Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Siirry ratkaisuun

Puutteelliset hakuehdot

KVL:2022/35Elinkeinotulon verotus – Korkovähennysrajoitus – Infrastruktuuriyhteisö

Diaarinumero:VH/768/02.05.04/2022
Antopäivä:29.8.2022

A Oy oli Y:n kaupungin kokonaan omistama osakeyhtiö, joka harjoitti matkustajaliikenteeseen ja rahtiliikenteeseen liittyvää satamaliiketoimintaa. A Oy:n ydinliiketoiminta muodostui sataman operoinnista, josta yhtiö peri tavaramaksuja, alus- ja aluspalvelumaksuja sekä matkustajamaksuja. Sataman operointi käsitti muun ohessa satama-alueen valvonnan sekä alusten irrotus- ja kiinnitys-, vedenanto- ja jätehuolto- sekä hinaus- ja jäänmurtajapalveluiden tarjoamisen asiakkaille. A Oy omisti myös suurimman osan satama-alueen rakennuksista, rakennelmista sekä koneista ja laitteista, ja oli vuokrannut sataman maa-alueen Y:n kaupungilta. Siten A Oy:n vastuulla oli toistaiseksi sekä infrastruktuurin ylläpitäminen että palveluiden tuottaminen satama-alueella toimiville operaattoreille.

Keskusverolautakunta totesi, että elinkeinotulon verottamisesta annetun lain 18 b §:n 4 momentin 2 kohdan a alakohdan luettelo eri infrastruktuureista ei hallituksen esityksen (HE 211/2021) säännöskohtaisten perustelujen mukaan estänyt kyseisen sääntelyn soveltamista myös muun tyyppisiin infrastruktuureihin, kuten muun muassa satamiin. Keskusverolautakunta katsoi, että A Oy:n ylläpitämiä matkustaja- ja rahtiliikennesatamia voitiin pitää luonteeltaan säännöksessä tarkoitettuna infrastruktuurina, jota käytetään julkisen palvelun hoitamiseen.

Elinkeinotulon verottamisesta annetun lain 18 b §:ssä valittu sääntelytekniikka, jossa julkisen infrastruktuuriyhteisönä pidettävän yhteisön korkomenot rajautuvat kokonaisuudessaan elinkeinotulon verottamisesta annetun lain 18 a §:n soveltamisalan ulkopuolelle, puolsi kyseisen käsitteen tarkkarajaista tulkintaa. Kun tähän nähden otettiin huomioon, että hakemusasiakirjojen mukaan pääosa A Oy:n liikevaihdosta muodostui satamainfrastruktuurin käyttöoikeuden luovutuksen sijasta sataman operointiin liittyvistä kolmansille tarjottavista palveluista, keskusverolautakunta katsoi, että hakemuksessa kuvatuissa olosuhteissa A Oy:tä ei ollut pidettävä elinkeinotulon verottamisesta annetun lain 18 b §:n 1 momentin 3 kohdassa ja 4 momentin 2 kohdassa tarkoitettuna julkisena infrastruktuuriyhteisönä.

A Oy oli alustavasti suunnitellut uutta konsernirakennetta, jossa A Oy:n nykyisin omistamat satamarakennukset, -rakennelmat ja -laitteet siirrettäisiin perustettavaan B Oy:öön, jonka koko osakekanta jäisi A Oy:n omitukseen. Satamakiinteistö kuuluisi edelleen Y:n kaupungille, mutta kiinteistön vuokrasopimus siirtyisi perustettavalle yhtiölle. B Oy:n tehtävänä olisi satama-alueen infrastruktuurin ylläpitäminen ja kehittäminen. B Oy luovuttaisi infrastruktuuriin liittyvät käyttöoikeudet A Oy:lle satamapalveluiden tuottamista varten ja perisi A Oy:ltä käyttöoikeuksien luovutuksesta vuokraa. Vuokratulojen lisäksi B Oy ei saisi muita olennaisia tuloja.

Perustettavan B Oy:n toiminta muodostuisi yksinomaan satamainfrastruktuurin omistamiseen liittyvistä tehtävistä ja myös yhtiön tulot muodostuisivat elinkeinotulon verottamisesta annetun lain 18 b §:n 4 momentissa säädetyllä tavalla. Kun lisäksi B Oy luovuttaisi omaisuutensa käyttöoikeuden omistajalleen A Oy:lle käytettäväksi hakemuksessa kuvatulla tavalla matkustajaliikenteessä ja rahtiliikenteessä, keskusverolautakunta katsoi, että perustettavaa B Oy:tä oli hakemuksessa kuvatuissa olosuhteissa pidettävä elinkeinotulon verottamisesta annetun lain 18 b §:n 1 momentin 3 kohdassa ja 4 momentin 2 kohdassa tarkoitettuna julkisena infrastruktuuriyhteisönä. Ennakkoratkaisu verovuosille 2022-2023.

Laki elinkeinotulon verottamisesta 18 b § 4 mom. 2 kohta

Päätös julkaistaan vain lyhennelmänä.

KHO 9.5.2023 taltionumero 1395 (ei muutosta)

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.