Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Siirry mietintöön

Puutteelliset hakuehdot

TaVM 9/2023 vp - HE 44/2023 vp 
Talousvaliokunta 
Hallituksen esitys eduskunnalle osakesäästötilistä annetun lain 5 §:n muuttamisesta

JOHDANTO

Vireilletulo

Hallituksen esitys eduskunnalle osakesäästötilistä annetun lain 5 §:n muuttamisesta ( HE 44/2023 vp ): Asia on saapunut talousvaliokuntaan mietinnön antamista varten. Asia on lisäksi lähetetty valtiovarainvaliokuntaan lausunnon antamista varten. 

Lausunto

Asiasta on annettu seuraava lausunto: 

valtiovarainvaliokunta  VaVL 7/2023 vp

Asiantuntijat

Valiokunta on kuullut: 

  • lainsäädäntöneuvos  Paula  Kirppu  - valtiovarainministeriö
  • toimitusjohtaja  Sari  Lounasmeri  - Suomen Pörssisäätiö
  • johtava lakimies  Teija  Miller  - Finanssiala ry
  • veroasiantuntija  Saara  Hietanen  - Finnwatch ry
  • johtava asiantuntija  Ville  Kajala  - Keskuskauppakamari
  • toimitusjohtaja  Anne  Horttanainen  - Pääomasijoittajat ry
  • puheenjohtaja  Karri  Salmi  - Suomen Osakesäästäjät
  • professori  Jaakko  Ossa 

Valiokunta on saanut kirjallisen lausunnon: 

  • Finanssivalvonta
  • Suomen Pankki
  • Verohallinto
  • Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Kalevi Sorsa -säätiö
  • Nasdaq Helsinki Oy
  • FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta
  • Veronmaksajain Keskusliitto ry

HALLITUKSEN ESITYS

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi osakesäästötilistä annettua lakia. Osakesäästötilille talletettavien varojen enimmäisraja nostettaisiin nykyisestä 50 000 eurosta 100 000 euroon.  

Esitys liittyy esitykseen valtion vuoden 2024 talousarvioksi ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä. 

Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2024. 

VALIOKUNNAN YLEISPERUSTELUT

Ehdotuksen tausta ja tavoitteet

Osakesäästötilistä annettua lakia (680/2019) ehdotetaan muutettavaksi siten, että osakesäästötilille talletettavien varojen enimmäisraja nostettaisiin nykyisestä 50 000 eurosta 100 000 euroon. Ehdotus liittyy esitykseen valtion vuoden 2024 talousarvioksi ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä. 

Hallitusohjelmaan kirjatun tavoitteen mukaisesti ehdotuksella pyritään edistämään omistamisen kulttuuria ja kaikkien suomalaisten vaurastumisen mahdollisuuksia. Tavoitteena on parantaa piensijoittajien asemaa ja luoda kannustimia pitkäaikaiseen säästämiseen ja sijoittamiseen. Ehdotuksella pyritään myös parantamaan kotitalouksien talousosaamista ja vahvistamaan niiden kykyä huolehtia omasta taloudestaan sekä ymmärtämään säästämisen ja sijoittamisen mahdollisuuksia ja riskejä. 

Valtiovarainvaliokunta on antanut talousvaliokunnalle hallituksen esityksestä lausunnon ( VaVL 7/2023 vp ). Osakesäästötilin talletuksien verotukseen liittyy niin sanottu lykkäämisetu, jolloin sijoituskohteita voi vaihtaa ilman veroseuraamuksia, ja sijoitustoiminnan tuottoja verotetaan vasta siinä vaiheessa, kun varoja nostetaan tililtä. Esityksessä ei ehdoteta muutoksia osakesäästötilin verokohteluun. Talousvaliokunta keskittyy lausunnossaan valtiovarainvaliokunnan tavoin talletusrajan nostamista koskevaan ehdotukseen, ja kiinnittää lisäksi huomiota muutamiin yksittäisiin ehdotuksen käsittelyn aikana esiin nousseisiin yksityiskohtiin. 

Talletusrajan nostaminen

Talousvaliokunta kannattaa osakesäästötilien talletusrajan nostamista 50 000 eurosta 100 000 euroon hallituksen esityksen mukaisesti. Valiokunnan näkemyksen mukaan ehdotus parantaa piensijoittajien asemaa ja luo kannustimia pitkäaikaiseen säästämiseen ja sijoittamiseen. Valiokunta kiinnittää valtiovarainvaliokunnan tavoin huomiota siihen, että osakesäästötili sijoittamisen välineenä on ollut käytössä vasta muutaman vuoden. Vaikka suurimmalla osalla osakesäästötilejä talletetut summat ovat tällä hetkellä melko pieniä, ehdotettu korkeampi talletusraja kannustaa pitkäjänteiseen säästämiseen, jolloin talletusrajan tasolla on todennäköisesti jatkossa merkitystä nykyistä useampien osakesäästötilien osalta.  

Suomen Pankin 9.11.2023 julkaiseman tilastotiedotteen mukaan kotitalouksien rahoitusvarallisuudesta on pankkitileillä yli 110 miljardia euroa ja tästä varallisuudesta noin kaksi kolmasosaa on lähes nollakorkoisilla käyttelytileillä. Valiokunta pitää riittävän korkean talletusrajan omaavia osakesäästötilejä keskeisenä välineenä, jonka avulla kotitalouksien rahoitusvarallisuutta ohjataan matalakorkoisilta pankkitileiltä pääomamarkkinoille ja erityisesti kasvuun ja puhtaaseen siirtymään tarvittaviin investointeihin. Esimerkiksi Euroopan komissio on arvioinut, että EU:ssa tarvitaan noin 700 miljardin euron lisäinvestoinnit vuosittain, jotta EU:n keskeisten puhdasta siirtymää edistävien hankkeiden tavoitteet voidaan saavuttaa. Suurin osa näistä investoinneista on rahoitettava yksityisellä pääomalla.  

Useimmissa asiantuntijalausunnoissa kannatetaan osakesäästötilien talletusrajan nostamista. Muutamassa asiantuntijalausunnossa kuitenkin vastustetaan ehdotusta ja katsotaan, että osakesäästötili lisää eriarvoisuutta, rapauttaa Suomen veropohjaa, eikä talletusrajan nosto myöskään paranna kansalaisten talousosaamista.  

Osakesäästötilin käyttöalaan liittyviä muita kysymyksiä

Asiantuntijalausunnoissa tuodaan esiin useita osakesäästötilijärjestelmään liittyviä kehitystarpeita. Useissa lausunnoissa ehdotetaan osakesäästötilin sijoituskohteiden laajentamista osakkeista myös muihin pörssilistattuihin instrumentteihin, mikä mahdollistaisi paremmin sijoittamiseen liittyvien riskien hajauttamisen. Osassa lausunnoista talletusrajaa pidettiin ylipäätään tarpeettomana. Lisäksi esitetään osakesäästötilien verokohteluun liittyviä muutoksia. Talousvaliokunta yhtyy tältä osin valtiovarainvaliokunnan lausuntoon ja toteaa, näitä kysymyksiä tulisi tarkastella erikseen, koska ehdotukset eivät sisälly käsiteltävänä olevaan hallituksen esitykseen, eikä niiden vaikutuksia ei ole riittävästi arvioitu.  

Osakesäästötilin irtisanomisperusteiden laajentaminen

Yhdessä asiantuntijalausunnossa ehdotetaan osakesäästötilistä annettua lakia muutettavaksi niin, että osakesäästötili voitaisiin irtisanoa ilman kirjallisen huomautuksen antamista, jos asiakas on käyttänyt palveluntarjoajan palveluita laittomiin tarkoituksiin tai syyllistynyt rikokseen palveluntarjoajaa kohtaan. Samoin osakesäästötili tulisi voida irtisanoa ilman kirjallista huomautusta, jos ilmoituksen tekeminen vaarantaisi muun lainsäädännön noudattamisen tai sen tekeminen on muualla lainsäädännössä kielletty. Ehdotuksen tueksi asiantuntijalausunnossa on viitattu muuhun finanssialan lainsäädäntöön, joka mahdollistaa irtisanomisen ilman kirjallista huomautusta yllä kuvatun kaltaisissa tilanteissa.  

Valtiovarainministeriön 22.11.2023 toimittaman kirjallisen vastineen mukaan asiantuntijalausunnossa esiin tuotujen tilanteiden mahdollisuus, liityntä muuhun finanssialan lainsäädäntöön ja ehdotetun sääntelyn vaikutukset tulisi selvittää huolellisesti ennen kuin voidaan ottaa kantaa asiantuntijalausunnossa ehdotetun sääntelyn tarpeellisuuteen ja mahdollisen uuden sääntelyn tarkkaan sisältöön. Talousvaliokunta yhtyy valtiovarainministeriön vastineessa esitettyyn näkemykseen ja toteaa, että ehdotukseen ei ole mahdollista ottaa kantaa tässä yhteydessä. Valiokunta kuitenkin toteaa, että asiantuntijalausunnossa esiin tuotu kysymyksenasettelu on syytä huomioida finanssimarkkinoita koskevissa tulevissa säädöshankkeissa. 

Osakesäästötilin 17 §:n muuttaminen

Hallituksen esityksen eduskuntakäsittelyn aikana on ilmennyt, että osakesäästötilin talletusrajan nostaminen edellyttää muutosta myös valvontaa ja hallinnollisia seuraamuksia koskevaan osakesäästötilistä annetun lain 17 §:ään. Talousvaliokunta katsoo, että pykälän 2 momenttia tulee muuttaa niin, että siinä mainittu osakesäästötilin talletusraja on 5 §:ää koskevan ehdotuksen mukaisesti 100 000 euroa. 

VALIOKUNNAN YKSITYISKOHTAISET PERUSTELUT

Lain nimike.

Valiokunta ehdottaa teknistä muutosta lain nimikkeeseen. 

Johtolause.

Valiokunta ehdottaa teknisiä muutoksia lain johtolauseeseen. 

17 §. Valvonta ja hallinnolliset seuraamukset.

Valiokunta ehdottaa muutosta lain 17 §:n 2 momenttiin, koska 5 §:ään tehtävän muutoksen myötä myös 17 §:n 2 momenttia on tarpeen muuttaa. 

 

VALIOKUNNAN PÄÄTÖSEHDOTUS

Talousvaliokunnan päätösehdotus:

Eduskunta hyväksyy muutettuna hallituksen esitykseen HE 44/2023 vp sisältyvän lakiehdotuksen. (Valiokunnan muutosehdotukset) 

 

Valiokunnan muutosehdotukset osakesäästötilistä annetun lain 5 ja 17 §:n muuttamisesta 

Laki 

osakesäästötilistä annetun lain 5 ja 17 §:n muuttamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti  

muutetaan osakesäästötilistä annetun lain (680/2019) 5 §:n 1 ja 17 §:n 2 momentti seuraavasti: 

5 § 

Säästösuoritusten tekeminen, säästövarojen tuottojen maksaminen ja säästövarojen nostaminen 

Palveluntarjoaja saa osakesäästötilisopimuksen nojalla vastaanottaa osakesäästötilille rahavaroja enintään 100 000 euron määrään asti. Varat on vastaanotettava sopimuksessa yksilöidylle henkilökohtaiselle rahatilille eli osakesäästötilille. Varoja voidaan sijoittaa 6 §:ssä lueteltuihin sijoituskohteisiin. Sijoituskohteet hankitaan säästäjän nimiin.  


17 § (Uusi) 

Valvonta ja hallinnolliset seuraamukset 


Finanssivalvonnasta annetun lain (878/2008) 40 §:n 1 momentissa tarkoitettuja säännöksiä, joiden laiminlyönnistä tai rikkomisesta määrätään seuraamusmaksu, ovat tämän lain 5 §:n 1 momentissa säädetyn 100 000 euron rajan ylittäminen, 10 §:n säännökset osakesäästötilin kirjanpidosta sekä 11 §:n 1 momentin 7 kohdassa säädetyn säästäjän vakuutuksen hankkimisen laiminlyönti osakesäästötilisopimuksessa. 



Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 . 


Helsingissä 24.11.2023 

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

puheenjohtaja  Sakari  Puisto  /ps   

varapuheenjohtaja  Ville  Kaunisto  /kok   

jäsen  Kaisa  Garedew  /ps   

jäsen  Lotta  Hamari  /sd   

jäsen  Antti  Kangas  /ps   

jäsen  Katri  Kulmuni  /kesk   

jäsen  Helena  Marttila  /sd   

jäsen  Matias  Mäkynen  /sd   

jäsen  Sinuhe  Wallinheimo  /kok   

jäsen  Juha  Viitala  /sd   

varajäsen  Pauli  Aalto-Setälä  /kok   

varajäsen  Juha  Mäenpää  /ps   

varajäsen  Jorma  Piisinen  /ps   

Valiokunnan sihteerinä on toiminut

valiokuntaneuvos  Johanna  Rihto-Kekkonen  /   

Vastalause

Perustelut

HE 44/2023 vp Hallituksen esityksessä eduskunnalle osakesäästötilistä annetun lain 5 §:n muuttamisesta esitetään, että osakesäästötilin enimmäistalletusraja nostetaan 50 000 eurosta 100 000 euroon vuoden 2024 alusta alkaen.  

Kun Sipilän hallitus sääti lain osakesäästötilistä vuonna 2018, SDP vastusti esitystä. Katsoimme tuolloin ja katsomme nyt, että osakesäästötili ei edistä sille asetettuja tavoitteita kansalaisten vaurastumisesta ja säätämisen lisääntymisestä vaan se luo aukon veropohjaan, lisää taloudellista eriarvoisuutta ja tekee sijoittamisesta monimutkaisempaa. Esityksen haitat näyttäytyvät suuremmilta kuin mahdolliset hyödyt.  

Sijoittajan kannalta osakesäästötilin etuna on se, että sijoitustuotoista maksettavat verot ovat eräissä tilanteissa matalammat, kun tuotot nostetaan osakesäästötilin kautta. Mahdollinen etu perustuu siihen, että osakesäästötilille kertyviä osinkoja ja myyntivoittoja ei veroteta näiden tulojen kertyessä vaan vasta, kun tulot nostetaan osakesäästötililtä. Tämä hyöty jää usein pitkänkin omistusajan jälkeen merkityksettömäksi, jos sijoitukset ja niiden tuotot eivät ole suuria. Keskimääräisissä muutaman tuhannen euron sijoituksissa hyöty voi olla esimerkiksi yksittäisiä euroja kuukautta kohden vielä kymmenen vuoden jälkeenkin. Osakesäästötilin hyötyä kaventaa sekin, että siltä nostetuista tuotoista maksetaan korkeampaa veroa eli täyttä pääomatuloveroa, kun taas suoraan omistetuista osakkeista saaduista osingoista ja myyntivoitoista osa on vapautettu pääomatuloverosta.  

Osakesäästötilin ongelmallisuus näyttäytyy siinä, että osakesäästötilille kertyvät tuotot jäävät joissain tilanteissa kokonaan verotuksen ulkopuolelle. Tämä koskee tilanteita, joissa osakesäästötilin varat siirtyvät perillisille perintönä sekä tilanteita, joissa osakesäästötilin haltija muuttaa ulkomaille ennen varojen nostamista. Lisäksi osakesäästötili voi estää joissain tilanteissa ulkomaisten sijoittajien Suomesta saamien osinkojen verottamisen täällä, sillä ulkomaalaisten vastaavien sijoitustuotteiden käyttäjiä ei voida syrjiä verotuksessa. Veromenetyksiä on vaikea arvioida, mutta ne voivat nousta kymmeniin miljooniin euroihin vuodessa. 

Katsomme, että osakesäästötili hyödyttää vain varakkaita ihmisiä, joilla on mahdollista sijoittaa huomattavia summia pitkäksi ajaksi riskipitoisiin kohteisiin. Hallituksen esityksellä näiden ihmisten mahdollisuutta sijoittaa tilille vielä enemmän varoja, lisätään. Keskimääräinen sijoitus osakesäästötilille on noin 5 000 euroa ja yli 50 000 euron tilejä on suhteessa melko vähän kaikkiin tileihin verrattuna. Arviolta noin alle neljä prosenttia. Emme näe tarpeelliseksi lisätä kaikkein varakkaimpien ihmisten mahdollisuuksia sijoittaa etenkin, kun varjopuolena ovat edellä kuvatut mahdollisuudet eräissä tilanteissa välttää verot kokonaan.  

Ehdotus

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että lakiehdotus hylätään. 

Helsingissä 24.11.2023

Matias  Mäkynen  /sd   

Juha  Viitala  /sd   

Helena  Marttila  /sd   

Lotta  Hamari  /sd   

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.