Virkamies
- Uutiset
30.11.2018 10.30
Hallinto-oikeus kumosi ministeriön päätöksen viran ja siihen nimitetyn virkamiehen siirtämisestä PalkeisiinKun otettiin huomioon virkamieslakiin säädetty yleinen valitusoikeus sekä se, että nyt käsiteltävänä olevassa asiassa ei ollut kysymys virkamieslain 57 §:n3 momentissa tarkoitetuista asioista, joissa tehtyihin päätöksiin ei saa hakea muutosta valittamalla, maa- ja metsätalousministeriön ratkaisu valittajan viran ja valittajan siirtämisestä Palkeisiin oli valituskelpoinen. HAO katsoi, ettei asiassa ollut ilmennyt, että valittajan tehtävistä vähintään 50 prosenttia olisi siirtynyt valtion talousarviosta annetun lain 12 b §:n (1053/2016) 1 momentin nojalla annetun Valtiokonttorin määräyksen 9.1.2017 perusteella maa- ja metsätalousministeriöstä Palkeisiin. Maa- ja metsätalousministeriön päätös kumottiin. (Ei lainvoim. 29.11.2018) - Uutiset
23.11.2018 9.40
KHO: Virkamiehen terveydentilan selvittämistä koskevaan määräykseen voi hakea muutosta valittamallaHAO katsoi virkamiehen valituksesta, että viranomaisen päätös merkitsi puuttumista perustuslain 7 §:ssä turvattuun yksilön henkilökohtaiseen vapauteen ja koskemattomuuteen. Määräyksellä oli myös sellainen vaikutus valittajan oikeuteen tai velvollisuuteen, että hänellä oli oikeus saattaa asia muutoksenhakuelimen tutkittavaksi. Tämän vuoksi ja kun muutoksenhakuoikeutta työkyvyn selvittämistä koskevan määräykseen ei ollut valtion virkamieslaissa kielletty, päätös oli muutoksenhakukelpoinen. Valittajan valitusoikeus ei riippunut siitä, oliko valittaja noudattanut määräystä vai ei. HAO hylkäsi valittajan valituksen. KHO pysytti hallinto-oikeuden päätöksen. - Uutiset
14.11.2018 11.00
KHO:n ratkaisu virantoimituksesta erottamista ja virantoimituksesta pidättämistä koskeviin viranomaisen päätöksiin sisällytettyjen rikostietojen julkisuudestaAsiassa oli kysymys siitä, olivatko määräaikaista virantoimituksesta erottamista ja virantoimituksesta pidättämistä koskeviin viranomaisen päätöksiin sisällytetyt tiedot henkilölle tuomitusta rangaistuksesta eli KO:n tuomiosta rikosnimikkeineen ja rangaistuksineen julkisia vai salassa pidettäviä. Rikosasia ja siitä annettu tuomio olivat muodostaneet perustan virkamiehen määräaikaiselle virantoimituksesta erottamiselle ja lisäksi ne olivat olleet taustatekijöinä virantoimituksesta pidättämistä harkittaessa. KHO kumosi HAO:n päätöksen valituksen hylkäämistä eli tuomittua rangaistusta koskevien tietojen julkisuutta koskevan ratkaisun osalta kuten myös Poliisiammattikorkeakoulun päätöksen vastaavilta osin ja palautti asian Poliisiammattikorkeakoululle uudelleen käsiteltäväksi pyydettyjen Poliisiammattikorkeakoulun päätösten luovuttamiseksi toimittajalle kokonaisuudessaan päätöksiin sisältyviä osoitetietoja lukuun ottamatta. - Uutiset
8.11.2018 14.53
VN esittää nimityspäätösten valitusoikeutta koskevien lakien muutoksia vahvistettaviksi – lakien tarkoitus tulla voimaan 1.1.2019Valtioneuvosto on tänään 8.11.2018 esittänyt, että tasavallan presidentti vahvistaisi nimityspäätösten valitusoikeutta koskevat valtion virkamieslain ja eräiden muiden lakien muutokset (HE 77/2017). Tasavallan presidentin on tarkoitus vahvistaa lait istunnossa perjantaina 9.11.2018 ja ne tulisivat voimaan 1.1.2019. - Uutiset
8.11.2018 13.00
KHO:n päätös virkamiehen irtisanomista koskevassa asiassaELY-keskus oli irtisanonut A:n virkasuhteen, koska A:n tehtävät tai viraston mahdollisuudet tarjota hänelle tehtäviä suoritettaviksi olivat olennaisesti ja muutoin kuin tilapäisesti vähentyneet. HAO kumosi A:n valituksesta ELY-keskuksen päätöksen. ELY-keskus vaati valituksessaan KHO:lle, että HAO:n päätös kumotaan ja ELY-keskuksen päätös A:n irtisanomisesta jää voimaan. KHO totesi, että A:n irtisanomista oli valtion virkamieslain 27 §:n 2 momentin 1 kohdassa tarkoitetulla tavalla edeltänyt uuden henkilön ottaminen samankaltaisiin tehtäviin. Viraston toimintaedellytyksissä ei oltu selvitetty tapahtuneen muutosta vastaavana aikana. ELY-keskuksella ei siten KHO:n mukaan ollut valtion virkamieslain 27 §:n mukaisia taloudellisia ja tuotannollisia perusteita A:n virkasuhteen irtisanomiselle. ELY-keskuksen irtisanomispäätös oli näin ollen lainvastainen. KHO katsoi siten, ettei HAO:n päätöksen, jolla ELY-keskuksen A:n irtisanomista koskeva päätös oli kumottu, lopputuloksen muuttamiseen ollut perusteita. - Uutiset
5.11.2018 9.00
KHO:n muu päätös kunnanjohtajan virkavaalia koskevassa kunnallisvalitusasiassaKorkeimman hallinto-oikeuden antamassa muussa päätöksessä oli kysymys Honkajoen kunnanjohtajan virkavaalia koskevasta kunnallisvalituksesta. Honkajoen kunnanvaltuusto oli 14.3.2016 päättänyt valita Honkajoen kunnanjohtajan virkaan UN:n. A valitti kunnan jäsenenä kunnanvaltuuston päätöksestä hallinto-oikeuteen ja, siltä osin kuin korkeimmassa hallinto-oikeudessa oli nyt kysymys, vaati, että kunnanvaltuuston päätös kumotaan. Hallinto-oikeuden mukaan päätös ei ollut syntynyt virheellisessä järjestyksessä valituksessa mainituilla perusteilla. Päätös ei ollut muutenkaan lainvastainen. KHO totesi, että kun otetaan huomioon hallinto-oikeuden päätöksen perustelut ja perusteluissa mainitut oikeusohjeet sekä korkeimmassa hallinto-oikeudessa esitetyt vaatimukset ja asiassa saatu selvitys, hallinto-oikeuden päätöksen muuttamiseen ei ollut asiassa perusteita. - Uutiset
3.10.2018 9.08
KKO kumosi kahta käräjätuomaria koskeneen hovioikeuden tuomionKKO on kumonnut kahden käräjätuomarin saaman tuomion tuottamuksellisesta virkavelvollisuuden rikkomisesta. Kummallekin Helsingin käräjäoikeudessa osaston johtajina toimineelle käräjätuomarille oli tuomittu hovioikeudessa varoitus. - Uutiset
3.10.2018 9.00
Hovioikeus hylkäsi syytteen virkamiehen väkivaltaisesta vastustamisesta kun teoilla ei ollut ajallista yhteyttä virkatoimeenRikosylikonstaapeli oli 22.7.2016 tehnyt tutkinnan päätöksen, jossa asianomistajana oli ollut vastaaja. Vastaaja oli 18.10.2016 lähettänyt rikosylikonstaapelin työsähköpostiin kolme uhkaavana pidettävää sähköpostia. HO totesi, että arvioitaessa viestejä rikosylikonstaapelin kannalta niitä oli pidettävä uhkaavina, ja huomioon ottaen asiassa mainittu rikosylikonstaapelin tekemä virkatoimi, viesteillä oli katsottava olleen asiallinen yhteys rikosylikonstaapelin virkatoimeen. Huomioon ottaen kuitenkin, että rikosylikonstaapelin virkatoimi oli jo päättynyt ja vastaaja oli lähettänyt viestit usea kuukausi sen jälkeen kun rikosylikonstaapeli oli tehnyt virkatoimen, teoilla ei ollut lain tarkoittamalla tavalla ajallista yhteyttä virkatoimeen. (Vailla lainvoimaa 3.10.2018) - Uutiset
27.9.2018 13.48
Valtion virkamieslakiin säännös valtion virkamieseettisestä neuvottelukunnastaHallitus esittää valtion virkamieslakia muutettavaksi. Muutoksella lakiin lisättäisiin uusi pykälä, jossa säädetään valtiovarainministeriön yhteydessä toimivasta valtion virkamieseettisestä neuvottelukunnasta. - Uutiset
24.9.2018 9.14
Opetushallitus laiminlöi yhteistoimintalain mukaisen tiedonantovelvollisuutensa ja tuomittiin hyvityssakkoihinHO:ssa oli kysymys siitä, oliko OPH täyttänyt yhteistoiminnasta valtion virastoissa ja laitoksissa annetun lain 23 §:n mukaisen tiedonantovelvollisuuden vuoden 2014 toukokuun ja syyskuun välisenä aikana käydyissä yhteistoimintaneuvottelussa. HO katsoi, että OPH oli laiminlyönyt tiedonantovelvollisuutensa. Tietojen antamisen oikea-aikaisuuden ja riittävyyden ei voitu katsoa toteutuneen lainsäätäjän tarkoituksen mukaisella tavalla. Tiedonantovelvollisuuden laiminlyöntiä ei asiaa kokonaisuutena arvioiden voitu pitää lain 43 §:n 3 momentissa tarkoitetulla tavalla niin vähäisenä, että hyvitys olisi voitu jättää kokonaan tuomitsematta. Kohtuullisena hyvityksen määränä irtisanotulle virkamiehelle oli pidetty 8.500 euroa, joka on noin 1/4 lain mukaisesta enimmäismäärästä. KO:n tuomion lopputulosta ei muutettu. (Vailla lainvoimaa 24.9.2018, KKO:ssa 21.12.2018) - Uutiset
14.9.2018 15.24
Hovioikeus: Valtio ei syrjinyt miestä ansioituneempaa naista neuvottelevan virkamiehen valinnassaKO:n tuomiosta poiketen HO katsoi, että naista oli pidettävä miestä ansioituneempana ja että syrjintäolettama oli siten syntynyt. Valtio oli kuitenkin kyennyt osoittamaan, ettei menettely ollut johtunut sukupuolesta. Naisen vaatimus 50 000 euron hyvityksestä hylättiin. HO piti perusteltuna määrätä, että kumpikin osapuoli vastaa itse oikeudenkäyntikuluistaan KO:ssa. Nainen velvoitettiin korvaamaan valtion oikeudenkäyntikulut HO:ssa 3 000 eurolla. (Vailla lainvoimaa 14.9.2018) - Uutiset
29.8.2018 12.40
KHO:n päätös ulkomaanedustuksen virkamiehen puolisolle maksettavasta erityiskorvauksestaKeva oli myöntänyt ulkomaanedustuksen virkamiehen puoliso A:lle 1.5.2015 alkaen ulkomaanedustuksen virkamiesten puolisoille maksettavasta erityiskorvauksesta annetussa laissa (erityiskorvauslaki, 657/1989) tarkoitetun erityiskorvauksen. Asiassa oli kysymys siitä, otetaanko erityiskorvausta laskettaessa huomioon myös ne vuosiin 1983 ja 1987 ajoittuvat ajanjaksot, jolloin A oli ollut poissa virkamiehen asemapaikalta Suomessa tapahtuneen opiskelunsa sekä virkamiehen yhdessä puolisonsa kanssa Suomessa viettämän loman vuoksi. Koska virkamiehelle oli maksettu mainituilta ajanjaksoilta ulkomaanedustuksen korvausjärjestelmän mukainen puolisokorotus, KHO katsoi, että mainitut ajanjaksot oli erityiskorvauslain 4 §:n 1 momentin mukaisesti otettava erityiskorvausta laskettaessa huomioon huolimatta A:n oleskelusta Suomessa. - Uutiset
21.8.2018 11.30
KHO:n päätös kirjallisen varoituksen antamisesta virkamiehelle - kielenkäyttö ja työnantajan arvosteluMinisteriö oli muun ohessa katsonut selvitetyksi, että virkamies oli lähettämässään sähköpostiviestissä arvostellut esimiestään epäasiallisella tavalla ja häneen henkilönä kohdistuvana arvosteluna. (Julkaisematon 21.8.2018) - Uutiset
21.8.2018 9.30
KHO: Päätös kirjallisesta varoituksesta virkamiehelle voitiin kumotaVarsinkin kun otettiin huomioon, ettei A:lla ollut ollut tilaisuutta lausua näkemystään viranomaisen hankkimasta lisäselvityksestä, Tullin laiminlyönti ilmoittaa päätöksensä perusteluissa kaikki ratkaisuun vaikuttaneet seikat ja selvitykset oli ollut omiaan vaikuttamaan olennaisesti asianosaisen mahdollisuuteen ymmärtää, mihin päätelmiin viranomaisen ratkaisu oli perustunut, sekä hakea päätökseen tehokkaasti muutosta. HAO oli siten voinut kumota asiassa sanottujen Tullin muodollisten puutteiden vuoksi lainvastaisen päätöksen. HAO:n päätöksen lopputuloksen muuttamiseen ei ollut perusteita. (Julkaisematon 21.8.2018) - Uutiset
1.8.2018 10.00
Apulaisoikeuskanslerin lausunto: Valtion virkamieseettistä neuvottelukuntaa koskevat säännöksetApulaisoikeuskansleri antoi lausunnon valtion virkamieseettistä neuvottelukuntaa koskevista laki- ja asetusluonnoksista. Neuvottelukunta käsittelisi virkamieseettisiä kysymyksiä ja antaisi niistä lausuntoja. Lausunnot koskisivat muun muassa virkamiesten kanssa tehtävien karenssisopimusten edellytyksiä ja sopimuksissa sovittavia rajoitusaikoja. Ehdotuksessa ei selostettu, millaisia sopimuksiin liittyvät eettiset kysymykset voisivat olla, eikä myöskään käsitelty rajanvetoa oikeudellisten ja eettisten kysymysten välillä. Apulaisoikeuskansleri piti tarpeellisena neuvottelukunnalle kuuluvien eettisten kysymysten tarkempaa määrittelyä. - Uutiset
25.6.2018 11.04
Apulaisoikeuskansleri: Yli vuoden mittainen virkasuhde olisi tullut laittaa julkiseen hakuunApulaisoikeuskansleri kiinnitti Maahanmuuttoviraston huomiota siihen, että virantäytössä olisi tullut noudattaa valtiovarainministeriön laatimia ohjeita julkisesta hakumenettelystä ja että virkanimityksestä olisi tullut laatia muistio. - Uutiset
8.6.2018 15.15
Hallinto-oikeus: Määräaikaiselle virkanimitykselle oli valtion virkamieslain 9 §:ssä tarkoitettu perusteHallinto-oikeus piti uskottavana ulkoministeriön selvitystä siitä, että kysymyksessä oli ollut taloushallinnon uudistamiseen liittyvä tilapäinen järjestely ja että tämä oli ollut tiedossa jo nimitystä 22.5.2014 tehtäessä. Hallinto-oikeus katsoi, että A:n määräaikaiselle nimitykselle ajalle 2.6.2014˗31.5.2016 oli ollut valtion virkamieslain 9 §:ssä tarkoitettu peruste. (Vailla lainvoimaa 8.6.2018) - Uutiset
1.6.2018 11.00
KHO:n ratkaisu palvelussitoumuksen rikkomisesta maksettavasta korvauksestaKorkein hallinto-oikeus kumosi hallinto-oikeuden päätöksen ja otti enemmän viivästyksen välttämiseksi asian käsiteltäväkseen. Korkein hallinto-oikeus velvoitti A:n korvaamaan valtiolle korvauksena palvelussitoumuksen rikkomisesta kohtuullisena pidettävät 5 000 euroa. A:ta ei velvoitettu maksamaan viivästyskorkoa. Korkein hallinto-oikeus katsoi, että tällaisessa sääntelemättömässä tilanteessa palvelussitoumuksen laillisuuden tulkinnallinen arviointi voitiin perustaa samanlaisille näkökohdille kuin harkittaessa sääntelyn hyväksyttävyyttä perusoikeuksien yleisten rajoitusedellytysten kannalta. Palvelussitoumukselle oli oikeusjärjestyksen kannalta hyväksyttävä peruste, kun sitoumus oli annettu vastineena sille, että virkamies voi useamman lukuvuoden ajan palkallisella virkavapaalla ollen opiskella ja hankkia lisäpätevyyttä työnantajansa palveluksessa avautuvaan tehtävään. Selvänä voitiin pitää myös sitä, että A oli sitoumuksen antaessaan ymmärtänyt sitoumuksen merkityksen. Korvauksen määrän kohtuullistamisessa huomioon otettiin, että sitoumusaika oli pitkä suhteessa opintojen vaatimaan aikaan. - Uutiset
14.5.2018 9.30
KHO:n äänestysratkaisu TE-/ELY-keskuksen oikeudesta nimittää hakija määräaikaiseen virkasuhteeseen tehtävän projektiluontoisuuden perusteellaA oli nimitetty Pohjois-Karjalan TE-keskukseen määräaikaiseen virkasuhteeseen ajalla 1.4.2009–31.12.2013. Nimittämiskirjassa perusteena määräaikaisuudelle oli mainittu projektiluontoinen työ. Työtehtävät liittyivät Euroopan unionin rakennerahasto-ohjelman toteuttamiseen ohjelmakaudella 2007–2013. A oli hoitanut ainoastaan Euroopan aluekehitysrahastoon liittyviä maksatus- ja tarkastustehtäviä, eikä hän ole hoitanut TE-/ELY-keskukselle kuuluvia muita tehtäviä. Vaikka yksittäiseen ohjelmakauteen liittyvien tehtävien hoitaminen voi tosiasiassa jatkua ohjelmakauden päättymisen jälkeen, se ei yksistään ole peruste pitää ohjelmakauden nimelliseen kestoon sidottua määräaikaista virkasuhdetta valtion virkamieslain 9 §:n 1 momentin vastaisena. A:n nimittämiselle määräaikaiseen virkasuhteeseen oli ollut valtion virkamieslain 9 §:n 1 momentissa tarkoitettu työn luonteeseen liittyvä peruste. (Ään. 3-2) - Uutiset
13.4.2018 11.00
Muutosehdotuksia valtion virkamieslakiin, kunnallisesta viranhaltijasta annettuun lakiin ja poliisin hallinnosta annetun lakiinHallitus esittää, että valtion virkamieslakiin ja kunnallisesta viranhaltijasta annettuun lakiin sisällytetään vuoden 2017 alussa voimaan tulleet työsopimuslain muutokset, jotka liittyvät koeajan pidentämiseen, työnantajan takaisinottovelvollisuuden keston lyhentämiseen sekä mahdollisuuteen palkata pitkäaikaistyötön määräaikaiseen virkasuhteeseen ilman laissa säädettyä perustetta.