Turvapaikka
- Uutiset
4.6.2018 12.00
Apulaisoikeusasiamies: Viranomaiset laiminlöivät lapsen edun arvioinnin turvapaikkaa hakeneen lapsiperheen asiassaApulaisoikeusasiamies Maija Sakslin katsoi, että viranomaiset olivat lyöneet laimin lapsen edun arvioinnin turvapaikkaa hakeneen lapsiperheen asiassa. Ratkaisu koski sekä vastaanottokeskuksen että kunnan sosiaalihuollon toimintaa. Sakslin selvitti asiaa perheen lasten tekemän kantelun perusteella. - Uutiset
28.5.2018 12.10
KHO:n ratkaisu ulkomaalaisasiassaKun otettiin huomioon, ettei Maahanmuuttovirasto voinut esillä olevassa tilanteessa jättää myöhemmin mahdollisesti tehtävää edellä mainitun uuden perusteen sisältävää hakemusta ulkomaalaislain 103 §:n 4 kohdan perusteella tutkimatta, mahdollisuutta uusintahakemuksen tekemiseen Maahanmuuttovirastolle voitiin tässä tilanteessa pitää sellaisena keinona, jonka avulla muutoksenhakija voi estää mahdollisen palautuskiellon vastaisen oikeustilan toteutumisen. Maahanmuuttoviraston ja hallinto-oikeuden päätöksiä ei ollut syytä purkaa eikä palauttaa asiaa Maahanmuuttovirastolle uudelleen käsiteltäväksi. - Uutiset
9.5.2018 12.10
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu rajavalvontaa, turvapaikkaa ja maahanmuuttoa koskevassa asiassaEnnakkoratkaisupyyntö koski SEUT 20 artiklan, Euroopan unionin perusoikeuskirjan 7 ja 24 artiklan sekä jäsenvaltioissa sovellettavista yhteisistä vaatimuksista ja menettelyistä laittomasti oleskelevien kolmansien maiden kansalaisten palauttamiseksi 16.12.2008 annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2008/115/EY (EUVL 2008, L 348, s. 98) 5 ja 11 artiklan tulkintaa. Uninonin tuomioistuin totesi muun muassa, että direktiivin 2008/115 5 artiklaa on tulkittava siten, että se on esteenä kansalliselle käytännölle, jonka mukaan sellaisen kolmannen maan kansalaisen osalta, johon on jo kohdistettu palauttamispäätös, johon on liitetty vielä voimassa oleva päätös maahantulokiellosta, tehdään palauttamispäätös ottamatta huomioon sellaisia hänen perhe-elämäänsä liittyviä seikkoja – muun muassa hänen alaikäisen lapsensa etua –, jotka on mainittu tällaisen maahantulokiellon määräämisen jälkeen perheenyhdistämistä varten jätetyssä oleskelua koskevassa hakemuksessa, paitsi jos asianomainen olisi voinut vedota tällaisiin seikkoihin aikaisemmin. - Uutiset
24.4.2018 13.56
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu turvapaikkapolitiikasta kidutustapauksessaKolmansien maiden kansalaisten ja kansalaisuudettomien henkilöiden määrittelyä pakolaisiksi tai muuta kansainvälistä suojelua tarvitseviksi henkilöiksi koskevista vähimmäisvaatimuksista sekä myönnetyn suojelun sisällöstä 29.4.2004 annetun neuvoston direktiivin 2004/83/EY 2 artiklan e alakohtaa ja 15 artiklan b alakohtaa, luettuina Euroopan unionin perusoikeuskirjan 4 artiklan valossa, on tulkittava siten, että kolmannen maan kansalaiselle, jota hänen alkuperämaansa viranomaiset ovat aiemmin kiduttaneet ja johon ei enää kohdistu vaaraa kidutuksesta siinä tapauksessa, että hänet palautetaan kyseiseen maahan, mutta jonka fyysinen ja psyykkinen terveydentila saattaisi tällaisessa tapauksessa heikentyä vakavasti siten, että on olemassa vakava vaara, että kyseinen kansalainen tekee itsemurhan kärsimästään kidutuksesta aiheutuneen trauman johdosta, voidaan myöntää toissijainen suojeluasema, jos on olemassa todellinen vaara siitä, että häneltä evätään kyseisessä maassa tahallaan tästä kidutuksesta aiheutuneiden fyysisten tai psyykkisten jälkiseurauksien asianmukainen hoito, mistä varmistuminen on kansallisen tuomioistuimen tehtävä. - Uutiset
13.4.2018 12.10
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu oikeudesta perheenyhdistämiseen ja alaikäisyyden tulkinnastaOikeudesta perheenyhdistämiseen 22.9.2003 annetun neuvoston direktiivin 2003/86/EY 2 artiklan f alakohtaa, luettuna yhdessä sen 10 artiklan 3 kohdan a alakohdan kanssa, on tulkittava siten, että kolmannen maan kansalaista tai kansalaisuudetonta henkilöä, joka oli alle 18-vuotias saapuessaan jäsenvaltion alueelle ja jättäessään turvapaikkahakemuksen tässä valtiossa mutta joka turvapaikkamenettelyn kuluessa tulee täysi-ikäiseksi ja jolle myönnetään tämän jälkeen pakolaisasema, on pidettävä tässä säännöksessä tarkoitettuna alaikäisenä. - Uutiset
13.4.2018 10.40
KHO ei myöntänyt turvapaikkaa Bagdadista kotoisin olevalle joka oli hakenut kansainvälistä suojelua seksuaalisen suuntautumisensa perusteellaValittajalla ei ollut ulkomaalaislain 87 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla perustellusti aihetta pelätä joutuvansa vainotuksi kotimaassaan eikä turvapaikan myöntämiseen ollut edellytyksiä. Asiassa ei myöskään ollut ilmennyt perusteita toissijaisen suojelun myöntämiseen. Valitus hylättiin. - Uutiset
22.3.2018 16.00
Turun yliopiston oikeustieteellisen tiedekunnan, Åbo Akademin ihmisoikeusinstituutin ja Yhdenvertaisuusvaltuutetun empiirinen tutkimus: Maahanmuuttoviraston kansainvälistä suojelua koskevat ratkaisukäytännöt ja tulkinnat ovat kiristyneetTutkimuksessa selvitettiin kansainvälistä suojelua koskevissa päätöksissä tapahtuneita muutoksia. Kansainvälisesti ainutlaatuisessa pilottitutkimuksessa vertailtiin turvapaikanhakijoita koskevia Maahanmuuttoviraston päätöksiä vuosina 2015 ja 2017. Aineisto vuodelta 2015 edustaa ajanjaksoa ennen kansainvälisen suojelun hakemus- ja päätösmäärien hetkellistä voimakasta kasvua ja ennen ulkomaalaislakiin tehtyjä muutoksia. Toinen ajanjakso edustaa uutta normalisoitunutta tilannetta, jolloin hakemus- ja päätösmäärät olivat vähentyneet merkittävästi. Tulkintalinjan tiukentuminen näkyy aineistossa monin tavoin. - Uutiset
21.3.2018 13.00
Sosiaalitoimen olisi tullut toimia huolellisesti ja viivytyksettä alaikäisen turvapaikanhakijan yksityistä sijoittamista koskevassa asiassaApulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti kunnan sosiaalitoimen huomiota hallintolain säännöksiin neuvonnan antamisesta, asioiden viivytyksettömästä käsittelystä ja huolellisuudesta virkatehtävien hoidossa. - Uutiset
25.1.2018 14.30
Unionin tuomioistuin: Turvapaikanhakijaa ei voida velvoittaa psykologisiin testeihin seksuaalisen suuntautumisensa määrittämiseksiPsykologisten testien suorittamista on pidettävä suhteettomana puuttumisena hakijan yksityiselämään. - Uutiset
2.1.2018 8.00
KHO kumosi hallinto-oikeuden ja Maahanmuuttoviraston päätökset ja palautti asian Maahanmuuttovirastolle uudelleen käsiteltäväksi ulkomaalaislain 88 e §:ssä säädetyn sisäisen paon edellytysten arvioimiseksiKorkein hallinto-oikeus katsoi, että valittajaan Kabulissa kohdistuva uhassa ei ollut kyse ulkomaalaislain 87 §:ssä tarkoitetusta vainosta eikä hänelle näin ollen ollut tullut myöntää turvapaikkaa. Toissijaisen suojelun osalta korkein hallinto-oikeus arvioi, ettei asiassa voitu poissulkea sitä mahdollisuutta, että kyseinen henkilö voisi vaikutusvaltansa vuoksi saattaa valittajan vakavaan vaaraan Kabulissa, eikä valittajan olisi mahdollista tätä uhkaa vastaan turvautua viranomaisten antamaan suojaan. Asiassa esitetyn selvityksen perusteella tällaisen vaaran toteutuminen oli varsin todennäköistä. Tämän vuoksi korkein hallinto-oikeus katsoi, että oli olemassa riittävät perusteet arvioida valittajan olevan Kabulissa todellisessa vaarassa kärsiä vakavaa haittaa ulkomaalaislain 88 §:n 1 momentin 1 ja 2 kohdassa tarkoitetuilla tavoilla. Asiassa oli kuitenkin vielä arvioitava, oliko valittajalla mahdollisuus oleskella muualla Afganistanissa ilman edellä mainitun vakavan haitan uhkaa.
Korkein hallinto-oikeus kumosi hallinto-oikeuden ja Maahanmuuttoviraston valituksenalaiset päätökset ja palautti asian Maahanmuuttovirastolle uudelleen käsiteltäväksi ulkomaalaislain 88 e §:ssä säädetyn sisäisen paon edellytysten arvioimiseksi. - Uutiset
28.12.2017 13.00
KHO kumosi Maahanmuuttoviraston ja hallinto-oikeuden päätökset perhesiteen perusteella myönnettävää oleskelulupaa ja käännyttämistä koskevilta osinKorkein hallinto-oikeus kumosi Maahanmuuttoviraston ja hallinto-oikeuden päätökset perhesiteen perusteella myönnettävää oleskelulupaa ja käännyttämistä koskevilta osin ja palautti asian Maahanmuuttoviraston uudelleen käsiteltäväksi. A:lle oli, kansainvälistä suojelua koskevan asian tultua lainvoimaisesti ratkaistuksi, varattava tilaisuus esittää perhesiteen perusteella myönnettävän oleskeluluvan edellytyksenä oleva voimassaoleva matkustusasiakirja tai luotettava selvitys siitä, että hän ei voi itsestään riippumattomista syistä saada kotivaltionsa myöntämää matkustusasiakirjaa. - Uutiset
5.10.2017 13.05
KHO:n lyhyt ratkaisuseloste turvapaikkahakemuksen käsittelypaikasta vastuunmäärittämisasetuksen nojallaKorkein hallinto-oikeus arvioi, että A:n psyykkisestä terveydentilasta saadun selvityksen perusteella hän oli tuen tarpeessa. Hän oli käynyt Suomessa psykologin vastaanotolla ja hänen kohdallaan on tehty jatkosuunnitelma sekä fyysisen että psyykkisen hyvinvoinnin tueksi. Korkein hallinto-oikeus katsoi, että tilanteessa oli sekä valittajaan itseensä että hänen lapseensa liittyviä sellaisia perhe-elämän suojaan ja lapsen etuun liittyviä humanitaarisia syitä, että heidän turvapaikkahakemuksensa tuli käsitellä Suomessa. - Uutiset
3.10.2017 11.32
Turvapaikanhakijan adoptiolle ei ollut edellytyksiäKun adoptionhakija ja adoptoitava olivat tunteneet toisensa alle kaksi vuotta ja kun adoptoitava oli asunut juuri ennen täysi-ikäiseksi tuloaan hyvin lyhyen ajan eli kuusi kuukautta hakijan luona, ei voitu katsoa, että heidän välilleen olisi adoptoitavan ollessa alaikäinen muodostunut adoptiolain 4 §:ssä edellytetty läheinen ja jatkuva, lapsen ja vanhemman väliseen suhteeseen verrattava suhde. Tämän vuoksi adoption edellytykset eivät täyttyneet. (Vailla lainvoimaa 3.10.2017) - Uutiset
27.9.2017 13.10
KHO:n lyhyt ratkaisuseloste vastuunmäärittämisasetuksen (Dublin III) tulkinnastaKun turvapaikanhakija oli jättänyt turvapaikkahakemuksensa Suomessa alle 12 kuukauden kuluessa siitä, kun hänet oli rekisteröity Italiassa laittomasta ulkorajan ylityksestä, oli Italia vastuussa hakijan turvapaikkahakemuksen käsittelystä. Hallinto-oikeuden päätös kumottiin ja Maahanmuuttoviraston päätös saatettiin voimaan. - Uutiset
13.9.2017 16.00
Hallinto-oikeus: Kunnanvaltuusto oli harkintansa mukaan voinut päättää kuntapaikan antamisesta 20 kiintiöpakolaiselleVetelin kunnanvaltuusto oli valituksenalaisella päätöksellä ELY-keskuksen kyselyn johdosta muun muassa päättänyt, että Vetelin kunta antaa kuntapaikan 20 kiintiöpakolaiselle. Kunta oli 26.11.2015 järjestänyt kuntalaisille keskustelutilaisuuden asiaan liittyen. Asiassa saatu selvitys huomioon ottaen kunta oli näin tiedottanut asiasta kuntalaisille ja heille oli varattu osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet kuntalain 27 §:n ja 29 §:n edellyttämällä tavalla. Valtuuston harkinnassa oli ollut, järjestääkö se kuntalain 30 §:n 1 momentissa tarkoitetun kansanäänestyksen. Kunnanvaltuuston päätös ei ollut syntynyt virheellisessä järjestyksessä näistä valituksessa esitetyistä syistä. Se, että kunnanvaltuusto ei ollut talousarviossaan 2016 ja taloussuunnitelmassaan 2016-2018 huomioinut pakolaisten aiheuttamia kustannuksia, ei ollut esteenä päätökselle. - Uutiset
7.9.2017 9.00
Unionin tuomioistuin hylkäsi Slovakian ja Unkarin pakollisesta turvapaikanhakijoiden väliaikaisesta siirtomekanismista nostamat kanteetMekanismilla Kreikkaa ja Italiaa autetaan tehokkaasti ja oikeasuhteisesti selviytymään vuoden 2015 muuttoliikekriisistä. - Uutiset
6.9.2017 10.08
Kaksi käsikirjaa ilman huoltajaa olevien alaikäisten tukemisestaTyö- ja elinkeinoministeriö on julkaissut käsikirjat "Ilman huoltajaa olevan alaikäisen edustaminen kotoutumisvaiheessa" ja "Ilman huoltajaa tulleiden alaikäisten psykososiaalinen tukeminen perheryhmäkodissa ja tukiasumisyksikössä". - Uutiset
31.8.2017 10.10
Maahanmuuttovirasto: näin rikos vaikuttaa turvapaikkaprosessiinRikoksen vaikutus turvapaikkaprosessiin on puhuttanut Turussa 18. elokuuta 2017 tapahtuneen iskun jälkeen. Jos turvapaikanhakija syyllistyy rikokseen, rikoksen tutkinnasta ja tiedottamisesta vastaa poliisi. Rikosepäily tutkitaan, viedään syyteharkintaan ja jos tarpeen on, sen jälkeen tekijää syytetään ja hänet tuomitaan oikeudessa. Syylliset saavat rangaistuksensa, riippumatta siitä, mistä rikoksen tekijä on kotoisin. Jos tekijä on turvapaikanhakija, jonka hakemuksen käsittely on vielä kesken, tutkitaan rikosasia ja turvapaikkahakemus erikseen. Jos kyseessä on henkirikos, turvapaikkahakemus käsitellään nopeutetusti. - Uutiset
30.8.2017 9.09
KHO:n vuosikirjaratkaisu asianosaisen kuulemisesta turvapaikkamenettelyssä – asia palautettiin Maahanmuuttovirastolle uudelleen käsiteltäväksiKorkein hallinto-oikeus totesi, että A:ta ei ollut päätöksessä mainituilla perusteilla kuultu hänen isänsä turvapaikkapuhuttelupöytäkirjasta, vaikka kyseisestä asiakirjasta saaduilla tiedoilla oli ollut merkitystä A:n turvapaikkahakemuksen ratkaisemisessa. Koska A:n kotipaikkaa koskevalla tiedolla voi olla olennainen merkitys arvioitaessa hänen kansainvälisen suojelun tarvettaan, tapahtunut kuulemisvirhe ei ollut luonteeltaan sellainen, että asia oli voitu ratkaista hallinto-oikeudessa palauttamatta sitä Maahanmuuttovirastolle uudelleen käsiteltäväksi. - Uutiset
11.8.2017 13.33
Oikeusministeri Antti Häkkänen: Turvapaikanhakijoiden oikeusavusta tehdään selvitysOikeusministeri Antti Häkkänen on päättänyt, että turvapaikanhakijoiden oikeusavusta tehdään perusteellinen selvitys. Häkkänen korostaa, että hyvään lainvalmisteluun kuuluu uuden lainsäädännön vaikutusten ja toimeenpanon huolellinen arviointi ja seuranta.Kansainvälistä suojelua koskevien asioiden käsittelyä tehostettiin lainmuutoksilla, jotka tulivat voimaan 1.9.2016. Tuomioistuinkäsittelyä ja oikeusavun antamista koskevien muutosten avulla pyrittiin lisäämään toiminnan tehokkuutta ja hillitsemään turvapaikanhakijoiden määrän kasvusta aiheutuvia paineita tuomioistuinten ja oikeusapua antavien työtilanteelle. Samalla haluttiin kuitenkin varmistaa, että kansainvälistä suojelua hakevien oikeusturva toteutuu. Uudistuksella pyrittiin myös selkiinnyttämään turvapaikka-asioissa avustavien lakimiesten kelpoisuusehtoja ja valvontaa julkisen oikeusavun laadun parantamiseksi. - Uutiset
7.8.2017 15.15
Asianajajaliitto vaatii turvapaikanhakijoiden oikeusturvan parantamista: "Kaikkien pitää olla yhdenvertaisia lain edessä"Turvapaikanhakijoiden oikeusapuun tehdyt muutokset ovat johtaneet oikeusturvan heikkenemiseen ja mahdollisesti vääriin turvapaikkapäätöksiin, todetaan Suomen Asianajajaliitosta Ylelle. - Uutiset
21.7.2017 16.00
Euroopan yhteisen turvapaikkajärjestelmän uudistus: Neuvosto valmis aloittamaan neuvottelut aseman määrittelyä ja suojelua koskevista vaatimuksistaPysyvien edustajien komitea (Coreper) hyväksyi 19. heinäkuuta 2017 neuvoston puolesta neuvotteluvaltuutuksen asetuksesta, joka koskee aseman määrittelyä koskevia vaatimuksia sekä pakolaisille ja henkilöille, jotka voivat saada toissijaista suojelua, myönnettävää asemaa ja suojelua. Puheenjohtajavaltio aloittaa tämän valtuutuksen perusteella neuvottelut Euroopan parlamentin kanssa mahdollisimman pian. - Uutiset
16.6.2017 10.42
AOA Sakslin arvostelee lasten kuulemista ulkomaanedustustoissaApulaisoikeusasiamies Maija Sakslin totesi, ettei hän ole voinut vakuuttua siitä, että lapsen oikeudet, oikeusturva ja lapsen etu toteutuvat perheenyhdistämistä koskevan hakemukseen liittyvissä kuulemisissa Suomen ulkomaanedustustoissa. Apulaisoikeusasiamies selvitti asiaa omana aloitteenaan ja havaitsi ongelmallisia ja virheellisiä menettelytapoja. - Uutiset
22.5.2017 12.44
KHO palautti turvapaikka-asian MaahanmuuttovirastolleKorkein hallinto-oikeus katsoi, että valittajat ovat pakolaisia, ja heille on annettava turvapaikka. Tämän vuoksi hallinto-oikeuden ja Maahanmuuttoviraston päätökset oli kumottava ja asia on palautettava Maahanmuuttovirastolle uudelleen käsiteltäväksi. - Uutiset
19.5.2017 10.19
KHO:n vuosikirjapäätös menetetyn määräajan palauttamisesta turvapaikka-asiassaKHO totesi, ettei hakija ollut hakemuksessaan esittänyt laillista estettä tai muuta erittäin painavaa syytä, jonka perusteella hänelle olisi tullut palauttaa menetetty määräaika valituksen tekemistä varten. - Uutiset
15.5.2017 12.00
KHO:n ratkaisu lapsen kuulemisesta kansainvälistä suojelua koskevassa asiassa: Migrin ja HAO:n päätökset kumottiin ja asia palautettiin kuulemisvirheen vuoksiAsiassa oli kysymys siitä, oliko Maahanmuuttovirasto voinut tehdä päätöksen A:n ja hänen lapsensa B:n kansainvälistä suojelua koskevassa asiassa varaamatta Suomeen tullessaan 13-vuotiaalle ja Maahanmuuttoviraston päätöksentekohetkellä 14-vuotiaalle B:lle tilaisuutta tulla kuulluksi hakemuksen perusteista ja selvittämättä hänen näkemystään asiassa. Korkein hallinto-oikeus katsoi, että Maahanmuuttovirasto oli menetellyt virheellisesti, kun A:n lapselle ei ollut ennen Maahanmuuttoviraston päätöstä varattu tilaisuutta tulla kuulluksi turvapaikkahakemuksen tekemiseen johtaneista syistä, kansainvälistä suojelua koskevan hakemuksen perusteista ja hakemusta koskevista näkemyksistään. - Uutiset
9.5.2017 12.40
KHO tulkitsi vastuunmäärittämisasetusta kansainvälistä suojelua koskevassa asiassa – koska valittajaa ei olisi tullut käännyttää Bulgariaan, maahanmuuttoviraston ja hallinto-oikeuden päätökset kumottiin ja asia palautettiinValittaja oli hakenut kansainvälistä suojelua Suomesta alaikäisenä. Hänet oli aiemmin rekisteröity laittomasta ulkorajanylityksestä Bulgariassa ja Unkarissa sekä turvapaikanhakijana Bulgariassa. Asiassa oli ratkaistavana, oliko valittajan täällä alaikäisenä jättämä hakemus käsiteltävä Dublin III -asetuksen 8 artiklan 4 kohdan perusteella Suomessa, vaikka valittaja oli täällä tullut täysi-ikäiseksi asian käsittelyn aikana. Säännöksen sanamuodon ja unionin tuomioistuimen oikeuskäytännön perusteella korkein hallinto-oikeus katsoi, että vastuussa olevan jäsenvaltion määrittämisessä ratkaisevana oli pidettävä hakemuksen jättämisen ajankohtaa. Valittajan Suomessa alaikäisenä jättämä hakemus on käsiteltävä Suomessa eikä valittajaa näin ollen tule käännyttää Bulgariaan. Maahanmuuttoviraston ja hallinto-oikeuden päätökset kumottiin ja asia palautettiin Maahanmuuttovirastolle uudelleen käsiteltäväksi. - Uutiset
5.5.2017 10.10
KHO:lta neljä vuosikirjapäätöstä: Afganistanin turvallisuustilanne ja turvapaikanhakijoiden henkilökohtaisten olosuhteiden kokonaistarkastelu vaikuttavat päätöksiinKorkein hallinto-oikeus antoi 5. toukokuuta neljä vuosikirjapäätöstä, jotka käsittelevät kansainvälisen suojelun myöntämistä afganistanilaisille turvapaikanhakijoille. Kahdessa päätöksessään KHO arvioi Afganistanin turvallisuustilannetta ja kahdessa perheiden mahdollisuutta sisäiseen pakoon Kabuliin. - Uutiset
6.4.2017 11.45
KHO: Somalian Mogadishusta kotoisin olevan kansainvälistä suojelua koskeva hakemus voitiin hylätä turvapaikkaa ja toissijaista suojelua koskevilta osilta – Maahanmuuttovirasto oli myöntänyt jatkuvan (A) oleskeluluvan humanitaarisen suojelun perusteella vuodeksiMaahanmuuttovirasto on 1.12.2015 hylännyt Somalian kansalaisen A:n (myöhemmin myös "valittaja") turvapaikkaa ja toissijaista suojelua koskevan hakemuksen. Maahanmuuttovirasto on myöntänyt hänelle jatkuvan (A) oleskeluluvan humanitaarisen suojelun perusteella päätöspäivämäärästä vuodeksi. Hallinto-oikeus hylkäsi A:n valituksen eikä KHO muuttanut hallinto-oikeuden päätöksen lopputulosta. KHO totesi muun muassa, että terveen ja työkykyisen yli 40-vuotiaan valittajan henkilökohtaisista olosuhteista kokonaisuutena saatu selvitys ja Mogadishun kaupungin turvallisuustilanne huomioon ottaen hänen ei ole katsottava olevan todellisessa vaarassa joutua Mogadishuun palautettuna kärsimään ulkomaalaislain 88 §:n 1 momentissa tarkoitettua mielivaltaisesta väkivallasta johtuvaa vakavaa haittaa. - Uutiset
20.1.2017 10.10
Turvapaikanhakijan asumisvelvollisuus ulkomaalaislakiinUlkomaalaislakiin lisätään kaksi uutta turvaamistoimea, jotka ovat lapsen asumisvelvollisuus sekä turvapaikanhakijoita koskeva asumisvelvollisuus. Tasavallan presidentin on tarkoitus vahvistaa laki 27. tammikuuta. Ulkomaalaislain mukaisten turvaamistoimien tarkoituksena on helpottaa henkilön maahantulon ja maassa oleskelun edellytysten selvittämistä tai henkilön maasta poistamista. - Uutiset
18.1.2017 11.00
Maahanmuuttovirasto päivitti maatietoraportit − KHO:n päätöksiä odotetaanMaahanmuuttovirasto on päivittänyt Afganistanin, Irakin ja Somalian turvallisuustilannetta koskevat maatietoraportit, jotka ovat puolivuosittain koottavia katsauksia turvapaikanhakijoiden lähtömaiden turvallisuus- ja ihmisoikeustilanteeseen. Raportit eivät anna aihetta muuttaa nykyistä turvapaikka-asioiden ratkaisukäytäntöä, jonka yksityiskohdat ovat jo hioutuneet edellisten raporttien julkaisun jälkeen. Korkeimmalta hallinto-oikeudelta on vielä tulossa oikeuskäytäntöä linjaavia päätöksiä. Sen takia turvapaikkahakemusten ratkaisukäytäntöön voi tulla muutoksia vuoden 2017 aikana, Maahanmuuttovirasto tiedottaa. - Uutiset
13.1.2017 16.00
Turvapaikkavalitusten käsittely hajautetaan neljään hallinto-oikeuteen helmikuusta alkaenTurvapaikkavalitusten käsittely hajautetaan helmikuun alusta alkaen Helsingin hallinto-oikeuden lisäksi Itä-Suomen, Pohjois-Suomen ja Turun hallinto-oikeuteen. Valituksen käsittelevä hallinto-oikeus määräytyy Maahanmuuttoviraston turvapaikkayksikön alueen perusteella. - Uutiset
29.12.2016 10.50
KHO arvioi Jemenissä vallitsevan mielivaltaisen väkivallan astetta – maan sisäinen pako ei ollut mahdollistaAseellisen selkkauksen väkivallan aste oli ajantasaisen maatietouden mukaan noussut Jemenissä viimeisen vuoden aikana. Erityisesti siviilikohteiden pommittaminen oli ollut laajaa ja sattumanvaraista. Korkein hallinto-oikeus totesi, että Jemenin väkivallan aste oli viime kuukausina edelleen noussut sille tasolle, että mielivaltaisen väkivallan oli katsottava aiheuttavan kenelle tahansa alueella oleskelevalle ulkomaalaislain 88 §:n 1 momentin 3 alakohdassa tarkoitettua vakavaa ja henkilökohtaista vaaraa. Mielivaltaisen väkivallan laajuus ja sattumanvaraisuus huomioon ottaen A:n ei voitu edellyttää turvautuvan maan sisäiseen pakoon. - Uutiset
22.12.2016 9.27
KHO:n kaksi ratkaisua menetetyn määräajan palauttamisesta turvapaikka-asiassaHakijalla ei ole ollut tosiasiallista mahdollisuutta arvioida eikä varmistaa, että asianajajaluettelossa oleva asiamies toimii asianmukaisesti ja tekee valituksen oikeassa ajassa. Valituksen tekemisen laiminlyönti ei ole johtunut osaksikaan hakijan menettelystä. Kun lisäksi otettiin huomioon asian merkitys turvapaikanhakijan aseman kannalta ja hänen riippuvuutensa avustajasta, oli katsottava, ettei hakija ollut voinut erittäin painavan syyn vuoksi hakea muutosta Maahanmuuttoviraston päätökseen määräajassa. Tämän vuoksi hänelle oli palautettava menetetty määräaika. - Uutiset
30.11.2016 10.36
KHO:n kaksi ratkaisua kansainvälisestä suojelusta, maan sisäisestä paosta ja Bagdadin turvallisuustilanteestaKorkein hallinto-oikeus katsoi Bagdadin turvallisuustilanteesta ja A:n henkilökohtaisista olosuhteista kokonaisuudessaan saadun selvityksen perusteella, että asiassa oli esitetty merkittäviä perusteita uskoa hänen olevan todellisessa vaarassa joutua Bagdadiin palautettuna kärsimään ulkomaalaislain 88 §:n 1 momentissa tarkoitettua mielivaltaisesta väkivallasta johtuvaa vakavaa haittaa. Toisessa tapauksessa korkein hallinto-oikeus otti huomioon Maahanmuuttoviraston päätöksessä turvallisesta ja laillisesta matkustamisesta ja pääsystä Etelä-Irakiin esitetyn, Irakin eteläosan läänien yleistä turvallisuustilannetta koskevan maatietouden sekä A:n henkilökohtaisista olosuhteista kokonaisuudessaan saadun selvityksen. Tämän perusteella korkein hallinto-oikeus katsoi, että A:n oli voitu edellyttää turvautuvan sisäiseen pakoon Etelä-Irakiin. - Uutiset
28.11.2016 11.45
Hallinto-oikeuden linjaus: Irakin Mosulista kotoisin olevan sunnimuslimin sisäinen pako Bagdadiin ei ollut mahdollistaHallinto-oikeus totesi valittajan tausta huomioon ottaen, että oli merkittäviä perusteita olettaa, että valittaja olisi vakavassa vaarassa joutua shiiamilitioiden oikeudenloukkausten kohteeksi Bagdadissa. Valittaja kuuluu Bagdadissa uskonnolliseen vähemmistöön. Asiassa ei ollut ilmennyt, että valittajalla olisi sukulais- tai tukiverkostoa Bagdadissa, eikä viranomaissuojelua ollut käytännössä saatavilla. Ottaen huomioon valittajan henkilökohtaiset ominaisuudet kokonaisuudessaan, hallinto-oikeus ei pitänyt sisäistä pakoa Bagdadiin valittajalle mahdollisena. Maahanmuuttovirasto ei siten ollut voinut hylätä hakemusta tällä perusteella. Hallinto-oikeus kumosi Maahanmuuttoviraston päätöksen ja palautti asian virastolle uudelleen käsiteltäväksi. Valittajalle on annettava turvapaikka. (Vailla lainvoimaa 28.11.2016) - Uutiset
16.11.2016 12.04
KHO:n ratkaisu kansainvälistä suojelua koskevassa asiassa – palautettiin Maahanmuuttovirastolle uudelleen käsiteltäväksiA oli kiistänyt tehneensä ulkomaalaislain 87 §:n 2 momentin 1, 2 tai 3 kohdassa mainittuja tekoja, eikä Maahanmuuttovirasto ollut näyttänyt, että olisi perusteltua aihetta epäillä hänen tehneen jonkun mainituissa kohdissa tarkoitetun teon. Asiassa ei ollut esitetty sellaista selvitystä, jonka perusteella olisi perusteltua aihetta epäillä A:n syyllistyneen ulkomaalaislain 87 §:n 2 momentissa ja pakolaisten oikeusasemaa koskevan Geneven yleissopimuksen 1 F artiklassa tarkoitettuihin tekoihin. Pelkkä epäily tai spekulaatio ei riitä näyttökynnyksen ylittymiseen. Maahanmuuttoviraston ja hallinto-oikeuden päätökset kumottiin poissulkemislausekkeen soveltamisen osalta ja asia palautettiin Maahanmuuttovirastolle uudelleen käsiteltäväksi. - Uutiset
11.11.2016 9.05
Hallitus esittää turvapaikkavalitusten käsittelyn hajauttamista neljään hallinto-oikeuteenHallitus esittää, että turvapaikkavalitusten käsittely hajautetaan Helsingin hallinto-oikeuden lisäksi Itä-Suomen, Pohjois-Suomen ja Turun hallinto-oikeuteen. Valituksen käsittelevä hallinto-oikeus määräytyisi Maahanmuuttoviraston turvapaikkayksikön vastuualueen perusteella. Muutoksen taustalla on turvapaikanhakijoiden määrän merkittävä kasvu vuonna 2015. Turvapaikkaa koskevaan Maahanmuuttoviraston päätökseen voi nykyisin hakea muutosta Helsingin hallinto-oikeudesta. Näiden valitusten käsittely on ruuhkautunut, vaikka Helsingin hallinto-oikeuteen on palkattu lisää työntekijöitä. - Uutiset
4.10.2016 8.00
Turvapaikkavalitusten määrä lähes kaksinkertaistunut korkeimmassa hallinto-oikeudessa – kasvuun varauduttuKorkein hallinto-oikeus on varautunut turvapaikka-asioissa hallinto-oikeuden päätöksistä tehtävien valitusten määrän nopeaan kasvuun. Syyskuun loppuun mennessä KHO:een oli jätetty yhteensä 504 turvapaikkapäätöstä koskevaa valituslupahakemusta, kun viime vuoden vastaavana aikana määrä oli 258. Valituslupahakemusten määrän arvioidaan loppuvuotta kohden entisestään kasvavan, KHO tiedottaa. - Uutiset
13.9.2016 8.02
Hallinto-oikeuden kaksi ratkaisua kansainvälisestä suojelusta liittyen Irakin turvallisuustilanteeseenHallinto-oikeus katsoi muun muassa, että perusteita Irakista kotoisin olevan oleskeluluvan myöntämiseksi ulkomaalaislain 52 §:n 1 momentissa tarkoitetusta yksilöllisestä inhimillisestä syystä tai 51 §:n 1 momentin perusteella ei ollut ilmennyt. Myös toisessa tapauksessa hallinto-oikeus katsoi, että maahanmuuttovirasto oli voinut hylätä valittajan kansainvälistä suojelua koskevan hakemuksen turvapaikkaa ja toissijaista suojelua koskevilta osilta. - Uutiset
1.9.2016 16.00
Yksityisille avustajille asiakohtaiset palkkiot turvapaikka-asioissaYksityiselle avustajalle maksettavien palkkioiden määrät kansainvälistä suojelua koskevassa oikeusapuasiassa vahvistettiin 1. syyskuuta annetulla valtioneuvoston asetuksella. Asetus tulee voimaan 15. syyskuuta 2016 ja sitä sovelletaan voimaantulon jälkeen vireille tulleisiin asioihin. Turvapaikka-asioita koskevat uudet palkkiot perustuvat syyskuun alussa voimaan tulleeseen oikeusapulain muutokseen. Sen myötä kansainvälistä suojelua koskevassa asiassa yksityiselle avustajalle vahvistetaan kohtuullinen asiakohtainen palkkio ja nykyisestä tuntiperusteisesta laskutuksesta luovutaan. - Uutiset
24.8.2016 10.22
EIT:n suuri jaosto: Perheen käännyttäminen Ruotsista Irakiin johtaisi EIS 3 artiklan loukkaukseenEIT:n suuri jaosto katsoi tiistaina (23.8.) antamassaan tuomiossa, että Irakista Ruotsiin tulleella pariskunnalla ja heidän pojallaan olisi todellinen riski joutua kidutuksen, epäinhimillisen tai muun halventavan kohtelun kohteeksi, mikäli heidät käännytettäisiin takaisin Irakiin. - Uutiset
18.8.2016 10.10
Maahanmuuttovirasto: Käännytyspäätösten taustalla laki, lainsäätäjän tahto ja tuomioistuinten vahvistama oikeuskäytäntöJulkisuudessa on kuohuttanut nigerialaisten ihmiskaupan uhrien käännyttäminen Italiaan ja kotimaahansa Nigeriaan. On ymmärrettävää, että käännytettyjen ihmisten kohtalo herättää tunteita ja heidän nähdään olevan avun tarpeessa. Maahanmuuttoviraston ratkaisukäytäntö pohjautuu tässäkin asiassa voimassaolevaan ulkomaalaislakiin ja hallintotuomioistuinten vahvistamaan oikeuskäytäntöön, virasto tiedottaa. - Uutiset
1.8.2016 12.25
Hovioikeus ei palauttanut isänsä kanssa luvattomasti Suomeen tuotua ja pakolaisaseman saanutta lasta äitinsä luokse Valko-Venäjälle - palauttaminen olisi voinut saattaa lapsen ruumiillisille tai henkisille vaurioille alttiiksi taikka muutoin kestämättömään tilanteeseenHO katsoi, että vuonna 2010 syntyneen lapsen poisvieminen Valko-Venäjältä oli ollut luvatonta huoltolain 32 §:n tarkoittamalla tavalla. HO:ssa oli kysymys siitä, voitiinko lapsen palauttamista koskeva hakemus kuitenkin hylätä lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta annetun lain 34 §:n 1 momentin 2 kohdan nojalla, koska oli vakava vaara, että palauttaminen saattaisi lapsen alttiiksi ruumiillisille tai henkisille vaurioille taikka että lapsi muutoin joutuisi sietämättömiin olosuhteisiin. Äidin hakemus lapsen palauttamisesta hylättiin. (Vailla lainvoimaa 1.8.2016) - Uutiset
13.7.2016 11.12
KHO:n ratkaisu turvapaikka-asiassaAsianosaiset olivat esittäneet Italiassa kokemaansa turvattomuuteen ja etenkin Italiassa kansainvälistä suojelua saaneiden henkilöiden heikkoihin yleisiin olosuhteisiin liittyviä perusteita palautuskiellon soveltamiselle. Molemmille vanhemmille oli Italiassa myönnetty toissijainen suojeluasema. Se takasi heille siellä määritelmädirektiivin mukaiset oikeudet, joihin kuului oikeus turvautua Italian julkisiin palveluihin. Heidän asemansa ei ollut verrattavissa ensimmäisen kerran Euroopan unionin alueelle tuleviin turvapaikanhakijoihin. Pelkästään se seikka, että heidän taloudellinen asemansa tai sosiaaliset elinolosuhteensa saattoivat Suomeen verrattuna merkittävästikin heikentyä, ei ollut riittävä peruste sille, että heidän voitaisiin katsoa altistuvan epäinhimilliselle kohtelulle Italiassa. Asiassa ei ollut heidän yksilölliseen tilanteeseensa tai lapsen etuun liittyviä seikkoja, joiden vuoksi heidän palauttamisensa Italiaan muodostuisi palautuskiellon vastaiseksi. Maahanmuuttovirasto oli voinut hylätä hakemukset ilmeisen perusteettomina. Hallinto-oikeuden päätös kumottiin ja Maahanmuuttoviraston päätöksen lopputulos saatettiin voimaan. - Uutiset
8.7.2016 15.13
Työryhmä valmistelemaan turvapaikkavalitusten hajauttamista nykyistä useampaan hallinto-oikeuteenOikeusministeriö on asettanut työryhmän valmistelemaan ulkomaalaislaissa Helsingin hallinto-oikeuteen keskitettyjen valitusasioiden hajauttamista lisäksi kolmeen muuhun hallinto-oikeuteen. Hankkeen taustalla on turvapaikanhakijoiden määrän merkittävä lisääntyminen syksyllä 2015. - Uutiset
1.7.2016 8.00
Perheenyhdistämisen tiukennukset voimaan 1. heinäkuuta – säännökset eivät sisällä kiinteitä euromääräisiä toimeentulorajojaPerheenyhdistämisen ehtoja tiukennetaan EU-direktiivin mukaisesti. Jatkossa kansainvälistä tai tilapäistä suojelua saavan henkilön perheenyhdistämisen edellytyksenä on riittävä toimeentulo. Kansainvälistä suojelua hakeneelle voidaan antaa esimerkiksi turvapaikka tai oleskelulupa toissijaisen suojelun perusteella. Tasavallan presidentti vahvisti valtioneuvoston esittämät ulkomaalaislain muutokset 29. kesäkuuta ja ne tulivat voimaan 1. heinäkuuta 2016. - Uutiset
10.5.2016 15.54
Työryhmä ehdottaa turvapaikkavalitusten käsittelyn hajauttamista useampaan hallinto-oikeuteenOikeusministeriön asettama työryhmä on selvittänyt turvapaikkavalitusten hajauttamista eri hallinto-oikeuksiin. Työryhmä puoltaa turvapaikkavalitusten käsittelyn hajauttamista. Nykyisin kaikki turvapaikkapäätöksiä koskevat valitukset käsitellään keskitetysti Helsingin hallinto-oikeudessa. Työryhmän mielestä näitä valituksia voitaisiin vastaisuudessa osoittaa Helsingin hallinto-oikeuden lisäksi käsiteltäviksi kahdessa tai kolmessa hallinto-oikeudessa. Työryhmän mietintö lähetetään nyt lausuntokierrokselle. - Uutiset
10.5.2016 8.01
Maahanmuuttovirasto: Humanitaarista suojelua ei myönnetä enää 16.5.2016 alkaen – jatko-oleskeluluvalle oltava muu perusteSuomi on voinut myöntää turvapaikanhakijalle humanitaarista suojelua, jos turvapaikan tai toissijaisen suojelun edellytykset eivät täyty. 16. toukokuuta 2016 alkaen tuo kansainvälisen suojelun tyyppi poistuu ulkomaalaislain muutoksen myötä. Tämä tarkoittaa sitä, että 16.5.2016 tai sen jälkeen ei voida myöntää enää oleskelulupaa humanitaarisen suojelun perusteella. - Uutiset
8.4.2016 12.03
Hallitus esittää perheenyhdistämisen edellytyksiin tiukennuksiaPerheenyhdistämisen edellytyksiin esitetään tiukennuksia EU-direktiivin mukaisesti. Jatkossa kansainvälistä tai tilapäistä suojelua saavan henkilön perheenyhdistämisen edellytyksenä olisi riittävä toimeentulo. Kansainvälistä suojelua hakeneelle voidaan antaa esimerkiksi turvapaikka tai oleskelulupa toissijaisen suojelun perusteella.