Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Turun ja Porin LO 5.12.1996 811/2

Hallintoriita - Kaupungin myöntämä avustus - Avustuksen valvonta - Yhdistyksen jäsenluettelo - Henkilörekisteri - Perusoikeudet - Yhdistymisvapaus

Taltio:811/2
Diaarinumero:2511/2200/96
Antopäivä:5.12.1996
Luokitus:S:1.01.01.08.01 S:1.01.02.07.02.03 S:1.01.02.07.03 S:1.09.04 S:1.09.04.01.07

Porin vapaa-aikalautakunta oli myöntänyt yhdistykselle toiminta-avustusta
liikuntaan. Kaupunki oli avustuksen käytön
valvontaa varten pyytänyt yhdistystä toimittamaan revisiotoimistolle
sen jäsenrekisterin. Yhdistys oli kieltäytynyt.
Vapaa-aikalautakunta oli 30.10.1995 päättänyt, että yhdistyksen
avustukset jäädytetään siihen asti, kunnes se on
toimittanut jäsenrekisterin kaupungin tarkastettavaksi.
Yhdistys vaati lääninoikeutta vahvistamaan, että kaupunki
oli velvollinen maksamaan myöntämänsä avustukset ilman,
että yhdistyksen on luovutettava jäsenrekisteriään kaupungille.
Yhdistys ei voi luovuttaa jäsenrekisteriään,
koska siitä tulisi kaupungin hallussa julkinen asiakirja.
Luovuttaminen ei ole mahdollista myöskään henkilörekisterilain
nojalla.
Kaupunki vastusti hakemusta ja ilmoitti selityksessään,
että kaupungin talousarvion täytäntöönpano-ohjeiden mukaan
myönnettävien avustusten ehdoksi on asetettava, että
kaupungin tilintarkastajat saavat tarkastaa yhdistyksen
asianomaiset tilit. Jäsenrekisterin tietoja, jotka ovat
tarpeen avustusten käytön tarkastamiseksi, ei ole muulla
tavoin saatavissa. Kaupunki huomautti lisäksi, että valvonta
voitaisiin toteuttaa siten, että yhdistys sallisi
tarkastaa jäsenrekisterin sen omissa tiloissa. Rekisteristä
ei näin tulisi julkista asiakirjaa.
Lääninoikeus hyväksyi yhdistyksen hakemuksen ja vahvisti,
että kaupunki ei voi kieltäytyä maksamasta myöntämäänsä
avustusta kansalaisille hallitusmuodossa perusoikeutena
säädetty yhdistymisvapaus huomioon ottaen sillä perusteella,
että yhdistys ei ole toimittanut kaupungille jäsenrekisteriään.
Perusteluinaan lääninoikeus totesi, että yhdistyslain mukaan
yhdistyksen jäsenistä on pidettävä luetteloa. Jäsenluettelossa
olevien tietojen luovuttamisesta säädetään
henkilörekisterilaissa. Luovuttamisesta voi päättää yhdistyksen
hallitus. Yhdistyslain säätämisen yhteydessä (HE 64/88)
perustuslakivaliokunnan lausunnossa (PerVL 6/88) ja lakivaliokunnan
mietinnössä (LaVM 15/88) on todettu, että muussa
lainsäädännössä kuten henkilörekisterilaissa ja pakkokeinolaissa
olevat säännökset antavat viranomaisille riittävät
valtuudet tietojen saantiin niitä erityisen syyn nojalla
tarvittaessa. Yhdistyslaissa ei ole tarpeen antaa
viranomaisille oikeutta tarkastaa yhdistyksen jäsenluetteloa.
Kaupungilla ei siten ole yhdistyslain nojalla
oikeutta tutustua yhdistyksen jäsenrekisteriin.
Yhdistymisvapaus on hallitusmuodossa suojattu perusoikeus,
jonka käyttämisestä voidaan säätää vain lailla. Kunnallislaki,
kuntalaki tai liikuntalaki eivät oikeuta kaupunkia
vaatimaan nähtäväkseen yhdistyksen jäsenrekisteriä kaupungin
antamien avustusten valvomiseksi. Muussakaan laissa
tällaista valtuutusta ei ole. Kaupungin tilintarkastusmääräykset
tai vapaa-aikalautakunnan päätös eivät voi siten
oikeuttaa yhdistystä jäsentietojen luovutukseen. Henkilörekisterilain
mukaan ainoa laillinen tapa, jolla yhdistyksen
hallitus voi luovuttaa yhdistyksen jäsenluettelon tai
sen sisältämät tiedot viranomaisille, on jäsenten suostumus.
Tarkasteltaessa kysymystä siitä, voiko kaupunki asettaa
harkintavaltansa nojalla myöntämiensä avustusten maksatuksen
edellytykseksi mahdollisuuden tarkastaa yhdistyksen
jäsenluettelon tiedot, jotka yhdistys voi luovuttaa vain
jäsentensä suostumuksella, on punnittava, millainen vaikutus
luovutusvelvollisuudella olisi perustuslain suojaaman
yhdistymisvapauden toteutumiseen. Samalla on arvioitava,
minkälaisessa suhteessa vaadittujen tietojen luovutuksesta
kansalaisille aiheutuva vapauspiirin rajoitus on siihen
etuun, mikä kaupungille ja sitä kautta kunnan asukkaille
koituu vaadittujen tietojen saamisesta kaupungin käyttöön
valvontatarkoituksessa. Arvioinnissa on merkitystä myös
sillä, minkälaisia muita keinoja kaupungilla on toteuttaa
avustusten valvontaa.
Kaupungin myöntämien harkinnanvaraisten raha-avustusten
valvonta on sinänsä asianmukaista ja välttämätöntä, koska
kyseessä on kansalaisten yhteisten verovarojen käyttö.
Kaupungilla tulee olla riittävät keinot tarkastaa, että
myönnetyt avustukset käytetään niitä anottaessa ilmoitettuun
tarkoitukseen.
Mikäli kaupungille annetaan oikeus myöntämiensä raha-avustusten
valvomiseksi vaatia yhdistysten jäsenluettelo tarkastettavakseen,
yhdistykset, jotka toimintansa rahoittamiseksi
haluaisivat kaupungin avustusta, joutuisivat tällöin
edellyttämään jäseniltään suostumusta jäsentietojen
luovuttamiseen säilyttääkseen mahdollisuutensa avustukseen.
Vaatimus, joka käytännössä johtaa siihen, että yhdistyksen
jäsenen on yhdistykseen kuuluessaan suostuttava jäsentietojensa
luovuttamiseen kaupungin viranomaisille, rajoittaa
hallitusmuodossa turvattua yhdistymisvapautta. Ne kansalaiset,
jotka eivät halua suostua jäsentietojensa luovuttamiseen,
eivät voi kuulua yhdistyksiin, jotka toimintansa rahoittamiseksi
tarvitsevat kaupungin avustusta. Tällainen
perusoikeutena kansalaisille taattua yhdistymisvapautta rajoittava
vaatimus on epäsuhteessa sillä avustusten valvonnassa
tavoiteltuun etuun nähden etenkin, kun otetaan huomioon,
että valvontaan on muita laissa säädeltyjä keinoja
olemassa. Julkisista varoista maksettavien avustusten väärinkäyttö
ja väärän tiedon antaminen avustuksesta päättävälle
viranomaiselle on säädetty rikoslaissa rangaistavaksi
teoksi. Rikostutkinnan yhteydessä jäsenluettelo voidaan
pakkokeinolain nojalla ottaa takavarikkoon jäsentietojen
oikeellisuuden tutkimiseksi.
Äänestys 2-1.
HM 10 a §
HM 92 § 2 mom
LOL 2 §
YhdL 11 §
HenkilörekisteriL 18 §
HenkilörekisteriL 21 §
HenkilörekisteriA 18 §
KuntaL 101 §
KunL 93 § 2 mom
KunL 94 § 2 mom
RL 29 luku 5 §
RL 29 luku 6 §
RL 29 luku 7 §
RL 29 luku 8 §
RL 29 luku 9 §
RL 29 luku 10 §
PakkokeinoL 4 luku
Eri mieltä ollut jäsen katsoi, että jäsentietojen luovuttaminen
yhdistyksen omissa tiloissa tarkastettavaksi ei
ollut ristiriidassa hallitusmuodon yhdistymisvapautta koskevien
säännösten kanssa, koska tiedot henkilörekisterilain
mukaan voidaan luovuttaa yhdistyksen jäsenten suostumuksin,
avustuksen hakeminen on yhdistyksen omassa harkinnassa
ja hakiessaan avustusta julkisista varoista yhdistyksen
on hyväksyttävä, että avustuksen asianmukaista
käyttöä valvotaan, ja hylkäsi hakemuksen.
KHO:n päätös T:1349, A:28.5.1999 :Kysymys on avustuksesta,
jonka saamiseen yhdistyksellä ei ole lakiin perustuvaa oikeutta.
Yhdistys voi itse päättää hakeeko se rahoitusta
toimintaansa julkisista varoista. Yhdistyksen on hakiessaan
avustusta kunnalta, eli julkisista varoista, samalla
hyväksyttävä, että kunta valvoo avustuksen asianmukaista
käyttöä. Tämän johdosta yhdistyksen on sallittava sen
jäsenten suostumuksin jäsenrekisteritietojen tarkastaminen.
Tällainen jäsenrekisteritietojen luovuttaminen ei ole
ristiriidassa yhdistymisvapautta koskevien säännösten
kanssa. Luovuttaminen ei myöskään ole vastoin henkilörekisterilakia
tai yhdistyslakia. Menettely toteuttaa myös
eri yhdistysten tasa-arvoista kohtelua, kun lautakunta
jakaa määrärahan sitä myönnettäessä päätettyjen jakoperusteiden
mukaan. KHO kumosi lääninoikeuden päätöksen ja vahvisti,
että kaupunki oli voinut asettaa avustuksen saamiseksi
kysymyksessä olevan ehdon. (Äänestys 4-1)

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.