Turvapaikka
- Uutiset
4.6.2018 12.00
Apulaisoikeusasiamies: Viranomaiset laiminlöivät lapsen edun arvioinnin turvapaikkaa hakeneen lapsiperheen asiassaApulaisoikeusasiamies Maija Sakslin katsoi, että viranomaiset olivat lyöneet laimin lapsen edun arvioinnin turvapaikkaa hakeneen lapsiperheen asiassa. Ratkaisu koski sekä vastaanottokeskuksen että kunnan sosiaalihuollon toimintaa. Sakslin selvitti asiaa perheen lasten tekemän kantelun perusteella. - Uutiset
28.5.2018 12.10
KHO:n ratkaisu ulkomaalaisasiassaKun otettiin huomioon, ettei Maahanmuuttovirasto voinut esillä olevassa tilanteessa jättää myöhemmin mahdollisesti tehtävää edellä mainitun uuden perusteen sisältävää hakemusta ulkomaalaislain 103 §:n 4 kohdan perusteella tutkimatta, mahdollisuutta uusintahakemuksen tekemiseen Maahanmuuttovirastolle voitiin tässä tilanteessa pitää sellaisena keinona, jonka avulla muutoksenhakija voi estää mahdollisen palautuskiellon vastaisen oikeustilan toteutumisen. Maahanmuuttoviraston ja hallinto-oikeuden päätöksiä ei ollut syytä purkaa eikä palauttaa asiaa Maahanmuuttovirastolle uudelleen käsiteltäväksi. - Uutiset
9.5.2018 12.10
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu rajavalvontaa, turvapaikkaa ja maahanmuuttoa koskevassa asiassaEnnakkoratkaisupyyntö koski SEUT 20 artiklan, Euroopan unionin perusoikeuskirjan 7 ja 24 artiklan sekä jäsenvaltioissa sovellettavista yhteisistä vaatimuksista ja menettelyistä laittomasti oleskelevien kolmansien maiden kansalaisten palauttamiseksi 16.12.2008 annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2008/115/EY (EUVL 2008, L 348, s. 98) 5 ja 11 artiklan tulkintaa. Uninonin tuomioistuin totesi muun muassa, että direktiivin 2008/115 5 artiklaa on tulkittava siten, että se on esteenä kansalliselle käytännölle, jonka mukaan sellaisen kolmannen maan kansalaisen osalta, johon on jo kohdistettu palauttamispäätös, johon on liitetty vielä voimassa oleva päätös maahantulokiellosta, tehdään palauttamispäätös ottamatta huomioon sellaisia hänen perhe-elämäänsä liittyviä seikkoja – muun muassa hänen alaikäisen lapsensa etua –, jotka on mainittu tällaisen maahantulokiellon määräämisen jälkeen perheenyhdistämistä varten jätetyssä oleskelua koskevassa hakemuksessa, paitsi jos asianomainen olisi voinut vedota tällaisiin seikkoihin aikaisemmin. - Uutiset
24.4.2018 13.56
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu turvapaikkapolitiikasta kidutustapauksessaKolmansien maiden kansalaisten ja kansalaisuudettomien henkilöiden määrittelyä pakolaisiksi tai muuta kansainvälistä suojelua tarvitseviksi henkilöiksi koskevista vähimmäisvaatimuksista sekä myönnetyn suojelun sisällöstä 29.4.2004 annetun neuvoston direktiivin 2004/83/EY 2 artiklan e alakohtaa ja 15 artiklan b alakohtaa, luettuina Euroopan unionin perusoikeuskirjan 4 artiklan valossa, on tulkittava siten, että kolmannen maan kansalaiselle, jota hänen alkuperämaansa viranomaiset ovat aiemmin kiduttaneet ja johon ei enää kohdistu vaaraa kidutuksesta siinä tapauksessa, että hänet palautetaan kyseiseen maahan, mutta jonka fyysinen ja psyykkinen terveydentila saattaisi tällaisessa tapauksessa heikentyä vakavasti siten, että on olemassa vakava vaara, että kyseinen kansalainen tekee itsemurhan kärsimästään kidutuksesta aiheutuneen trauman johdosta, voidaan myöntää toissijainen suojeluasema, jos on olemassa todellinen vaara siitä, että häneltä evätään kyseisessä maassa tahallaan tästä kidutuksesta aiheutuneiden fyysisten tai psyykkisten jälkiseurauksien asianmukainen hoito, mistä varmistuminen on kansallisen tuomioistuimen tehtävä. - Uutiset
13.4.2018 12.10
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu oikeudesta perheenyhdistämiseen ja alaikäisyyden tulkinnastaOikeudesta perheenyhdistämiseen 22.9.2003 annetun neuvoston direktiivin 2003/86/EY 2 artiklan f alakohtaa, luettuna yhdessä sen 10 artiklan 3 kohdan a alakohdan kanssa, on tulkittava siten, että kolmannen maan kansalaista tai kansalaisuudetonta henkilöä, joka oli alle 18-vuotias saapuessaan jäsenvaltion alueelle ja jättäessään turvapaikkahakemuksen tässä valtiossa mutta joka turvapaikkamenettelyn kuluessa tulee täysi-ikäiseksi ja jolle myönnetään tämän jälkeen pakolaisasema, on pidettävä tässä säännöksessä tarkoitettuna alaikäisenä. - Uutiset
13.4.2018 10.40
KHO ei myöntänyt turvapaikkaa Bagdadista kotoisin olevalle joka oli hakenut kansainvälistä suojelua seksuaalisen suuntautumisensa perusteellaValittajalla ei ollut ulkomaalaislain 87 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla perustellusti aihetta pelätä joutuvansa vainotuksi kotimaassaan eikä turvapaikan myöntämiseen ollut edellytyksiä. Asiassa ei myöskään ollut ilmennyt perusteita toissijaisen suojelun myöntämiseen. Valitus hylättiin. - Uutiset
22.3.2018 16.00
Turun yliopiston oikeustieteellisen tiedekunnan, Åbo Akademin ihmisoikeusinstituutin ja Yhdenvertaisuusvaltuutetun empiirinen tutkimus: Maahanmuuttoviraston kansainvälistä suojelua koskevat ratkaisukäytännöt ja tulkinnat ovat kiristyneetTutkimuksessa selvitettiin kansainvälistä suojelua koskevissa päätöksissä tapahtuneita muutoksia. Kansainvälisesti ainutlaatuisessa pilottitutkimuksessa vertailtiin turvapaikanhakijoita koskevia Maahanmuuttoviraston päätöksiä vuosina 2015 ja 2017. Aineisto vuodelta 2015 edustaa ajanjaksoa ennen kansainvälisen suojelun hakemus- ja päätösmäärien hetkellistä voimakasta kasvua ja ennen ulkomaalaislakiin tehtyjä muutoksia. Toinen ajanjakso edustaa uutta normalisoitunutta tilannetta, jolloin hakemus- ja päätösmäärät olivat vähentyneet merkittävästi. Tulkintalinjan tiukentuminen näkyy aineistossa monin tavoin. - Uutiset
21.3.2018 13.00
Sosiaalitoimen olisi tullut toimia huolellisesti ja viivytyksettä alaikäisen turvapaikanhakijan yksityistä sijoittamista koskevassa asiassaApulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti kunnan sosiaalitoimen huomiota hallintolain säännöksiin neuvonnan antamisesta, asioiden viivytyksettömästä käsittelystä ja huolellisuudesta virkatehtävien hoidossa. - Uutiset
25.1.2018 14.30
Unionin tuomioistuin: Turvapaikanhakijaa ei voida velvoittaa psykologisiin testeihin seksuaalisen suuntautumisensa määrittämiseksiPsykologisten testien suorittamista on pidettävä suhteettomana puuttumisena hakijan yksityiselämään. - Uutiset
2.1.2018 8.00
KHO kumosi hallinto-oikeuden ja Maahanmuuttoviraston päätökset ja palautti asian Maahanmuuttovirastolle uudelleen käsiteltäväksi ulkomaalaislain 88 e §:ssä säädetyn sisäisen paon edellytysten arvioimiseksiKorkein hallinto-oikeus katsoi, että valittajaan Kabulissa kohdistuva uhassa ei ollut kyse ulkomaalaislain 87 §:ssä tarkoitetusta vainosta eikä hänelle näin ollen ollut tullut myöntää turvapaikkaa. Toissijaisen suojelun osalta korkein hallinto-oikeus arvioi, ettei asiassa voitu poissulkea sitä mahdollisuutta, että kyseinen henkilö voisi vaikutusvaltansa vuoksi saattaa valittajan vakavaan vaaraan Kabulissa, eikä valittajan olisi mahdollista tätä uhkaa vastaan turvautua viranomaisten antamaan suojaan. Asiassa esitetyn selvityksen perusteella tällaisen vaaran toteutuminen oli varsin todennäköistä. Tämän vuoksi korkein hallinto-oikeus katsoi, että oli olemassa riittävät perusteet arvioida valittajan olevan Kabulissa todellisessa vaarassa kärsiä vakavaa haittaa ulkomaalaislain 88 §:n 1 momentin 1 ja 2 kohdassa tarkoitetuilla tavoilla. Asiassa oli kuitenkin vielä arvioitava, oliko valittajalla mahdollisuus oleskella muualla Afganistanissa ilman edellä mainitun vakavan haitan uhkaa.
Korkein hallinto-oikeus kumosi hallinto-oikeuden ja Maahanmuuttoviraston valituksenalaiset päätökset ja palautti asian Maahanmuuttovirastolle uudelleen käsiteltäväksi ulkomaalaislain 88 e §:ssä säädetyn sisäisen paon edellytysten arvioimiseksi. - Uutiset
28.12.2017 13.00
KHO kumosi Maahanmuuttoviraston ja hallinto-oikeuden päätökset perhesiteen perusteella myönnettävää oleskelulupaa ja käännyttämistä koskevilta osinKorkein hallinto-oikeus kumosi Maahanmuuttoviraston ja hallinto-oikeuden päätökset perhesiteen perusteella myönnettävää oleskelulupaa ja käännyttämistä koskevilta osin ja palautti asian Maahanmuuttoviraston uudelleen käsiteltäväksi. A:lle oli, kansainvälistä suojelua koskevan asian tultua lainvoimaisesti ratkaistuksi, varattava tilaisuus esittää perhesiteen perusteella myönnettävän oleskeluluvan edellytyksenä oleva voimassaoleva matkustusasiakirja tai luotettava selvitys siitä, että hän ei voi itsestään riippumattomista syistä saada kotivaltionsa myöntämää matkustusasiakirjaa. - Uutiset
5.10.2017 13.05
KHO:n lyhyt ratkaisuseloste turvapaikkahakemuksen käsittelypaikasta vastuunmäärittämisasetuksen nojallaKorkein hallinto-oikeus arvioi, että A:n psyykkisestä terveydentilasta saadun selvityksen perusteella hän oli tuen tarpeessa. Hän oli käynyt Suomessa psykologin vastaanotolla ja hänen kohdallaan on tehty jatkosuunnitelma sekä fyysisen että psyykkisen hyvinvoinnin tueksi. Korkein hallinto-oikeus katsoi, että tilanteessa oli sekä valittajaan itseensä että hänen lapseensa liittyviä sellaisia perhe-elämän suojaan ja lapsen etuun liittyviä humanitaarisia syitä, että heidän turvapaikkahakemuksensa tuli käsitellä Suomessa. - Uutiset
3.10.2017 11.32
Turvapaikanhakijan adoptiolle ei ollut edellytyksiäKun adoptionhakija ja adoptoitava olivat tunteneet toisensa alle kaksi vuotta ja kun adoptoitava oli asunut juuri ennen täysi-ikäiseksi tuloaan hyvin lyhyen ajan eli kuusi kuukautta hakijan luona, ei voitu katsoa, että heidän välilleen olisi adoptoitavan ollessa alaikäinen muodostunut adoptiolain 4 §:ssä edellytetty läheinen ja jatkuva, lapsen ja vanhemman väliseen suhteeseen verrattava suhde. Tämän vuoksi adoption edellytykset eivät täyttyneet. (Vailla lainvoimaa 3.10.2017) - Uutiset
27.9.2017 13.10
KHO:n lyhyt ratkaisuseloste vastuunmäärittämisasetuksen (Dublin III) tulkinnastaKun turvapaikanhakija oli jättänyt turvapaikkahakemuksensa Suomessa alle 12 kuukauden kuluessa siitä, kun hänet oli rekisteröity Italiassa laittomasta ulkorajan ylityksestä, oli Italia vastuussa hakijan turvapaikkahakemuksen käsittelystä. Hallinto-oikeuden päätös kumottiin ja Maahanmuuttoviraston päätös saatettiin voimaan. - Uutiset
13.9.2017 16.00
Hallinto-oikeus: Kunnanvaltuusto oli harkintansa mukaan voinut päättää kuntapaikan antamisesta 20 kiintiöpakolaiselleVetelin kunnanvaltuusto oli valituksenalaisella päätöksellä ELY-keskuksen kyselyn johdosta muun muassa päättänyt, että Vetelin kunta antaa kuntapaikan 20 kiintiöpakolaiselle. Kunta oli 26.11.2015 järjestänyt kuntalaisille keskustelutilaisuuden asiaan liittyen. Asiassa saatu selvitys huomioon ottaen kunta oli näin tiedottanut asiasta kuntalaisille ja heille oli varattu osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet kuntalain 27 §:n ja 29 §:n edellyttämällä tavalla. Valtuuston harkinnassa oli ollut, järjestääkö se kuntalain 30 §:n 1 momentissa tarkoitetun kansanäänestyksen. Kunnanvaltuuston päätös ei ollut syntynyt virheellisessä järjestyksessä näistä valituksessa esitetyistä syistä. Se, että kunnanvaltuusto ei ollut talousarviossaan 2016 ja taloussuunnitelmassaan 2016-2018 huomioinut pakolaisten aiheuttamia kustannuksia, ei ollut esteenä päätökselle. - Uutiset
7.9.2017 9.00
Unionin tuomioistuin hylkäsi Slovakian ja Unkarin pakollisesta turvapaikanhakijoiden väliaikaisesta siirtomekanismista nostamat kanteetMekanismilla Kreikkaa ja Italiaa autetaan tehokkaasti ja oikeasuhteisesti selviytymään vuoden 2015 muuttoliikekriisistä. - Uutiset
6.9.2017 10.08
Kaksi käsikirjaa ilman huoltajaa olevien alaikäisten tukemisestaTyö- ja elinkeinoministeriö on julkaissut käsikirjat "Ilman huoltajaa olevan alaikäisen edustaminen kotoutumisvaiheessa" ja "Ilman huoltajaa tulleiden alaikäisten psykososiaalinen tukeminen perheryhmäkodissa ja tukiasumisyksikössä". - Uutiset
31.8.2017 10.10
Maahanmuuttovirasto: näin rikos vaikuttaa turvapaikkaprosessiinRikoksen vaikutus turvapaikkaprosessiin on puhuttanut Turussa 18. elokuuta 2017 tapahtuneen iskun jälkeen. Jos turvapaikanhakija syyllistyy rikokseen, rikoksen tutkinnasta ja tiedottamisesta vastaa poliisi. Rikosepäily tutkitaan, viedään syyteharkintaan ja jos tarpeen on, sen jälkeen tekijää syytetään ja hänet tuomitaan oikeudessa. Syylliset saavat rangaistuksensa, riippumatta siitä, mistä rikoksen tekijä on kotoisin. Jos tekijä on turvapaikanhakija, jonka hakemuksen käsittely on vielä kesken, tutkitaan rikosasia ja turvapaikkahakemus erikseen. Jos kyseessä on henkirikos, turvapaikkahakemus käsitellään nopeutetusti. - Uutiset
30.8.2017 9.09
KHO:n vuosikirjaratkaisu asianosaisen kuulemisesta turvapaikkamenettelyssä – asia palautettiin Maahanmuuttovirastolle uudelleen käsiteltäväksiKorkein hallinto-oikeus totesi, että A:ta ei ollut päätöksessä mainituilla perusteilla kuultu hänen isänsä turvapaikkapuhuttelupöytäkirjasta, vaikka kyseisestä asiakirjasta saaduilla tiedoilla oli ollut merkitystä A:n turvapaikkahakemuksen ratkaisemisessa. Koska A:n kotipaikkaa koskevalla tiedolla voi olla olennainen merkitys arvioitaessa hänen kansainvälisen suojelun tarvettaan, tapahtunut kuulemisvirhe ei ollut luonteeltaan sellainen, että asia oli voitu ratkaista hallinto-oikeudessa palauttamatta sitä Maahanmuuttovirastolle uudelleen käsiteltäväksi. - Uutiset
11.8.2017 13.33
Oikeusministeri Antti Häkkänen: Turvapaikanhakijoiden oikeusavusta tehdään selvitysOikeusministeri Antti Häkkänen on päättänyt, että turvapaikanhakijoiden oikeusavusta tehdään perusteellinen selvitys. Häkkänen korostaa, että hyvään lainvalmisteluun kuuluu uuden lainsäädännön vaikutusten ja toimeenpanon huolellinen arviointi ja seuranta.Kansainvälistä suojelua koskevien asioiden käsittelyä tehostettiin lainmuutoksilla, jotka tulivat voimaan 1.9.2016. Tuomioistuinkäsittelyä ja oikeusavun antamista koskevien muutosten avulla pyrittiin lisäämään toiminnan tehokkuutta ja hillitsemään turvapaikanhakijoiden määrän kasvusta aiheutuvia paineita tuomioistuinten ja oikeusapua antavien työtilanteelle. Samalla haluttiin kuitenkin varmistaa, että kansainvälistä suojelua hakevien oikeusturva toteutuu. Uudistuksella pyrittiin myös selkiinnyttämään turvapaikka-asioissa avustavien lakimiesten kelpoisuusehtoja ja valvontaa julkisen oikeusavun laadun parantamiseksi. - Uutiset
7.8.2017 15.15
Asianajajaliitto vaatii turvapaikanhakijoiden oikeusturvan parantamista: "Kaikkien pitää olla yhdenvertaisia lain edessä"Turvapaikanhakijoiden oikeusapuun tehdyt muutokset ovat johtaneet oikeusturvan heikkenemiseen ja mahdollisesti vääriin turvapaikkapäätöksiin, todetaan Suomen Asianajajaliitosta Ylelle. - Uutiset
21.7.2017 16.00
Euroopan yhteisen turvapaikkajärjestelmän uudistus: Neuvosto valmis aloittamaan neuvottelut aseman määrittelyä ja suojelua koskevista vaatimuksistaPysyvien edustajien komitea (Coreper) hyväksyi 19. heinäkuuta 2017 neuvoston puolesta neuvotteluvaltuutuksen asetuksesta, joka koskee aseman määrittelyä koskevia vaatimuksia sekä pakolaisille ja henkilöille, jotka voivat saada toissijaista suojelua, myönnettävää asemaa ja suojelua. Puheenjohtajavaltio aloittaa tämän valtuutuksen perusteella neuvottelut Euroopan parlamentin kanssa mahdollisimman pian. - Uutiset
16.6.2017 10.42
AOA Sakslin arvostelee lasten kuulemista ulkomaanedustustoissaApulaisoikeusasiamies Maija Sakslin totesi, ettei hän ole voinut vakuuttua siitä, että lapsen oikeudet, oikeusturva ja lapsen etu toteutuvat perheenyhdistämistä koskevan hakemukseen liittyvissä kuulemisissa Suomen ulkomaanedustustoissa. Apulaisoikeusasiamies selvitti asiaa omana aloitteenaan ja havaitsi ongelmallisia ja virheellisiä menettelytapoja. - Uutiset
22.5.2017 12.44
KHO palautti turvapaikka-asian MaahanmuuttovirastolleKorkein hallinto-oikeus katsoi, että valittajat ovat pakolaisia, ja heille on annettava turvapaikka. Tämän vuoksi hallinto-oikeuden ja Maahanmuuttoviraston päätökset oli kumottava ja asia on palautettava Maahanmuuttovirastolle uudelleen käsiteltäväksi. - Uutiset
19.5.2017 10.19
KHO:n vuosikirjapäätös menetetyn määräajan palauttamisesta turvapaikka-asiassaKHO totesi, ettei hakija ollut hakemuksessaan esittänyt laillista estettä tai muuta erittäin painavaa syytä, jonka perusteella hänelle olisi tullut palauttaa menetetty määräaika valituksen tekemistä varten. - Uutiset
15.5.2017 12.00
KHO:n ratkaisu lapsen kuulemisesta kansainvälistä suojelua koskevassa asiassa: Migrin ja HAO:n päätökset kumottiin ja asia palautettiin kuulemisvirheen vuoksiAsiassa oli kysymys siitä, oliko Maahanmuuttovirasto voinut tehdä päätöksen A:n ja hänen lapsensa B:n kansainvälistä suojelua koskevassa asiassa varaamatta Suomeen tullessaan 13-vuotiaalle ja Maahanmuuttoviraston päätöksentekohetkellä 14-vuotiaalle B:lle tilaisuutta tulla kuulluksi hakemuksen perusteista ja selvittämättä hänen näkemystään asiassa. Korkein hallinto-oikeus katsoi, että Maahanmuuttovirasto oli menetellyt virheellisesti, kun A:n lapselle ei ollut ennen Maahanmuuttoviraston päätöstä varattu tilaisuutta tulla kuulluksi turvapaikkahakemuksen tekemiseen johtaneista syistä, kansainvälistä suojelua koskevan hakemuksen perusteista ja hakemusta koskevista näkemyksistään. - Uutiset
9.5.2017 12.40
KHO tulkitsi vastuunmäärittämisasetusta kansainvälistä suojelua koskevassa asiassa – koska valittajaa ei olisi tullut käännyttää Bulgariaan, maahanmuuttoviraston ja hallinto-oikeuden päätökset kumottiin ja asia palautettiinValittaja oli hakenut kansainvälistä suojelua Suomesta alaikäisenä. Hänet oli aiemmin rekisteröity laittomasta ulkorajanylityksestä Bulgariassa ja Unkarissa sekä turvapaikanhakijana Bulgariassa. Asiassa oli ratkaistavana, oliko valittajan täällä alaikäisenä jättämä hakemus käsiteltävä Dublin III -asetuksen 8 artiklan 4 kohdan perusteella Suomessa, vaikka valittaja oli täällä tullut täysi-ikäiseksi asian käsittelyn aikana. Säännöksen sanamuodon ja unionin tuomioistuimen oikeuskäytännön perusteella korkein hallinto-oikeus katsoi, että vastuussa olevan jäsenvaltion määrittämisessä ratkaisevana oli pidettävä hakemuksen jättämisen ajankohtaa. Valittajan Suomessa alaikäisenä jättämä hakemus on käsiteltävä Suomessa eikä valittajaa näin ollen tule käännyttää Bulgariaan. Maahanmuuttoviraston ja hallinto-oikeuden päätökset kumottiin ja asia palautettiin Maahanmuuttovirastolle uudelleen käsiteltäväksi. - Uutiset
5.5.2017 10.10
KHO:lta neljä vuosikirjapäätöstä: Afganistanin turvallisuustilanne ja turvapaikanhakijoiden henkilökohtaisten olosuhteiden kokonaistarkastelu vaikuttavat päätöksiinKorkein hallinto-oikeus antoi 5. toukokuuta neljä vuosikirjapäätöstä, jotka käsittelevät kansainvälisen suojelun myöntämistä afganistanilaisille turvapaikanhakijoille. Kahdessa päätöksessään KHO arvioi Afganistanin turvallisuustilannetta ja kahdessa perheiden mahdollisuutta sisäiseen pakoon Kabuliin. - Uutiset
6.4.2017 11.45
KHO: Somalian Mogadishusta kotoisin olevan kansainvälistä suojelua koskeva hakemus voitiin hylätä turvapaikkaa ja toissijaista suojelua koskevilta osilta – Maahanmuuttovirasto oli myöntänyt jatkuvan (A) oleskeluluvan humanitaarisen suojelun perusteella vuodeksiMaahanmuuttovirasto on 1.12.2015 hylännyt Somalian kansalaisen A:n (myöhemmin myös "valittaja") turvapaikkaa ja toissijaista suojelua koskevan hakemuksen. Maahanmuuttovirasto on myöntänyt hänelle jatkuvan (A) oleskeluluvan humanitaarisen suojelun perusteella päätöspäivämäärästä vuodeksi. Hallinto-oikeus hylkäsi A:n valituksen eikä KHO muuttanut hallinto-oikeuden päätöksen lopputulosta. KHO totesi muun muassa, että terveen ja työkykyisen yli 40-vuotiaan valittajan henkilökohtaisista olosuhteista kokonaisuutena saatu selvitys ja Mogadishun kaupungin turvallisuustilanne huomioon ottaen hänen ei ole katsottava olevan todellisessa vaarassa joutua Mogadishuun palautettuna kärsimään ulkomaalaislain 88 §:n 1 momentissa tarkoitettua mielivaltaisesta väkivallasta johtuvaa vakavaa haittaa. - Uutiset
20.1.2017 10.10
Turvapaikanhakijan asumisvelvollisuus ulkomaalaislakiinUlkomaalaislakiin lisätään kaksi uutta turvaamistoimea, jotka ovat lapsen asumisvelvollisuus sekä turvapaikanhakijoita koskeva asumisvelvollisuus. Tasavallan presidentin on tarkoitus vahvistaa laki 27. tammikuuta. Ulkomaalaislain mukaisten turvaamistoimien tarkoituksena on helpottaa henkilön maahantulon ja maassa oleskelun edellytysten selvittämistä tai henkilön maasta poistamista. - Uutiset
18.1.2017 11.00
Maahanmuuttovirasto päivitti maatietoraportit − KHO:n päätöksiä odotetaanMaahanmuuttovirasto on päivittänyt Afganistanin, Irakin ja Somalian turvallisuustilannetta koskevat maatietoraportit, jotka ovat puolivuosittain koottavia katsauksia turvapaikanhakijoiden lähtömaiden turvallisuus- ja ihmisoikeustilanteeseen. Raportit eivät anna aihetta muuttaa nykyistä turvapaikka-asioiden ratkaisukäytäntöä, jonka yksityiskohdat ovat jo hioutuneet edellisten raporttien julkaisun jälkeen. Korkeimmalta hallinto-oikeudelta on vielä tulossa oikeuskäytäntöä linjaavia päätöksiä. Sen takia turvapaikkahakemusten ratkaisukäytäntöön voi tulla muutoksia vuoden 2017 aikana, Maahanmuuttovirasto tiedottaa. - Uutiset
13.1.2017 16.00
Turvapaikkavalitusten käsittely hajautetaan neljään hallinto-oikeuteen helmikuusta alkaenTurvapaikkavalitusten käsittely hajautetaan helmikuun alusta alkaen Helsingin hallinto-oikeuden lisäksi Itä-Suomen, Pohjois-Suomen ja Turun hallinto-oikeuteen. Valituksen käsittelevä hallinto-oikeus määräytyy Maahanmuuttoviraston turvapaikkayksikön alueen perusteella. - Uutiset
29.12.2016 10.50
KHO arvioi Jemenissä vallitsevan mielivaltaisen väkivallan astetta – maan sisäinen pako ei ollut mahdollistaAseellisen selkkauksen väkivallan aste oli ajantasaisen maatietouden mukaan noussut Jemenissä viimeisen vuoden aikana. Erityisesti siviilikohteiden pommittaminen oli ollut laajaa ja sattumanvaraista. Korkein hallinto-oikeus totesi, että Jemenin väkivallan aste oli viime kuukausina edelleen noussut sille tasolle, että mielivaltaisen väkivallan oli katsottava aiheuttavan kenelle tahansa alueella oleskelevalle ulkomaalaislain 88 §:n 1 momentin 3 alakohdassa tarkoitettua vakavaa ja henkilökohtaista vaaraa. Mielivaltaisen väkivallan laajuus ja sattumanvaraisuus huomioon ottaen A:n ei voitu edellyttää turvautuvan maan sisäiseen pakoon. - Uutiset
22.12.2016 9.27
KHO:n kaksi ratkaisua menetetyn määräajan palauttamisesta turvapaikka-asiassaHakijalla ei ole ollut tosiasiallista mahdollisuutta arvioida eikä varmistaa, että asianajajaluettelossa oleva asiamies toimii asianmukaisesti ja tekee valituksen oikeassa ajassa. Valituksen tekemisen laiminlyönti ei ole johtunut osaksikaan hakijan menettelystä. Kun lisäksi otettiin huomioon asian merkitys turvapaikanhakijan aseman kannalta ja hänen riippuvuutensa avustajasta, oli katsottava, ettei hakija ollut voinut erittäin painavan syyn vuoksi hakea muutosta Maahanmuuttoviraston päätökseen määräajassa. Tämän vuoksi hänelle oli palautettava menetetty määräaika. - Uutiset
30.11.2016 10.36
KHO:n kaksi ratkaisua kansainvälisestä suojelusta, maan sisäisestä paosta ja Bagdadin turvallisuustilanteestaKorkein hallinto-oikeus katsoi Bagdadin turvallisuustilanteesta ja A:n henkilökohtaisista olosuhteista kokonaisuudessaan saadun selvityksen perusteella, että asiassa oli esitetty merkittäviä perusteita uskoa hänen olevan todellisessa vaarassa joutua Bagdadiin palautettuna kärsimään ulkomaalaislain 88 §:n 1 momentissa tarkoitettua mielivaltaisesta väkivallasta johtuvaa vakavaa haittaa. Toisessa tapauksessa korkein hallinto-oikeus otti huomioon Maahanmuuttoviraston päätöksessä turvallisesta ja laillisesta matkustamisesta ja pääsystä Etelä-Irakiin esitetyn, Irakin eteläosan läänien yleistä turvallisuustilannetta koskevan maatietouden sekä A:n henkilökohtaisista olosuhteista kokonaisuudessaan saadun selvityksen. Tämän perusteella korkein hallinto-oikeus katsoi, että A:n oli voitu edellyttää turvautuvan sisäiseen pakoon Etelä-Irakiin. - Uutiset
28.11.2016 11.45
Hallinto-oikeuden linjaus: Irakin Mosulista kotoisin olevan sunnimuslimin sisäinen pako Bagdadiin ei ollut mahdollistaHallinto-oikeus totesi valittajan tausta huomioon ottaen, että oli merkittäviä perusteita olettaa, että valittaja olisi vakavassa vaarassa joutua shiiamilitioiden oikeudenloukkausten kohteeksi Bagdadissa. Valittaja kuuluu Bagdadissa uskonnolliseen vähemmistöön. Asiassa ei ollut ilmennyt, että valittajalla olisi sukulais- tai tukiverkostoa Bagdadissa, eikä viranomaissuojelua ollut käytännössä saatavilla. Ottaen huomioon valittajan henkilökohtaiset ominaisuudet kokonaisuudessaan, hallinto-oikeus ei pitänyt sisäistä pakoa Bagdadiin valittajalle mahdollisena. Maahanmuuttovirasto ei siten ollut voinut hylätä hakemusta tällä perusteella. Hallinto-oikeus kumosi Maahanmuuttoviraston päätöksen ja palautti asian virastolle uudelleen käsiteltäväksi. Valittajalle on annettava turvapaikka. (Vailla lainvoimaa 28.11.2016) - Uutiset
16.11.2016 12.04
KHO:n ratkaisu kansainvälistä suojelua koskevassa asiassa – palautettiin Maahanmuuttovirastolle uudelleen käsiteltäväksiA oli kiistänyt tehneensä ulkomaalaislain 87 §:n 2 momentin 1, 2 tai 3 kohdassa mainittuja tekoja, eikä Maahanmuuttovirasto ollut näyttänyt, että olisi perusteltua aihetta epäillä hänen tehneen jonkun mainituissa kohdissa tarkoitetun teon. Asiassa ei ollut esitetty sellaista selvitystä, jonka perusteella olisi perusteltua aihetta epäillä A:n syyllistyneen ulkomaalaislain 87 §:n 2 momentissa ja pakolaisten oikeusasemaa koskevan Geneven yleissopimuksen 1 F artiklassa tarkoitettuihin tekoihin. Pelkkä epäily tai spekulaatio ei riitä näyttökynnyksen ylittymiseen. Maahanmuuttoviraston ja hallinto-oikeuden päätökset kumottiin poissulkemislausekkeen soveltamisen osalta ja asia palautettiin Maahanmuuttovirastolle uudelleen käsiteltäväksi. - Uutiset
11.11.2016 9.05
Hallitus esittää turvapaikkavalitusten käsittelyn hajauttamista neljään hallinto-oikeuteenHallitus esittää, että turvapaikkavalitusten käsittely hajautetaan Helsingin hallinto-oikeuden lisäksi Itä-Suomen, Pohjois-Suomen ja Turun hallinto-oikeuteen. Valituksen käsittelevä hallinto-oikeus määräytyisi Maahanmuuttoviraston turvapaikkayksikön vastuualueen perusteella. Muutoksen taustalla on turvapaikanhakijoiden määrän merkittävä kasvu vuonna 2015. Turvapaikkaa koskevaan Maahanmuuttoviraston päätökseen voi nykyisin hakea muutosta Helsingin hallinto-oikeudesta. Näiden valitusten käsittely on ruuhkautunut, vaikka Helsingin hallinto-oikeuteen on palkattu lisää työntekijöitä. - Uutiset
4.10.2016 8.00
Turvapaikkavalitusten määrä lähes kaksinkertaistunut korkeimmassa hallinto-oikeudessa – kasvuun varauduttuKorkein hallinto-oikeus on varautunut turvapaikka-asioissa hallinto-oikeuden päätöksistä tehtävien valitusten määrän nopeaan kasvuun. Syyskuun loppuun mennessä KHO:een oli jätetty yhteensä 504 turvapaikkapäätöstä koskevaa valituslupahakemusta, kun viime vuoden vastaavana aikana määrä oli 258. Valituslupahakemusten määrän arvioidaan loppuvuotta kohden entisestään kasvavan, KHO tiedottaa. - Uutiset
13.9.2016 8.02
Hallinto-oikeuden kaksi ratkaisua kansainvälisestä suojelusta liittyen Irakin turvallisuustilanteeseenHallinto-oikeus katsoi muun muassa, että perusteita Irakista kotoisin olevan oleskeluluvan myöntämiseksi ulkomaalaislain 52 §:n 1 momentissa tarkoitetusta yksilöllisestä inhimillisestä syystä tai 51 §:n 1 momentin perusteella ei ollut ilmennyt. Myös toisessa tapauksessa hallinto-oikeus katsoi, että maahanmuuttovirasto oli voinut hylätä valittajan kansainvälistä suojelua koskevan hakemuksen turvapaikkaa ja toissijaista suojelua koskevilta osilta. - Uutiset
1.9.2016 16.00
Yksityisille avustajille asiakohtaiset palkkiot turvapaikka-asioissaYksityiselle avustajalle maksettavien palkkioiden määrät kansainvälistä suojelua koskevassa oikeusapuasiassa vahvistettiin 1. syyskuuta annetulla valtioneuvoston asetuksella. Asetus tulee voimaan 15. syyskuuta 2016 ja sitä sovelletaan voimaantulon jälkeen vireille tulleisiin asioihin. Turvapaikka-asioita koskevat uudet palkkiot perustuvat syyskuun alussa voimaan tulleeseen oikeusapulain muutokseen. Sen myötä kansainvälistä suojelua koskevassa asiassa yksityiselle avustajalle vahvistetaan kohtuullinen asiakohtainen palkkio ja nykyisestä tuntiperusteisesta laskutuksesta luovutaan. - Uutiset
24.8.2016 10.22
EIT:n suuri jaosto: Perheen käännyttäminen Ruotsista Irakiin johtaisi EIS 3 artiklan loukkaukseenEIT:n suuri jaosto katsoi tiistaina (23.8.) antamassaan tuomiossa, että Irakista Ruotsiin tulleella pariskunnalla ja heidän pojallaan olisi todellinen riski joutua kidutuksen, epäinhimillisen tai muun halventavan kohtelun kohteeksi, mikäli heidät käännytettäisiin takaisin Irakiin. - Uutiset
18.8.2016 10.10
Maahanmuuttovirasto: Käännytyspäätösten taustalla laki, lainsäätäjän tahto ja tuomioistuinten vahvistama oikeuskäytäntöJulkisuudessa on kuohuttanut nigerialaisten ihmiskaupan uhrien käännyttäminen Italiaan ja kotimaahansa Nigeriaan. On ymmärrettävää, että käännytettyjen ihmisten kohtalo herättää tunteita ja heidän nähdään olevan avun tarpeessa. Maahanmuuttoviraston ratkaisukäytäntö pohjautuu tässäkin asiassa voimassaolevaan ulkomaalaislakiin ja hallintotuomioistuinten vahvistamaan oikeuskäytäntöön, virasto tiedottaa. - Uutiset
1.8.2016 12.25
Hovioikeus ei palauttanut isänsä kanssa luvattomasti Suomeen tuotua ja pakolaisaseman saanutta lasta äitinsä luokse Valko-Venäjälle - palauttaminen olisi voinut saattaa lapsen ruumiillisille tai henkisille vaurioille alttiiksi taikka muutoin kestämättömään tilanteeseenHO katsoi, että vuonna 2010 syntyneen lapsen poisvieminen Valko-Venäjältä oli ollut luvatonta huoltolain 32 §:n tarkoittamalla tavalla. HO:ssa oli kysymys siitä, voitiinko lapsen palauttamista koskeva hakemus kuitenkin hylätä lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta annetun lain 34 §:n 1 momentin 2 kohdan nojalla, koska oli vakava vaara, että palauttaminen saattaisi lapsen alttiiksi ruumiillisille tai henkisille vaurioille taikka että lapsi muutoin joutuisi sietämättömiin olosuhteisiin. Äidin hakemus lapsen palauttamisesta hylättiin. (Vailla lainvoimaa 1.8.2016) - Uutiset
13.7.2016 11.12
KHO:n ratkaisu turvapaikka-asiassaAsianosaiset olivat esittäneet Italiassa kokemaansa turvattomuuteen ja etenkin Italiassa kansainvälistä suojelua saaneiden henkilöiden heikkoihin yleisiin olosuhteisiin liittyviä perusteita palautuskiellon soveltamiselle. Molemmille vanhemmille oli Italiassa myönnetty toissijainen suojeluasema. Se takasi heille siellä määritelmädirektiivin mukaiset oikeudet, joihin kuului oikeus turvautua Italian julkisiin palveluihin. Heidän asemansa ei ollut verrattavissa ensimmäisen kerran Euroopan unionin alueelle tuleviin turvapaikanhakijoihin. Pelkästään se seikka, että heidän taloudellinen asemansa tai sosiaaliset elinolosuhteensa saattoivat Suomeen verrattuna merkittävästikin heikentyä, ei ollut riittävä peruste sille, että heidän voitaisiin katsoa altistuvan epäinhimilliselle kohtelulle Italiassa. Asiassa ei ollut heidän yksilölliseen tilanteeseensa tai lapsen etuun liittyviä seikkoja, joiden vuoksi heidän palauttamisensa Italiaan muodostuisi palautuskiellon vastaiseksi. Maahanmuuttovirasto oli voinut hylätä hakemukset ilmeisen perusteettomina. Hallinto-oikeuden päätös kumottiin ja Maahanmuuttoviraston päätöksen lopputulos saatettiin voimaan. - Uutiset
8.7.2016 15.13
Työryhmä valmistelemaan turvapaikkavalitusten hajauttamista nykyistä useampaan hallinto-oikeuteenOikeusministeriö on asettanut työryhmän valmistelemaan ulkomaalaislaissa Helsingin hallinto-oikeuteen keskitettyjen valitusasioiden hajauttamista lisäksi kolmeen muuhun hallinto-oikeuteen. Hankkeen taustalla on turvapaikanhakijoiden määrän merkittävä lisääntyminen syksyllä 2015. - Uutiset
1.7.2016 8.00
Perheenyhdistämisen tiukennukset voimaan 1. heinäkuuta – säännökset eivät sisällä kiinteitä euromääräisiä toimeentulorajojaPerheenyhdistämisen ehtoja tiukennetaan EU-direktiivin mukaisesti. Jatkossa kansainvälistä tai tilapäistä suojelua saavan henkilön perheenyhdistämisen edellytyksenä on riittävä toimeentulo. Kansainvälistä suojelua hakeneelle voidaan antaa esimerkiksi turvapaikka tai oleskelulupa toissijaisen suojelun perusteella. Tasavallan presidentti vahvisti valtioneuvoston esittämät ulkomaalaislain muutokset 29. kesäkuuta ja ne tulivat voimaan 1. heinäkuuta 2016. - Uutiset
10.5.2016 15.54
Työryhmä ehdottaa turvapaikkavalitusten käsittelyn hajauttamista useampaan hallinto-oikeuteenOikeusministeriön asettama työryhmä on selvittänyt turvapaikkavalitusten hajauttamista eri hallinto-oikeuksiin. Työryhmä puoltaa turvapaikkavalitusten käsittelyn hajauttamista. Nykyisin kaikki turvapaikkapäätöksiä koskevat valitukset käsitellään keskitetysti Helsingin hallinto-oikeudessa. Työryhmän mielestä näitä valituksia voitaisiin vastaisuudessa osoittaa Helsingin hallinto-oikeuden lisäksi käsiteltäviksi kahdessa tai kolmessa hallinto-oikeudessa. Työryhmän mietintö lähetetään nyt lausuntokierrokselle. - Uutiset
10.5.2016 8.01
Maahanmuuttovirasto: Humanitaarista suojelua ei myönnetä enää 16.5.2016 alkaen – jatko-oleskeluluvalle oltava muu perusteSuomi on voinut myöntää turvapaikanhakijalle humanitaarista suojelua, jos turvapaikan tai toissijaisen suojelun edellytykset eivät täyty. 16. toukokuuta 2016 alkaen tuo kansainvälisen suojelun tyyppi poistuu ulkomaalaislain muutoksen myötä. Tämä tarkoittaa sitä, että 16.5.2016 tai sen jälkeen ei voida myöntää enää oleskelulupaa humanitaarisen suojelun perusteella. - Uutiset
8.4.2016 12.03
Hallitus esittää perheenyhdistämisen edellytyksiin tiukennuksiaPerheenyhdistämisen edellytyksiin esitetään tiukennuksia EU-direktiivin mukaisesti. Jatkossa kansainvälistä tai tilapäistä suojelua saavan henkilön perheenyhdistämisen edellytyksenä olisi riittävä toimeentulo. Kansainvälistä suojelua hakeneelle voidaan antaa esimerkiksi turvapaikka tai oleskelulupa toissijaisen suojelun perusteella. - Uutiset
5.2.2016 12.04
Hallitus esittää muutoksia kansainvälisen suojelun perusteella myönnettäviin oleskelulupaperusteisiin – myös käsittelymaksujen perimistä tehostetaanKansainvälisen suojelun antamisen edellytyksiä tarkennetaan. Ulkomaalaislakia muutettaisiin siten, että jatkossa kansainvälistä suojelua saisi vain hakija, joka täyttää kansainväliseen ja Euroopan unionin lainsäädäntöön perustuvat edellytykset. Erillisestä kansallisesta humanitaarisen suojelun perusteella myönnettävästä oleskeluluvasta luovutaan. Muutoksella ei ole vaikutusta Suomea sitoviin kansainvälisiin velvoitteisiin. - Uutiset
27.1.2016 15.51
Perheenyhdistämisen edellytykset tiukentuvat myös Suomessa – luonnos hallituksen esitykseksi lausunnoilleSisäministeriössä valmistellaan ulkomaalaislain muutosta, jonka tavoitteena on tiukentaa perheenyhdistämisen edellytyksiä EU:n perheenyhdistämisdirektiivin mukaisesti. Luonnos hallituksen esitykseksi lähti lausunnoille 27. tammikuuta. Jatkossa sekä kansainvälistä suojelua saavilta että Suomen kansalaisilta edellytettäisiin turvattua toimeentuloa ennen kuin perheenyhdistämishakemus voitaisiin hyväksyä. Toimeentulovaatimus voidaan ottaa käyttöön nopeassa aikataulussa, koska se ei vaadi hallinnollisia muutoksia. EU-direktiivi mahdollistaa myös muita lisäedellytyksiä, mutta niiden käyttöönotto kestäisi pitempään. - Uutiset
18.1.2016 10.00
Yli 90 prosenttia Venäjän kautta tulleista turvapaikanhakijoista on saanut kielteisen päätöksen – turvapaikkaa ei saa köyhyyden vuoksiLoppuvuoden 2015 aikana Venäjältä Suomeen tulleille turvapaikanhakijoille on tehty pääosin kielteisiä turvapaikkapäätöksiä. Kielteisen päätöksen on saanut yli 90 prosenttia hakijoista. Päätös on tehty 105 itärajan yli tulleelle turvapaikanhakijalle, joista 82 hakijalle on tehty päätös ilmeisen perusteettomana ja 13 on saanut kielteisen päätöksen, koska perusteita kansainvälisen suojelun myöntämiselle ei ole ollut. - Uutiset
8.12.2015 12.17
Hallituksen turvapaikkapoliittinen toimenpideohjelma julkistettiinHallitus julkisti turvapaikkapoliittisen toimenpideohjelmansa tiistaina 8. joulukuuta. Suomen tavoitteena on lyhyellä aikavälillä katkaista turvapaikanhakijoiden hallitsematon virta maahan ja saada turvapaikkakustannukset hallintaan sekä kotouttaa tehokkaasti turvapaikan saaneet. Lisäksi Suomi tehostaa turvapaikka- ja palautusprosessejaan sekä pyrkii vaikuttamaan siihen, että EU:n ulkorajavalvonta paranee. - Uutiset
24.9.2015 14.27
Perheenyhdistämisen kriteerejä tiukennetaan EU-direktiivin mukaisestiSisäministeriö on asettanut lainsäädäntöhankkeen perheenyhdistämisen kriteerien tarkentamiseksi EU:n perheenyhdistämisdirektiivin mukaisesti. Hankkeessa selvitetään muun muassa keinoja laajentaa toimeentuloedellytyksen soveltamista sekä kotouttamis- ja asuntoedellytysten käyttöönottoa perheenyhdistämisen edellytyksenä. - Uutiset
24.9.2015 8.03
Tietoa kunnille turvapaikanhakijoiden vastaanotostaVuonna 2016 kuntiin muuttaa vähintään 10 000 maahanmuuttajaa. Luku on moninkertainen aiempiin vuosiin verrattuna, mikä johtuu turvapaikanhakijoiden määrän kasvusta. Kuntien on hyvä jo nyt varautua maahanmuuttajien lisääntyvään kuntapaikkojen tarpeeseen. Näin toteavat työ- ja elinkeinoministeriö, sisäministeriö ja Kuntaliitto kunnille lähettämässään kirjeessä. - Uutiset
21.9.2015 8.33
Suomen linja tiukentuu turvapaikka-asioissa – usein kysyttyjä kysymyksiä maahanmuuttajistaSuomen linja turvapaikanhakijoiden kasvavan määrän hoitamisessa muuttuu. Torstaina 17. syyskuuta valtioneuvosto päätti järjestelykeskuksen perustamisesta ja perjantaina ulko- ja turvallisuuspoliittinen ministerivaliokunta käsitteli asiaa. Tilanteen kehittymistä on seurattu tarkkaan ja valmiutta Pohjois-Suomessa on tehostettu. - Uutiset
14.9.2015 7.02
Tuomas Ojanen ja Juha Lavapuro perustuslakiblogissa: Hallituksen maahanmuuttopoliittisissa toimenpiteissä ylitsepääsemättömiä perustuslakiongelmiaEi voi olla mitenkään kestävää, että hallitus tuottaa liki päivittäin julkisuuteen uusia ehdotelmia ja linjanvetoja, jotka heti perään osoitetaan julkisuudessa vakavalla tavalla ongelmallisiksi joko Suomen kansainvälisoikeudellisten velvoitteiden tai perustuslain kannalta. Askelmerkeissä ei ole mitään mieltä, jos niistä ei seuraa kuin kompurointia. Julkistetut maahanmuuttopoliittiset toimenpiteet ovat luku sinänsä. Niihin liittyvät perustuslailliset ongelmat ovat jo niin ilmeisiä, että hallituksen kykyä tai tahtoa lukea ja ymmärtää perustuslakia voi hyvällä syyllä epäillä, valtiosääntöoikeuden professori Tuomas Ojanen ja julkisoikeuden apulaisprofessori Juha Lavapuro kirjoittavat perustuslakiblogissa. - Uutiset
8.9.2015 12.10
KHO: Vaikka kolmannen valtion kansalaisella oli oleskelupa Italiassa, turvapaikkahakemus kansainvälisestä suojelusta suhteessa Italiaan tuli tutkia SuomessaKysymys ei ollut vastuunmäärittämisasetuksessa tarkoitetusta turvapaikkahakemuksesta. Turvapaikkahakemuksen käsittelystä vastuussa oleva valtio ei näin ollen määräytynyt mainitun asetuksen mukaisesti eikä hakemusta voitu jättää Suomessa tutkimatta ulkomaalaislain 103 §:n 1 momentin 2 kohdan nojalla. Kun lisäksi otettiin huomioon, että turvapaikkaperusteeksi oli esitetty Italiassa koetut oikeudenloukkaukset, hakemusta ei voitu jättää tutkimatta sillä perusteella, että se olisi voitu käsitellä Italiassa. Hakemus tuli edellä lausuttu huomioon ottaen tutkia Suomessa. - Uutiset
7.9.2015 9.00
Maahanmuuttoviraston ohjeistus turvapaikanhakijoiden kotimajoittajilleMaahanmuuttovirastolta on kysytty paljon mahdollisuudesta majoittaa turvapaikanhakijoita yksityisten ihmisten koteihin. Laki ei estä turvapaikanhakijan majoittamista ja jo tällä hetkellä osa hakijoista saattaa asua tuttavan tai sukulaisen luona. Kotimajoittaminen voi parhaimmillaan edistää suomen kielen ja suomalaisen kulttuurin oppimista ja ennaltaehkäistä monia mahdollisia sopeutumisongelmia. Maahanmuuttovirasto pyytää kuitenkin yksityismajoittajia huomioimaan tietyt asiat. - Uutiset
6.2.2015 14.01
KHO:n kaksi ratkaisua ulkomaalaisasioissaMaahantulokiellon määräämistä ja sen pituutta harkittaessa oli aina tehtävä ulkomaalaislain 146 §:ssä tarkoitettu kokonaisharkinta. Arvioinnissa tulee erityisesti kiinnittää huomiota ulkomaalaisen sellaisiin perhe- ja työsiteisiin Suomeen tai muuhun Schengen-valtioon, joiden hoitamista maahantulokiellon määrääminen kohtuuttomasti vaikeuttaisi. A:lla ei ollut osoitettu olevan sellaisia perhe- tai työsiteitä Schengen-alueelle, joiden perusteella maahantulokielto olisi tullut jättää määräämättä tai kiellon pituutta tulisi ulkomaalaislain 146 §:ssä tarkoitetuilla kokonaisharkintaa liittyvillä perusteilla lyhentää. Toisessa tapauksessa A:n voitiin rikostensa perusteella katsoa vaarantavan yleistä järjestystä ja turvallisuutta, ja hänen karkottamisensa puolesta olevat seikat olivat sitä vastaan olevia seikkoja painavammat. Hänet voitiin siten ulkomaalaislain 149 §:n 1 momentin 2 kohdan nojalla määrätä karkotettavaksi kotimaahansa sekä ulkomaalaislain 150 §:n 1 momentin nojalla maahantulokieltoon viideksi vuodeksi. - Uutiset
5.11.2014 8.30
EIT:n suuri jaosto: Afganistanista kotoisin olevan pakolaisperheen palauttaminen Italiaan Dublin-säännöstön perusteella saattoi perustaa EIS:n loukkauksenEIT katsoi, että Italian piti pystyä esittämään yksilölliset takeet siitä, ettei kuusihenkisen perheen kohtelu loukkaisi EIS 3 artiklaa ja että perheen lasten iät huomioitiin päätöksenteossa ja perheen yhdessä pysyminen pystyttiin takaamaan. - Uutiset
3.11.2014 12.20
Avustajalle palkkio myös käsittelyaikatiedustelun tekemisestä 15 minuutin työmäärän perusteellaHallinto-oikeus katsoi, että kun otettiin huomioon avustajan suorittamastaan toimenpiteestä esittämä yksityiskohtainen selvitys ja asian olosuhteet, toimenpiteen tarpeellisuutta tai siihen käytettyä aikaa ei ollut syytä kyseenalaistaa. Avustajalle oli tullut määrätä palkkio myös käsittelyaikatiedustelun tekemisestä 15 minuutin työmäärän perusteella. - Uutiset
31.10.2014 12.05
EU-maiden turvapaikkamenettelyä yhtenäistetäänValtioneuvosto antoi 30. lokakuuta eduskunnalle esityksen ulkomaalaislain muuttamisesta. Esityksen taustalla on direktiivi, jolla pyritään yhtenäistämään kansainvälisen suojelun myöntämistä tai poistamista koskevia menettelyjä EU-maissa (menettelydirektiivi). - Uutiset
25.9.2014 16.09
Kansainvälistä suojelua hakevan vastaanottoa koskeva lakiesitys eduskunnan käsittelyynValtioneuvosto on antanut eduskunnalle hallituksen esityksen laiksi kansainvälistä suojelua hakevan vastaanotosta annetun lain muuttamisesta. Muutoksen tavoitteena on saattaa Suomen lainsäädäntö vastaamaan EU:n uudelleen laadittua vastaanottodirektiiviä, joka on osa yhteisen eurooppalaisen turvapaikkajärjestelmän säädöspakettia. - Uutiset
25.8.2014 12.01
KHO:n ratkaisu kotimaassaan rikokseen syyllistyneen turvapaikan epäämisestä poissulkemislausekkeen nojallaMaahanmuuttovirasto ei kuitenkaan ollut myöntänyt A:lle turvapaikkaa, koska niin sanotun poissulkemislausekkeen nojalla oli perusteltua aihetta epäillä A:n syyllistyneen törkeään ei-poliittiseen rikokseen kotimaassaan. Korkein hallinto-oikeus katsoi, että asiassa oli ollut perusteltua aihetta epäillä A:n osallistuneen ulkomaalaislain 87 §:n 2 momentin 1 kohdassa tarkoitettuun rikokseen ihmiskuntaa (ihmisyyttä) vastaan. Maahanmuuttoviraston ja hallinto-oikeuden päätösten lopputulosta ei muutettu. - Uutiset
26.6.2014 13.00
KHO:n ratkaisu prostituutiota harjoittaneen turvapaikastaA:n oli prostituutioon värvännyt yksittäinen naishenkilö, eikä asiassa ollut ilmennyt yhteyksiä laajempaan prostituutiota harjoittavaan verkostoon. A:lla ei ollut enää Suomeen tultuaan ollut yhteyksiä tähän henkilöön. Uhriutuminen oli tapahtunut hänen kotimaansa ulkopuolella ja Nigeriassa hänellä voitiin arvioida olevan mahdollisuuksia saada suojelua kotimaansa viranomaisilta. Hänellä oli ammatti ja sukulaisia Nigeriassa. Näin ollen, ja vaikka A oli kertomansa mukaan jäänyt velkaa hänet prostituutioon houkutelleelle henkilölle, hänellä ei voitu arvioida olevan turvapaikkaan oikeuttavin tavoin perusteltua pelkoa aiemman ulkomailla tapahtuneen prostituutioon pakottamisen vuoksi tai uudelleen prostituutioon joutumisen vaarasta kotimaassaan. Asiassa ei myöskään ollut tullut esiin merkittäviä perusteita uskoa hänen kotimaahansa palatessaan joutuvan epäinhimillisen tai ihmisarvoa loukkaavan kohtelun kohteeksi. Perusteita myöntää asiassa turvapaikkaa taikka oleskelulupaa toissijaisen suojelun perusteella ei ollut. - Uutiset
14.3.2014 9.04
Kansainvälistä suojelua hakevien lainsäädännöllistä asemaa tarkennetaanHallituksen esitys määritelmädirektiivin kansallisesta täytäntöönpanosta on annettu eduskunnalle. Direktiivissä määritellään, ketkä voivat saada kansainvälistä suojelua EU-maissa ja millaisia etuuksia suojelua saaville henkilöille myönnetään. Valtaosa uudelleen laadittuun määritelmädirektiiviin tehdyistä muutoksista ei aiheuta Suomessa lainmuutostarvetta. Tavoitteena on lähinnä täsmentää eräitä jo voimassa olevia säännöksiä lainsäädännön johdonmukaisuuden ja käsitteiden selkeyden varmistamiseksi. Lainmuutosten on tarkoitus tulla voimaan mahdollisimman pian. - Uutiset
12.3.2014 13.00
Komissio esitteli sisäpolitiikan tulevat toimintalinjatSisäpolitiikalle vuosina 2010–2014 puitteet antanut Tukholman ohjelma on päättymässä, ja komissio esittää nyt strategisen visionsa tulevista sisäpolitiikan painopistealoista. EU:n toimielinten, jäsenvaltioiden, kansainvälisten järjestöjen, kansalaisyhteiskunnan ja yksityissektorin yhteistyön ansiosta Euroopasta on jo viimeisten viiden vuoden aikana tullut avoimempi ja turvallisempi, mutta vielä on parantamisen varaa. Lainsäädäntö ja sopimukset on pantava täytäntöön kokonaisuudessaan ja on varmistettava, että EU kykenee vastaamaan edessä oleviin mahdollisuuksiin ja haasteisiin. - Uutiset
7.2.2014 8.41
KHO:n kaksi ratkaisua turvapaikkamenettelystäHallinto-oikeus oli kumonnut Maahanmuuttoviraston päätöksen ja katsonut, että Maahanmuuttoviraston olisi tullut ulkomaalaislain perusteella tutkia turvapaikkahakemuksen yhteydessä myös perhesiteeseen liittyvä oleskelulupaperuste. Hallinto-oikeuden päätöksen lopputuloksen muuttamiseen ei ollut perusteita. Toisessa tapauksessa KHO katsoi muun muassa, että kansainvälistä suojelua koskevan hakemuksen hylkäävässä päätöksessä on otettava kantaa myös turvapaikanhakijan maasta poistamiseen. Turvapaikkahakemuksen vireillä ollessa syntynyt työsuhde ei ollut käännyttämisen kokonaisharkintaan olennaisesti vaikuttava seikka. Hallinto-oikeuden päätös kumottiin työntekijän oleskelulupaa koskevalta osalta. - Uutiset
31.1.2014 8.08
EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisu sisäisen aseellisen selkkauksen käsitteestä turvapaikkaa myönnettäessäSisäinen aseellinen selkkaus on käsillä, kun valtion vakinaiset asevoimat ottavat yhteen yhden tai usean aseistetun ryhmän kanssa tai kun kyse on kahden tai usean aseistetun ryhmän välisistä yhteenotoista, eikä ole tarpeen, että tällaista selkkausta voitaisiin pitää kansainvälisessä humanitaarisessa oikeudessa tarkoitettuna kansainvälistä luonnetta vailla olevana aseellisena selkkauksena, eikä aseellisten yhteenottojen intensiivisyyttä, kyseessä olevien aseellisten joukkojen järjestäytymistasoa tai selkkauksen kestoa ole arvioitava erillään kyseessä olevalla alueella vallitsevan väkivallan asteen arvioinnista. - Uutiset
17.12.2013 13.07
Lakiesitys vapaaehtoisen paluun järjestelmästä lausunnoilleLakia kansainvälistä suojelua hakevan vastaanotosta ja ulkomaalaislakia ehdotetaan muutettavaksi. Muutosehdotuksen taustalla on tavoite vakiinnuttaa lainsäädäntöön selkeä, toimiva ja kustannustehokas vapaaehtoisen paluun järjestelmä. Tavoitteena on, että se tarjoaisi Suomessa kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneille tai turvapaikkahakemuksensa peruuttaneille henkilöille mahdollisuuden palata vapaaehtoisesti kotimaahansa tai pysyvään asuinmaahansa. - Uutiset
10.12.2013 16.30
EU-tuomioistuin: Turvapaikanhakija voi riitauttaa palauttamismaata koskevan valinnan vain "systeemisiin puutteisiin" vedotenTurvapaikanhakija voi riitauttaa palauttamismaata, johon hänen on katsottu ensiksi saapuneen, koskevan valinnan vain vedoten siihen, että kyseisen jäsenvaltion turvapaikkamenettelyyn ja turvapaikanhakijoiden vastaanotto-olosuhteisiin liittyy sellaisia systeemisiä puutteita, jotka ovat uskottavia perusteita uskoa, että turvapaikanhakija altistuisi todelliselle vaaralle joutua Euroopan unionin perusoikeuskirjan 4 artiklassa tarkoitetun epäinhimillisen tai halventavan kohtelun kohteeksi. - Uutiset
26.11.2013 14.37
Kansainvälistä suojelua hakevan vastaanottoon liittyvien säännösten tarkistamista selvitetäänSisäministeriö on asettanut hankkeen, jossa tarkistetaan kansainvälistä suojelua hakevan vastaanottoa koskevia säännöksiä. Hankkeen tavoitteena on saattaa Suomen lainsäädäntö vastaamaan EU:n muutettua vastaanottodirektiiviä, joka on osa yhteistä eurooppalaisen turvapaikkajärjestelmän säädöskokonaisuutta. - Uutiset
20.11.2013 15.21
Unionin tuomioistuimen ratkaisu turvapaikkahakemuksen käsittelystä vastuussa olevasta jäsenvaltiostaHessischer Verwaltungsgerichtshofin (Saksa) ennakkoratkaisupyyntö koski niiden perusteiden ja menettelyjen vahvistamista, joiden mukaisesti määritetään kolmannen maan kansalaisen johonkin jäsenvaltioon jättämän turvapaikkahakemuksen käsittelystä vastuussa oleva jäsenvaltio. Unionin tuomioistuin katsoi muun muassa, että se, että turvapaikanhakijaa ei voida siirtää jäsenvaltioon, joka on alun perin määritetty hakemuksen käsittelystä vastuussa olevaksi, ei sinällään merkitse, että jäsenvaltion, joka määrittää hakemuksen käsittelystä vastuussa olevan jäsenvaltion, olisi itse tutkittava turvapaikkahakemus. - Uutiset
8.11.2013 10.27
EU-tuomioistuin: Homoseksuaalisia turvapaikanhakijoita voidaan pitää erityisenä yhteiskunnallisena ryhmänä, joita vainotaan heidän seksuaalisen suuntautumisensa vuoksiHomoseksuaalisten tekojen säätämisessä rangaistavaksi ei ole kuitenkaan sellaisenaan kyse vainoksi katsottavasta teosta. Vankeusrangaistusta homoseksuaalisista teoista on sitä vastoin pidettävä kohtuuttomana tai syrjivänä rankaisemisena, joten siinä on kyse vainoksi katsottavasta teosta. Pakolaisaseman saamista koskevaa hakemusta arvioidessaan viranomaiset eivät voi kohtuullisesti odottaa, että välttyäkseen vainon vaaralta turvapaikanhakija pitää homoseksuaalisuutensa alkuperämaassaan salassa tai osoittaa pidättyvyyttä sukupuolisen suuntautumisensa ilmaisemisessa. - Uutiset
8.8.2013 10.00
Suomi ei käännytä ketään kuolemanvaaraanSuomi ei käännytä ketään turvapaikanhakijaa olosuhteisiin, jossa tätä uhkaa kuolemanrangaistus, kidutus tai muu epäinhimillinen tai ihmisarvoa loukkaava kohtelu, Maahanmuuttovirasto muistuttaa. - Uutiset
18.7.2013 9.44
Lähes 10 000 haki oleskelulupaa alkuvuonnaEniten oleskelulupia myönnettiin venäläisille (1 467), intialaisille (940), ukrainalaisille (577), kiinalaisille (568) ja somalialaisille (381). - Uutiset
2.7.2013 11.02
Turvapaikkahakemuksen voi jättää vain Suomessa - esimerkiksi Snowden ei voi saada turvapaikkaa Venäjältä käsinUlkomaalaislain mukaan turvapaikkaa on haettava Suomessa. Hakemusta ei voi tehdä ulkomailta käsin, vaan se tulee jättää henkilökohtaisesti poliisille tai rajatarkastusviranomaiselle Suomessa, Sisäasiainministeriö tiedottaa. - Uutiset
28.6.2013 12.13
KHO:n ratkaisu ulkomaalaisasiassaKorkein hallinto-oikeus katsoi, että muutoksenhakijalla oli kiinteät siteet Komin tasavaltaan hänen asuttuaan siellä viranomaisten tieten pysyväisluonteisesti ja pitkäaikaisesti. Hänen on siis mahdollista tulevaisuudessakin asettua asumaan tuolle alueelle ja hänen voidaan edellyttää turvautuvan ulkomaalaislain 88 e §:n mukaiseen sisäiseen pakoon kotimaansa toiseen osaan, eikä hän ollut kansainvälisen suojelun tarpeessa. - Uutiset
17.6.2013 10.03
EU-parlamentin kesäkuun 2013 täysistunto pähkinänkuoressaTäysistunnossa sovittiin mm. yhteisestä turvapaikkajärjestelmästä, tuomittiin Yhdysvaltojen suorittama salainen verkkotiedustelu ja toivottiin rauhanomaista ratkaisua Turkissa meneillään oleviin katuprotesteihin. Uudet säännöt Schengen-sopimukselle, julkisten tietojen uudelleenkäytölle, teollis- ja tekijänoikeuksien tullivalvonnalle sekä vauvojen ruoille ja vähäenergisille valmisteille hyväksyttiin. Parlamentin muuttuvista paikkamääristä äänestettiin. - Uutiset
13.6.2013 11.41
Euroopan muuttoliikeverkoston synteesiraportti: Suurin osa EU-alueen turvapaikanhakijoista on vailla vahvistettua henkilöllisyyttäMonen EU-jäsenvaltion viranomaiset kohtaavat merkittäviä määriä turvapaikanhakijoita, joilla ei ole esittää henkilöllisyyttään todistavia asiakirjoja. Henkilöllisyyden selvittäminen hankaloituu entisestään, jos hakija on esiintynyt usealla eri henkilöllisyydellä tai esittänyt henkilöllisyydestään väärennettyjä asiakirjoja, Maahanmuuttovirasto tiedottaa. - Uutiset
11.6.2013 9.18
EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisu ilman huoltajaa saapuneen lapsen turvapaikkahakemuksen käsittelystä vastuussa olevan jäsenvaltion määrittämisestäOlosuhteissa, joissa ilman huoltajaa tuleva alaikäinen, jolla ei ole laillisesti oleskelevia perheenjäseniä minkään jäsenvaltion alueella, on hakenut turvapaikkaa useammasta kuin yhdestä jäsenvaltiosta, asetuksen 343/2003 6 artiklan toista kohtaa on tulkittava siten, että ”vastuussa olevana jäsenvaltiona” on jäsenvaltio, jossa alaikäinen oleskelee siellä turvapaikkahakemuksen tehtyään. - Uutiset
30.4.2013 14.42
EIT: YK:n ja Yhdysvaltain joukkojen hyväksi työskennelleet afgaanit voitiin karkottaa KabuliinTalibania ja islamistipuoluetta pelänneiden turvapaikanhakijoiden, joilla oli yhteyksiä afgaanihallitukseen ja YK:hon karkotuksella Isosta-Britanniasta Kabuliin ei rikottaisi EIS 3 artiklaa. (Ään. 6-1) - Uutiset
20.2.2013 12.21
Hallinto-oikeuden ratkaisu turvapaikka-asiassaHelsingin hallinto-oikeus katsoi kuten Maahanmuuttovirasto, että valittajan turvapaikkahakemus oli ilmeisen perusteeton, ja hylkäsi valittajan valituksen kansainvälistä suojelua koskevilta osin. - Uutiset
4.2.2013 11.03
KHO:n ratkaisu somalialaisten kansainvälisen suojelun tarpeestaKorkein hallinto-oikeus katsoi muun muassa, että kielianalyysin tulos ei ollut yksin riittävän osoittamaan asianomaisen tarkkaa kotipaikkaa Somaliassa. Kaiken saadun selvityksen perusteella muutoksenhakija ja hänen mukanaan Suomeen tulleet alaikäiset lapsensa eivät kuitenkaan olleet kansainvälisen suojelun tarpeessa. - Uutiset
1.2.2013 15.02
Väitöstutkija arvostelee turvapaikkaa hakevien lasten kohtelua - asioihin ei perehdytä, käännytysten toimeenpanossa valehdellaanTurvapaikkaa Suomesta hakevat lapset voivat usein huonosti asuessaan vastaanottokeskuksessa, väittää KM Minna Lähteenmäki väitöskirjassaan "Lapsi turvapaikanhakijana - Etnografisia näkökulmia vastaanottokeskuksen ja koulun arjesta". Yksi merkittävimmistä epäkohdista oli turvapaikkatutkinnassa ilmenevät puutteet, sillä huoltajansa kanssa tulevien lasten asioihin ei perehdytty kunnolla. Myös käännytyksen toimeenpanotilanteet olivat lasten kannalta ongelmallisia, sillä näissä tilanteissa heille muun muassa valehdeltiin. - Uutiset
22.1.2013 14.00
Yhteistä eurooppalaista turvapaikkajärjestelmää koskeva lakihanke käynnistyySisäministeriö on asettanut hankkeen, jonka tavoitteena on saattaa Suomen lainsäädäntö vastaamaan eräitä yhteistä eurooppalaista turvapaikkajärjestelmää koskevia, uudelleen laadittuja EU-säädöksiä. Lainmuutosten on tarkoitus tulla voimaan viimeistään vuonna 2015. - Uutiset
10.1.2013 7.47
EIT: Ruotsista turvapaikkaa hakenut voitiin karkottaa EtiopiaanEIT katsoi äänin 5-2, että vakavista ihmisoikeusrikkomuksista huolimatta Etiopian yleiset olot eivät sellaisinaan osoittaneet, että valittajan karkotuksella olisi rikottu EIS:n sääntöjä. Valittaja ei ollut myöskään osoittanut uskottavasti, että hänellä olisi ollut kaltoin kohtelun vaaraa Etiopiassa. - Uutiset
7.1.2013 16.02
EIT: Perheen karkotuksella Ruotsista Uzbekistaniin olisi rikottu kaltoin kohtelun kieltoaEIT pani merkille muun muassa aiemman oikeuskäytäntönsä, jonka mukaan poliisin huostassa olleita kidutettiin yleisesti ja systemaattisesti Uzbekistanissa. Tilanteessa ei ollut tapahtunut positiivista edistymistä. - Uutiset
15.10.2012 13.01
Hallinto-oikeus kumosi bagdadilaisen Ruotsiin käännyttämisenHelsingin hallinto-oikeus katsoi, ettei Suomi voinut käännyttää valittajaa Ruotsiin, josta hän oli vaarassa tulla palautetuksi Bagdadiin, jossa hän voi joutua ihmisarvoa loukkaavan kohtelun kohteeksi. - Uutiset
28.9.2012 16.22
Komissio: EU:n on suojeltava tehokkaammin alueelleen ilman huoltajaa saapuvia alaikäisiäEurooppaan saapuu vuosittain tuhansia ilman huoltajaa olevia alaikäisiä paremman elämän toivossa. Useimmat heistä pakenevat sotaa, konflikteja tai muita vaikeita elinoloja. Osa on menettänyt perheenjäseniä matkan varrella. Komissio esitti 28. syyskuuta kertomuksen ilman huoltajaa EU:hun saapuvien alaikäisten tilanteesta. Kertomuksessa se kehottaa tehostamaan jäsenvaltioiden ja EU:n tasolla toimenpiteitä, jotta tämä monimutkainen kansainvälinen haaste voidaan ratkaista tehokkaasti ja lapsen oikeuksia kunnioittaen. - Uutiset
28.9.2012 8.02
EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisu vähimmäisvaatimusten mukaisten vastaanotto-olosuhteiden takaamisesta turvapaikanhakijalle, joka päätetään palauttaa käsittelystä vastuussa olevaan jäsenvaltioonTurvapaikkahakemuksen vastaanottaneen jäsenvaltion on tarjottava direktiivissä 2003/9 vahvistettujen vähimmäisvaatimusten mukaiset vastaanotto-olosuhteet myös sellaiselle turvapaikanhakijalle, joka päätetään palauttaa turvapaikkahakemuksen käsittelystä vastuussa olevaan jäsenvaltioon. Hakijalle on taattava nämä vastaanotto-olosuhteet turvapaikkahakemuksen jättämisen ja hakijan siirron välisenä aikana. - Uutiset
5.9.2012 10.00
YK:n rotusyrjinnän poistamista käsittelevä komitea antoi loppupäätelmänsä SuomelleYK:n kaikkinaisen rotusyrjinnän poistamista käsittelevä komitea pitää myönteisenä Suomen rotusyrjinnän poistamiseen tähtääviä useita lainsäädännöllisiä uudistuksia ja toimintaohjelmia, mutta antoi myös useita suosituksia lisätoimenpiteiksi. Jälleen kerran esille nousivat muun muassa saamelaisasiat. - Uutiset
31.8.2012 13.25
Eduskunnalle kirjelmä turvapaikkaa koskevan Eurodac-asetuksen muutosehdotuksistaValtioneuvosto on antanut eduskunnalle kirjelmän EU-komission Eurodac-järjestelmää koskevasta asetusehdotuksesta. Ehdotus on osa yhteistä eurooppalaista turvapaikkajärjestelmää koskevaa säädöspakettia. - Uutiset
13.8.2012 17.09
Ulkomailta - Kreikka: Turvapaikkaprosessin kehittäminen harpannut eteenpäinSuunnitelmat Kreikan turvapaikkaprosessin parantamiseksi ovat talouskriisistä huolimatta edenneet aimo harppauksin viimeisen vuoden aikana. Kesäkuisten parlamenttivaalien tulosten konkretisoituessa selviää, mihin suuntaan prosessia aletaan nyt viedä ja kenen rahoittamana. Asiasta kertoo sisäasiainministeriön Monitori-lehti. - Uutiset
19.6.2012 7.45
EIT: Tsetseenimies voitiin karkottaa kotimaahansaYhdeksän vuotta Itävallassa asunut ja siellä useisiin rikoksiin syyllistynyt Venäjän kansalainen voitiin karkottaa Tsetseniaan. Karkotuksella ei loukattaisi EIS 3 artiklan kaltoin kohtelun kieltoa eikä EIS 8 artiklan mukaista perhe-elämän suojaa. - Uutiset
4.6.2012 9.03
Komission kertomus maahanmuutto- ja turvapaikka-asioiden kehityksestä vuonna 2011Euroopan komissio on julkaissut kertomuksen maahanmuutto- ja turvapaikka-asioiden kehityksestä vuonna 2011. Sen ohessa julkaistiin Eurobarometri-tutkimus liikkuvuutta, maahanmuuttoa ja turvallisuutta koskevista EU:n kansalaisten asenteista. Tutkimuksen mukaan kahdeksan eurooppalaista kymmenestä on sitä mieltä, että EU:n jäsenvaltioiden on tarjottava suojelua ja turvapaikka sitä tarvitseville ja että turvapaikkasääntöjen pitäisi olla samat kaikkialla EU:ssa. Enemmistö eurooppalaisista (67 prosenttia) pitää tärkeänä vapaata matkustamista EU:ssa ilman sisärajatarkastuksia. - Uutiset
31.5.2012 9.04
Komission ehdotus turvapaikanhakijoiden sormenjälkiä keräävän Eurodac-järjestelmän tehostamiseksiEU:n 27 jäsenvaltiota saivat vuonna 2011 yli 300 000 turvapaikkahakemusta. Vaikka määrä jää alle tähänastisen ennätyksen (425 000 hakemusta vuonna 2001), se on silti 16,2 prosenttia suurempi kuin vuonna 2010. Turvapaikkahakemusten määrän kasvu koettelee joidenkin jäsenvaltioiden vastaanottokapasiteettia. Komissio on sen vuoksi antanut ehdotuksen turvapaikanhakijoiden sormenjälkiä keräävän Eurodac-järjestelmän tehostamiseksi. Järjestelmän avulla voidaan nopeasti selvittää turvapaikkahakemuksesta vastuussa oleva jäsenvaltio. - Uutiset
30.5.2012 16.44
EIT: Itävallasta turvapaikkaa hakenut voitiin karkottaa TogoonEIT katsoi, että vaikka valittaja olikin kesällä 2008 voinut ottaa vakavasti ilmoitetut uhkailut sotilaiden taholta, mikään ei osoittanut, että hänellä olisi niiden johdosta edelleen henkilökohtaisen vainon vaaraa.