Hakutulokset
- Kaikilla sanoilla
- lainvalmistelu
- Lakikirjasto > ArtikkelitKeskinen, Lisa-Maaria: Lisääkö kansainvälinen vertailu lainvalmistelun laatua? – Empiirinen tutkimus hallituksen esityksistä vuosilta 2020–202113.10.2023, Asiantuntija-artikkeliArtikkeli käsittelee yleisellä tasolla kansainvälisen vertailun käyttöä suomalaisessa lainvalmistelussa. Hallituksen esityksen laatimisohjeiden eli niin sanottujen HELO-ohjeiden mukaan lainvalmistelun tulee pohjautua riittävään tietoon. Tietoon pohjautuvaa ja saatavilla olevan tiedon perusteella vaihtoehdoista järkevimmän valintaa, kutsutaan rationaalisen lainvalmistelun malliksi. Yksi osa rationaalisen lainvalmistelun mallin mukaista riittävän tiedon keräämistä on vertailla, miten...
- Lakikirjasto > ArtikkelitJukka, Leena – Keinänen, Anssi – Keskinen, Lisa-Maaria – Vartiainen, Niko: Korona haastoi tietoperusteisen lainvalmistelun, mutta kuinka paljon?23.8.2023, Asiantuntija-artikkeliVuoden 2019 lopussa alkanut covid-19- eli koronapandemia asetti jo alussa runsaasti haasteita lainvalmistelulle taudin vaarallisuuden, viruksen leviämisnopeuden ja pandemiaa koskevan tiedon epävarmuuden vuoksi. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tuottaa tietoa koronapandemiaan liittyvän lainvalmistelun laadusta erityisesti tietopohjan hyödyntämisen näkökulmasta. Tutkimus etenee seuraavasti. Luvussa kaksi kuvataan koronasääntelyyn liittyvien tutkimusten perusteella niitä yleisen tason...
- Lakikirjasto > Oikeus* Risto, Tuominen: Viranomaismääräysten sääntelytarkkuus ja tyhjän delegoinnin ongelmaOikeus 4/2023 s. 236 – 256, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > Ympäristöjuridiikka* Suvantola, Leila: Ennallistamisasetuksen valmisteluYmpäristöjuridiikka 4/2023 s. 11 – 22, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > Liikejuridiikka* Pentikäinen, Satu: Kodifiointi suomalaisessa lainvalmistelussa – tapaustutkimus yhteisöoikeudellisesta sääntelystäLiikejuridiikka 2/2023 s. 134 – 163, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > ArtikkelitKeinänen, Anssi – Pälvimäki, Leona: Näkyykö säädösehdotuksen yhteiskunnallinen merkittävyys sen valmistelutavassa?29.12.2022, Asiantuntija-artikkeliLainsäädäntö on keskeisin keino vaikuttaa yhteiskunnan kehittymiseen. Kuitenkin lainvalmistelun resurssit ovat niukat, ja siksi hyvän sääntelyn kannalta on tärkeää, että niukkoja lainvalmisteluresursseja kohdennetaan erityisesti hankkeisiin, jotka ovat yhteiskunnallisesti merkittäviä. Lainsäädännöllä pyritään edesauttamaan yhteiskunnassa tärkeäksi koettujen tavoitteiden toteutumista. Hyvä lainvalmistelu on yksi keskeinen edellytys lainsäädännön tavoitteiden toteutumiseksi. ...
- Lakikirjasto > ArtikkelitIsotalo, Kalle: Lakimatematiikka ja hyvä hallinto verotuksessa21.12.2022, Asiantuntija-artikkeliVerotuksessa merkityksellinen sääntely muodostuu pelkistetysti neljästä kokonaisuudesta: verotuksen ulkopuolisista aineellisista laeista, aineellisista verolaeista, menettelyllisistä verolaeista, sekä yleishallinto-oikeudellisista laeista. Arvioitaessa verotuksen suhdetta hyvään hallintoon, on otettava huomioon kaikki nämä lainsäädäntökokonaisuudet. Artikkelissa lakimatematiikalla tarkoitetaan verolainsäädännön mukaisesti tehtäviä laskelmia verovelvollisten maksettavaksi tulevien verojen...
- Lakikirjasto > ArtikkelitVartiainen, Niko – Härkönen, Hanna-Riitta: Onko koronapandemia heikentänyt vaikutusarviointien toteuttamista? – Kvantitatiivinen analyysi vuoden 2020 hallituksen esityksistä2.11.2022, Asiantuntija-artikkeliLainsäädännön instrumentalistisuus on näkynyt keväällä 2020 käynnistyneen koronapandemian hoitamisen myötä eri maiden hallitusten käyttäessä lainsäädännöllisiä instrumentteja hillitäkseen koronaviruksen leviämistä. Esimerkiksi Suomessa, kuten monissa muissakin maissa, muun muassa elinkeinonvapautta rajoitettiin voimakkaasti ihmisten lähikontaktien vähentämiseksi. Koronakriisin kohdalla sääntelytoimenpiteiden yhteiskunnallinen merkitys on ollut poikkeuksellisen huomattava. Näin ollen...
- Lakikirjasto > ArtikkelitIsotalo, Kalle: Viranomaisvaikutusten arviointi säädöshankkeissa28.3.2022, Lyhyempi kirjoitusVuonna 2007 julkaistua säädöshankkeiden vaikutusarviointia koskevaa laatimisohjetta ollaan päivittämässä. Vaikutusarvio-ohjeen luonnos joiltakin osin laajentaa arviointilähtökohtia. Tässä artikkelissa esitetään joitakin huomioita erityisesti sen kannalta, miten säädöshankkeiden viranomaisvaikutusten arviointia voitaisiin kehittää. Samat periaatteet saattaisivat olla hyödynnettävissä myös muiden toimijoiden osalta. (Edilex-toimitus)
- Lakikirjasto > ArtikkelitMuukkonen, Matti: Koronapassi, perustuslaki ja yhdenvertaisuustarkasteluasetelman kritiikki12.1.2022, Asiantuntija-artikkeliKoronapassi oli kesällä 2021 aktiivisen poliittisen keskustelun kohteena, ja julkisuudessa keskusteltiin myös sen perusoikeuksia rajoittavasta vaikutuksesta. Perustuslakivaliokunnan lausunnon johtopäätös oli, että lakiehdotus voitiin käsitellä Suomen perustuslain 72 §:n mukaisesti ns. tavallisessa lain säätämisjärjestyksessä. Koronapassia koskevien säännösten oli tarkoitus olla alkujaan voimassa vain vuoden 2021 loppuun saakka. Marraskuussa annetun hallituksen esityksen myötä...
- Lakikirjasto > Oikeus* Tuominen, Risto: Sääntelytarkkuus asetuksissa – ympäristöoikeuden alan asetuksista muodostetun aineiston analysointiOikeus 4/2022 s. 540 – 561, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > ArtikkelitMäättä, Kalle: Kokeilulait – kokeiluja kokeilun vuoksi vai onnistuneita lakien sisäänajoja18.6.2021, Asiantuntija-artikkeliArtikkelissa arvioidaan sitä, miten tarkoituksenmukaisiksi erityyppiset kokeilulait ovat Suomessa osoittautuneet. Artikkelissa keskitytään luomaan eri kokeilulakeja tarkastelemalla kokonaiskuva siitä, mitkä tekijät kulloinkin ovat vaikuttaneet kokeilulakien tarkoituksenmukaisuusarviointiin. Kirjoituksessa muun muassa avataan kokeilulain käsitettä ja sen tarkoitusta sekä kokeilualueen rajaamista. Lisäksi läpi artikkelin vertaillaan ja arvioidaan eri vuosikymmenten saatossa...
- Lakikirjasto > Liikejuridiikka* Sorsa, Kaisa: Yritysvastuulain sääntelystrateginen tarkastelu - Ennakoivan hallinnan näkökulmaLiikejuridiikka 3/2021 s. 149 – 184, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > OikeusPaukku, Eelis – Markus, Jaakko: Sääntelykaappauksen teoria – eräs näkökulma lainvalmisteluunOikeus 3/2021 s. 340 – 362, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > OikeusSinkkilä, Kaisa – Vartiainen, Niko: Sääntelyvaihtoehtojen arvioiminen hallituksen esityksissä 2000-luvullaOikeus 2/2021 s. 240 – 254, Lyhyempi kirjoitus
- Lakikirjasto > ArtikkelitKeinänen, Anssi – Härkönen, Hanna-Riitta: Miten valmistella hyvä hallituksen esitys? Lainsäädännön arviointineuvoston lausuntojen huomioita säädösehdotusten esitysluonnoksista11.8.2020, Asiantuntija-artikkeliArtikkelissa tarkastellaan lainsäädännön vaikutusten arvioinnin kehittämistä ja erityisesti lainsäädännön arviointineuvoston roolia säädösehdotusten eduskunnan ja ministeriöiden ulkopuolisena arvioijana. Arviointineuvoston tärkeimmäksi tehtäväksi on muodostunut lausuntojen antaminen hallituksen esitysten luonnoksista ja niihin sisältyvistä lainsäädännön vaikutusten arvioinneista. Tässä artikkelissa käydään läpi lainsäädännön arviointineuvoston lausuntoja ja tunnistetaan niistä tekijöitä,...
- Lakikirjasto > ArtikkelitErvasti, Kaijus: Vaikutusten arviointi EU-lainsäädäntöhankkeissa valtioneuvoston U-kirjelmien valossa28.8.2019, Asiantuntija-artikkeliValtioneuvostolla on perustuslakiin (96 §) perustuva velvollisuus saattaa eduskunnalle tiedoksi EU:ssa päätettävät ehdotukset säädöksiksi. Oikeusministeriö on laatinut ohjeet eduskunnan ja valtioneuvoston yhteistoiminnasta Euroopan unionin asioiden kansallisessa valmistelussa. Yhteistoiminta valtioneuvoston kanssa perustuu valtioneuvoston eduskunnalle antamiin U-kirjelmiin sekä ministeriöiden toimittamiin E- ja UTP-kirjelmiin sekä näiden jatkokirjelmiin. U-kirjelmien rakenteesta tai...
- Lakikirjasto > ArtikkelitKeinänen, Anssi – Heikkinen, Kati – Rinne, Laura: Lainsäädännön vaikutusten jälkikäteinen seuranta osana hyvää lainvalmistelua: entä Suomessa?29.4.2019, Asiantuntija-artikkeliArtikkeli käsittelee lainsäädännön vaikutusten jälkikäteistä seurantaa ja sen yhteyttä hyvään lainvalmisteluun. Tutkimuksen tarkoituksena on nostaa esille jälkikäteisen vaikutusten arvioinnin roolia ja merkitystä lainsäädännön laadun kannalta. Tutkimuksessa käydään läpi jälkikäteisen seurannan huomioimista kotimaisissa lainvalmisteluohjeissa ja kansainvälisiä kokemuksia vaikutusten jälkikäteisestä arvioinnista. Tutkimuksessa analysoidaan vuoden 2016 aikana annetut hallituksen esitykset. ...
- Lakikirjasto > ArtikkelitPentikäinen, Satu: Kotimaisessa lainvalmistelussa edellytettävä tietopohja – Case-esimerkkinä hallintarekisterilaki22.1.2019, Asiantuntija-artikkeliLainvalmistelu on tyypillisesti ymmärretty rationaalisena päätöksentekoprosessina, jonka lopputuloksena hankkeen kannalta tarkoituksenmukaisimmat ratkaisuvaihtoehdot on koottu joukoksi säännöksiä. Päätöksentekoon tarvitaan kuitenkin tietoa, jota hyödynnetään ongelman, tavoitteiden ja ratkaisuvaihtoehtojen arvioinnissa. Teoriassa tieto on aukotonta ja objektiivista, ja sitä voidaan hyödyntää lainvalmistelussa täydellisesti. Arkitodellisuudessa hyödynnettävää tietoa kuitenkin leimaavat...
- Lakikirjasto > OikeusTuominen, Risto: Täsmällisesti ja tarkkarajaisesti – perustuslain 80.1 §:n asettamat edellytyksetOikeus 2/2019 s. 102 – 126, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > ArtikkelitKeinänen, Anssi – Vartiainen, Niko: Vaihtoehtojen punninta lakitasoisen sääntelyn sisällä: Empiirinen analyysi vuoden 2014 hallituksen esityksistä13.12.2017, Asiantuntija-artikkeliTämän tutkimuksen tarkoituksena on arvioida ensinnäkin, miksi sääntelyssä päädytään usein lakitasoiseen sääntelyyn vaihtoehtoisten sääntelystrategioiden käytön lisäämisen tavoitteista huolimatta, ja toiseksi, minkä tyyppisiä vaihtoehtoja lainvalmistelijat ovat arvioineet tilanteissa, joissa on päädytty lakitasoiseen sääntelyratkaisuun. Tutkimuksessa käydään läpi kaikki vuoden 2014 hallituksen esitykset. Johdantoluvun jälkeen luvussa 2 käydään läpi syitä, miksi sääntelyssä päädytään...
- Lakikirjasto > ArtikkelitRaiskila, Miira – Wiberg, Matti: Miksi hallitus esittää vaikutuksettomia lakeja?5.5.2017, Asiantuntija-artikkeliVaikuttavatko lait? Mitkä ovat hallituksen näkemykset esitystensä vaikuttavuudesta? Onko hallituksella vaikuttavuusnäkemys esittämistään laeista? Suomalaisen lainvalmistelun tasosta käydään jatkuvasti kriittistä keskustelua. Ylin oikeus-valvoja on mm. huomauttanut, että "hallituksen esitykset ovat usein puutteellisia varsinkin asian valmistelua, vaikutuksia sekä suhdetta perustuslakiin ja säätämisjärjestystä koskevilta osiltaan.” Artikkelissa valotetaan kvantitatiivisen...
- Lakikirjasto > Liikejuridiikka* Engblom, Matleena: Työaikalakiuudistus – uhka vai mahdollisuus yrityksille?Liikejuridiikka 3/2017 s. 62 – 67, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > ArtikkelitKeinänen, Anssi – Kemiläinen, Mika: Lausunnoista saadun palautteen kirjaaminen lainvalmistelussa: toteutuuko lainvalmistelun avoimuus?3.10.2016, Asiantuntija-artikkeliPerustuslain 2 §:n mukaan kansanvaltaan sisältyy yksilön oikeus osallistua ja vaikuttaa yhteiskunnan ja elinympäristönsä kehittämiseen. Lisäksi perustuslain 14 §:n mukaan julkisen vallan tehtävänä on edistää yksilön mahdollisuuksia osallistua yhteiskunnalliseen toimintaan ja vaikuttaa häntä itseään koskevaan päätöksentekoon. Lainsäädäntö nähdään yleensä keskeisenä keinona, kun yhteiskunnassa pyritään saavuttamaan jokin poliittinen tavoite. Tällöin yksilön kannalta keskeiseksi nousee...
- Lakikirjasto > ArtikkelitWiberg, Matti: Vaikuttavuusarviointeja tehostettava4.7.2016, Asiantuntija-artikkeliLaki on olennaisesti sääntelyinstrumentti: lailla pyritään vaikuttamaan ihmisten käyttäytymiseen toivottuun suuntaan. Jotta voitaisiin vakuuttua siitä, että vaikutus on juuri halutunkaltaista, pitäisi käyttää moderneja tutkimustekniikoita vaikutusten arvioimiseksi etukäteen, ennen säädösten säätämistä. Julkisen vallan normituotannon, ei pelkästään varsinaisen lainsäädännön, laadun heikkeneminen eli lainsäädäntöinflaatio on alituisesti suuri ja perusteltu huolenaihe....
- Lakikirjasto > ArtikkelitIsotalo, Kalle: Verotuksellisia näkökulmia SOTE-uudistukseen29.2.2016, Asiantuntija-artikkeliValmisteilla olevassa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenteen uudistuksessa (SOTE-uudistus) yksi huomioon otettava asia on verotus. Artikkelissa kirjoittaja jäsentää verotuksen kytköstä uudistukseen. Erityisesti tuodaan esiin verotukseen liittyviä valinta-asetelmia ja niissä eri suuntiin puhuvia näkökohtia. Keskeisiä kysymyksiä ovat, miten verovaroin rahoitetun sosiaali- ja terveydenhuollon kulut syntyvät sekä kuka kulut maksaa. Artikkelissa vertaillaan uudistuksen rahoittamisen...
- Lakikirjasto > ArtikkelitWiberg, Matti: EU:n vaikutus kansalliseen lainsäädäntöön: Delors-myytin komplementti pätee7.1.2016, Asiantuntija-artikkeliKomission puheenjohtaja Jacques Delors esitti Euroopan parlamentille kesäkuussa 1988 ennusteen, että peräti 80 prosenttia talous-, finanssi- ja sosiaalialan lainsäädännöstä juontuisi EU:sta vuoteen 1993 mennessä. Delors-myytti on puhutteleva esimerkki Paper never refuses ink -maksiimista: myytti oikeutettiin monistamalla sitä joukkotiedotusvälineissä lähdekritiikin alkeet unohtaen. Väite muuttui vallitsevaksi käsitykseksi ilman, että sitä koskaan oltaisi ankkuroitu tutkimukseen tai...
- Lakikirjasto > LakimiesTurunen, Topi: Puitedirektiivin monitasoinen implementaatio – esimerkkinä End-of-Waste -sääntelyLakimies 3–4/2016 s. 539 – 555, Lyhyempi kirjoitus
- Lakikirjasto > OikeusVuorela, Miikka: Valiokunnat tietoa hankkimassa – empiirinen analyysi eduskunnan valiokuntien tiedonhankinta- ja kehittämiskannanotoistaOikeus 2/2016 s. 184 – 201, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > OikeusRantala, Kati: Argumentointi hallituksen esityksissä: keskeiset ehdotukset ja vaikutusten arviointiOikeus 2/2016 s. 159 – 183, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > Liikejuridiikka* Vahtera, Veikko: Tarvitseeko osakeyhtiölaki määräaikaishuoltoa?Liikejuridiikka 2/2016 s. 148 – 156, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > LakimiesTala, Jyrki: Laki ei ole ilmaishyödyke – Sääntelyn kustannusten ja niiden hillitsemisen tarkasteluaLakimies 1/2016 s. 3 – 25, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > ArtikkelitKontkanen, Erkki – Keinänen, Anssi: Eurooppalaisten finanssivalvontaviranomaisten norminanto – hyvän lainvalmistelun kriteerien ja parlamentarismin toteutuminen20.11.2015, Asiantuntija-artikkeliVuonna 2008 puhjenneella finanssikriisillä on ollut maailmanlaajuisesti mittavia taloudellisia vaikutuksia. Finanssikriisin suuren taloudellisen merkityksen johdosta rahoitus- ja pääomamarkkinoita on EU:ssa uudistettu laajasti. Finanssikriisi paljasti merkittäviä puutteita paitsi finanssimarkkinoiden sääntelyssä myös sen valvonnassa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten kansallisesti määritetyt hyvän lainvalmistelun ja oikeusvaltioperiaatteen lähtökohdat toteutuvat...
- Lakikirjasto > ArtikkelitKemiläinen, Mika – Keinänen, Anssi: Yhteiskunnallisten vaikutusten arvioinnin laatu hallituksen esityksissä17.6.2015, Asiantuntija-artikkeliTutkimuksessa arvioidaan säädösehdotusten vaikutusten arvioinnin laatua yhteiskunnallisten vaikutusten arviointien osalta vuoden 2014 hallituksen esityksissä. Tavoitteena on selvittää, miten kotimaisia lainvalmisteluohjeita noudatetaan säädösvalmistelussa käytännössä ja miten ohjeisiin kirjatut tavoitteet ja laatuvaatimukset toteutuvat vaikutusten arviointien osalta käytännössä. Aiempien tutkimusten ja selvitysten mukaan vaikutusten tunnistaminen ja arvioinnit ovat lisääntyneet...
- Lakikirjasto > ArtikkelitMäättä, Kalle – Tala, Jyrki: Mitä sääntely maksaa – sääntelytaakan ja lainsäädännön kustannusten tarkastelua13.3.2015, Asiantuntija-artikkeliSuomessa on toistaiseksi tarkasteltu sääntelyn kustannuksia pääosin vain kapea-alaisesti, yksittäisiin lakiuudistuksiin liittyen. Tätä taustaa vasten myös Suomessa on tarvetta aihetta koskevalle yleisluonteiselle kartoitukselle, jonka tarkoituksena on välittää tietoa alan kansainvälisistä kehityssuunnista ja selventää keskeistä käsitteistöä. Peruskysymys tässä tutkimushankkeessa on, mitä sääntely maksaa. Kysymystä lähestytään selventämällä, mitä aihepiirin keskeisillä käsitteillä eli...
- Lakikirjasto > YmpäristöjuridiikkaTiilikainen, Kimmo: Valtiovallan tervehdys Suomen ympäristöoikeustieteen seuran ympäristöoikeuspäivillä 31.8.−1.9.2015Ympäristöjuridiikka 4/2015 s. 7 – 9, Muu kirjoitus
- Lakikirjasto > LakimiesKeinänen, Anssi – Vuorela, Miikka: Toteutuvatko lainvalmistelun ihanteet käytännössä?Lakimies 2/2015 s. 170 – 195, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > OpinnäytetyötSimon-Bellamy, Suzanne: Suomalaisen apteekkisääntelyn kilpailuoikeudelliset ongelmat ja kehityskohteet oikeustaloustieteellisen regulaatioteorian näkökulmasta4.7.2014, Maisteritutkielma
- Lakikirjasto > OikeusIsotalo, Kalle: Lobbaus ja perintöveron tulevaisuusOikeus 4/2014 s. 381 – 396, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > LakimiesHautamäki, Veli-Pekka: Perusoikeudet ja lainvalmisteluLakimies 2/2014 s. 256 – 266, Lyhyempi kirjoitus
- Lakikirjasto > Muut julkaisut Tala, Jyrki: Lainvalmistelu ja sääntelyn vaihtoehdot 8.1.2013
- Lakikirjasto > Defensor LegisHalila, Heikki: Piirteitä säätiölain uudistamisestaDefensor Legis 4/2013 s. 597 – 620, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > Defensor LegisViljanen, Pekka: Todistelutoimikunnan mietinnön arviointiaDefensor Legis 2/2013 s. 144 – 170, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > OikeusKeinänen, Anssi – Pitkänen, Maija – Saarinen, Outi: Kokonaisvaltaista perustuslainmukaisuuden valvontaaOikeus 1/2013 s. 28 – 48, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > LakimiesKeinänen, Anssi – Kilpeläinen, Mia: Lainvalmistelun laatu eduskunnan valiokuntien arvioitavanaLakimies 1/2013 s. 3 – 20, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > ArtikkelitKeinänen, Anssi: Aluekehitysvaikutusten arviointi kotimaisessa lainvalmistelussa: Mitä voisimme oppia EU:sta?17.10.2012, Asiantuntija-artikkeliArtikkelissa käsitellään alueellisten vaikutusten arviointia kotimaisessa lainsäädännössä. Esimerkkinä ja eurooppalaisena vertailukohteena esitellään ESPON-tutkimusohjelman ARTS-hanke (Assessment of Regional and Territorial Sensitivity), jossa kehitettiin työkaluja EU-lainsäädännön alueellisten vaikutusten arvioimiseksi. Artikkelin alussa luodaan katsaus kotimaisiin lainsäädäntöesitysten laatimisohjeisiin. Sen jälkeen kolmannessa luvussa esitetään huomioita kotimaisen vaikutusarvioinnin...
- Lakikirjasto > ArtikkelitAhtonen, Riitta – Keinänen, Anssi: Sidosryhmien vaikuttaminen lainvalmisteluun: empiirinen analyysi valiokuntakuulemisista22.2.2012, Asiantuntija-artikkeliTutkimuksen tavoitteena on analysoida sidosryhmien aitoa kuulemista eduskunnan valiokunnissa. Lakia valmistelleen ministeriön edustajilla sekä riippumattomilla asiantuntijoilla (esim. professorit) on eniten valtaa vaikuttaa lakiehdotuksen sisältöön. Sidosryhmien aidon vaikuttamismahdollisuuden kannalta eduskunnan valiokuntakuuleminen on kuitenkin liian myöhäinen vaihe.
- Lakikirjasto > Defensor LegisHyvärinen, Anna: Lainsäätäminen Euroopan unionissa – säännöt ja käytännötDefensor Legis 6/2012 s. 872 – 889, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > Verotus* Myrsky, Matti: Perustuslakivaliokunta ja verotusVerotus 5/2012 s. 482 – 494, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > OikeusPakarinen, Auri: Tapaustutkimuksia lainvalmistelun kehittämisestä ja sääntelyn toimivuudestaOikeus 4/2012 s. 606 – 608, Lyhyempi kirjoitus
- Lakikirjasto > YmpäristöjuridiikkaNiinistö, Ville: Valtiovallan tervehdys Suomen Ympäristöoikeustieteen Seuran ympäristöoikeuspäivillä 13.–14.9.2012Ympäristöjuridiikka 4/2012 s. 7 – 9, Muu kirjoitus
- Lakikirjasto > OikeusSaraviita, Ilkka: Lisänäkökohtia perustuslakivaliokunnasta lausunnonantajana ja asiantuntijoiden kuulijanaOikeus 2/2012 s. 299 – 304, Lyhyempi kirjoitus
- Lakikirjasto > OikeusKeinänen, Anssi – Wiberg, Matti: Perustuslakivaliokunta lausuntovaliokuntana ja asiantuntijoiden kuulijanaOikeus 1/2012 s. 86 – 106, Lyhyempi kirjoitus
- Lakikirjasto > LakimiesTala, Jyrki: Lainsäädännön maailma muuttuu – sääntelyn kasvu jatkuuLakimies 1/2012 s. 133 – 139, Lyhyempi kirjoitus
- Lakikirjasto > OikeusFredman, Markku: Eduskunta hyväksyi esitutkinta-, pakkokeino- ja poliisilaitOikeus 1/2011 s. 115 – 118, Lyhyempi kirjoitus
- Lakikirjasto > OikeusPakarinen, Auri: Lakien vaikutusten arviointi diskurssina – analyysi ministeriöiden säädöspoliittisista asiakirjoistaOikeus 1/2011 s. 45 – 65, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > ArtikkelitKeinänen, Anssi: Politiikkatoimien vaikutusarvioinnin tarpeellisuudesta ja ongelmista1.9.2010, Asiantuntija-artikkeliSuomessa on viime vuosina korostettu lain vaikutusten arvioinnin tärkeyttä. On uskottu, että säädösehdotuksen vaikutusten ennakointi on tärkein keino parantaa lainsäädännön laatua ja vaikuttavuutta. Artikkelissa nostetaan esille empiirisen vaikutustutkimuksen (arviointitutkimuksen) tarpeellisuus ja sen tekemiseen liittyviä ongelmia yleisellä tasolla. On huomattava, että yksittäisen toimintaohjelman vaikutusten tutkimisen ongelmat ovat pitkälti samanlaisia kuin esimerkiksi tutkittaessa...
- Lakikirjasto > LakimiesTala, Jyrki: Lainsäädännön laatu Euroopassa – vertailua, ongelmia, kritiikkiäLakimies 5/2010 s. 791 – 815, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > LakimiesHautamäki, Veli-Pekka: Asetuksenantovaltuus ja asetuksenantoLakimies 2/2010 s. 210 – 220, Lyhyempi kirjoitus
- Lakikirjasto > OikeusArajärvi, Pentti: Hyvinvointi ja lainsäädännön haasteetOikeus 2/2006 s. 289 – 293, Lyhyempi kirjoitus
- Lakikirjasto > ArtikkelitWiberg, Matti: Määrää laadun kustannuksella? Suomalainen lainsäädäntötuotos 1945-200211.6.2003, Asiantuntija-artikkeliSuomi on Länsi-Euroopan lainsäädäntöintensiivisimpiä maita: juuri missään ei tuoteta niin paljon lakeja kuin meillä. Lakitulva on viime vuosikymmeninä kasvamistaan kasvanut. Vaalikaudessa tuotetaan nykyään yli pari tuhatta lakia. Artikkeli sisältää taulukoita ja diagrammeja, jotka havainnollistavat uusien lakien määrän huomattavaa kasvua viime vuosikymmeninä sekä uun muassa ministeriöiden säätämien lakien määrää suhteessa ministeriöiden menoihin. Suurimmat lakien tuottajat ovat olleet...
- Lakikirjasto > OikeustietoTala, Jyrki: Laatua lakeihin Euroopan unionin avullaOikeustieto 5/2002 s. 17 – 19, Lyhyempi kirjoitus
- Lakikirjasto > Defensor LegisTarasti, Lauri: Yhteiskunnan oikeudellistuminenDefensor Legis 4/2002 s. 575 – 585, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > LakimiesNikula, Paavo: Perusoikeudet ja lainsäädäntöLakimies 6–7/1999 s. 878 – 886, Asiantuntija-artikkeli
- Lakikirjasto > Defensor LegisRissanen, Kirsti: Säädöspolitiikka ja oikeuksien toteutuminenDefensor Legis 4/1999 s. 589 – 598, Asiantuntija-artikkeli
- Uutiset
16.4.2024 8.40
Lakimies-lehden numerossa 2/2024 tarkastellaan lainvalmistelun oikeudellista sääntelyäLakimies 2/2024 sisältää kirjoituksia liittyen muun muassa lainvalmistelun oikeudelliseen sääntelyyn, oikeustieteen opetukseen liittyviin pedagogisiin kysymyksiin, osakkeenomistajien nimitystoimikunnan asemaan Suomen corporate governance -järjestelmässä sekä vastaavan lääkärin johtamis- ja valvontatehtävien sisältöön. Numero sisältää lisäksi lyhyempiä kirjoituksia, jotka perustuvat Suomalaisen Tiedeakatemian oikeustieteen ryhmän tilaisuudessa Oikeustieteen kansallisuus ja kansainvälisyys marraskuussa 2023 pidettyihin esitelmiin. - Uutiset
18.3.2024 15.25
Oikeuskanslerin käsitys: Sisäministeriön lainvalmistelussa on liian lyhyitä lausuntoaikojaOikeuskansleri katsoi kanteluratkaisussaan, että sisäministeriö oli antanut liian lyhyen lausuntoajan hallituksen esitysluonnoksille rajamenettelyn käyttöönotosta, kansalaisuuslain asumisaikaa koskevista uudistuksista, oleskelulupasäännösten uudistuksesta sekä teknologian käytön lisäämisestä rajavalvonnassa. - Uutiset
25.1.2024 13.31
Liikenne- ja viestintäministeriö kokeilee luovaa tekoälyä lainvalmistelutyön tukenaLiikenne- ja viestintäministeriössä kokeillaan, miten suomalaiseen kielimalliin perustuvaa luovaa tekoälyä voi hyödyntää lainvalmistelutyön tukena. Suomalaisen kielimallin pohjalle rakentuvan palvelun on tarkoitus olla pilottikäytössä kesäkuuhun 2024 mennessä. Luovaa tekoälyä hyödyntävän pilotin tuottaa Futurice Oy. - Uutiset
24.7.2023 14.10
Oikeuskansleri: Sosiaali- ja terveysministeriön menettely lainvalmistelussa ja valtiosopimusasian esittelyssäOikeuskansleri tutki omasta aloitteestaan STM:n menettelyn sosiaali- ja terveydenhuollon uudistusta koskevan hallituksen esityksen valmistelussa ja valtiosopimusasian esittelyssä tasavallan presidentille. Oikeuskansleri saatttoi ministeriön tietoon asiassa esittämänsä näkökohdat hallituksen esityksessä nimenomaisesti mainittujen tahojen kuulemisesta lainvalmistelussa ja yksittäistapauksellisesta lainsäädännöstä. Oikeuskansleri saattoi myös ministeriön tietoon asiassa esittämänsä näkökohdat lainvalmistelutyön johtamisesta. - Uutiset
27.3.2023 15.28
Lainsäädännön arviointineuvoston vuosikatsaus 2022: Ministeriöiden on kohdistettava lainvalmisteluun riittävästi resurssejaLainsäädännön arviointineuvosto antoi katsauksen lainvalmistelun ja lakiesitysten vaikutusarviointien laadusta vuodelta 2022. Vuosikatsaus sisältää lisäksi havaintoja lainvalmistelusta Antti Rinteen ja Sanna Marinin hallitusten kausilta. Lainvalmistelu on yksi valtioneuvoston tärkeimmistä tehtävistä, mutta tehtävän tärkeys ei näy säädösvalmistelun resursoinnissa tai johtamisessa. Arviointineuvosto on toistuvasti kiinnittänyt huomiota siihen, että säädösvalmistelua tehdään kiireessä ja niukoin resurssein. Arviointineuvoston havaintojen mukaan säädösvalmistelua tehdään usein yksin, jolloin säädösvalmistelijoiden tuki ja apu saattavat jäädä riittämättömäksi. - Uutiset
30.11.2022 13.00
Uusi opas tarkentaa perus- ja ihmisoikeusvaikutusten arviointia lainvalmistelussaUusi opas auttaa lainvalmistelijoita perus- ja ihmisoikeusvaikutusten arvioinnissa ja tarkentaa aiemmin marraskuussa annettua lainvalmistelun vaikutusarviointiohjetta. Oppaassa käsitellään perus- ja ihmisoikeuksien oikeusperustaa, perus- ja ihmisoikeusvaikutusten arvioinnin ja säätämisjärjestysperusteluiden välistä eroa sekä perus- ja ihmisoikeusvaikutusten arvioinnin prosessia, sisältöä, dokumentointia ja tietolähteitä. - Uutiset
4.11.2022 14.15
Lainvalmistelun vaikutusarviointiohjeLainvalmistelun vaikutusarviointiohje korvaa valtioneuvoston vuonna 2007 antamat ohjeet säädösehdotusten vaikutusten arvioinnista. Uudistetun ohjeen on tarkoitus parantaa vaikutusarviointien ja tämän myötä valmisteltavien lakien laatua. Ohje auttaa valmistelijaa suunnittelemaan vaikutusarviointia, tunnistamaan ja arvioimaan eri vaikutuslajeja sekä hakemaan tarvittaessa lisätietoa. - Uutiset
13.10.2022 9.00
Oikeuskansleri: Sosiaali- ja terveysministeriön menettely lainvalmistelussa (YEL-muutos)Asia ei anntaut aihetta ryhtyä muihin toimenpiteisiin kuin, että oikeuskansleri saattoi vastauksensa STM:n tietoon. - Uutiset
17.3.2022 8.44
Eduskunnan tarkastusvaliokunta peräänkuuluttaa lainvalmisteluun riittävää resursointia ja realistisia aikataulujaEduskunnan tarkastusvaliokunnan mietintö (TrVM 1/2022 vp – O 48/2019 vp) säädösehdotusten vaikutusarvioinneista on valmistunut. Valiokunta edellyttää neljällä lausumaehdotuksella parannuksia lainvalmisteluun. Valiokunnan mielestä on huolestuttavaa, että ministeriöillä ei ole riittävää henkilöstöä ja osaamista laadukkaiden vaikutusarviointien laatimiseen. Lainvalmistelun resursointiin ja aikataulutukseen liittyvät ongelmat korostuvat asiantuntija-arvioissa merkittävimpinä vaikutusarviointien laatuun vaikuttavina tekijöinä. Parannettavaa on edelleen sekä valmistelijoiden osaamisessa, valmistelun resurssoinnissa ja ennen kaikkea valmistelun johtamisessa. - Uutiset
19.1.2022 10.40
Enemmän irti kuulemisprosessista: kohti yhteistoiminnallisia menettelyjä lainvalmistelussaJulkaisussa arvioidaan, minkälaisia hyötyjä uudenlaiset osallistumisen ja yhteistoiminnan (collaboration) menetelmät ovat tuoneet lainvalmisteluprosesseihin ja mitä näistä kokemuksista voidaan oppia lainvalmistelun kehittämisessä. Julkaisussa esitellään neljässä eri lainvalmisteluhankkeessa toteutetut kuulemisprosessit ja niissä hyödynnettyjä osallistumisen ja yhteistoiminnan menetelmiä. Yhteistoiminnallisilla menetelmillä tarkoitetaan osallistumisen prosesseja, jotka tähtäävät erilaisten näkökulmien yhteensovittamiseen ja yhteiseen ongelmanratkaisuun. - Uutiset
27.10.2020 9.25
Vierashuoneessa professori Anssi Keinänen: Toteutuuko eduskunnan tiedonsaanti lainvalmistelussa?Voiko lainvalmistelija jättää kertomatta asioita eduskunnan valiokunnalle, jotta lainvalmisteluhanke etenisi jouhevammin eduskunnassa? Tätä kysymystä on sivuttu arvioitaessa, jättikö valtiovarainministeriö kertomatta maakunta- ja sote-uudistusta tehtäessä eduskunnalle sellaista tietoa, joka olisi vaikuttanut hankkeen etenemiseen eduskunnassa. - Uutiset
26.8.2020 13.52
OM: Paremman sääntelyn toimintaohjelmalla tehostetaan lainvalmisteluaLainvalmistelun laatua, suunnitelmallisuutta ja avoimuutta halutaan parantaa uudella paremman sääntelyn toimintaohjelmalla. Ministeriöt ovat laatineet ohjelman yhteistyössä. Toimintaohjelmalla kehitetään lainvalmistelun osaamista sekä vuorovaikutusta ja viestintää. Valtioneuvoston tasolle luodaan järjestelmä lainsäädännön vaikutusten jälkiarviointia varten. Myös teknologian ja digitalisaation hyödyntämistä lainvalmistelussa parannetaan. - Uutiset
10.6.2019 11.40
Vierashuoneessa tohtorikoulutettava Satu Pentikäinen: Lainvalmistelun kehittämiseksi tarvitaan kansainvälistä tutkimustietoaLaadukas lainvalmistelu ei ole vain lista hyviä periaatteita. Siihen pääseminen edellyttää poliittisen tuen lisäksi riittävää tietopohjaa, jossa hyödynnetään kansainvälisiä kokemuksia lainvalmistelun kehittämisestä. Kokemus Australiasta osoittaa, että säädöspolitiikassa tulee korostaa tehokasta resursointia ja aktiivista otetta lainvalmistelun kehittämiseen, kirjoittaa tohtorikoulutettava Satu Pentikäinen, joka oli vierailevana tutkijana Australiassa kevään 2019. - Uutiset
20.5.2019 12.15
Oikeuskansleri Tuomas Pöystin puheenvuoro: Lainvalmistelun ja sen johtamisen kehittämistarpeista valtioneuvostossaLainvalmistelun kehittäminen on aina ajankohtainen asia. Puheenvuorossaan 20. toukokuuta oikeuskansleri esittää erityisesti vuonna 2018 ja alkuvuonna 2019 tehdyn laillisuusvalvonnan perusteella kokoavia havaintojaan hyvän lainvalmistelutavan tilasta ja lainvalmistelun kehittämistarpeista valtioneuvostossa. - Uutiset
8.5.2019 10.33
Tutkimus: Tutkimustiedon hyödyntäminen lainvalmistelussa jää usein näkymättömiinTutkimustiedon käyttäminen lainvalmistelussa jää usein näkymättömiin puutteellisen dokumentoinnin vuoksi. Tiedon hyödyntäminen voi myös perustua epämuodolliseen lainvalmistelijoiden ja tutkijoiden vuorovaikutukseen tai hallinnon omaan asiantuntemukseen. Näin todetaan keskiviikkona 8. toukokuuta julkaistussa tutkimuksessa. - Uutiset
17.10.2018 10.35
Uusi kokeilulakiopas lainvalmistelun tueksi julkaistuToimintatapojen uudistamista ja julkisen hallinnon kehittämistä varten on julkaistu uusi lainvalmisteluopas. Siihen on koottu ohjeita lainvalmistelijoille tilanteisiin, joissa kokeilun toimeenpano edellyttää erityisen kokeilulain säätämistä. - Uutiset
20.3.2018 15.00
Tutkimus: Laadukas lainvalmistelu on paras keino välttää sääntelytaakkaaSääntelytaakalla viitataan sellaisiin lainsäädännöstä johtuviin vaikutuksiin, jotka kuormittavat sääntelyn kohteita taloudellisesti, kuluttavat aikaa tai aiheuttavat vaivaa ja harmia. Kuitenkin vain osa sääntelytaakasta on sääntelyn tavoitteiden toteutumisen näkökulmasta turhaa. Sääntelyllä on myös myönteisiä vaikutuksia, joiden johdosta sääntelyn kuormittava vaikutus (sääntelytaakka) voidaan hyväksyä. ”Sääntelytaakan arviointi ja vähentäminen” -hankkeessa pyrittiin luomaan kattava, realistinen ja moniulotteinen yleiskuva yrityksiin, kansalaistoimintaan ja kansalaisiin kohdistuvasta sääntelytaakasta Suomessa. Erityisenä tavoitteena oli tunnistaa turhan taakan keskeisimmät lähteet. Sääntelytaakan ilmenemismuotoja on tarkasteltu eri aineistojen, menetelmien ja tulkintakehikoiden avulla. - Uutiset
27.11.2017 12.12
KHO:n presidentti Pekka Vihervuori: Oikeudelliset perusarvot ja hyvä lainvalmistelu ovat oikeusturvan taeKorkeimman hallinto-oikeuden presidentti Pekka Vihervuori on huolestunut oikeudellisten perusarvojen ja kansainvälisesti vakiintuneiden peruslähtökohtien väheksymisestä eräissä Euroopan maissa. Yksikin heikko lenkki on liikaa, jotta unionin yhteinen oikeusjärjestelmä toteutuisi tarkoitetulla tavalla. Vihervuori puhui KKO:n ja KHO:n yhteisessä juhlaseminaarissa Helsingissä ja lisäsi, että onneksi esimerkiksi Puolassa ja Unkarissa on oikeuslaitosten vanhassa toimivassa ytimessä paljon sellaista, joka yhä antaa aihetta luottamukseen, vastuuttomista johtajista huolimatta. Useiden naapureidemme tavoin Suomi kuuluu kansalaistemme onneksi vakaan oikeusvaltion maihin. - Uutiset
24.10.2017 8.02
Oikeusministeri Häkkänen selvityttää lainvalmistelukoulun perustamistaOikeusministeri Antti Häkkänen selvityttää, tulisiko oikeusministeriöön perustaa erillinen lainvalmistelun koulutusyksikkö. Nykyisin oikeusministeriön lainvalmistelijat ja eduskunnan valiokuntaneuvokset vastaavat lainvalmistelun koulutustehtävistä sivutehtävinään oman työnsä ohessa. - Uutiset
3.10.2016 11.30
Professori Anssi Keinänen: Lainsäädännön arviointineuvostosta ryhtiä lainvalmisteluun?Lainvalmistelun puutteista ollaan keskusteltu vuosikymmeniä. Yhdeksi (ikuiseksi) kehittämiskohteeksi on nostettu lainvalmistelussa säädösehdotusten vaikutusten arviointien kehittäminen. Erilaisia projekteja on perustettu teeman ympärille, mutta vaikutukset arviointien tasoon ovat olleet sangen vaatimattomat. Lainvalmisteluohjeet "vaativat" arvioinnille yhtä, ja käytäntö on toista. Yhdeksi keskeisemmäksi syyksi vaikutusten arvioinnin tasolle on selkeä poliittisen sitoutumisen puute: poliitikot eivät ole aidosti vaatineet parempaa vaikutusten arviointia, eikä resursseja arviointien kehittämiseen ole juurikaan herunut - päinvastoin, lainsäädäntötutkimuksen professori Anssi Keinänen kirjoittaa Edilexin Vierashuoneessa. - Uutiset
20.6.2016 8.00
Ministeriöiden julkaisut, esimerkiksi lainvalmisteluaineiston, saa keskitetysti ValtostaValtioneuvoston yhteinen julkaisuarkisto Valto sisältää ministeriöiden julkaisusarjoissa ilmestyvät julkaisut pdf-muodossa vuoden 2016 alusta alkaen sekä osittain myös tätä vanhempia julkaisuja. - Uutiset
15.12.2015 14.32
Hallitus vastasi välikysymykseen lainvalmistelun avoimuudesta ja oikeasta tiedostaVälikysymyksen aiheena oli valtiovarainministerin johtaman lainvalmistelun avoimuus ja asianmukaisuus sekä oikean tiedon välittäminen eduskunnalle. Välikysymys kuului:
- Millä tavalla hallitus jatkossa huolehtii siitä, että eduskunta saa oikeaa ja tasapuolista tietoa lainvalmistelusta ja siitä annetuista lausunnoista,
- millaisilla toimilla hallitus aikoo jatkossa varmistaa lainsäädännön valmisteluprosessin asianmukaisuuden, avoimuuden ja puolueettomuuden sekä tiedotusvälineiden tasapuolisen tiedonsaannin,
- millä tavalla hallitus jatkossa aikoo ottaa huomioon annetut asiantuntijalausunnot keskeisiä esityksiä valmistellessaan ja
- miten hallitus aikoo palauttaa kansalaisten luottamuksen lainvalmistelun avoimuuteen, päätöksenteon rehellisyyteen sekä valtiovarainministerin ja -ministeriön toimintaan? - Uutiset
4.12.2015 12.22
Lainvalmistelun kehittämisen yhteistyöryhmä perustettuOikeusministeriö on asettanut yhteistyöryhmän lainvalmistelun kehittämiseksi. Työryhmän tarkoituksena on tukea käytännön lainvalmistelua ja edistää virkamiesten yhteistyötä kaikessa säädösvalmistelun kehittämisessä. Työryhmä tukee osaltaan hallituksen tavoitteita sääntelyn sujuvoittamiseksi. - Uutiset
12.10.2015 8.30
Uudistettu lainvalmistelun kuulemisohje nyt kaikille avoimessa lausuntopalvelussaOikeusministeriössä valmisteltu luonnos ministeriöiden virkamiehille tarkoitetuksi lainvalmistelun kuulemisohjeeksi on nyt lausunnolla kaikille avoimessa verkkopalvelussa lausuntopalvelu.fi. Luonnokseen voi ottaa kantaa 16. marraskuuta asti. - Uutiset
8.7.2015 15.28
Selvityshenkilöt arvioimaan sote- ja aluehallintouudistusten lainvalmistelun reunaehtojaSosiaali- ja terveysministeriö ja valtiovarainministeriö ovat asettaneet selvityshenkilöryhmän pohjustamaan syksyllä käynnistyvää rakenneuudistusten valmistelua. Ryhmän tehtävänä on koota poliittisen päätöksenteon tueksi näkökohtia siitä, miten sote-uudistus, itsehallintoalueiden perustaminen ja aluehallintouudistus voidaan toteuttaa ja sovittaa yhteen mahdollisimman sujuvasti. Ehdotusten tulee valmistua 14. elokuuta. - Uutiset
13.6.2014 9.21
Optula ja Suomen ympäristökeskus: Vaikutusten arviointi puutteellista lainvalmistelussaVaikutusten arviointia pidetään keskeisenä asiana, kun tehdään merkittäviä yhteiskunnallisia päätöksiä. Lainvalmistelussa vaikutusten arviointi kulkee kuitenkin enemmin sivujuonteena kuin systemaattisena prosessin osana. - Uutiset
22.11.2013 9.00
Laajapohjainen lainvalmistelu vähentynyt, yksilöihin kohdistuvien vaikutusten arviointi yhä vähäistä suosituksista huolimattaLaajapohjainen lainvalmistelu on vähentynyt siitä huolimatta, että sääntelyn kehittämishankkeiden yhteydessä annettujen suositusten mukaan sitä tulisi lisätä. Lainsäädäntöhankkeiden vaikutusten arvioinnin kehittäminen on ollut yksi keskeinen säädöspoliittinen tavoite monena hallituskautena. Vaikutusten arvioinnin tilaa on Suomessa kuvattu ajoin synkäksikin, mutta kehitystä arvioinnin määrässä on tapahtunut pitkällä aikavälillä. Viime aikojen muutokset eivät kuitenkaan ole merkittäviä. Yksilöihin kohdistuvien vaikutusten arviointi on edelleen vähäistä. - Uutiset
24.9.2013 15.23
LakimiesUutiset: Lainvalmistelu kriisissäYlisääntely, huono valmistelu ja poliittisen päätöksenteon sotkeutuminen virkamiestyöhön ovat nykyisen lainsäädäntötyön kompastuskiviä, kertoo LakimiesUutiset. Eduskunta käsittelee vuodessa toistasataa lakiesitystä, joista suurin osa on rutiiniasioita. Lainsäädäntötutkimuksen emeritusprofessori Jyrki Talan mukaan lainvalmistelu Suomessa ei ole erityisen laadukasta mutta ei katastrofaalisen huonoakaan. - Uutiset
12.9.2013 13.04
Uudella koulutuksella osaamista lainvalmisteluunLainvalmistelussa tarvittavaa ministeriöiden virkamiesten osaamista aiotaan laajentaa ja syventää uudella koulutuksella. Viikolla 38/2013 käynnistyvä valtioneuvoston yhteinen lainvalmistelun koulutusohjelma on yksi menetelmä parantaa lainvalmistelun laatua. - Uutiset
1.7.2013 13.09
Hallinnon ulkopuolisten sidosryhmien näkemyksiä ja kokemuksia kuulemisesta lainvalmistelussa kartoitetaan nettikyselylläKyselyn tarkoituksena on kerätä hallinnon ulkopuolisten sidosryhmien näkemyksiä ja kokemuksia kuulemisesta lainvalmistelussa. Oikeusministeriö käyttää kyselyn tuloksia lainvalmistelun kuulemisesta ministeriöille annettujen ohjeiden uudistamisessa. Kysely on avoinna 7. elokuuta 2013 asti. - Uutiset
28.5.2013 12.38
Oikeusministeriön tilastoja ja selvityksiä lainvalmistelustaOikeusministeriön julkaisu "Tilastoja ja selvityksiä lainvalmistelusta" sisältää seuraavat kolme selvitystä: Hallituksen esitysten tuotannon seuranta vuosina 2009–2012, Vaihtoehtojen arviointi vuosien 2010 ja 2011 hallituksen esityksissä, sekä Säädösvalmistelun kuulemisohjeiden seuranta vuosien 2010 ja 2012 hallituksen esityksissä. - Uutiset
6.2.2013 8.00
Lainvalmistelun prosessiopas julkaistu verkossaOikeusministeriö on julkaissut lainvalmistelun prosessioppaan Finlexin yhteyteen. Opas on kuvaus lainvalmistelun työvaiheista. Opas on laadittu erityisesti ministeriöiden käyttöön lainvalmisteluhankkeiden suunnittelua, toteutusta, seurantaa ja arviointia varten. Opas on tarkoitettu myös lainvalmistelutyöhön perehdyttämisen välineeksi. - Uutiset
8.1.2013 12.01
Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen julkaisu lainvalmistelusta ja sääntelyn vaihtoehdoistaLakien ja lainvalmistelun laatua parantaa se, että säännöksiä valmisteltaessa selvitetään ja harkitaan useita eri vaihtoehtoja. Tämä ajatus on jo pitkään vakiintunut osaksi erilaisia paremman sääntelyn ohjelmia ja ohjeita Suomessa ja kansainvälisesti. Sääntelyn vaihtoehdoista ei kuitenkaan eri syistä ole tullut sellaista menestystarinaa kuin lainvalmistelun kehittäjät ovat odottaneet. - Uutiset
3.1.2013 11.01
Hallituksen lainsäädäntösuunnitelmien lisäarvo lainvalmistelun laadulle on jäänyt vähäiseksiHallituksen lainsäädäntösuunnittelu ei ole johtanut sääntelyn laadun selkeään paranemiseen, arvioi Valtiontalouden tarkastusvirasto. Nykyisessä lainsäädäntösuunnitelmassa säädöshankkeet on kuitenkin kytketty aiempaa paremmin hallitusohjelmaan. - Uutiset
12.12.2012 16.12
EIT: Lainvalmisteluun osallistuviin professoreihin voitiin kohdistaa kovaa julkista kritiikkiäEIT katsoi, että vahingonkorvauksiin tuomitun turkkilaisen toimittajan, joka oli käyttänyt lehtiartikkeleissaan kovaa kritiikkiä kunniamurhia ja raiskauksia lieventävän rikoslain valmisteluun osallistuneista professoreista, sananvapauteen puuttumiselle ei ollut tapauksessa riittäviä perusteita ja EIS 10 artiklaa oli rikottu.