Virka
- Uutiset
29.9.2017 15.33
KHO:n päätös seksuaalirikokseen syyllistyneen virkamiehen virkasuhteen purkamisesta - määräajan laskeminen ja ne bis in idem -periaatteen tulkintaKHO katsoi, että käsiteltävänä olevassa asiassa virkasuhteen purkamista koskeva kuuden kuukauden määräaika, samoin kuin kahden viikon määräaikakin, oli valtion virkamieslain 34 §:n 2 momentin nojalla alkanut kulua siitä, kun KO:n tuomio oli annettu. Tästä ajankohdasta luettuna virkasuhteen purkaminen oli toimitettu säädetyssä määräajassa. Asiassa ei ollut kysymys seuraamuksesta, joka kuuluisi EIS 7. lisäpöytäkirjan 4 artiklassa säädetyn ne bis in idem -kiellon soveltamisalaan, eikä siis kaksoisrangaistavuudesta, joten A:lle aiemmin tuomittu vankeusrangaistus ei estänyt hänen virkasuhteensa purkamista. Maavoimien esikunta oli voinut valtion virkamieslain 33 ja 34 §:n nojalla purkaa A:n virkasuhteen. - Uutiset
27.9.2017 16.00
KHO:n päätös virkasuhteen irtisanomisesta työtehtävien vähentymisen perusteella ja uudelleensijoittamisvelvollisuudestaKHO ei muuttanut HAO:n päätöstä, jossa oli katsottu, ettei tieto- ja viestintäteknologian asiantuntijana työskennelleen virkamiehen irtisanomiseen ollut virkamieslain 27 §:ssä säädettyä perustetta. Päätös oli ollut virkamieslain vastainen. - Uutiset
11.9.2017 12.10
Rajavartiolaitoksen virkojen eroamisikäsäännöksiä muutetaanRajavartiolaitoksen virkojen eroamisikäsäännökset muutetaan vastaamaan julkisten alojen eläkelaissa säädettyä eläkkeelle siirtymisen myöhentämistä. Eläkeuudistusta vastaavasti eroamisikiä korotetaan vuodesta 2018 alkaen kolmella kuukaudella vuotta kohti, kunnes vuonna 2025 on saavutettu kahden vuoden myöhennys eläkkeelle siirtymiseen. Muutokset tulevat voimaan 1. lokakuuta 2017. - Uutiset
8.9.2017 15.01
Hallinto-oikeus: Moitittavasti vapaa-ajallaan käyttäytyneelle vankilan virkamiehelle voitiin antaa kirjallinen varoitus - vankilan kameravalvontamenettelyn asianmukaisuutta ei tutkittuValittaja oli vapaa-aikanaan teipannut vankilan vieressä olevan asuintalon parkkipaikalle vankilarakennuksen suuntaan pysäköidyn autonsa konepeltiin haistattelua sisältävän tekstin, joka oli kohdistettu asiayhteyden perusteella tunnistettavissa oleviin vankilan virkamiehiin. Valittajan tehtävät ja asema huomioon ottaen hänen käyttäytymistään, joka oli kohdistunut toisiin Rikosseuraamuslaitoksen alaisiin virkamiehiin, oli pidettävä moitittavana huolimatta siitä, että menettely oli tapahtunut virantoimituksen ulkopuolella. Valittajan vaatimusta vankilan kameravalvontamenettelyn asianmukaisuuden tutkimisesta ei tutkittu. (Ei lainvoim. 8.9.2017) - Uutiset
22.6.2017 8.00
Hallitus esittää: Valtionhallinnon nimityspäätökseen tyytymätön viranhakija voi jatkossa valittaa hallinto-oikeuteenHallitus esittää, että viranhakija saisi jatkossa hakea muutosta valtion virkaan tai virkasuhteeseen nimittämistä koskevaan päätökseen valittamalla hallinto-oikeuteen. Muutos ei koske valtioneuvoston ja tasavallan presidentin nimitysvaltaan liittyviä virkoja. Sotilasvirat olisivat myös jatkossa sellaisia virkoja, joiden nimityspäätöksistä viranhakijoilla ei ole valitusoikeutta. Lakien on tarkoitus tulla voimaan vuoden 2018 alussa. - Uutiset
19.6.2017 10.25
Nimitysmuistiot olisi tullut toimittaa viivytyksettäApulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti Maahanmuuttoviraston huomiota velvollisuuteen vastata asiakirjapyyntöön ja toimittaa pyydetyt asiakirjat viivytyksettä. - Uutiset
16.5.2017 14.00
Eduskunnan kirjaston tietopaketti kaksoiskansalaisuudesta valtion virassaEduskunnan kirjasto on julkaissut tietopaketin lakihankkeesta, joka koskee kaksoiskansalaisuuden merkitystä valtion virkoihin nimitettäessä. Asiaa valmisteillaan valtiovarainministeriössä. - Uutiset
15.5.2017 13.00
Hallinto-oikeuden päätös sairaalan anestesiologian ja tehohoidon ylilääkärin virkavalinnastaHAO katsoi, kun otettiin huomioon viranhakuilmoituksesta ilmenevä ylilääkärin tehtävän luonne anestesiologisen toiminnan osaajana, johtajana ja kehittäjänä sekä hakijoiden valintaa lähinnä edeltävien vuosien tehtävät, että sairaanhoitoalueen johtaja ja lautakunta olivat voineet katsoa, että virkaan valittu A täyttää paremmin kyseiseen virkaan valittavalle asetetut vaatimukset. A oli voitu kokonaisarvioinnin perusteella valita nyt kysymyksessä olevaan virkaan. HAO katsoi, että B:tä ja A:ta oli kohdeltu asiassa tasapuolisesti. Sairaanhoitoalueen johtaja ei ollut ylittänyt harkintavaltaansa, päätös ei ollut syntynyt virheellisessä järjestyksessä eikä se ollut muutenkaan lainvastainen. Sairaanhoitoalueen johtokunta oli voinut hylätä B:n oikaisuvaatimuksen. (Ei lainvoim. 15.5.2017) - Uutiset
2.5.2017 15.10
Apulaisoikeuskanslerin sijainen: Hallinto-oikeuden olisi tullut vastata asiakirjapyyntöön viivytyksettäHelsingin HAO oli vastannut asiakirjapyyntöön yli kahden viikon kuluttua pyynnön esittämisestä. HAO ei apulaisoikeuskanslerin sijaisen pyytämässä selvityksessä esittänyt julkisuuslain mukaista perustetta asiakirjapyynnön käsittelyn viivästymiselle. Lisäksi katsottiin, ettei määräaikaisiin virkasuhteisiin nimittämisissä ollut tapauksessa ilmennyt oikeuskanslerin toimenpiteitä edellyttävää lainvastaista tai muutoin virheellistä menettelyä. - Uutiset
7.4.2017 12.10
Puolustusvoimien virkojen eroamisikäsäännöksiä esitetään muutettavaksiEläkkeelle siirtymistä myöhennettäisiin vuodesta 2018 alkaen kolmella kuukaudella vuotta kohti yhdenvertaisesti kaikilla henkilöstöryhmillä. Uudistuksen siirtymäkausi kestäisi vuoteen 2025 saakka. - Uutiset
28.3.2017 11.00
KHO katsoi, ettei luokanopettajan virkaa hakeneita vertailtu viranhaltijalaissa ja tasa-arvolaissa edellytetyllä tavallaTampereen kaupungissa oli ollut 11.–25.2.2013 julkisesti haettavana 21 luokanopettajan virkaa. Luokanopettajan virkoja oli hakenut 294 henkilöä, joista 189 oli täyttänyt viran kelpoisuusvaatimukset. Virkoja myös hakenut A oli tehnyt aluejohtajien virantäyttöpäätöksistä oikaisuvaatimuksen, jossa hän oli vaatinut, että tehdyt valintapäätökset kumotaan ja hänet valitaan johonkin luokanopettajan viroista. A oli katsonut tulleensa syrjityksi miesten ja naisten välisestä tasa-arvosta annetun lain sekä yhdenvertaisuuslain vastaisesti. Hämeenlinnan hallinto-oikeus oli kumonnut aluejohtajien sekä varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen johtokunnan päätökset ja palauttanut asian johtokunnalle uudelleen käsiteltäväksi. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöksen lopputulosta. - Uutiset
17.3.2017 8.00
Hallinto-oikeuden päätös apulaisjohtajan viran muuttamisesta tutkimuskoordinaattorin tehtäviä hoitavan johtavan asiantuntijan viraksiSäteilyturvakeskuksen (STUK) pääjohtaja oli voinut päätöksellään muuttaa 1.6.2015 alkaen apulaisjohtajan viran tutkimuskoordinaattorin tehtäviä hoitavan johtavan asiantuntijan viraksi, joka sijoitetaan vaativuusryhmään 11. - Uutiset
14.3.2017 8.00
KHO:n päätös uuteen valtion virkaan nimitetyn virkamiehen oikeudesta palkkaan aiemmasta - palautuneesta - virkasuhteestaanHAO:n ratkaisun mukaan A:lla oli oikeus saada palkka palautuneesta virkasuhteestaan Puolustusvoimiin ajalta 1.7.–31.12.2011. KHO totesi, että A oli nimitetty Etelä-Suomen AVI:n virkaan 1.7.2011 lukien, jolloin hänen virkasuhteensa Puolustusvoimiin oli päättynyt sittemmin laittomaksi todetun irtisanomisen johdosta. Virkamieslautakunnan kumottua irtisanomispäätöksen Puolustusvoimat oli 24.11.2011 ilmoittanut A:lle, ettei hänellä ole toistaiseksi velvollisuutta viran hoitoon. Näissä oloissa A:n ei voitu katsoa olleen 1.7.2011–31.12.2011 virkavapaana uuden viran koeajasta johtuen. Tämän vuoksi ja kun otettiin huomioon KHO:ssa esitetyt vaatimukset ja asiassa saatu selvitys, HAO:n päätöksen lopputuloksen muuttamiseen ei ollut perusteita. - Uutiset
13.3.2017 10.45
Suojelupoliisin virkanimitys olisi tullut perustella tarkemminApulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti suojelupoliisin huomiota velvollisuuteen kirjata viranhakijat ja heidän ansionsa asianmukaisesti nimitysmuistioon ja perustella nimityspäätös. - Uutiset
3.3.2017 14.43
Kantelu kaksoiskansalaisten kohtelusta puolustusvoimissa ja ulkoasiainministeriössä ei johtanut apulaisoikeusasiamiehen enempiin toimenpiteisiinApulaisoikeusasiamies katsoi puolustusvoimia koskevan kantelun osalta, ettei kantelussa tarkoitettu asia ainakaan tässä vaiheessa edellyttänyt häneltä enempiä toimenpiteitä. Ulkoasiainministeriötä koskevan kantelun osalta apulaisoikeusasiamies totesi mm., ettei hänen tietoonsa ollut tullut sellaista yksilöityä aineistoa, jonka perusteella hän olisi voinut arvioida tarvetta ulkoasiainministeriön toiminnan lähempään laillisuusvalvonnalliseen tarkasteluun. - Uutiset
20.2.2017 7.00
Virkamieslain muutos kaksoiskansalaisuusasiassa lausuntokierrokselleVirkamieslain 7 §:ään sisältyvää luetteloa niistä viroista, joihin voidaan nimittää vain Suomen kansalainen, ehdotetaan muutettavaksi. Valtion virkamieslakiin tulisi myös säännös virkaan valittavan henkilön nuhteettomuuden varmistamisesta sekä siitä, ettei valittavalla saa olla sellaisia sidonnaisuuksia, jotka voivat vaarantaa virkaan kuuluvien tehtävien asianmukaisen hoitamisen. Turvallisuusselvityslakia muutettaisiin siten, että henkilön luotettavuuden ja painostuksesta vapaan ja riippumattoman tehtävien hoidon varmistamiseksi turvallisuusviranomaiset voivat selvittää hänen ulkomaansidonnaisuuksiaan nykyistä laajemmin. - Uutiset
1.2.2017 11.30
Lukuisia tasa-arvolakiin perustuvia kanteita nostanutta ansioituneempaa miestä ei syrjitty tuntiopettajan valinnoissa - oikeuden väärinkäyttöä koskevasta kaupungin väitteestä ei ollut enää tarvetta lausuaAsiassa oli syntynyt ns. syrjintäolettama. Kaupunki oli kuitenkin osoittanut, että rehtorin menettely oli johtunut muusta, hyväksyttävästä seikasta kuin kantajan sukupuolesta. Kaupunki oli väittänyt mm., että kantajan samaa lukuvuotta koskevien samantyyppisten riita-asioiden lukumäärä oli ollut niin poikkeuksellinen, ettei kysymys voinut olla normaalista oikeussuojan tarpeesta. HO katsoi, ettei asiassa ollut tarvetta lausua siitä, oliko kantajan kanne hylättävä myös oikeuden väärinkäyttöä koskevan kaupungin väitteen johdosta. (Vailla lainvoimaa 1.2.2107) - Uutiset
27.1.2017 12.39
Oikeuskanslerin lausunto: Valitusoikeuden avaaminen virkanimityksiinOikeuskansleri piti kannatettavana ehdotusta, jonka mukaan valtion virkaan ja määräaikaiseen virkasuhteeseen nimittämistä koskevasta valituskiellosta pääsääntöisesti luovuttaisiin. Oikeuskanslerin mukaan valitusmahdollisuus voisi parantaa nimityspäätösten valmistelun laatua sekä vahvistaa luottamusta nimityspäätösten ja julkisen vallankäytön asianmukaisuuteen. - Uutiset
2.11.2016 15.02
Hallinto-oikeus: Hakija voitiin määrätä kolmeen peräkkäiseen ELY-keskuksen koulutuspäällikön määräaikaisen virkasuhteeseen työn luonteesta johtuenHAO katsoi, että hakijan nimitykset määräaikaisiin virkasuhteisiin olivat johtuneet työn luonteesta. Hakijan nimittämisille kolmeen peräkkäiseen määräaikaisen virkasuhteeseen projektin vaiheita vastaaville ajoille 1.2.2009- 31.12.2010, 1.1.2011-31.12.2013 ja 1.1.-31.12.2014 oli ollut lainmukaiset perusteet. Näin ollen hakijan korvausvaatimus oli hylättävä. (Ei lainvoim. 2.11.2016) - Uutiset
11.10.2016 14.37
Hallinto-oikeus hylkäsi peruskoulun englannin ja ruotsin kielen lehtorin vakinaisesta virkavalinnasta tehdyn valituksen - pidempi opettajantyökokemus ei sinällään vielä osoittanut valittajaa ansioituneemmaksiKun myös virkaan valitun A:n työkokemusta oli pidettävä riittävänä haettavana olleeseen virkaan, syrjintäolettamaa ei ollut syntynyt. Henkilökohtaisia ominaisuuksia oli voitu arvioida muun ohessa haastattelun ja hakijan työskentelystä kunnassa saadun aiemman kokemuksen perusteella. Virkaan valitun A:n ominaisuuksista X:n koulussa saatu käsitys oli siten voitu ottaa huomioon valinnassa. Haastattelussa ilmennyt hakijoiden välinen ero vuorovaikutus- ja yhteistyötaidoissa sekä näkemyksissä työyhteisön ja opetuksen kehittämisen suhteen oli ollut oleellinen A:n eduksi. HAO katsoi, että A:n oli kokonaisuutena arvioiden voitu katsoa valittajaa (B) soveltuvammaksi haettavana olleeseen lehtorin virkaan. (Ei lainvoimainen 11.10.2016)