Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Helsingin HAO 29.06.2023 3905/2023

Autovero - Veroprosentti - Autoveroprosentin määräytyminen - Selvitys hiilidioksidipäästöistä - EY-tyyppihyväksyntä - Laskennallinen hiilidioksidipäästö

Taltio:3905/2023
Diaarinumero:24278/2021
Antopäivä:29.06.2023

Diaarinumero: 24278/2021
Taltionumero: 3905/2023
Antopäivä: 29.6.2023

Verohallinto oli määrittänyt autoverotuspäätöksessä verotettavan ajoneuvon veroprosentin ajoneuvon kokonaismassaa ja käyttövoimaa vastaavien laskennallisten hiilidioksidipäästöjen perusteella, sillä ajoneuvon hiilidioksidipäästöistä ei ollut tietoa. Ajoneuvon laskennallinen päästöarvo oli 208 g/km. Valittaja oli vaatinut oikaisua Verohallinnolta ja toimittanut selvityksenä ajoneuvon valmistajan verotettavana olevalle ajoneuvolle antaman selvityksen ajoneuvon vaatimuksenmukaisuudesta, jonka mukaan verotuksen kohteena olevan ajoneuvon NEDC-mittausmenetelmällä saatu yhdistetty hiilidioksidipäästö on 167 g/km. Verohallinto hylkäsi valittajan oikaisuvaatimuksen todeten, että esitetyt todistukset eivät osoittaneet ajoneuvon EY-tyyppihyväksyntää, eivätkä siten ajoneuvon yksilöllistä CO2-päästöarvoa.


Hallinto-oikeus totesi, että sovellettavaksi tulleen autoverolain 6 §:n (570/2018) 1 momentin mukaan veroprosentti määräytyi auton polttoaineenkulutusta vastaavan hiilidioksidipäästön perusteella, joka on määritelty Euroopan unionin lainsäädännössä säädettyjen vaatimusten mukaisesti. Veroprosentin määräytyminen ajoneuvon hiilidioksidipäästötiedon perusteella ei kyseisen lainkohdan sanamuodon mukaan edellyttänyt sitä, että ajoneuvo on tyyppihyväksytty. Hallinto-oikeus totesi lisäksi, että autoverolakia koskevien esitöiden mukaan verovelvollisella on mahdollisuus myös esittää selvitys auton hiilidioksidipäästöistä. Verovelvollisen mahdollisuutta esittää selvitystä auton hiilidioksidipäästöistä siten, että tietoa voitaisiin käyttää verotuksen perusteena, ei 1 momentissa ollut myöskään rajattu ensiverotushetken toimittamiseen.


Asiassa esitetyn ajoneuvon valmistajan ajoneuvon vaatimustenmukaisuudesta antaman selvityksen mukaan kyseessä olleen ajoneuvon NEDC-mittausmenetelmällä saatu yhdistetty hiilidioksidipäästö oli 167 g/km. Kun asiassa oli esitetty riittävänä pidettävä selvitys ajoneuvon hiilidioksidipäästöarvosta ja veroprosentin määräytymistä autoverolain 6 §:n 1 momentin mukaisesti ei ollut rajattu vain tyyppihyväksyttyihin ajoneuvoihin, veroprosenttia ei tullut määrittää ajoneuvon kokonaismassaa ja käyttövoimaa vastaavan laskennallisen päästöarvon perusteella. Ajoneuvon verotuksessa käytettävä veroprosentti oli määritettävä ajoneuvon valmistajan ilmoittaman päästöarvon 167 g/km perusteella. Hallinto-oikeus kumosi Verohallinnon oikaisuvaatimuksen johdosta antaman päätöksen ja autoverotuspäätöksen siltä osin kuin niissä autoveroprosentin oli katsottu määräytyvän laskennallisen päästöarvon 208 g/km perusteella.

Autoverolaki 6 § (570/2018) 1 ja 2 mom sekä 8 a § (1481/2015)

Asian ovat ratkaisseet hallinto-oikeuden jäsenet Pirjo Järvenpää, Klaus Järvinen ja Jari Nikmo (t).

Asian esittelijä Rosa Kallatsa.

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.