legisin numerossa 1/2024 käsitellään muun muassa sopimus- ja deliktivastuuseen perustuvan korvausvelan asemaa urakoitsijan yrityssaneerauksessa, ulosottomiehen velvollisuutta huomioida arvonlisävero ulosottomyynnissä, tietosuojan viranomaisvalvontaa ja seuraamusjärjestelmää, asiantuntijatodistelua, yhteistoimintalain mukaista henkilöstön edustamista sekä vammaisen edunvalvontaa viranomaisessa. - Uutiset
28.2.2024 13.00
EUT: Velvollisuus palauttaa arvonlisävero ja maksaa arvonlisäveromäärälle korkoaUnionin oikeutta on tulkittava siten, että siinä ei velvoiteta maksamaan verovelvolliselle korkoa sellaisen arvonlisäveromäärän maksamisesta lukien, jonka veroviranomaiset myöhemmin palauttavat, kun palautus johtuu osittain sen toteamisesta, ettei kyseinen verovelvollinen ole kirjanpidossaan tehtyjen virheiden vuoksi käyttänyt täysimääräisesti ostoihin sisältyvän arvonlisäveron vähennysoikeuttaan kyseisiltä vuosilta, ja osittain siitä, että mainitun verovelvollisen yleiskustannuksiin liittyvän vähennyskelpoisen arvonlisäveron laskentatapaa on muutettu taannehtivasti, kun laskentatapa oli laadittu verovelvollisen yksinomaisella vastuulla. - Uutiset
28.2.2024 8.00
EUT: Alennetun arvonlisäverokannan soveltaminen majoitukseen hotelleissaArvonlisäverodirektiivi on esteenä kansalliselle säännöstölle, jonka mukaan alennetun arvonlisäverokannan soveltaminen majoitukseen hotelleissa tai vastaavissa liikkeissä edellyttää, että tällaisella liikkeellä on luokitustodistus tai väliaikainen luokitustodistus, siltä osin kuin kyseisessä säännöstössä ei rajoiteta alennetun arvonlisäverokannan soveltamista hotelleissa tai vastaavissa liikkeissä tarjottavien majoituspalvelujen ryhmään liittyviin konkreettisiin ja erityisiin osatekijöihin tai – siinä tapauksessa, että kyseisessä säännöstössä rajoitetaan tällainen soveltaminen tällaisiin konkreettisiin ja erityisiin osatekijöihin – siinä ei noudateta verotuksen neutraalisuuden periaatetta. - Uutiset
9.2.2024 14.00
Keskusverolautakunnan ennakkoratkaisu polttoainekorttia käyttävälle asiakkaalle myytävän polttoaineen arvonlisäverokohtelustaKysymys oli hakijan AVL 1 §:n 1 momentin 1 kohdassa tarkoitetusta arvonlisäverollisesta tavaran myynnistä, kun hakija omisti myytävän polttoaineen, mutta ulkopuolinen yrittäjä vastasi jakeluaseman ylläpidosta. Ennakkoratkaisu ajalle 16.1.2024–31.12.2025. (Ei lainvoim. 9.2.2024)