Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Siirry mietintöön

Puutteelliset hakuehdot

LiVM 21/2021 vp - HE 149/2021 vp 
Liikenne- ja viestintävaliokunta 
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi väylämaksulain muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta annetun lain voimaantulosäännöksen muuttamisesta

JOHDANTO

Vireilletulo

Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi väylämaksulain muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta annetun lain voimaantulosäännöksen muuttamisesta ( HE 149/2021 vp ): Asia on saapunut liikenne- ja viestintävaliokuntaan mietinnön antamista varten. 

Asiantuntijat

Valiokunta on kuullut: 

  • erityisasiantuntija  Juha  Tervonen  - liikenne- ja viestintäministeriö
  • budjettineuvos  Kati  Jussila  - valtiovarainministeriö
  • erityisasiantuntija  Pekka  Kouhia  - Liikenne- ja viestintävirasto
  • vesiliikennejohtaja  Jarkko  Toivola  - Väylävirasto
  • johtava asiantuntija  Tiina  Haapasalo  - Elinkeinoelämän keskusliitto EK ry
  • johtava liikenne- ja elinkeinopoliittinen asiantuntija  Päivi  Wood  - Keskuskauppakamari
  • toimitusjohtaja  Annaleena  Mäkilä  - Suomen Satamaliitto ry
  • varatoimitusjohtaja  Hans  Ahlström  - Suomen Varustamot ry

HALLITUKSEN ESITYS

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi väylämaksulain muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta annettua lakia. Väylämaksu on kannettu puolitettuna vuosina 2015—2021. Puolituksen voimassaoloa ehdotetaan jatkettavan vielä vuosille 2022 ja 2023. 

Esitys liittyy vuoden 2022 talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä. 

Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2022.  

VALIOKUNNAN PERUSTELUT

(1) Valiokunta pitää väylämaksun puolittamisen jatkamista vuoden 2023 loppuun saakka tässä vaiheessa perusteltuna ja kannatettavana muun muassa teollisuuden ja vientiyritysten kilpailukyvyn vahvistamisen ja kuljetuskustannusten alentamisen kannalta. Covid-19-pandemiasta on aiheutunut ulkomaankaupalle ja merikuljetuksille taloudellisia haasteita, ja asiantuntijakuulemisessa on arvioitu, että lähivuosina lisäkustannuspaineita merikuljetuksille tulee myös ympäristösääntelyn myötä. 

(2) Valiokunta korostaa, että merikuljetukset ovat Suomen maantieteellisen sijainnin vuoksi elintärkeitä Suomelle ja sen teollisuudelle. Saadun selvityksen mukaan merikuljetuksista 32—34 prosenttia on toteutettu suomalaisten varustamojen aluksilla vuosina 2016—2019. Viime kädessä merikuljetuksia hyödyntävä teollisuus ja muut ulkomaankauppaa käyvät toimialat kantavat varustamoilta kerättävät väylämaksut osana merikuljetusten kokonaiskustannuksia. 

(3) Myös asiantuntijakuulemisessa ehdotusta on kannatettu. Toisaalta asiantuntijakuulemisessa on tuotu esille myös tarve pitkäjänteisemmille ratkaisuille ja esitetty toiveita väylämaksun nykytason vakinaistamisesta jatkossa. Nykyinen väylämaksun puolitettu taso on ollut voimassa jo vuodesta 2015, ja sitä on jatkettu aiemmin jo kolme kertaa. Valiokunta katsoo, että pitkäjänteisempien päätösten kautta voitaisiin edistää investointeja ja parantaa toimintaympäristön ennakoitavuutta. Osa asiantuntijoista on myös katsonut, että väylämaksuista olisi perusteltua jatkossa luopua kokonaan. 

(4) Asiantuntijakuulemisessa on arvioitu, että väylämaksu ei ole merkittävimpiä merilogistiikan kokonaisuutena miljardiluokkaan kohoavista kustannustekijöitä. Toisaalta vuoden 2022 talousarvioesityksessä esitetyistä keventävistä veroperustemuutoksista päätös väylämaksun puolittamisesta on euromääräisesti valtion verotuloja kolmanneksi eniten vähentävä muutos. 

(5) Valiokunta toteaa, että väylämaksua koskevissa ratkaisuissa on tärkeää huomioida myös kuljetusten tehokkuuteen, turvallisuuteen ja ympäristövaikutuksiin liittyvät näkökulmat. Valiokunta pitää lähtökohtaisesti hyvänä, että väylämaksun määräytymistapa ja vastaavasti maksujen alentamistapa eniten korkean jääluokan aluksilta ohjaa kohti jäävahvisteisten alusten käyttöä Suomen vesialueilla, millä on merkitystä myös Suomen huoltovarmuuden ja meriliikenteen turvallisuuden turvaamisen sekä elinvoimaisten suomalaisten varustamojen ja aluskannan säilymisen kannalta.  

VALIOKUNNAN PÄÄTÖSEHDOTUS

Liikenne- ja viestintävaliokunnan päätösehdotus:

Eduskunta hyväksyy muuttamattomana hallituksen esitykseen HE 149/2021 vp sisältyvän lakiehdotuksen. 

Helsingissä 14.10.2021 

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

puheenjohtaja  Suna  Kymäläinen  /sd   

varapuheenjohtaja  Ari  Torniainen  /kesk   

jäsen  Pekka  Aittakumpu  /kesk   

jäsen  Heikki  Autto  /kok   

jäsen  Sandra  Bergqvist  /r   

jäsen  Seppo  Eskelinen  /sd   

jäsen  Janne  Heikkinen  /kok   

jäsen  Jari  Kinnunen  /kok   

jäsen  Johan  Kvarnström  /sd   

jäsen  Sheikki  Laakso  /ps   

jäsen  Jenni  Pitko  /vihr   

jäsen  Mirka  Soinikoski  /vihr   

jäsen  Ano  Turtiainen  /vkk   

jäsen  Paula  Werning  /sd   

varajäsen  Jari  Myllykoski  /vas   

varajäsen  Jani  Mäkelä  /ps   

Valiokunnan sihteerinä on toiminut

valiokuntaneuvos  Juha  Perttula  /   

Vastalause 1

Perustelut

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi väylämaksulain muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta annettua lakia. Väylämaksu on kannettu puolitettuna vuosina 2015—2021. Puolituksen voimassaoloa ehdotetaan jatkettavaksi vielä vuosille 2022 ja 2023. Ehdotettu laki mahdollistaisi näin kauppamerenkulun tukemisen. Samaten se auttaisi merenkulkualaa palautumaan covid-19-tartuntatautiepidemian aiheuttamista taloudellisista haasteista. Esitys liittyy valtion vuoden 2022 talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä. Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2022. 

Perussuomalaisten valiokuntaryhmä pitää esitystä tarkoituksenmukaisena. Niin ikään pidämme esitystä väylämaksun puolituksen voimassaolon jatkamisesta vielä vuosille 2022—2023 tarpeellisena, mutta korostamme tarvetta uudistaa koko väylämaksujärjestelmää edistämään vientiteollisuuden kilpailukykyä ja merikuljetusten toimintavarmuutta. 

Samaten näemme valiokuntaryhmänä, että Suomen vientialojen logistisen takamatkan kuromisen edellytyksenä on merikuljetusten toimintaympäristö, joka on ennustettava ja joka kohtelee eri aluksia tasapuolisesti. Näkemyksemme mukaan väylämaksun puolituksen jatko kahdella vuodella on sopiva aikaikkuna uudistaa koko väylämaksujärjestelmää vientialojen kilpailukyvyn sekä edistämiseksi että turvaamiseksi. 

Toisaalta tulee myös muistaa, että teollisuuden ja kansainvälisten merikuljetusyritysten on tärkeää saada varma tieto maksun tasosta pidemmällä aikavälillä kuin budjetti- tai vaalikausi. Yritysten tulevaa toimintaa ja investointeja suunnitellaan aina vähintäänkin 3—5 vuodeksi eteenpäin, joten sillä aikavälillä vaikuttavien menojen tulee olla ennakoitavissa. Tämän johdosta olemme sekä valiokuntaryhmänä että eduskuntaryhmänä sitä mieltä, että nykyisestä väylämaksujärjestelmästä tulee luopua kokonaan.  

Ehdotus

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että hyväksytään yksi lausuma (Vastalauseen lausumaehdotus).  

Vastalauseen lausumaehdotus

Eduskunta edellyttää, että hallitus ryhtyy viivytyksettä toimenpiteisiin, joilla turvataan sekä kauppamerenkulun että vientialojen kilpailukyky jatkossa pidemmällä aikavälillä poistamalla väylämaksut kokonaan.  

Helsingissä 14.10.2021

Sheikki  Laakso  /ps   

Jani  Mäkelä  /ps   

Ano  Turtiainen  /vkk   

Vastalause 2

Perustelut

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi väylämaksulain muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta annettua lakia. Väylämaksua on kannettu puolitettuna vuodesta 2015 asti, ja puolituksen jatkamista esitetään vuoden 2023 loppuun asti. 

Suomi on vientivetoinen kansantalous, jonka hyvinvointi pohjautuu kilpailukykyiseen vientiteollisuuteen ja ulkomaankauppaan. Suomi on logistisesti Manner-Euroopasta tarkasteltuna syrjäinen reunatalous, jonne logistiset väylät ovat rajatut. On siis elintärkeää, että vientivetoinen talous ei itse säädä vientiä rasittavaa lainsäädäntöä. Laivaliikenne on keskeinen osa maamme huoltovarmuutta ja kilpailukykymme korvaamaton kivijalka.  

Kokoomus katsoo, että väylämaksujen poistamisella olisi merkittävä vaikutus maamme kilpailukyvyn parantamiseen. Väylämaksun maksavat yritykset merirahtien yhteydessä lisäkustannuksena. Siksi esimerkiksi Viro on poistanut väylämaksunsa kokonaan koronakriisin yhteydessä parantaakseen omaa kilpailukykyään.  

Edellä mainituista syistä ehdotamme, että 1.1.2022 alkaen väylämaksuista luovutaan kokonaan ja pysyvästi. 

Ehdotus

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että lakiehdotus hylätään ja 

että hyväksytään uusi lakiehdotus (Vastalauseen uusi lakiehdotus)

Vastalauseen uusi lakiehdotus väylämaksulain kumoamisesta 

Laki 

väylämaksulain kumoamisesta 

Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään: 

1 § 

Tällä lailla kumotaan väylämaksulaki (1122/2005) siihen tehtyine muutoksineen. 

2 § 

Tämä laki tulee voimaan 1. päivänä tammikuuta 2022. 

Helsingissä 14.10.2021

Heikki  Autto  /kok   

Janne  Heikkinen  /kok   

Jari  Kinnunen  /kok   

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.