Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Avoin
Tätä uutista voi jakaa vapaasti. Muistathan mainita lähteen edilex.fi.
Uutinen kuuluu aihealueisiin Julkisoikeus

17.6.2022 12.10 JFT:ssä vertaillaan Suomen ja Ruotsin hallintoprosessilakien välisiä eroja viittauskäytännössä

JFT:ssä vertaillaan Suomen ja Ruotsin hallintoprosessilakien välisiä eroja viittauskäytännössä

Hallintotuomioistuinten tehtävänä on sekä Suomessa että Ruotsissa ratkaista viranomaisten päätöksiin kohdistuvia valituksia. Molempien maiden valituslupajärjestelmissä on yhtäläisiä piirteitä, kuten oikeudenkäymiskaaren säännösten ajoittainen soveltaminen oikeudenkäynneissä hallintotuomioistuimissa. Miksi sekä Suomen että Ruotsin hallintoprosessilaeissa on päädytty käyttämään suoria viittauksia oikeudenkäymiskaaren säännöksiin sen sijaan, että säännökset löytyisivät suoraan hallintoprosessilaeista? Miten viittauksia käytetään ja onko niiden käyttö muuttunut hallintoprosessilakien uudistamisen yhteydessä? Näihin kysymyksiin vastaa Michaela Ribbing, hallinto-oikeuden lehtori Tukholman yliopistosta, referee-artikkelissaan "Hänvisningar i förvaltningsprocessuell lagstiftning – en svensk-finsk jämförelse", joka on julkaistu JFT:n 2/2022 numerossa.

Sekä Suomen hallintotuomioistuimissa sovellettava laki oikeudenkäynnistä hallintoasioissa (808/2019) että Ruotsin hallintotuomioistuimissa vastaavasti sovellettava hallintoprosessilaki ”förvaltningsprocesslagen (1971:291)”, sisältävät viittauksia oikeudenkäymiskaaren säännöksiin, joita sovelletaan tavallisesti oikeudenkäynteihin yleisissä tuomioistuimissa. Esimerkiksi Ruotsin hallintoprosessilaissa on viittaus Ruotsin oikeudenkäymiskaaren ”rättegångsbalken (1942:740)” säännökseen, jonka mukaan asianosainen voi osallistua hallintotuomioistuimen suulliseen käsittelyyn puhelimitse tai videopuhelun välityksellä samoin edellytyksin kuin mitä oikeudenkäymiskaaressa säädetään. Toinen vastaavanlainen esimerkki löytyy Suomen hallintoprosessilaista, jossa viitataan soveltamaan oikeudenkäymiskaaren (4/1734) säännöksiä esteellisyyttä arvioidessa.

Olennainen kysymys on, miksi sekä Suomen että Ruotsin hallintoprosessilaeissa on päädytty käyttämään viittauksia oikeudenkäymiskaareen säännöksiin sen sijaan, että säännökset löytyisivät suoraan hallintoprosessilaeista? Yleisesti ottaen voidaan todeta, että lukuisat viittaukset lakien välillä, hankaloittavat usein kokonaiskuvan muodostamista lainsäädännöstä. Toisaalta voidaan kysyä, toteutuvatko hyvän sääntelyn periaatteet, kuten sääntelyn selkeys ja ymmärrettävyys, Suomen ja Ruotsin hallintoprosessilaeissa? Ribbingin artikkelissa tutkitaan perusteluja sille, miksi Suomen ja Ruotsin hallintoprosessilakeja säädettäessä on päädytty käyttämään useita viittauksia oikeudenkäymiskaareen säännöksiin.

Artikkeli rakentuu seuraavasti. Luvussa 2 tarkastellaan ensin metodologisia huomioita tutkimukseen liittyen. Luvussa 3 käsitellään Ruotsin ja Suomen hallintoprosessilakien syntyä sekä niiden kehitystä. Luvussa 4 tutkitaan lakien yleistä rakennetta. Luvussa 5 tarkastellaan syitä sille, miksi sekä Suomen että Ruotsin hallintoprosessilaeissa on päädytty käyttämään viittauksia oikeudenkäymiskaaren säännöksiin. Luvussa 6 tutkitaan, mitkä prosessioikeudelliset tilanteet sisältyvät viittauksiin ja syitä näiden tilanteiden valikoitumiseen. Luvussa 7 tarkastellaan, viimeisenä näkökulmana viittausten käyttöön liittyen, edellisen luvun viittausten muotoilua. Artikkelin viimeisessä luvussa (8) esitetään tutkimuksen keskeisimmät johtopäätökset viittauksien käyttöön liittyen Ruotsin ja Suomen hallintoprosessilaeissa.

Lue koko artikkeli Edilexin Lakikirjastossa:

Toimittaja: Charlotta Laine, Edilex-toimitus (charlotta.laine@edita.fi)

Lähteet: Kuva: Shutterstock

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.