-
- Viranomaistoiminnan julkisuus
Viranomaistoiminnan julkisuus
- Uutiset
10.8.2018 10.00
Hallinto-oikeuden kaksi ratkaisua asiakirjajulkisuudestaAsiassa oli kyse siitä, olivatko kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen toimikunnan vuoden 2015 akatemiahankehaun valmisteluryhmien kokouskutsut ja kokousmateriaalit sellaisia julkisuuslain 5 §:n 4 momentissa tarkoitettuja viranomaisen sisäistä työskentelyä varten laadittuja asiakirjoja, joihin sovelletaan julkisuuslakia vain, jos asiakirjat on liitettävä arkistoon. Rahoituspäätösten valmisteluun liittyviä nyt kyseessä olevia asiakirjoja ei voitu pitää julkisuuslain tarkoitus huomioon ottaen vähämerkityksellisinä. Niitä ei siten voitu pitää julkisuuslain 5 §:n 4 momentissa tarkoitettuina asiakirjoina, vaan ne olivat viranomaisen asiakirjoja. Toisessa asiassa oli kysymys asiakirjapyynnön riittävästä yksilöinnistä. (Vailla lainvoimaa 10.8.2018) - Uutiset
30.7.2018 10.05
Apulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti poliisilaitoksen huomiota julkisuuslain noudattamiseen asiakirjapyyntöjen käsittelyssäApulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti poliisilaitoksen huomiota julkisuuslain noudattamiseen asiakirjapyyntöjen käsittelyssä. Kantelija oli lähettänyt poliisilaitokselle asiakirjapyynnön, johon oli vastattu samana päivänä. Tämän jälkeen kantelija oli lähettänyt toisen asiakirjapyynnön, johon hän ei ollut saanut vastausta. Poliisilaitos oli sittemmin noin kolmen kuukauden kuluttua toimittanut kantelijalle tämän pyytämän asiakirjan. Apulaisoikeuskanslerin sijainen totesi, että julkisuuslain asettamat määräajat vastaamiselle olivat ylittyneet ja että poliisilaitoksen olisi tullut vastata asiakirjapyyntöön määräaikojen puitteissa. - Uutiset
27.6.2018 12.04
KHO:n ratkaisu asiakirjajulkisuudestaPoliisilaitoksella ei ollut poliisilain perusteella oikeutta saada sairaanhoitopiiriltä huumausaineiden takavarikointia koskevaan asiakirjaan sisältyvää tietoa potilaan henkilöllisyydestä. - Uutiset
17.5.2018 12.00
SM:n ehdotus lausunnoille: Henkilötietojen käsittelystä maahanmuuttohallinnossa säädettäisiin jatkossa yhdessä laissaSisäministeriö ehdottaa uutta lakia maahanmuuton hallinnonalalla suoritettavaan henkilötietojen käsittelyyn. Uusi laki korvaisi yli 20 vuotta vanhan ulkomaalaisrekisterilain. Asiaa koskeva lakiesitys lähti lausunnolle 17. toukokuuta. - Uutiset
7.5.2018 12.43
Väestörekisterikeskukselle moitteet apulaisoikeusasiamieheltäApulaisoikeusasiamies Maija Sakslin totesi puutteita ja viivästyksiä väestötietojärjestelmän lokitietoja koskeneeseen tietopyyntöön vastaamisessa. Asian käsittely ei kaikilta osin ollut lain mukaista ja se viivästyi aiheettomasti. - Uutiset
26.4.2018 14.56
Oikeusasiamies: Eduskunnan vierailijatietojen käsittelyssä oli puutteitaEduskunnan oikeusasiamies Petri Jääskeläinen arvostelee eduskunnan turvallisuusosaston menettelyä, kun se vuonna 2017 käsitteli tietopyyntöjä eduskunnassa vierailleista henkilöistä. Oikeusasiamies katsoo eduskunnan turvallisuusosaston menetelleen virheellisesti, kun pyydetyt vierailijatiedot oli hävitetty ennen kuin korkein hallinto-oikeus oli lopullisesti ottanut kantaa niiden julkisuuteen. Tätä perusteltiin henkilötietolain nojalla määritellyillä säilytysajoilla, jotka umpeutuivat kesken oikeudenkäynnin.
- Uutiset
9.4.2018 11.40
KHO:n ratkaisu vakuutusyhtiön asiakirjojen julkisuudesta ja hallinto-oikeustuomarin esteellisyydestäAsiassa oli ratkaistavana se, oliko Keskinäinen Vakuutusyhtiö Turva voinut hylätä A:n julkisuuslain nojalla tekemät tietopyynnöt siitä syystä, että A oli jo saanut tiedot kaikkien tapaturma-asiansa käsittelyyn Turvan puolesta osallistuneista henkilöistä, ja sillä perusteella, että hänellä ei ole oikeutta saada tietoonsa asianajotoimiston laskuja. Hämeenlinnan hallinto-oikeus hylkäsi A:n asiakirjojen hankkimista koskevan pyynnön sekä jätti hänen valituksensa tutkimatta siltä osin kuin se koski tiedonsaantia muista kuin tietopyyntöjen 3.12. ja 23.12.2015 kohteena olevista asiakirjoista. HAO ei myöskään tutkinut valitusta siltä osin kuin siinä oli pyydetty hallinto-oikeutta selvittämään vakuutusyhtiön ja sitä edustaneen asianajotoimiston asianajajien menettelyä. HAO oli lisäksi valituksen enemmälti hyläten kumonnut Turvan päätöksen tapaturmavakuutusasian käsittelyyn osallistuneiden henkilöiden mahdollisia erityispätevyyksiä ja sidoksia koskevien tietojen osalta ja palauttanut asian tältä osin sille uudelleen käsiteltäväksi. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöksen lopputulosta. KHO katsoi lisäksi, että A:n esteelliseksi väittämä hallinto-oikeustuomari ei ollut esteellinen osallistumaan päätöksentekoon asiassa. - Uutiset
6.4.2018 16.00
Apulaisoikeuskansleri Kelaa koskevassa ratkaisussa: asiakirjapyyntöihin vastattaessa on noudatettava julkisuuslain menettelysäännöksiäApulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti Kelan huomiota velvollisuuteen noudattaa julkisuuslain menettelysäännöksiä asiakirjapyyntöjen käsittelyssä. Kantelijan kahteen asiakirjapyyntöön vastanneet Kelan viranhaltijat eivät olleet pyydettyjen asiakirjojen luovutuksesta kieltäytyessään ilmoittaneet kantelijalle mahdollisuudesta saattaa asia Kelan ratkaistavaksi. - Uutiset
28.3.2018 11.12
KHO:n ratkaisu teletallenteiden julkisuudestaHallinto-oikeuden mukaan valittajalla ei ollut oikeutta saada tietoa valituksessa tarkoitettujen teletallenteiden sisällöstä kokonaisuudessaan tai edes suostumuksen antaneiden puhuman tai kirjoittaman osalta. Poliisilaitoksen päätöstä ei näin ollen ollut valituksen johdosta kumottava. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöksen lopputulosta. - Uutiset
26.3.2018 16.56
KHO: Valittajalla ei ollut oikeutta saada tietoa susien genotyyppidatastaValituksen mukaan genotyyppidata, jota asiakirjapyyntö koskee, on eristetty yliopistolla Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen (nykyisin Luonnonvarakeskus) ja Elintarviketurvallisuusvirasto Eviran yliopistolle toimittamien susien kudosnäytteistä. Asiakirjojen mukaan aineistoa hyödynnetään yliopiston omassa tutkimustoiminnassa. Aineiston pohjalta on tehty ja tehdään julkaisuja ja harjoitetaan tutkimusta ja tutkimusyhteistyötä. Kysymyksessä olevaa aineistoa on siten pidettävä julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 21 kohdassa tarkoitettuna lähtökohtaisesti salassa pidettävänä tutkimuksen perusaineistona. Yliopistolla on aineiston laatijana ja haltijana perusteltu intressi esittämällään tavalla rajoittaa aineiston luovuttamista sen tutkimuksellisten arvojen ylläpitämiseksi. Hallinto-oikeus totesi, että asiassa ei voitu pitää ilmeisenä, ettei aineiston luovuttamisesta valittajalle voisi aiheutua mainitussa lainkohdassa tarkoitettua haittaa. Se, että aineiston perusteella on julkaistu artikkeleita ja opinnäytetöitä, joista on mahdollisesti saatavilla tietoa aineiston sisällöstä, tai että aineistoa on mahdollisesti hyödynnetty rikosoikeudenkäynnissä, ei anna aihetta arvioida aineiston salassa pidettävyyttä toisin. Näin ollen valittajalla ei ollut oikeutta saada tietoa yliopiston susien/koirasusien genotyyppiaineistosta vuosilta 1996–2013. Valitus oli siten tältä osin hylättävä. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöksen lopputulosta. - Uutiset
23.3.2018 7.55
Apulaisoikeuskansleri: Julkisuuslain menettelysäännöksiä tulee noudattaa, vaikka viranomaisella ei olisi pyydettyä asiakirjaaApulaisoikeuskanslerin sijaisen mukaan julkisuuslaissa ei ole erikseen säännelty sitä, tuleeko viranomaisen noudattaa siinä säänneltyä menettelyä myös tapauksissa, joissa viranomaisella ei ole pyydettyä asiakirjaa. Ylimmät laillisuusvalvojat ovat kuitenkin ratkaisukäytännössään pitäneet näissäkin tapauksissa perustellumpana noudattaa julkisuuslain menettelysäännöksiä, sillä asiaa on arvioitu viranomaiselta asiakirjaa pyytäneen henkilön oikeusturvan näkökulmasta. Apulaisoikeuskanslerin sijainen saattoi kaupungin tietoon näkemyksensä julkisuuslain mukaisesta menettelystä asiakirjapyynnön käsittelyssä. - Uutiset
22.3.2018 13.52
Apulaisoikeuskansleri poliisilaitoksen asiakaspalvelun järjestämisestä: Tietopyyntö olisi tullut käsitellä asianmukaisestiApulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti poliisilaitoksen huomiota kannanottoihinsa poliisilaitoksen asiakaspalvelun järjestämisestä. - Uutiset
15.3.2018 14.00
Apulaisoikeuskansleri: MARAK-menetelmän (moniammatillinen riskinarviointi) sääntelyn tarvetta ja ohjauksen riittävyyttä olisi tarpeellista arvioidaKantelussa oli kysymys myös yleisesti MARAK-menetelmän lainmukaisuudesta. Apulaisoikeuskansleri totesi, että hänellä ei käytettävissään olleiden tietojen perusteella ollut syytä arvostella menetelmää. Kantelija arvosteli myös kaupungin toimintaa. Kantelija ei ollut saanut kaupungille tekemiinsä asiakirjapyyntöihin julkisuuslain mukaista ohjausta siitä, että hän voi saada asiassa muutoksenhakukelpoisen päätöksen. Asiakirjapyyntöä ei myöskään ollut julkisuuslain ja hallintolain mukaisesti siirretty toimivaltaisen viranomaisen käsiteltäväksi, ja sen käsittely oli viivästynyt. Lisäksi kantelijan kaupungille tekemään kanteluun annetun vastauksen toimittaminen kantelijalle oli kestänyt reilusti yli vuoden. Menettely vastauksen tiedoksi toimittamisessa ei ollut ollut huolellista eikä asianmukaista. - Uutiset
6.3.2018 12.30
Tohtorikoulutettava Leena Jukka: Tutkimuksen tieteellisyys, tutkijan oikeus tietoon ja rajoituksia tiedon julkaisemisessaMMM, HTM, tohtorikoulutettava Leena Jukan Edilexin Lakikirjastossa julkaistussa tutkimuksessa syvennetään oikeustieteellistä näkemystä niistä kohdista, joissa tieteellisiin tutkimusaineistoihin kohdistuva sääntely ja tiedepoliittiset avaamisvaatimukset kohtaavat. Tutkijan laajennetun tiedonsaantioikeuden välttämättömänä edellytyksenä on tutkimuksen tieteellisyys, joten tieteellinen tutkimus on eroteltava muista tutkimuksen lajeista esimerkiksi viranomaiselle saapuneen tietopyynnön käsittelyssä. Tutkimuskysymyksiä ovat mitä edellytyksiä tai ominaisuuksia tutkimuksen tieteellisyydelle on asetettu Suomessa voimassaolevissa oikeuslähteissä ja miten sääntely ohjaa tieteellisen tutkimusaineiston käsittelyä tutkimushankkeen aikana ja sen päätyttyä. - Uutiset
12.1.2018 13.04
Apulaisoikeuskansleri: Pysäköinninvalvonnan olisi tullut antaa asiakirjapyyntöön valituskelpoinen päätösApulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti kaupungin huomiota velvollisuuteen noudattaa julkisuuslakia ja käyttää asiallista kieltä. - Uutiset
12.1.2018 8.10
Tiedonhallintalain valmistelu jatkuu – tavoitteena saada voimaan vuoden 2019 alussaKunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen asetti 9. tammikuuta 2018 valmistelutiimin ja sen työtä tukevan ohjausryhmän, joiden tavoitteena on valmistella uusi tiedonhallintaa julkisessa hallinnossa sääntelevä yleislaki, julkisen hallinnon tiedonhallintalaki. Tiedonhallintalakiin koottaisiin sääntelyä julkisuuslaista, arkistolaista ja tietohallintolaista. Lailla myös uudistetaan ja yhtenäistetään sääntelyä. Tavoitteena on valmistella lakiesitys siten, että eduskunta voi käsitellä lakiehdotuksen syysistuntokaudella ja että laki voisi tulla voimaan vuoden 2019 alussa. - Uutiset
8.1.2018 9.28
KHO kumosi osittain hallinto-oikeuden ja Uudenmaan liiton hallinto- ja talousjohtajan päätökset rakennerahastohakemusten julkisuudestaAsia palautetiin kumotuilta osin hallinto- ja talousjohtajalle uudelleen käsiteltäväksi asiakirjojen tai niiden osien antamiseksi Open Knowledge Finland ry:lle niiden asiakirjojen osien ja tietojen lisäksi, jotka yhdistys oli jo hallinto-oikeuden ja hallinto- ja talousjohtajan päätösten perusteella oikeutettu saamaan. - Uutiset
27.12.2017 10.10
Hallinto-oikeuden ratkaisu tiedelehdessä julkaistua artikkelia edeltäneen käsikirjoitusaineiston asiakirjajulkisuudestaKäsikirjoitus, jonka lopullisen version julkaisua edeltäneestä aineistosta oli kyse, oli valmis ja se oli julkaistu. Koko pyydettyä aineistoa oli asiassa saadun selvityksen perusteella pidettävä julkisuuslain 5 §:n 2 momentissa tarkoitettuna viranomaisen asiakirjana, ja sitä koskeva tiedonsaantioikeus määräytyi sanotun lain perusteella. Hallinto-oikeus kumosi Turun yliopiston päätöksen ja palautti asian sinne uudelleen käsiteltäväksi. (Ään.) - Uutiset
11.12.2017 10.00
KHO:n päätös vakuutusoikeuden päätösten julkisuudesta - tutkimuskäyttöA oli pyytänyt saada tutkimuslupahakemuksessa ja sen täydennyksissä niistä lähemmin ilmenevän tietyn otannan perusteella valikoitavat vakuutusoikeuden päätökset sairauseläke-, tapaturma- ja työttömyyspäiväraha-asioissa tietyltä aikaväliltä. Vakuutusoikeus oli hylännyt A:n tutkimuslupahakemuksen. KHO totesi, että tutkimussuunnitelma oli esitetty joukkona sähköpostiviestejä ja kirjeitä. Esitetyn aineiston perusteella ei voitu tehdä etukäteisarviointia siitä, olisiko tehtävä tutkimus tieteellinen. Asiakirjoista ei myöskään ilmennyt, millä tavoin vakuutusoikeuden päätöksiin sisältyvien yksityishenkilöitä koskevien salassa pidettävien tietojen suojaus järjestettäisiin. Edellä lausutuista syistä vakuutusoikeuden päätös hylätä tutkimuslupahakemus julkisuuslain 28 §:n perusteella ei ollut lainvastainen. Edellä lausutun vuoksi A:n valitus vakuutusoikeuden päätöksestä oli hylättävä. (Julkaisematon 11.12.2017) - Uutiset
8.11.2017 12.54
Apulaisoikeusasiamies: Viranomaisen tulisi vastata tiedusteluihin niin että vastauksen laatijan nimi käy vastauksesta ilmiNyt esillä olevassa asiassa ei ollut kyse viranomaisen päätöksenteosta eikä toisaalta myöskään vain tiedottamisesta vaan ennen muuta kantelijan yksittäisiin tiedusteluihin vastaamisesta. Tällaisessa tilanteessa asiakkaan odotukset sille, että hänelle vastataan vastauksen laatineen henkilön nimi mainiten, on ymmärrettävä. Apulaisoikeusasiamiehen johtopäätös oli, ettei hän voinut pitää elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen menettelyä suoranaisesti lainvastaisena. Asiakkaalle oli pyritty antamaan sellaiset vastaukset, jotka sillä hetkellä olivat olleet annettavissa. Apulaisoikeusasiamies pitää kuitenkin hyvän hallinnon näkökulmasta perustellumpana lähtökohtana sitä, että jos asiakkaan yhteydenotto voidaan tulkita sellaiseksi, että asiakkaan voidaan olettaa odottavan vastausta yhteydenottoonsa, tällaisiin tiedusteluihin vastataan niin, että vastauksen laatijan nimi käy vastauksesta ilmi. Tämä vahvistaa ja ylläpitää luottamusta viranomaistoimintaa kohtaan.