Pakolainen
- Uutiset
24.4.2024 14.44
Maahanmuuttovirasto ohjeistaa oleskeluluvalla Suomessa asuvia ja luvanhakijoita: Aiotko matkustaa Suomesta ulkomaille kesän aikana?Maahanmuuttovirasto saa tähän aikaan vuodesta paljon kysymyksiä ulkomaille matkustamisesta. - Uutiset
19.4.2024 8.08
Hallitus esittää tiukennuksia kansainväliseen suojeluun ja vastaanottorahan väliaikaista pienentämistäHallitus aikoo muuttaa kansainvälisen suojelun luonteeltaan väliaikaiseksi. Kansainvälisen suojelun lupien kesto lyhennetään EU-oikeuden mahdollistamaan minimiin. Myös Suomessa tehty erityisen törkeä rikos tai kansallisen turvallisuuden vaarantaminen estäisi kansainvälisen suojelun saamisen. Valtioneuvosto antoi lakiesityksen eduskunnalle 18. huhtikuuta. Turvapaikkapolitiikkaa on tarkoitus tiukentaa hallitusohjelman tavoitteiden mukaisesti ja EU:n määritelmädirektiivin mahdollistamalla tavalla. Ulkomaalaislain muutosten on tarkoitus tulla voimaan 1. syyskuuta 2024. - Uutiset
11.4.2024 10.13
Euroopan parlamentti hyväksyi lopullisesti EU:n uuden kymmenen säädöksen muuttoliike- ja turvapaikkapaketin – vaatii vielä neuvoston hyväksynnän- Turvapaikkahakemukset käsitellään nopeammin myös EU:n rajoilla ja palautuksia tehostetaan
- Maahantulijoiden tunnistaminen paranee; pakolliset turvallisuus- ja terveystarkastukset EU:hun laittomasti tuleville
- Jäsenmaat voivat valita ottavatko ne hakijoita vai antavatko rahallista tai operatiivista tukea
- Parempi kriisitilanteiden hallinta ja uusi vapaaehtoinen järjestelmä kolmansista maista tulevien pakolaisten uudelleensijoittamiseen. - Uutiset
16.2.2024 11.30
EIT: Venäjälle karkottaminen ei rikkonnut kidutuksen ja epäinhimillisen ja halventavan kohtelun kieltoaAsia koski menettelyä valittajan, tšetšenialaistaustaisen Venäjän kansalaisen, poistamiseksi Venäjälle. Valittajan pakolaisstatus oli peruutettu, koska hänen oleskelunsa Ranskassa oli vakava uhka valtion turvallisuudelle. - Uutiset
30.1.2024 14.00
EUT: Ilman huoltajaa maahan tulleella alaikäisellä, jolle on myönnetty pakolaisasema, on oikeus perheenyhdistämiseen vanhempiensa kanssa, vaikka hän on tullut täysi-ikäiseksi perheenyhdistämismenettelyn aikanaPääasiassa vallitsevissa poikkeuksellisissa olosuhteissa tämän pakolaisen täysi-ikäiselle sisarelle, joka tarvitsee pysyvästi vanhempiensa apua vakavan sairauden vuoksi, on myös myönnettävä maahantulo- ja oleskelulupa. - Uutiset
25.1.2024 11.15
EIT: Ruotsi ei loukannut maahanmuuttajan oikeutta yksityis- ja perhe-elämän kunnioittamiseenAsia koski Ruotsissa vuonna 2016 käyttöön otettua lainsäädäntöä, jonka mukaan turvapaikan saaneiden pakolaisten on osoitettava riittävät tulot ja asunto perheenyhdistämishakemuksissa, jos hakemus on jätetty yli kolme kuukautta perheenkokoajan turvapaikan myöntämisen jälkeen. - Uutiset
23.10.2023 13.53
Sisäministeriössä valmistellaan tiukennuksia kansainväliseen suojeluunMinisteriö on asettanut kolme hanketta, joiden tavoitteena on hallitusohjelman mukaiset tiukennukset kansainväliseen suojeluun. Tarkoitus on muuttaa kansainvälinen suojelu väliaikaiseksi, sekä mahdollistaa suojelun lakkauttaminen, mikäli hakija syyllistyy vakavaan rikokseen. Lisäksi otetaan käyttöön rajamenettely, ja turvapaikkaprosessia tehostetaan. - Uutiset
12.9.2023 11.30
EIT:lta neljä tuomiota lapsena Tanskaan saapuneiden karkottamisesta ja maahantulokielloistaValittajia oli tuomittu vakavista rikoksista, kuten raiskauksista, ryöstöistä ja toistuvista väkivalta- ja huumausainerikoksista. - Uutiset
7.7.2023 8.00
Pakolaisaseman peruuttaminen ja epääminen: EUT selvensi ehtoja tällaisen toimenpiteen toteuttamiselle rikoksesta tuomitun kolmannen maan kansalaisen osaltaAsianomaisen henkilön on muun muassa muodostattava todellinen, välitön ja riittävän vakava uhka jollekin yhteiskunnan perusedulle, ja päätöksessä on noudatettava suhteellisuusperiaatetta. - Uutiset
7.2.2023 9.16
KHO: Alaikäisyyden määrittämishetki perheenyhdistämisessäKun purkuhakemusta koskevassa kokonaisharkinnassa otettiin huomioon, että kysymys alaikäisyyden määrittämisen ajankohdasta oli asiassa ollut ratkaiseva perhe-elämän suojan sekä lapsen edun kannalta ja että oleskelulupahakemuksen käsittelyn yhteydessä tehtyä virhettä ei B:n täysi-ikäistyttyä saisi enää tehokkaasti korjattua uudella hakemuksella, purkuhakemus hyväksyttiin. Asiaa uudelleen Maahanmuuttovirastossa käsiteltäessä B:tä oli pidettävä alaikäisenä. (Äänestys 5–2 perusteluista) - Uutiset
25.1.2023 13.40
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi ettei pakolaissopimus estänyt vastaajan tuomitsemista väärennyksestäAsiassa oli ennen kaikkea kysymys siitä, mikä merkitys oli ollut sillä, että B:n ensimmäinen turvapaikkahakemus oli hylätty. Yhdistyneiden Kansakuntien pakolaisjärjestön turvapaikanhakijoiden säilöönottoa koskevan soveltamisohjeen ja korkeimman oikeuden ennakkoratkaisun (KKO 2013:21, kohta 15) mukaan turvapaikanhakijalla tarkoitetaan sekä niitä henkilöitä, joiden vaatimuksia käsitellään ensivaiheessa turvapaikanhakijoina, että niitä henkilöitä, joiden osalta kysymys on lopullisen pakolaisaseman arvioimisesta. Turvapaikanhakijana pidetään siten myös sellaista henkilöä, joka on käyttänyt oikeuttaan saada turvapaikkahakemuksensa oikeudellisessa tai hallinnollisessa menettelyssä arvioitavaksi. Hovioikeus katsoi, että säännöksen tarkoituksen ja soveltamisohjeiden mukainen tulkinta oli kuitenkin se, että henkilöä ei pidetä pakolaissopimuksen 31 artiklan 1 kohtaa tulkittaessa pakolaisena enää sen jälkeen, kun hänen asemansa on määritetty hallinnollisessa tai oikeudellisessa menettelyssä. (Vailla lainvoimaa 25.1.2023) - Uutiset
15.9.2022 8.00
EIT:n suuri jaosto: Ranska rikkoi EIS 4. pöytäkirjan 3 artiklan 2 kohtaa hylättyään ranskalaisten äitien pyynnöt heidän tyttäriensä ja lastenlastensa kotiuttamiseksi Syyrian al-Holin pakolaisleiriltäValittajien tyttärien ja lastenlasten kotiuttamispyynnöt Syyriassa olleilta leireiltä oli hylätty ilman muodollista päätöstä tai oikeudellista valvontaa. Ranskan viranomaiset eivät olleet varmistaneet, etteivät perusteet olleet mielivaltaisia. EIT:n suuri jaosto katsoi keskiviikkona 14.9. antamassaan tuomiossa, että EIS 4. pöytäkirjan 3 artiklan 2 kohtaa oli rikottu. - Uutiset
22.6.2022 11.17
Hallituksen esitys: Rajamenettely voitaisiin ottaa käyttöön Suomen rajalla laajamittaisen maahantulon ja muuttoliikkeen välineellistämisen tilanteissaJatkossa rajamenettely voitaisiin ottaa käyttöön valtioneuvoston päätöksellä, jos Suomeen saapuisi poikkeuksellisen paljon maahantulijoita lyhyessä ajassa tai jos Suomeen kohdistuisi muuttoliikettä hyväksikäyttävää hybridivaikuttamista. Hallitus antoi eduskunnalle esityksen ulkomaalaislain muuttamisesta keskiviikkona 22.6. Esityksellä on tarkoitus parantaa mahdollisuuksia hallita Suomen alueelle jo suuntautunutta maahantuloa. Lakimuutosten on tarkoitus tulla voimaan mahdollisimman pian. - Uutiset
2.6.2022 12.39
EIT: Käsirautojen ja hihnan käyttö turvapaikanhakijaan oli epäinhimillistä ja halventavaa kohteluaTapaus koski irakilaisen perheen pidätystä kauttakulkualueella Unkarin ja Serbian välisellä rajalla sen jälkeen, kun perhe oli paennut Irakista. - Uutiset
11.4.2022 10.00
Ukrainasta paennut voi aloittaa työnteon heti tilapäistä suojelua haettuaanTilapäistä suojelua hakeneella on oikeus työntekoon heti, kun hän on jättänyt hakemuksensa. Hänen ei siten tarvitse odottaa oleskeluluvan myöntämistä eikä oleskelulupakorttia voidakseen työskennellä. Todistus hakemuksen rekisteröinnistä riittää. - Uutiset
6.4.2022 12.31
Kela: Tilapäinen suojelu ei tarkoita oikeutta saada Kelan asumisperusteisia etuuksiaTilapäisen suojelun saaminen ei tarkoita, että henkilö saisi samalla oikeuden Kelan asumisperusteisiin etuuksiin. Asumisperusteisiin etuuksiin voi kuitenkin olla oikeus, jos Kela katsoo henkilön asuvan Suomessa vakinaisesti. Tilapäistä suojelua saava voi käyttää vastaanottokeskuksen järjestämiä palveluita. - Uutiset
4.4.2022 18.00
Tilapäistä suojelua saava voi aloittaa työt heti lupapäätöksen saatuaan – TEMin ohje neuvoo Ukrainasta pakenevia työllistymisessäTilapäistä suojelua saavilla on rajoittamaton oikeus tehdä työtä heti, kun he ovat saaneet päätöksen tilapäisestä suojelusta. Oleskelulupakorttia ei tarvitse enää odottaa. He voivat myös ilmoittautua TE-toimistoon työnhakijaksi ja saada työllistymistä tukevia palveluita, kertoo työ- ja elinkeinoministeriön ohje. - Uutiset
25.3.2022 14.30
Tilapäistä suojelua saavalla on oikeus tehdä töitä Suomessa – TEMin ohje neuvoo Ukrainasta sotaa pakenevia työllistymisessäSuomi myöntää Ukrainasta sotaa pakeneville tilapäistä suojelua. Tilapäistä suojelua saavilla on rajoittamaton oikeus tehdä työtä, heti kun he ovat saaneet oleskeluluvan ja oleskelulupakortin. He voivat myös ilmoittautua TE-toimistoon työnhakijaksi ja saada muita työllistymistä tukevia palveluita, kertoo työ- ja elinkeinoministeriön ohje, jota jaetaan tulijoille jo rajoilla. - Uutiset
14.3.2022 13.35
Kuntainfo: Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut Ukrainasta tulleille henkilöilleSTM on lähettänyt kunnille ja sairaanhoitopiireille kuntainfon, jossa kerrotaan sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisestä Ukrainasta tulleille henkilöille. - Uutiset
8.3.2022 8.00
Valtioneuvosto päätti Ukrainasta paenneiden tilapäisen suojelun kohderyhmästäUkrainasta paenneiden auttamiseksi EU:ssa on otettu käyttöön tilapäisen suojelun direktiivi. Neuvoston päätös tuli voimaan perjantaina 4.3. ja jätti jäsenmaille harkintavaltaa suojelun tarkan kohderyhmän määrittämiseen. Suomessa suojelua annetaan EU-tason päätöstä laajemmalle Ukrainasta paenneiden joukolle. Valtioneuvosto päätti asiasta maanantaina 7.3. Päätös tuli voimaan heti. - Uutiset
4.3.2022 15.50
EU-maat tarjoavat ukrainalaisille tilapäistä suojelua – kohderyhmää tarkennetaan kansallisestiUkrainasta pakenevien auttamiseksi EU aktivoi ensi kertaa tilapäisen suojelun direktiivin. Komissio antoi 2.3. ehdotuksen aktivointia koskevaksi neuvoston päätökseksi, ja päätös hyväksyttiin sisällöllisesti sisäministerikokouksessa 3.3. Päätöksen odotetaan tulevan voimaan 4.3. tai joka tapauksessa lähipäivinä. - Uutiset
22.2.2022 15.00
EUT: Jäsenvaltio voi käyttää oikeuttaan jättää kansainvälistä suojelua koskeva hakemus tutkimatta sillä perusteella, että hakijalle on jo myönnetty pakolaisasema toisessa jäsenvaltiossaPerheen yhtenäisyyden säilyttämisestä on kuitenkin huolehdittava silloin, kun hakija on sellaisen ilman huoltajaa olevan alaikäisen lapsen isä, joka on saanut toissijaista suojelua ensin mainitussa jäsenvaltiossa. - Uutiset
3.1.2022 13.39
Apulaisoikeusasiamies: Vailla oleskeluoikeutta olevien henkilöiden majoituksen järjestäminenOleskeluluvattoman henkilön asumispalvelun vähimmäistaso (3.6.1) - Vartijoiden käyttö tilapäismajoituksen järjestämisessä (3.6.2) - Uutiset
21.12.2021 9.38
KHO: Yleisen ja ajantasaisen maatiedon perusteella Somaliassa naiset, jotka kieltäytyvät järjestetystä avioliitosta, ovat vaarassa joutua väkivallan kohteeksiKorkein hallinto-oikeus totesi, että yleisen ja ajantasaisen maatiedon perusteella Somaliassa naiset, jotka kieltäytyvät järjestetystä avioliitosta, ovat vaarassa joutua väkivallan kohteeksi. Tähän nähden ja kun otettiin huomioon alaikäisen turvapaikanhakijan toimittama turvapaikkapuhuttelussa esittämäänsä tarkempi kertomus sekä erityisesti lapsen etua koskevat velvoitteet, hallinto-oikeuden ja Maahanmuuttoviraston päätökset oli kumottava ja asia oli palautettava Maahanmuuttovirastolle uudelleen käsiteltäväksi. - Uutiset
23.11.2021 12.27
Mehrnoosh Farzamfarin väitös 26.11.2021: The implications of the securitisation of immigration upon the right to seek asylum in the European Union – an interdisciplinary legal analysisLL.M., M.Soc.Sci Mehrnoosh Farzamfar tutkii väitöskirjassaan, mikä on pakolaisten ihmisoikeuksien suojan ja Euroopan unionin alueellisen turvallisuuden suhde. Aiheesta on olemassa lukuisia tutkimuksia, mutta missään niistä ei keskitytä tarkastelemaan, miten näiden välinen jännite vaikuttaa turvapaikkaoikeuteen EU:n takaamana perusoikeutena. Koska oikeus turvapaikkaan on taattu EU:n perusoikeuskirjan 18 artiklassa, sillä voidaan katsoa olevan loukkaamaton ydinalue, jota ei voida rajoittaa mahdollisten turvallisuussyiden perusteellakaan. - Uutiset
7.7.2021 9.37
KHO:n viisi vuosikirjapäätöstä ulkomaalaisasioissaKHO:2021:102 Ulkomaalaisasia – Oleskelulupa perhesiteen perusteella – Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden vaarantaminen – Maahantulokiellon päättyminen – Aikaisemman karkottamispäätöksen perusteena olleet seikat
KHO:2021:101 Ulkomaalaisasia – Pakolaisaseman lakkauttaminen – Kansalaisuusvaltion passin hakeminen – Uudelleen turvautuminen kansalaisuusvaltion suojeluun – Vapaaehtoisuus
KHO:2021:100 Ulkomaalaisasia – Karkottaminen – Maahantulokielto kolme vuotta – Suomessa syntynyt ulkomaalainen – Yleinen järjestys ja turvallisuus – Rikokset – Karkottamisen kokonaisharkinta – Siteet Suomeen – Siteet kansalaisuusvaltioon – Perhe-elämän suoja – Lapsen etu – Välttämättömyys ja oikeasuhtaisuus
KHO:2021:99 Ulkomaalaisasia – Perheenyhdistäminen – Pakolaisaseman saanut perheenkokoaja – Toimeentuloedellytys – Toimeentuloedellytyksen soveltaminen – Kolmen kuukauden määräaika
KHO:2021:98 Ulkomaalaisasia – Perheenyhdistäminen – Pakolaisaseman saanut perheenkokoaja – Toimeentuloedellytys – Toimeentuloedellytyksen soveltaminen – Kolmen kuukauden määräaika – Toimeentuloedellytyksestä poikkeaminen - Uutiset
23.6.2021 13.13
Laajamittaiseen maahantuloon varautumista koskevat lakimuutokset lausuntokierrokselleSisäministeriö lähetti keskiviikkona (23.6.) lausuntokierrokselle luonnokset lakimuutoksista, jotka tukisivat varautumista mahdolliseen laajamittaiseen maahantuloon. Tarve muutoksille on tunnistettu kehittämistyössä, jota viranomaiset ovat tehneet vuodesta 2015 alkaen. Lausuntokierros päättyy 6.8.2021. Hallituksen esitys on tarkoitus antaa eduskunnalle syysistuntokaudella 2021. Hankkeen toimikautta on jatkettu 31.3.2022 saakka. - Uutiset
22.6.2021 14.30
EUT: Belgian lainsäädännössä säilöönotolle säädetty 8 kk:n enimmäispituus ylitti sen, mikä oli tarpeen maastapoistamisessa noudatettavan politiikan tehokkuuden turvaamiseksiYleiseen järjestykseen tai turvallisuuteen liittyvistä syistä unionin kansalaiselle ja hänen perheenjäsenilleen annetun maastapoistamispäätöksen täytäntöönpanotoimenpiteet voidaan katsoa oikeutetuiksi liikkumis- ja oleskeluvapauden rajoituksiksi silloin, kun ne perustuvat yksinomaan asianomaisen henkilön omaan käyttäytymiseen ja ovat suhteellisuusperiaatteen mukaisia. Kun otettiin huomioon yhteistyömekanismit, joita jäsenvaltioilla oli käytettävissään, Belgian lainsäädännössä säilöönotolle säädetty kahdeksan kuukauden enimmäispituus ylitti kuitenkin sen, mikä on tarpeen maastapoistamisessa noudatettavan politiikan tehokkuuden turvaamiseksi. - Uutiset
24.2.2021 15.00
Unionin tuomioistuin: Laittomasti maassa oleskeleva pakolainen voidaan ottaa säilöön toiseen jäsenvaltioon siirtämistä vartenJäsenvaltioissa sovellettavista yhteisistä vaatimuksista ja menettelyistä laittomasti oleskelevien kolmansien maiden kansalaisten palauttamiseksi annetun direktiivin 2008/115/EY 3, 4, 6 ja 15 artiklaa on tulkittava siten, että ne eivät ole esteenä sille, että jäsenvaltio ottaa hallinnollisena toimenpiteenä säilöön alueellaan laittomasti oleskelevan kolmannen maan kansalaisen hänen siirtämisekseen pakkokeinoin toiseen jäsenvaltioon, jossa hänellä on pakolaisasema, kun kyseinen henkilö ei ole noudattanut hänelle annettua määräystä poistua välittömästi kyseisen toisen jäsenvaltion alueelle ja kun hänestä ei voida tehdä palauttamispäätöstä. - Uutiset
21.1.2021 12.12
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu pakolaisaseman myöntämisedellytyksistä ja kolmannen maan kansalaiselle annettavasta taloudellisesta ja sosiaalisesta tuesta (Yhdistynyt kuningaskunta)Ennakkoratkaisupyyntö – Direktiivi 2004/83/EY – Pakolaisaseman tai toissijaisen suojeluaseman myöntämisedellytyksiä koskevat vähimmäisvaatimukset – Pakolainen – 2 artiklan c alakohta – Pakolaisaseman lakkaaminen – 11 artikla – Olosuhteiden muuttuminen – 11 artiklan 1 kohdan e alakohta – Mahdollisuus turvautua alkuperämaan suojelukseen – Arviointiperusteet – 7 artiklan 2 kohta – Taloudellinen ja sosiaalinen tuki – Merkityksettömyys - Uutiset
27.11.2020 7.23
KHO:n kaksi ratkaisua kansainvälisestä suojelusta: pakolaisaseman lakkauttaminenKHO katsoi muun muassa, että pakolaisaseman lakkauttaminen edellyttää, että olosuhteiden muutosten vuoksi pakolaisaseman myöntämiseen johtaneiden perusteiden ei voida enää katsoa olevan voimassa. Pakolaisasemaa koskevaan lakkauttamisharkintaan ei kuulu arviointi siitä, onko asianomaisella henkilöllä muuttuneen maatiedon mukaan mahdollisuus asettua toiselle alueelle kotimaassaan ilman kohtuuttomia vaikeuksia.
Toisessa tapauksessa KHO totesi, että ottaen huomioon A:n pitkäaikainen oleskelu kotimaassaan toissijaisen suojeluaseman saatuaan, hänen henkilökohtaisten olosuhteidensa oli katsottava muuttuneen siinä määrin, ettei hän tarvinnut enää suojelua. Olosuhteiden muutos oli merkittävä ja pysyvä. A:n toissijainen suojeluasema oli siten voitu ulkomaalaislain 107 §:n 2 ja 3 momentin nojalla lakkauttaa. - Uutiset
23.11.2020 9.30
Unionin tuomioistuin: Voiko asepalveluksesta Syyriassa kieltäytyneelle myöntää pakolaisasemanSaksan liittovaltion maahanmuutto- ja pakolaisvirasto oli myöntänyt turvapaikanhakijalle 11.4.2017 toissijaisen suojeluaseman mutta hylännyt hänen turvapaikkahakemuksensa sillä perusteella, ettei häneen itseensä ollut kohdistunut sellaista vainoa, joka olisi saanut hänet pakenemaan. Kyseisen viraston mukaan asianomaisen, joka on vain paennut sisällissotaa, ei tarvitse pelätä joutuvansa vainotuksi, jos hän palaa Syyriaan. Hänen pelkäämänsä vainon ja niiden vainon syiden, jotka voivat olla perusteena oikeudelle saada pakolaisasema, välillä ei missään tapauksessa ollut yhteyttä. Ennakkoratkaisua pyytänyt tuomioistuin totesi, ettei vakiintunutta kansallista oikeuskäytäntöä ole olemassa siltä osin kuin kyse on sellaisten syyrialaisten asevelvollisten tekemistä turvapaikkahakemuksista, jotka ovat paenneet maastaan välttääkseen asepalveluksen ja jotka voidaan tästä syystä panna syytteeseen tai joita voidaan rangaista, jos he palaavat kotimaahansa. - Uutiset
10.6.2020 14.30
KHO: Oleskeluluvan myöntämiselle ulkomaalaislaissa asetettu edellytys aikaisemmin vietetyn kiinteän perhe-elämän jatkamisesta Suomessa ei täyttynytPerheenkokoajan ja hänen vanhempiensa kiinteän perhe-elämän katkettua ratkaisussa todetuin tavoin muun omaisen oleskeluluvan myöntämiselle ulkomaalaislain 115 §:n 1 momentissa asetettu edellytys aikaisemmin vietetyn kiinteän perhe-elämän jatkamisesta Suomessa ei täyttynyt. - Uutiset
29.5.2020 12.45
KHO kumosi hallinto-oikeuden ja Maahanmuuttoviraston päätökset pakolaisaseman lakkauttamisestaKHO katsoi muun muassa, että kun otettiin huomioon ratkaisussa mainitut oikeusohjeet ja tulkintasuositukset, A:n matkojen syyt sekä se, ettei A ollut hakenut Vietnamin passia, vaan teki matkansa pakolaisen matkustusasiakirjaa ja viisumia käyttäen, korkein hallinto-oikeus katsoi, ettei A ollut Maahanmuuttoviraston päätöksessä esitetyillä perusteilla vapaaehtoisesti turvautunut kansalaisuusvaltionsa suojeluun. Lisäksi kun valittajan pakolaiseksi tulon perusteena olevat olosuhteet olivat jääneet selvittämättä, ei ollut myöskään selvitetty, että olosuhteet, joiden vallitessa hänestä oli tullut pakolainen, olisivat lakanneet olemasta. - Uutiset
19.5.2020 16.00
Ulkomailta – Ruotsi: Korkeimman oikeuden ratkaisujaRuotsin korkeimman oikeuden ennakkoratkaisuissa ajalta 26.3.2020 – 17.4.2020 oli kysymys muun muassa kiinteistökaupan purusta, valtuutetun oikeudesta tehdä oikeustoimia valtakirjan antajan kuoltua, hyvästä asianajotavasta ja oikeudenmukaisesta oikeudenkäynnistä, pakolaisaseman saaneen henkilön luovuttamisesta rangaistuksen täytäntöönpanoa varten, rikoksentekijän luovuttamisesta Romaniaan vankeusrangaistuksen täytäntöönpanoa varten, kuolemantuottamuksesta, valtion palkkaturvasaatavan etuoikeudesta konkurssissa, asumisoikeuden takavarikosta salaisen omistajan velan vakuudeksi, tuomioistuimen oikeudestä määrätä esittämään todistusaineisto määrätyssä muodossa, aineettoman vahingon vuoksi maksetun korvauksen ulosmittauskiellosta, korvaavan vesirakennelman luvanvaraisuudesta ja luvan ehdoista sekä vahingonkorvauksesta rahanpesurikoksen yhteydessä. - Uutiset
21.5.2019 8.03
Väitös: Kirkkoturvatoiminta haastaa käsityksen suomalaisesta oikeus- ja hyvinvointivaltiostaLähi-idän kriisejä seurannut voimakas turvapaikanhakijoiden lukumäärän kasvu on haastanut eurooppalaisia yhteiskuntia erityisesti viime vuosien aikana. Euroopan valtiot ovat systemaattisesti vastanneet kriisiin kiristämällä turvapaikan saamisen kriteerejä sekä heikentämällä pakolaisten, turvapaikanhakijoiden ja paperittomiksi päätyneiden asemaa. Kriisin seurauksena erilaiset kansalaisyhteiskunnan toimijat, mukaan lukien eri kirkkokuntien seurakunnat, ovat tukeneet ja auttaneet eri tilanteissa olevia maahanmuuttajia myös Suomessa. Osassa tilanteista seurakunnat ovat katsoneet, että kielteinen turvapaikka- tai karkotuspäätös on ollut kyseenalainen tai epäinhimillinen. Tällöin seurakunnat ovat voineet ottaa Suomesta turvaa hakevan kirkkoturvaan, jolla on pyritty estämään karkotus maasta. Kirkkoturvalla ei ole varsinaista lainvoimaa, mutta sen avulla seurakunta pyrkii nimenomaisesti kansallisen ja kansainvälisen lain toteutumiseen turvatun kohdalla. Yhteiskuntatieteiden maisteri Talvikki Ahonen tarkastelee väitöskirjatutkimuksessaan suomalaisen haastattelu- ja media-aineiston valossa kirkkoturvatilanteissa mukana olevien toimijoiden välisiä suhteita ja jännitteitä. - Uutiset
3.4.2019 14.20
Suomen tuomioistuin oli toimivaltainen tutkimaan oleskeluluvan neljäksi vuodeksi saaneen valittajan hakemuksen hänen määrämiseksi Turkissa olevan alaikäisen veljensä huoltajaksiHakemuksen tarkoitus oli, että valittaja voisi alaikäisen veljensä (s. 13.8.2003) huoltajana tehdä UM:n maahantuloasioiden yksikön johtoryhmälle hakemuksen siitä, että hänen alaikäinen veljensä saisi jättää oleskelulupahakemuksen Turkin Ankarassa olevassa Suomen suurlähetystössä. KO:n päätös valittajan hakemuksen tutkimatta jättämisestä kumottiin. HO määräsi valittajan suostumuksensa mukaisesti lapsen oheishuoltajaksi tekemään UM:n maahantuloasioiden yksikön johtoryhmälle hakemuksen siitä, että lapsi saisi jättää Suomessa oleskelua koskevan oleskelulupahakemuksen Turkin Ankarassa olevassa Suomen suurlähetystössä Intian New Delhissä olevan Suomen suurlähetystön asemesta. Valittajalle annettu oheishuoltajanmääräys rajoittuu tähän tehtävään. (Vailla lainvoimaa 3.4.2019) - Uutiset
11.12.2018 10.22
KHO:n ratkaisu pakolaisaseman peruuttamisestaUNHCR:n tunnustama pakolaisasema ei sinänsä sido Suomen viranomaisia. Maahanmuuttovirasto voi peruuttaa myös kiintiöpakolaisena Suomeen tulleen henkilön pakolaisaseman ulkomaalaislain 108 §:n 1 momentissa säädettyjen edellytysten täyttyessä. Kansainvälisen suojelun tarve, ja siten myös suojeluaseman peruuttaminen, oli kuitenkin tutkittava suhteessa henkilön kansalaisuusvaltioon. Pakolaisasemaa ei siten voinut peruuttaa sillä perusteella, että henkilö oli antanut vääriä tietoja olosuhteistaan turvapaikkamaassa, ellei samalla osoitettu, että hän oli myös kansainvälistä suojelua hakiessaan mainitussa säännöksessä tarkoitetulla tavalla antanut itsestään vääriä tietoja tai salannut tietoja. Asiassa ilmeni, että A ei edelleenkään voi asettua kotialueelleen siellä vallitsevan heikon turvallisuustilanteen vuoksi. - Uutiset
22.11.2018 8.20
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu: Kansallinen säännöstö, että jäsenvaltiossa määräaikaisen oleskeluoikeuden saaneille pakolaisille myönnetään määrältään pienemmät sosiaalihuoltoetuudet kuin jäsenvaltion kansalaisille on ristiriidassa EU-oikeuden kanssaUnionin tuomioistuimen mukaan vaatimuksista kolmansien maiden kansalaisten ja kansalaisuudettomien henkilöiden määrittelemiseksi kansainvälistä suojelua saaviksi henkilöiksi, pakolaisten ja henkilöiden, jotka voivat saada toissijaista suojelua, yhdenmukaiselle asemalle sekä myönnetyn suojelun sisällölle 13.12.2011 annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2011/95/EU 29 artiklaa on tulkittava siten, että se on esteenä pääasiassa kyseessä olevalle kansalliselle säännöstölle, jossa säädetään, että jäsenvaltiossa määräaikaisen oleskeluoikeuden saaneille pakolaisille myönnetään määrältään pienemmät sosiaalihuoltoetuudet kuin kyseisen jäsenvaltion kansalaisille ja mainitussa jäsenvaltiossa pysyvän oleskeluoikeuden saaneille pakolaisille. - Uutiset
22.10.2018 8.45
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu kansainvälisen suojelun myöntämistä tai poistamista koskevan menettelydirektiivin tulkintaa koskeneessa asiassaEnnakkoratkaisupyyntö – Yhteinen eurooppalainen turvapaikkajärjestelmä – Direktiivi 2013/32/EU – 46 artiklan 2 kohta – Muutoksenhaku päätöksestä, jolla evätään pakolaisaseman myöntäminen mutta myönnetään toissijainen suojeluasema – Tutkittavaksi ottaminen – Riittävän edun puuttuminen, jos jäsenvaltion myöntämä toissijainen suojeluasema tarjoaa samat oikeudet ja edut kuin pakolaisasema unionin ja kansallisen lainsäädännön nojalla – Hakijan yksilöllisen tilanteen merkitys arvioitaessa sitä, ovatko mainitut oikeudet ja edut samoja - Uutiset
18.10.2018 9.15
EIT:n jaostoratkaisu kansallisten oikeussuojakeinojen käyttämisvaatimuksesta perheen maasta poistamista koskevassa asiassaAsia koski afganistanilaista perhettä, joka oli jättänyt noudattamatta Norjan viranomaisten maastapoistumismääräystä ja joka sijoitettiin sittemmin Poliisin säilöönottokeskukseen (Trandum) maastapoistamista varten. Kysymys siitä, rikottiinko vapaudenriistolla EIS 3 artiklassa määrättyä epäinhimillisen kohtelun kieltoa ja loukattiinko EIS 8 artiklaan perustuvaa oikeutta perhe-elämään. EIT katsoi, ettei kaikkia kansallisia oikeussuojakeinoja ollut tapauksessa käytetty ja että asia oli jätettävä tutkimatta EIS 35 artiklan 1 ja 4 kappaleen nojalla. - Uutiset
14.9.2018 10.10
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu pakolaisasemasta tai toissijaisesta suojeluasemasta kun suojelua hakeva oli tuomittu törkeästä rikoksestaVaatimuksista kolmansien maiden kansalaisten ja kansalaisuudettomien henkilöiden määrittelemiseksi kansainvälistä suojelua saaviksi henkilöiksi, pakolaisten ja henkilöiden, jotka voivat saada toissijaista suojelua, yhdenmukaiselle asemalle sekä myönnetyn suojelun sisällölle 13.12.2011 annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2011/95/EU 17 artiklan 1 kohdan b alakohtaa on tulkittava siten, että se on esteenä jäsenvaltion lainsäädännölle, jonka mukaan toissijaista suojelua hakevan katsotaan ”tehneen” tässä säännöksessä tarkoitetulla tavalla ”törkeän rikoksen”, joka voi sulkea pois oikeuden toissijaiseen suojeluun, yksinomaan tietystä rikoksesta kyseisen jäsenvaltion oikeudessa säädetyn rangaistuksen perusteella. Toimivaltaisen kansallisen viranomaisen tai tuomioistuimen, joka antaa ratkaisun toissijaista suojelua koskevasta hakemuksesta, on arvioitava kyseessä olevan lainvastaisen teon vakavuusaste tutkimalla kattavasti kaikki kullekin yksittäistapaukselle ominaiset olosuhteet. - Uutiset
10.8.2018 13.37
Hallinto-oikeuden äänestyspäätös kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneen hakijan oikeudesta perustoimeentulotukeenHAO katsoi, että Kansaneläkelaitos oli tapauksen olosuhteissa, hakemuksen sisältö ja tarkoitus huomioon ottaen, voinut hylätä hakemuksen, joka oli koskenut toimeentulotuen hakemusta tulevalle kahdelle kuukaudelle. Vähemmistö ja asian esittelijä puolestaan katsoivat, että niin kauan kuin kansainvälistä suojelua hakeneen henkilön turvapaikka-asiaa ei ole lainvoimaisesti ratkaistu, hakijan oleskeluun Suomessa on edelleen olemassa laillinen peruste, eikä hänen voida edellyttää hakeutuvan vapaaehtoisen paluun järjestelmään turvatakseen toimeentulonsa. Siltä osin kuin asiassa oli ollut kysymys toimeentulotuen myöntämisestä ajalle, jolloin X:n turvapaikka-asiaa ei vielä ollut lainvoimaisesti ratkaistu, Kansaneläkelaitos ei siten ollut voinut hylätä X:n hakemusta yksinomaan hänen Suomessa oleskelunsa tilapäisyyden perusteella arvioimatta hakijan tarvetta toimeentulotukeen hänen kokonaistilanteensa huomioon ottaen. (Ään. 7-5 ja esittelijän eriävä mielipide) - Uutiset
24.4.2018 13.56
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu turvapaikkapolitiikasta kidutustapauksessaKolmansien maiden kansalaisten ja kansalaisuudettomien henkilöiden määrittelyä pakolaisiksi tai muuta kansainvälistä suojelua tarvitseviksi henkilöiksi koskevista vähimmäisvaatimuksista sekä myönnetyn suojelun sisällöstä 29.4.2004 annetun neuvoston direktiivin 2004/83/EY 2 artiklan e alakohtaa ja 15 artiklan b alakohtaa, luettuina Euroopan unionin perusoikeuskirjan 4 artiklan valossa, on tulkittava siten, että kolmannen maan kansalaiselle, jota hänen alkuperämaansa viranomaiset ovat aiemmin kiduttaneet ja johon ei enää kohdistu vaaraa kidutuksesta siinä tapauksessa, että hänet palautetaan kyseiseen maahan, mutta jonka fyysinen ja psyykkinen terveydentila saattaisi tällaisessa tapauksessa heikentyä vakavasti siten, että on olemassa vakava vaara, että kyseinen kansalainen tekee itsemurhan kärsimästään kidutuksesta aiheutuneen trauman johdosta, voidaan myöntää toissijainen suojeluasema, jos on olemassa todellinen vaara siitä, että häneltä evätään kyseisessä maassa tahallaan tästä kidutuksesta aiheutuneiden fyysisten tai psyykkisten jälkiseurauksien asianmukainen hoito, mistä varmistuminen on kansallisen tuomioistuimen tehtävä. - Uutiset
13.4.2018 12.10
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu oikeudesta perheenyhdistämiseen ja alaikäisyyden tulkinnastaOikeudesta perheenyhdistämiseen 22.9.2003 annetun neuvoston direktiivin 2003/86/EY 2 artiklan f alakohtaa, luettuna yhdessä sen 10 artiklan 3 kohdan a alakohdan kanssa, on tulkittava siten, että kolmannen maan kansalaista tai kansalaisuudetonta henkilöä, joka oli alle 18-vuotias saapuessaan jäsenvaltion alueelle ja jättäessään turvapaikkahakemuksen tässä valtiossa mutta joka turvapaikkamenettelyn kuluessa tulee täysi-ikäiseksi ja jolle myönnetään tämän jälkeen pakolaisasema, on pidettävä tässä säännöksessä tarkoitettuna alaikäisenä. - Uutiset
13.4.2018 10.40
KHO ei myöntänyt turvapaikkaa Bagdadista kotoisin olevalle joka oli hakenut kansainvälistä suojelua seksuaalisen suuntautumisensa perusteellaValittajalla ei ollut ulkomaalaislain 87 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla perustellusti aihetta pelätä joutuvansa vainotuksi kotimaassaan eikä turvapaikan myöntämiseen ollut edellytyksiä. Asiassa ei myöskään ollut ilmennyt perusteita toissijaisen suojelun myöntämiseen. Valitus hylättiin. - Uutiset
26.10.2017 12.42
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu kansainvälistä suojelua koskevassa asiassaUnionin tuomioistuimen suuri jaosto katsoi muun muassa, että kolmannen maan kansalaisen tai kansalaisuudettoman henkilön johonkin jäsenvaltioon jättämän kansainvälistä suojelua koskevan hakemuksen käsittelystä vastuussa olevan jäsenvaltion määrittämisperusteiden ja ‑menettelyjen vahvistamisesta 26.6.2013 annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 604/2013 29 artiklan 2 kohtaa on tulkittava siten, että jos siirtoa ei toteuteta kyseisen asetuksen 29 artiklan 1 ja 2 kohdassa tarkoitetussa kuuden kuukauden määräajassa, vastuu hakemuksen käsittelystä siirtyy suoraan lain nojalla pyynnön esittäneelle jäsenvaltiolle, eikä edellytyksenä ole se, että hakemuksen käsittelystä vastuussa oleva jäsenvaltio kieltäytyy ottamasta asianomaista henkilöä vastaan tai takaisin. - Uutiset
17.10.2017 16.00
Ihmisoikeuskeskuksen kansainvälinen katsaus 5/2017Ihmisoikeuskeskuksen kansainvälinen katsaus 5/2017 on ilmestynyt. - Uutiset
13.9.2017 16.00
Hallinto-oikeus: Kunnanvaltuusto oli harkintansa mukaan voinut päättää kuntapaikan antamisesta 20 kiintiöpakolaiselleVetelin kunnanvaltuusto oli valituksenalaisella päätöksellä ELY-keskuksen kyselyn johdosta muun muassa päättänyt, että Vetelin kunta antaa kuntapaikan 20 kiintiöpakolaiselle. Kunta oli 26.11.2015 järjestänyt kuntalaisille keskustelutilaisuuden asiaan liittyen. Asiassa saatu selvitys huomioon ottaen kunta oli näin tiedottanut asiasta kuntalaisille ja heille oli varattu osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet kuntalain 27 §:n ja 29 §:n edellyttämällä tavalla. Valtuuston harkinnassa oli ollut, järjestääkö se kuntalain 30 §:n 1 momentissa tarkoitetun kansanäänestyksen. Kunnanvaltuuston päätös ei ollut syntynyt virheellisessä järjestyksessä näistä valituksessa esitetyistä syistä. Se, että kunnanvaltuusto ei ollut talousarviossaan 2016 ja taloussuunnitelmassaan 2016-2018 huomioinut pakolaisten aiheuttamia kustannuksia, ei ollut esteenä päätökselle. - Uutiset
6.7.2017 12.50
KHO:n lyhyt ratkaisuseloste pakolaisaseman lakkauttamista ja oikeusapua koskienKHO:n 6.7.2017 antamassa lyhyessä ratkaisuselosteessa on kyse pakolaisaseman lakkauttamista koskevasta valituslupahakemuksesta. KHO katsoi, että ulkomaalaislain kansainvälistä suojelua koskevaan 6 lukuun sisältyvässä 107 §:ssä säädetyssä pakolaisaseman lakkauttamista koskevassa asiassa on kyse kansainvälistä suojelua koskevasta asiasta. Avustajalle määrättiin siten maksettavaksi asiakohtainen palkkio.