Uutisten vuosihakemisto, Julkisoikeus 2022
Julkisoikeus 2021 Julkisoikeus 2023
- Uutiset
21.6.2022 11.26
EUT: Perusoikeuksien kunnioittaminen edellyttää, että PNR-direktiivissä säädetyt toimivaltuudet rajoitetaan täysin välttämättömäänUnionin oikeus on esteenä kansalliselle lainsäädännölle, jossa säädetään EU:n sisäisten lentojen ja muilla liikennemuodoilla unionin alueella suoritettujen kuljetusten PNR-tietojen siirtämisestä ja käsittelystä silloinkin, kun kyseessä olevaan jäsenvaltioon ei kohdistu todellista ja konkreettista tai ennakoitavissa olevaa terrorismiuhkaa. - Uutiset
21.6.2022 11.00
EIT: Italian viranomaiset laiminlöivät velvollisuutensa suojella valittajaa ja hänen lapsiaan aviomiehen perheväkivallaltaEpäinhimillisen ja halventavan kohtelun kieltoa koskevaa EIS 3 artiklaa oli rikottu italialaisessa perheväkivaltatapauksen käsittelyssä. - Uutiset
21.6.2022 10.34
KHO: Maahanmuuttoviraston olisi tullut peruuttaa maahantulokielto siten, että muutoksenhakija olisi voinut henkilökohtaisesti osallistua jokaiseen käräjäoikeuden pääkäsittelyn istuntopäiväänMaahanmuuttovirasto ei ollut riittävällä tavalla ottanut huomioon muutoksenhakijan esittämiä perusteita maahantulokiellon peruuttamiselle eikä tehnyt asianmukaista harkintaa hallintolain 6 §:n ja ulkomaalaislain 5 §:n mukaisesti. Hallinto-oikeuden ei olisi tullut hylätä muutoksenhakijan valituksia. - Uutiset
21.6.2022 10.00
Hallinto-oikeus hylkäsi vaatimuksen tietojen poistamisesta poliisiasiain tietojärjestelmästäAsiassa oli kysymys poliisiasiain tietojärjestelmään A:sta muuna asianosaisena törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen ja epäiltynä eläinsuojelurikokseen, virkamiehen vastustamiseen ja eläinkuljetusrikkomukseen merkityistä tiedoista. Tietojen rekisteröiminen oli ollut poliisin poliisilain 1 §:n 1 momentissa tarkoitettujen tehtävien suorittamiseksi tarpeellista. Tietojen käsittely oli siten johtunut rekisterinpitäjälle laissa säädetystä tehtävästä ja tiedot oli voinut tallettaa poliisiasiain tietojärjestelmään poliisin henkilötietolain 5 §:n ja 6 §:n perusteella. Talletetut tiedot eivät olleet käsittelyn tarkoituksen kannalta tarpeettomia tai virheellisiä. Henkilötietojen käsittely ei myöskään ollut ollut vastoin rikosasioiden tietosuojalain 25 §:n 2 momentissa viitattuja säännöksiä. Sillä, ettei A:ta ollut syytetty tai tuomittu kaikista edellä mainituista rikoksista ja rikkomuksista, ei ollut merkitystä harkittaessa rekisteristä poistamista. Poliisihallituksen päätöstä ei ollut syytä kumota. (Ei lainvoim. 21.6.2022) - Uutiset
20.6.2022 15.30
Apulaisoikeusasiamies: Asian käsittely tietosuojavaltuutetun toimistossa viivästyi aiheettaKantelussa tarkoitetun asian käsittelyaika oli tietosuojavaltuutetun toimiston antaessa selvitystään (20.1.2022) ollut noin 14 kuukautta. Puhelimitse 26.4.2022 saadun tiedon mukaan asia oli edelleen vireillä ja käsittelyaika oli jo noin 18 kuukautta. - Uutiset
20.6.2022 10.00
EIT: Salaa nauhoitetun pääministerin ja pormestarin välisen puhelinkeskustelun julkistamisella ei loukattu yksityis- ja perhe-elämän kunnioitustaTapaus koski valittajan – joka oli tuolloin Liettuan pääministeri – ja pormestarin välistä puhelinkeskustelua, joka äänitettiin salaa korruptiota koskevassa esitutkinnassa ja julkistettiin Liettuan parlamentin korruption vastaisen toimikunnan kuulemisessa. - Uutiset
20.6.2022 8.00
Kirjallinen eristämis- ja karanteenipäätös on annettava viipymättä - Sodankylälle huomautus hallintolain rikkomisestaLapin AVI antoi perjantaina 16.6. Sodankylän kunnalle huomautuksen hallintolain rikkomisesta. Sodankylän kunnassa ei ole annettu suullisista eristämis- ja karanteenipäätöksistä kirjallisia päätöksiä viipymättä. Kirjallinen päätös tehtiin pahimmillaan neljän viikon viiveellä. Eduskunnan oikeusasiamies on ratkaisukäytännössään katsonut, että eristämispäätöksissä jo neljän päivän viive on liian pitkä. - Uutiset
17.6.2022 15.30
Covid-19-testistä kieltäytyneille Virosta saapuneille matkustajille 15 päiväsakon rangaistukset - vastaajien perustuslakiin vetoamilla seikoilla ei ollut merkitystäKO oli todennut, että kun vastaajat olivat kieltäytyneet testistä eikä heillä ollut ollut asiassa mainittua todistusta, he olivat syyllistyneet rangaistusvaatimuksen mukaisesti tartuntatautilain 87 a §:ssä tarkoitettuun covid-19 -testin laiminlyönti koskevaan rikkomukseen, eikä vastaajien vetoamilla seikoilla ollut merkitystä. Vakiintuneen rangaistuskäytännön mukainen seuraamus teosta oli 15 päiväsakon suuruinen sakkorangaistus. HO ei myöntänyt syytteiden hylkäämistä vaatineille vastaajille jatkokäsittelylupaa. (Vailla lainvoimaa 17.6.2022) - Uutiset
17.6.2022 14.35
Hovioikeus: Avioliittolain 26 §:n 2 momentissa tarkoitettu aika, jonka kuluessa uusi avioerovaatimus on esitettävä, voitiin palauttaaHO katsoi johtopäätöksenään, että OK 31 luvun 17 §:ää on asiassa mainitut oikeusohjeet huomioon ottaen perusteltua tulkita valittajan perusoikeuksia parhaiten toteuttavalla tavalla. Näin ollen HO katsoi, että AL 26 §:n 2 momentissa tarkoitettu aika, jonka kuluessa uusi avioerovaatimus on esitettävä, voidaan OK31 luvun 17 §:n nojalla palauttaa. Koska valittaja ei ollut voinut toimia laissa säädetyssä määräajassa KO:n tekemästä virheestä johtuen, oli määräajan palauttamiselle olemassa erittäin painavat syyt. (Vailla lainvoimaa 17.6.2022) - Uutiset
17.6.2022 13.25
Viranomaiset pyrkivät turvaamaan päivittäismaksamisen vakavissa häiriötilanteissaViranomaiset luovat varajärjestelyt päivittäismaksamisen turvaamiseksi siltä varalta, että yhteiskunnan vakavissa häiriötilanteissa tai poikkeusoloissa ei voitaisi käyttää normaaleja maksamisjärjestelmiä. Varautumisen ministerityöryhmä on päättänyt varajärjestelyjen toteuttamisesta. - Uutiset
17.6.2022 12.10
JFT:ssä vertaillaan Suomen ja Ruotsin hallintoprosessilakien välisiä eroja viittauskäytännössäHallintotuomioistuinten tehtävänä on sekä Suomessa että Ruotsissa ratkaista viranomaisten päätöksiin kohdistuvia valituksia. Molempien maiden valituslupajärjestelmissä on yhtäläisiä piirteitä, kuten oikeudenkäymiskaaren säännösten ajoittainen soveltaminen oikeudenkäynneissä hallintotuomioistuimissa. Miksi sekä Suomen että Ruotsin hallintoprosessilaeissa on päädytty käyttämään suoria viittauksia oikeudenkäymiskaaren säännöksiin sen sijaan, että säännökset löytyisivät suoraan hallintoprosessilaeista? Miten viittauksia käytetään ja onko niiden käyttö muuttunut hallintoprosessilakien uudistamisen yhteydessä? Näihin kysymyksiin vastaa Michaela Ribbing, hallinto-oikeuden lehtori Tukholman yliopistosta, referee-artikkelissaan "Hänvisningar i förvaltningsprocessuell lagstiftning – en svensk-finsk jämförelse", joka on julkaistu JFT:n 2/2022 numerossa. - Uutiset
17.6.2022 11.20
KHO: Valtioneuvoston kanslialla oli peruste nimittää henkilö 5 vuoden määräajaksi valtioneuvoston kanslian yhteydessä toimivan tilannekeskuksen tilannekuvapäivystäjän virkaanKun otettiin huomioon tilannekuvapäivystäjän tehtävän erityispiirteet, turvallisuusympäristössä tapahtuvien muutosten vaikutus viranhoidossa tarvittavaan asiantuntemukseen sekä tilannekeskuksen strateginen merkitys ylimmän valtionjohdon päätöksenteossa, valtioneuvoston kanslialla katsottiin olleen virkamieslain 9 §:n 2 momentin mukainen viran luonteeseen ja viraston toimintaan liittyvä perusteltu syy määräaikaiselle nimitykselle. HAO:n päätöksen lopputulosta ei muutettu. - Uutiset
17.6.2022 8.30
Työryhmä etsi keinoja, joilla ulkomaisen työvoiman majoittamiseen liittyviä väärinkäytöksiä voidaan ehkäistäViranomaisten välinen yhteistyö ja tiedonvaihto on avaintekijä myös majoitusoloihin liittyvien väärinkäytösten ehkäisemisessä. Työryhmä esittää valtakunnallista koordinointia ja alueellisia moniviranomaisyhteistyöryhmiä, jotta viranomaisten välistä yhteistyötä voidaan parantaa. - Uutiset
16.6.2022 15.37
Hallituksen esitys: Avoimuusrekisteri lisäämään lobbauksen läpinäkyvyyttäHallitus esittää avoimuusrekisterilain säätämistä. Laki velvoittaisi yrityksiä, yhdistyksiä ja säätiöitä ilmoittamaan eduskuntaan ja ministeriöihin kohdistamastaan lobbauksesta. Avoimuusrekisterin tavoitteena on valmisteluun ja päätöksentekoon kohdistuvan vaikuttamisen läpinäkyvyyden parantaminen ja sitä kautta kansalaisten luottamuksen vahvistaminen. - Uutiset
16.6.2022 15.15
Apulaisoikeuskansleri: Kielellisten oikeuksien toteutuminen ei saa olla riippuvainen viranomaisten tietojärjestelmien toiminnallisuuksistaAsiassa ilmenneen perusteella ulosottomiehet eivät tienneet riittävästi mahdollisuudesta vaihtaa käsittelykieli ulosoton tietojärjestelmässä. Valtakunnanvoudin kanslian mukaan asiaan tullaan Ulosottolaitoksen tiedottamisessa ja koulutuksessa kiinnittämään huomiota. Apulaisoikeuskansleri piti toimenpiteitä välttämättöminä ongelman poistamiseksi ja saattoi käsityksensä valtakunnanvoudin kanslian tietoon sekä pyysi sitä ilmoittamaan toimenpiteistään viimeistään 31.12.2022. - Uutiset
16.6.2022 14.39
Hallinto-oikeus kumosi erikoislääkärin päätöksen alaikäisen kehitysvammaisen potilaan määräämisestä tahdosta riippumattomaan psykiatriseen sairaalahoitoonHAO katsoi selvitetyksi, että potilaan aggressiivinen ja arvaamaton käytös tarkkailuaikana johtui hänen kehitysvammastaan. Kyseessä ei siten voitu katsoa olleen sellainen mielenterveyslaissa tarkoitettu vakava mielenterveyden häiriö, jonka perusteella potilas olisi voitu määrätä psykiatriseen sairaalahoitoon hänen tahdostaan riippumatta. Hänen hoitonsa ja huolenpitonsa olisi tullut järjestää kehitysvammaisten erityishuollosta annetun lain mukaisena erityishuoltona. Sillä seikalla, että erityishuollon palveluja ei mahdollisesti ole järjestetty riittävästi, ei ole merkitystä arvioitaessa mielenterveyslaissa tahdosta riippumattomalle hoidolle säädettyjä edellytyksiä. (Ei. lainvoim. 16.6.2022) - Uutiset
16.6.2022 13.30
AOA: Kunta ja sosiaalijohtaja menettelivät lainvastaisesti lapsen isyyden vahvistamisasiassaKantelun mukaan kantelijoiden yhteinen lapsi oli syntynyt elokuussa 2020. Lapsen isyys oli tunnustettu neuvolassa toukokuussa 2020. Lapsen isyyden vahvistaminen oli kuitenkin viipynyt. Kantelua lähetettäessä isyyttä ei kantelijoiden mukaan ollut vielä vahvistettu. AOA:n käsityksen mukaan kunta ei ollut järjestänyt kesän ja syksyn 2020 aikana lakisääteisiä sosiaalipalvelujaan kaikilta osin sillä tavoin, että ne olisivat vastanneet laadultaan laissa edellytettyä tasoa. AOA katsoi, että kunta laiminlöi tältä osin sille lain mukaan kuuluvan velvollisuuden. Menettely oli lainvastaista. AOA katsoi myös, että sosiaalijohtajan olisi haastavasta työtilanteestaan riippumatta tullut vastata kantelijoiden yhteydenottopyyntöihin tavalla tai toisella tapahtunutta aiemmin. Hänen menettelynsä oli tältä osin lainvastaista. - Uutiset
16.6.2022 12.56
EUT antoi KHO:lle ennakkoratkaisun ammattipätevyysdirektiivin tulkinnasta psykoterapeutin ammattinimikkeen käyttöoikeutta koskevassa asiassaKHO:ssa on ratkaistavana, oliko Valvira voinut hylätä A:n hakemuksen, joka oli koskenut oikeutta käyttää psykoterapeutin nimikesuojattua ammattinimikettä. A oli hakenut tätä oikeutta keskeisesti Yhdistyneessä kuningaskunnassa sijaitsevan yliopiston myöntämän diplomin perusteella. KHO oli lykännyt asian käsittelyä ja esittänyt EUT:lle SEUT 267 artiklassa tarkoitetun ennakkoratkaisupyynnön. - Uutiset
16.6.2022 10.45
Hovioikeus: Lupalakimiehenä toimiminen osana oikeudenhoitoa ja Hells Angels Motorcycle Clubin jäsenyys eivät olleet yhteensovitettavissa - lupa voitiin peruaAsiassa mainittuja seikkoja kokonaisuutena arvioituaan HO katsoi, että luvan peruuttamisen voitiin tässä tapauksessa katsoa olevan oikeassa suhteessa niihin tavoitteisiin, joihin lupalakimieslain sääntelyllä on pyritty. Valittajan luvan peruuttamista ei voitu pitää kohtuuttomana tai suhteellisuusperiaatteen vastaisena. Luvan peruuttamista ei voitu myöskään pitää luottamuksensuojaperiaatteen vastaisena. Näin ollen aihetta oikeudenkäyntiavustajalautakunnan päätöksen muuttamiseen ei ollut. (KKO ei myöntänyt 21.12.2022 valituslupaa) - Uutiset
16.6.2022 10.30
KHO: Eläinsuojeluyhdistys ei ollut asianosainen purkuhakemuksen kohteena olevassa asiassa, eikä sillä näin ollut oikeutta hakea KHO:n päätöksen purkamistaValvontaeläinlääkärin päätöksen mukaan A:n omistaman koiran omistusoikeus oli siirretty A:lta löytöeläintalolle, jonka toiminnasta eläinsuojeluyhdistys vastasi. Asiassa oli ratkaistavana, oliko eläinsuojeluyhdistyksellä oikeus hakea KHO:n päätöksen purkamista.