Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Sähköisen kuluttajakaupan sääntely Euroopan unionissa ja Yhdysvalloissa

Luhtasela, Harri

Julkaisuja internetissä, Väitöskirja

Tiivistelmä

Kuluttajaverkkokauppaan liittyvien kysymysten sääntely on tullut ajankohtaiseksi eri puolilla maailmaa viimeistään sen myötä, kun Internetin merkitys kuluttajakaupan välineenä on kasvanut. Hajautetusti toteutetun sääntelyn seurauksena voi pitää sitä, että vaikka tietoverkosta on muodostunut maailmanlaajuisesti yhteinen markkinapaikka, siellä toteutetun liiketoimen eri vaiheita saatetaan säännellä eri tavoin sen mukaan, minne kaupan osapuolet ovat sijoittautuneet. Sääntelyä koskevaa epävarmuutta voidaan pitää kansainvälisen verkkokaupan esteenä.
Tutkimuksessa kiinnitetään huomiota myös siihen, miten kaksi kaupankäynnin sääntelyyn ristiriitaisesti vaikuttavaa tekijää, markkinoiden etujen huomioiminen ja kuluttajien suojeleminen, näkyvät sähköisen kaupankäynnin sääntelyssä.

Tutkimus on toteutettu vertaamalla EU:ssa ja Yhdysvalloissa verkkokauppa-liiketoimen eri vaiheisiin sovellettavia säännöksiä. Yhtenä tällaisena voidaan pitää markkinointiin liittyvien kysymysten sääntelyä. Tutkimuksessa perehdytään näiltä osin verkkosivuilla tapahtuvan mainonnan ja sähköpostimainonnan keskeisten kysymysten sääntelyyn.

Verkkokaupassa sopimusoikeudelliset kysymykset muodostavat merkittävän osan kaupankäyntitapahtumaa. Näiltä osin tutkimuksessa perehdytään verkkokaupan sopimuksen syntymiseen ja toteuttamiseen liittyvään sääntelyyn. Viimeisenä sopimukseen liittyvässä osuudessa käsitellään tuomioistuimen ja lainvalintaan sopimussuhteessa liittyviä kysymyksiä ja niitä koskevaa sääntelyä, joilla voi katsoa olevan merkitystä kuluttajan mahdollisuudelle käydä oikeutta asiassaan sekä siihen, millaisia oikeuksia kuluttajalla on verkkokauppasuhteessa.

Tietoverkon luonteesta johtuen henkilötietoja kertyy kuluttajista huomattavasti tietoverkossa toteutettavan liiketoimen eri vaiheissa. Henkilötietojen suojaamisen merkitys on verkkokaupassa korostunut, sillä väärinkäytettynä henkilötiedot saattavat aiheuttaa vaaran kuluttajan yksityisyydelle.

Sähköisen kaupankäynnin eri vaiheisiin liittyvien kysymyksien sääntelyssä on yhtäläisyyksiä, mutta myös huomattavia eroja EU:n ja Yhdysvaltojen ja sen osavaltioiden välillä. Eroja on muun muassa suhtautumisessa sähköpostimainonnan sallittavuuteen, verkkokaupan tiedonantovaatimuksiin, sopimuksen peruutusoikeuteen ja henkilötietojen suojaamiseen. Yleisesti ottaen tutkimuksen kohteena olevissa verkkokaupan kysymyksissä Euroopan unionin alueella on kuluttajan suojaa painotettu sääntelyssä selvemmin kuin Yhdysvalloissa, vaikkakin osavaltiotasolla painotukset sääntelyssä vaihtelevat jossain määrin.

    Lisätiedot
  • Vaasan yliopisto

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.