Kuluttaja-asiamies
- Uutiset
14.9.2020 12.15
Kuluttaja-asiamiehen blogissa johtava asiantuntija Helena Tuorila: Verkkopelit ovat portti rajattomiin kulutusmahdollisuuksiinVerkkopelaaminen on suosittu ajanviete kaikenikäisillä lapsilla. Tutkimusten perusteella suuri osa lapsista pelaa puhelimella tai muulla älylaitteella päivittäin. Lapset eivät pelaa pelkästään heille suunniteltuja pelejä, vaan iso osa lasten suosimista peleistä on suunniteltu aikuisille. Pelaamisessa toistuu sama ilmiö kuin sosiaalisessa mediassa. Lapset kiertävät pelien suositusikärajat pelatakseen haluamiaan pelejä. - Uutiset
4.6.2020 14.25
Kuluttaja-asiamies muistutti kanavapakettien tarjoajia kuluttajansuojan periaatteista urheilun ollessa katkolla: määräaikainen sopimuskin oltava irtisanottavissaKoronapandemia laittoi urheilusarjat katkolle, mikä aiheutti muutoksia kuluttajien maksullisiin urheilukanavapaketteihin. Kuluttaja-asiamies alkoi selvittää palveluntarjoajien käytäntöjä heti, kun urheilutapahtumia alettiin perua ja muistutti palveluntarjoajia kuluttajansuojan periaatteista. Jos palvelun sisältö muuttuu olennaisesti, palvelu pitää voida irtisanoa, vaikka se olisikin määräaikainen. - Uutiset
8.5.2020 13.18
Kuluttaja-asiamiehen blogin vieraskynässä johtaja Anja Peltonen: Kuka kantaa vastuun piittaamattoman luotonantajan toimista?Vakuudettomissa pikaluotoissa on ollut monenlaisia ongelmia. Luotonantajat eivät ole suinkaan aina toimineet laissa edellytetyn hyvän luotonantotavan mukaisesti. Puutteita on ollut jopa asiakkaan luottokelpoisuuden arvioinnissa. Huimien korkojen periminen on ollut mahdollista, koska asiakkaista ei ole juuri ollut kilpailua muita luottoja tarjoavien, vastuullisten toimijoiden kanssa. Useita säännösmuutoksia on tehty, jotta estettäisiin jatkossa vastaava toiminta. - Uutiset
5.11.2019 14.16
Kuluttaja-asiamiehen uutiskirje 4/2019 on ilmestynytUutiskirjeen aiheina ovat muun muassa kalliit pikaluotot, joihin voi ja kannattaa hakea helpotusta. Tänä syksynä KKV on ottanut käyttöön uusia keinoja auttaakseen pikaluottojen kanssa kamppailevia. Muun muassa ryhmäkanteen, johon voi nyt ilmoittautua ennakkoon. - Uutiset
17.10.2019 15.00
Hallitus esittää kuluttajansuojaviranomaisten toimivaltuuksiin laajennuksiaEduskunnalle torstaina (17.10.) annetun ehdotuksen taustalla on kuluttajansuojaviranomaisten yhteistyötä koskeva EU:n asetus, jota sovelletaan rajat ylittäviin kuluttajansuojarikkomuksiin jäsenvaltioissa. Samalla tarkoituksena on laajentaa kuluttaja-asiamiehen keinoja puuttua lainrikkomuksiin yleisemminkin myös esimerkiksi kansallisissa valvonta-asioissa. Lakien ehdotetaan tulevan voimaan 17. tammikuuta 2020, jolloin myös EU-asetusta aletaan soveltaa. - Uutiset
10.9.2019 15.11
Kuluttaja-asiamies hakee kieltoa MiGame Oy:n lisämaksulliselle asiakaspalvelunumerolleKuluttaja-asiamies vaatii, että markkinaoikeus kieltää pelikauppa MiGame Oy:tä tarjoamasta lisämaksullista puhelinnumeroa asiakkaille, jotka ottavat yhteyttä esimerkiksi palvelun virhettä ja rahojen palauttamista koskevassa asiassa. Puheluista on veloitettu 1,98 euroa minuutissa. Kiellon tehosteeksi kuluttaja-asiamies vaatii 50 000 euron uhkasakkoa. - Uutiset
24.6.2019 15.00
Markkinaoikeus hyväksyi kuluttaja-asiamiehen kieltohakemuksen perintäyhtiö Alektum Oy:tä vastaanAlektum Oy:n liiketoimintaan oli kuulunut etäviestimillä tehtyihin tavaratilaussopimuksiin liittyvien saatavien perintä. Saatavat olivat perustuneet toistaiseksi voimassa oleviin sopimuksiin, joiden perusteella kuluttajille on lähetetty tavaralähetyksiä, mikäli lähetystä ei ollut peruttu tai sopimusta irtisanottu. Yhtiön perinnässä jokainen tavaralähetys oli muodostanut oman saatavan, ja Alektum Oy oli lähettänyt jokaisesta maksamatta jätetystä tuotelähetyksestä säännönmukaisesti kaksi maksullista maksuvaatimusta, joista se oli vaatinut perintälain mukaiset enimmäismääräiset perintäkulut. Ratkaisusta ilmenevin perustein markkinaoikeus kielsi Alektum Oy:tä noudattamasta menettelyä, jonka mukaan se vaatii kuluttajavelalliselta ensimmäisen lähetyksen jälkeisten lähetysten osalta yksittäisiin lähetyksiin perustuvista maksuvaatimuksista perintäkuluja useammasta kuin yhdestä maksuvaatimuksesta lähetystä kohden ja vaatimasta kuluttajavelalliselta ensimmäistä maksuvaatimusta seuraavista maksuvaatimuksista perintäkuluja enemmän kuin puolet ensimmäisen maksuvaatimuksen kuluista. (Vailla lainvoimaa 24.6.2019) - Uutiset
8.5.2019 13.30
Kuluttaja-asiamies puuttui Vitaelife Pharma -ravintolisiä myyvän Regimen Oü:n puhelinmarkkinointiin – valituksia tulee kuitenkin edelleenKuluttajaviranomaisille tuli vuoden 2018 aikana yli 550 valitusta Regimenin puhelinmyynnistä ja yhteydenottoja tulee edelleen. Valtaosassa kuluttaja on luullut tilaavansa vain yhden näytepakkauksen, mutta onkin tullut sidotuksi pidempään tilausjaksoon. Regimen sitoutui joulukuussa 2018 muuttamaan menettelyään. - Uutiset
17.4.2019 16.00
Kuluttaja-asiamies hakee maksuun pikaluottoyhtiö J.W.-Yhtiöt Oy:lle määrättyä 50.000 euron uhkasakkoaJ.W.-Yhtiöt Oy on kuluttaja-asiamiehen selvitysten perusteella rikkonut sille vuonna 2012 määrättyä markkinaoikeuden kieltoa. Yhtiön vuonna 2018 toteuttamassa pikaluottojen markkinoinnissa on jätetty ilmoittamatta olennaisia luottosopimuksen ehtoja koskevia tietoja. Uhkasakon maksuunpanon lisäksi kuluttaja-asiamies vaatii markkinaoikeudelta myös kiellon tehosteeksi asetetun 50.000 euron uhkasakon korottamista 100.000 euroon, koska yhtiölle vuonna 2012 määrätty kielto ei ole ehkäissyt yhtiötä rikkomasta kuluttajansuojalakia. - Uutiset
15.3.2019 10.10
Kuluttaja-asiamies valvomaan geoblokkausasetuksen noudattamista 1. huhtikuuta 2019 alkaenValtioneuvosto esittää vahvistettavaksi muutokset palvelujen tarjoamisesta annettuun lakiin ja rajat ylittävästä kieltomenettelystä annettuun lakiin tasavallan presidentin esittelyssä 15.3.2019. Nämä muutokset antavat kuluttaja-asiamiehelle uusia, kiellettyä geoblokkausta koskevia valvontatehtäviä. - Uutiset
10.8.2018 12.12
Kuluttaja-asiamiehen uutiskirje 4/2018Uutiskirjeen aiheita ovat muun muassa kuluttajapolitiikka, Elisan ja XXL:n markkinointi, Instagram-markkinointi, tilausansat, pikavipit, kulutusluottojen lainsäädännön uudistaminen sekä Airbnb. - Uutiset
24.7.2018 15.35
Elisa muutti virheellistä 5G-liittymien markkinointiaan kuluttaja-asiamiehen vaatimuksestaKuluttaja-asiamies on kiinnittänyt huomiota siihen, että Elisa Oyj markkinoi kuluttajille puhelinliittymiä ja mobiililaajakaistaliittymiä 5G-liittyminä. 5G-verkko ei ole vielä yleisesti käytössä eikä 5G-päätelaitteita ole vielä Suomessa kuluttajien saatavilla. Tosiasiassa liittymät toimivat 4G-liittyminä. Kuluttaja-asiamies vaati, että Elisa Oyj muuttaa 5G-liittymien markkinointiaan eikä anna kuluttajille totuudenvastaisia tietoja tuotteista. Elisa on sitoutunut toteuttamaan kuluttaja-asiamiehen edellyttämät muutokset markkinointiinsa. - Uutiset
24.7.2018 13.30
Kuluttajaliitto: Viranomaisille riittävät keinot puuttua lainvastaisiin alennusmyynteihinJatkuva alennusmyynti-ilmoittelu on ollut ongelmana jo vuosia, esimerkiksi huonekalualalla. Kuluttajaviranomaiset ovat tuloksetta yrittäneet puuttua asiaan, mutta ongelma ei ole ratkennut. Kuluttajaliitto vaatii kuluttaja-asiamiehelle mahdollisuutta määrätä tehokkaampia seuraamuksia markkinointisäännöksiä rikkoville yrityksille. - Uutiset
20.6.2018 13.49
Kuluttaja-asiamies puuttui aggressiiviseen kotimyyntiinKotimyyntiä ja etenkin erilaisten remontti- ja korjauspalveluiden kotimyyntiä koskevien kuluttajailmoitusten määrä on kasvanut viime vuosina. Ilmoituksissa toistuvat kertomukset aggressiivisesta menettelystä, esimerkiksi tunteja kestävistä myyntiesittelyistä, joiden aikana myyjä ei poistu kuluttajan kotoa tämän pyynnöistä huolimatta. Ongelmia on ollut myös peruutusoikeudesta tai sen puuttumisesta kertomisessa. Kohderyhmänä ovat usein olleet iäkkäät kuluttajat. Kuluttaja-asiamies on selvittänyt kotimyynnin ongelmia viiden yrityksen kanssa ja edellyttänyt niitä korjaamaan menettelyjään. - Uutiset
19.6.2018 10.49
Kuluttaja-asiamies määräsi JYSK Oy:lle kiellon harhaanjohtavasta markkinoinnistaHuonekaluja ja sisustustuotteita myyvä JYSK Oy ei ole luopunut harhaanjohtavasta tarjousmarkkinoinnista kuluttaja-asiamieheltä saamastaan ohjeistuksesta huolimatta, joten kuluttaja-asiamies on määrännyt sille kiellon jatkaa vastaavaa markkinointia. Kiellon tehosteeksi on asetettu 100 000 euron uhkasakko. - Uutiset
28.2.2018 13.00
Kuluttaja-asiamiehen uutiskirje 1/2018 avaa kuluttajansuojalain 40-vuotisjuhlavuoden: kirjeessä myös tekijänoikeuskirjeistä, EU-kuluttajansuojan täytäntöönpanosta, puhelinmarkkinointikiellosta, matkaketjujen sopimuskäytännöistä ja junamatkustamisestaKuluttajansuojalaki tuli voimaan 1. syyskuuta 1978, eikä näytä tänään samalta kuin liki 40 vuotta sitten. Merkkivuosi sujuu työtä tehden. Taklaamme tämän päivän kuluttajansuojaongelmia kaikilla käytettävissä olevilla keinoilla – valistuksella, viestinnällä, vaikuttamisella ja valvonnalla. Samalla mietimme, miten voimme parantaa oman toimintamme vaikuttavuutta ja vastata lähitulevaisuuden haasteisiin oppimalla myös jo tehdyistä toimenpiteistä, kuvaa kuluttaja-asiamies Antti Neimala uutiskirjeen pääkirjoituksessa. - Uutiset
30.8.2017 12.10
Kuluttaja-asiamiehen uutiskirjeessä 4/2017 tuoreita valvontaratkaisuja ja ajankohtaisia aiheitaKuluttaja-asiamiehen uutiskirjeen 4/2017 pääkirjoituksessa on kuluttaja-asiamies Päivi Hentusen katsaus ajankohtaisiin asioihin. Kirjeen aiheita ovat muun muassa DHL:n itsetullaus, SOK harhaanjohtava markkinointi bonuskertymästä, "ilmainen" kasvohoito, sähköyhtiö Werellin toiminta sekä urheiluvälineliikkeiden harhaanjohtava markkinointi. - Uutiset
26.6.2017 8.48
Kuluttaja-asiamiehen uutiskirjeessä 3/17 digi- ja operaattoriaiheitaDigitalisaation ilmiöt kytkeytyvät yhä tiiviimmin myös kuluttaja-asiamiehen toimintaan. Operaattoreiden palvelujen sopimusehtojen ja markkinoinnin ohella kuluttajien kannalta olennaisia ovat muun muassa yleiset tietoturva- ja vastuukysymykset. Tekoäly, robotit ja algoritmit tuovat paljon hyvää ja kuluttajan asemaa parantaviakin asioita, mutta myös muutoksia, joita on tärkeää huomioida lähitulevaisuudessa myös kuluttajansuojassa, kirjoittaa kuluttaja-asiamies Päivi Hentunen uutiskirjeensä pääkirjoituksessa. - Uutiset
18.1.2017 12.42
Kuluttaja-asiamies määräsi markkinointikiellon Indoor Groupille eli Askolle ja Sotkalle huonekalujen jatkuvasta alennusmyyntimarkkinoinnista ja 100.000 euron uhkasakonKuluttaja-asiamies on määrännyt kiellon Indoor Group Oy:lle Askon ja Sotkan alennusmyyntimarkkinoinnista, joka on ollut lainvastaista kuluttaja-asiamiehen yhtiölle useaan kertaan antamasta ohjeistuksesta huolimatta. Kiellon tehosteeksi on määrätty 100 000 euron uhkasakko. Yhtiön tulee muuttaa markkinointiaan kiellon vaatimalla tavalla 14. helmikuuta 2017 mennessä. - Uutiset
4.9.2015 16.20
Kuluttaja-asiamies blogissaan: Ryhmäkanteen nostomahdollisuutta voi laajentaaKuluvalla viikolla mediassa (mm. Savon Sanomat, YLE) on Kuluttajaliiton lausuntojen myötä noussut esiin aiemminkin esitetty ajatus ryhmäkanneoikeuden laajentamisesta ja käytöstä myös muissa kuin kuluttaja-asioissa. Uutisoinnin myötä on hämmästelty, ettei ryhmäkanteita ole nostettu kertaakaan Suomessa sitten vuoden 2007, jolloin ryhmäkanne kirjattiin lakiin. Minulla kuluttaja-asiamiehenä ei ole mitään sitä vastaan, että ryhmäkanne laajenisi esimerkiksi ympäristörikoksiin tai sen voisi nostaa muukin taho kuin kuluttaja-asiamies. Tämän olen tuonut esiin myös julkisuudessa jo aiemmin, kuluttaja-asiamies Päivi Hentunen kirjoittaa blogissaan.